Teslas mindre sedanmodell Model 3 visar sig bli den mest säljande bilen i sitt prissegment i USA, vilket klassas till lyxbilssegmentet. Elbilen har sålt mer än samtliga bilar i prisklassen, inklusive de annars så populära SUV:arna.
Interiören i Model 3 sedd från förarplatsen. |
Inside EVs rapporterar att 114 532 Tesla Model 3 såldes i USA till och med november. Bilen hamnar prismässigt i lyxbilssegmentet och sålde mest av samtliga bilmodeller i prisklassen. Detta inkluderar SUV:ar.
Näst mest säljande bilen var Lexus RX med 98 419 exemplar, följt av Mercedes GLC med 62 435, Audi Q5 med 61 835 Acura RDX med 56 742 och Cadillac XTS. Först därefter hamnar en annan icke-SUV, nämligen Mercedes C-klass med 53 611 bilar.
Artikeln konstaterar också att Tesla-aktien överlägset toppar listan över biltillverkare på de amerikanska börserna, när man tittar på totalavkastning (eng total return) under 2018, dvs kursutveckling plus utdelning. Tesla avkastade +6.67%, och den enda andra tillverkaren som gav positivt resultat var Audi med +2.07%. Samtliga övriga var dåliga investeringar, där t ex BMW backade 16.63% och Daimler med Mercedes backade 33.64%.
Kort sagt var 2018 Teslas år i USA. Både på börsen och i faktisk försäljning, till mångas förtret efter att ha tjatat större delen av året om omedelbart förestående konkurs och annat trams.
Nu återstår att se hur försäljningen av Model 3 kommer se ut i Europa. Det ska nog mycket till att i Sverige klå försäljningen av de kinesiska Volvo-bilarna, men de är å andra sidan inte klassade till lyxsegmentet normalt. Åtminstone inte i USA.
Inside EVs artikel hittas här.
Siffrorna på totalavkastning kan förstås ha ändrat, då de amerikanska börserna inklusive Tesla faller idag.
Dagschart Testla under 2018. |
NASDAQ-börsen är i skrivande stund ner 2.08% och Teslaaktien faller 5.21%. Som jag skrev i morse – i en björnmarknad kastas börsen och aktier mellan hopp och förtvivlan.
30 kommentarer
Elon Musk har ju själv sagt att bolaget var mycket nära konkurs.
– Tesla really faced a severe death threat due to the Model 3 production ramp. Essentially the company was bleeding money like crazy. If we did not solve these problems in a very short period of time, we would die. And it was extremely difficult to solve them.
– How close to death did you come?
– We were within single-digit weeks
https://www.youtube.com/watch?v=tRb6kQE7uYc
Struntprat f Musk. Nästa steg hade varit nyemission, inte konkurs. Han är en drama queen.
Oavsett bolag sitter inte m armarna i kors, de agerar.
Märkligt, har de inte fått närmare 5 miljarder av stulna amerikanska skattedollar? Elon är ett geni som bidrar till att rädda planeten. Han bor iaf bra om huset han bor i gick på 25 miljoner dollar.
Du menar lånet på $465 miljoner som Tesla betalade tillbaka i förtid:
https://money.cnn.com/2013/05/22/autos/tesla-loan-repayment/index.html
Ford lånade samtidigt $5900 miljoner och har inte betalat tillbaka…
https://www.energy.gov/lpo/ford
Kom inte här med fakta nu Axel.
OM nu det var så och nästa steg varit nyemission så vore det väl rimligt att man redan dragit igång proceduren. Det är ju inte så att man hastigt och lustigt bestämmer sig för nyemission på förmiddagsfikan och har pengarna på kontot samma eftermiddag.
Och att man betalat igen (vissa) län är inte samma sak som att konkurs inte är nära förestående. Ett företag kan gå i konkurs trots att kassan är välfylldvälfylld och omvänt ha tomt i kassan utan någon egentlig risk för konkurs. Det hela handlar om (totala) tillgångar och skulder (och inte bara växelkassan).
Single digit weeks är ändå över två månader innan de hade blivit kritiskt. Självklart stressande för de inblandade men ändå en hygglig marginal.
