Teslas marssmarknadssedan Model 3 finns nu i Teslas utställningshall vid Brunnsparken i centralaste Göteborg. Samtidigt sparkar nu General Motors 14 000 pers för att ingen vill köpa deras sedaner (de har köpt Model 3 istället). Istället ska man satsa på elfordon och autonom körning. Foton på Model 3 nedan.
Tesla Model 3. |
Versionen som visas upp är en premiumutrustad fyrhjulsdriven röd Model 3. Det är dock en amerikansk bil, med den amerikanska laddkontakten.
Tesla Model 3. |
Förarmiljön i Tesla Model 3. Där P står nu kommer hastigheten annars anges. |
Tesla Model 3. |
Liksom Model S numera har Model 3 glastak hela vägen. |
Tesla Model 3. |
Tesla Model 3. |
Framsätesmiljön hos Tesla Model 3. |
Tesla Model 3. |
Tesla Model 3. |
Övergripande intryck var en mycket kompetent bil. Något mindre invändigt än Model S förstås, i synnerhet i baksätet. Dock gick det att sitta två långa män (184+ cm) i framsätet och tre långa män (184+) i baksätet samtidigt, men kanske inte något man gör på en långfärd likt i Model S eller Model X. Gott om utrymme för huvudet, men på gränsen för benen bak. Då var i mitt fall personen fram 190 cm. Som familjebil kommer den fungera utmärkt utrymmesmässigt.
Samtliga önskemål hos inredningen i Model S är åtgärdade i Model 3, dvs stora sidofack i dörrarna, fack på baksidan av framsätena, kläd- och galghängare, samt förbättrad mittkonsol, och inklusive en väldigt smart lösning för individuell anpassning av mobiltelefonladdning oavsett vad man har för sladduttag till mobilen, samt utfällbart mittarmstöd med mugghållare i baksätet.
Störde mig inte alls på att inte ha någon instrumentpanel när jag testade förarmiljön, men har inte kör bilen på väg än.
Tesla vill inte ange hur stort batteriet är i kWh, utan pratar istället om long range och short range det gick att räkna ut det till 76 kWh utifrån angiven kvarvarande körsträcka, beräknad snittförbrukning per kilometer och befintlig laddning (89% laddning, höga 265 Wh/km pga korta körsträckor in i butiken från lastbil, 256 km kvar beräknad körsträcka vid 265 Wh/km ger 256*0.265/0.89=76.22 kWh). Jag har sett siffror på nätet om 78 kWh, så någonstans där ligger den alltså. Total körsträcka på en laddning är marginellt mindre än Model S 100 D. Mer normal förbrukning bör ligga runt 1.6 kWh/mil, dvs 475 km praktisk körsträcka i verkligheten. Motsvarande för Model S 100 D landar på uppåt 550 km. Dock bör det gå snabbare att ladda en Model 3, pga mindre batteristorlek, så på längre sträckor kanske hela resan tar lika lång tid.
Definitivt en attraktiv bil. Lyxdetaljer från Model S saknades, med t ex enklare handtag på dörrarna, och ingen automatisk baklucka.
Samtidigt kom just nyheten att General Motors sparkar 14 000 personer, eftersom ingen vill köpa deras fossilsedaner. Sedanköparna har som bekant flockats till just Tesla Model 3. GM ska nu istället storsatsa på elbilar och autonomi, men man kommer förstås fortsätta ligga många år efter Tesla, likt resten av branschen. Chevrolet Bolt har som bekant floppat, men så går det när man tvunget måste göra elbilar fula.
Trots 100 000+ bilar med autopilot ute på vägarna, som alla samlar in realtidsdata till Teslas AI-system, så är det långt kvar till autonomi för Tesla. Det lär vara ännu längre för de som bara har ett fåtal bilar på vägarna, som inte laddar upp data från verkligheten, eller som bara kör i verkliga eller virtuella laboratoriemiljöer. Det är enormt långt kvar till att bilar ska kunna navigera en europeisk stadsmiljö, Tesla klarar t ex inte ens av rondeller än, för att inte tala om trafikljus och andra korsningar, vägarbeten eller annat som inte är planerat. GM:s nuvarande programvara klarar bara av motorvägar där GM har kört och spelat in hela motorvägen exakt i förväg. Tesla är där många år före, då man faktiskt klarar motorvägar generellt. Tills det blir vägarbete.
Men GM bekräftar med sin strategiändring att Tesla ligger rätt riktad, och i praktiken drar bilbranschen efter sig skrikandes in i framtiden.
23 kommentarer
Den Chevrolet Volt du nämner är ingen elbil utan en av de första kommersiellt sålda laddhybriderna – den som i Europa hette Opel Ampera. Man tillverkar vad jag vet fortfarande elbilen Chevrolet Bolt – som skulle fått namnet Open Ampera-e i Europa men som pga försäljningen av Opel till PSA knappast lär dyka upp här. Bolt tillverkar man vad jag förstått främst som Complicance Car, alltså som nollutsläppsbil som ger rätt att sälja fler fossilbilar, och någon massproduktion som Tesla Model 3 verkar inte vara trolig.
Naturligtvis. Skrev fel. Bolt inte Volt.
Ser fram emot att elektrifieringen tar steg framåt. Jag gillade också tänket med räckviddsförlängare (typ som orginal Ampera men ändå inte). Sätt en liten typ etanoldriven motor som laddar batteriet och arbetar på, för den, optimala varvtal som krisbackup.
