Intill förbannelsen får man ständigt höra från ludditerna och teknofoberna att utveckling, förbättringar och förenklingar av människors vardag är av ondo och det var bättre förr före automatisering av repetetiva sysslor påbörjades med konstbevattning för 3-4000 år sedan. Ett sådant handlar om självkörande bilar. Lustigt nog då att det tar det två dagar att byta vindrutan på en bil med självkörningskameror, på grund av kalibreringsbehovet. Och stenskotten kommer inte bli färre bara för att bilar kan köra sig själva.
Glasfirman ute och kör med Teslan (bortklippt av layoutskäl) i 71 km/h för att kalibrera självkörningskamerorna. |
Fick en fet spricka levererad i vindrutan på Teslan från en av de otaliga lastbilarna som kör grus och sten till eller från Västlänken, som valde att dumpa en rätt stor sten på bilen. Rutan höll iaf, men behövde bytas.
Till saken hör att det numera inte bara tar några timmar att byta en ruta, utan nästa två arbetsdagar. De tre framåtriktade kamerorna i den fullt självkörningsutrustade bilen behöver nämligen kalibreras när rutan bytts, vilket gör att man måste lämna in bilen på en för detta ändamål särskilt certifierad glasfirma.
Antalet stenskott (även om det här mer var en dumpning av en sten) kommer inte minska bara för att bilar får hel eller delvis förmåga att köra själva, däremot blir det mer underhållsarbete. Du kan nämligen också räkna med att enskilda sensorer på en självkörande bil blir skadade förr eller senare och måste åtgärdas. Annars kan de helt enkelt inte framföras. Ett helt förarlöst fordon kommer i det läget rent av behöva bärgas.
Kort sagt leder självkörande bilar kanske till färre chaufförer, men fler servicetekniker.
Och som vanligt innebär automatisering att fler får jobb, med mer kvalificerade uppgifter och mindre repetetiva tråkiga arbetesmoment.
Det tål att upprepas att vi aldrig förr haft så hög automatiseringsgrad och robotiseringsgrad som idag, men aldrig förr har så många haft jobb heller.
Fast ludditerna och teknofoberna drömmer sig tillbaka till tiden innan den första konstbevattningskanalen gjorde hinkbärarna arbetslösa för 3000-4000 år sedan. Eller åtminstone till när tvättmaskineran gjorde tvätterskorna arbetslösa. Det var bättre förr tydligen.
Kalibreringsbehovet av aktiva säkerhetssensorer är för övrigt inget unikt för Tesla.
49 kommentarer
I princip är det ju sant, effektivisering gör att vi kan använda mer till mindre. Det blir fex garanterat snart mycket färre bilar per människa. Jobb som någon redan kan försvinner, många enkla (“du kan börja imorgon”) jobb har redan försvunnit. Nya jobb kommer, som personen inte kan eller som inte är enkelt.
Det är inte konstigt att vissa blir bittra och gnälliga över det. Tex uber illustrerar ju dock hur sjukt det blir att försöka göra något åt det. Blev ju jävla massa tyckare i tex Sverige (ca 5 år efter Uber var populärt i världen, eftersom Stockholm alltid ligger ganska exakt 5 år efter den stora världen) som tycker Uber skulle vara olagligt för att… det blir billigare att resa. Så det är synd om dem som vill ha mer betalt.
Wow..
Ja, en reglerad taxiverksamhet är ju verkligen något negativt?
Hur var det med Uber-varianten där förarna egentligen höll på med svarttaxi-verksamhet?
Och varför måste allt nytt vara "billigt"?
Kan det inte räcka med större utbud och flera alternativ?
Uber hade ju dåligt rykte pga alla som körde för dem som i princip var svarttaxi, det var det många hakade upp sig på trots att det mig veterligen inte var ett problem i Sverige. Finns nog ingen som irriterar sig på något för att det är för billigt…
@least, men utnyttja dina statligt reglerade saker då? Om vi inte bryr oss om att du gör det, så bör du rimlig inte bry dig om att vi tycker att de är skit.
