Ett nytt EU-krav på nya bilar innebär att alla nytillverkade bilar i EU ska ha system som hindrar dem från att bryta mot hastighetsgränsen. Har du problem att hålla fartgränserna bör du alltså köpa en ny bil senast år 2021. Förutom att de billigaste bilarna nu kommer bil betydligt dyrare på grund av teknikkrav på kameror, så gynnas MobilEye, som har patent på att läsa vägskyltar.
En Telsla Model 3 Performance kan fortfarande bryta hastighetsgränsen. |
Det är sajten BytBil som uppmärksammar det nya EU-kravet. Kraven kan också läsas som PDF här.
Från 2022 ska alla nytillverkade bilar i EU ha så kallad intelligent hastighetsassistans, vilket ska hindra bilen från att bryta hastighetsgränsen.
Man ska fortfarande kunna köra för fort, men bara tilllfälligt, varefter varningar inklusive haptisk feedback ska återkopplas till föraren. Kör man för fort för länge ska bilen motorbromsas ner till hastighetsgränsen. Det senare kan t ex innebära livsfara om man kör för fort kontinuerligt och bilen bromsas ner under en så kallad flygande omkörning.
Systemet måste antingen läsa vägskyltar vilket bolaget MobilEye har patent på, eller använda kartdata. Exempelvis stöder inte Teslas autopilot läsande av vägskyltar, utan går på GPS och kartuppgifter, eftersom man inte vill betala för patentet.
EU skriver:
“[T]he dedicated and appropriate feedback shall be based on speed limit information obtained through the observation of road signs and signals, based on infrastructure signals or electronic map data, or both, made available in-vehicle;”
Fartbegränsningssystemet ska dock gå att stänga av för att t ex kunna hanterar felskyltningar eller vägarbeten, så exakt vad för verkan systemen ska ha är oklart. Systemet ska dock alltid vara automatiskt påslaget när man startar bilen.
Detta innebär att alla nya bilar från 2022 måste ha framåtriktad kamera och intelligenta system från MobilEye eller GPS och mobilnätsuppkopppling för kartdata med tillhörande intelligenta system.
Det kanske inte slår så mycket mot priset på bilar i premiumklassen, som ofta redan har denna hårdvara, men de billigaste bilarna kommer därmed bli dyrare. Betalar man inte för patentet till MobilEye, så får man betala för mobiluppkoppling och GPS-navigator.
Vill du slippa betala för dessa system måste du alltså köpa eventuell nyproducerade bil senast nästa år 2021.
En effekt kan förstås vara att priset på begagnade fartfria bilar kan stiga – både för att nya bilar blir dyrare, och för att en del inte vill ha ett system som måste stängas av hela tiden.
Intressant nog har EU lagt förordningar som begränsar självkörande fordon, så t ex många av Teslas självkörande funktioner är avstängda i EU. Cyniker menar att detta är för att den europeiska bilindustrin ligger hopplöst efter, så begränsningarna är för att inte ge Tesla en konkurrensfördel. Införandet av hastighetsbegränsning borde i så fall betyda att alla europeiska biltillverkare har detta i planeringen. Exempelvis ströp Volvo Car högsta hastigheten på sina bilar nyligen. Sedan kan man fundera på vad detta i förlängningen innebär för överdimensionerade muskelmotorer hos premiumbilmärken som BMW, om bilarna ska hålla hastighetsgränsen (utanför Autobahn, förstås).
59 kommentarer
Jag är för allting som kan få bilister att uppföra sig i trafiken, samtidigt är jag emot all form av överstatlig micromanagement. Jobbigt.
Kognitiv dissonans. 🙂
Men jag håller med.
EMP-kanoner längs vägarna som stoppar bilar som kör för fort? Ingen övervakning, effektivt.
Alla nya Volvobilar från 2021 års modell är begränsade till 180 km/h, utom de som säljs i Tyskland.
Förvånande att dom inte valde GPS och kartor; övervakningsmöjligheterna blir otroligt bättre då.
Troligtvis är bilderna / videon geo-taggade istället.
Och vem vet när kameran aktiveras. Givetvis kommer en mikrofon inkluderas också 🤔 ev krashljud måste kunna detekteras. 😄
Gratis 5G simkort till alla och fri wifi i bilen. 👍👏
Kinesifieringen av Europa fortsätter.
Bara en tidsfråga innan man inför ett poängsystem för EU-medborgare som bestämmer vad man kan och inte kan göra. EU-politiker kommer ha högsta poäng i systemet.
