Igår lanserade Tesla sin elbilspickup CyberTruck, som med sina upp till 800 km räckvidd på en laddning är förvånansvärt lågt prissatt. Den extrema Performanceversionen blir billigare ä em Tesla Model S, och den billigaste versionen kostar som en Tesla Model 3. Tesla gjorde också en el-ATV. Som kan laddas från pickupen på pickupens flak.
Cybertrucks kommer i tre utföranden med eskalerande prestanda.
Den billigaste versionen RWD har ett grundpris på 39 900 USD, att jämföra med Tesla Model 3 Long Range på 39 815 USD, men har bara bakhjulsdrift. Räckvidden på denna RWD-version blir 400 km och dragkapaciteten 3 400 kg. Accellerationen blir 0-100 på 6.5s (eller 0-60 mph iaf)
Mellanversionen Dual Motor AWD med fyrhjulsdrift prissätts till 49 900 USD, får 480 km räckvidd och en dragkapacitet på 4 500 kg, och accelleration 0-100 på 4.5s. Priset kan jämföras med Model 3 Performance på 48 315 USD.
Toppversionen Tri Motor AWD går på 69 900:- USD, gör 0-100 på 2.9s, har en räckvidd på hela 800 km – Teslas längsta än så länge, undantaget nya Roadster – och får dra 6 400 kg. Räckvidden med släp blir förstås betydligt kortare. I Sverige blir de högre dragvikterna rätt ointressanta pga klassnings- och körkortsskäl – då bilen väger så mycket som den gör är det väl knappt möjligt att ha släp alls på den med B-körkort.
Så kallade pickuper är omåttligt populära bland amerikaner, och man kan anta att Tesla har en ny storsäljare med sin CyberTruck. Den har dock en så kallat djärv design, i form av futuristisk brutalism hämtad från science-fictionpopulärkulturen, som kanske inte tilltalar alla. Bilen är kanske den fulaste bilen som någonsin designats. Interiören ser ut som en brutalistisk Tesla Model 3 kombinerat med scifi-populärkulturen från en mörk cyberpunkframtid. Den är också brutalt stor och kommer nog få lite svårt att få plats i svensk eller ännu mindre europeisk stadstrafik med sin bredd och längd – glöm att kunna parkera någonstans. Någon storsäljare i Europa pratar vi nog inte om här.
Sedan finns det nog lite produktutveckling att göra på de skottsäkra rutorna, även om plåten verkar hålla. Man får för Teslas skull också hoppas att de testat designen mot fokus- och målgrupper, som inte är Teslaägare sedan tidigare. Det är trots allt den fulaste bilen någonsin.
För sakens skull så gjorde man också en el-ATV. Inget unikt, men var kanske lite oväntat. Även den med futuristisk-brutalistisk design. Den kan förstås köras upp på pickupens flak och där laddas från pickupens batterier. Priser på ATV:n är okänt. Frågan är om Tesla också tillhandahåller ett vanligt eluttag – i Europa motsvarande 16A enfas – vilket skulle öka bilens användbarhet rejält för campare eller för den delen hantverkare. Dessutom skulle den i så fall kunna agera reservkraft vid strömavbrott
Bilen kommer säkert sälja som smör i USA, men blir kanske inte riktigt lika populär i Sverige och Europa. Ser dock rätt praktisk ut för gårdsbruk och tyngre transporter, även i den billigare versionen. Dock, vikten ställer till problem körkortsmässigt.
