Under året ska ett stort antal nya elbilsmodeller börja säljas, och priserna för 35-milsbilar faller runt 50 000:-. Nya modeller av bilar i 20-milsklassen blir också rejält billigare.
Hyundai Kona Electric. |
Sajten Allt om elbil har sammanställt vilka nya elbilsmodeller som lanseras under året. Flera av dem är premiumbilar, som Audi e-tron Sportback, Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Porsche Taycan, Volvo XC40 Recharge och Tesla Model Y, och innebär inte att det blir ekonomiskt mer lättillgängliga för de som fokuserar på försäljningspriset och inte totalkostnaden. Samtliga dessa kostar antagligen från 600 000:- SEK i grundutförande och i praktiken betydligt mer.
Men det finns två grupper till av bilar som lanseras.
Dels finns det stadsbilar med förra generationens elbilars räckvidd, som Honda e, som blir på tok för dyr med 370 000:- SEK för endast 20 mils räckvidd, eller Mazda CX-30 för 350 000:- och 20 mils räckvidd. Däremot blir Seat Mii, Skoda Citigoe EV och VW e-up relativt sett billigare, med priser från 264 000:- SEK till 274 000:- SEK. Räckvidderna är runt 26 mil. Samtidigt ska man vara på det klara med att de här räckvidderna räcker för säkert 95-98% av alla resor, även för mig som bor på landet och det blir alltså utmärkta stads- och pendlingsbilar och har stor potential för de som mest pendlar i storstadsområden. Bara att slippa tanka pendlingsbilen, utan ständigt ha den fulltankad (och uppvärmd och avfrostad) på morgonen är värt priset.
Som jag konstaterat i ett antal blogginlägg räcker det med 35 mils räckvidd när man kör bil i kors och tvärs över Sverige även vintertid, för det blir alltid naturliga tillfällen att ta paus oftare än så, pga toalettbesök, lunch, kaffe, förarbyte, fika och så vidare. Då kör jag ändå ofta längre sträckor och betydligt fler mil per dag än normalbilisten. Det är därför intressant för de fossilbilister som har räckviddångest att titta på utbudet i 35-milsklassen.
Här sjunker priserna något. Tidigare har bilarna kostat från runt 400 000:- till 450 000:- SEK. Men nu kliver man ner till runt från 350 000:- SEK.
Opel Corsa-e ska klara 330 km för 360 000:-. Peugeot e-208 ska klara 340 km för 360 000:-. Seat el-Born saknar pris med ska klara 420 km. Volkswagen ID.3 ska klara 420 km och kosta från 350 000:-. Sedan blir förstås priserna i praktiken högre med olika tillval.
Det är fortfarande en bit kvar till priserna möter motsvarande fossilbilar, men 2020 innebär ändå ett kliv nedåt på 50 000:- SEK för bilar som klarar ca 35 mil. Och stadsbilarna tar ett rejält skutt ned till 270 000:- i jämförelse med vad föregångare som Nissan Leaf eller Hyundai Ioniq som kostat runt 400 000:- för runt 20 mils räckvidd förr.
55 kommentarer
Hur snabbt räknar man hem en ny 35-milselbil jämfört med en gammal, typ avbetald, Volvo på bensin/diesel?
Hur snabbt räknar man hem en ny fossilbil jämfört med en gammal, typ avbetald, Volvo på bensin/diesel?
Varför gör du totalt irrelevanta jämförelser bara för att det är en elbil? Fortsätt du kör med din gamla fossilbil, den kommer alltid vara billigare än alla andra nya bilar.
Jämförelsen är inte helt irrelevant. Räknar man inte hem den kalkylen är det inte ekonomiskt försvarbart att byta bil (om man inte hittar andra värden).
Det är alltså en kalkyl som är relevant mot de som tror att fossilbilist skall försvinna över en natt.
Vem påstår det? Snittlivslängden på en personbil är väl 17 år, så allt annat lika skulle det ta 17 år innan vi når 100% elbilar om 100% av alla bilar som såldes idag vore elbilar. I verkligheten kommer det ta mycket längre tid. Om 50% av nyförsäljningen är elbilar år 2025 (som t ex Volvo pratar om) så kommer först 50% av bilparken vara elbilar år 2042. 100% ligger långt senare.
Det går aldrig att räkna hem kalkylen för en ny bil kontra t ex min 14 år gamla rishög.
Batteripriserna fortsätter att rasa snabbt. Bara under 2019 föll priserna med 13% enligt https://www.greencarreports.com/. Ligger nu på ca 156$/kWh, men förväntas gå ner till 100$/kWh 2023, och 64$/kWh 2030.
