732
Dags för en liten söndagsenkät, denna gång på temat om du upplever att du personligen fått et bättre de senaste fem åren, dvs sedan 2014. Svara nedan.
Folk i allmänhet och synnerhet. |
Definitionen av bättre är upp till dig och personlig. Var det verkligen bättre förr? Du är välkommen att förklara ditt ställningstagande i kommentarsfältet.
Svara nedan eller på denna länk.
85 kommentarer
Visst har jag fått det bättre…jag har blivit en fri man!
Slutade av egen fri vilja jobba med 57…dvs för fem år sedan.
Inga fler stormar på böljan, för mesta delen den ändå, gråa.
Kåken, skilsmässa eller farbror fri?
Kåken och kvinnan finns kvar…så farbror fri stämmer.
Det känns som det bästa alternativet 🙂
Jämna plågor, skulle jag säga. Den största förbättringen är att det extrema åsiktsförtrycket har lättat lite grann i Sverige sedan 2014.
Det vill jag nog mena…
Ekonomiskt rullar det på så lugnt.
Socialt helt ok
Kan vara ledig mycket under året
Så ja, bättre!
Jag har ju blivit 5 år äldre! Från att ha varit under 50 så har jag plötsligt blivit 50+ vilket är klart sämre. Kroppens slutar tydligen att förbruka den energi jag stoppar i den, även om jag tränar 4 ggr/ vecka och äter betydligt mindre än för 10 år sedan, så envisas den med att vi ska ha en konstant depå med fett under huden på olika ställen.
Sen har jag fattat några bra beslut och några dåliga, precis som alla andra människor, men för mig så blev det fler dåliga än bra beslut. Inte hopplöst och oåterkalleligt dåliga så jag får väl ta dem som lärorika upplevelser. Om än i vissa fall fruktansvärt skrämmande och obehagliga.
Och det har blivit sämre eftersom det blivit lite tråkigare, finns en del saker jag skulle vilja göra som jag inte vågar pga konsekvenserna som följer, tex snusa, röka och ligga med grannens fru.
Det skiljer ca 75 kcal i förbrukning mellan 40 och 50 givet 180cm, 85 kg och 3-5 pass i veckan. Mest troligt har du blivit mindre aktiv i övrigt. T ex ha sex med grannens fru och du hade förmodligen förbrukat de 75 kcal i överskott. http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Att snusa eller röka någons fru är ingen bra idé.
Aldrig hört talas om förspel?
Äldre barn, samma fru, högre lön, snabbare på milen, större hem, större lån, samma bil. Livet är ganska skönt.
Bra sammanfattning, rätt precis samma här. Samma fru, mindre bil, snabbare på milen, högre lön, större hus med utsikt, mindre lån.
Fått det bättre ekonomiskt sett med löneförhöjningar och aktievinster.
Samhällsutvecklingen är blandad med en del positivt och en del negativt, men pga sjukdom så har jag på det stora hela fått det sämre.
Tråkigt att höra. Jag hoppas sjukdomen kan behandlas och bli frisk ifrån.
Ser jag till mina barn och de aktiviteter som de håller på med och försöker estimera så tror jag försämringen är mycket tydlig. Framförallt skolan, lärare hoppar omkring så från att ha haft samma lärare i flera år kan det nu variera kraftigt. Det har kommit nya i nästan varje klass, personer som har haft svårt med språket.
Den yngsta tösen, där slog de till och med ihop alla klasser när hon började 0'an till en enda grupp. Orsaken var att de inte fick lärare som stannade. Och då räknas skolan som den klart bästa i en kommun med lite drygt 50 000 invånare.
Andra försämringar är ökad brottslighet, området där jag bor fick starta grannsamverkan för några år sedan. Nu har alla kontakt via en app, de flesta har lärt sig hur man skall skydda saker, polisen har varit och informerat.
Senaste året tror jag många börjat märka av att kronan blivit billig vilket gör att köpkraften kan ha minskat. Att handla frukt och grönt i affären kan idag svida i plånboken för en del.
Precis som mina iaktagelser.
Men Svensson får ju låna billigt så allt är väll frid o fröjd…
Man kan ju hoppas att lärarna får upp lönerna lite av att shoppa runt i alla fall!
