Metrojournalisterna ska fortfarande inte ha fått någon lön, en vecka efter normal löneutbetalning. När de kan tänkas få betalt är okänt, då det visar sig att det bolag de är anställda av inte är i konkurs eller rekonstruktion och alltså inte omfattas av statlig lönegaranti. Åtminstone inte än.
Tomt även i utdelningslådorna. |
Journalister anställda av tidningen Metro är tydligen inte anställda på Metro Media, utan på Tidnings AB Metro. Det senare bolaget har inte ansökt om företagsrekonstruktion (konkursskydd) och är inte satt i konkurs.
Det betyder att Metros journalister fortfarande inte fått någon lön, eftersom det bolag de jobbar för därmed inte omfattas av den statliga lönegarantin vid rekonstruktion eller konkurs. Huruvida bolaget kommer ansöka om detta på egen hand är osäkert. Bolaget verkar vara relativt skuldfritt, och är kanske bara en konstruktion för att ha journalisterna anställda.
Således måste journalisterna själva begära bolaget i konkurs, i egenskap av fordringsägare som inte fått sina löner.
Så det dröjer ytterligare minst en vecka innan man fått några löner och journalisterna kommer vid det laget stått utan lön i två veckor.
Påminner om inlägget om hushållsekonomisk prepping, och varför man måste ha buffertar och även betala räkningar omgående och inte tro att man tjänar något på att betala dem i sista stund. Det är första april idag, och därmed har många räkningar förfallit om de inte betalats tidigare.
Metros ägare har nu kommit på den briljanta idén att tidningen ska bli en prenumerationstidning på papper, för hemleverans, efter att ha plockat in typ 100 MSEK från de aktieägare som står på kö för att finansiera en tidning med förra millenniets distributionsform. Det kommer säkert gå jättebra och ägaren visar verkligen upp en fingertoppskänsla för vart vinden blåser. Stycket kan innehålla sarkasm.
21 kommentarer
Ja det känns verkligen hastigt gripet ur luften att lägga om hela verksamheten till att bli ett veckomagasin. Lycka till!
Utan sin unika fördel att vara den enda tidningen som går att läsa gratis dör Metro digitaliseringsdöden. Nu bevittnar vi bolaget ligga som fisk på torra land och kippa efter andan.
Metros journalister kanske kan dra lärdom av den här händelsen, flytta från Södermalm ut till verkligheten och utföra ett hederligt arbete.
Det lär ju hända… (Kan innehålla spår av sarkasm)
En produkt eller tjänst blir omodern och olönsam den dagen ingen köper eller använder densamma, så har det fungerat sen Jesu tid och tidigare och så kommer det att bli i framtiden och det gäller även Metro. Nu är ju Metro än gratistidning som finanseras av reklamköpare.
Om en tid är fossila fordon döda. Enligt nyheterna på TV4 säljer elbilar rekordmycket nu. När det blir dyrare bränsle och skatt begränsningar var man får köra med avgaser överges allt mer de fossila. Sedan stänger bensinstationen i byn och det blir närmsta stad. Och så vidare. 2025 beräknas elbilar vara billigare i inköp än fossila. 2030 rullar knappast särskilt många i Sverige.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Och när tillräckligt många skaffat elbil kommer lag på att de t.ex. av "säkerhetsskäl" enbart får laddas från statligt auktoriserade och beskattade uttag med speciellt färgad el (gröna elektroner i stället för de vanliga röda) med högre skatt.
Samma dag som Bauhaus slutar sälja elmaterial till hemmapulare…
En snabbladdare har vad jag sett Bauhaus inte ännu idag. Alla snabbladdare måste som genom en slump ha inbyggd elmätare.. Men om någon kan tipsa på en utan så vore jag tacksam.
whirren, snabbladdre finns bara längs större vägar och på "offentliga" platser i allmänhet, så det är tämligen klart att de har elmätare eftersom man vanligen betalar för den el man laddar. Snabbladdare levererar dessutom likström direkt till bilens batteri, med en effekt som normalt är minst 50 kW.
