Konjunkturbarometern rasar fort och det är de svenska företagen som leder nedgången i juni.
Konjunkturbarometern till och med juni 2019. |
Konjunkturbarometern fortsatte att försvagas och fördjupa lågkonjunkturen i juni, och föll vidare till -1.9 från -0.6 i maj. Detaljhandeln och tillverkningsindustrin ledde nedgången, följd av tjänstesektorn och bygg- och anläggning, medan hushållen blev mer optimistiska, drivet av stigande mikroindex, även om makroindex för hushållen föll något.
Tjänstesektorn är nu i lågkonjunktur på -1.7, medan övriga företag precis håller sig över gränsen till lågkonjunktur. Tillverkningsindustrin är på +0.2, och har rasat mycket snabbt från överhettning på över +10 för några månader sedan.
Konjunkturmodellen för börsen står fast – det är inte dags att gå in förrän efter två månader på raken nere på -10 eller sämre.
När konjunkturen rasar är det väldigt tyst från regeringens håll. Tidigare hävdade de att de var orsaken till uppgången i konjunkturcykeln. Nu är de tysta.
31 kommentarer
Ja på Volvo är det inte så. Där hinner man inte med på ordinarie arbetstid. Många ÖT timmar.
Jaha. Enligt Business Region Göteborg faller konjunkturen hårt i Västsverige. Fast det gäller väl aldrig Volvo, förstås.
Joråsåatte…
https://www.di.se/live/neddragningar-pa-volvos-fabrik-i-tuve-efter-svag-efterfragan-i-europa/
Kom inte här och kom med fakta nu.
De lär få problem på den svenska marknaden då de inte genomfört den utlovade omställning till elfordon. 1 januari 2020 slår WLTP genom och 2021 är det nya höjningar enligt JÖKen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Skrev inte att det ALDRIG gäller Volvo. Det bara råkar vara så att dom flesta kompisarna jobbar som ingenjörer på Volvo och nej dom har inte märkt av något lägre arbetstempo. Dom har fullt upp än så länge oavsett vad ni tror men det kan vända. Det är fakta.
Vad är Volvo i detta sammanhanget? Geely-ägda Volvo Personvagnar eller den svenska börsnoterade kommersiella fordonstillverkarkoncernen AB Volvo?
Samt att det är skillnad på ingenjörsarbete som återfinns i stora drag inom utveckling av produkter och lösningar.
Orderdriven produktion för lastbilsverksamheten minskar de facto.
@Abbe: Både Geely delen och Volvo AB. Produktionen har jag inte hört så mycket om. Möjligt att orderingången blivit lägre. Det är däremot när tjänstemän blir arbetslösa som man kan börja prata om en riktig lågkonjunktur.
Jösses, skulle det vara ett kvitto på högkonjunktur att bolag inte drar ner på R&D?
"Nu varslar indiska HCL om att ytterligare 250 tjänster ska bort från den tidigare Volvo IT-verksamheten i Göteborg."
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.720584/hcl-varslar-goteborg
"Volvo Cars drar i bromsen – gör sig av med 500 konsulter"
https://www.di.se/bil/volvo-cars-gor-sig-av-med-500-konsulter/
Visar väl fint skillnaden på personliga anekdoter, kontra den stora bilden.
Visar väl också fint skillnaden mellan att tro på allt man läser och verkligheten.
Min granne (civilingenjör och tjänsteman) är en av de 500 konsulter som fick gå på stört från Volvo Cars. Så hans bild av verkligheten stämmer överens med artikeln i tidningen.
Jag skrev i ett tidigare inlägg i annan tråd att man kan ta en titt i tex Q1 rapporten från AB Volvo och se hur det då såg ut med orderingången (inte så vackert) och därefter hålla utkik hur det ser ut nu i Q2 rapporten som kommer om några veckor.
Har en känning som jobbar mot volvo(ingenjör).