Instämmer om skolan. Det är fullt kaos och ingen verkar kunna styra upp det.
Bättre. Egenföretagare +50 med en långsiktig plan. Bra nu efter lön och aktieutdelning. Tanken är ännu bättre som pensionär. Ska man ha det gott som pensionär får man fixa till detta själv. Bara att spara och lägga undan. Räknar inte ett skvatt med det statliga.
Ekonomiskt, betydlig bättre, men med tanke på att man åldras varje år så är det svårt att svara Ja.
Kommuner med konkursen bakom hörnet växer så det knakar.
Kommuner kan inte kursa har du väl hört… Pensionsskulden som man brukar skylla på kommer att tas över av staten när det blir dags och så får vi 50 öre per krona men tack vare digitaliseringen som gjort allt billigare så överlever vi ändå..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Personligen bättre, upptäckte aktier och sparande för några år sedan, brände pengar innan, höga utgifter. Vi lade om vårt liv lite, inga större förändringar utan mer vad våra utgifter egentligen var.
Nu spar vi ena lönen (tjänar lika mycket båda två) och vi åker ändå varje år till Maldiverna o dyl. Men matlådor och matlagning hemma istället för restaurang. Storhandling varannan vecka istället för många småköp. Tygpåse. Ej köpa nyaste elektonikprodukten.
Och så har börsen gått bra.(dock får jag erkänna att åtminstone hälften vi har är likvida eller guld)
Men tryggheten upplevs lite sämre (kranskommun till Malmö) märker mer och mer skit, fler poliser, fler inbrottslarm etc…
Intressant, vilken typ av guld?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja, absolut men det kunde ju ha gått snabbare:
2014: Arbetslös Jan-September sen jobb som lärarvikarie på deltid. Civilingenjörsexamen i kemiteknik med internationell arbetslivserfarenhet. Bodde i Västsverige
2015: Sökte jobb som vanligt men ökade min lärartjänst på tre olika gymnasieskolor till 110%
2016: Blev erbjuden en tjänst på ett större kemiföretag i Västmanland. Började augusti och uppgraderad till fast tjänst i november.
2017: Organisationsändring, jag blev kvar. Drev två förstudier.
2018: En förstudie blev till ett stort projekt, den andra förstudien fick beviljat pengar.
2019: Det stora projektet driftsätts, har flera saker på gång.
När jag menar snabbare så betyder det att jag kunde ha blivit erbjuden en tjänst när jag gjorde mitt examensarbete under 2013 men det var omöjligt. Tillägg: Jag är född i Sverige och har svart hår och roligt namn. Uppfostrades av kärleksfulla föräldrar och har prickfritt belastningsregister.
"Tillägg: Jag är född i Sverige och har svart hår och roligt namn. Uppfostrades av kärleksfulla föräldrar och har prickfritt belastningsregister."
Kudos till dig! 🙂
Måttligt bättre sett till kontoutdraget men tidsmässigt mycket sämre på grund av krackelerande och delvis havererad offentlig omsorg och sjukvård.
För fem år sedan hade jag bara min egen ärftliga sjukdom att hantera. Numera har jag blivit tvungen att sköta om en 90-årig far samt en 88-årig morbror. I båda dessa fall kan personerna inte sköta sig själva men kommunernas biståndshandläggare bedömer saken annourlunda. Trots läkarutlåtanden kring demensstadie, immobilitet och tillsynsbehov.
Ovanstående är en del av problematiken. En annan del är all tid som ägnas åt att söka och få rätt sjukvård åt dessa båda gamla herrar. Sjukvården är idag bedrövligt organiserad och olika suboptimeringar gör att jag som anhörig måste agera lots och hårdfört ombud för att kompensera för sjukvårdens tillkortakommanden.
Jag har på grund av min egen ärftliga sjukdom haft med sjukvården att göra kontinuerligt under hela livet. Mycket var faktiskt bättre förr. Jag ägnar numera mer än 4 timmar om dagen med att vårda anhöriga, kommunicera med omsorg och sjukvård samt att transportera anhöriga till olika sjukvårdsinrättningar.
Jag har turligt nog ett arbete med mycket flexibla arbetstider och får det än så länge att gå ihop. Hur länge till vet jag inte men gissningvis kan eller får jag inte lov att köra bil inom ett par år och då är det väl kört.
