Teslaaktien skenar vidare och drar ifrån det mesta. Aktien steg +19.82% på besked om batteritillverkaren Panasonics vinster på batterier och en rapport som hävdar att Tesla-aktien kan tiofaldigas på fyra år.
Teslor på laddning i Rygge, Norge. |
Investerarfirman Ark Invest ska ha gjort en prognos om att Tesla-aktien väntas stiga till 7000 USD tills år 2024, och baserar sig på att Tesla ska starta en autonom taxitjänst. Vilket får åtminstone den här bloggen att konstatera att det är fullständigt skitsnack – en autonom taxitjänst kommer inte bli lönsammare än befintliga taxitjänster, som knappast är värda 7000 USD. Ja, även Uber och Waymo är hopplöst övervärderade. Vid tillfället för prognosen låg Tesla-aktien runt 700 USD, så Ark Invest trodde på en tiofaldning, vilket inte verkar som en seriös analys. En seriös analys hade t ex landat i att aktien borde upp 7.8x eller 11.2x, men inte 10.0x, och att analysen skulle landa i ett exakt motiverat värde på 7000 USD visar ju bara att det är en enorm killgissning. Man har bara klämt i med något utan att räknat på det. Hade Tesla stått i 800 USD hade väl den så kallade analysen landat på 8000 USD istället. IT-bubblan 2020.
Autonom taxi kommer vara sämre än en taxi med en mänsklig förare, och löser ett problem ingen taxikund har efterfrågat. Autonom taxi kan inte ta mer betalt, utan måste ta mindre betalt, i en marknad med stark prispress.
Dessutom kommer de flesta sluta åka autonom taxi efter att ha provat någon gång och sedan misslyckats att nå destinationen på grund av något av de hundratals specialfall på vägen som taxin inte kan hantera utan en mänsklig förare.
Och efter första gången någon lämnat kroppsvätskor och andra mer solida avyttringar i din autonoma taxi, så kommer du som bilägare inte längre vilja hyra ut den.
Tvärt om riskerar hela autonom taxi-visionen att sänka hela Tesla.
Enkelt förklarat – hur ska någon vara beredd att betala mer (=lönsammare för Tesla) för en sämre tjänst än att äga eller leasa sin egen bil? Vitsen med att inte äga en bil är att det ska bli billigare än att äga en egen bil. Kort sagt att bilbranschen kommer tjäna mindre pengar.
Det ter sig rätt självklart att det bilbranschen tjänar bäst på är att sälja bilar som står stilla 23 av dygnets 24 timmar, och inte att hyra ut bilar som kör 24 timmar per dygn. Det senare innebär förenklat att man säljer 1/24 av dagens volym, samtidigt som kunderna vill betala mindre per körd kilometer än när man äger sin egen bil.
Ark Invest bedömning känns utan att ha läst den som att man helt enkelt relativvärderar Tesla utifrån bubblorna i Waymo och Uber mfl bolag. Det känns väldigt IT-bubblan.
Dessutom är Teslas teknik för självkörning förvisso väldigt avkopplande och avstressande som förare, men kommer inte kunna köra obemannat generellt år 2024. Därtill finns det i t ex Europa lagstiftning som hindrar detta. Tesla klarar inte ens av att läsa vägskyltar (pga patent), missar 50% av alla hastighetsgränser – upp eller ner – ge akt på rödljus eller stillastående fotgängare eller föremål som inte är i metall. Extremt lite har hänt de senaste två åren kan jag intyga som förare. Tesla klarar inte ens av att sakta in och slå på blinkers inför korsningar där navigatorn säger att man ska svänga, utan kör på rakt fram i full fart. Enda undantaget är på motorväg, men väldigt få taxikunder är nog intresserade av att gå på och kliva av på en motorväg. Och när Teslan tuggar på i 40 km/h på 80-väg för att den missade att höja farten, så väljer du som taxikund en bil med en mänsklig förare nästa gång.
Någon behöver berätta för Elon Musk att resten av världen inte ser ut som teststräckorna i Kalifornien en solig förmiddag på en storhelg.