Allt sammantaget mycket bra att reglera hastigheterna på teknisk väg. Det är extremt väletablerat att ju högre hastighet = både större risk för olycka OCH svårare olyckor. Vore rakt av oansvarigt att inte göra något åt problemet givet att det finns tekniska lösningar redan idag.
De som idag beter sig oansvarigt i trafiken kommer nog att fortsätta med det, och helt enkelt slå av funktionaliteten. Således blir det bara en hjälp för de som redan beter sig ansvarigt.
Varför förutsätter du att folk vanemässigt kommer kunna slå av funktionen efter eget humör?
För att det går att göra med allt annat i bilar idag. Trotts att tillverkaren inte vill det.
Desutom måste det finnas öppningar i systemet för utryckningsfordon.
@Stoffe,
För att det står så här i EU-dokumentet:
" It should be possible to switch off intelligent speed assistance, for instance, when a driver
experiences false warnings or inappropriate feedback as a result of inclement weather
conditions, temporarily conflicting road markings in construction zones, or misleading,
defective or missing road signs. Such a switch-off feature should be under the control of
the driver. It should allow for intelligent speed assistance to be switched off for as long as
necessary and to be easily switched back on by the driver."
Tyskland har trots sina höghastighetsvägar relativt lågt antal döda i trafiken per körd km. Många olyckor i Sverige sker pga trafikanter som inte håller hastigheten utan ligger 15-20 km under gällande hastighetsgräns och därmed hindrar andra trafikanter.
Det är fan ingen ände på dårskapen. Uk och deras brexit var kanske inte så dum ändå.
Skulle bli extremt förvånad om inte Storbritannien också drabbas av det här, oavsett om de är med eller inte.
Idén med teknisk begränsning av fordons hastighet har framförts i många decennier, bl a av miljöfundamentalister. Hittills har den alltid stoppats av teknikens ofullkomlighet och argumentet att vid behov högsta fart vid omkörningar är trafiksäkerhetsfrämjande. Nu skall vi väl alla bli som en långtradare som kör om en annan i ytterfilen på en motorväg med så litet hastighetsöverskott att vägen de facto blockeras i många minuter. EU-nomenklaturans chaufför-körda limousiner får säkert systemet permanent urkopplat!
Det behövs inte de får poliseskort och avstängda vägar för sin kortege precis som vanligt.
Alla kvinnor som sedan föder barn utan smärtlindring i baksätet för att bilen inte kommer fram i tid till förlossningsavdelningen kan ju trösta sig med att det var bra för miljön på något sätt.
Haha, kränkt man som inte får köra som en dåre: Men tänk på kvinnorna!!!
Jag känner själv en kvinna som födde i bilen på väg till sjukhus i Norrland (vilket väl iofs är vanligt). Kompis känner en kvinna som födde på gräsmatta mellan sjukhusparkering och förlossningsingång eftersom mannen (född utomlands, ganska ny i Sverige) inte vågade bryta mot hastighetsgränserna.
Dödfödda barn är tyvärr mycket vanligare än vad du tror Stoffe.
Fullgångna men dödfödda barn förekommer i Sverige till ett årligt antal på ca 160, på ca 100 000 födslar per år. I vad mån detta tal skulle reduceras av snabbare, hastighetsgränsöverskridande transport till BB kan man nog bara gissa.
Hur stor ökning tycker du är acceptabel?
Mycket av samhällets uppbyggnad innebär en avvägning mellan t ex antalet trafikdödade – hastighetsgränser. Det jag antar du menar är ett i det stora hela diffust men mycket litet problem, som jag inte tror att ens kommer upp om frågan om påtvingad åtlydnad av hastighetsgränser skulle bli föremål för seriös debatt.
Gissningsvis dör och skadas betydligt fler av olyckor som beror på överskridande av hastighetsbegränsningar idag än det antal fullgångna men dödfödda som skulle kunna räddas om man lät alla köra som de ville (d.v.s. som idag) i stället för att tvinga folk att följa begränsningarna.
Sedan kan man ju fråga sig hur lång tid det tar innan försäkringsbolag och polisen kräver att få ta del av den data som säkerligen lagras i samband med dessa överträdelser, först efter en olycka men snart nog på regelbunden basis för att "förebygga". Kinasamhället är nog inte långt borta om vi inte ser upp.
Det finns åtminstone ett försäkringsbolag som ger rabatt på bilförsäkringen om man har alkolås installerat.
FransHerman vi kommer aldrig ner i 0 döda i trafiken inte ens med bilar med full autopilot och autoavstånd eftersom man aldrig kan styra yttre omständigheter.
