Karlskrona har många unika sevärdheter, och som Teslaförare erbjuder man dessutom Europas enda privatägda Tesla Supercharger, därtill en Supercharger på centralaste plats i en stad. Tesla lanserade även sin pickup Cybertruck igår. Mer om det i separat inlägg, jag har uppträtt respektive rest och inte tittat på detta än.
Superchargerstationen på Landbron 1 i Karlskrona. |
Tesla äger sitt Superchargernätverk, men i Karlskrona finns något så unikt som två Superchargerladdplatser som är privatägda. De har installerats av investmentbolaget Michano, och samsas även med en Tesla destinationsladdare (22 kW).
Platsen på Landbron 1 är desssutom extremt centralt i Karlskrona, bredvid centralstationen. Tesla har annars sina Superchargers utanför städer, då de inte är avsedda som destinationsladdare, utan ska användas under färd.
57 kW. |
De två laddplatserna är dock begränsade till 60 kW istället för de vanliga 120 eller numera 150 kW som Teslas egna Superchargers har. Laddade dock fullt på mindre än en timme, då det drog mindre än 60 kWh att köra ner från utanför Göteborg.
Dock finns det inte någon CCS-adapter, så endast Model S och Model X kan ladda här, men inte Model 3 eller kommande Model Y.
Destinationsladdaren. |
Har man bara CCS får man nöja sig med den klenare destinationsladdaren.
Michano bjuder dessutom gratis på laddningen. Ett stort tack för det.
I övrigt var resan till Karlskrona min första långfärd sedan senaste mjukvaruuppdateringen, som levererat något i stil med 90 hk till i effekt på Model S. Effekten är ju fortfarande lägre än motorerna, utan det som styr detta är storleken på kablarna och förmågan för batterierna att leverera effekt. Med miljarder mils batteridata vet Tesla nu att man kan leverera mer effekt, och har därför uppgraderat hästkrafterna.
Jag har bara testat det vid vanliga omkörningar, som från 50 till 90 km/h köra om lastbil när 50-väg går över till 90-väg. Accellerationen i Tesla är inte helt linjär, utan snabbast accelleration ska hittas mellan 50 till 100 km/h. Och effekthöjningen märktes. Jösses. Börjar närma sig 1G i intervallet, tog kanske drygt en sekund att gå från 50 till 90 km/h. Då har jag ändå inte en P-modell. Accellerationen är på en sådan nivå att det i princip inte någonsin behövs trampas fartpedalen i botten. Kanske lite överdrivet, men det har blivit någon form av race mellan premiumbilarna vem som kan ge snabbast accelleration på 0-100.
Har svårt att se att man behöver högre prestanda. Man hinner inte använda den lagligt. Model S Performance är nog helt sjuk nu. Performance kanske kan vara intressant på de annars långsammare X och 3.
I övrigt kan Tesla höja prestandan eftersom bilarna är typade efter motorerna, och det är fortfarande långt dit – på en elbil är det batteriernas förmåga som begränsar prestandan.
Iaf, är du intresserad av att boka en Tesla så får du 1500 km gratis Supercharger om du använder denna länk. Själv får mitt företag delta i utlottningen av en bil om du använder länken.
11 kommentarer
Ja, man kan undra över varför de trycker i så mycket effekt. Personligen tycker jag att acc på 0-100 på 8-10 sekunder är alldeles tillräckligt för mina behov. Det räcker för att acca upp från en stillastånede kö till att passa in i en 50 km/h slot i intilliggande fil på ett säkert sätt. Vid omkörning på landsväg med mötande kan det kanske ge en viss liten fördel med extrem acceleration, men eftersom man ändå inte får köra fortare än hastighetsbegränsningen vid omkörnings så är nyttan liten 😉
Det blir rent trafikfarligt. Man måste titta på hastighetsmätaren istället för vägen, om man inte ska riskera bryta mot lagen och hastighetsgränsen. Håller man gasen i botten är man på 3 sekunder uppe i 140 km/h från 50 km/h.
Kanske ett icke-problem, man trampar helt enkelt aldrig gasen i botten då det blir för mycket kraft för normala trafiksituationer.
Och om man aldrig trampar gasen i botten kan man undra varför funktionen då finns där. Vad är poängen?
Cybertruck är den fulaste bilen jag sett i hela mitt liv. Vilket är synd för det är ett segment jag saknat från Tesla tillsammans med kombin.
Min nästa bil kommer nog bli en arbetshäst. Men jag är tillräckligt fåfäng för att låta estetik vara en del i beslutet kring ny bil.
Priset trodde jag skulle vara högre dock, detta är ungefär samma som model 3, trodde den skulle kosta som model s.
Intresseklubben antecknar. Tesla måste göra något åt sin följarskara som förstorar småsaker som en laddare och i övrigt har ett okritiskt förhållningssätt till ett vinstdrivande (nåja) bolag. Många gillar elbilar men sekten som förknippas med Tesla smittar av sig negativt på varumärket. Till slut blir det låg social status att leasa en Tesla pga detta. Ungefär som att hålla på med crossfit.
Men du är inte bitter?
För övrigt gav mig artikeln minst två sidvisningar från din sida. En för att öppna sidan, och sedan en till efter kommentaren. Så din intresseklubb antecknar och ger reklamintäkter till bloggen. Förslag är att du inte läser och inte kommenterar, så blir artiklarna om Tesla mindre lästa, så till den grad att jag kanske slutar skriva dem. Men så länge du klickar och kommenterar, kommer de fortsätta komma.
Fartpedal så klart. Inte hanterar den någon förgasare inte.
"Hit the fart control" har dubbel betydelse i en Tesla
Är det inte risk att spinna loss och få sladdstart(tihi) med sådan acceleration eller känner bilen av det och kompenserar?
Går det ens att köpa en bil utan antispinn idag? Har inte haft någon bil utan sen 2003.