56 kommentarer
Vet någon om Musk kommer att kunna köpa aktier för sin bonus (eller belåna bonusen).
Och köpa mer aktier.
Så att kursen stiger.
Så att han få mer Bonus?
tillbaks till ritbordet med dig.
Klart det kommer bli prisvärda autonoma taxitjänster. Det är ju chauffören som kostar. Det kommer bli mycket billigare att både äga bil och hyra andras. Om inte staten sticker i mellan och gör det omöjligt. Värderingen är en annan femma. Det kommer bli som att ha en kossa på bete för egen mjölk. Bilen kommer känna av om någon skitat ner, spärra denna, och åka in på en idag bemannad taxistädarstation och bli igenomkörd på 5 minuter. Samt överfakturera skitstöveln i efterskott. Det kommer vara business i att bli nedskitad, på samma sätt som att tjäna pengar när folk glömmer betala räkningar. Men det lär ju inte ändra värderingen på Tesla
Jasså, jaha. Taxichaffis verkar isf ruggigt välbetalt, helst skall man ha kompetens att köra en stlr bil för då får man mycket högre lön. Men att jobba obekväm arbetstid får man nästan inte mer betalt för.
Eller?
Lönekostnader för en taxichaufför bör ligga på ca 200kr timmen. De ska ha en medellön på 27500. Jämförde att boka en sunfleet bil och köra en resa tur och retur blir nästan på kronan 200 billigare än taxi enkel väg. Eller det blev på kronan men då efter lite avrundad sträcka och tid. Så min enkla analys ger att det nog inte ger jätte stora lägre kostnader, men någon hundring per timme.
Börjar kännas som en rejält uppblåst bubbla även andra teknikaktier, frågan är hur stora fördelningseffekterna blir när den väl spricker. Amerikanarna har också en historia med uppblåsta värderingar t.ex. Lemankraschen där bankerna helt plötsligt fick kalla fötter.
Inte läsa av skyltar, vem äger det patentet?
Volvo har ju detta i sina bilar, men det lär inte vara deras patent.
Min jämförelsevis superbilliga Toyota läser av alla hastighetsskyltar, och visar när man kör för fort. Men den gör misstag exempelvis om en skyllt med sänkning av hastigheten på en avtagsväg sitter för nära, då tror den exempelvis att det är 40 istf 70. Och missar förstås skyltar som är igensatta av snö.Tror det blir väldigt svårt för en självkörande bil att fatta det, om inte en förare först lär den sträckan.
Sen har man sammelsuriet av skyltar inne i centrala Sthlm, ibland täckta av en varubil, eller andra skyltar, ibland motsägande. Så en lagom mänsklig ignorans behöver nog byggas in, alternativt att all information finns uppdaterad online.
Missas någon skylt så bör man kunna använda kartunderlaget, anpassa farten till övrig trafik och ha en säker default hastighet precis som en människa gör när man inte ser/missar en skylt.
"Teslan tuggar på i 40 km/h på 80-väg för att den missade att höja farten, så väljer du som taxikund en bil med en mänsklig förare nästa gång."
Det borde inte vara så svårt för bilen att veta hastighetsgränsen via GPS-kartan. Det fungerar garanterat i god tid innan 2024 eller när robotaxi skall starta.
Tesla kör hastigheten efter GPS-kartan idag. Den anger dessutom att det 80 på vägen på displayen, men höjer ändå inte farten. Bilen vet alltså vilken fart det är som gäller, men justerar inte. Helt förutsägbart, vissa platser struntar den helt enkelt att justera farten.
Och så där har det varit så länge jag kört Tesla (i snart två år).
Googlar man så måste man manuellt ändra hastigheten genom att trycka på hastighetsikonen. Skälet att det inte är helt automatiskt anges vara att man i Usa inte kan garantera systemet kan hantera tillfälliga hastighetsbegränsningar t.ex. vid vägarbeten ännu.
INTE läsa av skyltar? Det patentet har väl BMW?
