Ellevio har publicerat en graf över bolagets prognos över Stockholms elnätsbehov fram till 2040. I storleksordning kan behoven stavas infrastruktur, ökande befolkning, serverhallar och elbilar.
Prognos Stockholm. Källa: Ellevio på Twitter. |
Vad som framgår i grafen ovan är att de två stora expanderande effektslukarna både på kort och lång sikt är infrastruktur (dvs elförbrukning inom kollektivtrafik och annan infrastruktur, t ex vattenpumpning för vatten och avlopp) och den stigande befolkningen (“behov när Stockholm växer”).
Serverhallar och elbilar kommer sedan, men det är svårt att avgöra vilken som är mest betungande initialt. På sikt kommer serverhallsbehovet öka mer än elbilsbehovet.
Men som tidigare rapporterat kommer elnätet bara hålla för expansionen till 2021, sedan slår man i taket. Blir lite trist när inte tunnelbanan och pendeltågen kan köra fler vagnar och turer på grund av elbrist. Kanske säkrast att satsa på en fossilbil om man vill kunna komma till jobbet framöver i Stockholm?
68 kommentarer
5% av Sveriges elförbrukning går åt till att pumpa skit+piss och dricksvatten. 30% av dricksvattnet läcker ut på vägen.
Serverhallar go figure.
Infrastruktur är nog lättast att lösa genom att tvinga alla att ha effektbegränsare, antingen direkt genom installation eller indirekt med förbrukningstyrd elnätsavgift….
Det senare kostar inget och kan lätt användas för att öka avgifterna en hel del inom intäktsramen.
Annars är det bra att lägga ner kärnkraften och köpa Tesla samtidigt:
https://www.svd.se/jag-ar-ett-stort-tesla-fan-men-ar-jattebesviken
Det där är en försäkringsfråga och ett exempel på att vinstdrivande Trygg-Hansa hittar varje kryphål de kan för att slippa betala. Därför kör man Länsförsäkringar, som är ömsesidigt och inte vinstdrivande.
Lars: precis!
men samtidigt är en Elilsfråga, en Kärnkranftsfråga.
Begriper inte hur de ska få till det med att vi ska köpa fler elbilar och samtidigt lägga ner kärnkraften!
Detta oavsett försäkringar och allt annat.
Förresten, såg att Kina börjat få sina Tesla 3or idag och i veckan verkar den första Svenska 3an levereras. Hade varit kul med en review på Svenska, inte upptinade, vägar. Förbrukning, körupplevelse, kvalitetskänsla etc.
Du som en Tesla ägare, kan du inte ta en provkörning och testa?
Är så grymt nyfiken på vw (den för 30 000euro) och Tesla 3. Fördelar, nackdelar etc…
En av mina grannar och vänner i byn får en Model 3 snart, så jag återkommer.
Nej, att en säkring går och att en laddbox går sönder är inte en kärnkraftsfråga.
VW? Nyfiken på vapourware?
hahaha. näää jag menar förstås Trabbant! (not!)
Med kärnkraft menade jag i framtiden. Hur man ska lösa det när säg, 50-60% av befolkningen ska köra med nån for av elbil!
I länet har det redan börjat snackas om utbyggnad av vindkraft, vilket inte gett någon bra resultat hittills, trots satsningar på södra Öland.
Blir ju ännu värre när fler och fler skaffar elbilar.
Glömde skriva: OM du får provköra 3an vore det intressant att höra hur stabiliteten i bilen blir på mindre, krokigare vägar. Lite synd att våren kommer, annars hade det varit intressant att veta batteriliv under vinterperioden 🙂
Exakt Richard Olin, man kan med måttligt kostsamma åtgärder spara energi och få ned förbrukningen eftersom vi slösar med energi idag. Jag uppskattar att investering i effektivisering/ besparing frigör 5-10 ggr fler kWh per satsad krona, än vad solceller och vindsnurror ger. Besparing / effektivisering är den billigaste energikällan idag. Att detta inte görs i högre grad beror bl.a. på en illa fungerande marknad; stora förbrukare har fasta avtal som gör att de inte har ngt incitament att effektivisera. Ta ut all el-skatt under Nov-Mars, gör all el skattefri April-Oktober. Tvinga stora pappersbruk mfl. att göra sina stora underhållstopp under den perioden, subventioner till energibesparande investeringar mm mm. Det finns mycket man kan göra för att minska elförbrukningen.
Här är ett exempel där man minskat energibehovet till 1/4 – i detta fall med hjälp av sol-energi, och förvisso inte el-energi – men exemplet illustrerar att det finns mycket att hämta inom effektivisering. (annons)
http://comfortforetag.se/artiklar/egen-innovation-sankte-energiforbrukningen-till-en-fjardedel/?fbclid=IwAR0p3eb-dg3sHC1cM1Fur54pteU_WQ1WH9Iv2W7FEic7qOfv4c6tSbi8s3M
Ett antal sjöfficerare gripna i gryningsräd? Hemligt nätverk? Flottans glada gossar som träffas och umgås under avslappnade former på t ex bastuinrättningar och kabaréer?
