Icke-inflationen fortsätter sitt segertåg så här dagen innan Riksbankens förmodade räntehöjning. Flera läsare rapporterar att trygghetskänslebolaget Verisure höjer sin larmtjänstpriser med nio procent. I år igen. Det verkar som de höjer priserna med nio procent varje år.
![]() |
Generisk bild, har inte något med Verisure att göra. Vad jag vet. |
Verisure höjer alltså sina priser med nio procent. De flesta kunder kommer antagligen snällt bita i kudden och betala höjningen, eftersom larminstallationen kan kosta över 10 000:- SEK. Det är en så kallad förlorad kostnad (eng sunk cost) som gör att kunden är ovillig att kasta ut Verisure och köpa ett nytt larm. Verisures larmsystem fungerar nämligen bara med Verisures larmcentral. Det ska dock gå att avsluta larmcentralen och bara ha larmet som en lokal spridare av oväsen, men man får då inga notifieringar och förstås inte heller någon utryckning. Ej heller ska det gå att ens skicka SMS till grannar eller andra som kan rycka in.
Den så kallade Mina tjänster kostar nu exempelvis 1506:- SEK per kvartal, eller som Versiure uttrycker det “vi har justerat våra priser för 2020”. Det är en höjning från 1386 eller knappt nio procent. Priserna kan bero på vad man har för utrustning i larmet, och varierar, men det ser ut som höjningarna på nio procent gäller samtliga som hört av sig.
Läsare uppger att Verisure höjer priserna med nio procent varje år. Det är tydligen en del av affärsmodellen. Om tjänsten idag kostar 1506:- kommer den alltså om tio år kosta 1506^1.09^10=4348:- SEK.
Fast Versiure har redan fått sina pengar för installationen, så det är bara att bita i den förlorade kostnaden heller hosta upp 10 000+ för ett larm från någon annan. Förhoppningsvis ett larm där man själv kan välja larmcentral, och således inte bli instängd bakom förlorade kostnader. Eventuellt äger du inte ens utrustningen du betalt för, utan hyr den bara av Versiure, trots att du betalat femsiffrigt för den Rättelse: Efter fem år kan man köpa loss Verisures utrustning för noll kronor och säga upp abonnemanget. Enligt uppgifter till bloggen ska fortfarande app och notiser fortsätta fungera, så det går att köra utan larmcentral i det läget. Ej bekräftat.
Frågan är hur mycket kunderna är villiga att betala för trygghetskänslan. Utifrån kvällspressens rubriker så kan det nog vara en utmärkt affärsidé.
Rekommendationen kan bara vara att endast köpa operatörsoberoende larm. Annars kommer du sitta där med dina nioprocentiga kostnadsökningar per år.
Verisure hade intäkter på 1942 MSEK 2018 och gjorde ett resultat på 479 MSEK, dvs nästan exakt 25% i vinstmarginal. Via någon för mig okänd transaktion betalade man dock bara 471 000:- kronor i skatt och hela vinsten åkte sannolikt uppåt i koncernen, som ägs av utländsk riskkapital.
Tidigare inlägg om 9% höjning från Versiure 2017 och 9% höjning även 2016.
Tillägg: För övrigt verkar Securitas Direct vara samma koncern som Verisure, men hanterar företagslarm istället för hemlarm.
37 kommentarer
När Sector höjde min taxa ringde jag dem, och ifrågasatte m h t inflationen. Då sänkte de min avgift samt slängde in ett paket med larmstyrda strömbrytare till belysning samt bjöd på integration mot mina Doorman-lås.
Jag har alltid funderat på hur hårda Sector Alarm är när man säger upp/försöker pruta?
För er som inte vet så kör Sector med en modell där man får larmet helt gratis (hyr) med en bindningstid på något år. För detta betalar man en högre månadskostnad – tror det hamnar runt 400-450 kr/månad.
Efter dessa 12 månader är slut så är kunden fri att säga upp abonnemanget och Sector har då rätt att komma och hämta larmet och skyltarna. Är det ett par år gammalt larm så har jag hört att de säger att man kan behålla det (det har ju inget värde för dig heller så jag antar att man bara slänger det).
Säg att jag som kund efter 3-4 år ringer och säger att jag vill säga upp abonnemanget eller få en REJÄL sänkning av månadskostnaden – vi snackar en halvering eller bättre dvs runt 150-200 kr/månad med motivering att larmutrustningen måste ju vara avskriven för länge sedan.
