Den eftersatta och ignorerade svenska infrastrukturen kommer nu ikapp det expanderande Stockholm. 2021 väntas det vara elbrist i Stockholm, och kapaciteten blir tidigast utbyggd till år 2027. Däremellan riskerar all elberoende nyetablering, inklusive arbetsplatser, kontor, affärer, kollektivtrafik och förstås bostadsbyggande stoppas, då det inte finns elnätkapacitet för fler kunder. Och själva huvudstaden får upptäcka att man inte kan expandera befolkningen utan att bygga ut infrastruktur för miljarder.
Elbrist hotar. |
SVT uppmärksammar att det kan bli akut elbrist inom två år i Stockholm, enligt elnätbolaget Ellevio. Därefter blir det svårt att ansluta nya kunder, då det helt enkelt saknas kapacitet i elnätet enligt bolaget.
I grunden är det det svenska stamnätet som brister och detta är tidigast utbyggt 2027. Mellan 2021 och 2027 kommer alltså det vara tvärstopp för såväl nya bostäder som nya arbetsplatser i huvudstaden. Det kommer inte heller gå att bygga ut elbaserad kollektivtrafik, som alltså inte kan anslutas till elnätet för ökad kapacitet. Och hur det ska gå med miljözonernas krav på elbilar, när dessa inte kan få nya laddplatser i takt med att vi får fler elbilar lämnas som en övning åt de politiker lokalt, regionalt och nationellt som tror att man kan expandera ett lands befolkning utan att bygga ut infrastrukturen och samhällsservicen till att matcha detta.
Så svenska staten gör rimligtvis rätt, som flyttar myndigheter från ett Stockholm där elbrist kommer råda. Återstår sedan bara att företagen börjar flytta, när de har behov av större lokaler, vilket Stockholm inte kommer kunna tillhandahålla när man inte får bygga nytt längre. Frågan är bara vart? Uppsala och Västerås har också slagit i kapacitetstaket för elnäten. Vilket sätter de massiva satsningarna på nya bostadsområden i Uppsala i ett litet utmanande ljus.
SVT:s artikel pratar om att Ellevio hoppas att de prisdiffrentierade dyrare perioderna för elpriset under dagen ska styra om konsumtionen till tider när förbrukningen är lägre, t ex nattetid. Men de allra flesta hushåll har inte timdebitering, och kommer inte ha timdebitering, så det är bara en ren chimär.
Vad som händer med ekonomin i den så kallade “svenska tillväxtmotorn Stockholm” när man inte längre kan bygga ens nya kontor lämnas som en övning åt våra beslutsfattare.
Det blir åtminstone stopp för byggandet av nya bostäder, men det är på gång ändå eftersom snittstockholmaren ändå inte har råd med en normal nybyggd bostadsrätt i kommunen, i synnerhet som man främst bygger lyxbostäder (=finare ytskikt, 50% högre pris).
SVT:s artikel hittas på denna adress www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elbrist-kan-stoppa-bostadsbyggandet.
Det handlar alltså inte om produktionen av el, utan om överföringen av den samma, vilken inte byggts ut. Sverige har som bekant levt på överutbyggd infrastruktur från en tid när vi var proaktiva och byggde ut mer än behovet, väl medvetna om att behovet kommer öka. Däremot skulle det vara roande om det etableras så mycket serverhallar i norra rikshalvan att det även blir energibrist och ingen el skickas från våra Norrlandsälvar söderut längre. Bland annat ser det ut som det kan bli stora etableringar i Östersund och Boden. Hur Stockholmarna ska ladda sina elcyklar framöver lämnas som en övning.
88 kommentarer
Strålande tider! Det här är ytterligare en anledning till varför bostadsbubblan i Stockholm aldrig kommer spricka ordentligt.
Du underskattar nog effekterna av att inte kunna fylla på pyramidspelet med nya spelare. I synnerhet arbetsplatser och att expanderande arbetsgivare på tillväxt kommer söka sig någon annanstans kommer påverka stort. Det är de som expanderar som betalar bäst, och de kommer nu inte expandera i Stockholm.
Är det inte precis tvärtom? Om företag och arbetsplatser börjar flytta ut, finns ju färre incitament att ha en dyr bostad?
Eller menar du att priserna kommer även då vara fortsatt höga för att attraktionskraften är så hög i Stockholm, inte minst hos de företag som redan är på plats och stannar i teorin kvar?
