Volvos första riktiga elbil under eget märke kommer kosta 150 000:- SEK än motsvarande Tesla Model 3, har långsammare laddning, och oklart batteriteknik, inklusive frånvaron av förvärmning. Återstår att se hur svenskarna kommer flockas till en ännu dyrare elbil – det är trots allt en Volvo, tillverkad i Kina.
Volvo XC40 Recharge. Foto: Volvo Cars |
Volvo XC40 Recharge kommer få 400 km räckvidd och en maximal laddstyrka på 150 kW. 78 kWh-batteriet ska ta 40 minuter att ladda från 10 till 80%, dvs från 8 kWh till 62 kWh. Inbyggd laddare ska klara 11 kW, dvs trefas 16A växelström. Den gör 0-100 km/h på 4.9 s, ska ha en så kallad frunk på 31 liter under framluckan och 413 liters bagage i bakluckan. Dragvikten ska vara 1500 kg, men det kommer förstås kräva extra körkort att dra fullt, då bilens grundvikt är från 2 150 kg. Rekommendationen är att normalt inte ladda till mer än 80%, dvs 32 mils räckvidd. Elbilar ska inte stå fulladdade, utan full laddning ska man bara ha om man vet att man ska köra långt.
Riktpriset ska bli 699 000:- SEK. Volvo har inte något avtal med något laddnätverk.
En Tesla Model 3 Standard Range Plus har 409 km räckvidd, kan ladda med 100 kW, har 56 kWh batteri (inofficiellt, Tesla vill av någon anledning inte prata om kWh längre, trots att detta t ex avgöra laddtider). Den inbyggda laddaren klarar 11 kW, dvs trefas 16A växelström. Bilen gör 0-100 på 5.6 och har en lastkapacitet på 525 liter, inklusive en frunk på vad som verkar vara cirka 100 liter. Dragvikten är 900 kg, dvs vad man får dra på vanligt körkort. Rekommendationen är att normalt inte ladda mer än 80%, dvs cirka 33 mils räckvidd. Elbilar ska inte stå fulladdade, utan full laddning ska man bara om man vet att man ska köra långt.
En Tesla Model 3 SR+ kostar 549 900:- SEK.
Tesla Model 3 har beprövad programvara och batteriteknik, inklusive förvärmning inför planerad laddning, och tillgång till världens största elbilsladdnätverk med supersnabbladdare, Tesla Supercharger. Den kan förstås likt Volvo XC40 Recharge också ladda på andra stora laddnätverk, som Ionity. Notera också att Tesla Model 3 SR+ är mycket snålare än Volvo XC40 Recharge – 56 kWh batteri mot 78 kWh för samma räckvidd. Teslan laddar därmed sina mil i praktiken betydligt snabbare än Volvon.
En Tesla Model 3 Long Range kostar 659 900:- SEK, eller knappt 40 000:- SEK billigare än Volvo XC40 Recharge, har 56 mils räckvidd och gör 0-100 på 4.6 sekunder, snabbare än Volvo XC40 Recharge. Den har samma storlek på batteriet, dvs 78 kWh, men klämmer alltså ut ytterligare 12 mil ur detta, och klarar av 250 kW laddning på supersnabbladdare med den kapaciteten.
För långa resor kommer Volvos relativt sett långsamma laddning och stora energiförbrukning leda till onödigt långa och fler laddpauser jämfört med den billigare Tesla Model 3 Long Range.
Nu kommer säkert svenskarna stå på kö för en Volvo, men objektivt så ser det ut att vara en sämre och dyrare elbil, och knappast vägen till någon försäljningssuccé utanför de Kina-lojala svenskarna. Bilen ska tillverkas i Kina.
Volvos första riktiga elbil imponerar alltså inte, men klarar åtminstone bloggens empiriskt upplevda krav på 35 mils räckvidd. Volvos Polestar 2 ser ut att vara ett vettigare köp om man nu absolut vill vara Kina-trogen.
Hur det blir med väghållning och körglädje återstår också att se. Svenskarnas fabläss för så kallade stationsvagnar gör dock att de knappast bryr sig om sådant. Annars ligger rimligtvis Tesla Model 3 betydligt bättre på vägen än en högbyggd XC40 Recharge. Bloggens egen testkörning av Model 3 Performance får duga så länge, tills jag får åka med en XC40 Recharge. Som av en slump kostar en Tesla Model 3 Performance 900:- SEK mer än en XC40 Recharge, och då får man 0-100 km/h på 3.5 sekunder och 53 mils räckvidd.
33 kommentarer
Sr kan inte ladda med 250Kw
Nej, därför står det i texten att SR laddar i 100Kw. 🙂
Kan det vara så att Volvo inte får gå back på varenda lite bil de tillverkar? eller kanske att de inte planerar att sälja 500´000 bilar av denna modell per år… Det är ju inte som att Volvo säljer flest, billigast eller "snabbast" bilar idag. Mer troligt att denna elbil köps av folk som redan gillar Volvo… men det är ju inget konstigt med det. Det är ju så alla Tesla-frälsta gör.
Förstår inte riktigt vad ditt problem är med att Tesla får konkurrens. Du skriver ofta som att Tesla ligger först i allt de gör. När det gäller eldrift och batterier är jag med dig. Men en hel del (typ AD) så lovar de mer än de levererar…
XC40 för svenska marknaden kommer tillverkas i Gent och inte i Kina. Några riktpriser har inte kommunicerats av VCC, endast priset på den exakta modell som visades upp i Kalifornien. Sen är min förståelse att bilarna ej skall säljas via återförsäljare så riktpriser är inte relevant.