Med tv-abonnemang är det ju inte ovanligt att få rejäla permanenta sänkningar av avgiften när man försöker säga upp det efter att ha varit kund i några år.
Tackar, detta förklarar varför Verisures säljare har varit som blodiglar under hösten och försökt att få oss att hoppa på deras larmpaket. Undrar när de kommer att stänga den gratis Dorrman-tjänsten som vi nyttjat sedan vi köpte låsen för några år sedan.
De kanske gör som glue, som också är ett "smart lås", man slutar helt enkelt supporta låset från serversidan och de gamla låsen slutar att fungera utan vanlig gammal dum nyckel.
Några schyssta larmdekaler ger dig 90% av nyttan med larm.
Ganska skönt med "ease of mind" också när man åker hemmifrån för dagen eller några dagar och veta att om något händer (inbrott, brand, rökutveckling osv) så får man reda på det direkt och kan agera därefter.
Just det uppkopplade brandlarmet i kombination med kamerorna i detektorn är det som jag värderar högst när jag larmar på och åker hemifrån.
Dina klisterlappar hjälper inte ett skit mot en eventuell tjyv. De signalerar vara falsk trygghet och ger larmbolaget lite reklamexponering.
Det finns idag inte ett inbrottslarm på marknaden som skyddar mot inbrott, inte heller går det säkra ett normalt svenskt hem.
Larmen ska ses som en slags tvåstegsraket. Först får du information om att något hänt, sedan kommer någon och kontrollerar och åtgärdar eventuella uppkomna skador.
Senast inatt fick vi ett kvitto på vad larm är bäst på, rädda liv. 3 personer (i skrivande stund) har överlevt ett mordförsök genom brand tack vare larmet som gick till Verisure.
Nära på bedrägeri detta med larm – la märke till att t.ex. Sector Alarm har massa påhittade rabatter men nämner ingenstans (inte ens finstilt) att man då binder sig och måste betala månadsavgifter.
https://www.sectoralarm.se/ – 1490kr, inget mer än "vi ringer dig och berättar mer"
https://www.sectoralarm.se/norwegian – 0kr, inget mer än "vi bjuder dig på ett startpaket"
Tragiskt när en bransch som säger sig värna om rätt & fel gör så tydliga medvetna lagövertramp i sin egen försäljning.
En äldre bekant hade inbrott nyligen i sin villa, betalt över 100.000kr i 20år till Verisure och det enda de gjorde va att ringa henne nån timme efter inbrottet för säga att det konstaterats inbrott. Då deras larm va så gammalt så ville de heller inte reparera och aktivera det igen utan försökte sälja in ett nytt för flera tusen till och ökad månadskostnad.
Vid uppsägning så ringde de och erbjöd plötsligt halva månadskostnaden…
Så här svarade Verisure senast någon klagade på prishöjningen:
"När det gäller prisjusteringen så är den inte kopplad till Konsumentprisindex, utan drivs främst av investeringar för att vi utvecklar vår tjänst.
Människors trygghet är det viktigaste för oss, därför måste vi ligga steget före så att våra kunder känner största möjliga trygghet i sina hem. Därför utvecklar vi kontinuerligt nya produkter och tjänster som vi vet gör skillnad och gagnar alla våra kunder. På vårt innovationscenter i Malmö arbetar 300 ingenjörer med att ständigt förbättra och utveckla våra produkter och tjänster."
De nya tjänsterna handlar tydligen om nya prylar. Har man inte köpt de nya prylarna måste man betala mer ändå.
Är det inte så för alla företag? R&D kostnaderna måste ju bäras av någon.
Tror även en (som inte skett) ökning på R&D hade kunnat bäras av den halv miljard bolaget gör i vinst årligen. Eller de 30 miljarder de hade på kontot för några år sedan 😉
Svårt att (med saklig grund) motivera prishöjningar när man har 25% på sista raden.
@Dan N: Ja dom kanske inte har en "saklig grund" men det är marknaden som sätter en begränsning för hur mycket man kan ta ut innan man förlorar andelar. Uppenbarligen fungerar det än så länge. Vi får starta en bra konkurrent 🙂
Förstår inte på folk som binder sig till dessa hutlöst dyra abbonemang.
Verisure är ett riktigt bondfångeri företag som jagar och skrämmer kunderna in i dyra abbonemangsformer. Men deras idé verkar ju fungera. Hade varit intressant att se företagets finanser.
Ärvt en anläggning på gården, bara skruvhål efter kameror och fönsterkännare gör ju att man inte direkt kan säga upp skiten.