Att arbeta svart är ett separat problem. Det är olagligt att arbeta svart. Det har ingenting att göra med taxi (varför nu inte detta är självklart).
Är taxi en statligt reglerad verksamhet? Trodde det var länstyrelsen som hade hand om detta.
Och du anser att man ska kunna etablera en verksamhet där man tävlar med redan existerande taxi-bolag? Och då med ens egna Uber-spelregler, som skiljer sig rån de som andra är tvunga att rätta sig efter?
Det var precis detta som var en av kritiken mot Uber, de ville inte ha taxameter, något som är ett krav för alla andra taxi-bolag.
Men vet du? Idag har Uber taximetrar i sina bilar.
Och ingen "bråkar" med dem.
Vilka "vi" är det du pratar om?
VI är jag plus de förmodade andra människorna som också skiter i den reglerade piss-tjänsten svensk taxi. NI är dem som tycker att det är bra som det är.
“Och du anser att man ska kunna etablera en verksamhet där man tävlar med redan existerande taxi-bolag? Och då med ens egna Uber-spelregler, som skiljer sig rån de som andra är tvunga att rätta sig efter?”
JA! Det är självklart att man ska kunna göra det. Jag skiter väl i om Uber har någon väldefinierad antik variant av taximeter, eller befinner sig inom något väldefinierat regelverk. Jag konsumenar saker som uppfyller mina kriterium. Uber är exempel på en samling tjänster som har gjort det i 5-6 år.
Parallellt är det inga som helst problem med att NI gillar andra saker. Fortsätt betala för det, så fortsätter de bolagen leverera. Helt oavsett om jag väljer något annat.
Du var mig en bitsk en. 🙂
Digitala kameror skulle leda till att fotografer förlorade sina arbeten. Se nu vad det ledde till….. japp fler fotografer, retuschörer, grafiker och layoutare.
Man kan inte stoppa utvecklingen.
Visst kommer det att finnas självkörande lastbilar i framtiden. De kommer förmodligen att lastas av robotar men tänk vad många arbetstillfällen det blir för de som ska programmera alla dessa robotar….för att ge ett ex 🙂
De som verkligen har fått uppleva vad automatisering innebär är hästarna. Från att ha varit ett högstatusdjur med stor efterfrågan på sig inom en mängd yrken och arbeten är de idag i princip endast till för nöje. Vet inte om de är nöjda eller inte nöjda med sin nuvarande plats i historien men hade vi kunnat fråga dem så hade de varit intressant. (Lite skämt-å-sido). Jag tror heller inte att automatiseringen kommer leda till någon massarbetslöshet. Det jag fick höra så sent som för tre veckor sedan av chefen för Institutet för Framtidsstudier, kommer bara den offentliga sektorn att om 10-15 år behöva anställa ALLA nya unga på arbetsmarknaden. Det kommer självklart inte bli möjligt då även den privata sektorn vill ha del av den "kakan". Jag tror inte automatiseringen kommer leda till arbetslöshet. Tvärtom, den kommer att vara nödvändig för att behålla och utveckla vår levnadsstandard.
Det är lustigt det där med hästar. Som du säger så är vårt bruksbehov av dem försvinnande litet. En del travhästar och en del ridskolehästar och en del hästar för avel. Men de flesta verkar ha häst mest för nöjes skull. Som katt eller marsvin ungefär. Ta en kollega till mig som bor på en stor gård med bland annat sex islandshästar.
Bara grovfodret kostar minst tusen kr/månad per häst. Tillkommer sedan övriga kostnader och de är inte få, och inte små. Allt detta foder och alla dessa transporter av hästarna, bara för nöjes skull, är det inte på tiden att någon ifrågasätter detta? Rent slöseri med resurser och mycket onödiga utsläpp. Vi har fler hästar än kor i vårt land men när åt du hästbiff eller drack stomjölk senast?
