Tesla Club Sweden konstaterar att Bil Swedens data inte var korrekt och inte omfattade hela mars månad. Korrekt data visar att Tesla Model 3 var Sveriges näst mest sålda bil i mars månad, endast överträffad av Volvo V60.
Näst mest sålda bilen i mars 2019. |
Tesla Model 3 var alltså näst mest sålda bilen i mars månad visar den kompletta statistiken. Det handlade om 1142 exemplar, endast överträffade av det kinesiska bolaget Volvos populäraste modell Volvo V60 med 2024 bilar.
Datat kommer från Car.info och håller isär bilmodellerna S och V för de kinesiska bilarna, medan Bil Sweden klumpar ihop dessa, men håller isär Model X och Model S.
Nu handlar detta om förbeställningar, och kommer rimligtvis hålla på ett tag. Längre fram kommer även billigare versioner att släppas på. Man får förmoda att Tesla har en plan för att på detta vis hålla jämna leveranser fram tills Model Y kan börja levereras. Bolaget går med vinst, men det vi sett med Model 3 är en stor puckel av förbeställningar som arbetas av. Frågan är vilken nivå försäljningen utan förbeställningar stabiliseras på och om bolaget kan visa lönsamhet på de volymerna? Detta är en avgörande punkt för aktieägare och investerare att bevaka.
Veckochart Tesla. Logaritmisk skala. |
I övrigt väcktes som vanligt frågan om hur en elbil klarar sig som bug out vechicle. Rätt bra visar det sig, rent av bättre än fossilbilarna efter den stora japanska tsunamin 2011 (“Fukushima”). Anledningen till det är att det var lättare och snabbare att återställa eldistributionen än logistiken för fossilbränslena, då tsunamin slagit ut raffinaderier och bränsledepåer. Bensin och diesel kommer inte från bensinmacken, utan från en global och lång förädlings- och distributionskedja, som kan störas på många platser, medan elproduktion är mer lokalt. New York Times har en artikel som förstås inte går att länka till, men finns på denna adress www.nytimes.com/2011/05/08/automobiles/08JAPAN.html.
54 kommentarer
Nu är du där igen.
….kinesiska bolaget Volvos populäraste modell Volvo V60… – Bolaget Volvo avyttrade sin personbilstillverkning 1999.
Svenska AB Volvo med koncern kan i huvudmannasammanhang benämnas Volvo. Den kinesiskt ägda personbilstillverkaren får inte benämnas som Volvo. De skall alltid benämnas som Volvo Cars / Volvo Personvagnar. Varumärket är dock gemensamt och benäms Volvo.
Här åsyftas bolagshuvudman. Det skall då vara:
…kinesiska bolaget Volvo Personvagnar (alt. Volvo Cars) populäraste modell Volvo V60…
Jag förstår precis vad han menar. Man får benämna saker precis hur man vill och så länge folk (vilket även du gjorde) förstår vad man menar så finns det inget problem.
Jag tycker som Abbe. Volvo Cars ska heta Volvo Cars och inte Volvo. Tycker även att man kan få förtydliga att Volvo Cars är kinesiskt och inte svenskt. Förhoppningsvis finns det någon som tänker till en extra gång och köper ett annat bilmärke, vilket bidrar till minskade intäkter för den kinesiska staten.
Varför är bloggaren så otroligt fixerad av ägarskapet i Volvo?
Alltid retar det någon… skulle jag tro är anledningen. 🙂
Tja, kanske för att gemene svensk lätt får lite nationalistisk stolthet av att åka Volvo, men att det då är bra att poängtera att Volvo minsann inte längre är en "sann" del av Sverige?
Skadar ju inte med lite reality check. 🙂
Fast det är ju så mycket idag som inte är som det varit tidigare. Nästan allt tillverkas ju i Kina idag och kvaliteten är ju rätt bra i många fall. Tror inte många Samsung eller iPhone ägare skulle klaga på sina prylar. Så ett kinesiskt ägande kan ju vara bra, framförallt som att de kan sin marknad bäst.
För mig handlar det om vart pengarna hamnar. Kan man minska den kinesiska statens intäkter är det bara bra. Gemene man verkar inte fatta vilket stort jävla hot den diktaturen är. Man blir nästan lite förbannad när man hör allt snack om att det "ändå inte går att göra något åt det". Kina skulle sitta på röven direkt om folk bara kunde göra ett halvartat försök till moraliskt ställningstagande när det gäller konsumtion.
Vad är genomsnittligt pris på nybilar överlag? De 700+ kkr som Model 3 betingar borde begränsa marknaden rätt ordentligt.
Snål som jag är skulle jag inte betala så mycket för en bil även om det inte är något problem rent finansiellt.
