Dagens Nyheter har i mediakrisens spår diversifierat sig till att sälja lyxresor till kreditvärdig trendkänslig medelklass, som vill bränna stora summor pengar på att resa tåg istället för att flyga. I all välmening lyckas DN bara visa att vanligt folk inte har råd med detta, plus att vanligt folk inte bryr sig eftersom man inte konstruerat resor för dem.
Wien. |
DN vill sälja inte bara klick och prenumerationer på klimatängslan, utan även resor till den kreditvärdiga välbeställda storstadsmedelklassen, och har därför paketerat ett antal resor med finkulturella förtecken och säljer dessa som någon sorts argument för att man visst kan ta tåget. Som att det någonsin ifrågasatts – frågan är ju bara kostnad, bekvämlighet och tiden man vill använda sin ledighet till.
I dagarna kunde man med DN åka till Venedigkarnivalen för mellan 29 499:- SEK i standardpaketet och 88 998:- SEK i premiumpaketets högsta prisklass. Då fick man en hel kupé med två platser i en sovvagn. DN vill dock hävda att själva tågresan inte var så dyr, men premiumpaketet varierar från 32 999:- SEK för fyra personer till 88 998:- SEK för två och i övrigt samma arrangemang och boenden på plats. Uppenbarligen kan man lägga 10 000-tals kronor på en tågresa genom Europa, vilket är förklaringen i prisskillnad mellan 32 999:- och 88 998:- SEK. Inget för vanligt folk.
Välbeställd medelklass kan således känna sig nöjda med att de räddat klimatet, men några resor för vanligt folk märks inte av. De har väl inte råd ens med en prenumeration på DN får man förmoda.
Fikat i Wien. |
I juni går kulturtåget, med priser från 17 995:- SEK till 34 995:- SEK per person. Två nätter i Wien ingår, på Andaz Vienna am Belvedere, där ett dubbelrum kostar 3089:- SEK för två personer. Alltså 3089:- SEK för de där två nätterna om man delar på boendet. I övrigt ska man spendera fyra nätter ombord på tåg, men ska också studsa förbi Prag.
En snabb sökning på Google Flights visar att man kan samma vecka i juni flyga Nyköping – Wien för 487:- SEK tur och retur, eller Arlanda-Wien tur och retur för 1392:- SEK. En flygresa tur och retur Prag-Wien kostar 1356:- SEK. Nu har jag inte optimerat datum. Ytterligare två nätter på Andaz Vienna ytterligare 3089:-.
Tar man flyg så blir kostnaden alltså exempelvis 487+1356+3089*4/2=8021:- SEK per person. Ser ut som halva priset. Fast visst, man ska få en liten guidad tur på Österrikes landsbygd också. Att hyra bil och bestämma själv brukar annars kosta en tusenlapp.
Och allt detta innefattar att man spenderar två onödiga dygn på ett tåg – två semesterdagar instängda, som kunde använts till något annat. Nu kanske den kreditvärdiga medelklassen i våra storstäder har gott om tid, oändligt med semesterdagar eller något.
Nu kanske DN stoppar mellanskillnanden på minst nästan 10 000:- SEK per person i fickan, eller så känns det inte som att tåg var ett billigare alternativ till flyget.
Jag ser fram emot den dag DN ordnar resor för vanligt folk. Fast det är klart. Vanligt folk vänder på slantarna och räknar på varenda kostnad och betalar därmed inte de här summorna för en resa.
Dessutom handlar DN:s resor om charter. Alltså där någon ansträngt sig för att lyckas pyssla ihop en resa, rent av hyrt ett helt tåg. Med flyg sätter man själv ihop detta med några enkla klick på nätet. Där är vi inte riktigt än vad gäller tågresor i Europa.
SJ:s webplats. |
Nej, DN har gjort en segmentering. Man har identifierat en förnäm grupp av välbeställd kulturintresserad storstadsmedelklass, paketerat dyra resor åt dem, och använder dessa som argument för att man visst kan åka tåg. Deras affärsutvecklare har nog gjort en korrekt analys. Vanligt folk har varken tid, råd eller intresse av motsvarande resor.
Det går också att dra en hel del slutsatser i denna segmentering där grupperna klimatengagerade, kulturintresserade och kreditvärdiga möts. Ankdammen är nog begränsad i storlek.