Den offentliga sektorn skulle klara sig med hälften så många om bara de som uförde något nyttigt blev kvar.
I SVT:s koppleriprogram om bönder, så räcker det numera att ha några ridhästar stallade för att kallas bonde. Bönder var helt klart en annan yrkesgrupp förr…
Två dagar att nyta en ruta, verkligen?
En dag för att få glaset på plats, inklusive härdningstid.
Vad händer dag två?
Och vad är det för specifikt med att det är just en Tesla, de flesta nya bilar har en massa sensorer och kameror just i vindrutan.
Trots detta, så tar det inte två arbetsdagar att få rutan bytt på en Volvo V90.
Titta vad det står sist i inlägget. "Kalibreringsbehovet av aktiva säkerhetssensorer är för övrigt inget unikt för Tesla."
Hmm, den dök upp efter att jag läste… Lurigt. 😉
Fick rutan på Insignian(också delvis självkörande) bytt på en dag. Det är nog Teslaaägare utan koll som de snurrar upp.
"särskilt certifierad glasfirma"
Det är nog ovanstående som är förklaringen till att det tar tid att få din bil tillbaka, inte antalet timmar de lägger ner på att fixa den.
Det är nog sant att vi har många sysselsatta idag, medan det fortfarande är i princip högkonjunktur och vanligt folk konsumerar mängder av onödigheter, som kan produceras av rimligt okvalificerad arbetskraft. Äta ute är ett exempel och allt från snabbmatkedjor till "finrestauranger" anställer unga outbildade. När lågkonjunkturen kommer blir det nog många nedläggningar där… Kollektivtrafiken är en stor sektor och kan bli föremål för långtgående automatisering. Samtidigt är det en sektor som anställer många lågutbildade. De jobb som det blir fler av är vanligen jobb som kräver en rimligt lång utbildning. Var ska de som av olika skäl inte klarar att utbilda sig, till slut få arbete? Den nuvarande låga arbetslösheten beror delvis på små ungdomskullar. Löfven slår sig opåkallat för bröstet där…
Det är brist på kockar och kallskänkor. Särskilt är det brist på kockar som är lite bättre. Delvis beror det på låga löner i branschen och att yrket är slitsamt och stressigt.
Självklart kommer den tekniska utvecklingen att skapa en massa nya jobb. Inget ont i det (för min del). Men skapar tekniken jobb åt samma människor den tar jobbet från? Kan alla chaufförer börja jobba som servicetekniker? Om ja så är ju allt frid och fröjd. Om inte, trist att vara chaufför. Det är lätt att fnysa åt problem som man själv inte har något ont av.
Det går alltid att utbilda sig. Vad gör du själv när du inte diskar och tvättar kläder för hand?
Att raljera om disk och tvätt för hand är väl en onödig halmgubbe. Jag älskar modern teknik och har de prylar jag behöver för att underlätta vardagen. Självklart kan man utbilda sig men det är inte alla som har fallenhet att bli servicetekniker på Tesla eller att plugga öht. Det går att tänka utanför sin egen horisont och behov.
En helt självkörande bil behöver inte ens ha en vindruta. Förmodligen har man en stor skärm där istället där man kan titta på vad man vill. Ganska snart kommer de flesta att ha bil som en tjänst istället för att äga den själv. Det betyder att det kommer finnas ett fåtal biloperatörer som upphandlar ett fåtal standard modeller med fokus på effektivitet över hela livscykeln. Reparationer och underhåll kommer kunna automatiseras de också. Så fler kvalificerade jobb men väldigt många jobb inom transportsektorn kommer ryka. Väldigt många fler än de som håller i en ratt idag.
Robotar kommer ta även de nya jobben så småningom
Och arbetsmarknaden kommer utvecklas och det kommer andra jobb och så håller det på.
I fablernas värld. Försök fatta att världen snart rymmer tio miljarder människor, varav de flesta kämpar för att skrapa ihop några dollar om dagen. Medan multimiljardärerna lägger beslag på allt mer av världens pengar. Vanligt folk blir i slutändan värda noll på arbetsmarknaden.
