2K
Nu när media domineras av berättelsen om klimatångesten är det ju intressant att se hur det står till med denna. Således en enkät nedan.
![]() |
På Grönlands smältande inlandsis. |
Så svara kring din klimatångest nedan.
![]() |
Bäck med smältvatten på inlandsisen. |
![]() |
Svartis. Is som varit på sådant djupt och under sådant tryck att den är svart, och nu har kommit upp till ytan via smältning och rörelser i glaciären. |
171 kommentarer
Intressant med bilden av smältvatten.
Noterar den svarta sotavlagringen på isen som drar åt sig solvärmen och påskyndar avsmältningen.
Det är inte sot, det är silt från berg krossat av inlandsisen. När isen smälter av blir silten som är inblandad i isen kvar på toppen, vilket förstås leder till ökad avsmältning i solen.
Och vad görs åt silten? Är det skatt på den, eller kan man släppa ut hur mycket som helst?
Silt är alltså krossad sten/berg, som är finkornigare än sand. Den uppstår i detta fallet helt naturligt genom att kilometer av inlandsis genom årmiljonerna har krossat berg.
Finns även svartis, is som har utsatts för så hårt tryck att den är helt svart. Rätt coolt, kan lägga ut foto på det.
Låter miljöfarligt, måste nog till en utredning om silten!
Svartis, är det obeskattad is? 🙂
Least: nej, det är bara att det inte är sökt bygglov för den;)
Knepigt att det då hamnar på ovansidan.
Eftersom det finns överallt i isen, så blir det koncentrerat först när isen smälter. Vattnet försvinner, silten finns kvar. Kan vara svårt att förstå, men ägna lite tankeverksamhet åt det.
Är ni säkra på att sliten påskyndar avsmältningen då? Det översta lagret hindrar ju solstrålarna att tränga ner djupare i snön.
Så du menar att vattnet försvinner? Hur påverkar detta grundvatten-nivåerna?
Hemskt!
Du får helt enkelt blanda starkare grogg.
Svartis, färgade is heter det.
Eftersom isen bildas uppifrån genom snö/nederbörd som packas till is och isen rör sig över berget och krossar det till små fragment, i botten, så skulle då denna silt röra sig uppåt och bli liggandes överst.
Kanske fler som behöver tänka ett varv till.
Det här är arktisk öken. Kommer inte mycket snö om året, det smälter av mer än det kommer. Läs på om hur glaciärer rör sig, så kanske du lär dig något, Göran J. Annars kan du väl gå in på någon konspirationssajt, så finns det säkert någon förklaring åt dig.
Det är antagligen judarna som är och flyttar runt saker i glaciären. Det vet man ju hur dom är.
Så du menar på fullt allvar att sot, stoft, och aska inte skulle vara en bidragande orsak till avsmältningen?
https://www.nyteknik.se/miljo/svart-sno-tacker-flera-ryska-stader-6948743
Fast ny teknik kanske är en konspirationssite enligt dig. Det finns gott om källor att läsa. Om man vill.
Här var det kognitiva svårigheter ja.
Göran, gör nu inte bort dig mer än du redan gjort. Fotona från Grönland är på inlandsisen. En av världens allra renaste platser. Närmaste bosättning 30+ km bort är på några hunra personer. Det är inte en "rysk stad".
Lägger ner vidare diskussion med Göran J. Slöseri med tid att försöka bemöta okunskap.
Övriga personer kan t ex se ett foto på silten i inlandsisen i en borrkärna på foto här:
https://nsidc.org/cryosphere/icelights/2014/06/what-under-greenland’s-ice
Annars rekommenderas ett besök, så får ni själva se vad isen lämnar kvar när den smälter. Det duger tydligen inte med mina foton.
Smältandet av inlandsisen ger så mycket sand (och silt) att det finns de som överväger att göra detta till en industri och hämta sand från avrinningen och transportera till resten av världen.
https://eos.org/articles/sand-from-greenlands-melting-ice-sheet-could-bring-in-business
TRIGGER WARNING: Länken innehåller foton på silten och sanden och hur den spolas med smältvattnet. Kan vara jobbigt för Göran.
Judarna? Pfft, det är naturligtvis samarierna som använder judarna som front.
En sammanfattning av ovan. Blanda inte grogg och glaciäris. Blir inget bra för fryspunkten och sot i groggen.
Bakom samariern står naturligtvis den evige belgaren och gnuggar sina nerblodade händer. Alltid beredda att kidnappa vita barn och förgifta brunnarna med dioxin.
Glöm inte att hugga av ena handen.
Det intressanta i sammanhanget är att silten som vandrar upp genom isen och som definitivt inte består av aska från bl.a. vulkaner, används för åldersbestämning av isen i glaciärerna.
Länk till Köpenhamns universitet som även de har foton på borrkärnor och som till och med kan berätta vilken vulkan silten har vandrat upp genom isen ifrån: http://www.iceandclimate.nbi.ku.dk/research/strat_dating/synch_ice_core_rec/vol_ash_layer/
Om du mot all förmodan skulle svara så kan du hålla det på en lite vuxnare nivå tack.
@Jörgen, tråkig du var då. Ifrågasätter du en stark groggs påverkan på glaciärisen nu också? Nu får du allt bli vuxen!
@Niklas
Föredrar att man inte förstör en bra Rom med att blanda ut den. Varken med glaciäris eller annat vatten. Bra rom är Navy strength.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Black ice, Neuromancer, William Gibson
Ångest? Jag är bekymrad. Men försöker göra något åt problemet. Ser risken att vi inte klarar 2 grader. Skulle aldrig i dagsläget köpa en byggnad nära havsnivån eller med översvämningsrisk från närliggande vattendrag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag är ju rädd för att de som köper strandnära tomter/bostäder kommer i vanlig ordning räddas ekonomiskt av kollektivet.