När det gäller den typ av laddbox man har hemmavid är den ingen slabbladdare – den levererar växelström i den effekt ens hemmanät kan leverera (sällan mer än 11 kW) och nyttjar bilens ombordladdare för att ladda batterierna. Och det är mycket riktigt boxar av denna typ som ska vara förberedda för elmätning om de ska ge rätt till installationsstöd från Klimatklivet eller motsvarande. Det är mycket möjligt att detta i framtiden också kan komma att användas för någon form av separat beskattning av el vid laddning av fordon, men det är förmodligen både enklare och mer rimligt med en kilometerskatt på elbilar i så fall.
Dock som sagt – saker ska benämnas vid sina rätta namn, och snabbladdare levererar likström i hög effekt och finns längs större vägar och på andra platser där man behöver ladda snabbt för att komma vidare. Hemma har man inte det behovet då man laddar fullt över natten ändå.
Min poäng var givetvis att mycket kan man reglera men inte naturlagarna. Envar kan inte framställa sin egen diesel på villatomten men så länge elbilen kan laddas med samma elektroner som driver huset kommer det att göras. Protokoll kommer att hackas. Propertära andlutningsdon köpas svart. Det finns alldeles för många bångstyriga ingenjörer i det här landet.
Kolla bara på hur bra Elsäkerhetsverket är på att hindra olaglig installation av el.
Teslas Wall Connector är för övrigt inte förberedd för debitering och omfattades således inte av det nu avskaffade stödet. Men den kostar å andra sidan en spottstyver jämfört med andra.
Jag trodde det där var ett aprilskämt om prenumerationstidning? Men det kanske är presstödet som ska mjölkas nu?
Man måste lida av självskadebeteende om man frivilligt ger sig i lag med Christen Ager-Hanssen efter alla hans turer i svenskt näringsliv med konkurser, stämningar och hot om stämnningar mot tidigare partners.
Ägaren är en ökänd skattesmitare, nu har smartare affärsmän sett till att han sitter med Svarte Petter. Dags att han får betala om det nu verkligen är så. Företagsrekonstruktion leder bara till ytterligare kostnader för staten.
Förstås synd om personalen som kommer mellan.
"Katja Pernehagen arbetar på en specialenhet inom kronofogdemyndigheten som jobbar med extra svåra indrivningsfall. Och dit hör Metros ägare."
"Vid tolvslaget natten mot nyårsdagen 2019 tvingas kronofogden blåsa av den stora jakten på norrmannen som år efter år gäckat myndigheten. Större delen av skatteskulden preskriberas vid årsskiftet."
"Vid minst ett tillfälle har man även försökt nå honom på gratistidningen Metros tidningsredaktion i Stockholm.
Men norrmannen tycks hela tiden ha lyckats överlista kronofogden."
Att inte kunna förutsäga att "underhållningen/läsandet" gick från papper till telefon förstår jag inte.
Finns väl statligt presstöd att kamma hem kan jag tänka mig. Lite intressant med presstöd är att det betalas ut oavsett hur det ser ut med ägandet för konkurrenter och egna tidningen. T.ex. ägs Barometern och andratidningen Östra Småland av samma bolag. Är man ensam på orten bör man alltså se till att starta en ny tidning på mindre upplaga och så kan man kamma hem lite statliga medel.
@Metro Journalister: Learn to code!
https://www.youtube.com/watch?v=OvrmZ_9KX30
Tur att detta inte är twitter.
Vad spelar det för roll att betala räkningar direkt istället för på förfallodagen? Det är konstigt resonemang, pengarna står ju bara på kontot.
Jag har påpekat det också. Kanske är det någon magisk "kraft" som tömmer kontot innan lönen skulle trilla in.
Som jag påpekat så krävs det för att följa det rådet att man har nämnd marginal på sitt konto. Man måste nämligen kunna betala räkningarna innan lönen kommer för att kunna följa rådet och kan man det så kan man göra det på förfallodagen även med utebliven lön också.
Har man en buffert så finns det ingen anledning att betala innan förfallodagen. Och saknar man buffert så går det inte att betala innan ändå…
Men om du har en buffert, så är ju förlusten verkligen noll att betala tidigare. Om du nu inte får ränta där men jag får i alla fall ingen ränta på mitt konto som det betalas räkningar från. Och vinsten blir ju att om tekniken fallerar eller din bank stänger ner så har du ett tag på dig att lösa betalning med någon annan.
Är du säker på att det där med prenumeration inte var ett aprilskämt?