I höstas(2018) sa han att de hade så sjukt mycket o göra precis som År 2006/2007. Ja ni hajjar
De har säkert fullt upp på utvecklingssidan vilket är ganska frikopplat från ett företags kortsiktiga försäljning.
Problemet är lönsamheten och handelshinder som Trumps handelskrig mot Kina, det spår direkt mot Volvo.
Generellt kan man nog säga att som kunskapsintensivt land är R&D den del som svenska företag drar in sist på. Så den delen vara 110% sysselsatt medan andra delar skärs ner. Börjar man dra in på R&D dessutom så ser det inte bra ut.
Som sagt, finns det någon som _inte_ tror på konjunkturförsvagning/lågkonjunktur?
Frågan är väl mer hur djup nedgången ska bli. Behoven är annars fortsatt stora vad gäller t ex offentliga investeringar och offentlig konsumtion, både nybyggnation och händer-i-vården verkar kunna ta upp mycket.
Och som nämnts ett otal gånger, det finns stora risker i både belåning i ekonomin och i risken att global handel (och logistik) rubbas på ett oförutsägbart sätt. Svårt att jämföra med tidigare nedgångar…
Åja, det finns massor som hävdat motsatsen. Fast nu säger de väl att "det var inte det jag menade".
Har inte samtliga prognoser från t ex finansdepartementet pekat på lägre tillväxt framöver sen flera år tillbaka? Jag kan ha fel, men det finns väl knappt någon som trott på högre BNP-tillväxt 2019 el 2020 jmf med åren innan?
Sen är de kanske för optimistiska ändå, men…
Tog en snabbtitt på konjunkturinstitutet nu, och alla prognoser från 2015 och framåt pekar på avtagande tillväxt, med lågpunkt 2019/2020.
Möjligen att tillväxten 2020 och framåt är något nedreviderad på sistone, å andra sidan har KIs egna utvärderingar visat att man tidigare underskattat tillväxten.
Notera hur arbetslöshet, löneökningar etc inte öht ska drabbas av lågkonjunkturen. En helt smärtfri lågkonjunktur om man ska tro KI. Najs.
Det har ju aldrig varit lågkonjunktur innan så det vore ju konstigt om det blev det nu.
Sjukt lång expansion i alla fall, men ja, blir intressant att se hur utfallet blir det här gången. Innan trodde man på botten 2019, nu verkar den ha skjutits till 2020 samtidigt som den är mer utdragen med låg tillväxt enligt aktuella gissningar. Jaja, vi får väl se, det blir väl en utbudschock nånstans som vanligt som ställer till det hela.
Kapacitetsbrist. Utbudschock.
Sänkta räntor (som vi säkert får) kan inte trolla bort kapacitetsbrist över en natt dock.
Det hela är komplext. Vad händer i Iran. Italien. Brexit. Handelsavtalet mellan USA och Kina. Kommande val i USA. Långräntor som sjunker i USA sätter fart på börsen. S&P 500 ATH under midsommarafton, vilket naturligtvis gynnar Stockholmsbörsen.
Både negativ och positiv påverkan. Hur mycket då konjunkturbarometern påverkar får man ju se?
Kolla in @thebubblebubble enligt honom kommer raset att bli stort. Han har dessutom bra argument.
Är det inte dags för en uppdaterad graf över konjunkturbarometern och OMX? Har inte sett någon senare än den som slutar juli 2011. Har själv inte tillräckliga kunskaper för att göra en graf.
Raset blir säkert 20 proc men först ska vi upp 40 proc till. Tips SEB småbolagsfond, upp över 30proc hittills i år.
Tror att bloggaren drar för stort likhetstecken mellan den svenska konjunkturen och omvärlden, stor skillnad är var marknaden finns för bolaget och vilken bransch man arbetar i.
Och visst går det bra för Volvo AB
https://www.di.se/live/europeiska-lastbilsmarknaden-starkare-an-volvos-prognos/