Tesla gör det rätta och utnyttjar perfekt den uppblåsta aktiekursen och går ut med en nyemission på 2 miljarder USD (GUSD). VD:n Elon Musk ska delta med 10 MUSD och Oracles Larry Ellison, som sitter i styrelsen går in med 1 MUSD.
Nyemission. |
Börsen är en marknad som ska uppmuntra investeringar i företag, då aktieägare enklet kan köpa och sälja aktier. Den yttersta funktionenn är dock kapitaltillskott, dvs nyemissioner. Genom börsnotering når man ut till fler aktieägare, och garanterar också att den som deltar i en nyemission för att finansiera ett bolag en dag ska kunna sälja aktierna.
Dagschart Tesla. Kommer bli en fin bubbelkraschgraf i och med nyemissionen. |
Teslas aktiekurs är absurt uppblåst, och bolaget gör nu det enda rätta och använder den höga kursen till att göra en nyemission. Därmed får man in kapital med mycket lägre utspädning för aktieägarna än om man hade gjort emissionen när aktien stod i hälften. Man nyttjar även den haussartade stämningen i bolaget och lär få emissionen fulltecknad.
VD:n Elon Musk går in med 10 MUSD, och styrelsemedlemmen Larry Ellison från Oracle går in med 1 MUSD.
Pengarna är inte öronmärkta, utan ska stärka balansräkningen och användas till “general corporate purposes”. Detta innebär sannolikt kapitalkostnader för expansion genom att bygga fler fabriker, t ex talas det om en Gigafactory i Texas för att bygga CyberTruck.
Nyemissionen ska enligt min dåliga engelska vara utan företrädelserätt för aktieägarna, dvs bör ske till någon form av dagskurs uträknat som ett medel av något. Aktien faller fyra procent i förhandeln hävdar Finwire. Vi kan nog räkna med att marknadsbubbelgrafen kommer få en fullbordad huvudskuldra av detta.
Naturligtvis är det helt rätt av Tesla att använda värderingen för att ta in pengar nu. Bättre göra en nyemission när en aktie är i toppkurs än på botten, och inte heller egentligen är i akut behov av pengar. Och till bilköparna är beskedet att de delvis får sina bilköp sponsrade av aktieägarna…
3 kommentarer
Mycket bra!
Tvärtom vad Lars förutspådde så steg aktien på dessa nyheter.
Det spekuleras i att det är Coronarelaterat. Teslas tillgångskjedjor lär – likt alla biltillverkare – stå stilla till och från Kina. Även produktionen av model 3 och y i Kina lär gå på knäna. Bara för att Pappa Xi ser till att stora profil-fabriker likt Tesla får öppna igen så betyder inte det att övriga underleverantörer öppnar upp. Fem av Teslas åtta största leverantörer har operationer i Kina. Att sitta på extra kontanter i en sån situation kan underlätta när verkligheten kommer ikapp, antingen för att snabbt hitta nya leverantörer eller för att helt enkelt hantera kvartalsförluster. Q1 lär bli dåligt men Q2 kommer nog bli blodrött om inte Kina ganska omgående ser en snabb reduktion i nya fall. Om de senaste siffrorna på 4,000 nya fall under ett dygn är en indikation (gårdagens 14k är såklart inte indikativt) så bör tillväxttakten av nya fall (procentuellt sett) fortfarande vara fallande. Men om det är tack vare de massiva karantänerna och nedstängd produktion så blir det en minst sagt dyrköpt lösning för världsekonomin.