Företag som stannar kvar blir företag utan tillväxt. Således företag som inte kan betala lika bra som stannar.
Ja, beroende på hur infratrukturen ser ut så får man väl överväga att placera sig på annan plats. Uppsala kanske, om det finns mer el där. Arlanda är ju ändå halvvägs dit, typ. Eller Köpenhamn, vad vet jag?
Å andra sidan, är tillväxtbranscherna så värst elintensiva? Kan inte tänka mig att typ spelutvecklare och sånt är några storkonsumenter. Kanske räcker att stänga en tillverkningsindustri för att ge plats för 10 000 programmerare?
Men har fu tänkt på infrastrukturen som dessa programmerare behöver, sf-bokhandlar joltcolafabriker osv.
Som sagt, 1kW minst per programmerararbetsplats.
Lägg på minst 2kW per person i övrigt i all annan elförbrukning.
Hela mälardalen har slut på elkapacitet i näten.
Som jämförelse förbrukar väl Kubal aluminium ungefär lika mycket som Sthlms stad men sysselsätter 500 personer. Inte för att det ligger ett aluminiumsmältverk på Sveavägen direkt, men det är uppenbarligen skillnad på förbrukning per anställd.
Sen ärdet ju frågan om vilken arbetsmarknad man vill ha osv.
Fast Kubal har en 130kV ledning in och eget ställverk på 300MW.
Man byggde med framtiden i sikte.
Och därför har den kapacitet att ta produktionsökningarna.
Våra energikrav på byggnader mm tar inte hänsyn till att med ökat välstånd blir det ännu större konsumtion.
Industrin I Sverige, som är det som gör att Stockholms Stad kan anställa pärmbärare står för 40% av Sveriges elförbrukning.
Vad är din poäng avseende energikraven? Vilken större konsumtion blir det med ökat välstånd i en byggnad, menar du? Att folk kollar mer på Netflix eller duschar längre? Eller är det den ökända teppanyakihällen som drar så enormt med energi?
Är du pärmbärare?
Vad är din poäng själv med jämförelsen basindustri 40 mil norr om Stockholm där industrin betalat för att ha tillräckligt grov kabel in till sitt ställverk, och Stockholm som sålt dyr mark och inte investerat i infrastrukturen eller ställt motsvarande krav?
Lägger du ner Kubal idag pga ryskt ägande gör det inget för Stockholm
Idag, imorgon eller närmaste decenniet.
Sverige har effektbrist pga eftersatta investeringar, inte energibrist.
Kan vi bygga 2 serverhallar som ger några tiotal jobb långsiktigt eller driva Kubal som ger 500 direkta jobb och minst lika många till via servicefunktioner så är valet lätt.
Hushållskonsumtionen i energi både för uppvärmning och hushållsel minskar. Problemet är en kraftig ökning av populationen.
1970 bodde det 1.5 miljoner i Storstockholm. 2018 bodde det 2.3 miljoner i Storstockholm. Hur många gånger under denna period tror ni stamnätet expanderats?
Konsumtionen per capita minskar något men inte mer än vad capita ökar.
Och så värst mycket sjunker den inte…
På helheten kanske 6-7% sedan mitten av 80-talet.
Skönt att de alltid kan ta till sitt favoritstyrmedel och höja skatten tills elen blir så dyr att vi tvättar i kallvatten.
Moderna tvättmedel är tacksamt nog effektiva även i kallare temperaturer. Skonsammare mot kläderna med. Så det borde du göra oavsett. Om du nu inte har en massa gräsbefläckade kläder o dyl
Det senerste ska ju vara sånt där avjoniserat vatten, eller nåt slags goda bakterier. Fan tro't, men miljöhänsyn och energibesparing går ju oftast hand i hand i vilket fall.
Gräs vet jag väl inte men befläckade.
Avjoniserat vatten? Är du säker?
Ja. finns patent.
Ben Dover, oroa dig inte, moderna tvättmedel har effektiva enzymer som tar bort ALLA protein och DNA rester. No worries. Ingen som kan göra forensiska undersökningar och du klarar dig.
För säkerhets skulle kör jag samma taktik som moderat-Roffe när han rånade SHB på Lundavägen. Jag ropar alltid "Saddam! Saddam!" när jag begår mina brott, så att polisen hamnar på villospår.
Tar det bort stövelavtryck från lakan också? Frågar åt en kompis.
"din kompis" får väl testa, jag kan inte veta allt. Bara nästan.