Leka konteramiral?
Rammad i akterkastellet!
Fire at will!
Satan.. gå två timmar sedan Bens request och inget på bloggen.
Lars, blinka två gånger om du hålls gisslan!
Blinka, som när man flirtar?
Jag flirtar inte.
Jag lämnar skriftlig offert.
Men så här då, fladdra med ögonen om du hålls gisslan.
Jaha, vad tar du då får ett blowjob? Om jag låg i flottan dvs.
Tror BD var pillemasare i ett tidigare liv. Inte undra på att Karlskrona (landets tredje största stad sådär en år 1800) stagnerat sen den själen for iväg till andra (m)ammor.
Tyvärr är jag så talanglös med att svetsa att vi nog kan utesluta sånt. Synd.
Fast den tidens skepp var väl nitade? 😉
Den tiden då skeppen var av trä, men männen av stål… och skallarna av kork.
Intressant hur liten ökning av elen till elbilar som prognosticeras. Hur stämmer det med önsketänkande från politiker?
Dels dröjer det ju 17 år till en idag nyköpt fossilare slutar köra, och dels drar ju int elbilar så värst mycket energi.
Finns det inte andra skäl också. Är det inte redan så idag att om du anv arbgivarens motptvärmarstolpe för att värma din fossilare så bryr sig inte skattev men om du tar samma el för att tanka din elbil så är det löneförmån? Sånt kanske kan driva elbilsladdning till boplatsetna och nattetid?
Näpp inte löneförmån än så länge. Gratis el smakar gott. Bara att tömma sitt hyrbatteri i Powerwallen över natten. Därefter återupprepa, självförsörjning alltså.
Politiker åker väl bara taxi som är miljövänligt och bra för elnätet?
Nä annat var drt då Per-Albin åkte 12:ans spårvagn.
Ang kollektivtrafik så kan det ju lika gätna bli att de priotiteras och något annat får stryka på foten.
Om MP vänder kappan 180° och börjar uppmana folk att flyga MER, i huvudsak för att tillbringa mer tid utomlands, helst hela vintrarna, så löser det sig ju automatiskt.
Det är väl bara till att beställa fler kolkraftverk, om det nu inte räcker med de två de har.
Det är endast ett kolkraftverk och det ska läggas ner eftersom staden inte vill ha kolkraft.
KOL-kraft?
Nja, m h t hur mycket posörer och hipsters det finns på Södermalm är det faktiskt tänkt att Sthlm ska värmas med cool-kraft.
badum-tish! Jag är här hela veckan hörni.
Eller förresten med hänsyn till hur svinaktigt feta stockholmarna har blivit har jag det från säker källa att Sthlm ska värmas med svålkraft.
En hel del veganer med tarmproblem på Södermalm också, månne Sthlm kan värmas med kål-kraft?
BioGaz?
Det kommer kräva import för att täcka behovet, men jag har hört att Gaz-pråmen står redo att leverera det som behövs.
En av sveriges tre nationella mål (de övriga två är miljörelaterade) är försörjningstrygghet. Detta mål har totalt förbisetts av samtliga politiker i decennium till förmån för elcyklar, solkraftsubventioner och liknande. Vi är snart i läget där hela Mälardalen kommer behöva elransoneras vintertid.
Ett enormt misslyckande av de svenska politikerna.
Eller som de brukar säga, vi har varit naiva.
Nationella mål avseende energidistribution dvs.
Jag som trodde försörjningstrygghet syftade på UBI-debatterna! 😉
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
blev helt kaiko det ja skrev ovan…
Måsste alla bo i stockholm ?
Men med MP:s straffskattesystem på vanligt folk i flesbygd så verkar det inte annat…
:-((
Mp hatar folk som bor på landsbygden – till att börja med så brukar de ju alltid protestera när det skall byggas vindkraftverk där.
Om det inte är HBTQ-personer förstås. Fast dom verkar hellre vilja bo i Sthlm. Det är svårt med obesvarad kärlek.
Ben !
O vad har HBTQ(werty) me saken att göra ?
Eller bor du stockholm ?
MP gillar HBTQ, inte så säker på att HBTQ gillar dom tillbaka. MP gillar glesbygden, inte så säker på att glesbygdsfolket gillar dem tillbaka, heller.
Med tanke på vad villor kostar är det väl dags att lagstifta om off grid I nyproduktion. Bergvärme och vedkamin samt solceller som enda tillåtna takbeklädnad och jättebatteri. Borde inte kista mer än några hundra tusen extra vilket m an har råd med. För lägenheter givetvis jobbigare men vi får börja där det är lätt att genomföra.
Då kan man även ladda elbilen gratis. Och så effektbegränsare på det.
Fast oj då då får vi ju inte in skatt och nätägarna kan inte höja avgifterna.
Under det goa kalla kriget skulle alla större förbränningsanläggningar typ skolor och sjukhus och sånt vara förberedda för fastbränsleeldning.