Nu kan jag inte amerikanska detaljer, men här skall man först ha beslut från bolagsstämma och sen brukar nyemmissioner ta 4 veckor från att de publiceras. Kallelse till bolagsstämma skall gå ut 4 veckor innan.
Då är man alltså uppe i 8 veckor för att få in nytt kapital. Och visst kan det rymmas inom begreppet "single digits weeks", men uttrycket kan också betyda så lite som 2 veckor eller till och med mindre. Att hävda då att man har goda marginaler tycker jag är lite märkligt.
Nej, inte god marginal. Hygglig marginal med tanke på utmaningen. De var nära konkurs. Att tjäna pengar på att massproducera elbilar verkar vara svårt. Att gå från liten produktion till massproduktion är också svårt. De flesta biltillverkare hankar sig fram med ett ålderdomligt modellprogram med fossilbilar som ges lite nytt smink var femte år då någon "ny" modell introduceras. Elbilar säljer de med förlust i små serier eftersom att de är uppbyggda på dyra färdiga drivlinor inköpta från LG eller Bosch eller någon annan. Volkswagen AG är de enda utanför Kina som iaf säger att de ska försöka masstillverka elbilar med egna batterier. Men VW har sagt mycket. 2014 lovade de att de skulle vara den ledande elbilstillverkaren i världen 2018. Så blev det inte. Det lär nog inte bli så 2022 heller. Att bygga elbilar med förtjänst verkar som sagt vara svårt.
Teslas trick har från början varit produktionslinor optimerade för elbil, och framför allt att bygga värden i varumärket som gör att kunderna är beredda att betala. Bland annat prestanda, unik design invändigt, fått rätt folk att skaffa bilen mm.
VW kommer aldrig kunna bygga om sitt varumärke till att ta de priser de behöver för en elbil. Tesla har byggt varumärket och dess värde rätt från början. Första genidraget var prestandan.
Med tanke på att Tesla har noll i reklambudget (men väl en marknadsföringsbudget, men det är inte samma som reklam) så är det rätt gott jobbat.
Ja, med tanke på hur många Tesla-ägare som agerar ambassadörer och gör reklam för bilarna på sina bloggar och annan social media, får man onekligen säga att Tesla lyckats! 🙂
Ja, det bör skrivas avhandlingar om detta och vara någon form av grund för marknadsföring framöver. Inte ens Apple klarade sig utan massiva reklamkampanjer. Tesla har gjort ett extremt bra varumärkesbygge, och uppenbarligen är produkten av en sådan kvalitet och med så nöjda kunder att de gör marknadsföringen gratis åt bolaget. Det är rätt unikt.
Tesla har brister, men styrkorna i bilarna är av en sådan nivå att man som ägare skiter i bristerna. Kanske borde skriva ett inlägg om alla de småsaker jag fullkomligt skiter i, trots att de finns där. T ex frånvaro av klädkrokar i Model S, inga handskfack i dörrarna eller fack bak på sätena (fixat i Model 3).
Elon är såklart ett geni, frispråkig dessutom.
Bara att gratulera.
Andra halvan av 2019 blir intressant, då får inte Tesla härja fritt längre utan andra märken men bilar som kan konkurrera dyker upp.
Just nu tror jag Tesla framförallt säljer för att de är de enda som kan leverera. Efterfrågan är stor
Om man lägger ihop alla konkurrenters totala produktionskapacitet så kommer man upp i hälften av vad Tesla kan producera nästa år. Elbilsmarknaden växer dessutom snabbare än vad alla tillverkare inklusive Tesla kan producera tillsammans.