Om någon mot förmodan faktiskt skulle använda Teslas CyberTruck som arbetsbil lär den billigaste versionen räcka. Man behöver vare sig räckvidd eller maximal dragkapacitet (B-kort sätter gränsen ändå) som hantverkare eller för gårdsbruk. Och man behöver inte 2.9 s 0-100 heller. Dessutom har man alla möjligheter att planera dagen som hantverkare eller t ex skogsarbetare. Hög markfrigång är viktigare än fyrhjulsdrift, och den här besten har typ 40 cm frigång. En intressant grej med möjligheten till eluttag är att detta öppnar för t ex elröjsågar, där man kan ladda ett av två batterier även ute i fält, medan man använder det andra. Annars har hantverkare oftast tillgång till el på byggarbetsplatser och kan således i lugn och ro ladda bilen medan de jobbar, med 3.7 kW via 16 A enfas. Trots allt är hantverkare hantverkare och inte heltidschaufförer och sitter inte i bilen hela arbetsdagen. Dock är inte målgruppen hantverkare, utan amerikaner som vill låtsas att de är hantverkare, i någon form av arbetarklassromantik bland amerikansk medelklass. En svensk snickare med egen firma lär definitivt ha råd med bilen som inte bara tjänstebil, utan som firmabil, om man nu vill profilera sig som miljövänlig eller något.
68 kommentarer
Vid 3:00 i videon påstår i alla fall Elon att den kommer med 110/220 V uttag ombord.
Riktigt najs i så fall. 800 km räckvidd bör vara typ 130-150 kWh. Ett 16A 230V-uttag kan på det driva kyl+frys+vattenpump i några månader. Och man kan ta bilen till en Supercharger om det finns ström där, ladda och sedan köra hem batteriet igen.
Perfekt, då kan den ladda sig själv!
Även tryckluftsuttag (från luftfjädringen) ska tydligen gå att få.
Vet ärligt talat inte om jag tycker den här är fulare än merparten av Volvos modeller. Snarare "annorlunda", i synnerhet inte moderiktig ala 2019. Extremt funktionellt utseende, vilket gör att den ser kraftfull ut. Kanske kommer accepteras mer av tech-folk än andra, som lägger mer naturlig vikt vid godtyckligt mode.
Blir väl en väldigt relativ jämförelse dock, med tanke på att majoriteten bilmodeller är direkt gräsligt fula.
Den ska väl flörta lite med Hummer-boysen?
Om möjligt fulare än Hummer, så kanske det. Dock är väl inte Hummer den mest säljande i USA, direkt.
Nä, men den kan nog få dem att fundera.
Hummer har varit dött i flera år…
Inte minst intressant även att den faktiskt – precis som De Lorean – är byggd helt i rostfritt stål.
Fast DeLorean har under det blanka skalet ett chassie i vanligt stål, så dom rostar lika bra som andra bilar.
Vad väger den?
Typ 2700 kg. Så det är väl bara 800 kg last + passagerare + släp kvar på B-kortet. Ska du ha passagerare och släp blir det nästan ingen last alls.
Precis min tanke.
800kg inkl passagerare och 750kg släp på vanligt B-kort.
Googlade efter jag skrev och såg nåt om estimated 6000 ibs och då skulle vi vara nere på 500 kg last. Men det beror väl även på utrustningslistan och drivlinealternativ.
Undrar om Lövins man kan köra "jätte tunga stenar" i den?
Hahaha… Inte så tunga
Nåja, den räcker i alla fall till hans frus ego.
Oj! Den ser ut som något ur 80-talets SciFi-rullar.
Ja, nästan en kopia på APC:n i Aliens.
Familjeversionen av batmobile (Dark Knight Rises, 2012).
Varför använder han sig av de socialistiska formspråket brutalism? Har han blivit vänster? I fall dom hade använt de klassiska och organiskt framväxta formspråket art deco hade jag blivit imponerad.
Haha subtil socialistisk progandan. Elon och Kim in cahoots
För att det är billigt. Raka plåtar i rostfritt stål, inte pressade plåtar som ska lackas.
Hur tusan lyckades Tesla att designa det där avskyvärda åket(rent visuellt då)?!?
Man tycker att Tesla åtminstone kunde ha ringt Giertz för några ideer om hur Trucken ska se ut utanpå!
Truckla!