Har ni sett Sono Motors? De har en elbil med solceller i lite mer än tankestadiet som, enligt dem, laddar 3 mil om dagen vid optimala och soliga förhållanden.
Varför? Enklare att ladda när man stannar för att gå på toaletten, ta en kaffe eller käka lunch. Jag har inte ändrat eller utökat mina pauser på långa resor (typiskt: Göteborg-Stockholm), bara förlagt dem där jag kan ladda samtidigt. Tar precis lika lång tid att köra sträckan som alltid.
Sono Motors. 3 mil vid Medelhavet sommartid då. 0 vintertid i Sverige.
Ansluta en kabel när man lägger en kabel.
Ser verkligen hemsk ut interiört. Klarar den Waze in dash eller behöver en hålla på och fippla med en telefon för det 2018? Läst recensioner av professionella motorjournalister och i princip alla skriver ner interiören och UX för föraren och skriver upp körkänslan. Lutar åt en Niro.
Varför ska man köra Waze, när man har navigator med extra allt och aktuellt realtid trafikläge, inklusive alternativa rutter vid störningar, inbyggt och integrerat mot bilens övriga system som laddning, och vart och när man behöver ladda etc?
Skaffa du en Niro dock, vi vet att du avskyr Tesla.
Att motorjournalister föredrar 80-talsinredning får stå för dem. Jag kan dessvärre inte byta tillbaka till det efter ett halvår med Teslas moderna sparsamma och stilrena inredning. Som att sitta med en NMT-telefon på 80-talet kontra en iPhone.
Har man kommit något längre hur autonoma bilar skall lösa moraliska problem? Alltså ex. valet mellan att köra över en eller två personer om situationen uppstår. Har förstått att sådant varit lite kontroversiellt tidigare. Även om det är exakt samma problem en personkörd bil skulle stå inför.
På grund av historiska orättvisor kör de gissningsvis över kränkta vita män först.
Det är ju ett reellt problem som biltillverkarna måste hantera, tänk om bilen kör över ex. en ung afroamerikanska istället för en äldre vit man i USA, det kommer bli en medial katastrof utan like att hantera. Allt kommer ifrågasättas i media och kommer försöka skyllas på företagen. Bilarna måste vara utrustade för att hantera dessa typer av situationer.
En rasande vacker bil men jag undrar som alltid när det gäller moderna aerodynamiskt utformade bilar med sina ofta höga bakvagnar och små bakrutor. Riskerar jag att backa över en tvååring utan att märka det (i tid)? Har Teslan "ögon" bakåt som varnar.
Förutom backkamera, radar och tolv kameror åt olika håll, eller vad det nu är?
Åtta kameror enl uppgift
Åtta kameror enl uppgift
Dessutom i min favoritfärg. Jag får nog nöja mig med instegsmodellen i solid svart. Själv så tänkte jag avvakta något med köpet, var mest ute efter en bra kölapp. Verkar skaka en del hos de "traditionella" bilverkarna. Tesla samt Hyundai/Kia verkar dock ligga bra till, kanske även Renault och Nissan. Men vilken flopp för nya Leaf och dess laddning, definitivt en deal-breaker som de måste åtgärda illa kvickt.
Ser väldigt amerikanisk ut med träpanelen på insidan
Inte standardinredningen tror jag.
Nu är det kanske bara jag, men snabba rörelser på instrumenteringen tycker jag är sjukt störigt och distraherande.
Varför så många nya bilar envisas med digital hastighetsmätare förstår jag således inte. Att den sen inte heller är centrerad gör ju bara saken värre – men vad vet jag, de har kanske löst det på något smart sätt.
Gällande interiördesignen är det ju subjektivt, men man får intrycket att någon i t-shirt fått säga sista ordet om utseendet. Att sätta sig med skräddarsytt i den kommer se förskräckligt ut, men så är det ju deras budgetmodell.
Hur är det med leverans, finns uppgifter på när man kan plocka ut en i Sverige om man ställer sig i kö nu? Bör ju finns ett antal bra mycket äldre förhandsbokningar.
Spontant känns det väldigt udda att ha displayen för info traditionellt monterad i mitten i stället för bakom ratten. Lite Citroen-tänk, varför inte lösa ett ickeproblem med en helt ny lösning som ofta redan prövats och förkastats.
Visserligen kan man då inte nå den med händerna, men ska man å andra sidan verkligen hålla på fippla med panelen när man kör?
Röststyrning av panelen är väl mer rimligt att tänka sig under körning, och då bör det ju rimligen vara mer trafiksäkert att ha den monterad traditionellt rakt fram.
Jag spår att senare årsmodeller kommer ha en mer traditionellt placerad display för sådan info som föraren har intresse av att se, typ hastighet, batteri och notiser.
Kikade på den när den var på MoS i Solna för ett par veckor sedan. Håller med i det mesta du noterar och jag bara älskar instrumenteringen! Rätt bra innerutrymmen och förvånansvärt stort bagage, lite smalt dock men det har mest med storleken på bilen att göra. I frunken kunde man stoppa in ett par matkassar alternativ laddsladdar. Dock rätt plastig ratt och inredning…men jag skulle nog kunna vänja mig. Går att konfa de olika modellerna på amerikanska tesla.com. Prisspannet mellan ~$50k till $72k. Snabbaste modellen kommer man ca 50 mil och 0-100 på 3.3 sek…måste man ju ha 🙂
Fast nu konkurrerar knappast GM med Tesla om sina kunder. Det låter mest som önsketänkande från din sida.
GMs problem är snarare att ståltullarna börjar kännas