Tesla-aktien föll under onsdagen tillbaka från tisdagens börsrekord på annars stigande amerikanska börser. Det kan vara ett bra tillfälle att diskutera FOMO eller fear of missing out, som är ett okunnigt tankefel. Tesla är inte sista chansen att tjäna pengar på börsen och man ska alltså inte hoppa in i övervärderade bolag på grund av rädslan att missa tåget.
Interiör Tesla Model 3. |
Tesla föll tillbaka 3.61% under gårdagen, medan Nasdaq Composite-index gick +0.22% och S&P-500 +0.19%.
Dagschart Tesla. |
Bland kommentarerna kring varför man ska köpa Tesla på de här nivåerna hör prat om ny batteriteknik, vilket bevisas av prissättningen och räckvidden på CyberTruck. I det sammanhanget är et värt att påminna om att Tesla köpt Maxwell. Som jag skrev i höstas:
“Till saken hör att Tesla har köpt Maxwell och tar därmed över deras batteriteknik. Tekniken Maxwell sitter på uppges vara betydligt bättre än Teslas befintliga batterier och sägs kunna reducera vikten, utrymme (och därmed i princip hela kostnaden för batterierna) med upp till 50%, samtidigt som batterierna håller längre och ska klara 1500 cykler med 90% kapacitet kvar, mot traditionellt 1000 cykler för nuvarande litiumbatterier – dock laddar man sällan ur helt och laddar sällan fullt, så batterierna har längre 90%-livslängd än så.”
Så ny teknik kommer, Tesla köpte inte Maxwell för att lattja. Detta är dock inget nytt, och skulle man köpt någon annans patent hade det behövt kommuniceras till marknaden. T ex spekuleras det om nobelprisvinnaren John Goodenoughs nya patent, men det finns ingen fog för detta. Börsbolag måste kommunicera förvärv eller affärer som kan innebära påverkan på kursen. Det är okunnigt att tro att aktiebolag kan göra externa kursdrivande affärer utan att kommunicera detta.
Det är dock ett gott exempel på hur den ena mer spektakulära fantasin än den andra dras ur hatten för att alibisera att köpa eller behålla aktien på de här nivåerna. Detta är exakt som det lät under IT-bubblan. Betyder alltså inte att det är principiellt fel på helthetsnivå, men att det är 10-15 år för tidigt. Och med så långa tidshorisonter kan inte värderingen motiveras. Kom ihåg att många IT-bolag aldrig någonsin nått tillbaka till bubbelkursnivåerna, om de alls överlevde.
Det finns ett tankefel som kallas FOMO – fear of missing out. På svenska att missa tåget på perrongen. Tankefelet gör att okunniga, nybörjare eller amatörer hoppar in i hopplöst övervärderae aktier, bara för att dessa stigit i aktiekurs. FOMO är också enkelt att använda för att lura folk att köpa något (när det gäller småbolag där sk boiler rooms kan driva upp kursen)*- en ledtråd är att det är bråttom. Det är en omskrivning av “vi vill inte att du ska tänka, för då skulle du inte köpa”.
Men en enskild aktie eller börsindex är aldrig sista chansen att tjäna pengar på aktiemarknaden. Det kommer alltid nya möjligheter, så man kan lugnt stå kvar på perrongen och vänta på nästa tåg. Aktieaffärer kräver tålamod och inte att man agerar på impuls.
Tesla-aktien erbjuder som exempel inget unikt. Den kan gå upp eller ner ett antal procent, precis som alla andra aktier. Aktier är bara (om man inte deltar i nyemissioner och stöder ett bolags kapitalbehov) ett sätt att tjäna pengar. Skulle aktiekursen hos Nisses Mekaniska Café & Hunddagis AB (publ) utvecklas som Teslas aktiekurs procentuellt, så är det en precis lika bra aktieaffär för dig.
Aktier köper man när de är billiga. Sättet att tjäna pengar på aktier är köp billigt, sälj dyrt. Att tjäna pengar på köp dyrt, sälj ännu dyrare är långsiktigt en strategi som kommer göra dig fattig. Det går andra tåg hela tiden.
Skillnaden mellan en bra och dålig investerare är att den första köper innan en börsuppgång. En dålig köper när aktien redan stigit och investerar i backspegeln. Gissa vem som tjänar pengar?
Tesla skulle köpas på den överdrivna dippen åt andra hållet, dvs när kursen föll och blankarna gjorde allt för att baktala bolaget på Internet och via media. Inte när motsatsen gäller och de som köpt försöker hypa bolaget på Internet och via media. Köp billigt, sälj dyrt.
11 kommentarer
Ahumm… i din bild ovan… det är inget batteriutrymme, utan man ser toppen på batteripacket som monteras underifrån. Så, nu ska jag sluta anmärka och gå till jobbet och sköta mig.
Det där var ett väldigt FOMO-fobiskt inlägg, Lars. Jag tycker du borde be om ursäkt. Helst idag, för imorgon kan det vara försent.
