Tesla nådde produktionsmålet för tredje kvartalet med god marginal enligt ett pressmeddelande från bolaget. Totalt levererades 83 500 bilar under kvartalet, trots att man gått över till att producera fyrhjulsdrivna Model 3 från tidigare bakhjulsdrivna, och trots handelskriget USA – Kina.
![]() |
Teslor på service i Oslo. |
Tesla hade gett prognosen att man skulle leverera 50 000 – 55 000 Model 3 under tredje kvartalet, och siffran landade på 53 239 plus/minus 0.5% beroende på om allt pappersarbete fyllts i korrekt av kunden och inte måste göras om. Total siffra var 83 500 inklusive bilar producerade tidigare kvartal, som nu levererades under Q3 landade på 55 840 Model 3, 14 450 Model S och 13 190 Model X.
Sista veckan i kvartalet producerades 5 300 Model S, trots att man under kvartalet lade om produktionen från bakhjulsdrivna bilar till fyrhjulsdrivna och prestandamodeller. Enbart leveranserna av Model 3 under kvartalet var dubbelt så stora som de tidigare totala leveranserna av bilmodellen samtliga tidigare kvartal tillsammans.
Drygt 11 000 bilar var i transport till slutkund vid kvartalsslutet har alltså ännu inte levererats.
På grund av handelskriget mellan USA och Kina skyndar man nu på byggnationen av bolagets kinesiska fabrik i Shanghai, då Model S och Model X just nu blir överrpissatta 40% på världens största elbilsmarknad. Ändå lyckades man slå bolagets totala leveransrekord under kvartalet.
Några ledtrådar om finansiellt resultat finns förstås inte i pressmeddelandet. VD:n och avgående ordföranden Elon Musk har dock sagt att man under andra halvåret kommer visa vinstom man når produktionsmålen. Frågan är mest om det avser produktionsmålen i tredje eller fjärde kvartalet?
![]() |
Dagschart Tesla (NASDAQ:TSLA). |
Aktien steg initialt något när handeln öppnade i USA idag och ligger fortfarande på plus även om den fallit tillbaka från öppningskursen. Man kan förmoda att marknaden förväntade sig att Tesla skulle klara de tidigare kommunicerade prognoserna.
17 kommentarer
Samtidigt i ett annat, förlåt samma, universum leverande GM 3000% fler bilar och med en lönsamhet på ungefär 50 000 000 000 kronor på årsbasis. Men det är kanske inget att skriva om.
Jo, men tjänar dom pengar som Tesla?
Tesla förlorar pengar på varje såld bil. Är lite som Saab var…
Alla är vi barn i början. Tesla försöker muta in ett segment och koncept i premiumklassen för elbilar, där ingen annan finns än på dessa volymer. Det kommer förstås flera spelare, men de ligger lite efter. Varumärket är ju också numera världskänt, och har ganska positiva vibbar. Bara det är ju värt en del. Lite som iPhone kommer de förmodligen alltid att ha sina följare. Och de kommer att tjäna pengar i år. Frågan är om det räcker.
Teslas försäljning jämfört med andra bilmärken i USA börjar bli väldigt hög. Det samtidigt som de har ett genomsnittligt försäljningspris per bil över 600000kr. Under lång tid har Tesla investerat för att kunna massproducera elbilar. Det har varit dyrt men nu börjar den investeringen ge vinst.
Andra biltillverkare är inte bara lite efter. De förlorar nu försäljning samtidigt som de tvingas använda dyra batterier från tredje part. De kommer få det svårt att ställa om särskilt eftersom många har mängder av gamla fabriker som kan bli värdelösa inom 10 år.
i slutet av September var Tesla model 3 den 61 mest sålda bilmodellen i USA enligt Focus2move. Kvalar knappast som "väldigt högt" i jämförelse med andra bilmärken.
De flesta bilmärken gör fin vinst på sina förbränningsmotordrivna bilar som utgör huvuddelen av modellprogrammen. De behöver således inte göra någon vinst på elbilarna som under överskådlig framtid kommer att vara en nischprodukt och som kommer säljas med förlust för att ta marknadsandelar och ev uppfylla något lagkrav. För Teslas skull får vi hoppas att dess varumärke är nog slagkraftigt och att de fortsätter leverera snygga bilar. Annars blir det nog kärvt när man t ex kan köpa en Mercedes eller Audi med samma specs till avsevärt lägre pris.
Ocke, vad är det då för statistik du tittar på? Är det på årsbasis ackumulerat t.o.m augusti eller? Tittar man på enskilda månader var Tesla Model 3 den 18 mest sålda modellen i USA, då är pickuper och SUVar inräknade. I augusti såldes om jag minns rätt drygt 17000 Model 3 i USA.
I september såldes det efter vad jag såg igår 22000 Model 3 i USA, vilket borde göra att den klättrar ytterligare någon eller ett par platser. Så även om statistiken på årsbasis säger en sak visar den på månadsbasis tydligare att försäljningen stigit brant sedan tillverkningen kommit igång på allvar.
Om man sen väljer att tycka att det är "väldigt högt" att sälja 22000 exemplar av en kompaktsedan på en marknad där den största produkten är en pickup som säljer 80000 är en annan sak. Men då kan man å andra sidan också spekulera i hur det kommer att se ut om 3-4 år när Tesla även har en pickup i modellutbudet…
@Ocke Du verkar ha svårt att se att framtiden för Hybrid/elbilar är lysande i jämförelse med bensin drivna bilar.
många länder vill förbjuda nyförsäljning av bensin/diesel bilar
Danmark 2030 Kina 2032 Scotland 2032 UK 2040 Frankrika 2040 ..