Det stämmer förmodligen inte, utan kommer att gå ännu snabbare på längre sikt än 5 år när nya rön industrialiseras. Det forskas intensivt, och den som är först med någon disruptiv teknik tar hem hela kakan.
Så elbilar kommer att bli billigare än fossilbilar även i inköp. Elbilar är ju trots allt mycket enklare, med mindre rörliga delar, så de är helt naturligt att de blir billigare än fossilbilar att producera. Killgissar att det sker inom 10 år.
Förlåt om jag provocerade med min fråga.
Om kalkylen istället är CO2 istället för kr, är svaret samma?
Jag har räknat en del på en E-up istf min Skoda Fabia 119g. Bara i bränslebesparing per mil kan jag räkna hem hela bilen på c:a 8 år. Blir snarare 12-14 när bilen kostar uppemot 350-400 000. Räknat inkl 60' bonus och c:a 3' mil årlig körsträcka. (Exkl service, försäkringar däck etc etc)
Bra att du räknat på totalkostnaden, Ellge.
Anonym och Ellge:
Artikeln handlar om att priserna sjunkit. Antag att priserna sjunker lika mycket till under kommande 1-2 år. Då blir det svårt att räkna hem ett byte oavsett bensinpris och körsträcka idag.
Som med ny dator eller telefon: De flesta köper nog mest på känsla.
Kommer de moderna, uppkopplade bilarna ge upphov till någon slags nätverkseffekt som innebär att vinnaren tar hem allt? Eller får vi samma flora av tillverkare som på den gamla goda tiden?
Vad skulle det vara för nätverkseffekt? Likt den att hushållsapparater för 230V vann marknaden? Att bilar med viss bredd vann marknaden? Att mobiler med android vann marknaden?
För det finns ju bara en tillverkare av hushållsmaskiner, bilar och telefoner eller?
Jag undrar bara om man kan förvänta sig att elbilsmarknaden blir ett oligopol på samma sätt som många andra "tech-marknader". Och om det skulle kunna bero på t ex nätverkseffekter när olika tjänster kopplas ihop.
Å andra sidan är det ju skillnad på mjukvara och hårdvara…
Har själv märkt att Kia e-Soul verkar ha blivit väldigt populär i ett område jag ofta rör mig i, verkar vara en lagom bil för dom som mest bara dagspendlar.
Volkswagen e-Up – elversionen av Up (liten bil) ska kosta runt 270.000 för 26 mils räckvidd på pappret – jag antar att det är pappers-räckvidden du använder när du pratar om 35 och 20-milsbilar?
Ja, det är pappersräckvidden. Kan inte tala för andra bilar, men min Tesla har iaf längre faktiskt räckvidd än på pappret. Beror förstås på var och hur man kör, vilket är individuellt. Dock laddar jag sällan över 90%, och till vardags bara 80% eftersom det inte behövs full räckvidd och sparar på batteriernas livslängd att inte ladda fullt.
Kan man ställa in laddningen på det sättet att den bara laddar 80-90% och sen stänger ner?
På Tesla iaf. Rekommendationen är 70-80% till vardags och att man bara drar upp till 90+% inför långresor, och bilen ska inte stå laddad 90%+ utan köras direkt. Så har också Tesla mycket god livslängd på sina batterier och vet vad de talar om.
Har du ändrat inlägget? Annars får jag sätta på mig dum-struten då det står i inlägget om VW e-UP. 🙂
En av mina bröder har en E-niro och där har han noterat att längre resor är besvärliga.
Framförallt när man ska till fjällen så tar det avsevärt längre tid pga laddning. Första laddningen sker ju efter typ 35 mil (beror ju på vart det finns laddstationer också) men nästa blir efter max runt 25 mil vilket är på gärdesgården till att komma fram. Då blir det ytterligare en laddning till för att slippa risken samt att det blir glesare och glesare med vettiga laddstationer när man kommer norröver.
Betyder inte att det är ett stort problem men det medför ändå normalt ett par timmar extra restid på en redan lång restid. Istället för 9-10h tar det snarare 12-13h (om inte mer eftersom för att få ut maximal räckvidd ska han köra typ 90)
Så bara för att laddbara bilar har fått längre räckvidd så betyder det inte att de är utan problem vid längre sträckor. För medellång pendling är de däremot utmärkta och jag har funderat över att skaffa en själv när jag flyttar ut till landet från sthlm (lönar sig inte riktigt ännu jämfört med att behåll dieselbilen men får se om något år ett så)
Hyr bil för långresor. Har aldrig förstått resonemanget att äga en stor bil för att man 3 ggr per år ska kånka hela familjen till andra sidan Sverige. Då är det otroligt mycket mer ekonomiskt att äga en liten bil sen hyra nåt stort för långresorna.
