BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen har dragit igång elbilsladdnätet Ionity, då de inser att tillgång till supersnabbladdare är en förutsättning för att likt Tesla kunna sälja elbilar. Än så länge gapar det dock mestadesl tomt i nätet i Sverige, undantaget en och annan Tesla Model 3, men nätet är byggt för att kunna byggas ut när inledningsvis åtminstone Volkswagen kan släppa massmarknadselbilar. Priserna på en full laddning hos Ionity är mycket konkurrenskraftiga, och kommer sannolikt höjas längre fram då det kan vara en ren förlustaffär enbart på elpriset.
Ionitys fyra superladdare norr om Varberg. |
För smidiga långfärder behövs supersnabbladdare över 100 kW, likt Teslas Supercharger med sina 120 kW och framöver 250 kW i nästa generation laddarem vilket redan stöds av Tesla Model 3. Ionitys laddare för den europeiska CCS-snabbladdarstandarden ska framöver kunna klara upp till otroliga 350 kW, för de fordon som stöder detta.
Priset är fast 80:- SEK per laddning. En Tesla Model 3 Long Range, som har CCS, har ett batteri på 78 kWh, och skulle från tomt alltså kunna ladda för under 1:- SEK per kWh, kort sagt en ren förlustaffär för Ionity. Tesla tar exempelvis 2:56 SEK per kWh just nu, plus straffavgifter om man står kvar efter att ha laddat kvar om mer än hälften av platserna är upptagna.
80:- SEK per laddning även vid laddning av endast 40 kWh blir alltså fortfarande billigare, och andra långsamma snabbladdare av förra generationen (50 kW) tar ofta över 3:- SEK per kWh. Kort sagt är Ionity väldigt konkurrenskraftigt prissatt idag, och elpriset betalar knappast kostnaden för infrastrukturen. Sannolikt kommer priserna höjas.
Men trots att priserna är konkurrenskraftiga gapar Ionitys stationer oftast tomma, undantaget en och annan Model 3.
Volkswagen har ju Audi E-tron, men de har inte direkt blivit någon storsäljare.
Redo för utbyggnad, från fyra till åtta platser i Varberg. |
En annan punkt Ionity tagit efter Tesla är att man från början har förberett för utbyggnad. I Varberg finns platser för ytterligare fyra laddare. Detta säger kanske något om bilmärkenas elbilsplaner – Teslas laddstationer är numera oftast i storleksordningen över 14 laddplatser per station på Sträckan Köpenhamn – Oslo. Löddeköpinge Center Syd har fjorton platser, och var nästan full på förra helgens boksignering, Laholm 20, Falkenberg 18, Kungälv 20, Uddevalla 20, Tanum 16, Solli 10 och Rygge 42 platser. Ionity har byggt ut sträckan tillräckligt och har 4 i Malmö, 4 i Varberg, 4 i Strömstad och 6 i Rygge.
Supersnabbladdare är nödvändiga för långdistanskörning med elbil, precis som bensinmackar är det för fossilbilar, och Ionity är lovvärt, men visar än så länge Teslas totala dominans bland elbilar avsedda för långkörning.
En fördel med Ionity är att man valt att i Sverige samarbeta med Circle K, som har riktigt bra utbud av mat på sina stationer, medan Tesla har en större spridning av samarbetspartners. Jag ställer mig dock lite frågande till om man behöver 250 kW eller 350 kW som snabbladdning. Som det är idag hinner man knappt ta en fika, än mindre en lunch utan att riskera få straffavgifter för att ha laddat fullt hos Teslas 120 kW-laddare. 250 kW och 350 kW kanske kommer göra att man inte ens bryr sig om att köpa den där pappmuggen med kaffe. Laddar man exempelvis 40 kW mitt på batteribankens kapacitet, där det går att laddas som snabbast (långsammare laddning vid låg eller hög laddning i batteriet), bör 350 kW göra att detta tar mindre än sju minuter. Vi som kör elbil är ju inte lika snabba som fossilbilisterna, och hinner inte både köa, betala och fika på den tiden.
Ionity bör idag vara körbart på sträckorna Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo, Göteborg-Jönköping-Stockholm, samt Stockholm-Karlstad-Oslo. Stockholm-Malmö kan gå, men kommer garanterat gå när stationen i Värnamo är klar. Teslas täckning längre norrut och längs Kalmarkusten saknas, liksom flera alternativa laddplatser, likt Tesla har Göteborg – Stockholm med Ulricehamn, Ödeshög, Norrköping och Nyköping. Ionity har bara Mantorp på sträckan, vilket gör saker inflexibelt. För ägare av Tesla Model 3 kompletterar dock Ionity upp Teslas Superchargernät, med några ytterligare alternativ.