Det är hemskt att inte fler äldreboenden byggs det behövs verkligen.
Jag tycker snarare det är hemskt att man inte får behålla mer pengar under livet så att man kan sörja för sina nära och kära när de blir gamla och/eller sjuka.
Att be om fler äldreboenden är som att skrika efter mer av det som har satt oss i den situationen vi är i. Jag väljer hellre en annan väg då den vägen vi valde ledde oss in i en återvändsgränd till slut.
Jag tycker det är bra att man inte längre tvingas flytta hemifrån när men blir äldre, och att hemtjänsten kan göra väldigt mycket i det egna hemmet. Risk att man blir isolerad bara.
D.L.: Menar du att de som har mycket pengar tar hand om sina gamla istället för att jobba?
För en gångs skull håller jag med dig där, iblandekonomi, hemtjänst är en jäkla bra grej.
Varken mina föräldrar eller jag skulle viljat att jag skött blöjbytet och annat på dem.
Nu är dom förvisso redan döda, men tack vara hemtjänst och hemsjukvård så kunde de bo hemma tillsammans, väl omhändertagna, och få dö hemma.
He he, Kalle. Låt det inte bli en vana att hålla med mig bara 🙂
Nej inte nödvändigtvis. Men om man hade fått behålla de pengarna som idag tas ut i skatt för att finansiera dylik verksamhet hade man som anhörig kunna få välja boende, vårdinsats etc för sina nära och kära och betala med egna medel och därmed haft kontrollen över att det blir som man vill.
Idag är man utlämnad till kommuners och landstings godtycklighet och besparingskrav. Jag vänder mig emot den totala bristen på alternativ till verksamheter där väldigt många verkar ha synpunkter och dålig erfarenhet. Mångas svar verkar då bli mer av samma när man i själva verket kanske behöver tänka om.
Att man finansierar det själv betyder inte att du ska byta blöjan utan att du har kontrollen över vem som gör det, oavsett om det är hemtjänst eller äldreboende.
Både äldreboenden och bra hemtjänst behövs. Hemtjänst är en besparingsåtgärd för kommunerna. Klarar man sig hemma, är trygg och har sitt sociala nät där är det bra och värdigt. Klarar man sig inte bra hemma, har större vårdbehov och är isolerad är ett äldreboende bättre. Nu nekas äldre plats trots stort behov, att hemtjänsten inser att de inte räcker till och egen önskan samt mycket hög ålder.
Det behövs även lättvårdsavdelningar. Det är ingen slump att det krävdes en lag för att få kommunerna att ta hand om färdigbehandlade patienter inom tre dagar istället för fem (de blir betalningsskyldiga för vården annars). Psykiatrin får samma regel i år. Att kommunerna inte tagit hand om färdigbehandlade äldre tidigare har gett vårdplatsbrist.
@Andromeda: Det fungerar olika i olika kommuner och landsting, vad gäller hur snabbt färdigbehandlade patienter tas hem. Fem dagar var så mycket att anmälan om att ta hem kom från landstinget innan patienten var färdigbehandlad, och komplikationer tillstöter ibland så att planeringen av hemtagningen gjorts i onödan. Kan bli bättre med bara tre dagar.
Det är inte ovanligt att det kommer ansökan om särskilt boende från anhöriga som är oroliga, som den det gäller inte ställer sig bakom, då den hellre vill bo hemma. Då ska kommunen följa viljan hos den det gäller. Leder ofta till väldigt missnöjda anhöriga.
Enbart isolering är till största delen eget ansvar att bryta. Själv skulle jag gärna flytta till någon form av kollektiv om jag skulle bli ensam i hushållet på äldre dar.
@D.L: LOV är ju tänkt som ett sätt att använda kommunens pengar på det sätt som du föreslår. Sen har det ju visat sig att det är svår att skapa bra privata alternativ på många ställen.
Att kalla något som uteslutande finansieras med skattepengar för privat är ett märkligt falsarium som man kommit på.
Jag menar att jag själv personligen äger pengen och får välja. Jag tror kvaliteten blir bättre då och blir den inte det kan jag byta leverantör på riktigt. Inte som nu när alla är beroende av myndigheter och inte av kunden.