Jajamen, både det, foa-brännare för bränsletillverning och nöje samt axonugnar att koppla till kraftvärmepannor.
Uppfinningsrikedomen var fenomenalt rolig!
Snälla, skriv om det spännande som rapporteras om usb-minnen som hittas i officerens väska när han är på toa….
Bilder på lättklädda ryska damer och sedan behövde han lite egentid?
Så kan det vara… 😉
Verkar som att Tesla inte är så perfekta trots allt.
w ww.svd.se/jag-ar-ett-stort-tesla-fan-men-ar-jattebesviken?fbclid=IwAR3El3bz4-DG8auPx1B44kXBNtNiiMqDYB2NFm1QmD1KAXp14NJw62mHuHE
Verkar väl snarare vara att försäkringsbolag inte är att lita på, vilket inte är ett dugg nytt. Försäkringsbolag gör allt för att slippa betala om de hittar en möjlighet. Därför man inte ska ha Trygg-Hansa, utan ömsesidiga Länsförsäkringar.
Vad är det för skitsnack med "EFFEKTBEGRÄNSARE" i kommentarerna?!! Om jag har råd att konsumera el, ska jag då även begränsas och skämmas för detta? ungefär lika logiskt som att införa bevattningsförbud inom tätort, när man själv betalar för det vatten kan använder.. vaa?
Uppenbarligen är vattnet FÖR BILLIGT när de kosta 10öre-ish per kubikmeter.. så höj priset!
De går fan inte att ha både planekonomi OCH marknadsekonomi samtidig!
Joomenvisst, men degen ska ju in,och sen moms på det! Så köpa elbil idag innan de skattas ihjäl kan vara en ide..
Vi kan lösa alltihop med en lavinartad ökning av distansarbete. Det är förbluffande hur mycket fullkomligt onödig omförflyttning av kött vi ägnar oss åt.
Utbrett distansarbete skulle eliminera eller kraftigt lindra en hel rad av samhällsproblem, men inte minst problem relaterade till infrastruktur, energiförbrukning och miljö.
Men nä, vi ska sitta och betala skattepengar för att så kallade "ledare" inte orkar anställa folk de litar på.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Inför skattelättnader för företag som låter anställda jobba hemifrån, proportionerligt mot mängden distansarbetande personal.
Torde betala sig snabbt i form av minskade infrastrukturkostnader, och gynna till hemmet närliggande butiker och andra lokala entreprenörer när folk handlar mer lokalt och mindre på megavaruhusen de annar "ändå åker förbi".
Dave!
ALLA kan faktiskt INTE jobba hemmifrån!
Fortfarande måsste väldigt många vara fysiskt på plats
Det är bara ett litet fåtal som har sånna jobb där de kan sitta vid en dator o "jobba"
Så klart sant men om de som kan jobba hemma gör det gynnas ju båda grupper. Den som ska till sin arbetsplats slipper ju trängas med den som stannar hemma, så lite win-win är det ju.
Härligt Bengt, du visar med all tydlighet att du minsann inte är någon som "jobbar" via dator – nej du har säkert ett riktigt jobb, ett arbete, kneg, värv, inget jävla FJOLLJOBB VID DATOR.
Världen är inte rättvis. Alla kan inte "jobba" med det du gör heller.
Om jag menade "alla" så hade jag skrivit "alla".
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Och som Ben påpekar så är det något som alla vinner på. Lägre infrastrukturkostnader, mindre belastning på kollektivtrafik, färre utsläpp (miljön samsas vi väl om, eller?), mindre slitage på privat transport (vilket innebär att bilen måste bytas mindre ofta, miljö och kronor i en annan aspekt), och så vidare.
Vi kan med lätthet anta att vi övertransporterar folk som det är idag, och förmodligen massivt så. Det härstammar från tänket att om man inte sitter i Produktivitetsstolen™ på den designerade Produktivitetsplatsen™ och överskådas av sin Produktivitetsledare™, så är man per definition inte Produktiv™.
Jädra dagistänk. Driver de en affärsverksamhet eller en förskola?
Sedan finns det andra aspekter av distribuerade jobb som måste tas med i beräkningarna. Till exempel så mår inte alla psykiskt bra utav att jobba hemifrån, utan mår bättre av att vara på plats. Därav att det borde stödjas med incitament och inte krav.
Men det är mycket mindre komplicerat än vad folk tror, och kan ge stora fördelar om det hanteras av vuxna.
https://www.inc.com/scott-mautz/a-2-year-stanford-study-shows-astonishing-productivity-boost-of-working-from-home.html
Edit: missade ett kritiskt "inte".
Jag åker runt o mäter upp (O)balanser på stora saker som snurrar på olika industrier, pappersbruk , pappersmaskiner är inte direkt billiga fr.f.a
Ju bättre de snurrar desto snabbare kan man köra maskinerna o desto mindre el förbrukas.
Tänk så här: däck på bilar måste balanseras… Det måste maskiner också fast det är i en annan skala
Mätningarna måste ske med vissa intervall och under ebstämda tidsperioder o belastningar
Japp! riktigt jobb !
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.