50 kommentarer
350 kW? Låt inga barn vara inom 100 meter från en sån laddstation med tanke på cancerrisken.
Utveckla?
Samtidigt kör Okänd nummer 13 med en diesel 🙂
Eftersom det är likström som tankas är magnetfältet runt själva laddkabeln statiskt. Alltså borde man även hålla sig borta från kylskåpsmagneter..
Utveckla? P = U*I. Alltså blir I = P / U.
Har laddat på Ionity i Varberg några gånger med min Model X. Lite struligt att starta laddningen och den avbröts i förtid vid 76% en gång men jag fick snabbare laddhastighet än vid Superchargers när väl laddningen är igång. Ser fram emot den i Värnamo vilket kommer underlätta resor öst-väst. Har inget emot att betala till Ionity de få gånger som jag behöver ladda där även ifall jag kan ladda gratis på Superchargers.
Hur laddar du en X på Ionity?
Funkar inte Teslas nya CCS adapter till S & X på Ionity?
Jodå, nyare bilar funkar adaptern direkt. Jag har dock en från 2016 så jag behövde lämna in bilen på Service Center för att det skulle funka. Det är ca 2 timmars jobb och kostar ca 5500:- inklusive adaptern.
Och vad är adaptern ratadead till? Har ChaDeMo-adaptern, men den orkar väl bara 50 kW på gamla ChaDeMo-laddare. Lite tveksam till om det idag är värt 5500:- för Ionity, kör ju idag förbi mängder med Supercharger utan att stanna. Skulle vara Värnamo då, men det är rätt sällan jag är den vägen.
Däremot visade det sig att Gbg Energis 150 kW-CCS/Chademo gömd bakom krondiket Västlänken är gratis.
Tesla Björn testade adaptern (har inte sett hela klippet, men det ser ut som att han får bra fart.)
https://www.youtube.com/watch?v=Ijuw7usvxfU
Ang. Elbilar. Radhusbrand i luleå idag pga elbil.
Så du har redan sett den tekniska undersökningen? Vad jag fattar det som så var en bil med avgasrör som brann på Ekorrstigen.
Nej , det jag har gjort var att ta del av räddningsledarens uppgifter.
Som i sin tur fått uppgifter från ägaren om jag minns detaljerna i rapporteringen rätt.
Vi får nog lita på att räddningsledaren har på fötterna när han ger nämda förklaring till svt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/insatschefen-om-branden-elbil-borjade-brinna elbil enligt insatschefen.
Enligt räddningsledaren så sa ägaren att det var en VW Passat som stod på laddning. Att detta var orsaken till branden sa han inte och VW Passat finns inte i ren elbilsversion. Vi vet inte om det var ett blybatteri som stod på laddning och än mindre orsaken. Hur som helst så var det en bil med avgasrör som stod där branden startade. Som sagt var får vi lita på räddningsledaren och inte på det du hittar på.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/insatschefen-om-branden-elbil-borjade-brinna
Visa gärna dina uppgifter på att det är en fossil passat.
Annars litar jag på att han/RL vet vad han säger i svt intervjun. (Alltså denna intervju har jag varken hittat på eller fejkat)
Du skrev att brandorsaken var en elbil. Detta har räddningsledaren inte sagt. Det är något du hittar på. Vad gäller bilen så anges det vara en Passat. Det finns inga Passater utan avgasrör och förbränningsmotor… https://mobil.nsd.se/nyheter/lulea/brandoffret-jag-har-ingenting-kvar-allt-ar-borta-nm5193273.aspx
Axel: men för h*e läs länken han länkar till. Där säger RL:
"Enligt bilägaren så är det en elbil där det blivit något fel. Branden spred sig fort till carporten och intilliggande radhus, säger Patrik Lindfors."
Men du kanske tolkar det uttalandet på annat sätt? Eller tyckte du det lät som han så något annat än citatet i texten?
För helvete själv. Räddningsledaren säger ingenstans att branden orsakades pga elbilen. Ägaren säger att en bil stod på laddning där branden startade och bilen var en Passat, en bil med förbränningsmotor och avgasrör. Orsaken vet vi först efter teknisk undersökning men en del hoppar jämfota när de hör elbil och brand i samma mening och är sedan tvärsäkra på vad som hänt. De klarar inte av läsförståelse när de två orden är i samma mening. Vi kan bara spekulera varför branden startade vid bilen med avgasmotor, avgasrör, bensintank och batteri som stod på laddning.
Jag har min gamla Honda på laddning ibland, när batteriet laddat ur pga att jag kör bilen så sällan. Det gör inte att den blir en elbil för det.
Ja? Han så faktiskt att det var en elbil. Läs och lyssna!