Hmmm på vilka grunder hävdar man att marknaden växer snabbare? Det kan ju inte vara så att försäljningen växer snabbare då det ju inneburit att man måst importera från utomjordingar…
Verkar vara fina produkter, men allt har sitt pris…
https://www.revealnews.org/article/inside-teslas-factory-a-medical-clinic-designed-to-ignore-injured-workers/
det mest fantastiska angående detta bolag är hur man varje dag året runt kan trycka ut artiklar om rent nonsens. I många fall några ggr per år, som tex Shanghai "fabriken" som ska enligt Tesla och analytiker spotta ut Tesla bilar 2019. De som åker dit på plats rapporterar om ingen aktivitet, samt visar bilder på ett vattenfyllt risfält. Likaså dessa artiklar från WS bulls samt propagandakanaler som Electrek ,mflr, som påstår 7k/week produktion, snart 10k/week. Medans folk på plats rapprterar 2.5k/week produktion nu i nästan hela december. Dessutom tweetar Musk om beställ nu få full subsedies innan årsskiftet, bilar kan testköras och köpas på plats direkt osv, I mina öron låter det som att backloggen i så fall är slut. Maken till cirkus har aldrig skådats på aktiemarknaden, helt sanslöst, risken är väl nu att förtroendet för spektaklet gör att kapitalism slängs på gärsgården, när uppenbara manipulationer och lögner tweetas dagligen samt SEC och DOJ inte agerar. Dock verkar DOJ/FBI undersökning omöjliggöra kapitalinförskaffning.
Det mest korkade hittills måste väl ändå vara Boring company tunneln
https://www.youtube.com/watch?v=0ezF7NmwQZs
"Det mest korkade hittills.."
Det är väl mer ett test för att se vad som fungerar. Tycker han är riktigt driven och får fram en massa olika prototyper/ideer. Tror Hyperloop kommer bli riktigt bra. 1.200 km/h. Snabbare än flygplan. Kommer bli en riktig revolution. Kan bo i Dalarna och jobba var du vill i Sverige. Grymt. Finns mäktiga intressen som helst inte vill ha detta, då de äger fabriker, plan och vägar osv som blir värdelösa om detta kommer fram.
Ifall det stämmer att produktionen är avsevärt lägre än vad som sägs samt att backlog är tom, då kommer Tesla att inom kort att implodera och Musk att utredas för brott. Är detta rimligt?
Ja, är det sannolikt att backloggen är tom efter att ha öppnat upp för beställningar från Europa och har en reservationslista på 400k? Är det sannolikt att företaget ljuger om produktionssiffror när dessa måste presenteras på kvartalsrapporten och det inte går att komma undan faktum? Är detta mer sannolikt än randompersoners påståenden som de inte behöver backa upp eller stå till svars för när fakta läggs på bordet?
Otroligt kul att läsa! Det var en hel del folk som var ute och spred dålig press om Tesla. Så när Musk gav tillbaka kunde man inte låta bli att skratta(att företaget skulle bli uppköpt av privata finansiärer). Tyvärr fick han betala böter för det. Men kul var det iallafall! Att Mercedes går -33% är lite tankeväckande. USA's mest sålda bil är Ford F-150. Största SUV'n som finns. Finns knappt i Sverige, bara specialimport. Vi ligger ljusår efter USA. Vi i Sverige är så fattiga att vi inte ens har råd med USAs vanligaste bil!! Och skulle Sverige vara en Amerikansk delstat, så är vi den fattigaste delstaten. Också något att fundera över!!
https://nordic.businessinsider.com/best-selling-cars-and-trucks-in-america-in-2018-2018-8?r=US&IR=T
Den amerikanska delen av kön är slut på den nuvarande prisnivån, helt klart, men det finns säkert en del att hämta i Europa. Bolaget har gjort allt, både förra kvartalsrapporten och denna, för att få in så mycket försäljning som möjligt, vilket inte är något konstigt, så det blir mer intressant att se nivån på "vanlig" försäljning utan backlog i en marknad med mer konkurrens.
Lyckad "integrering" av den påklistrade pekskärmen…
… men ladda INTE din elbil i vanliga elektriska uttag !!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=7119837
Lite förvånad att den räknas som lyxbil. Vilka kriterier måste man uppnå för att kallas lyxbil? Japp har provkört den. Kändes mer som men Honda eller Toyota. Ännu mer förvånad att inte fler bilmärken tar upp kampen med Tesla. När Polestar från Volvo lanserades tänkte man, WOW en elbil men nä blev en hybrid 🙂 Lite Nokia för 15 år sedan.
Det framgår ju tydligt vad kriteriet är: kostar mycket
Allt är inte guld som glimmar.Inte ens hos Tesla.
https://www.youtube.com/watch?v=FSLTNjGI8hw (inte en länk)
Jaak