MobileEye har patentet. Tesla har ingen lust att betala för det, utan väntar ut att det går ut.
Det verkar vara detta generiska patent som ställer till det, https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
Det löper ut först 2030-09-20. Om det inte upphävs innan dess.
Har det inte att göra med att stora blankningspositioner var tvugna att lösas in nu?
Jo, till rätt stor del antagligen.
En annan faktor är att det spekuleras i att Tesla kommer att tas med i S&P500 "snart", om vissa villkor är uppfyllda som förefaller troligt att de blir (omsatta aktier, GAAP-positivt resultat senaste kvartalet och löpande helår, kanske något därtill).
Ytterligare en faktor är rotation från andra investeringar, främst i fossilbranschen sedan en tongivande fond deklarerat att man tänker gå ur sådana och andra gärna vill haka på den trenden för att inte bli frånåkta.
En och annan har måhända fått upp ögonen för att elbilar faktiskt inte är kass (om de är Tesla) och att Musk kanske trots allt inte är totalt galen. Han brukar genomföra det han har sagt, om än inte alla gånger inom den tid han hoppades. Och Tesla är inte bara en bilfabrikant.
Något färre lägger nog än så länge värde på energidelen, som jag tror kommer att växa i betydelse inte minst för eldistribution. Inte många andra kan få tag i batterier i tillräcklig skala.
Vad AI kan vara värt om några år får man gissa själv, men där är nog Musk Industries också i framkant.
Min nötskalsanalys.
Bra och enkel analys. Jag hade lagt till att när vi väl kommer över medvetandekrönet så smäller det hårt.
Jag träffar fortfarande folk som helt bortfärdar elbilsspåret av alla möjliga knäppa skäl. Även dessa kommer "se ljuset" så småningom. Nu blev det visst lite religiöst.. sorry Cornu.
Tack. Tillägg: Efter att fyra stora bilmärken (Ford, Audi, Porsche och GM) kört elbilsreklam under Superbowl i helgen och Tesla (som aldrig annonserar) omnämndes av atleterna i flera sportinslag är det säkert många miljoner amerikaner som börjat undra om det inte ligger något i det hela ändå. 🙂
Ang självkörande så tycker jag att man borde anpassa trafikmiljön där det lönar sig dvs placera ut sensor i skyltar, filer och där det behövs för att underlätta för autonoma system. Man kan använda bättre sensorer än kameror t.ex. lidar när man lyckas göra en snyggare design (nu ser de ut som en svamp på taket), fordon kan också kommunicera med andra fordon i närheten för att utbytta information om trafikläget och trafikmiljön. Så jag tror absolut vi kommer se nivå 5 fordon så småningom t.ex. inom frakt.
Ja så småningom, frågan är väl när och om tesla kommer vara marknadsledande. Min uppfattning är att en viktig faktor i deras position inom autonoma bilar är att de chansar mer. Släpper funktioner live som traditionella tillverkare bara skulle våga använda på testbana. Hittills har det ju gått bra, och de har ju klarat några olyckor utan att tappa förtroendet.
Har en känsla av att det finns lite fler problem än att veta var körfältet är. Och att man skulle sätta ut sändare på varenda grusväg, och få systemet att hålla låter inte realistiskt.
Det är der jag menar att vägarna kompletteras där det lönar sig. Behöver inte vara sändare utan symboler som stödjer självkörande fordon. Varför inte separata filer eller vägar för dessa fordon.
Problemet med desaa system är att om inte objektet/situationen känns igen av bilen så finns de inte och kör rakt in objektet.
Den som är intresserad av att läsa hela analysen från ARK kan göra det här:
https://ark-invest.com/research/tesla-price-target
7000 dollar råkade bara bli snittvärdet av en rad scenarion, där ett Tesla utan autonom körning men med en omkring 20-procentig marknadsandel 2024 värderas till 3400 dollar per aktie.
En snabb överslagskalkyl på robottaxi.
Säg att man lägger milkostnaden på 20 kr, vilket är billigare än att äga en egen bil.