Men att avjona vatten kräver en del arbete? Har fu någon länk?
https://www.nyteknik.se/innovation/svenska-metoden-later-dig-tvatta-utan-tvattmedel-6852785
Tvätta under 60 grader dödar inte bakterierna har jag läst. Någonstans. Typ.
Apropå gräsfläckar så får du skaffa såna specialkalsonger som hr Peter Sutcliffe tydligen förfärdigade åt sig själv för sina mer ljusskygga aktiviteter helt enkelt. Så slipper du frysa om knäna och så där:
https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/news/killing-kit-of-the-ripper-1-2097199
Vuxenblöjor? Nej tack. Då behåller jag mina magiska momrmonmammelucker.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-3863926/Yorkshire-Ripper-Peter-Sutcliffe-forced-wear-adult-nappies-wetting-bed-prison.html
Aaah, mormonunderkläderna ja. Fina grejer.
Det här ser vi överallt i samhället. Där vi tidigare haft en överproduktion eller en outnyttjad resurs på toppen har vi idag fyllt på med mängder av nya människor som tillfört relativt lite men också kostat ganska lite då vi haft tomma lägenheter, plats i kollektivtrafiken osv. Vi har helt enkelt haft ett överutbud som en mängd nya människor kunnat konsumera. Det taket börjar vi slå i lite överallt nu, det är visserligen effektivt när allt går på 100% kapacitet men för att kunna göra det så krävs det att några blir utan, folk får inte plats på tunnelbanan, de har ingenstans att bo, de blir hemskickade från läkaren med en alvedon.
Än så länge har vi nyttjat befintlig kapacitet men nu är det så pass många som inte får plats på tunnelbanan etc att vi måste börja bygga ut och nu uppstår de riktiga problemen, en mängd människor bidrar ytterst lite men kräver exakt lika mycket i resursutbyggnad, en utbyggnad som kostar miljarder och åter miljarder. Med nya regler kring vad man får och inte får göra med hänsyn till säkerhet så kommer det kosta ofantligt mycket mer idag än vad det en gång kostade att bygga från början. Det här blir inte en lätt nöt att knäcka och det kommer ta lång tid att ens börja bli klara.
Viktiga poänger, men man ska samtidigt inte överdriva svårigheten i detta. Det mesta handlar om saker vi gjort i 100 år – flytta personer, bilar, tåg, rent eller smutsigt vatten från A till B. Därav blir det ganska kalkylerbart.
Sjukvården är väl lite svårare – här sker ju faktiskt en hel del teknisk utveckling och utmaningen ligger i att bygga nåt som klarar nya behandlingsmetoder, nya maskiner osv. "Förberett på allt" brukar dock vara ett kostsamt byggnadssätt.
Slutligen kan man så klart säga att ja, de tekniska/juridiska/miljömässiga kraven är annorlunda idag men det är också kända faktorer.
Så visst, det kommer att kosta miljarder, men med långsiktiga och beslutsmässiga politiker så kommer man att kunna hantera det här. Jag tror snarare att knuten ligger i just det sistnämnda – politiker och tjänstemän som kan hantera de tioårsprocesser som den här typen av investeringar innebär.
Den svagaste länken i det resonemanget är just "långsiktiga och beslutsmässiga politiker"
Det tror jag är helt rätt uppfattat.
Våra politiker är gravt förståndslösa. Varför kan det inte få finnas ett intelligent parti, som rättar sig efter verkligheten?
"politik är att vilja" – det har genomsyrat svensk politik sedan -68.
Men ett bra citat från Top Gun / Stinger sammanfattar nog svenska verklighetsfrånvända politiker :
"Son, your ego is writing checks your body can't cash"
Eller ett från författaren Philip K Dick: "Reality is that witch, when you stop believing in it, still doesn't go away".
"witch" skall egentligen vara "which", men jag gillar din variant också! ☺
Nej, bitch skall det väl vara 🙂
Snitch
Itch?
Life's a bitch, wife's a witch…
Pitch another joke on the table…
Vad behövs för att den politiska ledningen skall börja utöva handlingskraft och förenkla och snabba på byråkratiska processer så nödvändiga investeringar och förändringar sker snabbare och snabbare?
God vilja och mycket pengar behövs.
