Enligt en artikel hos Elbil Sverige kan risken för bränder i elbilar vara lägre än för fossilbilar. Detta menar en projektledare hos RISE.
Elbilen Jaguar I-Pace. |
Risken för bränder i elbilar kan i själva verket vara lägre än hos fossilbilar, då många fossilbilbränder beror på läckor av bränsle, som kommer åt heta ytor. Den risken finns inte hos elbilar.
Elbilar har fått oförtjänt dåligt rykte på grund av bränder i småprylars litiumbatterier, men projektledaren Ola Willstrand på RISE menar att batteri- och laddningstekniken är bättre på elbilar. I själva verket beror de flesta elbilsbränder inte på batterierna, och det tar även lång tid – upp till 30 minuter – innan batterierna börjar brinna.
T ex visade det sig att en elbilsbrand i Stavanger i själva verkete hade börjat i en fossilbil och inte alls i elbilen, även om media gick ut med att det var en elbil som orsakade det och sedan inte dementerade.
“Men enligt Ola Willstrand, projektledare på RISE, finns det inget som tyder på att elbilar utgör en större brandrisk än bensin- och dieselfordon. Faktum är att risken rentav kan vara mindre.
– En vanlig brandorsak på fordon är läckage av brännbar vätska eller gas som antänds på het yta – vilket elimineras i elbilar, förutom hybrider.”
RISE är ett statligt forskningsinstitut, som bland annat omfattar tidigare Statens Provningsanstalt.
22 kommentarer
Det är dock viktigt att alla är medvetna om brandrisken vid laddning via vanligt eluttag (Schukouttag). Många (alla?) laddbara bilar levereras med en kabel för detta ändamål. Det borde vara obligatoriskt med en upplysning om riskerna, och att denna kabel enbart är avsedd att användas i undantagsfall – och givetvis att laddströmmen då bör begränsas. Problemet med laddning är att den ofta görs under natten, utan övervakning, vilket gör att en brand kan utvecklas och i värsta fall sprida sig innan den upptäcks.
Jag tvivlar inte en sekund på att förbränningsmotorbilar brinner oftare än elbilar. De förstnämnda är dock ganska tacksamma att släcka med skum.
Hur släcker man ett stort litiumbatteri på exempelvis en färja över Östersjön när det väl tar fyr? Spola sjövatten över berörd bildäckssektion för att begränsa spridning och låta batteriet brinna slut?
Elbilar är nog inget större problem idag när de är nya och fräscha, men om 10-15 år när en man som heter Kenta har servat sin Tesla själv så lär det hända grejer…
Med tanke på att batterierna är inkapslade och sitter jäkligt otillgängligt på bilarna kommer färjorna ha problem om brand uppstår.
Lägg där till utveckling av väldigt farliga gaser
De farliga gaserna är lika omfattande för en fossilbil, och kommer snabbare med fossilbilen. Se
https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/fossilbilar-brinner-mer-explosivt.html
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jäkla stavningsprogram.
Aja, jag tog bort min kommentar, då den kanske var för transparent.
Det ser på grafen ut som det blir mer HF efteråt på en EV.
Undrar vad det kommer av.
Det jag saknar är hur man hör sen när man släckt branden. Batterier och fordon med batterier behöver väl förvaras på ett särskilt sätt ifall det trots allt skulle uppstå en ny brand eller värmeutveckling senare?
1. HF från AC paketet.
2. Ja det är ett problem.
Väldigt få bilar börjar brinna av sig själva.
Merparten tänds på av en människa.
Gissningsvis kommer det bli lika vanligt på elbilar när de blir vanliga och parkeras i vissa områden.
Har detta hänt ännu? Hur släcker man en sådan brand?
https://tidningenelektrikern.se/2019/01/17/brandman-varnar-for-brander-i-elbilar/
https://www.brandskyddsforeningen.se/tidningen-brandsakert/artiklar/batteribranden-pa-volvo-cars/
Japp.
Den "kan" vara mindre.
Helt korrekt.
En seriös undersökning borde självklart innehålla både sannolikheten för brand och konsekvenserna då brand väl inträffar.
När man talar om risken för batteribrand handlar det delvis om statistik. Ett kvalitetsbatteri har en "failure rate" på ca 1 på 10 miljoner, d.v.s. betydlig mindre än att bli träffad av blixten under sin livstid. Å andra sida packar exempelvis Tesla in ca 7000 batterier i sitt batteripack, vilket minskar MTBF (Mean Time Between Failure). Å tredje sidan har deras pack en avancerad övervakning och vattenkylning, vilket torde motverka totalhaveri bara för att ett batteri går sönder. Tesla har ett antal patent för att förhindra batterirusning och batteriutvidgning, så de har adresserat problemet på flera sätt. Förmodligen har alla andra tillverkare liknande strategier, för ingen vill ju att deras bilar skall brinna och hamna i tidningen.
https://batteryuniversity.com/learn/article/safety_concerns_with_li_ion
Fossilbilar har en massa slangar, och mekaniska detaljer med betydligt sämre total total MTBF, så det verkar helt logiskt att elbilar brinner mer sällan än fossilbilar.
För en gång skull så är vi överens. Finns där hopp finns där liv. En högst rimlig
logisk förklaring är det dessutom. Dock ser olycksstatistiken inte så bra ut för elbilsförare. De många som anser sig vara så bra förare var visst inte det, och Tesla modeller passar inte alla tunga högerfötter.
Helt rätt Svinto och sedan krävs typgodkännade/CE-märkning vilket innebär precis som du säger en feltolerant konstruktion, samma gäller förstås fossilbilar.
Som hybridägare måste jag tyvärr konstatera att jag har det sämsta av två världar. Åtminstone ur brandhänseende.
Det beror på vad det är för en hybrid. Har du Litiumbatterier så är du i den kategorin.
jajemän!
Har du någon statistik på vad som får fossilbilar att brinna? Vanligtvis är det väl snarare något som ”går sönder” eller korkas igen likt EGR pga felaktig eller bristfällig konstruktion vilket leder till mycket hög värme och sedan materialbrand.
… kopplat ofta till avgaser vid höga temperaturer snarare än rent bränsle.