Vidare tragiskt att människor och till och med barnfsmiljer inte tvekar att ha direktkopplade kameror till ett vaktbolag som inte ens ingriper vid pågående brott.
Polisögat i Kallocain ska vi inte ha, men annat är det minsann med larmbolag.
Det tragiska är väl att folk/du går på säljsnacket om att ett larm skyddar mot inbrott. Det är högst osannolikt.
Larmsystem är egendom skyddande. Med tillägg som uppkopplade brandvarnare, vattenmätare och elövervakning kan de både rädda liv och se till att du har ett hus att bo i. Ganska fiffigt.
Annars är det väl som med alla produkter. Gör research först och bestäm vad du vill ha, sedan väljer du det som är bäst för ditt ändamål/budget
Skrev jag att jag tror det skyddar mot inbrott?
Jag har kvar det endast på grund av att det sitter en massa fönsterkännare fastskruvade i fönstren.
Jag tror inte de skickar brandkåren på ett brandlarm ändå, såvida inte det finns folk med kameror i sina barns rum o.s.v.
Inte särskilt svårt att fixa själv, några kameror, brandvarnare och vattenlås. Typ en tusenlapp, så har du ett liknande skydd. Komplettera med ett trigger event, där en blå laser genom ett prisma går igång vid inbrott så slipper du tjyvar med synfält.
Detta är säkert känd information men det finns flera olika larmcentraler som man kan privatansluta sitt larm till för en rätt blygsam peng beroende på åtgärd och med kort uppsägningstid. Sedan finns det förstås olika larmklasser osv men för vanliga hemlarm så är kanske inte lika viktigt, typ certifierat larm, godkänd installatör, oberoende kommunikation osv.
Jag valde ett hemlarm från en mycket känd firma (dock ej Verisure eller Sector) på grund av följande (ej rangordnat):
* Då vaktbolaget är mycket känt utomlands och även finns etablerat där så är det en högre igenkänningsfaktor även för internationellt bus. I andra länder är detta vaktbolag även lite mer än en ensam 25-åring med noteringsblock. Brand awareness.
* En närliggande facilitet är bevakat av vaktbolaget med kontinuerliga pass i närheten.
* Jag får installera larmet själv, naturligtvis efter anvisningar, support etc.
* Jag kan konfiguerar själv, inte några knepigheter.
* Jag får byta batterier och montera ner/om utrustning, bara att sätta utrustning i testläge. Vad jag förstår av grannar och kompisar så ser Verisure och Sector detta som en "affär" att ta betalt för batteribyten?
* I och med egen hantering >> lägre månadskostnad för tjänsten än tex Verisure och Sector.
Det låter som har bra insyn i branschen och har gjort ett smart val. Så ska det se ut om man vill ha ett bra skydd.
Sector tar inte betalt för något arbete utan bara månadskostnad baserad på vilka prylar du har.
@Linus hur menar du att larmet ger "ett bra skydd"?
Verklighetsförankrat tankeexperiment:
Det är december, kallare än årets skitvinter, dvs rejält med minusgrader. Inbrottstjuv X krossar rutan till ditt vardagsrum. Eftersom du inte har larm och dessutom åkt till Thailand över julledigheten tar det ett par dagar innan någon upptäcker detta. Under tiden fryser radiaton under fönstret och du får en enorm vattenläcka.
Alternativ 2. Du har inbrottslarm med rörelsevakt I samtliga rum på bottenplan.
Tyvärr hinner inte väktare fram innan inbrottstjuv X hunnit ta din laptop som låg på soffbordet. Däremot kan han snabbt konstatera att en plywoodskiva behöver monteras över den sönderslagna rutan till ditt vardagsrum.
Exemplet är taget från en verklig händelse i närtid, <5 år.
Med inbrottslarm, gärna med brandlarm, kan åtgärder som skyddar dig mot enorma kostnader och eller lidande undvikas. Här borde larmföretagen ändra säljstrategi om de vill tala sanning. Men det är såklart enklare att spela på folks rädsla.
Det här förklarar lite varför vi för ett tag sen hade en nitisk verisure-säljare plingandes på dörren, tills sist gick vi med på ett säljmöte bara för att vara tillmötesgående, men hade hela tiden i åtanke att sedan säga nej. Hela min gata har verisure eller sector förutom jag och ett annat hushåll. Vilket jag inte fattar. Vad kostar inte denna försäkringen i långa loppet kopplat mot risken att bli utsatt. Har skaffat mig ett Somfy-larm istället.
