Telekombutikskedjan Dialect har försatts i konkurs. Grunden sägs vara bolagets tveksamma affärsmetoder med aggresiv telefonförsäljning mot äldre småföretagare, vilket fick Telia och Telenor att sluta erbjuda sina abonnemang via kedjan. Fjorton av 38 butiker är direkt berörda, övriga är franchisebutiker.
![]() |
Dialect. |
Konkurserna duggar alltså vidare i namnkunniga företag, i detta fall Dialect. Grunden har legat i tveksamma affärsmetoder med telefonförsäljning av dyra abonnemang och telefoner till äldre småföretagare. Företagare erhåller inte samma skydd mot telefonförsäljning som privatpersoner. Telia och Telenor drog efter att SVT exponerat det hela in bolagets möjlighet att sälja deras abonnemang, men verksamheten har ändå lyckats överleva ett tag.
Fast nu gick det inte längre, och Dialect Sverige AB är försatt i konkurs. Detta berör fjorton av trettioåtta butiker i kedjan, medan övriga är franschisetagare. Sannolikt lever väl varumärket vidare i någon form, varumärken är svårare att utplåna än juridiska personer.
Man kan fundera på kring om det finns någon koppling till det allmänna ekonomiska läget? Dåliga affärsidéer och bedrägerier exponeras obönhörligen när konjunkturen vänder, medan de kan fortsätta existera så länge allt generellt går åt rätt håll.
SVT har en omfattande artikel om det hela, inklusive länkar till historiken, men på grund av den kommande svenska ännu okända tillämpningen av länkskatten/länkförbudet kan jag som kommersiell sajt inte länka till SVT. Webpubliceringar räknas som pågående och omfattas alltså även av framtida lagstiftning.
5 kommentarer
"Dåliga affärsidéer och bedrägerier exponeras obönhörligen när konjunkturen vänder, medan de kan fortsätta existera så länge allt generellt går åt rätt håll."
Det tragiska är förstås om det stämmer att bedrägerier kan fortgå så länge konjunkturen består. Det tyder ju på att det enda som hindrar bedragarna att idioternas pengar tar slut. Jag tycker det borde gå att sätta dit dem innan dess (Så kanske man kunde slippa dem ringandes stup i kvarten eller fylla ens mailbox).
Inget konstigt egentligen, när folk tjänar pengar och har fullt upp med jobb har de inte tid/ork att kontrollera allt eller bråka om "småpengar".
När tiderna blir sämre och folk börjar vända på slantarna så brukar i regel fuffens och fula affärsmetoder exponeras.
Det skulle kunna vara en förklaring, men vid närmare eftertanke så är det frågan om affärsmetoderna "exponerats" eller om det snarare är bara att de slutar fungera?
Visst så vänder fler på slantarna när det är sämre tider, men även i bra tider finns det de som vänder på slantarna så det finns hela tiden möjlighet att exponeras, men ett problem är att (eller åtminstone har varit) att bank och polis har ryckt på axlarna åt problemet (kanske med politikernas goda minne).
Sen kan man tänka sig att slantvändande kan slå på andra hållet också. När man vänder på slantarna kanske man inte är lika benägen att ta fighten mot bolaget av rädsla av att förlora en tvist i domstol (det blir ju ofta dyrare än att bara betala).
Samtidigt som BRA Flyg varslar 360 pers.
Flygskammen slår till med full kraft (obs; ironi).