Kostnader för att rulla en tesla model 3 som taxi.
Energi 2 kr/mil.
Drift, service och underhåll 5 kr/mil
Marginal: 13 kr/mil.
En vanlig bil går 1500 mil/år. Säg att en robottaxi går 15000 mil/år. Då har man en marginal på 195000 kr/år. Om en Model 3 har en livslängd på 75000 mil har man en vinst på 975 000 kr utslagen över 5 år per producerad Model 3. Säg att Tesla kan producera 1 miljon model 3 per år. Dessa ersätter 10 miljoner vanliga bilar och genererar över sin livstid nästan 1000 miljarder i intäkt till Tesla för taxiverksamheten.
Får man snurr på självkörandetekniken först så kommer övrig bilindustri att bli totalkrossad. Ungefär 100 miljoner bilar produceras årligen. Dessa kan ersättas av 10 miljoner årliga robottaxibilar.
Får man en konkurrenssituation mellan flera leverantörer som fixar självkörande så blir det troligen ett race mot prisbotten, där robottaxi blir jättebilligt att åka. Ner mot gratis, nästan.
Jag tror inte robottaxi behöver klara alla trafiksituationer. Man kan låta passagerare köra i gångfart i vissa lägen, alternativt koppla in manuell fjärrstyrning. Och låta vägassistans hantera enskilda särfall. Man kan lämna de sista 0,1% av trafiksituationerna till manuell hantering bara man klarar att stanna på ett säkert sätt.
Och med race mot botten prismässigt, hur blir affären då?
Ju lägre pris desto högre efterfrågan.
Blir det race ned mot botten så blir nog robottaxi en lågmarginaltjänst där en sund avkastning hamnar på kanske 5-10%, ungefär som i andra mogna branscher.
Troligen har Tesla en del fördelar även i en sådan situation, eftersom de har ett tekniskt försprång. Hög energieffektivitet, utbyggt snabbladdarnätverk, högst batteriproduktion, långlivade batterier och drivlinor etc. Så de kan nog vara ordentligt lönsamma men knappast så att det handlar om hundratals miljarder i vinst.
Säg att de kan ta ut en krona per mil i vinst. Med den konservativa kalkylen ovan blir det ca 750000 kr i vinst per Model 3 med samma siffror. Det borde motsvara dagens nivå ungefär.
Elon är cool men jag hade inte köpt Teslaaktier. För mycket hype.
Gork: "Elon är cool men jag hade inte köpt Teslaaktier. För mycket hype."
Lessmog: Nä, nu skulle jag nog tänka mig för och inte köpa för många utan vidare själsprövning.
TSLA står just nu i förhandeln i ca 810 men hade man köpt i somras när den var under 180 så kunde man skratta gott: upp 4,5 gånger är inte kattskit. Tyvärr hade jag inte råd med mer än några enstaka då, men det finns lite i ladorna.
Som Lena Handén noterade ovan ligger det nog ohämmad blankning bakom rusningen och när de sista av blankarna har tvingats köpa sig ur kunde kursen falla tillbaka en del.
Men som jag påpekade ovan är det nog inte hela förklaringen, och inflödet av andra köpare kan pusha på rejset. Inte minst färska blankare! (Om 180 var bra nivå, hur bra är då inte 800? 😉 ) TSLA rör sig i helt okarterad terräng.
Tesla öppnar återigen upp i förhandeln, i skrivande stund +$27, +3,46%
Varför inte läsa läsa Arks profetia eller vad vi nu ska kalla det, önsketänkande kanske. Jag hittar inget uppdaterat kalkylark men sammanfattningen finns här https://ark-invest.com/research/tesla-price-target
Målkurs 2024, motsvarande årlig uppgång från $780 under fyra år
$1,500 Bear case, +17,76%
$7,000 Expected, +73,08%
$15,000 Bull case, +109,41%
Bubblare
$22,000 Golden goose, +130,45%
Jag hade aldrig vågat inte vara exponerad mot den starkast lysande stjärnan när det kommer till framtidens transport- och energisystem.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Short squeeze av femte magnituden. Som 2008 när Volkswagen gick upp från typ 200€ till närmare 1000 € och tillbaka till 200 igen när Porsche vann kampen om makten.