Inredningen gör att den går bort för mig oavsett, att sitta och fippla på en skärm för allting är otänkbart. Märkligt att det ens är tillåtet med tanke på hur många olyckor kassettbandspelare och CD-spelare orsakat genom tiderna och hur mycket arbete som lagts ned på att få alla vanliga kontroller intuitiva och lätt att memorera.
Men jag har väl blivit en gnällgubbe antar jag…
Skulle tro att många inte tittar på prislappen specifikt, utan vad det kostar att äga bilen i fråga, vilket antagligen är ungefär samma som för en hälften så dyr (på prislappen) förbränningsbil.
Som folk gör med bostäder menar du, tittar bara på månadskostnaden utan att titta på kapitalrisken relativt inkomst om värdet på bostaden går ner? Nu är förvisso priset för en bil inte så stor men fallet är garanterat.
Det är ju totalkostnaden inklusive inköpspriset man ska titta på om man är snål. Då blir som sagt var Model 3 mycket billigare än många jämförbara bilar. Sedan är det tur att bilen saknar både CD-spelare och kassettbandspelare då dessa visst kan orsaka många olyckor. Istället har bilen många automatiska funktioner så man slipper en massa knappar och guppande medan man kör.
Man kan se det från olika håll 🙂
Model 3 har stålkaross så det blir intressant att se hur Tesla lyckats med rostskyddet, det kan påverka andrahandsvärdet (precis som för MY som har samma konstruktion). Tesla gör väldigt bra bilar men saknar möjligen en del erfarenheter som traditionella bilsnickrare har.
Ekonomin på en elbil ser lite annorlunda ut. Du betalar mer vid köp och betalar mindre per mil. Dessutom har du lägre skatt för tillfället.
Just det den diskussion. Lägre skatt = dold subvention. V och MP subventionerar höginkomsttagarnas lyxbilar samtidigt som SVT deltar i Melodifestivalen i Israel och därmed visar sitt stöd för ockupation… (spår av ironi)
Bonus-malus-systemet är väl knappast DOLT?
Min gissning är att bilar som Honda R och Mazda Miata och sportcoupeer blir först med att få riktiga problem när elbilarna kommer i volym. Kan ha obefintlig försäljning om bara några år.
Vem säjer att en Miata inte kommer att gå på el?
Med högre energitäthet i batterierna blir det naturligtvis lättare och lättare att konvertera ICE-konstruktioner till eldrift så vikten av att ha en ren BEV-konstruktion minskar. Personligen tror jag att de bolag som har plattformar som fungerar för alla drivmedel kommer klara sig bäst under övergångstiden. (Golf som elbil där man lagt batterier istf motor och växellåda har ryktesvis varit riktigt bra)
Man kan tänka sig konverteringssatser för hemmapulare också med tiden.
För just sportbilar tänker jag att tunga batterier i golvet som tastla har är en svårslagen lösning.
Jag tror absolut att det kommer att kunna stå Miata eller något annat befintligt namn där bak på elbilen.
Men konstruktionskonceptet "liten bensin bil med bra acceleration och kurvtagning och lägre pris än Porche" tror jag får stora problem att hitta köpare.
Tunga batterier är väl det sista man vill ha i en sportbil? Mazda Miata säljer just på att den är lätt och liten och därför rolig att köra trots relativt låg effekt.
Även om man går till den andra skalan på sportbilar är energitätheten i batterierna inte tillräcklig. Christian von Koenigsegg har sagt att elbilar än så länge inte är ett alternativ för hans kunder eftersom bilarna måste tåla ett högt effektuttag under lång tid för exempelvis bankörning och samtidigt ha räckvidd över för längre transportsträckor. Batterierna blir alldeles för stora och tunga för att nå den prestanda och räckvidd kunderna vill ha. Och då skall man ha i åtanke att Christian von Koenigsegg själv kör Tesla och inte har något emot eldrift – men han är väl medveten om både för- och nackdelarna.
Jag tror att just sportbilarna är det som kommer att bli kvar längst med bensindrift, inte minst för entusiaster som gillar det klassiska sättet att köra bil, med motorljud, manuell växellåda och en gaspedal som reglerar motoreffekten. Jag kan inte tänka mig något tristare än en eldriven sportbil, men det är bara min åsikt förstås.
Lamborghini anser visst att batterier under golvet bygger för mycket på höjden för deras bilar, föraren ska sitta så nära marken som möjligt för den rätta känslan. För en mittmotorbil är det möjligen bättre att ha en "batteriklump" där motorn sitter i stället.
Det är en naiv iakttagelse att en elbil skulle vara en bättre BOV än övriga fordon.
Det som påverkar är graden av förberedelse och då räckviddsångesten (som dövas med allt plotter i en Tesla) gör att elbilsägaren möjligen tillse att det finns bränsle nog för att ta sig från krissituationer.