@Kent Så länge köpet görs i Sverige, behöver du nog inte vara orolig.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-141
Något år sedan kopplade man på en oljereserv som innebar om all världens då påkopplade olje- och naturgasreserver pumpades upp och användes skulle vi inte längre nå 2 gradersmålet. Så jag tror just det målet är ganska rökt, antagligen med råge. Vi får nog titta mot konsekvenser av 3-4 grader om man vill vara på den säkra sidan.
Kenneth, fint i Stockholm alltså som iofs har ganska god marginal innan staden hamnar under vatten. Hur ser det ut i Falsterbo Skanör då?
@Kent Närmsta mätstation är Klagshamn. Där är prognosen, en havsnivåhöjning på 0,49mm/år. I Skanör/Falsterbo, är det främst havserosionen som påverkar.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-051
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vi nämner inga identifierbara barn under 18 år här.
BOOM, med rätta omyndighetsförklarad.
Linus, man måste ha varit myndig för att kunna bli omyndighetsförklarad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Omyndigf%C3%B6rklaring
För att bygga ut faktarutan saknar Lars Wilderäng även rätten att omyndighetsförklara folk rent juridiskt.
Får ångest av klimathysterin. Vi kan inte reglera jordens temperatur. Skulle teorierna om att vi kan höja jordens temperatur med koldioxid stämma, borde vi knappast ha någon panik och ångest. Bara att göra omvänd process; binda koldioxid genom växtlighet och lagra den i litosfären.
Jorden har normalt en medeltemperatur som ligger 10 grader över dagens, det är ganska otroligt att människan kommer kunna stabilisera jordens medeltemperaturen på dagens nivåer, alltså historiskt låg medeltemperatur. Finns annat att ha ångest över.
Om de värsta profetiorna ändå skulle inträffa så har vi tack vare den militärtekniska möjligheten att göra något åt det. En kärnvapenframkallad "Nuclear Winter" skulle i så fall kunna svalka ned planeten igen under några år. Det är bara att borra ned och bränna av en Tsar Bomba i någon vilande vulkan i något obefolkat område. Mänsklighetens TOTALA överlevnad är INTE hotad på något sätt.
Den nukleära vintern var en lögn som spreds av Sovjetunionen för att få Västs demokratier att ensidigt rusta ner sina kärnvapen.
Nä, nä! Strontium Dog och Judge Dredd beskriver faktiskt hur det blir efter det totala atomkriget!
Poängen var egentligen VULKANUTBROTT modell större. Sambandet mellan fimbulvintrar och större historiska vulkanutbrott är väl tämligen väl belagda. Bara att läsa på om t.ex Krakatau-utbrottet 1883. Jag citerar från wikipediasidan "Under året efter utbrottet föll genomsnittstemperaturerna i världen med upp till 1.2 °C. Vädermönster fortsatte att vara kaotiska i åratal, och temperaturer återgick inte till det normala förrän 1888."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krakatau
Och det tämligen lilla vulkanutbrottet på Island häromåret slungade ändå ut så mycket aska att det påverkade flygtrafiken på norra halvklotet i flera veckor. Det är bara att jumpstarta en vulkan och bomba upp några hundra miljoner ton aska i atmosfären så blir det nuclear winter på riktigt.
Det är bara att, hur då?
Atombomb på vulkan. Done.
Vi har ju också "Toba catastrophe theory" för 70,000 år sedan (dock inte riktigt bekräftad). Uppskattat 100 ggr större än Mt Tambora, södra asien täckt av ett decimeterdjupt lager av aska och sänkning av den globala medeltemperaturen med 3-5 grader i 1000 år.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toba_catastrophe_theory
klimatångest och diverse relaterad (inför valfritt prefix här) -skam har redan trendat så länge att peak skrämseleffekt kan förutsättas inträffa vilken dag som helst. But don't worry (ha-ha), våra MSM Overloads har redan börjat plantera frön för nästa storsäljare, "digital skuld":
Inte en länk: http://www.dagensarena.se/innehall/sverige-bar-pa-en-digital-skuld
Jag är imponerad av hur snabbt digitaliseringen genomförs i Sverige. De som inte blir det är nog ganska okunniga om vad som krävs för att göra stora förändringar i system som kräver specialiserade lösningar.
"Peak skrämseleffekt" följer väl samma mönster som Lafferkurvan kan tänka.
Det verkar här innebära att man liksom bankerna sitter fast i system från urtiden. Problemet är dock att det är mycket riskfyllt att byta till det nya, lite som eremitkrabban som ska byta skal. All denna COBOL … omskriven till Java?
@iblandekonomi, det du observerar är att Sverige har ett mycket fint statligt register över alla invånare. Många kulturer accepterar inte detta utan vill värna individuell frihet och integritet. De kan alltså *omöjligen* plocka de lågt hängande, ofta triviala, frukter av digitalisering vi genomfört i Sverige.
Är på dig en del, men det beror just på din kärlek för att analysera och konstatera utan att sätta dig in i sakerna det minsta.
Vilka kulturer då Linus? Enligt källor som World Values Survey t ex så är Sverige det mest extrema landet i världen när det gäller individuella friheter.
Att vi sen har valt att kombinera det med ett ordnat samhälle är väl knappast en dålig grej?
Linus Jönsson: Kritik av den typen du brukar leverera, som i ditt andra stycke här ovan är ganska tandlös.
Huruvida det är bra eller dåligt har jag inte svarat på, jag har bara konstaterat att det är integritetinskränkande och att inte alla kulturer accepterar det, men effektivt för att genomföra enkel digitalisering. Försök få igenom statliga personnummer med köns-register i USA liksom.. Samma situation gäller tex cash/cashless.
Vad gäller index finns det gott om märkliga sådana, men med det sagt misstänker jag att de studerar rättigheter snarare än frihet? Rättigheter kan även inskränka individuell frihet.
@iblandekonomi, hävdar du att du förstår någonting alls av dessa "komplexa system", eller försöker du bara avleda från den observationen?
