Tesla (NASDAQ:TSLA) återhämtade fredagens ras när handeln öppnade idag. Uppenbarligen är marknaden nöjda med att Elon Musk avgår som ordförande, men kvarstår som VD.
![]() |
15-minuterschart för Tesla (NASDAQ:TSLA) |
Tesla är alltså tillbaka på torsdagens nivåer igen, som om helgens uppgörelse mellan Elon Musk och den amerikanska finansinspektionen SEC aldrig hade hänt.
![]() |
Dagschart Tesla. |
Nu återstår att se vad för ytterligare angrepp som dras igång mot bolaget, för blankarna kommer knappast resignera och avsluta sina positioner. Istället gäller det att hitta någon ny angreppsvektor.
Ett internt utskick inom bolaget ska ha angett att man är mycket nära att göra vinst då man nått produktionsmålen. Inte helt orimligt att Musk framöver främst kommer ägna sig åt interna utskick, som sedan kan läckas till media, istället för att sitta på Twitter.
Går man in på 4-Traders anges analytikerkonsensus för rörelseresultat år 2019 till 983 MUSD och 2020 till 1941 MUSD. Faktiskt reslultat efter finanser och skatt väntas bli 57 MUSD nästa år och 1 230 MUSD året därpå, vilket ger ett p/e på 40 (på fredagens kurs). En fortsatt positiv prognos, men p/e 40 på resultatet år 2020 gör knappast aktien köpvärd, särskilt som dagens uppgång höjt p/e ännu mer.
Målkursen för analytikerna är i snitt 310 USD per aktie. Idag handlas aktien på dryg 309 USD, så ska man lita på analytiker finns ingen uppsida.
Oavsett måste den som ligger inne i aktien ha en magsäck av stål för att klara av svängningarna i ett bolag som de flesta aktiva verkar avsky.
Men Tesla är aldrig tråkigt. Se bara på kommentarsfältet nedan:
17 kommentarer
Nä, vi behöver fler Musk! Nästa ggn du åker till ngt fritt land får du tuta på en tjock och sippa lite virre. Jag menar, vin?
Man måste älska Musk för den frigjordhet han bidrar med. Sitta och röka puka på bästa sändningstid, det går inte av för hackor. Nästan så att man funderar på att spara till en sån där batteribil själv.
Utan Tesla hade Musk kunnat fokusera 100 procent på SpaceX. Elbilar får vi även utan Tesla. Men kommer vi bygga bas på Mars i vår livstid utan SpaceX?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är fel att beskriva blankarna som att de är angripare av eller emot bolaget. De har gjort en analys och anser att bolaget är övervärderat precis som du Lars. Bolaget går ju inte sämre av att aktiekursen stiger eller faller. Bolagsledningen borde inte bry sig så mycket om aktiekursen och istället fokusera på verksamheten. Problemet i Musks fall är att han äger ca 20% av bolaget och har belånat aktierna så han är skiträdd att kursen ska falla för mycket. Dessutom har han ett galet bonusprogram baserat på aktiekursen.
Det är kritiskt för Teslas ledning att snacka upp aktiekursen. En convertible bond om 920 MUSD förfaller i mars 2019 och om inte aktiekursen då överstiger lösenpriset om 360 USD blir det att hosta upp kontanter.
Det är väl en sak att blanka för att man inte tror på bolaget, men blankarna i det här fallet jobbar ju aktivt för att Tesla ska misslyckas.
Nja en magsäck av stål, har gissat att framtida ägare har en magsäck full av ris. Tesla producerar för få bilar i sina anläggningar för att nå lönsamhet, NUMMI där GM/Toyota huserade är ett sådant exempel, NUMMI är idag bara en femtedel så produktiv per anställd som anläggningen var under 90-talet.
Bara att konstatera att Tesla varit en usel investering på börsen i år, långt från index och ännu längre från mogna techbolag som går med vinst.
VEM kommer att köpa upp (varumärket) Tesla ?
* "Socialistiska" VW ?
Ja, jag skriver socialistiska eftersom VW till minst 20% enligt lag måste ägas av tyska förbundsstaten Niedersachsen… Arbetslösa tyskar som börjar snacka sig samman och gå ut och "promenera" kan störta hela stater…
Och statliga liksom familjeägda företag har ju en mindre vilja att avskeda jämfört med företag ägda av snäva kvartalssifferstyrda amerikanska fonder
* Daimler-Benz ?
* Någon kines ?
Så var det förr men du har också fel i det mesta du skriver i inlägget.
Niedersachsen måste inte enligt lag äga 20% av VW. Det som var lite speciellt var att det fanns en lag som krävde 80% majoritet för att driva igenom "viktiga beslut" (dvs de som ägde 20% hade i princip vetorätt) men det gäller som sagt inte längre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Act
Auf Deutsch!
https://de.wikipedia.org/wiki/VW-Gesetz
Vad som också är sant är att VW en gång byggdes upp som ett jättelikt AMS (Arbetsmarkandspolitiskt) projekt för att skapa sysselsättning och välstånd …
Ochmänniskor som har sysselsättning och välstånd gör inte så lätt revolution…
Jag sätter mina pengar på kineserna, företag som MB, BMW och liknande tycker antagligen att Tesla är ett lämpligt företag konkurrera ut.
Den mest sålda elbilen 2017 var kinesisk.
Om jag tänker efter så har det varit det de senaste tio åren också.
ALLA kinesiska bolag har kinesiska staten bakom sig på ett eller annat sätt…
Mb köpte väl smart en gång i tiden? Finns de fortfarande? Är priset rätt köper de nog hellre.
Har exempelvis Di skrivit något positivt om Elon eller Tesla, alltså EFTER Elons tweet.