Det som krävs är nog bl a följande:
a) blocköverskridande överenskommelser, så att processerna inte vänder vid varje val.
b) Regionala samarbeten i vissa fall. Vår demokratiska konstitution med kommun, landsting och stat är bra på många sätt men i många av de här fallen är behoven så pass övergripande att det nog krävs att många parter jobbar t samma håll.
c) Duktiga tjänstemän.
d) pengar, och här konkurrerar man med en massa annan skit. Skattehöjningar i tillämpliga fall – ytterligare möjligheter för fega politiker att fega ur.
e) Kompetenta personer att beställa arbeten och kostnadsstyra dem. Samt så klart kompetenta entreprenörer att bygga skiten.
För att man ska uppnå det här krävs det kanske nån form av regional vision eller nåt att enas kring, vad vet jag?
För att man ska kunna
Det hjälper knappast att hälla pengar över beslutsprocesser som innehåller för många möjligheter att överklaga samt har får långa kalendertider för remisser, samråd och överklaganden. Sedan är det så att en snabbare process kommer oftare att göra fel om politiker och tjänstemän har låg kompetens men nu närmar vi oss ändå att det sämsta utfallet är att inget görs.
"för många" är ju subjektivt. Har grannen klagat på ditt uterum?
Om man uppskattar att en process tar X antal år så startar man den rimligtvis X-1 år innan projektet ska starta eller så, inklusive överklagandetider.
Har du BD verkligen något emot att folk körs över? Jag skulle självklart inte bli glad över att köras över men det duger inte som argument för att hindra samhället från att kunna utvecklas, så jag önskar tydliga snabba processer och mekanismer för att i alla fall ekonomiskt ersätta de som drabbas.
Å ena sidan, å andra sidan. De där processerna är en del av demokratin, fast de missbrukas också och dras i långbänk. Man hade kanske kunnat vägra prövningstillstånd eller nåt?
Som sagt, Sverige är dimensionerat för 8 miljoner, vi är 10 miljoner och på väg uppåt.
Skulle inte marknaden lösa detta?
De investeringar som görs i stamnätet är för att kunna exportera överskott och på så sätt höja priserna till kund i Sverige som en parallell.
Glöm inte att Annie Lööfs högsta prioritet är att höja befolkningen med ytterligare 30 miljoner först innan man gör något annat…
Det fär fixar vi med lite närproducerad el. När ändå slussen byggs om så kan man bäl dämma upp den och sätta in en elturbin i den. Samma sak med Ågestaverket, det borde återstartas som ett gen 4 -kraftverk. /s
Istället för att bygga höghus på Gärdet kan man bygga höga vindsnurror.
Typ 200m. Säg 3 st a 5MW.
Varför inte gödsla med dem över hela skärgården och överallt annars?
När de står tillräckligt tätt kommer ryska kryssningsrobotar på inflyg mot målet behöva tajma passagen genom rotorbladet med hög precision för att inte krossas.
Turbulensen kommer dessutom påverka deras kurs radikalt, och det räcker ju man missar ett hårdgjort mål med några hundra meter för att inte slå ut det. Troligen aborterar roboten innan dess genom att inte armera stridspetsen och slå av motorn och bara glidkrasha. Inte ens ryssarna vill sätta en 300 kT laddning mitt i en svensk tätort om det inte är avsikten.
Vet man inte var man är , är man på fel ställe enligt militär devis.
@Nanotec,äntligen någon nytta med vindkraften 🙂
"But it is also necessary to address the taboo topic of population increase. Countries with a stable population fare immensely better than those with continued increase."
Orden är formulerade av Romklubben, med anledning av deras bok "Come On", författad av Anders Wijkman och von Weizsacker.
Man kanske kan bygga höghus med vindsnurror på.
Varför inte tvärtom?
Sätt höghus på vingarna.
Hej vad det går.
Vi är snart 11 miljoner…
Elbilar BORDE inte vara ett problem som spär på behovet. De borde ju laddas på natten när övrig förbrukning är som lägst. Men jag antar att många skulle vara hänvisade till att ladda bilen på arbetsplatsen u det kontorstid (vilket naturligtvis blir ett problem för elförsörjningen).
Blir det?
Ladda med 2kW under 8h = 16kWh = 10 mils körning.
En vanlig kontorsarbetsplats drar lätt 1kW (ventilation, kaffebryggare, belysning, VA, dator, pladder osv) per person.
Det är bara att sätta rullande laddning på hela bilparken.
Gärna elbil men samma grad av privatbilism i stora städer som nu?
varför?
Bättre med bussar eller om 30 år varför inte självkörande bilar?