Men OK då, det skulle iofs kunna vara anlagd brand…
Vet inte om du kan läsa, men Passat är inte en elbil. Förresten har du hört talas om de 200 000 BMW som återkallats pga spontanbränder, och att det väl nu är flera hundra som börjat brinna. Senast en i Göteborg, som bara smack fattade eld och personerna ombord fick kasta sig ur bilen på motorvägen. Tur det inte hände i en tunnel.
Att det är en elbil som stod på laddning är räddningsledarens ord efter att han hört av ägaren att bilen stod på laddning. Det finns laddhybrider av Passat och det skulle kunnat vara det som stod på laddning men alla laddhybrider har avgasrör, avgasmotor och bensintank också. Om bilen stod på laddning, oavsett om det var en laddhybrid eller blybatteriet som laddades, så är det mer troligt att det var fel på eldragningar som orsakade branden än själva bilen.
De Tesla som börjat brinna är en liten andel av de bilar som krockat. Krock är den vanligaste orsaken till brand. BMW spontanbrinner när som helst, eventuellt om man använder blinkers, och behöver inte någon krock för att fatta eld.
För övrigt är Teslas batteri uppdelat i 16 separata sektioner, och innehåller ca 10% av energin i en fossilbil. I praktiken blir energiutsläppet vid brand mindre än 1% av en fulltankad fossilare. Dessutom är inte elbilsbränder explosiva och man hinner sätta sig i säkerhet i lugn och ro, till skillnad mot fossilares explosiva bränder.
Enbart i Sydkorea exploderade förra året 39 stycken BMW, och 106 000 fick återkallas. Tesla har väl sålt över en halv miljon bilar och haft typ 13 bränder sedan 2013. Känns som BMW är inte betydligt större problem. BMW har inte ens återkallat motsvarande bilar i Sverige, utan dessa bomber kör runt och smäller ibland, likt den i Göteborg.
Cornu: jag återger vad det faktiskt stod. Vad RL faktiskt så. Det är de som förnekar detta som borde fundera på sina lässkillz.
Bilbränder är tydligen ett känsligt ämne för Tesla-ägare. Snacka om att vända taggarna utåt! Men duuuu dååå! 🙂
Att bränder kan uppstå vid laddning av batterier är inget nytt, speciellt om man använder undermåliga elektriska komponenter. Oavsett vad brandteknikerna kommer fram till i just den här olyckan så finns det anledning att ta riskerna på allvar, inte minst med tanke på att elbilar är en relativt ny företeelse som förväntas öka i omfattning.
https://tidningenelektrikern.se/elektrikern/2019/01/brandman-varnar-for-brander-i-elbilar/
Ok nu har jag läst NSD, informationen om vilken bil det är skiljer ju sig mellan NSD och regimedia/svt.
Om man ska vara saklig.
Fossil bilar börjar i princip aldrig brinna under färd.(även om bmw haft otur med några exemplar)
Även om ett tesla batteri är uppdelat i celler så kan man inte släcka batteribranden.
Samt att branden kan uppstå ett dygn efter påverkan på batteriet.
Alla är saliga i sin tro och verkar ta detta väldigt personligt.
Att jag ens bryr mig är pga mitt jobb.det där om energi uttsläpp (1%)vid brand. Du hajjar att temperaturen gör att hela bilen kommer
att brinna? Då kan du glömma din 1%
Min kollegas BMW började brinna under färd för 3 veckor sedan
Rolig denna tråd blev. Ska vi summera;
1) Passat är numera en elbil.
2) Fossilbilar kan bara börja brinna ifall du har "otur".
3) Börjar det brinna i närheten av en elbil, så är elbilen skyldig.
Ja, sådana här diskussioner är alltid roliga! Här är min summering:
1) En laddhybrid kan aldrig betecknas som elbil, även om den går att köra på eldrift.
2) Elbilar kan aldrig börja brinna så länge du har tur. Om de ändå börjar brinna är det bara 1% av bilens energiinnehåll som fattar eld.
3) Om det börjar brinna i en laddhybrid så är det avgasrörets fel.
Samt ifall antingen elbilen, hybriden eller fossilen börjar brinna under färd.
Så hinner elbilisten stanna ta en kopp kaffe innan bilen är övertänd medans fossilen har det varmt i tunneln. Hybriden funderar fortfarande på varför hen hade 50l explosiv vätska i sin elbil.
Niklas din scenarier är inte förankrade i verkligheten.
Faktum är att grundorsaken inte är utredd. Räddbibgsledaren har aldrig, varken på SVT eller NSD, sagt att orsaken till branden var en elbil. Vad som sagts är att branden startade där Passaten stod och laddade. Jag står på mig och säger att grundorsaken är okänd än så länge. Detta är något som räddningsledaren inte säger emot. Vissa är dock väldigt kvicka att utan grund dra slutsats att orsaken till branden är pga en elbil. Spelar ingen roll att elbilen är mer en avgasbil som går på bensin än en elbil. Jag hävdar dock inte att branden orsakades av en avgasbil. Jag hävdar att grundorsaken inte är känd och att räddningsledaren enbart sagt att branden startade där bilen stod.