I förlängningen är såklart en fossilbränslebil ett bättre val, då bränsle finns lagrat för kortare perioder.
El kan som bekant inte lagras.
Du kan ju alltid ha ett dieselagg… 😉
Lagrat el trodde jag man har gjort sedan 1800-talet. Och vad gör man i en el-bils batteri?
Men då behöver du ju fossilbränsle OCH ett dieselaggregat (samt en plats där du kan ladda högljutt i timmar åt gången)
Man kan inte lagra el. Man kan omvandla el och lagra den på annat sätt. Men när din elbil är tom är den, och du har inga reservdunkar med el.
Eftersom det finns bränsle i fordon överallt och ca 1-2 veckors normal förbrukning i varje macks cistern är det endast ett enklare tekniskt problem att få tag på. Det kunde varit bättre reserver såklart men de räcker ett ta gför att hålla igång blåljus och andra prioriterade aktiviteter.
Som sagt, är man förberedd privat klarar man av det oavsett fordon, men utan el kommer Teslan snabbt stå still.
Eller en annan elbil.
Har man inga förberedelser kommer fossilbilen stå still. Så länge strömmen inte är igång går det inte att tanka för fossilbilisten heller.
Har man inga förberedelser har man varken tillgång till Bob, BOL eller BoL skulle jag tro. Då kan det kvitta och man får cykla.
Utan el går det inte att ladda elbilen. Öht. Även om hustaket är fullpackat med solceller.
Utan el men med fulla tankcisterner för minst en veckas normal förbrukning av bränsle, tja det är bara ett problem som skall lösas och kommer lösas. Fördelen är också att det är hyfsat distribuerat redan i riket.
Det är lättare att ha med sig 2*20liter bränsle I bilen till sin BOl1 om man behöver ta sig vidare till BOL2. Har du ett extra Tesla batteri på din BOL? (om du nu har/behöver detsamma)
Och när du flyr, hur ska du ta med dig din cistern? Om du inte ska fly, varför ska du ha bränsle? För normal shopping etc klarar min elbil sig i 1-2 veckor utan att ladda. Först därefter behövs det ström igen, och om jag kan ladda X mil bort är det inget problem för mig iaf.
Nu läser du dåligt.
1)cisterner finns överallt. Det finns några på hjul. De kallas för tankbil eller mera ovanligt tankvagn. De flesta är dock nergrävda vilket komplicerar förfarandet men i det läget kommer det lösas.
De är dessutom väl märkta.
2)om strömmen går är nog inte normal shopping det som krävs kan du inte ladda på Center Syd kan du inte shoppa. Systemet lär vara rätt rensat också.
3) finns det ström x mil bort finns det annat man också behöver.
Det är dessutom bättre ekonomi att köra sin bil på bränslet än en generator som laddar Teslan även om vissa hävdar motsatsen, beroende på att de inte kan räkna.
Man kan iofs behöva el till annat.
Faktum är att en större Tesla kan vara riktigt smart ur prepperperspektiv 60-100kWh är en hel del lagrad energi för tv, dator mm förströelse vid elavbrott, men viktigast är nog belysning (Led lampor)
Det lär räcka några veckor.
Om strömmen har gått överallt ser jag ingen anledning att åka någonstans alls faktiskt. Har ju allt jag behöver hemma. Således behöver jag inte ens ett fordon i det fallet.
Tramset om att elbil inte fungerar i det läget är just trams.
Men visst har du rätt om batterierna. Kan ju ladda t ex ficklampor, mobil etc rätt många ggr på de batterierna i bilen. Som bloggat om tidigare fungerar min fossilbil också utmärkt som generator (nej, inte tillåtet stå på tomgång sägs det, men tydligen okej att låta ett kraftverk stå på tomgång…).
https://cornucopia.cornubot.se/2018/08/prepping-din-bil-som-nodstromsgenerator.html
Fossilbilen är kvar som dragbil och bil för att köra skräp med, samt eventuell extrabil vilket sällan behövs.
Iaf, jag kommer 50-60 mil med Teslan om jag kör 70-90-vägar. Om det är en så stor katastrof att man behöver köra längre än så, dvs en bra bit bortanför Oslo eller Köpenhamn, så stannar jag nog hemma. Inte ens Fukushima krävde mer än några mils evakuering (och jag bor på längre avstånd från Ringhals än evakueringszonen runt F).
Så du får gärna förklara i vilket läge du behöver evakuera så långt att en elbil inte fungerar och elnätet är utslaget. Krig? Då lär i sämsta fall det räcka att ta sig till Nato-landet Norge, vilket väl är 25-30 mil bort.