Precis som övriga "premium"-tillverkare som Tesla, Audi och Jaguar lyckas Volvo visa upp en bil som är helt ointressant för de allra flesta då den är alldeles för dyr.
Vad spelar det för roll att man har rätt när man kan säga Volvo och hylla Tesla 😉
Oroa dig inte IngeGlid, den samlade svenska motorjournalistkåren kommer skriva att XC40 Recharge är den bästa elbilen och bästa bilen som någonsin gjorts.
Väntar tills elbilarna kommer ner till normala priser, d.v.s. mellan 2-300t. Köper hellre två halvfossiler än en ren elbil.
Det handlar trots allt bara om att flytta sig från punkt A till B utan allt för mycket lidande.
@Cornu: Precis som Electrolux som vinner alla dammsugartester förutom i utlandet där Miele råkar vara först.
Markfrigången ser inte heller ut att motivera högbyggnaden med tillhörande energiförbrukning.
Den är ju dock snyggare än Model 3.
Intressant om dragvikten och körkort, men BE lär väl inte behövas med ett 750 kg släp?
Nej, men med 1500 kg släp.
Den ska ha 17,5 cm markfrigång. Not great, not terrible
Modell Y är väl en bättre jämförelse, men den är ska väl inte kosta så mycket mer än Model 3?
Vet du priset på Model Y? Om inte så blir det svårt att jämföra.
85k dyrare än M3
Kommer frunken att väga exakt 200kg?
Trevlig helg.
Intressant vinkel, det är dock inte så att alla köpare väljer mellan Tesla och "annat märke" när bil ska köpas.
Alltså spelar det ingen roll om Volvon är "sämre" än en Tesla.
Min gamla Volvo hade en räckvidd på 60 mil och kunde laddas/tankas på under 10 minuter. Den är ändå inte värd så mycket pengar, då räckvidd och laddtid bara är en väldigt liten del av en bils värde.
Vet du vad det är för likhet mellan Cornu och hans Tesla vid laddpauserna? Båda gillar en jämn ström genom sladden!
(Skulle detta uppfattas som personangrepp så ta bort det Cornu)
Bastuspecialisten Ragnar Frunk? Blir väl varmt i frunken?
Vill man dra husvagn så konkurrerar den med Tesla model X från 1 029 900:-, så då verkar den rent av prisvärd i jämförelse.
XC40:n ifråga var ju topputrustad och fyrhjulsdriven, inte helt jämförbar med standard model 3 alltså. Man kan ju också lägga till att Tesla har beprövad tveksam kvalitet:
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/tesla-model-3-loses-cr-recommendation-over-reliability-issues/
Jag laddar alltid bilens batteri till 100% när tillfälle ges. Sen kör jag väldigt ofta ner till 2-3%. En bekvämlighet helt enkelt.
XC40 är väl snarare en motsvarighet till Model X? Den får man inte för några 550 000:-.
Tänk att vi aldrig jämförde våra bensin- och dieselkokare utifrån tankstorlek och hur långt vi kom på en tank för att veta vilken bil som var bäst. Det hade varit sååå mycket lättare att välja bil då och hur annorlunda bilarna skulle sett ut, 150-200literstankar och nästan noll i bränsleförbrukning.
Nåväl, det är förmodligen det bästa jämförelsemåttet för elbilar, vi åker ju alla minst 30-40 mil om dagen, eller hur?
Det är ju helt enkelt så att de mindre vanliga längre resorna blir så opraktiska att de dominerar beslutet om batteristorleken är för liten.
Det känns bara som att det, i teslaanghängarnas värld, inte finns andra faktorer för att välja bil än maximal körsträcka, en närmast psykotisk besatthet vid räckvidd och batteri. Med en genomsnittlig körstäcka
Hur många ICE-modeller finns det, hundratals, tusentals? Och alla har sina köpare grundat på ekonomi, tycke och smak, inte hur långt man kommer på en tank, så blir det för elbilar också så småningom. Vem vill köra exakt samma bil som alla andra?
En del som idag köper Tesla skulle annars köpt en fet Bmw, Audi eller Mercedes men det också en stor grupp som väljer andra, mindre uppseendeväckande bilar, kanske för att de inte har lika stort behov av k*kförlängare.
Stora batterier i bilarna skapar dessutom ett ännu högre tryck på batterileverantörerna med högre pris som följd, samt ökad miljöbelastning.
Varför köpa något av de nämnda åkdonen när det finns Renault Zoé ZE50 Zen?
Skitful och tråkig.
Zoé är Europas mest sålda elbil.
Personligen tycker zoé är ganska kul att köra.
I synnerhet i stadstrafik och på mindre landsvägar.
Lite gokartkänsla över den bilen.
@Anders: Jag har kört den många gånger och håller inte med. Känns som att bilen släpper i kurvorna och är väldigt plastig av sig. Att den säljer bra är väl för att den är relativt billig för en elbil.
Kia E-niro verkar vara en intressant konkurrent till tesla 3.
Rostskyddagaranti och pris talar till Kias fördel och sådant är viktigt för andrahandsvärdet.
Förhoppningsvis klarar åtminstone Volvo av att lacka sina bilar ordentligt, till skillnad mot hur många model 3 sett ut efter några månader.