Misstänker att det nästa som kommer är stämmningar emot bil tillverkare för att de förstör människors hälsa
Du missar också en sak med TESLA. De har ett mycket omfattande laddnät med mycket hög effekt.
Det har varken mercedes eller audi
@Stefan Larsson
Jag tittade på ackumulerat tom utgången augusti. Men jag ger dig att det i fallet Tesla model 3 är rimligare att titta på augusti månad då produktion och försäljning ökat successivt under året. Tesla 3 är då enligt focus2move nr 21 med 17800 sålda bilar under augusti. Kanske kan anses som "väldigt högt" för en nykomling?
@Stefan
Jag tror att det kommer att säljas fler elbilar framöver men de kommer inte att ha tagit över världen 2030 då t ex Sverige ska ha en "fossilfri fordonsflotta". Det är produktionstekniskt omöjligt.
Lite siffror. Det såldes ca 86 miljoner nya bilar i världen 2017. Av dessa var ca 670 000 elbilar vilket var en ökning av elbilsförsäljningen med 78% från föregående år. (carsalesbase.com) Om vi är optimistiska och förutsätter att elbilsförsäljningen ökar med 80% om året och bilförsäljningen med 2-3% per år kommer elbilar utgöra 100% av alla nya bilar om ca 9år, dvs år 2027. Men tyvärr är en 80%ig ökning nio år i rad helt orimligt.
Nej, att Sveriges hela fordonsflotta skulle vara fossilfri till 2030 är självklart en utopi – det skulle inte minst kräva utskrotning av fullt fungerande fordon och därmed kapitalförstöring i en fullständigt oacceptabel omfattning.
Däremot tror jag vi kommer att se en omställning till eldrivet när det gäller nya fordon i en takt som mycket väl kan närma sig den du nämner. När väl bollen är satt i rullning och de flesta inser hur mycket billigare, miljövänligare och i allmänhet effektivare det är att köra på el kommer ingen längre att vilja köpa en fossilbil. Än är det i sin linda men ge VW mfl tillverkare 5-6 år så kommer det att se helt annorlunda ut jämfört med idag. Jämförelsen med övergången till smartphones är inte alls långsökt även om det kommer att ta lite längre innan hela bilparken är utbytt pga investeringskostnaden och bilars livslängd jämfört med telefoner.
Jag tror att elektrifieringen av transportsektorn kommer att ta betydligt längre tid. Ett exempel är Teslas Gigafactory som t ex tog fem år på sig från offentliggörande, planering hade igångsatts tidigare, till nära full produktionskapacitet. Och då ansvarade Panasonic för att uppföra hela battericellsproduktionen.
Sen är en elbil inte speciellt mycket billigare i drift i jämförelse med en bil driven på fossil bensin när punktskatter räknas bort varför drivkraften att köpa elbil inte är lika stor internationellt som inom EU. Däremot är de avsevärt mycket dyrare i inköp. Att valda politiker skulle lyckas ta de individuella transportmedlen av medelklassen ser jag heller inte framför mig.
Visst krävs det investeringar och produktionskapacitet. Men den i nuläget fortfarande ganska höga kostnaden för batterier kommer fortsätta sjunka, och när väl volymerna för elbilar ökar kommer de snarare att bli billigare än fossilbilar eftersom de är mindre komplexa vilket dessutom innebär lägre kostnader för service och underhåll.
Där kan man förstås argumentera för att tillverkarna kommer att se till att kompensera sig för sina uteblivna intäkter och vinster på såväl försäljning som eftermarknad, men där kommer i vanlig ordningen marknaden att se till att priserna generellt går ner. Försöker någon tillverkare "fuska" på detta område kommer nämligen någon annan i så fall att sälja en billigare produkt – min gissning är att vi kommer att få se några av dagens stora tillverkare gå omkull i denna process.
Ja kommer att fortssätta köra me min goa o varma diselbil så får anndra köra sina elektriska räserbilar så mycke de vill
Det är ju superkul att det går bra för Tesla ju. Samtidigt är det inte lite intressant vart alla pengar kommer ifrån om de nu går med förlust varje månad och har gjort i mer än 15 år..
PeakOil har kommit och gått och nästa år tror jag alla biltillverkare är på tåget med batteridrivna modeller. 2027 trodde ngn amerikansk spåfirma/analytiker att alla bilar är elektriska… vi får väl se vad som händer
Kul att Tesla klarar målen! Andra biltillverkare klarar inte samma prestanda och räckvidd ännu på flera år, och som tidigare visats på bloggen så är Tesla den överlägset bäst säljande bilen inom sitt segment. Om bara Tesla klarar att visa lönsamhet som de sagt så tror jag övriga konkurrenter blir mer och mer oroliga. Det är ju tydligt iaf i USA vilken bil som kunderna vill ha!
"…Former GM exec Bob Lutz predicts conspiracy theorists will soon be asking 'Who killed Tesla?' …"
https://nordic.businessinsider.com/tesla-is-headed-for-the-graveyard-former-gm-exec-bob-lutz-claims-2018-9?r=US&IR=T
Hmmm…
Men GM har väl inte varit någon större "hit" vare sig ekonomiskt eller tekniskt / utvecklingsmässigt.. ?
Och idag drivs exv. en Chevrolet "Impala" – en reinkarnation av fen- och kromtyngda "dollargrin" och ett namn som förpliktigar – av 4 (fyra) cylindriga motorer ifrån OPEL…
😉