Linus Jönsson: Förstår inte vad du pratar om. Läste du artikeln?
Men om jag gissar lite och antar att du inte är imponerad av digitaliseringen i Sverige så kan jag bara tillägga att personnummer endast är ett sätt att identifiera människor. Finns flera tekniska alternativa lösningar.
Nej, svårigheten ligger snarare i att bygga system som ska leva under lång tid och kunna anpassas till förändringar i verkligheten. Speciellt när många organisationer och typer av personal, samt allmänheten är inblandade. System är mycket mer än bara teknik.
Utmärkt, nu gav du mig ett tillfälle att förklara vad jag menar. Du skriver om gränslandet mellan samhällen, organisationer och teknik. Du vill poängtera att system är mer än bara teknik, och att det är svårt att förvalta teknik i en dynamisk omgivning. Detta gör du utan någon kunskap om teknik, därmed ingen som helst kunskap om hur teknik integreras och förvaltas i samhället. Jag vet inte hur du får för dig att det är rimligt – men jag förmodar att du ändå kan förstå att det är frustrerande?
Jag är måttligt imponerad av digitaliseringen i Sverige. Vi var på många sätt i framkant för 20 år sedan (mycket pga stark infrastruktur), vi ligger däremot på många sätt ganska långt efter idag – förutom när det gäller just den digitalisering som möjliggjorts av vårt statliga register.
För att förstå skillnaden handlar det om att vi har möjlighet att på ganska enkla vägar genomföra steg 1 av digitalisering. Detta kanske kallas 1.0 av någon, eller något annat av någon annan, men vad det handlar om är att ta en befintlig process och helt enkelt utföra precis samma process digitalt istället. Jämför tex deklaration – du gör egentligen exakt samma grej, det är bara att du sitter remote, legitimerar dig digitalt och skickar digital papper. Eller apoteksmarknaden: de enda riktiga svårigheterna med att 1.0-digitalisera detta var de små, små justeringar vi behövt göra för att processen ska fungera digitalt (vi måste göra mindre justeringar/undantag för vilka rättigheter ett system har – annars måste en apotekare syna varenda liten transaktion).
Den digitalisering vi genomfört i Sverige (kontra andra länder) är så att säga öppet mål. Sen är det inte så "bara" att sparka in öppna mål – man måste faktiskt skjuta, och man måste göra det okej. Och till en början måste man vara med i matchen också. Men det är därför jag kallar det måttligt imponerande.
Du tar inte in hela komplexiteten i de system du beskriver som enkla, eller hur mycket som faktiskt förändrats de senaste tjugo åren. Du låter som en person som saknar de erfarenheter som skulle behövas för att se det.
Förutom att jag både byggt, bygger ansvarat för och förvaltat precis sådana system. Varför tror du att jag vet hur implementationerna ser ut ärthjärna? Hela poängen med att kritisera dig var just att det inte är standard att hitta på saker om sådant man inte har erfarenhet av.
Hur gammal var du för 20 år sedan?
Öööh. Det framgång mycket tydligt i den diskussion du har framför dig att Sverige låg i digital framkant för 20 år sedan. De system vi pratar om här existerade inte då, överhuvudtaget. Det var en helt annan typ av digitalisering. Det är inget vi behövt bygga om eller dylikt. Dessa saker fanns inte då.
Vi var framförallt duktiga på två saker: infrastruktur och frihet. Frihet gav oss TPB, tillsammans med mostsvarande innovation på områden som inte var olagliga eller gråsoner. Samma vänstertroll som idag gnäller över bitcoin gnällde över TPB, och saknar helt förståelse för att det är samma frihet som låter dem leka hipsters i välfärden istället för att frysa och svälta. Sömlöst kan vi så gå in på hur Sverige hanterar digital frihet 2019, eftersom vi har gjort det helt omöjligt att på laglig väg – utan stor risk för brutala personliga konsekvenser – överhuvudtaget infinna oss i den digitala, växande ekonomin. Vad vi nu kallar den pågående fasen av digitalisering (2.0, 3.0, whatever) så har Sverige valt att skippa tåget.
Jag är faktiskt intresserad. Du skriver som om du var typ 15 eller yngre för 20 år sedan, och det förklarar i så fall vissa saknade erfarenheter.
Nu ska vi se. Jag har byggt, bygger och förvaltat digitala prylar du menar gör att Sveriges digitalisering är imponerande. Du har inte gjort det, men har en massa viktig erfarenhet för att du var gamma när vi byggde upp de system som inte på något vis kan hävda sig med global digitalisering idag – här eller någon annanstans.
Vad missar jag?
Eller är du egentligen imponerad över hur snabbt digitaliseringen gick på 80- och 90-talen? Det skulle ju till och med göra oss eniga.
Antar att jag hade rätt om din ålder och att du därför inte har en korrekt bild av vad som hänt de senaste 20 åren. Ibland blir det mer rätt när man lyssnar på de som har erfarenhet.
Du må vara arbetslös, men du har åtminstone en blogg, är det vad du försöker förmedla till oss?
Klimatångest liknar den ångest kyrkan skapat genom att hota med ett glödhett helvete om vi inte gör som kyrkans män säger.
Vad vi vet är att de flesta klimatforskare är överens om att uppvärmningen på cirka en grad sen industraliseringen är inom naturlig variation senaste 2000 åren. I övrigt finns ingen fastslaget vetenskapligt samband CO2/uppvärmning. Åtminstone inget som ska skapa dödsångest.
Jag har istället ångest över hur fruktansvärt dålig sjukvården är och folk bokstavligen dör i vårdköerna och aldrig får uppleva en ev, uppvärmning.
Passar speciellt Sveriges vänster bra att bara fokusera på klimatet så de inte behöver diskutera lösningar på tex sjukvårdsproblem.
Varför passar det vänstern speciellt bra?