Bättre att köra på icke operatörsbundna larm, där man endast betalar för larmet och slipper månadskostnaden som Somfy o s v. Går ju köpa till branddetektorer o s v. När det väl blir larm så hinner larmbilen inte komma fatt i tid. En nackdel är ju att de inte hjälper en att sätta in ex ett fönster eller dörr där de brytit sig in. Då får man ha nära och kära som finns tillgängliga.
Jag har installerat ett larm från ett vanligt lokalt larmföretag, betalade 5 tusen. larmet tjuter och jag tror att man kommer rätt långt med endast det. Tjuvarna går in och tar det dom vill ha ändå, men om det tjuter så kan de inte hålla på hela dagen med att leta och lasta bilen.
Bara att köpa ett simkort till larmet kostar en förmögenhet om året. så jag har hoppat detta med sms osv.
Om man betalar 600kr/månaden för larm så kanske det är billigare att låta tjuvarna hämta det de vill ha i längden. så mycket värdeföremål har man ju inte ändå.
Väldigt vad kostnadsmedvetna alla var gällande hemlarm då.
Jag har Verisure eller Sector-larm, och jag uppskattar den virtuella överblicken över mitt hem som detta system ger mig. Och det är värt pengarna, även om man räknar med eventuella prishöjningar.
Är ju högst individuellt så egentligen dumt att reflektera över vad andra tycker beroende på trygghetskänsla,hustyp, boendestandard, värdesaker, erfarenheter m.m.
Vi tog över verisurelarmet i villan vi köpte. Betalar drygt 1100 kvartalet för vår uppsättning. För något år sedan försökte de höja ganska kraftigt men när jag ringde o påtalade att jag tyckte det var fräckt etc etc, de höjde inte och ursäktade med att något blivit fel *ähum* … tips för alla är ju att ringa och hota med att byta leverantör det kan trigga den sk churn-avdelningen.
Sen måste jag nog säga att larmet bara funkar klockrent. App och väldigt användarvänligt. Sen kan man säkert löda ihop sitt eget larm men som med iPhone- skiten bara funkar och det kan vara ganska skönt ibland.
Vill man nu skicka sms till sina grannar kan man gott fixa den prylen själv, såvida man inte har tummen precis mitt i handen.
Till samma pris som ett larm i varje villa skulle man i vår mindre by kunna anställa 16 poliser eller 3 per skift. Idag har vi i genomsnitt 0 i polisnärvaro.
Det ligger tyvärr mycket under du säger. Staten har avsagt sig våldsmonopolet på många ställen och helt lämnat det till privata aktörer. Kanske inte helt fel när det gäller tekniskt skydd av fastigheter som är ett komplicerat område. Däremot tappar du helt den trygghetsskapande effekten som regelbunden polisnärvaro ger.
Snart har vi nog tyvärr privata företag som får samma verktyg för våldsutövande som polisen, vilket är bekymrande.
Tillägg till sista stycket.
I en ambulerande, ej platsbegränsad form. Dvs någon form av beväpnad ordningsvakt med ytterligare befogenheter. Eller om man så vill, ett slags polis B-lag.
@Linus, låter som om du säljer larm. Du låter lite obstinat/indoktrinerad. Som sagt tidigare, det är lätt fixat själv, 1000kr ifrån Alibaba sen kompletterar du med lite blå laser och ett prisma. FYI RnD avdelningen på Verisure har idag en heldag där de bygger pepparkakshus för bl a dina pengar.
Jag varken säljer larm, äger larm, installerar larm eller åker på larm. Däremot har jag kompetens inom samtliga av de områdena.
Ditt prisma och din laser hjälper föga när ditt hus brinner eller när, som i mitt exempel i tidigare inlägg, någon knackat en ruta hos dig.
Larmet skyddar inte ens mot inbrott.
Ett bra villalarm ska vara precis så avancerat att du kan få en fysisk åtgärd på en enligt din egen profil ställd kravspec på eventuella fel. Inbrott, brand, vattenläckage etc. Ingen tjänar på ett larm som bara står och väsnas utan att någon faktiskt kontrollerar varför.
När skulle denna höjning slå igenom?
Jag tog en titt på mina fakturor från Verisure och min kvartalsavgift verkar ha höjts från 1554kr till 1615kr, dvs ca 4%.
Ni skulle kunna uppdatera denna artikel med: "höjning inför 2021 med .. 9%". Ja det fortsätter.