Samtidigt förstår jag att det för många blir mycket abstrakt och rent ut sagt läskigt att försöka föreställa sig och för vissa är det också oattraktivt med en sådan lösning. Den stora skillnaden är att jag vill inte ta ifrån någon deras föredragna lösning utan skapa fler alternativ och lösningar. Jag däremot blir fråntagen mina föredragna lösningar för att andra inte gillar dem, det tycker jag är ledsamt i det större perspektivet.
D.L: Som jag förstår det finansieras inte de privata erbjudandena endast med skattepengar och det står dem fritt att erbjuda det de vill till sina kunder utöver det kommunens pengar räcker till. Om någon vet att det inte funkar så får ni korrigera mig.
Men det går inte att tvinga fram privata alternativ om ingen vill driva dem, eller efterfrågar dem. Inte ovanligt att äldre håller hårt i slantarna även när de har pengar över.
Så du menar om de vill sälja kanelbullar i cafeterian så står det dem fritt att göra det. Revolutionerande må jag säga.
Problemet med privata alternativ är att man då får betala dubbelt, först skatten som ska ge dig någon slags option på av skattemedel betalad service. Vill du ha något annat får du betala det med dina skattade pengar och därmed avstå från det du "har rätt till" avseende vad dina skattepengar ska gå till. V'ldigt få människor vill betala två gånger för samma sak.
Meningen är att skapa valfrihet att antingen betalar man för den offentliga vården via skatt och får det som gemensamt beslutats om oavsett om det passar eller inte. Alternativt betalar man ur egen ficka och ges då riktig valfrihet att välja bland de alternativ som då rimligen möjliggörs. En förutsättning för detta är då att detta leder till någon form av skatteväxling.
Det är klart folk vill driva privata alternativ och att de efterfrågas men allt detta stryps genom centralplanering och skyhöga skatter. Som brukare får du betala dubbelt och som givare får du större delen av dina intäkter från skattepengar.
Återigen, jag kan förstå att folk vill ha den här lösningen och jag vill inte förbjuda dig från att göra så, men jag vill ha möjligheten att tacka nej och avstå och välja själv. Jag vill alltså inte ta något från dig eller förbjuda dig från något du vill, varför kan du inte göra detsamma för mig?
D.L: Jag är inte säker på att du har rätt om att behöva betala dubbelt. Dvs det rör sig om att mer än kaffebröd kan erbjudas från egen ficka. Men efterfrågan är som sagt låg, men det är inte brist på pengar som är anledningen, utan att man inte vill använda dem, alternativt tycker kommunens nivå är tillräckligt bra.
Vill absolut inte skuldbelägga anhöriga, men det är värt att tänka på att när man är så dålig att man behöver in på hem har de stort inflytande över hur den gamles sparpengar ska spenderas.
Mycket bättre lever ett nyktert liv. Största problemet är att jag slösar av mitt kapital, har aldrig kunnat leva sparsamt.
Jag röstade att jag fått det sämre. Allt handlar mest om att jag för fyra år fick erbjudande att ta ett jobb som jag då nappade på. Under dessa år så har lönen skjutit genom taket, konsekvensen är att jag fått mycket mer ansvar som även resulterat i mer arbetade timmar samt mycket mindre tid med familjen. Förmodligen skulle 98% av min omgivning hävda att dom fått det bättre om dom var i min situation. Jag själv har aldrig förstått den här jakten på pengar. Kanske beror detta på att jag alltid haft pengar men det kommer inte från någon stävan att bli rik utan är snarare bara ett kvitto på att jag ansetts duktig på det jag gör. Dock ska jag på arbetsintervju på fredag för ett jobb som har halva min lön men ger otroligt mycket tid med familjen. Min omgivning tror att jag blivit spritt språngande galen men min enda strävan är sinnesro och det har inga pengar gett mig.
Inspirerande att läsa.
Hatten av för att du upptäckt det viktiga(för mig iaf). Tiden…
Många upplever att de kan hitta ett annat jobb med samma lön men mindre tid. Kanske värt att förhandla eller leta vidare? Jag håller med om att det inte är värt att offra välmående mot lön (framför allt inte i ett land där du skattar bort all lön över 55 kör i månaden), jag menar bara att en mer gyllene medelväg existerar.