Har länge sett klimatförändringarna som ett allvarligt problem även om det råder osäkerhet om hur stor dessa kan bli och vilka följderna kan bli. Idag är jag dock betydligt mer oroad vad den hysteri som drabbat det offentliga samtalet och de huvudlösa och destruktiva panikåtgärder det kan leda till än ev klimatförändringarna.
Håller med till 100%
Precis så. Klimatförändringarna verkliga och åtgärderna är av sådan natur att de är omfattande och tar mycket lång tid innan resultatet kommer. Därför måste man noga utvärdera vad som ger mest effekt kontra insats och konsekvens. Att hastigt rusa iväg och tro att köpa begagnade kläder, inte resa och bara äta potatis löser problemen, det är att stoppa huvudet i sanden.
Min klimatoro har övergått till oro för klimatoron eller klimatorosoro. Eller om man uttrycker sig mer drastiskt klimatångestångest.
Bryr mig inte det minsta.
Tror lite mer CO2 kan vara bra för jordbruket. Däremot ska vi inte släppa ut avgaser där människor rör sig. Det leder till cancer, hjärtkärlsjukdomar mm. vilket dödar tusentals i förtid varje år. Det skulle vi aldrig acceptera i andra sammanhang.
Hade miljörörelsen riktat in sig på det, så hade jag varit deras supporter.
Då deras grundpremiss är fel, så blir också lösningarna dåliga. Bilar som drivs på biomassa ska vi absolut inte ha. De är lika dåligt som fossila bränslen. Det kan t.o.m. försena övergång till elbilar (eller vätgasbilar om man tror på den tekniken).
Gratis kollektivtrafik, utbyggd kollektivtrafik, biltullar, utsläppsnivåer, dieselförbud, miljözoner, etc etc.. Kämpa på!
Håller med. Miljörörelsen är snedvriden och borde fokusera på utsläpp av kväveoxider svavel och sot/partikelutsläpp etc. istf co2
@Skatt..
Håller med dig där. Förutom avgaser så måste vi även lösa saker som hälsovådliga partiklar från bromsar, däck och vägbeläggning.
Dagens version av Miljörörelsen är bara ännu en vänsterinfiltrerad skitrörelse som låtsas bry sig om miljön, bara för att kunna ställa till med så mycket jävelskap som möjligt.
Det löjliga är, att bland de som gapar om klimatkris är det väldigt få som är villiga att avstå bekvämligheter och lyx i sin vardag. Dessutom gapar klimat-hysterikerna om att andra ska avstå fel saker. Att svenskar och andra västerlänningar slutar äta nötkött räddar inte klimatet och är dessutom inte det mest effektiva man kan göra som svensk för att rädda klimatet. Dessutom är det en idiotisk åtgärd med tanke på att korna behövs för naturen och det enorma naturliga näringsinnehåll nötköttet och alla mejeriprodukter står för.
Det finns c:a 1 miljard nötkreatur i världen. 53 procent av dessa finns i TVÅ länder, nämligen Indien och Brasilien. Inden har 305 miljoner nötkreatur och Brasilien 232 miljoner. I Indien är bufflar medräknade i nötkreatursbeståndet och de används i stor utsträckning som arbetsdjur. Hur skulle CO2-utsläppen påverkas i Indien om man bytte dessa bufflar mot traktorer och skördetröskor istället? Har någon räknat på det eller ens funderat på saken?
Grundproblemet är istället överbefolkningen i U-världen. Hela Afrika och länder som Afghanistan kommer att dubbla sina befolkningar fram till 2050. Tyvärr är det nästan tabu att diskutera detta.
Även om utsläppen av växthusgaser från kossorna är stort ur ett globalt perspektiv, så är inte det mest effektiva för klimatet att som svensk sluta äta nötkött. I stället bör svensken sluta flyga och sluta åka bil.
En flygresa till Thailand tur och retur orsakar 2,5 ton växthusgaser perperson, dvs lika mycket CO2-utsläpp som en hel årsproduktion av mat orsakar för en svensk vuxen person enligt KTH och Naturvårdsverket.
http://www.tillvaxtreflektera.se/Rapporter/klimat_konsumtion_utrikes_resor.pdf
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6456-3.pdf
Det mest effektiva Sverige och västvärlden kan göra för att minska sin utsläpp är att stänga gränserna för invandring från U-världen, då en person från U-världen ökar sitt klimatavtryck flerfaldigt när denne invandrar till I-världen. Detta är också närmast tabu att prata om.
Som också nämnts här på bloggen, så kan man också som svensk sluta överkonsumera kläder och skor samt meningslöst skräp från Kina.
Plus naturligtvis förespråka kärnkraft.
+1
Ja, skulle vilja se lite mer klimatklädångest
Man anar en viss ångest i din argumentation Doktor Syn. Men för all del, jag ska inte hindra dig från att hitta på historier som får dig att sova bättre.
Som icke troende så slipper man ångest.
Man slipper dessutom tillbedja ett barn.
Eller tvärtom så sker allt enligt Guds stora plan så det är bara att fortsätta som vanligt…
Mer värme tack. Ända sedan artikeln i början av 1980 talet om att Sverige kan få medelshavsklimat har jag längtat.
Det går upp och ner med klimatet hela tiden så inget att bekymra sig över.
Amen på det.. om CO2 hade orsakat global nedkylning hade det ju varit betydligt värre. Sedan har väl varje generation sin egen ångestorsak. När jag gick i grundskolan var det Ozonskiktet och innan dess atomvintern som hängde som ett Damoklessvärd ovanför nacken.
I vilket fall så tar väl oljan snart slut om jag har hört rätt så det borde lösa sig med automatik.
Klimatångest är ett lokalt svenskt fenomen som är skapat av MP/vänstermedia för att boosta deras opinionssiffror bland pöbeln som inte förstår bättre. Vi är redan ett av världens renaste länder och kan låta resten av jorden ta ikapp en hel del självdestruktivt leverne genom exvis bensinskatter innan vi skall göra ett enda dugg mer.