Alternativt scenario: "Hej år 2000".
Jag undrar dock om det inte bloggaren och kommentarsfältet, pga det består huvudsakligen av män i medelåldern, kan glömma en potentiell kundgrupp; kvinnor som fruktar att bli utsatta för sexuella övergrepp i taxin. Oavsett hur stor sannolikheten för detta är, så skulle en uppfattning om att det är en möjlig risk, kunna driva på en efterfrågan, eller hur?
Poäng där.
Inte alla taxiförare!!
Tesla-aktien har stigit över 80% sen nyår.
Kan det vara försent att hoppa på tåget nu?
Var och en måste göra sin egen bedömning utifrån sin situation, riskvilja etc och ta ansvar själv. Inget av detta är rådgivning. Se mina kommentarer ovan.
Några stationer har ju tåget redan passerat, men det kan finnas fler … 😉
Min plan är i stort sett buy-and-hold, säljer och köper i småportioner när jag tror det är smart. Inte alltid var det så, men ibland. Sånt vet man efteråt. Gick in på våren 2013, kring 50, och har ökat bit för bit.
Som illustration av hur svårbedömt det är kan jag bara gräma mig åt att jag sålde fem i går på 777, när den redan före öppnandet står i 887. 550 dollar kvar på bordet, jävvlar!!
Man ska aldrig gräma sig över vinster man aldrig gjorde, men vara glad och tacksam över de vinster man gjorde. Gratulerar till bra affär, Lessmog.
Tack för glatt tillrop! Jo, jag vet ju det och de var såklart köpta till mycket lägre kurs (det har ju varit ATH varenda dag i år, i princip). Girigheten gör sig bred, bara.
Gick tåget till Apple när iPhonen släpptes eller har det varit en god idé att fortsätta investera de senaste 10 åren?
Jag köper inte nu på dessa priser. Diversifierar just nu i annat eftersom Tesla blivit en relativ stor andel, men uppgången betyder knappast att tåget gått med en tidshorisont på 10+ år och revolutionen inom bilvärlden som står för dörren.
"Dave T" har gjort en 22 min video som kan ge insikter för den som är nyfiken på TSLA. Icke-länk: youtu.be/2kiZzhjz5Os
Det var så lite så. 😉
+35% på två dagar över en uppgradering samt en vinstrapport hos en underleverantör? Dra åt ******* vad optimisterna räknar in framtida tillväxt… Om de byggde en gigafactory per år med en slutlig kapacitet på 500 tusen bilar så skulle de behöva bygga i 20 år för att komma upp till Toyotas produktionskapacitet. Nog för att jag tror Tesla kommer vara värt lika mycket som det är idag om 10 år men att ta ut allt i förskott känns som galenskap.
Toyota säljer inte mjukvaror, de har inga tjänster som laddstationer, de outsourcar försäljning till återförsäljare, deras tillväxttakt är inte i närheten av Tesla och de har säkert $200B capex investerat i bensinmotorer.
Du har såklart möjligtvis rätt i att TSLA är övervärderad och att aktien tar för mycket tillväxt i åtanke för prissättningen, men det är svårt att värdera den relativt till Toyota.
Håller med dig om allt, jag tvivlar inte på att Tesla kommer att bli massiva men de måste överkomma gigantiska hinder för att nå dit. Bara att få till batteri- och bilproduktionen för att uppnå dessa värderingar (mjukvaran kräver fortfarande en bil för att vara värd något) är helt enorm. Jag hade velat se planer på fyra nya gigafactories redan nu över de kommande säg tre åren för att tro på att de verkligen kommer kunna skala upp i det tempo som "Marknaden" nu verkar anta att de kommer. Sedan tror jag inte att FSD kommer att vara så värdefullt i framtiden, under en period av några år kommer det vara sinnessjukt värdefullt för den som kommer först – och det antar jag är Tesla – men det kommer gå jäkligt fort tills t.ex. Google börjar sälja samma mjukvara till samtliga biltillverkare och vips så är 70,000:- för den funktionen kanske 5,000:- eller rent av standardutrustning.