Verkligheten är att 1800-talstekniken tåg aldrig kommer kunna konkurrera med flyg igen av rent matematiska orsaker. Idag reser 76 000 personer utomlands med flyg dagligen i Sverige.Visionen är att 5000 ska kunna ta tåget. Det kommer således förbli en nisch, och antagligen en nisch för de som kan betala mest och har gott om tid, där tid är det dyrbaraste många har.
28 kommentarer
Väl rutet efter Wolodarskis media-kris på Twitter tidigare idag! Hear Hear!
Känns som att en resa för 80.000:- bör generera mer koldioxidutsläpp en för 8.000:-, om pengar i någon mån motsvarar utfört arbete.
Nu fick man kanske oväntat mer än man beställt denna resa pga Corona, ex. fler dagars frånvaro från jobbet, och frågan hur man löser alternativ transport hem om tåget inte får lämna Italien norrut. Alternativt åka hem i ett fint Corona-drivhus.
Resan avbröts innan den kom till Venedig.
Aha fick de semestra i alperna istället eller vad hände?
Förstod det som att de åkte hem igen. Men jag ska kolla lite närmre
Du har givetvis rätt i sak. Wolodarski vänder sig i huvudsak till medelklass i övre medelålder. Även om jag undrar vilka det här mytomspunna "vanliga folket" är…
Martin Andersson: I anledning att jag till stor del instämmer i Din fråga rörande det mytomspunna vanliga folket vill jag utöka frågan till att omfatta vilka som ingår i den här, enligt min mening, lika mytomspunna medelklassen.
Jag räknar mig till det vanliga folket, 2 vuxna med utflugna barn ca 40.000-45000:- per månad att spendera. hyra på 7000:- resten att köpa mat för. Och vi skulle aldrig spendera sådana pengar på en tågresa.
Den s.k. Brommavänstern som slänger sig med samvetsåsikter när de i praktiken inte ändrar sin egen livstill men gärna har åsikter om alla andra.
chief karlsson: Stockholmare i allmänhet, särskilt dem som jobbar för staten eller statligt subventionerade branscher så som media.
@Billy. Så vanligt folk är personer med 40 – 45 papp i månaden efter skatt och 7000 i hyra? Eller är vanligt folk sådana som aldrig skulle köpa DN:s tågresa? Det skulle aldrig jag heller även om min månadsinkomst ser lite annorlunda ut (inte mycket dock) och min boendekostnad är något lägre. Dock skulle jag aldrig åka till Thailand heller.
@ Sjunkbomben är brommavänstern vanligt folk?!?!
Sant, vanligt folk är i DNs läsekrets övre medelklass, inte många Svenssons som lägger 4800 kr/året på en tidningsprenumeration.
Martin Andersson det är hushållets inkomst som avses. Jag måste åka till Thailand eftersom min fru är thailändska. Men jag hade inte heller varit där innan jag träffade henne. ( vi träffades i Sverige.
Jag tycker det verkar vara en jättetrevlig resa för något äldre som tycker tågbokandet är meckigt men själva åkandet roligt (även med interrail behöver man platsbiljetter).
Särskilt det billigaste premiumpaketet är nog perfekt om man har svårt att bära eftersom de fraktar bagaget konstant och ordnar nästan all mat vad jag kan se.
Men jag skulle gärna veta innan vem jag delade kupé med. Tänker att det är bra för målgruppen visst finns det folk som lägger 30000kr på semestern. Jag är inte avundsjuk på det även om jag lägger den summan för vår familj totalt kanske.
Det tycker jag med. Cornus synpunkt är att det rör sig om Greenwashing driver av DN.
Frågan hur mycket resan egentligen kostar hur mycket DN tjänar per resesän?
Vanligt folk får ta tåget till Flen. Kanske lika bra att krävs en månadslön på över 50.000 för att få pass?
Tåg är rätt trevligt tycker jag. Just nu sitter jag på ett av VRs tåg på Savolaxbanan i östra rikshalvan. Inmundigade en spagetti carbonara i restaurangvagnen för en stund sedan. Riktigt god. Detta är tåg tre av fyra idag och VR har hittills varit lika punktliga som japanska järnvägen. Sju timmar på tåg att jämföra med flyg som även det skulle ta sju timmar mellan Åbo och Idensalmi. Å 64 euro kostade de 65 milen. Även bil hade tagit 7 timmar.
Sökte på orterna och insåg vad lite jag vet om Finland. Trots att vi är grannar.