Ångest? Bara över hur jävla mycket blåst folk som är myndiga i vårt land utan att ha kunskap om de mest elementära saker och inte kan tänka kritiskt.
Jag bor mitt i Sverige, skulle gärna ha kusten inom en mil och 10 grader varmare. Förlorar länder i fjärran struntar jag i, bara de tar tillbaka de som i framtiden ska flytta hem.
Förlorar länder, menar du avkolonisering?
sydskåne är typ 10 grader varmare än Norrland.
Men vi vill inte ha en massa invandrare här, Otto.
Jag kanske kan bli inneboende hos din mamma. Är blond, blåögd och snygg.
Ingen ångest, men undrar varför SE politiker/myndigheter inte avsätter relevanta medel att skydda befolkningen mot påstådda effekter såsom flera översvämningar (vallar, dammar), fler skogsbränder (inga brandflyg, fortsatt tät plantering av granskog) redundans och mer kapacitet i kraftnäten, etc.
Vi får mer sjötomt. Win-Win. Jag har dock bara noterat sjunkande havsnivå vid vår brygga. Måste snart börja muddra. Varifrån kommer bluffen om stigande havsnivåer?
Stackars medias klimathysteriker i Stockholm som inte kan "titta ut genom fönstret och se klimatförändringen" som man klimatpopulärt säger då förklaringsmodellen till uteblivna havshöjningar längs kusterna är att landhöjningen är större.
I Sth har man tvingats bygga om kajerna, p.g.a. landhöjningen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=3138594
Och kollar man in trenden, lär det inte vara sista gången.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-141
Medeltemperaturen i Sverige, Norge och Finland håller sig mycket vackert inom +- 2 sigma enligt data från Världsbankens klimatportal mellan åren 1900-2016. Granskar man mellan eurpeiska länder ser man kanske 2 sigma utbrott efter 1980 och i USA efter 1970 då diverse Clean Air Acts ratificerades. De som hoppas på ett varmare klimat måste jag nog göra besviken då det är mycket troligare att en vulkan hinner få utbrott och kyler ner alltsammans som t.ex utbrottet Lakagigar på Island år 1783-1784 som enligt somliga förorsakade den franska revolutionen och hungersnöd globalt. Detta allt är uppenbart för alla som läst klimatologi och vulkanologi på Södertörns.
Klimatångest i den mening som avses i media har jag inte men svarade ändå att jag har det. Vad som ger mig "ångest", det som oroar mig, är det vårdslösa slösandet av resurser, jämför gårdagens inlägg om kläder. Alldeles för mycket fullgoda saker slängs och tär på naturen i onödan. Men det bekymrar mig också hur mycket vi skräpar ned både lokalt och globalt, jämför kinesiska vattendrag fyllda med sopor och skövling av mångfaldig skog för att odla palmer vars olja säljs i rena skitprodukter. Jag tycker det är beklämmande att vi inte respekterar jorden mer i vår rationaliseringar, med risk för att låta som en hippie.
Håller verkligen med. Tycker nedskräpning blir vanligare och vanligare också.
Medelsvensson har f.ö. enbart bytt en skärseld mot en annan när de gick ur svenska kyrkan och anslöt till klimatkyrkan. Skillnaden är bara att den nya kyrkoskatten är obligatorisk, oavsett om man är troende eller inte.
Min klimatångest har varit mycket hög till att i det närmaste övergå när jag insett att endast en kraschande ekonomi kan bromsa in en oundviklig katastrof. Då också bara tillfälligt. Jag har förlikat mig med vårt öde. Hoppas inte ekonomin och peak oil leder till nya stora krig bara.
Det är ofarligt, inget händer med klimatet. Givetvis kan man oroa sig om man finner något som hjälper en i att bete sig så. Det är inbyggt i våra hjärnor att vara religösa och att tro att allt stort vi observerar beror på oss. Men det är inte vi den här gången heller. Precis som det inte var vi, våra synder, när det varit missväxt, torka, pest, insektsinvasion eller vad det nu kan ha varit så många gånger genom historien. Varje gång var det vårt fel, och det är det nu också. Bara det att det är något vi låtsas för att må bra. Klimatet förändras, har inget med oss att göra. Och man behöver inte oroa sig det minsta.
Hr bloggare skulle nog ändra alternativen som man kan rösta på. Som utlands svensk och bor i storstad, vad kryssar jag i då?
Inte särskilt, trots att jag fortfarande residerar på hippa, klimat-ågrenska Södermalm.
Grönland heter Grönland av en orsak;) Ledtråd om att klimatet går i cykler
Har du besökt Porrarp nån gång?
Ledtråd om att man inte ska dra för stora växlar på geografiska namn.
Men Tjörn då, ursprungligen Tjörnssjukdom har jag hört.
Grönland var väl ett vikingatida fall av falsk varudeklaration.
Ja, och nej. Det fanns skog på Grönlands sydspets, men den avverkade man rätt fort. Sedan fick man ta timmerturer till motsvarande idag norra Kanada för att hugga timmer och ta med sig hem till Grönland. Trista var bara när det blev kallare och man inte längre kunde segla pga isen och isbergen och blev isolerade.
Läs Jared Diamonds "Collapse", rekommenderad bra läsning om Grönlandsvikingarna.
Porrarp, Runkarp mm. Varför inte en tur på Stora Pungen i Dalarna?
Namn ändrar betydelse med tiden. Grönland betyde något annat för Vikingarna.
Vinland då?
Ordet grön har och hade flera betydelser. Förleden grön kan lika gärna betyda "färsk, ny" som "grönskande". Förr talade man tex. om "grönt kött" som innebar färskt kött.
Grönland innebär helt enkelt "det nya landet, det är den enligt min mening rimliga tolkningen.
