Sverige största onlinebokhandel Adlibris har idag väckt uppmärksamhet i författar- och förlagskretsar genom att låtit en författare/förlag köpa bort alla andra titlar från sajtens förstasida. Därmed döljs alla nya titlar till förmån för Sveriges redan mest säljande författare, t ex mina förlagskollegor Åsa Schwarz och Lena Karlins nya efterlängtade AI-deckare Dockfabriken (Bokus 199:- SEK).
Dockfabriken av Karlin & Schwarz. |
Sveriges mest säljande författare köpte alltså bort alla andra av dagens releaser eller bästsäljande böcker från Adlibris framsida. Kanske inte så mycket mer att säga om det – det är förstås en fri marknad och den som har pengar kan förstås göra just så, medan mindre författare snällt får finna sig i detta. Inte ens om de lyckats skriva något som faktiskt säljer så pass mycket att de normalt får exponeras hos Adlibris utan att ens behöva betala för det. Pengar luktar inte och det är en fri marknad, där det krävs pengar för att tjäna pengar, så mest marknadsföringsbudget går förstås till den som redan säljer mest. Och då blir det så här. För övrigt ägs Adlibris av förlagsgruppen med författaren, men Konkurrensverket ha säkert inget att invända mot detta exempel.
Däremot är det antagligen rätt trist för alla de författare som kanske kämpat i flera år med sin nya bok att när de ivrigt går in på Adlibris på första försäljningsdagen får se att de helt har strukits från förstasidans nyheter, oavsett hur mycket rabatter förlagen har gett till Adlibris. Själv tycker jag det är lite trist att inte ha min bok på topplistan på förstasidan, men det är bara att foga sig under de som har resurserna.
Ett exempel är numera förlagskollegorna Åsa Schwarz och Lena Karlins dagsfärska AI-deckare Dockfabriken (Bokus 199:-), som släpptes idag. Jag vet att duon jobbat med boken sedan 2018, då jag utsåg Schwarz De sju nycklarna till årets bästa svenska thriller, och den ska också arbetas fram till teveserie.
Då Åsa är IT-säkerhetsexpert så vet jag att Schwarz bok kommer tilltala många av bloggens läsare, så jag bryter mot att enbart tjata om min egen nysläppta Redovisningsavdelning Marviken (Bokus 99:- för e-boken och 199:- för inbundet) just på grund av att Schwarz & Karlin blev bortköpta från Adlibris av Sveriges mest säljande författare. Möjligt att min marknadsperson på Norstedts blir upprörd över att jag exponerar någon annan författares bok när jag själv är i lanseringsstarten av Marviken, men vi är åtminstone på samma förlag.
Branschsajten Boktugg listar vilka övriga böcker som släpptes idag, förutom Sveriges största författare då alltså. Gå gärna in och titta vilka som blev trarmpade på. Och för min del stökade Akademibokhandeln Center Syd om lite på sina egna hyllor (även Facebook).
Akademibokhandeln Center Syd just nu. |
Blev rätt snyggt tycker jag och är en påminnelse om att stödja din lokala bokhandlare nu under coronakrisen. Bokhandlare på nätet kommer alltid finnas kvar och berörs nog inte så mycket av krisen, men för personlig service och blixtsnabb leverans så finns det bara den lokala bokhandeln.
/Lars Wilderäng, som nu ska se över affiliatelänkarna här på bloggen, som standardmässigt går till Adlibris.
Den lokala Akademibokhandeln i Mora har både min Redovisningsavdelning Marviken och Karlin & Schwarz Dockfabriken. Titta förbi för omedelbar leverans. |
17 kommentarer
Har fått båda Dockfabriken och Marviken i brevlådan nu.
Kommer inte köpa eller läsa den där andra mainstream boken oavsett hur mycket pengar dom lägger på marknadsföring.
God litterär smak där. Bra.