🙂
Ja, FOMO är inte bara självförvållat i bubbeltider, det används ju även flitigt inom marknadsföring. Extra sommarrea på bilar, skynda, skynda, erbjudandet tar slut om en månad! Erbjudandet förlängt ytterligare en månad, skynda, skynda! För att inte tala om idiotiska nätannonser med nedräkning, skynda, skynda! En grundläggande psykologisk egenskap hos människan. En annan stark egenskap är ju GNU-beteende, eller följ flocken i alla lägen, även över stupet ner till krokodilerna i floden. Vet inte om den har någon internetakronym, men den är också väldigt stark och bidrar till bubblor.
Jag har svårt att se någon fördel med att ha tunga batterier. Förvisso leder en låg tyngdpunt till att den höga vikten blir mindre skadlig, men bättre vore att vikten minskade. Dubbelt så effektiva batterier borde alltså leda till 200 kg mindre batterivikt och kanske ytterligare 50-10 kg i minskad vikt för strukturen att hantera batterierna. Att bilen blir 300 kg lättare ger i stort sett bara fördelar.
Instämmer. Låg tyngdpunkt är bra, dvs att bilen proportionellt sett är tyngre i underredet än taket. Men hög vikt har inga fördelar i sig. Om inte annat leder hög vikt till högre energiförbrukning och däcksslitage. Om man lyckas förbättra batteriernas energidensitet så borde lägre vikt och mindre volym vara betydligt mer åtråvärt än fördubblad räckvidd, såvida man inte vill tävla i maximal räckvidd förstås.
Jag känner mig träffad.
Håller med i slutsatsen om Tesla. Huvudanledningen är att de säljer relativt få bilar jämfört med lägre värderade konkurrenter och tjänar inte pengar att tala om. Kansle förlust?
Med detta sagt är det inte alltid dåligt att köpa dyrt. Visdomsord som "The trend is your friend" och "buy quality cry once" har kommit till av en orsak. Bra bolag fortsätter ofta att gå bra. Bra bolag är också dyra.
Regelbundet köpa mindre poster i bolag man tror på långsiktigt brukar också vara bra. Och lite extra när kursen dalat en tid. Gällande Tesla så slutade jag köpa på 400, men tankade fullt vid 180.
Det där med köregenskaper pga låg tyngdpunkt är ju faktiskt en rätt cool side effect på helt andra designval. Alltså batterierna ligger primärt inte i botten för att få bra köregenskaper utan för att det är mest praktiskt att lägga dem där (av bla utrymmesskäl). Har tex kört volvos el/dieselkombos i tex V60, en jättekass halvlösning för en barmfamilj eftersom en stor del av bagageutrymmet går åt till den lösningen…
Men i vilket fall så är det ju skoj att youtuba rollover test på tex Model X, som är i princip omöjlig att välta till skillnad från många liknande modeller. Den ställer sig lydigt på alla fyra även om de tar i rejält.
En anledning till att Tesla jämförelsevis är högre värderad än andra biltillverkare är att man jämför äpplen och päron. Tesla säljer inte enbart en bil utan har flera parallella intäktsströmmar andra tillverkare saknar. Man får betala månadsavgift för mjukvaruuppgraderingar man först får testa gratis och hinner bli beroende av. Mer kommer när bilarna blir allt mer självkörande då diverse tillägg inom IT och media blir intressantare att använda under körning. Allt detta kommer att ge intäkter under lång tid efter köpet.
Senaste tidens uppgång beror på att någon eller några större institutioner som tex den statliga japanska fonden som Elon Musk nyligen hade ett möte med i Japan har börjat köpa. Vinsten i q3 tog nog många blankare på sängen med vilket också har tryckt upp värderingen. Det är nog inte många småsparare som köper nu med tanke på att det ser väldigt dyrt ut trots fomo.
Har man vettig tidshorisont är dagens värdering inte hög. Tesla behöver ingen ny magisk teknik för att fortsätta expandera. Nuvarande batteriteknologi och expansionstakt är tillräckliga för att Tesla ska växa till ett av världens största företag sett till inkomst inom 6-8 år. De kan bara fortsätta att göra vad de gör: bygga bilar, batterilagring och solceller. Produkterna som krävs för kontinuerlig expansion är mer eller mindre färdigutvecklade. Skulle de dessutom lyckas med självkörande teknik inom de närmaste 5 åren så kommer inkomsten bli än högre.
Teslas största problem historiskt var att få ner marginalerna. Tillverkning av battericeller var tex problematisk då man tidigare var tvungna att kassera mängder av defekta celler. Men produktionen fungerar bättre nu vilket ger bra marginaler.
Det största problemet för Tesla framöver är tillgången till mineraler där framförallt nickel är mycket problematiskt. Tesla är antagligen tvungna att börja med gruvdrift för att säkra framtida expansion och det måste ske omedelbart. Vilken teknik som används för att bygga batterierna är inte avgörande på samma sätt även om alla små framsteg är en fördel. Men skulle Tesla börja bygga flyplan så krävs avsevärt bättre batterier än idag.
2020 är ett spännande år att följa. Battery investor day under våren kommer innehålla information om eventuella framsteg och vilken strategi man har för att få tillgång till mineraler. Förhoppningsvis köper Tesla några gruvbolag. Den egenutvecklade FSD computer kommer också börja utnyttjas under året med större neurala nätverk. Om ett år kommer vi ha en mycket bättre förståelse för hur nära eller långt ifrån Tesla är självkörande teknik.