Jag har ångest över alla får som har klimatångest. Redan dumma naiva svenskar som dessutom är rädda och har ångest…ingen bra kombination.
På ett sätt är det ju bra att medelklassen vaknat upp bredvid den rosa elefanten. Lite sent kan jag tycka att man inte tänkt innan dock (roligare att dricka cocktails i Thailand kanske). Men bra massan bryr sig om miljön och klimatet. Jag som kör elbil får en massa selektiva godhetspoäng av kidsen vilket är lätt när man bara ser en liten del i klimatekvationen.
"How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb" är ju en klassiker som säker funkar på klimatet oxå för de som oroar sig.
Stor klimatångest här, maj har varit så kallt… hoppas Kina skyndar på med byggandet av sina hundratals kolkraftverk så vi kan få det varmare här.
Finns ingen chans att mänskligheten överlever så jag förstår inte klimatångesten, bara att ge det tid. Vi skiter kontinuerligt i det blå skåpet tills vår planet liknar mars med obefintlig atmosfär och på sikt blir det en öken. Bäst att leva livet så länge.
Acceptans kanske man kallar det.
Nej ingen klimatångest. Det har inte att göra med att jag inte inser problemet med klimatet, utan för att jag tror att jag kommer dö av annan orsak än av att jorden överhettas.
För mig är lösningen att vi ska använda de energikällor som inte genererar mer CO2. Alltså bort med kol, bensin, diesel och naturgas. Satsa på vattenkraft, solceller och kärnkraft. Vindkraft tycker jag stör.
Nu finns det i och för sig forskare som säger att CO2 inte kan orsaka växthuseffekt. Molekylen har inte den egenskapen. Men eftersom dessa forskare är så smala inom sitt område kan de heller inte förklara varför temperaturen stiger så snabbt som den gör. Än mindre kan jag om det och därför får jag hålla mig till gängse uppfattning, att vi måste minska på CO2 utsläppen, så länge inget annat upptäcks.
Inom grönsaksodling i växthus tillsätter de CO2 i luften för att växterna ska växa snabbare. Borde då inte växterna omkring oss växa snabbare nu och på så sätt hjälpa till att hålla nere CO2 i luften? Borde inte syrehalten i luften annars gå ner om kol vid förbränningen bundit upp mer syre än växterna producerar?
Växthus. Tror du de tillsätter något mer än CO2 till (en del) växthus?
Du kan ju fundera på vad växter behöver för att växa. Ledtråd: Det är inte bara CO2.
Det är välkänt bland växthusodlare att co2 är en av de lägsta plankorna i liebigs tunna.
Ahh mellanstadiet. Ja växter behöver vatten också samt… Kul med alla klimatförändringförnekare här. Tappade som barn kanske.. Som tidigare allmänt utrönt, iq visar på hur bra man är på att göra iqtest. Uppenbarligen utifrån biasen här så är måttet aningen trubbigt..
Visst växer det bättre.
Hos NASA kan man själv kontrollera hur mycket bladverk det är olika år. (Från 2000)
Tänk bara på att jämföra samma månad varje år
https://neo.sci.gsfc.nasa.gov/view.php?datasetId=MOD15A2_M_LAI&year=2000
Rekordskördar och ökad växtlighet är bevis på vad växthusodlare känt till i hundra år. Det växer bättre och växterna blir mindre känsliga för torka.
Värme har viss betydelse för växandet. Med bara lite högre temperatur blir det kortare vintrar och därmed mer grönska. Mer vatten avdunstar från haven och en del faller ner över torra områden med mer grönt som följd.
Vänliga hälsningar
Nanotec
I kombination med den globala handeln kanske en uppvärmning gör att vi också kan se fram emot nya spännande virus, svampar och parasiter på skördarna.
Eller varför inte på oss själva, förresten?
Eftersom uppmätta data pekar på en klimatkänslighet på ca 1 K, till skillnad mot modellerna som pekar på 1.5-3 K, så finns det ingen anledning till varken panik eller ångest.
Det är anpassning till de klimatförändringar som sker och till, på sikt, minskad tillgång till billig fossil energi som gäller. Och hör sen.
Referenser på klimatkänsligheten?
Har funderat på att skriva ett gästinlägg om detta men helt kort och enligt Lennart Bengtsson i en intervju i Kvartal så har CO2-ekvivalenterna ökat med dryga 80% sedan 1880 samtidigt som T ökat med ca 1 K. Även om det saknas 20% så är CO2:s värmande bidrag logaritmiskt avtagande och hela hittillsvarande ökningen på 1 K kanske inte kan tillskrivas mänskliga utsläpp av klimatgaser.
Någonstans i denna intervju:
https://kvartal.se/artiklar/expertpanelen-3-vad-bor-alla-veta-om-klimatforandringarna/
Vill också minnas att det publicerats en hel del senaste tiden där slutsatsen är en känslighet på runt 1.5 K.
https://journals.ametsoc.org/doi/10.1175/JCLI-D-17-0667.1?utm_source=CCNet+Newsletter&utm_campaign=a24cafd790-EMAIL_CAMPAIGN_2018_04_24&utm_medium=email&utm_term=0_fe4b2f45ef-a24cafd790-20156641
En lite mer lättläst på samma tema. Det verkar onekligen som om klimatmodellerna uppskattar CO2 för högt när man jämför med historiskt data. Det måste vara väldigt svårt att bortse ifrån: https://www.thegwpf.org/content/uploads/2019/05/JohnChristy-Parliament.pdf
Henrik
IPCC sänkte som bekant den undre gränsen till 1.5 K i AR5.
Troligen ligger väl den sanna klimatkänsligheten i spannet 1–1,5. Klimatmodellerna ligger väl i genomsnitt över 2.
Vad som orsakat störst massdöd av människor och varit de största farorna har varit:
– Kyla ( istider ). Vid den senaste tros en del av dåtidens befolkning i Europa ha tagit sin tillflykt till nordvästra Afrika.