Håller med dig Kuckeliku. Arbetssiffrorna i Sverige är dopade av hushållens och företagens ökade skuldsättning sedan finanskrisen. Ser vi på andra länder är det främst enkla och lågbetalada serviceyrken som ökar. Jobben som försvinner är ofta välbetalda yrken inom industri men även halvkvalificerade tjänsteyrken. Trots allt sysslar en övervägande del av mänskligheten med samma saker som för 100 år sedan. Låt vara att vi är betydligt mer effektiva idag.
Det talas mycket om självkörande bilar, bussar och lastbilar. Men ingenting om självkörande spårvagnar, tunnelbanor och tåg. De om något borde var enkelt att köra utan förare. Det är nog många år kvar innan vi får något större antal arbetslösa på vägtrafiken.
Det finns redan helautomatisk tunnelbana i köpenhamn.
https://www.youtube.com/watch?v=0JPrp9N0_BI
DLR i London invigdes 87, och har vad jag vet varit förarlös från start? De är det i alla nu. Men så klart otroligt mycket enklare med helt eget spår.
Tågen på röda linjen i Stockholm är redan nu förberedd för självkörande?
Vad är det för fel med tvätterskor när vi behöver så många fler enkla arbeten enligt många folkvalda, rot och rut behöver förstärkas till vi ser tvätterskor igen.
En favoritkategori arbetare är sumprunkarna – deras jobb bestod i att röra en sump (fisknät i, i detta fall, ett vattenbad) så att fisken förblev färsk. Idag ersatta av kylskåp och kyltransporter. Har aldrig träffat en arbetslös sumprunkare – men det måste ju finnas tusental. Jo, då …
Ja, att skaka fisksumpen är ingen stor bransch i dagsläget. En luftpump sköter detta, och eliminerade en hel bransch i ett svep!
Det blir jättebra. Då kan våra taxichaufförer äntligen ta alla vakanta läkartjänster som de egentligen är utbildade för.
Nu kommer jag låta desillusionerad men jag tror det kommer dröja en evighet innan det blir verklighet med bra teknik så att det allvarligt påverkar arbetskraften. Baserar mest detta på hur kassa IT-system, även nybyggda, är inom vårdnära branscher och i vården trots att de kostar mycket pengar. Sen trodde jag när jag var barn att vi minst skulle ha svävare vid det här laget 🙂 jag har en Volvo… Skulle älska om bilen kunde köra mig till jobbet samtidigt som jag kunde dricka morgonkaffet.
Det uppstår nya behov. Om man automatiserar tunnelbanan som t.ex. i Köpenhamn så kommer det krävas fler tekniker och utvecklare istället.
Spärrvakter finns bara i Stockholm av tradition, all biljetthantering går ju att sköta via automat/app/internet/pressbyrän så där har man ett exempel på hur man får kostnaden för två system samtidigt.
Ett problem som jag tror kommer i framtiden är att all denna teknologi behöver mycket energi och skrämmande nog verkar ju många blanda ihop energi/teknik. Peak oil kan ju riskera att kväva den tekniska utvecklingen för trots allt är världen mer beroende av olja än någonsin och EROI går stadigt nedåt. Hur man än vrider och vänder på det minskar exergin och entropin ökar…
Typiskt datornördar att tycka att ny teknik är så jävla bäst. Folk blir ju helt dumma i huvudet av mobiler och datorspel, lev livet istället jävla nördar.