Och sist så tror jag att den senaste tidens fullkomliga explosion i värdering sätter en ENORM press på samtliga biltillverkare världen över att växla om mot el. Vilket aktieägare kan titta på det som händer nu och ändå säga till ledningen i t.ex. Honda att det är lugnt, satsa vidare på era förbränningsmotorer. VW ligger just nu bäst till med sin satsning på 36 miljarder EUR framöver men även de lär växla upp än mer nu efter den senaste tidens kalldusch.
Hmmm, lika mycket upp idag tisdag som igår, stigit +130$ på en halvtimme, sprängt både 800 och 900$ vallen inom en timme! För ett par dagar sedan låg de mest optimistiska prognoserna på 600, nu närmar sig kursen 1000 snabbt!
De som är intresserad av framtidens vägtransporter tycker jag ska lyssna på Tony Seba som har haft ett mycket bra "track recort" hittills på sina förutsägelser.
https://www.youtube.com/watch?v=y916mxoio0E
Elon Musks förmögenhet ökade med $5.1B idag, vad det nu blir i svenska kronor?
Måste vara bittert att sitta utanför börsen dagar som dessa. Oavsett om Tesla tappar 50% så är det ändå ett fantastiskt val att vara i denna aktie under tiden som Lars skriker efter lågkonjunktur.
Den kanske kommer. Men att försöka tima den och missa alla uppgångar under tiden? Knappast värt det långa loppet.
Det tog över fem år för de som klev in på toppen innan finanskrisen innan de suttit still tillräckligt länge i båten för att nå tillbaka dit de började. Vi är nu i outforskat område sett till tjurmarknader då detta är den längsta hittills.
Självkörande taxibilar kommwr bli en realitet. Man behöver inte lösa alla möjliga fall. Inte ens en människa kan det. Däremot kan det ta tid innan vi är där. Så som IT-bubblan så var det inte fel på idén att sälja kläder på nätet, men det låg tio år in i framtiden.
När det gäller spyor mm. så kommer det kunna hanteras. Man måste trots allt checka in i taxin när man beställer den och de som kommer efter kan göra en anmälan och beställa en ersättningsbil. Kameror kan samla bevismaterial och räkning skickas till tidigare kund.
Däremot tror jag att man överdriver vinsterna. Vi kan se på företag som DriveNow och Car2Go som tillhandahåller bilar redan idag utan cahaufför. De tjänsterna är inte speciellt popuära/lönsamma.
Blir ju lite smidigare med autonoma bilar, du behöver ju inte ta dig till en plats där bilen står. Men prismässigt bör det ligga nära att hyra och köra själv. Idag försvinner ju många sådana av att man inte kan köra enkelväg. Finns ju några sådana biloooler men inte i Sverige längre vad jag vet?
Hyr/pool branchen har ju samma problem med nedskräpning och annat och det förefaller ju inte vara ett stort problem för dom.
Hyr/pool-branschen har personal. Tanken med autonoma bilar ska vara att privatpersoner hyr ut sina bilar när de inte används. Viss skillnad när din egen privata egendom blir nedspydd.
Tesla behöver ta fram en robotstädare för sina bilar, och en robotladdare – för idag krävs det en person för att koppla in bilen på laddning.
Det går säkert att få uhyrningsfirmor som rengör bilen, precis som det finns de som städar sommarstugor idag.
Däremot tror jag inte privatpersoner kommer hyra ut i någon större omfsattning. Slitage på en bil är huvudsakligen proportionellt mot den sträcka som körs, inte mot hur gammal den är.
En bil som åker runt 24 timmar per dag kommer vara sönderkärd efter 2-3 år. Det är knappast något en privatperson vill ha. Däremot möjligtvis en investering för ett företag om de på den tiden kan dra in köpesumman och lite till.