Av ännu okänd anledning har Tesla slutat med sina billigare 75 kWh-versioner av toppmodellerna Model S och Model X, den fyrhjulsdrivna 75D. S och X erbjuds nu endast i utförande 100D och prestandamodellen P100D. Spekulationerna om varför handlar om allt från större prisdiffrentiering mot volymmarknadsmodellen Model 3 och kommande Model Y, till att man kommer med nya större batterier och en modelluppfräschning av S och tids nog även X.
Teslor på laddning vid världens största Supercharger-station i Rygge, Norge. |
Den billigare versionen av toppmodellerna Tesla Model S och Model X har alltså utgått. I sig lite olyckligt, då modellen uppfyllde min empiriska erfarenhet av att 35 mil räcker gott i räckvidd i Sverige och längre räckvidd sällan är nödvändigt ens för långfärdsbilister.
Detta innebär också ett rejält priskliv uppåt på över 200 000:- SEK från nu avslutade modellen 75D till 100D.
Anledningen kan vara för att locka fler till den billigare Model 3 Long Range, alternativt att tydliggöra skillnaden mellan modellerna. Därtill gör man toppmodellerna mer premium relativt sett.
Andra anledningar kan vara att man kommer med större batterier, när Gigafactory-batterier kanske börjar levereras till Model S och X. Kanske får vi se 120 kWh som långräckvidds S och X och 100 kWh blir den kortare räckvidden. Det kan också vara dags för en uppfräschning av Model S, vilket intialt förväntas bli helt ny inredning mer i samma stil som Model 3, inklusive att Model S får en horisontell skärm istället för vertikal, samt det helt dynamiska klimatsystemet.
Interiör Model 3. |
Bilder på sådan inredning har läckts ut på nätet, eventuellt för att testa reaktionerna.
Att det kommer en helt omgjorde Model S är mindre sannolikt. Bedömare menar att Tesla inte har ekonomi och kapacitet just nu att nyutveckla ytterligare en helt ny bilmodell parallellt med kommande Model Y och en Tesla Pickup.
Blir det 120 kWh i räckvidd för Model S och X kan vi vänta oss upp till 600 km på en laddning för de modellerna, samt ännu snabbare accelleration, vilket delvis är kopplat till storleken på batterierna som påverkar hur stor effekt man kan ta ut samtidigt. Större batterier ger också en möjlighet att stödja ännu snabbare snabbladdare när batterierna kan ta emot mer energi på kortare tid utan att överhettas.
8 kommentarer
Model 3 är egentligen överlägsen model S tekniskt. Så jag gissar att teknik propagerar till Model S/X. Större batteripackar med kortare laddningstid, effektivare motorer med bättre kylning och den minimalistiska inredningen.
Finns det HUD på Model 3 så man kan få relevant info på rutan?
Nej
Känns ganska naturligt när man går över till den nya 2170 cellen istället för 18650.
Tror att den nya cellen är mellan 7-12% större men 1,25-1,35 mer energi.
Det ger helt nya möjligheter med högre energitäthet för olika kWh kombinationer, jämfört med 1860 cellen.
Men även leda till en uppdelning av produkt segmentet enligt marknadsplan strategi.
Den nya cellen är faktiskt nästan 50% större rent volymmässigt. Men energitätheten är bara marginellt bättre, den stora förbättringen ligger i effektuttag och/eller livslängd.
Att det går åt 30% färre battericeller gör också att batteripaketet blir billigare i tillverkning.
Förra året registrerades 743 bilar med stora paketet och 482 med det lilla.
Så att de övergår till bara ett paket har nog både med kostnader att göra så väl som marknadsstrategier.
Vem vill synas i en proletärtesla?
Fårket?
Eller så vill man bara tjäna mer pengar. Kan ju faktiskt vara så enkelt.