Du får tycka elbilar är kassa bäst du vill, men att krysta till det med att den inte duger vid evakuering är nog bland de sämsta argumenten hittills.Vad exakt har du emot elbilar? Är det för att du inte har råd? För att de får subventioner på fossilernas bekostnad? För att du gillar ändliga fossila bränslen? Gillar motorer som mullrar (Jaguar I-Pace kör muller i högtalarna hela tiden, så den kanske du gillar?)?
I övrigt är nog Nissan Leaf (nya) bättre som preppingströmkälla. Ska finnas stöd för att köra laddningen baklänges, vilket inte finns på Tesla, men kräver utrustning för det i huset (väggladdaren).
Andra förslag till varför du inte gillar elbilar? Gillar lukten av avgaser? Seriöst, jag är djupt intresserad av vad det får dig att krysta till det med att elbil inte fungerar vid katastrof.
Jag har inte påstått att en elbil inte duger till att evakuera med.
Jag säger att det spelar ingen roll så länge man är förberedd och är man inte det spelar det ingen roll.
Hur laddar du saker med din Tesla förresten? Antar det finns ett 12V uttag?
Har inte kollat, kanske finns 12V-uttag. Använder bara USB, duger till allt jag laddar i bilen. 12V brukar oavsett vara begränsade i användning. Det är ju inte så att tevesändningar och Internet kommer fungera någon längre tid utan ström ändå. Kan ladda min FM-radio med USB. Kanske finns 12V i bagaget? Får kolla.
Förresten, vad var det du skrev om prestige 🙂
Att man inte ska bry sig huruvida man har rätt eller fel, och inte ta det personligt. Bra att du lärt dig.
Om jag lärt mig något är det ialla fall inte från dig 🙂
Du kanske skulle pröva på att lyssna på andra för en gångs skull själv.
Varför då? Har gått alldeles utmärkt än så länge. De jag lyssnar på hittar jag inte på Internet.
Aha, du pratar om röster nu 🙂
PS sista kommentarer.
Om du befinner dig mitt i en katastrofzon, drabbad.av jordbävning, tsunami och ett ganska omfattande utsläpp av radioaktivitet, är det då en fördel att strömmen återvänder före man börjar återfylla mackar a? Sett ur möjligheten att ta sig därifrån.
Det var vad du skrev.
I fail to see your point…
Men vet man att det är på väg så är det nog första bästa fordon som gäller till säkerhet.
Bil Swedens lista gör igen skillnad på bilar sålda till juridiska och fysiska personer. Om man enbart listar bilar som köpts för egna pengar, så ligger inte modeller för halvmiljonen högst. Då toppar VW Golf och typ Nissan Qashqai, bilar som aldrig omskrivs i denna blogg…
Köps och köps, enligt vad jag erfar så köps inte så många nya bilar av privatpersoner utan man privatleasar, hur blir då med ägarskapet ?
Jag var chockad när jag såg model 3 för första gången.. Sicken jävla fuling alltså. Man måste vara verkligen klimat smittad för att investera i den.
Naaaw. Då får du väl blunda allt mer framöver.
Model S ser bra ut ur alla vinklar, en snygg bil.
Model X… inga kommentarer, ingen elegans, mer blaffig som P.Cayenne o.dyl.
Model 3 ser ful ut framifrån, fronten ser för platt ut relativt vindrutan, lite grodvarning. Ur övriga vinklar ser den dock bra ut.
Model Y ser bättre ut framifrån, bättre proportioner men på något sätt intetsägande, lite "meh", vet inte varför. Kanske alltför lik Model 3? Blev lite besviken vid avtäckandet.
På pappret ser allt bra ut för 3 och Y utom priset, återstår att se hållbarheten i vårt klimat, finns en del rapporter om rost.
Mina åsikter….
Håller med dig helt och hållet, Jonas. Ful var ordet. Mötte en på väg hem från jobbet idag och försökte verkligen se något snyggt i designen, men det går inte. Från sidan ser det ut som hela "fönsterdelen" egentligen hör till en annan bil. Designen går liksom inte ihop. Sen ser den tillplattad ut i frontdelen och förarmiljön ser ut som någon fransos, typ ett Citroën-koncept där designern gått bananas. Nä, den lockar inte alls utseendemässigt.
Förhoppningsvis så kommer man att kunna tillverka batterier av mer tillgängliga och billigare metaller och då börjar elbilsförsäljningen ta fart på allvar.Dagen dieseldrivna fordon kanske är i drift 2035 och då har vi antagligen fått helt nya och billigare batterier och då blir ett elfordon mycket billigare än ett fossildito.
Ja, 70-100% tillväxttakt på årsbasis är inte tillräcklig.
"Produktionen översteg leveranser med 22 procent [i Q1]", skriver Tesla. Undrar hur stor efterfrågan på "folkelbilen" med autopilot för 83 000:- är i Q2.