Har jag klarat mig hittills från att läsa "Sveriges mest säljande författare" ska det nog mer till än något sånt här trams för att ändra på den saken.
Det är märkligt – och jag skäms på ett sätt för att medge det eftersom jag vill betrakta mig som en fördomsfull människa, skilja konstnären från verket etc – men hela människans framtoning gör på något sätt att jag inte någonsin känt mig tilltalad av att ta del av litteraturen heller.
Om adlibris prioriterar marknadsföring av en författare framför kundens perspektiv köper jag mina böcker på en annan sida. Också helt tillåtet i en marknadsekonomi.
Nu ska man nog inte skriva böcker för att tjäna pengar. Tjäna pengar kan man göra på andra sätt. Som att bo till exempel.
Tack för att du uppmärksammade. Brukar köpa böcker via adlibris på grund av smidigare betalning där än hos bokus. Nu får man väl hacka i sig det hela och handla annorstädes.
Marviken köpte jag på Bokon och min lokala fristående bokhandlare (prispremium på cirka 80 kr) plus bensin för 25 km. Vill dock ha butiken kvar.
Studentlitteratur är dyrt nog så den köper jag på nätet (distansstudent på deltid).
Kollade förstasidan hos Adlibris och det var otroligt avtändande. Har aldrig läst / sett något Läckberg då jag normalt inte läser böcker på svenska men det här gjorde mig inte köpsugen.
Det är inte bara ett misstag då? En digital variant av tryckfel? Jag minns den gången för många år sedan när en lokaltidning råkade trycka samma horoskoptext under alla 12 posterna. Vilket ju iofs kan ha varit ett sättarbustrick, men ändå! 🙂
Tillägg: Om detta hade varit i ett nyhetsmejl som jag prenumererat på så hade jag applåderat.
Där gäller nämligen oftast det omvända. Man tecknar upp sig för ett nyhetsbrev med dagens eller veckans erbjudande – och sedan så kommer det gång på gång mejl med 147 extrapriser varav 3-4 stycken trängs redan på översta raden.
Sånt går direkt i papperskorgen. Ni e-företag som ser det här: Ge mig möjlighet att prenumerera på ETT erbjudande om dagen, ETT enda, varken mer eller mindre – så kommer chansen att jag faktiskt köper något att öka med massor av procent. Hjärnans primära funktion är att sortera bort, sätter ni mig i en situation där jag själv måste sortera bort 146 halvdana erbjudanden för att hitta det 147:e så kommer jag inte att ta mig tiden att bry mig om ert mejl överhuvudtaget.
Betyder det att alla toplistor på olika ställen är köpta & mutade ? Hade ingen aning. Men jag köper bara böcker som jag tror att jag kommer att gilla, efter lite analys, med någon ny & annorlunda input som passar min mentalitet. Så det spelar ingen roll för mig.
Ha-Ha! Lika äkta topplistor som när Runner's World utser årets bästa skor och priserna alltid går till de märken som köper mest annonser – eller när SVT håller något slags gala och delar ut priser till sina egna program.
Hade inte tänkt på det förut, där lärde jag mig lite mer —
Topplistorna är topplistor. Nu köpte Bonnier bort topplistorna, så de visas inte alls.
Löjlig marknadsföring, sidan ser ju nästa hackad ut. Men pengarna från Corona-testerna ska väl användas upp.
Tack för tipset. De sju nycklarna var bra så Dockfabriken skall snarast inhandlas. SF-bokhandeln eller Bokus brukar vara mina valda handlare.
Jag trodde det var fel på sidan. Hursomhelst så såg det tråkigt ut.
En bra sak blir ju att det blir tydligt vad som i praktiken är köpt reklam. Man skulle ju annars kunna tro att tex populära produkter baserade sig på något försök att lista just populära produkter..
Sidan såg ju hackad ut – första gången jag råkar ut för att någon deface:at en sida såpass totalt med hjälp av pengar.