Bra, Tim.
Man kan alltid hyra en större fossilbil om det är mycket packning och ont om laddplatser.
Borde ha uppdaterat sidan innan jag postade.
Hyra en lämplig bil till fjällen en vecka kostar ca 7000:-.
Påståendet att det blir mer ekonomiskt att äga en mindre bil gäller ej generellt.
Dessutom: det blir i många fall mycket mer opraktiskt (läs IKEA-besök), vilket också är en avgörande faktor för många.
megga, man kunde tänka sig att jämföra skillnaden i kostnad och värdeminskning per vecka mellan en mindre bil och en stor som eg. bara behöver användas ett par veckor per år. Men det ids nu inte jag. Billigast blir ju att bara sitta hemma i vedboden, men knappast mest ekonomiskt eller tillfredsställande, för de flesta.
7000kr är en väldigt liten kostnad om man jämför ex en ny halvkombi vs en suv eller kombi. Även flertalet gånger per år. Kan tänka mig att man sparar in hyrbilskostnaden redan på bränsleförbrukningen men garanterat om man räknar in värdeminskning också.
Jag behöver köpa ny bil och med min körprofil (2500 mil per år, största delen pendling) så är blir totalkostnaden lägst om jag köper elbil. Jag har räknat på ett antal olika bilmodeller av varierande ålder och konstaterat att en beg Mitsubishi Outlander PHEV är det billigaste jag kan köra då jag vill ha en stor och säker bil. Då hamnar jag på ca 17-18 kr/mil, allt inkluderat.
Med så lång körsträcka drar bränslekostnaderna iväg en hel del. Varje deciliter per mil kostar mig 4000 kr/år. Bara bränslet på en bil som drar 0,7 blir 28000 kr per år räknat på 16 kr/liter. Vill man ha en stor bil så blir bensin dyrare än diesel och då har man en skatt som ofta ligger på 4500 kr. . En Outlander phev lär i realiteten dra ca 0,4, en motsvarande diesel kommer att kosta mig ca 20000 kr mer per år i bara bränsle och skatt. Det är mer än den högre värdeminskning som elhybriden har.
Även rena elbilar blir billiga att åka. Har räknat på en beg BMW i3 för 200000 och kommer ner på 16 kr/mil. Den bör kanske jämföras med en 5 år gammal Toyota Yaris? Frågan är om inte el bil billigast då?
På nya bilar så har man dessutom malusen på de större bilarna som gör elbilarna konkurrenskraftiga på totalen, och särskilt för tjänstebilsköparna.
Jävligt tveksam till elhybrider. Hur många laddcykler tar de batterierna egentligen? Jag har läst ungefär 10 kalenderår och/eller 600-1200 laddcykler. Man kan lätt räkna 2 cykler per dag om man pendlar några mil. Det innebär att man kört slut sitt batteri på 3-6 år.
Men jag vet inte hur enkelt/kostsamt det är att byta.
Håller med om detta. Plus att bilen har så hög komplexitet att den blir dyr att underhålla om saker börjar gå sönder. Outlandern kan ju t.ex. fungera som både seriehybrid och parallellhybrid. Dessutom innebär den höga inköpskostnaden en risk. Om drivlinan rasar på en bil 2008 Volvo för 50000 kr så finns det många som kan fixa det till någorlunda rimlig kostnad (liten verkstad, delar från skroten, etc). Om en elhybriddrivlina i en Outlander för 250000 kr rasar .. ja, då blir det dyrt antar jag. Ett batteribyte kan nog kosta uppemot 100000 papp verkar det som fast det var några år sedan. Det borde vara billigare nu.
Jag undrar också vad andrahandsvärdet är det dessa om några år.
Och för varje procent som batteriet tappar i kapacitet försämras kalkylen. Ska man ha en plug-in hybrid så bör man ha en som med råge klarar 100% av pendlingen. Behöver man tömma (och fylla) batteriet helt varje dag så lär det slitas väldigt fort.
Varför skulle batterierna på en laddhybrid gå sönder snabbare än på en elbil? Det är väl i princip samma typ av batteripaket fast mindre?