Lycka till med jobbet!
Om pengar är enda måttet på om man fått det bättre eller sämre, då har man ett fattigt liv.
För lite drygt 20 år sedan sa jag upp mig och startade eget. Började jobba med min hobby. Det har några perioder i början varit ordentligt ekonomiskt tufft men f.n vad jag _inte_ ångrar det.
Har kunnat spendera mycket tid med mina barn, kan åka på semester när som helst och ta med mig lite jobb. Känns inte riktigt som man jobbar.
Ser hur andra familjer (ensamstående som arbetar skall vi inte prata om) knappt kan spendera någon kvalitetstid med barnen.
Bättre: fått ett barn till, roligare kollegor och arbetsuppgifter. Känner mig gladare.
Samma: samma man, hus och arbetsplats – nöjd med samtliga.
Sämre: upplever vården sämre främst förlossningsvården och akutvård (anhörig).
Samhället känns osäkrare och mindre tryggt. Med det menar jag att jag undviker stan sena kvällar och hellre tar bil än ex buss kvällstid (har aldrig brytt mig tidigare).
Större barngrupper på förskolan.
Ekonomiskt något tight.
För fem år sedan var det lättare att se snygg ut utan att direkt anstränga sig.
Jag får nog medge att jag har skilt mig, därefter har min ekonomi spikat som aldrig förr. På något konstigt sätt försvann pengar spårlöst. Aja, vad gjorde man inte för kärleken, med betoning på gjorde.
Intressant fråga, full fart med familj, barn och karriär men det hade vi också för fem år sedan 🙂
Lite mer hus, lite mer pengar, lite mer karriär men det är svårt att sätta fingret på om det är bättre nu än för fem år sedan.
Dock så kommer svaret om ytterligare fem år bli ett tveklöst rungande ja för vi jobbar aktivt mot att lägga ner dagjobb och försörja oss på våra investeringar och dagen D är inte mer än 3 år bort.
Får man fråga vilken ålder ni är i? Hur planerar ni att leva av investeringar? Vilken typ av investeringar? Många intressanta frågor!
över 40.
Vi har aktivt hyrt ut en trerumslägenhet i UK under 4 år, studenter som betalar 6000kr/månad per rum och under somrarna kör vi AirBnb per dag vilket ger en tusing om dagen per rum så 3000kr/dag totalt intensivast i Juli och Augusti.
vår uppfattning är att om man hyr ut aktivt är det är bara en fråga om att ha tillräckligt många lägenheter/rum att hyra ut så det går att leva på och sen jobbar man med det på heltid.
Med ett kodlås på dörren behöver man inte ens släppa in gästerna utan kan kolla till lägenheten mellan 10-13 när den skall städas mellan gäster och det kan man ha en städare till 🙂
Låter ju enkelt men dom skall köpas också och högsäsongen var lite kort i UK, hur kunde vi hitta billigare lägenheter med längre turistsäsong?
Köpt en lägenhet i portugal som vi ämnar hyra ut per dag. Vi valde portugal eftersom man kan hitta lgh i lissabon för ner till 60 000EUR i områden med turister och turistsäsongen är lång och hyfsat stabil med 80-100EUR/dag om man får tro uthyrningssiterna. renoveras och möbleras men hantverkarna tar inte stockholms-timpriser.
Vi kan portugal ganska bra.
Vi planerar att köpa 2 lgh kommande Januari (billigaste tiden på året) och sen 2 till vintern 2021.
Räcker inte det jobbar jag ett år till och vi köper två vintern efter och där torde det räcka hur man än räknar på det.
Köper kontant så inga lån.
Nu blir det väl VM i häcklande för att man varit ärlig men så ser planen ut 🙂
Spanien fungerar nog också men vi kan portugal så det kändes säkrare.
Finns ett par ok städer i UK men inköpspriset är dyrt i jämförselse så det tar längre tid att komma någon vart.