Vi måste ha trafik som fungerar. Idioter som styr har redan sänkt hastigheten på majoriteten av vägarna, särskilt på landsbygden där det påmånga ställen är löjligt låga hastighetsgränser.
Min bil läser ibland fel skylt, typiskt den lägre hastigheten på en avtagsväg. Andra problem är vid dåligt väder, exempelvis igensnöade skyltar. Den tillåtna hastigheten visas på skärmen med en liten trafikskylt som blir röd när bilen tycker att jag kör för fort. Så jag har redan den efterfrågade funktionaliteten.
En annan faktor som kan bli problematisk är att hastighetsmätarna på bilar visar ganska olika. Ofta en högre hastighet än den riktiga, typ +10% kan man se om man använder GPS.
Båda dessa fenomen kommer sig nog av att vara försiktig, om bilen det två skyltar väljer den lägsta hastigheten och hastighetsmätare visar högsta möjliga, det beror ju bla på däck dimensioner vad den faktiskt blir. Moderna bilar borde ju använda GPS dock
Det håller jag med om. Min Avensis visar 110 km/t när jag kör i 100 km/t.
Och det är inget misstag. En del biltillverkare gör det med flit i tron att dom ska få ner hastigheterna och minska utsläppen. Väldigt irriterande. Ett mätinstrument ska visa sanningen.
Känner igen det där. Vår bil läser dessutom ibland av skyltarna som sitter bak på en del långtradare och lastbilar så plötsligt får den för sig att det är nån konstig hastighetsbegränsning som gäller, typ 80 eller 100. Det roligaste är när den tolkar något, jag vet inte vad, som att hastighetsbegränsning upphör, den verkar tro att vi är på en autobahn.
Nu skulle det visserligen gå att koppla ur men blir nog jobbigt ändå.
Bilens hastighetsmätare får inte visa för låg hastighet varför alla tillverkare lägger en säkerhetsmarginal på hastigheten så att det inte spelar nån roll vilka däck ägaren har på bilen.
Ska alla länders bilar kunna hantera alla länders skyltar? Kommer bilister undan om de importerar bilder från t.ex. USA eller Asien? Eller kan det bli spännande om en amerikansk bil kommer hit och ser en 50-skylt. Jaha, här får jag köra 50mph 🙂
Mm det måste vara helt omöjligt för en svensk bil att läsa mph istället för kmh, så måste det vara.
Om nån bara kunde hitta på ett system för att kunna positionera var någonstans någon slags signalmottagare befinner sig rent geografiskt med kanske nån meters marginal, då hade man ju bara kunnat montera det typen av mottagare på bilarna så vet ju bilen vilken enhet som gäller för nuvarande skylt. Man skulle ju till och med kunna kartlägga olika hastighetsbegränsningar i nån slags digital karta, så kan bilens datamaskin även få hastighetsbegränsningar i realtid eftersom den ju kommer kunna veta var någonstans på kartan den befinner sig.
Ska kolla med Håkan Lans om han kan skissa upp nåt, har för mig han gjort nåt liknande fast för sjöfart!
Det lär väl finnas antingen i en meny att välja km eller miles per timme. Annars kanske bilen har något positioneringssystem som känner av ifall bilen befinner sig i USA, Liberia, Burma och annars använder övriga världens standard.
@Stoffe
Exakt så fungerar GPS-navigationssystem.
@Ola
Storbritannien har inte helt skakat av imperialsystemet, så kanske säkrast att inkludera dom också.
En stödjande ISA med haptisk feedback är i o f s något jag i yrket efterfrågat länge eftersom våra fartgränser idag är så absurda och svåra att träna in känslan för. 50, 70 och 90 har man en ganska bra visuell känsla för och håller sig nära det på de vägar som är byggda för de olika fartgränserna. Värre när det kan vara 30,40,50, eller 60 på en naturlig femtioväg, till synes utan logik. Men att införa sådant som obligatoriska moment i en bil är att gå för långt. Privat vill jag ha en så dum bil som möjligt, med så få funktioner som är integrerade med varandra som möjligt.Inga kameror tack, utom möjligen en backkamera. Dashcam kan jag hänga upp en egen. Ingen trådlös kommunikation mellan bilen och någon yttre entitet. Har bilen något att säga så kan den tala med mig via instrumenten, eller med min mekaniker via kabelanslutet diagnosinstrument (den fick gärna ha ett mode för att i klartext delge mig diagnosdata på färddatorn vid stillastående efter förfrågan ). Men den skall icke ringa upp, eller kunna bli uppringd av, myndighet eller tillverkare för att kommunicera med dem, oavsett anledning!