Korrekt Axel. Brandorsaken är inte utredd men i svt-klippet nämner insatsledaren ordet elbil. Det kan vi väl vara överens om?
Ja, det har jag inte opponerat emot. Det jag opponerat mot är att det är en elbil som är orsaken till branden som skrevs i trådstarten. Sedan är denna elbil minst lika mycket om inte mer en avgasbil. Den kan inte ladda mycket snabbare än en vattenkokare och den kan inte ladda i full effekt särskilt länge innan batteriet är färdigladdat. Räddningsledaren har inte sagt att branden startades pga elbil.
Helt rätt initiativ, men det är ju fortfarande lika sant att i nuvarande situation är elbilar bortom Tesla värdelösa för allt utom vårt antagligen ganska temporära behov av ägda bilar för att ta oss från hem (A) till B till hem (att anpassa sig till vissa punkter på kartan konkurrerar inte med Tesla.. det konkurrerar med tåg).
Så idag är Tesla det enda vettiga alternativet om man vill köpa en elbil, och vad som gäller imorgon är nog bättre att fråga sig imorgon.
Tror att de flesta har till största delen behov av att köra mellan två punkter A och B. Har ingen av dessa laddmöjligheter så faller elbilar sig platt. Det blir helt enkelt för mycket tid och ork att lägga på att vänta på laddstationen.
Vet inte vad du baserar ditt tvärsäkra uttalande på, Linus, men jag har kört en icke-tesla i 3 år nu, räckvidd 18-23 mil, även lite längre sträckor som sthlm-gbg utan problem.
Kollegan pendlar från ytterförort till centrum varje dag med samma förutsättningar utan att ha problem en enda gång.
Men behöver man nödvändigtvis köra 80 mil varje dag utan att stanna får man hålla sig till sin dieselkokare.
Jag kräver att man får gratis 230V när man laddar så att man kan driva egen mikro och vattenkokare för snabbkaffe. Köper aldrig mat eller kaffe ute på grund av den extrema kostnaden.
Skall jag köpa elbil kräver jag 230V uttag då man kan ha ett kylskåp i baksätet. Kunde folk laga mat i campingkök på motorhuven på 70-talet ser jag ingen anledning till att vi skulle vara sämre idag.
Lite reklam för Ionity. Men det är bara bra, nog många som inte känner till det. Kan vara svårt att hitta även om man letar.
Älskar att du trollar fossilmuppar.
Hur ser det ut med miljözoner för svensk del? Blir det något mer än trängselskatt och förbud mot dubbdäck på någon enstaka gata i Stockholm?
Det är interessant at veta om företag i sverige som bedriver elstolpe få betala elskatt, industri/växthus och serverhall få som många här vet inte betala energiskatt, i sverige kan det vara riktigt bra at sälja skattefria el till kund som få betala skatt själva.
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/laddning-av-mobiltelefon/
Nu är jag inte någon elektriker. Men, rimligen borde man ju vara minst lika försiktig när man laddar en elbil eller elhybrid, som när man laddar en mobiltelefon!
Att installera en laddbox i ett garage, en carport eller på en husvägg, där det inte finns sprinklers, verkar inte helt genomtänkt.
Risken för brand är antagligen jämförbar med chansen att vinna på Lotto. Men, det är inte värt den risken.
Sprinklers mot brand i elektrisk utrustning alltså. Har du sprinklers när du laddar mobilen också?
Nej, men när jag laddar mobilen är jag vaken och i närheten. Sprinklers kanske var fel ord, men den som laddar en elbil i anslutning till där man sover bör ha något som kan släcka automatiskt. Det är inte värt risken att riskera allt man och grannar äger och har för att spara typ 2 kr/kwh.
För övrigt tycker jag snabbladdningsstationer, som ej ligger nära bostäder, är en lysande idé.
Alla ska bara köra diselbilar, diesel brinnar inte så lätt som bensin, det är farligt med bensin, det brinner många bensinbilar varje år, kanske vi behöver en statistik av hur många bensinbilar brinner mot elbilar. Jag tror inte at fler teslor brinner, men brinner elbilar få man direkt dunkar hela bilen i en container med vatten :).
Bygg laddarna så kommer bilarna. När i.d. kommer så kommer det bli fint. Kona och e-niro laddar redan idag på ionity en del. Visserligen med typ 70 kW men ändå bra. Se som kör dessa bilar verkar vara glada!