“Tesla kommer gå i konkurs” – exakt alla 2018, som håller tyst nu
Elbilstillverkaren Tesla rapporterade ett bättre än väntat bokslut, lägger en prognos om 39% ökad bilförsäljning 2020, börjar leverera Tesla Model Y och hade ett positivt kassaflöde på en miljard dollar under årets sista kvartal. Aktien är i skrivande stund +8.38% på Nasdaq-börsen.
Tesla Model 3 Performance AWD vid rastplatsen över Lygnern i Sätila. |
Tesla slog alltså analytikernas förväntningar med sitt fjärde kvartal. Kassaflödet var var +910 MUSD, eller nästan en miljard dollar, och före kapitalutgifter bidrog den operativa verksamheten med ett positivt kassaflöde på 1 235 MUSD. Man kan ägna alla som skrek om Teslas omedelbart förestående konkurs 2018 – 2019 en tanke, och fundera på hur bra fordonsanalytiker de egentligen var. Man får hoppas att de avslutat sina blankade positioner, för annars kan det bli lite dyrt.
Bokföringsmässigt gjorde man förstås även vinst, 105 MUSD GAAP netto, 386 MUSD non-GAAP, under fjärde kvartalet. EBITDA landade på 1 175 MUSD, dvs över en miljard under fjärde kvartalet, och man har uppvisat positivt EBITDA fyra kvartal på raken, inklusive de två senaste på raken från den operativa verksamheten.
2019 levererades cirka 360 000 bilar, och man lägger nu prognosen om “comfortably exceed 500 000 units” eller en tillväxt på 39%. Tillväxten för solpaneler och energilagring prognosticeras på åtminstone 50%. Man förväntar sig även positivt kassaflöde, med möjliga tillfälliga undantag runt försäljningsstart för nya produkter.
Den mindre SUV-modellen Tesla Model Y börjar nu levereras, även om leveranstid för svenska beställningar fortfarande anges till nästa år. Den kinesiska fabriken i Shanghai är igång och 2021 förväntas de första leveranserna från bilfabriken i Berlin.
Teslas stora utmaning är fortfarande hur man ska klara sig i en lågkonjunktur, då man än så länge verkat i en starkt trendande och krisräntedriven högkonjunktur. Det är möjligt att premiummålgruppen är mindre konjunkturkänslig, men blir fortfarande intressant att se. Det är först över en hel konjunkturcykel – både boom och bust – som man får facit på hur hållbar en affär är. Den andra utmaningen är börsvärderingen.
Dagschart Tesla. |
För estimaten för 2020 är p/e 193, för 2021 p/e 59 och 2022 p/e 36 enligt Market Screener. P/e 36 kanske inte är så brutalt för ett tillväxtbolag av Teslas bevisade karaktär, men det innebär i så fall att aktiekursen ska stå stilla i två år för att motivera den värderingen. Således ingen bra affär, om man inte tror på greater fool theory och att någon annan är beredd att betala ännu mer för aktierna.
Tesla är inte sista chansen att tjäna pengar på aktier, och utifrån värderingen kan man därmed fråga sig vad för unika möjligheter att tjäna pengar som Tesla-aktien erbjuder vid dessa värderingar?
28 kommentarer
Y får dragkrok har jag för mig?
Kanske skall göra en Cornucopia och hålla den gamla dieselbrännaren vid liv och gå direkt på en modell Y med plats för hela familjen i kupen och alla husdjur på släp 🙂
Tesla borde fan bjuda på ett Fogelsta i med alla Y i Sverige, det kostar att ligga på topp:)
3 och X har ju dragkrok, så Y borde väl ha det? Det finns dock inte som valmöjlighet än, så du kanske bör vänta tills dragkroken finns valbar?
Jag kommer vänta om det finns en möjlighet. Måste spara något år och är man en Tesla hater så är man.
Men som ordspråket säger,
"keep your friends close, and your enemies closer".
Med 7 platser är det ett visst vill-ha-känsla och så kan man bli med i Tesla gänget i grannskapet 🙂
Det är fler än man tror som går "electric".
En fin vårdag i maj producerar snart villatakssolcellerna i "orten" lika mycket som den sedan länge avställd B1an…
Helt klart mer än en trend att gå elektriskt numera. Det är på väg att bli mainstream.
Tesla säger att den har plats för sju vuxna, är det någon som vet om det verkligen är så? Om jag jämför med Model X så var det extra sätesraden högst för någon yngre tonåring men det skulle vara väldigt bra om det börjar dyka upp familjefraktare som kan ersätta de större suvarna.
Gott om plats för mig som är 184 på tredje raden i X. På Y kan jag tänka mig att det kan bli trångt, men fungerar antagligen ändå. Det är inte så att det finns plats för packning med sju pers ombord, så det handlar ändå inte om några långresor, så antagligen går det bra ändå.
Ford S max har plats för 7 men man får knivfälla sig in som vuxen i sista raden
Om X har tre rader kanske det är ngt, får kolla vad som skiljer och när de finns med krok.
Utan krok kan man inte backa med släp och bevisa sin manlighet.