Det börjar bli för mycket förmynderi och galenskap av nollvisionen. Volvos hastighetsbegränsning kommer sig av deras egen nollvision, de har sagt att ingen skall dö i en ny Volvo år 2020. Saab uppnådde detta redan 2012, Saab har alltid legat lite före Volvo med säkerheten.
Fast att sluta tillverka bilar helt som SAAB gjorde är väl ändå att gå lite till överdrift med säkerheten.
När jag läser igenom dokumentet från EU så får jag en annan bild än bloggposten ger. Om man läser igenom dokumentet (s 8, 27 och 36-37) så ska system kunna överträdas och kopplas ur av föraren. Det sägs även av bytbilartikeln så även säger kan krävas av EU, inte krävs.
Står i blogginlägget att man ska kunna koppla från systemet, men att det alltid ska vara aktivt när man startar bilen. Eller läser du bara rubriken?
Jag läste både rubrik ditt blogginlägg och dokumentet. Tycker du gör en övertolkning, dock inte i natur men allvarlighetsgrad.
Bra idé! Om det hindrar omkörningar är det ju bara ett plus. Helst skulle jag sett att det blev omöjligt att ligga för nära bakom bilar också.
Helt klart ett bra system OM det samtidigt hindrar folk från att köra för sakta också så att alla bilar kör i samma rytm.
Ska man gissa på att det kommer att rulla bilar med en strategiskt placerad bit eltejp i framrutan om några år då?
Obehagligt att vi är så kuvade i Sverige att vi bara accepterar och accepterar, ser inte folk hur vi ständigt närmar oss ett big brother-samhälle. Snart kommer myndigheterna att ha total kontroll även över alla körningar som görs. Vem sitter i bilen, hur har man kört, hur fort körde du osv osv…
Om det funkar som det där start/stopp som man kan koppla ur med ett knapptryck så är det OK. Jag är för det mesta så fruktansvärt lat så det vore en befrielse att slippa hålla reda på alla skyltar. Varje bilresa skulle förvandlas till nöjsam cruising.
Du menar väl att om man har problem att hålla fartgränsen så ska man köpa en bil efter 2021?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det här kommer skapa en eftermarknad för urkoppling av systemen.
Det tvivlar jag på. I EU-dokumentet som beskriver den här förordningen står det ju explicit att systemet ska gå att koppla ur närhelst föraren så önskar.
Varför måste en bil kunna gå så snabbt? Visst finns det undantag, men privatpersoner behöver inte en bil som går i 120 – 350 km/h. Förklara varför du vill ha en bil som går snabbare än 120 km/h!? Obs, medveten provokation.. 🙂
Samma fråga gav ju att de inte behövde mer en en sån klassisk Fiat Vaz i Sovjet, 4-5 pers, 130 km/t, en liter per mil.
I Väst körde man då på stagflation men det fick man inte i Sovjet, sen kunde Reagan starta Star Wars och tvinga Sovjeterna att lägga alla pengar på militären? Men vi fick elhissar!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alkolås och mobilstörare skulle rädda betydligt fler liv.
Förslaget känns mer som en ursäkt för att bevaka folk
Lite reglering kan nog vara på plats, till viss mån. Speciellt för elbilar som är kraftigt överrepresenterade i olyckor och då Teslor i synnerhet enligt senaste statistiken. Själv kör jag elbil, så det argumentet biter inte. Bara att många förare av dessa är för dåliga, helt uppenbarligen. Argumenten brukar falla platt, men slutsatsen är ofta den samma.
Det här tycker jag verkar vara toppen!
Jag brukar ställ in farthållaren på aktuell hastighetsbegränsning (med GPS-navigatorns hastighetsmätning som referens) och åka bekvämt i lagstagad hastighet. Jag behöver dock ändå tyvärr hålla utkik efter tillfälliga säkningar av hastighetsbegränsningen och hantera dem själv. Med ett sånt här system skulle det gå automatiskt att anpassa hastigheten.
Visserligen varnar min GPS-navigator om jag kör fortare än hastighetsbegränsningen (marginalen är inställbar) men det är först *efter* att bilen har passerat en ny hastighetsbegränsningsskylt.
Ett sånt här system misstänker jag redan finns i många bilar, och det skulle finnas på min önskelista om jag skulle byta bil idag.
Jag kan acceptera detta system om det samtidigt hindrar bilar från att köra långsammare än gällande hastighetsgräns så att alla håller samma fart och det blir ett bra flyt i trafiken.
Det kräver också att alla korsningar är planskilda eller åtminstone att de har avfartssträckor där bilarna kan bromsas ner från gällande hastighetsgräns.