Haschis mentol
Är den på riktigt? Loggan säger "cybertrikk"…
Det förvånar mig att Franz von Holzhausen (som ju även designade den ursnygga Model S) har designat denna monstruösa skapelse. Kan det vara den fulaste bilen sen Pontiac Aztek?
Den kommer till Sverige också. Den amerikanska livsstilen. Det brukar ta max 10 år. Nu är tiden inne. Designen är råbarkad och kommer sälja.
Måste veta måtten först. Den passar nog inte in i garaget… Får bli en stor carport intill annars.
Så ful som om att jag skulle stått för designen.
Stiftpenna, kollegieblock och plastlinjal! 🙂
Riktigt cool skulle jag säga. Tesla är inte rädda att sticka ut men tror de är helt rätt ute. Plötsligt ser konkurrenterna (dvs andra pick-ups) riktigt trötta ut.
Kan nog bli en slags klassiker i sitt slag, fast troligen inte bland hantverkarna. Den som köper en Lamborghini kan nog köpa en sån där också. Samlarbil.
Man frågar sig också ifall elbilar omfattas av 'CAFE standards', dvs i synnerhet fuel efficiency. Det är väl detta som tvingat de flesta bilar att se ut som tvålkoppar nuförtiden. Kanske elbilen kan leda till en renässans för lite mer intressanta bilformer?
En elbil lär ju förbruka mer el om luftmotståndet ökar så det tror jag knappast.
Men den genererar inte hemsk CO2.
Beror på om du laddar den med kolkraftsel eller inte.
Mer grönt än så blev det inte med elbilen menar du? Lika fossil som fossil (så ni ska inte föreställa er att transport kan vara glädjefullt).
Mmm, jag kan se argumentet användas i mer officiella sammanhang när den tiden kommer. Motargumentet får väl bli "köp svenskt!", åtminstone tills Polens kärnreaktorer står redo att leverera.
Blir intressant att se hur länge elbilshypen och alla andra dum-hyper håller i sig. Elbilar är nog en liten del av lösningen men det är nog bra att stora lastbilar fortsätter drivas med ex disel.
Miljöpartiet som börjar fåna sig med bygg om bilen till etanol.
Läste nyligen om plastfria mobilskal. "Nu står kunderna på kö" Omsättningen har ökat från 0,5 milj till 850 milj på 5 år.
Bra det men. Man byter väl mobilskal ungefär lika ofta som mobil. Hur hamnar dessa mobilskal i världshaven?
Det hela framstår att vara kortsiktigt, idiotiskt och populistiskt i stället för med ordentlig vetenskap och konsekvensanalys se helheten. Nykterhet efterlyses.
Men annorlunda hjul kan den dubblera som traktor på gården?
Kul med en bil som inte frugan får köra på sitt körkort.
Ser nice ut!
Kommer du skriva en artikel om Iraks försvarsminister som uppenbarligen är svensk medborgare?
SVT undersäker saken, ska bli intressant att se vem av "di gamle" som kommer med nyheten först.
Dessutom med stenskottssäkra fönster och med ramp för skotern , och ett stort flak utan hjulhus, ni fattar inte hur många pickup-features han har fått rätt, bra frigång och dragkraft och med 6 sittplatser.. plåten är i samma plåt som dom använder till Starship och är skottsäker på det där sättet som man ser på film (påstår man) och dessutom till rätt pris.. sjukt kul bil även om jag först var lite överrumplad av Delorean-utseendet.
Stenskottsäkra fönster? Ironi?
https://youtu.be/nQQLz4fYwOY
Ah, jag har ett faktistk nyttigt idee för EU, länderna som tyskland och sverige skulla vara tillåten at minska co2 tillsammans, sverige har mycket överkapacität på el,
ALLA SVENSK MEDBORGARE SOM KÖR ÖVER 1000-1500mil FÅ EN TYSK ELLER I TYSKLAND TILLVERKAD ELBIL GRATIS.