– Uselt dricksvatten.
– Pandemier.
Efter industrirevolutionen har miljögifter och utsläpp tillkommit.
Det var först under andra halvan av 1600-talet dåtidens Sverige ( större till ytan än nu ) fick en befolkning större än 1 miljon.
Skjut av lite folk så löser sig säkert klimatproblemet! Jag är på fullt allvar rädd att det kan gå så långt. Vi får den politik vi röstar på. I t.ex. Tyskland är inte Die Grüne kapade av idioter, som mp i Sverige.
Du har fel Sven. Det som skördar flest människoliv är ålderdom. Inte för att det är relevant, men ändå…
Jag oroar mig mycket för utsläppen i vattendrag, sjöar och hav och sopbergen (hav och land). Mer oro för utsläpp som avgaser och förbränning i länder som kina och Indien än här i Sverige.
Det är ändå oro som ligger långt lägre än min oro för att något ska hända mina barn. Mindre än min oro för kriminalitet ock krig. Sedan kan jag ibland känna oro för konsekvenser av ex vulkanutbrott eller andra svårförutsägbara händelser. Jag känner inte att jag kan göra så mycket skillnad.
Varför oroa sig för imaginära faror när vi har verkliga problem att lösa?
"Media"… nåja. En bubbla likasinnade, om än fortfarande ganska många, med ett centraliserat sätt att konversera. Det är ju inte riktigt "media" sådär kontextlöst. Jag ser den inte. Ganska många jag känner ser den inte. Vi konsummerar mycket media.
Nåja. 0. Nada. I avsaknad av alternativ blir det då 1.
Medelålders, vit, frisk och straightsexuell man över 30. Alla fel man kan ha med andra ord, så har inte tid att noja över klimat också. Då hinner jag inte konsumera tillräckligt mycket nötkött.
Den mindre löjliga tesen jag har är att detta framförallt korrelerar med vad man gör merparten av dagarna. Det fungerar åt två håll: dels har man tid och energi att tycka, noja och gnälla om man har valt de latare alternativen till vardags. Denna effekt är extremt kraftig, för till skillnad från vad en massa människor verkar tro så är det inte kul att vara sysslolös. Sinnesbilden av "ledig". Tvärt om – är du tillräckligt ledig dör du. Rent fysiskt och ordagrant stendör. Om du inte hittar *något* som driver dig stänger huvudet av innan du hinner dö av saker som vätskebrist. Hur kan folk inte fatta detta? Det är en av de mest fundamentala aspekterna av att vara människa.
Detta är förstås inte binärt – innan du når punkten av sysslolöshet och alltså dör på fläcken kommer du passera en enorm skala av sjukdomar. De som uppstår tidigt kan nog summeras med ångest, eftersom ångest i hyfsad mån beskriver ett misslyckande att kanalisera stress (ett till missförstånd – stress är inte på något vis negativt; den föreställningen är lika bisarr som den ovan). För att inte gå vidare till punkten av död gäller det att aktivera sig med.. något. Om du låser in en människa i ett tomt rum dör den ganska snabbt. Lägger du en penna och en hög med papper där kan den däremot förmodligen överleva i flera år givet näring. Det spelar ingen roll att det som hamnar på papperet är en fantasi – det är inte huvurida något är verkligt som är viktigt för att vi ska överleva.
Ingen av dessa människor befinner sig i ett tomt rum, men de lider av sysslolöshetens ångest. Något måste man aktivera sig med.
Har ni tänkt på vilket märkligt neutralt, fullständigt anspråkslöst ord "aktivist" egentligen är?
——
Den andra delen är att man sällan har ångest över något man redan spenderar sin tid med att bearbeta. Varför har jag inte klimatångest? Återigen, det kan bero på att jag är vit och attraheras av kvinnor, men antagligen har det mer betydelse att jag sitter här 23:13 och är på vippen att produktionssätta något som gör att massvis med människor kommer att kunna fokusera sin tid på att utveckla elbaserad automation istället för att lägga sin CO2-produktion på meningslösa sysslor.
Men alltså, kapitalism! Egoism! Jaja. Jag har räknat ut att jag summerat gjort typ 80:-/timmen på detta mastodontprojekt, under all tid jag tjatat till mig från familj. Min ordinarie timtaxa, d.s.v. alternativkostnaden för detta sätt att arbeta, ligger i spannet 1500:-/h – 2500:-/h.
Klimatångest… nä, det är för gnälliga barn som inte lärt sig hur man kanaliserar motivation till rimliga aktiviteter.
C, V, MP och S har inte velat stoppa nedläggningen av Ringhals 1 och 2.
Kom ihåg det när "the shit hits the fan", dvs när elpriserna rusar i höjden och vi (eller vår omgivning) tvingas elda med fossila bränslen.
Även om vi hypotetiskt tänker oss att Ringhals får en härdsmälta så kommer färre dö av den (om någon) än de ökade utsläpp från fossila bränslen som vi nu garanterat kommer att få.
Skatt … har missat att det byggs ut mycket vindkraft de närmaste åren. Mängden kWh vi kommer få från denna tillkommande vindkraften är dubbelt mot de reaktorer som nu går i pension.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Precis, vi får bara elbrist när det är mörkt och kallt…
Själv föredrar jag att ha tillgång till el dygnet runt, året runt och inte bara när det blåser bra. Men med nog mycket ransonering räcker vattenkraftverken och elledningarna för att försörja de priviligierade.
Det finns en del vindkrafthaverister fortfarande.
Mongo du har en säregen orduppfattning. Vad menar du med haverist? Menar du att jag förlorat pengar på vindkraft så har du fel. Idag har jag obetydligt vindkraft i portföljen för jag har gått vidare till mindre etablerad energiproduktion.