Det enda jag reagerade på var 6000 kr i månaden per rum till studenter. Jag misstänker att jag själv har för nära till studietiden och att ha hoppat runt mellan andrahandskontrakt med ohemul hyra och korta kontraktstider för att själv kunna utnyttja studenter så. Beror ju såklart på standard och läge på lägenheten osv. Men du säger att det är en trea och att ni hyr ut det till tre gäster samtidigt under sommaren, vilket ger att alla inte ens får ett eget sovrum (studenterna då). Det låter lite som ocker i mina öron. AirBNB har jag ingen åsikt om, det faller väl inom nån form av lyxkonsumtion för dina gäster
Jaha, det gällde Storbritannien? Tänkte att det var nån förkortning för Uppsala kommun. Då är det kanske ett annat läge. Där är ju alla lägenheter ohemult dyra.
@J
Vi har också kikat på lägenheter i Portugal – men aktivt valt att kika utanför Lissabon pga priserna. Får man av nyfikenhet fråga var i stan du hittar lyor för 60k Euro?
I Almada men priserna går upp något galet över sommaren och ner över vintern. Dec-Jan-Feb verkar vara bästa tid för köp.
Almada är helt packat med turister under säsongen.
Bortåt Cascais blir det för dyrt och norrut är områdena lite tvivelaktiga, eller det är lite blandat. Centrala Lissabon är såklart också svindyrt.
Algarve har vi faktiskt inte tittat på.
Renoveringsobjekt, måla och nytt kök och toalett men vettiga priser för hantverkare i portugal 🙂
Tack för svar. Då är jag med. Vi kikade en del på Charneca de Caparica och klart attraktiva priser men tror oss vilja skaffa något närmare city. Men jag blandar nog ihop den rena affärsidén med tanken om att eventuellt kunna använda boendet själv också 🙂
De flesta verkar nöjda! Till alla domedagsprofeters förvåning! Vi har det bra. Ingen konjunktursvacka här inte!
Personligen bättre: nytt jobb, högre lön, hus, barn. Närmare ekonomiskt oberoende.
Samhällsmässigt sämre: ökad social oro, ökat våld, högre skattetryck, godtyckliga politiska nycker. Sverige har blivit ett sämre land att bo i.
Mitt sparkapital har ökat men det kommer väl komma tillbaka till samma nivå som för 6-7 år sen efter kronförstärkning och börskrasch. Bortsett från pengarna har jag fått det sämre. Har blivit 5 år äldre, inga barn, ingen partner, ingen hopp om framtiden och lite mer deprimerad. Men man vänjer väl sig. Sånt är livet i Sverige.
"Man vänjer sig", som Kjell Höglund-låten säger.
Vi kanske skulle ta och muttra över en öl nån gång i sommar i landets framsida?
@Goofy
Man vänjer sig, partner är klart överskattat, antagligen är just den grejen bara en social konstruktion. Visst kan man bli kär och flyga bland molnen i några veckor sen blir det vardag igen. Och en massa tjafs, en massa begränsningar, kompromisser, sällskap du inte vill vara i, saker du inte vill göra egentligen, osv, osv.
När det egentligen bara är 1 timmes sex och närhet man behöver ibland.
Jag har vant mig, tricket är att ge upp, sluta leta efter en partner och sluta fokusera på det negativa. Se fördelarna istället och njut av dem och av din frihet.
@JP: Du har väl ingenting att muttra över? Den låten är en klassiker. Skrämmande många som känner igen sig i den. 🙂
@Kallle7: Jo man har ju helt klart roligare när man reser med vänner. Problemet är bara att när vännerna har partner vill dom inte resa med en. Dom flesta män nöjer sig nog med lite sex och närhet ibland. Det är kvinnorna som vill ha förhållandet då dom tenderar att vinna på det ekonomiskt.
Bättre!
Separerat från barnens far, något som jag länge velat.
Tagit över gården själv.
Startat eget vilket har höjt min lön avsevärt.
Roligt jobb, ny sambo som passar mig så bra. Barnen mår bra och klarar sig bra i skolan.
Börjat jaga äntligen, skaffat hund. Ja, i stort sett allt är bättre!
Från arbetslös till avslutade högskolestudier och ett jobb på banken. Den ända vägen är upp.
Drygt två år som pensionär, som jag tog ut så tidigt jag kunde. Mindre pengar in, men bättre liv.
Mkt bättre! 5 år sedan tokstressad och nybliven småbarnsförälder. Nu är yngsta (och sista) strax 4 år och vi har fått tillbaka livet. Så jävla skönt!