Och vad gäller den påstådda komplexiteten så är en laddhybrid knappast mer invecklad än en ickehybrid. Det är inte så att det sitter dubbla driftsystem i bilen. En ickehybrid har redan elektriska komponenter i form av startbatteri, startmotor och generator. Dessa komponenter integreras i hybriden så att de fyller dubbla funktioner, exempelvis elmotor/generator. Laddhybrider har funnits på marknaden i ganska många år nu och jag har inte läst något om att de generellt skulle drabbas av fler eller dyrare fel än andra bilar.
För mig framstår laddhybrid som den bästa kombinationen av två världar, även om jag för närvarande trivs alldeles utmärkt med min ickehybrid (bensinbil).
Psevensson, för att en laddhybrid kör slut på batteriet dagligen, medan elbilen i princip aldrig kör slut (kör du slut kommer du inte vidare) på sitt batteri. Laddhybriden slits helt enkelt mer. Dessutom laddar man laddhybriden full pga det klena batteriet, medan elbilen laddar man 70-80% normalt.
Jag har inte läst på om detta i detalj så jag ska väl egentligen inte ifrågasätta dig. 🙂 Men jag tvivlar på att tillverkarna av laddhybrider inte har förutsett detta, utan att de har infört de begränsningar som behövs för att ge batteriet en rimlig livslängd. Exempelvis genom att inte tillåta batteriet att bli helt urladdat innan förbränningsmotorn går igång. Jag tror inte heller att alla laddhybridförare kör slut på batteriet varje dag. De flesta laddhybrider har väl en räckvidd på i runda slängar 5-6 mil, och många bilister pendlar inte mer än 2-4 mil per dag.
Och jag har inte hört något om att Volvos eller Volkswagens laddhybrider skall ha drabbats av slutkörda batterier. Dessa bilar har ju funnits på marknaden i några år nu så man borde ha fått veta om det hade uppstått några allvarligare fel.
Fast även elbilarna kör egentligen aldrig slut eller laddar egentligen aldrig full. 100 kWh batterier är kanske egentligen 110 kWh dvs 100 och 5 kWh marginal åt varje håll Så det är ingen skillnad på det viset, men elbilen kör aldrig ner till 5 kWh, vilket laddhybriden gör.
psevenson: Men ett annat problem än tomt batteri är fullt 😉 Inte heller bra, som Lars antytt ovan. Litiumceller trivs bäst nånstans på mitten. Värst lär vara fullt OCH varmt, eller tomt OCH kallt. Om jag minns rätt.
Laddhybriderna har inte mycket att spela med där.
Det tillkommer även faktumet att batterislitage är att omsätta batteriets kapacitet. Det bildas beläggningar internt på polerna och materialet oxiderar.
En bil med 5 mil kapacitet omsätts 10 ggr så mycket som ett batteri med 50 mils kapacitet. Detta oavsett hur optimala förhållanden avseende laddning och temperatur det är under.
Ja, det är intressanta teorier ni har. Jag tillåter mig att tvivla, dvs jag tror inte att laddhybriderna kommer att få problem med utslitna batterier, åtminstone inte värre än vad renodlade elbilar får.
Jag har en V90, diesel, som går bra att köra på HVO100. Är det då inte rimligt att fordonsskatten på den bilen borde vara minimal, istället för de 5 kkr/år som den har nu? Kväveoxidutsläpp? Nej, Urea-rening. Partiklar? Nej, partikelfilter.
Det rimliga vore att lägga all skatt på bränslet istället för bonus/malus. Att man inte gjorde det beror på att man inte ville väcka ilskan från de som har en gammal bil – bonus/malus drabbar bara nya bilar. Annars kunde man slänga på skatt på fossila bränslen så den gick till typ 30 kronor litern och ta bort bonus/malus. Men det drabbar fattiga väljare som inte har råd med ny bil. Således bonus/malus, som bara drabbar rika som har råd. Har du råd med en V90 så får du gråta hela vägen till Internetbanken.
Höja skatterna på bränsle så mycket i Sverige så åker jag till kontinenten och fyller bilens tank, varenda dunk och kaffetermos jag har
Jo, jag visste ju vad jag gav mig in på, så det var faktiskt ingen överraskning. Jag tycker också att det vore rimligare med en hög bränsleskatt och låg fordonsskatt.
Ang "fattiga väljare" som inte har råd med ny bil. Köpte nyligen en Dodge Charger 1969 – Inte billig – men ….
Finns det några företag som specialiserar sig på att köpa upp gamla EV-bilbatterier för att konvertera dessa till en Powerwall-motsvarande produkt? Den andrahandsmarknaden borde i princip sätta ett absolut golv för värdet på en el-bil.