Både Wien och Venedig är rätt enkla tågresor att konstruera själv på nätet och behöver såklart inte bli sådär hutlöst dyrt som en DN-resa men det antar jag att Cornu förstår. DNs (och SVDs) resor har väl aldrig varit lågpris oavsett trafikslag. Jag skulle aldrig betala 70000 spänn för en temaresa till Sydafrika t.ex. Kollade för skojs skull upp vad vår tågresa i sommar till Italienska Rivieran skulle kosta om vi flög istället (och ingen behöver påpeka nåt om Coronavirus. Är medveten om att vår resa just nu är lite osäker). Valde inte absolut billigaste flyg iom pissiga flygtider etc. Hursomhelst. Flygresa för familjen ~13500 kr t/r. Vidare transport till Rivieran med tåg ~500 kr. Tillkommer på det gör flygbuss t/r ~600 kr. Transfer till och från Genuas flygplats, vet inte men kanske 200 kr? Allt som allt runt 15000 kr. Tågresa: Interrailkort ~5500 kr. Platsreservationer på nattåg: ~4000 kr. Lägg till en tusenlapp på övriga obligatoriska reservationer och mellan 1000-2000 kr för övriga utgifter på vägen (mat etc..). Blir runt 12500-13000 kr. Visst, två extra semesterdagar också. Personligen räknar jag inte dem som en kostnad eftersom jag gillar att åka tåg. Speciellt över Alperna. Det är semester för mig. Men nån som bara ser det som transport får lägga på den kostnaden.
Lite humor när Wolodarski på twitter svarar att resan tar ett drygt dygn när den i själva verket verkar ta ett dygn och 19 timmar. https://twitter.com/eff_kah/status/1230847553018769410
Man undrar om det är vanligt att DN tullar på sanningen eller om han bara blandat ihop Venedig med Alperna.
Han är nog för ung för att tillhöra den tågluffande generationen som vet att tågresan inte är något nytt påfund.
Stockholm-Venedig bör ta runt 33-35 timmar med reguljärtåg, tidig start från Stockholm och lite luft i bytena. Så ett drygt dygn börjar ju närma sig osanning helt klart. Men så lång tid som DN-tåget bör det inte ta. Antar att ett chartrat engångståg får bråka med rätt kassa tåglägen och blir tvungna att stå stilla en del på natten i väntan på klarsignal.
Jag åkte buss till Spanien en gång. Wolodarski vet inte vad han pratar om om han tror vi ska överge flyget. Greta och klimat det är passerat nu lille Wolodarski. Det gäller att hålla upp fingret i luften för att veta vartåt strömmen går.
Eftersom jag inte är klimatskrämd fortsätter jag med mina sporadiska flygresor, och om det finns möjlighet till klimatkompensation bör det även gå att överkompensera så att varje flygresa blir en klimatmässig vinst.
Min finkänsliga fingertopp har registrerat att klimathysterin har klingat av för den här gången och således DN är sent ute. Nu gäller bevare oss för Coronavirusets härjningar så hjälpe oss Gud.
Långresor med tåg var fordom förunnat de rika och så verkar det vara nu också.
Som sagt, det var förjävla synd att den äldre generationen uppfann flygplan, bilar och plast. Väldigt liten del av dagens människor skulle annars överlevt, vilket vore strålande för klimatet. Vi hade även per sannolikhet haft färre aktivister, eftersom aktivism är ett ord för att beskriva någon som i brist på givande saker att bidra med istället mållöst fokuserar på själva aktiveringen.
Personligen hade jag aldrig köpt en tågresa för dessa priser som nämns ovan. Å andra sidan behöver det inte vara så dyrt. En rundtur i Europa med tåg under en månad går på drygt 4000-5000 kr. Avfärd sker från centrala delen av staden man besöker och transporten till nästa ort är ofta ganska kort. Faktiskt så kort att man tjänar på tåget framför flyget. Men nackdelen är givetvis transporten ner till kontinenter som faktiskt tar sin tid med tåg och där priserna överträffar flyget med.
Att tåg som alternativ börjar komma mer och mer är nog ett faktum. Särskilt om politiker menar allvar med ambitionen om det koldioxidfria samhället. Men även utifrån konsumentmakten.
En idé kan vara att redan nu påbörja utbyggnad av tågtrafiken. Gärna k samarbete med andra länder och gärna snabbtåg på 300 km/h. Dyrt kostar att bygga förstås, men med statslån kan kostnaden spridas ut över flera generationer. Dessutom för det med sig mycket annat possitivt som gynnar ekonomin. Flexiblare arbetsmarknad inte minst.