Bortsett från framdrivningen så tar ju elbilar upp lika mycket plats som sina fossolditon osv. Som en lastmile application t.ex. självkörande taxi eller firmabil kanske. Men som privatbil i storstan, nja då kommer även elbilar att bidra till trafikstockning och utglesning och det ökande transportbehov det medför.
Richard: vad är det du vill säga med ditt svar egentligen? Vad är det du undrar över om det "blir det"?
Problemet är närmaste åren bara extra kalla perioder eller om någon nätkomponent havererar. Det går att klara men kräver lite mer handlingskraft. Enklast är att byta mätare till timdebitering och det hinns med om Ellevio hyr in lite extrahjälp. Sedan införs 15 minutersdebitering strax vilket ger fler möjligheter för nya företag.
Klart att utbyggnaden och renoveringen av stamnätet skett med snigelfart på grund av inkompetens. Behövs riksdagsbeslut för att skynda på, för lagarna som finns är för generösa. De som överklagar allt får vänta på domstolsbehandling till efter utbyggnad och då få en eventuell ekonomisk kompensation. Hur mycket av dagens elanvändning som kommer att flyttas några timmar till 2021 beror på en mängd faktorer. Vi som bor i villor i 08 kommer säkert att få erbjudande från olika håll om överenskommelser att tillfälligt (Minuter till någon timma) sänka elen till varmvattenberedare och elvärme möjligen också likt affärer till frysarna. Blir givetvis en ekonomisk mindre ersättning för något som knappast stör.
Elbilarna till 2021 betyder förmodligen inte så mycket för få laddar vid morgon eller em toppen utan mest under natten.
I "värsta" fall kan bitcoingruvor förbjudas vintertid.
Vänliga hälsningar
Nanotec
om vi förbjuder internet sparar vi 10% rakt av.
Nanotec, Vad säger du om Cornus påstående om utbyggnad av eldriven kollektivtrafik då? Det finns ju planer på det på flera håll i sthlm och ska väl i så fall gå igång 2021..
Ja då får vi be att vädergudarna är extra vänlig i framtiden.
Blir det så kallt så luftvärmepumparna tappar sin funktion kan elbehovet rusa iväg ganska fort för hushållen.
Så värmer man huset med luft/vatten så kanske man borde titta på bergvärme i stället.
Gunanr ja Cornucopia? har rätt i att ny tunnelbana drar en hel del el och det gäller också elbussar. Tunnelbanan till Nacka blir inte klar förrän 2026. Gissar att bussarna klaras elförsörjas åtminstone 99,5% av årets timmar.
Anders du har rätt för 08 och det borde till fjärrstyrning där luftvärmepumparna turas om vid sträng kyla morgon och kväll.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det varken hjälper eller fungerar i praktiken att fjärrstyra.
Det finns flera uppenbara skäl till det om man tänker efter.
Man får sänka innetemperaturen, vid kallt väder, och hoppas att vattenledningarna inte fryser sönder.
Anders det går visst att fjärrstyra burkar avsedda för uppvärmning med rätt avtal och det märks knappast om elen är avstängd en kortare stund åt gången. Det är bara på landsbygd el för uppvärmning är betydande. Det är främst topparna på morgon och kväll som är kritiska.
Men visst om vi får -25 i veckor i 08 vilket är extremt sällsynt då krävs säkert frivilliga sänkta temperaturer i elvärmda villor. Vattenledningar som ligger extra ytligt och inte används samt dåligt med isolerande snö kan frysa.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Du har rätt i att de går att fjärrstyra.
De kan till och med fjärrstyras från Ryssland, vilket MSB kan ha synpunkter på.
Vad som däremot inte går att fjärrstyra är alla elelement och värmefläktar folk eventuellt sätter igång när det blir kallt i bostaden.
Problemen är nämligen praxeologiska inte tekniska.
Det är väl tur att lågkonjunkturen kommer slå till under denna period så då blir det automatiskt lägre förbrukning, byggande och inflyttning. Politikerna kan sedan år 2026 klappa varandra på ryggen och konstatera att det var för väl att de inte byggde ut elnätet till dyra pengar eftersom det ju inte verkar behövas…
För att 2027 få skit för att de inte passade på att bygga ut när
1) det var lägre förbrukning och därmed lägre påverkan
2) bygga ut i tid för framtida expansioner
3) upphandla i lågkonjunktur för bästa pris och maximal effekt enligt Keynes
Keynes räknade inte med att politiker generellt bränner alla pengarna, och lite till, i en högkonjunktur.