Och tyskarna få behålla smutsig diesel, tysk el har mellan 350-500g per kwh.
Det låter även för mig jätte dummt och kommer aldrig at händer men det faktiskt spara CO2, och tyskland kommer aldrig at minska co2 samtidigt vid avveckling av kärnkraft.
Inte världens fulaste bil )se ssangyong Rodius).
Och även om den vore världens fulaste så är det bättre än världens tristaste (Se VW Passat)
"Brutalt stor"?
Nej, faktiskt mindre än Ford F150.
F150 är världens mest sålda bil och i USA att betrakta som en Volvo 240/V70, alla och hans moster har en.
Dodge Ram 1500 m.fl. är samma storlek, de räknas helt enkelt som normal bil. Man använder dem som daglig bil, att köra till jobbet, skjutsa kidsen, m.m. Skulle nog säga att 95% av alla pickuper i USA inte används för "jobb" (hantverkare, etc.) utan som vanlig vardagsbil.
Priserna ligger från $30k med minsta motor, ingen utrustning, till över $100k. Med Teslas motsvarande utrustning och prestanda ligger nog Teslan strax under i pris.
Detta är vad Tesla ska konkurrera med.
Tycker själv inte om designen, men tror de är helt rätt ute. Här handlar det om att synas, och denna pickup lär synas mer än alla andra.
Mycket finare än i stort sett samtliga moderna bilar, inklusive Teslas andra modeller. De ser alla exakt likadana ut.
Håller med! GÅr att förboka på https://www.tesla.com/sv_se/models
Har Tesla militären i sikte? Byt ut rostfritt mot pansar. Fixa till några vinklar på bilen vid hjulhusen och neddragna skivor för att minska radarekot. Komplettera med lämplig vapenplattform på flaket och sedan är det klart!
Stor idé att "gömma" bilen när vapenplattformen skiner som en sol på radarn.
F.ö är "bilen" så jädra ful att inte ens radarn kommer vilja se den 😉
Marknaden verkar inte gilla denna skapelse. -5,4% på börsen just nu.
Enda nackdelen hur blir det med takboxen när man ska upp på Vasaloppet
Tanken med en sån här bil är väl att man ska slippa takboxen.
Har någon tänkt tanken att använda bilen som ett Powerbank?
Tänker mig lite offgrid-hus med solceller där man kan ladda bilens batteri dagtid och sedan använda strömmen på natten samtidigt som man kan åka med hela bilen till en annan stuga/hus.
Batteriet måste ju vara enormt om det ska vara 800 km räckvidd.
Intressant i sammanhanget för svensk marknad är att i princip alla arbetshästar drabbas stenhårt av bonusmalussystemet. Hilux, ram, 150, isuzun, amaroken ligger alla på 20k+/år.
Kul bil, den skulle jag gärna vilja ha! För oss som har tröttnat på rundade former i olika varianter är det verkligen en befrielse att se något som bryter normen.
Bokat min!
Som någon skrev längre upp, har helt klart delorean drag
Mycket av Teslas USP är att de tillverkat elbilar som ser ut som en vanlig bilar, bättre drivlina i samma paket. Den här monstrositeten skulle vara 1000 gånger bättre om den bara såg ut som en normal pickup med samma egenskaper.
1:18 i videon – WHAT!
Ja det är ju minst sakt järv design som kommer dela folks åsikter. Själv vill jag ha en. Älskar designen och ur ett pickup perspektiv är den klockren! Säger som en i publiken under eventet! ”Take my money!!!”
Är ju inte speciellt svårt att ta ett BE körkort. Då får man ju iaf dra 3500 kg.
Har du BE-kort så är enda begränsningen vilken dragvikt kröken är godkänd för.
*kroken
"Can you name the truck with four wheel drive, Smells like a steak and seats thirty five? Canyonero! Well, it goes real slow with the hammer down. It's the country-fried truck endorsed by a clown. Canyonero!"
+1