Jobb å pengar rullar på stabilt som vanligt men vem fan bryr sig när jag och frun äntligen får tid att prata med varandra.
LIVET!
Givet att du inte har en massa följare som är 80+ är det rimligt att de i snitt förbättrat sitt läge.
Helt sant
Ja, men pga superriskiga investeringar och arv mm. Inkomsten är väldigt litet varje månad <10000 kr, men det är självvalt för att inte äta för mycket på kapitalet. Jobbar inte, bara hemma på tomten vilket ibland känns som ett heltidsjobb.
Lagar all mat själv och eldar med ved från egna fastigheten. Hyr även ut en stuga som ger lite extra. Bortsett från arvet så är jag "self made" och känner mig väldigt fri.
För 5 år sen hade jag en usel inkomst och en enorm arbetstid, nu har jag samma usla inkomst och är arbetsfri. Så bättre för mig.
Har fått det bättre, trots politikerna – inte tack vare.
Intressant experiment av cornucopia!
Driften att skryta om hur lyckad man är krockar med behovet att gnälla och klaga på hur dåligt allt blivit.
För egen del hade jag det bra 2014 och något bättre nu 2019…
Jag blev kvinna. Den vägrade släppa det, trotts frenetiskt klickande. Tillslut ledsnade jag, och skickade som kvinna. Men vi är ju hen hela högen numer, så vem bryr sig.
Bättre jobb, högre lön, stabilare ekonomi, mer strukturerat jobb, hus i drömmiljö, lågt belånat.
Men frågan är om något av detta gjort mitt liv
bättre?
Hehe nice! Du har ställt den viktigaste frågan!!:) Det verkar som att det är dags att söka sig till den närmsta Kyrkan för att finna svar.
Nja, ingen spirituell kris.
Mer att allt man gjort för att ta sig upp i livet gjort det tråkigare. Tråkigare arbetsuppgifter mm. Struktur och stabilitet gör att det händer mindre.
Sedan kan det vara mer också det faktum att man var 5-6-7-8 år yngre för 5-6-7-8 år sedan, med allt.
Visst har jag fått det bättre.
Men inte alla. Se hur folk jag känner får allt svårare med försäkringskassan, psykiatrin, äldrevården osv. Men så länge man har arbetsförmåga kan man tillgodoräkna sig en förbättring, men sen… Hör hur vänner som jobbar inom polisen, socialen, vården, äldrevården osv. vittnar om hårdare och stressigare villkor. Själv valde man rätt som teknikkonsult.
Vad menas med "att fått det bättre"? Ekonomiskt, familjärt, statligt förtryck? Eftersom jag anser att familjen kommer först och jag fått två barn under den tiden så ja. Sen gick min mamma bort och min styvfar lyckades fula till sig större delen av min arvslott, så jag har ingen kontakt med min syster å den sidan släkten. Ekonomiskt så har jag mycket mindre över på lönen nu än innan. Sedan har jag upptäckt hur mörk Sveriges framtid kommer vara så det vet i fan vad man ska svara på en sån fråga
Det finns många bland oss som har ökat sin välstånd med minst 5000% under de närmaste fem åren och det utan att göra ett skit. Jag är jätte glad att jag kunde bekosta några procent av deras välstånd, det är en fantastisk investering i framtiden.
Sen på bollen, men frågan är intressant.
Då jag under tiden blivit någon typ av huvudman för släkten kan den ekonomiska biten inte jämföras, mer än att det med senare års extrema atbetskraftsunderskott gjort heltid i princip omöjligt då gränsen för statlig skatt inte hängt med.
2014 var väl också en bra kompromiss på tidpunkt då räntan borde höjts för att försvara kronan/bostadsmarknaden etc.
Vad som dock skiljer idag är att de föräldrar som för fem år sen (alltså samma socialgrupp) talade om mobilförbud och orättvisa betyg idag är helt öppna med att de önskar segregerade skolor och äkta gated communities, typ.
De man möter i sin egen ålder av lägre äkta medelklass säger på fullt allvar att de inte vågar skaffa barn. Nu träffade man inte lika många såna för fem år sen, men jag tror det svaret var mindre vanligt.