Det är mycket Keynes inte räknade med har vi sett i efterhand.
Hehehe. Monopolföretaget Ellevio har kritiserats kraftigt för att höja priserna trots höga vinster. Ellevio hävdar att det enligt deras prognoser eventuellt kan bli aktuellt med elbrist 2021. Sedan drar de till med att det innebär att de måste höja priset ytterligare. Nu kan det ju givetvis vara så att de har rätt i sina prognoser, men det är anmärkningsvärt hur selektivt naiva folk är. För egen del inväntar jag nog lite analys av kapaciteten från fler håll eller i alla fall tills jag kan titta på Ellevios prognos själv (jag kunde inte hitta den med hjälp av google)
Men de måste höja nätavgivften så den räcker till investeringarna i infrastrukturen…
Med tanke på den framtida kapacitetsbristen, hur påverkar det planerna med vertikalodlingar och snabbtåg?
Kan finnas spår av ironi i mina frågor.
Under förra veckan gick vertikalodlaren Plantagon i konkurs.
Effektbristen finns i Skåne sedan ett tag med infrastrukturprojekt i frysboxen . Löser den kloka regeringen genom att stänga R1 och R2 2019-2020.
Om SD får igenom sin politik och 500000 invandrare skickas hem, då minskar elförbrukningen.
Och då minskar allt annat elända också.
Varför är det tidigast 2027? Varför inte bara lägga mer timmar nu och snabba upp processen? Betala för jobbet får man ju göra ändå bara snabbare isåfall. Elräkningen är ju höjd flera gånger de senaste åren i skatt så varför är detta inte redan gjort 😡😡😡
Elräkningen är höjd för nätutbyggnad från de flesta lokala nätägare och flera har därmed också fått större vinst. De tre olika nivåerna på nät ska betalas av den lokala nätägaren. Ett problemet som jag uppfattat det är att högsta nivån som Svenska Kraftnät ansvarar för har varit försumligt skött. Ett annat problem är att det sker en massa överklagande som tar oändlig tid att behandla i domstolarna innan utbyggnad får ske. Denna del med överklaganden måste nog riksdagen ta nytt beslut om. Borde kunna vara att Svenska Kraftnät får bygga och de som överklagar eventuellt kan få ekonomisk kompensation om domstolarna anser detta när de hunnit behandla allt klart.
Tittade nu på hur det ser ut och vi exportera just nu kraftigt till Finland och Danmark samt mindre pga svagare ledningar till Tyskland, Polen och Litauen. Norge har vi både export och import till.
Skatten går som moms eller spritskatt in till staten. Den är inte öronmärkt för något.
Ett annat mindre problem är att det tar tid för många vindkraftverk att få sina tillstånd. Fast nu byggs det ut med långt över vad fullständig elbilsanvändning behöver. De senaste åren har större och effektivare turbiner betytt kraftigt bättre lönsamhet. Tråkigt nog verkar det mesta hamna norrut. Behövs mer söderut.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tack för svar. Intressant med överklaganden visste inte om detta och varför överklagas det?
Personligen tror jag inte på vindkraft eftersom de flesta vill ha verken där någon annan bor inte där de själva bor. De större är ju i nivå med turning torso dessutom. Sätt dom i städerna om städerna behöver strömmen det blåser bra nog tillräckligt högt upp ändå. Gör bra studier för att mäta påverkan av ljudet och ljudfrekvenserna (då har man snabbt ett tillräckligt stort antal) och utvärdera.
Jag tror vi behöver bygga ut kärnkraften också.
Alltså skatterna som går in i statskassan …
Min tanke är att de inte borde göra så för de skatter där underhållet är eftersatt. Ex bilskatter borde gå till att utöka vägnätet och betala för potthål och skador eftersom det behövs. Elskatt borde självklart direkt gå till att fixa landets elförsörjning och hindra såna problem som Skåne verkar ha redan nu. Blir bara så frustrerad över att helhetsbilden och ansvaret inte verkar tas. Det här berör hela landet och borde vara statens ansvar att ha koll på.
Vindkraft är bra förutom att alla kalkyler bygger på att någon annan betalar för reservkraften som behövs pga den låga kapacitetsfaktorn. Något som inte diskuteras öppet.
Alla betalar nätavgift som bolagen höjt år efter år. Var tar dom pengarna vägen då? I fickorna på ledningsgruppen? Eller till caymanisland?
Av höjningen har 25% gått till investeringar. Resten till ägarna.