Många tror fortfarande att det blir för lite kWh när två reaktorer stängs.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Magnus du har fel Gustavsberg var utan el mitt på eftermiddagen igår. Ingen orsak angavs men mörkt och kallt var det inte i 08.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vindkraft är väl fine men hur skall leveransäkerhet garanteras? Det är väl det frågan handlar om? Jättebatterier på batterifarm?
Elpriserna kommer inte att rusa. Däremot kommer det att tas betalt för reglerkraft i någon form.
Teheimar Sydvästlänken ska vara i full drift 31/10 i år och det kommer lätta situationen i söder. Och möjliggöra mer elexport.
Leveranssäkerhet kan förutom modernisering av elnätet på alla nivåer klaras med mer modern elektronik, AI och nya avtal för främst företag som får lågt elpris när effekten är tillfredsställande och extra dyr när risk för effektbrist närmar sig eller råder. För oss villaägare som inte har fjärrvärme kan med avtal en kort bortkoppling av varmvattenberedare eller elvärme ske och sedan går det vidare till en ny grupp villor osv.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Nanotec
En googling på Sydvästlänken ger bl a resultatet https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/februari/sydvastlanken-forsenas-for-artonde-gangen/
Det låter knappast betryggande.
Det du beskriver är ju ytterligare ett komplexitetslager i samhället. Sådant kanske fungerar för en del hushåll, liksom en del företag. Men en del verksamheter behöver mycket el, och skall priset svaja hela tiden eller det finnas risk för effekt eller rentav elbrist så är det nästan bättre att investera någon annanstans eller ha ett eget kraftverk med tillhörande linor.
Men skall man se till helheten med hur en sådan vardag ser ut så blir det rätt mycket meck. Framför allt om man skall kombinera jobb och vardag och dagens vardagsmönster består.
Nano… Förklara för en som inte begrip´, skillnaden mellan energi och effekt, och sambandet dem emellan…
…och varför man ska hylla ett system som kommer ge sämre leveranssäkerhet än vi haft. Men ok, jag trodde "först till kvarn" var ett uttryck för ett system förpassat till historien…
Teheimar visste det varit en del förseningar men inte så många. Inte betryggande.
Det jag föreställer mig är inte att alla ska vara med utan frivilliga avtal. Vi får nu för villor elmätare som mäter ner på 15 minuter.
Priset för de med avtal kommer säkert att svaja en del. Andra kommer ha avtal av annan typ som genomsnitt för månaden eller fast pris en viss tid.
Helheten som vi bör se till är att det blir meck för att installera elektronik hos företag och en del villaägare men sedan sköter systemet allt. Möjligen kan du se priset tydligt i en app och säga till barnen att släcka ljuset efter sig och själv vänta en stund med torktumlaren. Centralt hos den lokala nätägaren finns en AI som ger signaler beroende på läget om en stund. Har också spekulerats om att nya företag träffar avtal med konsumenter och sedan säljer detta till nätägarna.
Vardagsmönstren består säkert för de flesta inblandade företag och villaägare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Niklas energi är det vi mest talar om när det gäller el och det är all kraft du får under en viss period. Mäts i Ws eller vanligast kWh. För att klättra uppför en stege krävs energi hos dig och om stegen är mycket lång krävs mycket energi. 140 TWh är all el i Sverige under ett år. 1 TWh är 1000 GWh 1 GWh är 1000 MWh och 1 MWh är 1000 kWh.
Just nu producerar alla kraftverk i Sverige 18489 MW vilket är effekten. Exemplet med stegen är den kraft du använder under ett ögonblicks klättrande.
Blev det klarare?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Blev en trea för mig men det verkar som att alla här pratar utsläpp, jag oroar mig mer över skogsskövlingar, drastiskt ökande folkmängder, tillång till dricksvatten och nedskräpning av våra hav. Vi hade behövt en redig farsot snart som till en början halverade jordens befolkning
Du borde angett noll eftersom inget av det du nämner har med klimatet eller co2-utsläpp att göra.
Skogsskövlingar, drastiskt ökande folkmängder och nedskräpning av hav sker pga och driver på ökade co2-utsläpp, så nog har det något med det att göra.
Carmania, du är rolig du 😀
Endast Miljöparti och Löfven ångest.
Ångest och panik är ett tillstånd som motverkar klarsyn och möjligheten att fatta rationella och genomtänkta beslut.
Det är precis det man vill uppnå med miljö skitsnacket och att folk slutar se de rejäla problemmen i samhället. Ner/om de äntligen vaknar är landet redan ruinerad.
Intressant liten film om klimatsekten: https://www.swebbtv.se/
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Här omnämns inga identifierbara barn.
Ångest som att jag minskar flygandet eller klädinköpen har jag inte. Däremot är jag bekymrad över besvären som klimathotet innebär och besviken på att politiker utför så mycket symbolpolitik istället för att effektivt bekämpa klimathotet genom en sekvestreringsindustri.
I dagsläget kan koldioxid sekvestreras till en kostnad på ca 1500 kr per ton och om Sverige skulle spendera inkomsten från energi- och koldioxidsskatterna på att bygga upp en sån industri istället så är det nog för att göra Sverige koldioxidneutral.
Idag är Jorden i genomsnitt 15 grader varm. Men den normala temperaturen för Jorden är 25 grader +.
Klicka på länken:
https://www.iceagenow.info/anyone-says-enduring-unprecedented-global-warming-lying-woefully-misinformed/
Jo…. över tre gånger oljans omloppstid. Kan vi räkna den som bio-olja då?
Det är framförallt moderna människor som får problem med de högre temperaturerna. Människor fanns inte under de perioder som hänvisas till i diagrammet. Framförallt inte av dem moderna typen, som under 1900-talet och framåt.
Klimatet är fantastiskt.
Jag vill tillägga att jag bokat en elbil i bilpoolen de senaste gångerna. Renault Zoé. Det tänker jag fortsätta med. Inte för att jag har någon klimatångest, utan för bilen är bättre en de rymdskepp av märket Volvo som finns i bilpoolen.