Cheferna på Google visste tydligen inte skillnad på teknologi och energi dom tror helt enkelt att ny teknik kan skapa energi. En sån arrogant, ignorant och direkt okunnig inställning är tyvärr vad många i techindustrin har vilket är skrämmande faktiskt. Solen är det enda som ger oss energi direkt och indirekt (förutom kärnkraft). Men många tomtar tror ju att bara man uppfinner en perpetuum mobile så löser det sig, problemet är bara att dom kanske måste läsa in sig på termodynamikens första samt andra lag först så dom vaknar stackarna…
Allan du har fel, månkraft är en bra källa till el för Minestos drakar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Litiumet till elbilarnas batterier räcker enligt vetenskapen fram till ca 2050 men oavsett det transporteras det 800ggr mer gods än rumpor via lastbil, båt, flyg och järnväg (där endast elektrifierad järnväg är hållbar). Det handlar både om att strukturera om samhället bort från bl.a. bilberoende förorter och förbättra dom kollektiva transporterna men framförallt att skapa hållbara godstransporter…
Allan järnväg hem till tomten verkar … Självkörande fordon är nära att ta över i gruvor och sedan hem till dig. Litium är inte sällsynt däremot är nuvarande gruvor begränsade. För övrigt har vi säkert andra batterier långt före 2050. Mycket FoU pågår. En hyfsad chans finns att det blir superkondensatorer i fordonen med en teoretisk möjlighet till mer energi per kg än i fossila bränslen.
Framstegen inom fusion har varit stora de senaste åren.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec jag hoppas du får rätt men det finns många andra delar i ekvationen där framtidsoptimismen kring transporter, energi och ekonomi enligt mig är lite naiv..
Naiv optimism och lamslagen skräck. Finns stora problem med dagens fossila beroende CO2 är värst och jag är tveksam till om vi klarar 2 grader. Kol finns i så stor mängd fossilt lagrat lättåtkomligt. När temperaturen stiger börjar mer metan frigöras från tundra och havsbotten. Risken finns att även om vi slutar bränna fossilt nästan helt till 2040 så är det för sent. När det gäller tekniska lösningar går det med mindre problem att sluta använda fossila bränslen, men för många ekonomer har för stor makt idag med dålig kunskap om världen. Politiker, företagare och journalister är ofta beroende av dessa inkompetenta individer. Ja det finns ekonomer som förstår och en del som även försöker förklara. Mer el utan att bränna fossilt behövs genast.
Lite positivt som avslutning. Eldrivna färjor igång och i Norge ska allt inrikesflyg bli eldrivet. Nya flygplan för passagerare på kort avstånd (500+ km) ska lyfta 2019 och kort efteråt börja ta passagerare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fast även om nya elnilar kommer att reducera utsläppen så kommer ju många problem med privatbilism i större städer finnas kvar. Men det är säkert bra för den sista kilometern-transporter.
Är bara en tidsfråga innan den globala finansbubblan spricker (2008 var endast en sättning) och det kommer slå undan benen på bl.a. frackingbolagen (som levt på konstgjord andning) samt stora delar av elbilsmarknaden där många redan bygger sina elbilar med förlust men sen kränger bensinsuvar för att finansiera elsidan.
Världens ekonomi är beroende av konstant tillväxt och billig olja och båda två slår i väggen när som helst så håll i hatten..
Intressant att höra om dessa praktiska erfarenheter åtminstone. Vad gäller självkörande bilar så verkar testresultaten i USA vara en smula tvetydiga. Dels c:a 0,2 "disengages" per 1000 miles, det låter ju inte så illa. Å andra sidan rapporterar Buzzfeed att Uber internt ser "13 miles per intervention" i sina bilar. Mäter man samma sak?
https://www.nextbigfuture.com/2018/03/uber-self-driving-system-was-still-400-times-worse-waymo-in-2018-on-key-distance-intervention-metric.html
https://www.forbes.com/sites/enroute/2018/02/02/when-are-self-driving-cars-safe-its-a-question-disengagements-cant-answer/#311e44fd67b1
Dödsolyckan när en självkörande bil körde över en fotgängare verkade delvis bero på att föraren hade annat för sig. Så ouppmärksamhet pga uttråkning (som att granska bagagebandet på flygplatsen) lär vara ett problem innan tekniken mognat tillräckligt.
https://www.nytimes.com/2018/03/19/technology/uber-driverless-fatality.html