Samtidigt är det svårt att bedöma kommande andrahandsvärde på elbilar då efterfrågan på nyproduktionen än så länge inte är mött (och i takt med ökad förståelse så tvivlar jag på att efterfrågan kommer mättas på ett till ett par år.) men en snabb sökning på blocket visar att Sveriges just nu billigaste Tesla är från 2013 och har gått över 17' mil, den kostar 435tkr eller ca 50% av försäljningspriset av motsvarande bil direkt från Tesla… En titt på Used First visar att det första året som alltid är ganska brutalt men att värdeminskningen sedan avtar, nästan stannar upp. Sammantaget känns det som idioti att köpa något annat än en el-bil nu när bilar som ID3 börjar komma ut på marknaden med rimlig räckvidd och pris. Om något bör andrahandsmarknaden för bensin/dieseldrivna bilar krascha inom några år när insikten om de betydande besparingarna börjar fastna hos den breda massan.
Nybilsköparna får avgöra. Jag kan tänka mig att det rent av finns ett uppdämt behov bland nybilsköpare som för tillfället inte kan mötas av de gamla tillverkarna.
Nedgången i nypriset på elbilar borde på det stora hela ha en rätt bra korrelation mot nedgången i priset på batteripacken som sker varje år.
https://about.bnef.com/blog/behind-scenes-take-lithium-ion-battery-prices/
Precis, vilket även torde ha effekt på andrahandsvärdet.
På mitt jobb har vi både e-golf och e-up.
E-up är lika nice som de där nya moppebilarna. Dvs dnget man vill åka mer än någon kilometer.
Golfen däremot kan man åka länge i utan att det tar på kroppen.
*inget
Seat El-Born ska vara instegsvarianten för VW koncernens elbilar med lång räckvidd. De har pratat om 20k€ med 42 mils WLTP räckvidd. Kommer troligen landa i runt 300+kkr men ändå en klar prissänkning på bilar med lång räckvidd.
Tyvärr hänger inte laddinfrastrukturen med i utvecklingen så det är förmodligen bättre att satsa på en hybrid i dagsläget. Jag har kört ren elbil över tre år (räckvidd 16-25 mil), ca 1600 mil per år, kortare och längre sträckor (sthlm-gbg) och har tidigare inte haft någon räckvidsångest alls.
Numera är det dock de laddare jag passerar upptagna av bilar med stora batterier som laddar i timmar (oftast teslor).
Det blir helt enkelt ogörligt köra längre sträckor än den "naturliga" körsträckan om man behöver vänta timmar på att ladda. Hybridens tid är här.
Eller kanske vätgas? Effektiviteten är förvisso mycket lägre än för rena elbilar men å andra sidan vräker solen lika mycket energi på vårt jordklot på en timme som hela mänskligheten förbrukar på ett år så det finns att ta av. Ett gäng solcellsfarmer som står och tuffar på och genererar vätgas kontinuerligt. Vindkraften kommer också bättre till sin rätt när den kommer till nytta oavsett när det blåser.
Kartlagt dina favoriter bland vätgasmackarna? Norges tre lär ha stängt samma dag som den i Oslo flög i luften … där står 32 snopna norrmän med sina obrukbara bilar.
Finns många andra goda argument också. Tesla-Björn körde ett rally elbil mot vätgas (var det väl?) och båda kom faktiskt fram till F/Main. Eller var det Tibor? Dök under min horisont kvickare än Hindenburg.
Hur som helst: Förköp dig inte, läs på innan!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Att vätgas har misslyckats fullständigt är nog ingen (intresserad) som missat, mest för att ingen satsat på det, och jag har själv sett det som ett no-go pga effektiviteten (eller bristen på), men ser man på all bortkastad el (sol/vind) när det inte behövs, nlir bilden en annan.
En vanlig elbil kommer att vinna i ett race 99/100, men vad händer om bara 10-15% av dagens bilister konverterar till el i närtid? Finns infratrukturen? Eller blir det ett totalt elbilsfiasko? Tyvärr är det huvudsakligen jakten på "range" som orsakar katastrofen. Användare kommer av bekvämlighet att blockera laddaren tills de är vid 90-95% oavsett om de behöver laddningen eller inte, och ju större batteri desto längre tid tar det vilket gör väntetiden för övriga ohållbar.
Fast det är väl fler företag som kör på teslas nya linje om straffavgift om man laddar mer än man behöver till nästa supercharger?
Har ingen elbil själv men jag var lite orolig att behöva flytta bilen innan maten kommit om man ska på långtur för att andra också ska kunna ladda. Det känns som att laddarna är ikapp lite grann.