X har alltid haft krok. Finns för omedelbar beställninng, men kostar en slant mer än Y.
Baserat på bloggen har jag fått intrycket att det var den där månbas alfa modellen som var den enda med krok. Nåväl, man skall inte tro allt man läser på bloggar utan kolla upp fakta 😉
Är den dyrare, då får man spara lite mer. Får åka och titta ialla fall, det är gratis.
Fast när jag provsatt X så var det knappt foten gick ner i mellanrummet 2-3 raden, får kolla igen fast X har förutom ett rätt högt priset inte den roligaste designen.
Nä fula är de alla. Men smaken är som baken.
Håller med om analysen av aktien, den är så sjukt högt värderad. Volkswagen var fram tills senaste veckornas rush lika börsvärde som Tesla. De har 1000% högre intäkter och p/e 6.
Säg att Tesla slutligen planar ut och ska börja bli en cash cow som delar ut. Då ska antingen priset ner 99.5% eller intäkter öka 32000%. Givet denna kursen.
Jag vet att det finns otroligt mycket mer faktorer som väger in. Men när det kommer till kritan och över lång horisont är vad företaget faktiskt presterar finansiellt det enda som skapar börsvärde.
Detta är såklart räknat med 2020-siffran på 193 p/e. Räknar vi noll börsrörelser fram till 2022 och ett p/e på 36 då så ska de fortfarande ner 80% alternativt öka intäkterna med 500% (givet linjär korrelation intäkt/resultat) för att motivera börsvärdet sett till sina finansiella prestationer.
För 2022 tar historien slut eller?
Det är klart man inte kan framtidsinteckna hur långt som helst men Tesla har en tydlig plan. Musks incitamentplan som sträcker sig till från 2018-2028.
Om han når alla målen återstår att se men som exempel förutspådde han redan 2016 att 2020 års försäljning skulle nå 500 000 bilar, vilket verkar ligga i underkant. Då låg försäljningen på 76 000 bilar.
Bilarna är förresten bara en del av ekvationen.
Nej historien tar inte slut. Men när man börjar värdera in för många års framgång framöver finns risk för stora bakslag i aktievärdet. Står den helt stilla nu ska den alltså leverera 36 p/e om något år. Då är den ändå ej jämförbar i lönsamhet med andra bilbolag. Vilket år och vilka framgångar tar kursen sikt på? Det är brutalt imponerande siffror företaget ska svara upp med i år framöver.
Men Tesla går ju på shortcovering mycket, det ger sen trading såklart men när då en bra rapport kommer så…
Ser ju ut som att det bara är produktionsmöjligheter som begränsar nu.
Fantastiska siffror!
Full rapport https://ir.tesla.com/static-files/b3cf7f5e-546a-4a65-9888-c928b914b529 och liverapport från min favvofanboy https://www.youtube.com/watch?v=EFlm5zTNy_o&t=5m2s
https://bit.ly/2uLQ0DK
Tråkigt när elbilarna börjar att brinna då de blir livsfarliga gift spridare.
Danskarna är lite före
Men får se hur man går till väg i p- garage
https://ing.dk/video/video-se-beredskabets-nye-vaern-mod-elbilbrande-231559
Tråkigt att fossilbilar brinner värre (och oftare) och släpper ut lika mycket giftiga gaser.
https://cornucopia.cornubot.se/2019/04/fossilbilar-brinner-mer-explosivt.html
Well.
Du kan inte tolka siffrorna.
Vilket är ok då du är en skrivbordskille utan erfarenhet och professionell kanskap inom området.
jag är hyfsat anonym här.så strunta i min kunskap och erfarenhet.
Så ta och åk förbi en brandstation i Göteborg och fråga. Innan du tar dig tid och gör det. Så ta dig också en funderare på varför danskt brandförsvar köper en svindyr låda för just elbilar.
Tråkigt att en del tycker att det är tråkigt när det ändå bara blir elbilar kvar till slut. Å andra sidan är nuvarande batterier bara i sin linda. Nya och bättre kommer inom kort. Och då suddas all sura miner bort.
Mjo med tanke på att det tänds eld på en heldel bilar i det här landet.
Synd att brandmän ska betala med sin hälsa/liv för "teknikens" skull
Men det gäller ju inte dig svinto
Vi får hoppas att framtida batterier och batteriteknik är säkrare. Som teknikoptimist så tror jag det.
@Turbo, din propaganda är lite för uppenbar för att göra något intryck på även den mest korkade idiot. Ett gott råd. Tona ner dig lite så får du bättre resultat. Har fått det rådet direkt från Kommunistpartiets lögncentral, så det är helt säker info, om du undrar.
Åhh tack !
Svinto. Varsågod lite propaganda
https://ka.se/2019/01/15/brandman-varnar-for-brander-i-elbilar/
300 Opel Zafira Diesel har har brunnit.
Ingen elbils batteri brann i den stora garagebranden i Stavanger.
Det är nog EGR-systemen som sätter fyr på bilarna.
Tesla kommer att gå i konkurs.