Rysslands enda docka stor nog att kunna användas för underhåll, reparationer och modernisering av ryska flottans tre största fartyg – robotslagkryssarna Peter den Store och Amiral Nakhimov, samt det så kallade hangarfartyget Amiral Kuznetsov – har havererat och sjunkit. Hangarfartyget stod i dockan för modernisering och skadades, en person dödades och fyra skadades. Den ryska Kreml-diktaturens flotta saknar du docka för sina tre största örlogsfartyg.
RFS Dmitrij Donskoj och RFS Peter den Store på redden utanför Kronstadt. Bloggens foto. |
Flytdockan, tydligen världens största flytdocka och därtill tillverkad på Götaverken i Göteborg 1980, ska ha havererat och sjunkit, enligt uppgifter till Barents Observer på grund av ett strömavbrott.
Det så kallade hangarfartyget Amiral Kuznetsov stod ombord för omfattande moderniseringar och ska ha skadats, men inte sjunkit. En person dödades och fyra skadades i haveriet. Tursamt nog för den ryska diktaturen i Kreml var inte hangarfartyget uppstyckat så pass mycket att det också sjönk. Risken fanns annars, eftersom dess extremt smutsiga och inneffektiva oljebrännare skulle bytas ut, vilket kan kräva att man sågar upp fartyget rejält.
Dockan är den enda – landbaserad torrdocka eller flytdocka – som den ryska diktaturen har stor nog för att kunna hantera sina två (plus RFS Amiral Lazareven som kanske kan tas i drift) åldrande robotslagkryssare och sitt enda åldrande hangarfartyg. Man kan tills frågan om en docka är löst alltså inte utföra utvändiga reparationer under vattenlinjen, inga större arbeten och moderniseringar, som kräver att skrovet sågas upp, och inte ens regelbundet underhåll som att göra rent och måla om skrovet under vattenlinjen.
RFS Amiral Nakhimov håller på att moderniseras och skulle snart vara förbandssatt i Norra flottan igen. Tanken var då att RFS Peter den Store skulle in för modernisering, men det får i så fall liksom fortsatt modernisering av Amiral Kuznetsov skjutas på framtiden i obestämd tid. Frågan är om ens Kuznetsov går att återställa i operativt skick utan docka? Nakimov och Peter den Store har kärnreaktorer ombord. Det är oklart om bränslet i dessa kan bytas ut utan att man sågar upp dem i docka och deras driftstid kan alltså kraftigt begränsas framöver.
Sammantaget positiva nyheter säkerhetspolitiskt, även om inget av örlogsfartygen hade kunnat överleva med bibehållen operativ funktoin särskilt länge i en modern miljö mot en kvalificerad motståndare. Fartyg som behöver eskort av bogserbåtar och räddningsfartyg så fort de inte längre ser en kust brukar inte fungera så bra i skarpt läge. De hade dock kortsiktigt kunnat orsaka en del skada den dagen den ryska diktaturen inleder ett angrepp mot västs demokratier. Frågan är också hur relevanta denna typ av fartyg, byggda för förra tänkta konflikten, det tredje världskriget mellan Nato och Warzawapakten, är för nästa krig, som allt mer kan utföras på distans. I synnerhet när Ryssland har markbaserade kryssningsrobotar med räckvidder som bryter mot INF-avtalet.
Dock tragiskt för de drabbade arbetarna och för de tryska folket, som nu kommer få betala för en ny docka (eller möjligen bärgning av den gamla) medan man fortsätter leva i total misär och den fascistiska diktaturens kleptokrater fortsätter smörja sina krås. Den gamla dockan var alltså byggd i Göteborg, och det är högst diskutabelt om kompetensen alls finns att bygga motsvarande i det genomkorrumperade Ryssland. Inte ens på Sovjetunionens tid klarade man av det.
Tillägg: UK Defence Journal skriver om totalhaveri (“sunk completely”) för flytdockan.
37 kommentarer
https://www.newsweek.com/indian-india-nuclear-submarine-ballistic-missile-sank-hatch-left-open-777804 Den här artikeln känns relevant, från ett annat land där vi hela tiden hör om hur de exporterar teknik i världsklass, där till och med gatsoparna har doktorsexamen.
Ohh en länk!
Tillåtet att länka till nya medier som bara finns på nätet. Det är pappersgammelmedias och radiosänd medias sajter som blir olagliga att länka till.
Kommer att tänka på boken "fientligt hav" / "hostile waters" (Huchthausen, Kurdin). En mer fantastisk skildring av sovjetrysk marin och ingenjörsmässig inkompetens och fullkomlig hål-i-huvet idioti har jag ännu inte stött på. Rekommenderas varmt!
Grunnar på vilken kapacitet vi har i vårt land, sedan Götaverkens flytdocka såldes har våra möjligheter att reparera större fartyg minskat, nu har vi väl inga större örlogsfartyg längre, så det är väl inget större problem för marinen, men för den civila sjöfarten är det ett annat läge.
Marinen har full varvstäckning för sitt tonnage i Karlskrona. Vad gäller varvstäckning för det större civila tonnaget under svensk flagg så inskränker sig detta numera till ett antal färjor och reparentvarvet i Landskrona används frekvent. För det återstående mindre civila tonnaget finns exempelvis både Falkenberg och GV-dockan i Stockholm samt Oskarshamns Varv att tillgå.
Var ju nära de gick i putten när flytdockan Öresundsverket fick för sig att den skulle ta motorvägen …
Googla Flytdocka+slet+sig
Rickard Ohlin: Ja det instämmes i att det var en cirkus. Eftersom jag bor inte så förtvivlat långt därifrån så kunde jag inte undgå se spektaklet med egna ögon vid Lundåkrabukten när jag vid tillfälle var på väg motorvägen upp mot Helsingborg. Men det börjar ju bli några år sedan … Faen vad tiden går!
Man kan använda den som ubåtsdocka nu😀
…och vänder man den upp och ner så får man även insynsskydd med tanke på satelliter.
Dockan (80.000 ton) ligger på mer än 60m djup, och spås bli väldigt svår och dyr att bärga, om det ens är värt besväret. Ägarna till båten som skadades kommer att stämma Rosneft (oljebolaget) som äger dockan. Man kan nog gissa att dockan blir kvar på botten, en gammal fin rysk tradition, att lämna skräpet på botten.
Kursk började bärgas redan efter ett år, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvzPm4/kursk-uppe-vid-ytan-igen
Dockan väger mer än 10 gånger mer än vad Kursk vägde och har inga reaktorer ombord (Kursk hade två).
När – skroten får nog ligga kvar.
Återstår att se om Putin kan vrida om armarna på oljebolaget och tvinga det att bärga. Putin (staten) äger visst 50% av Rosneft.
Och Kursk hade väl en o annan dubbelramsstämplad detalj ombord.
Eftersom en docka är en docka, blir den nog ganska enkel att bärga om den inte har brutits itu. Bara att täta hål och pumpa ur vattnet, så flyter den upp.
Markus S: En detalj i sammanhanget då att "urpumpningen" i ett sådant här scenario består efter fullgjord "tätning" i att blåsa in komprimerad luft i de vattenfyllda sektionerna!
Tål den detta?
Det är inte så enkelt som att luften skall ha samma tryck som vattendjupet, dvs 8 bar utan rent tekniskt med avseende på belastningar? Att det går långsamt så trycken hinner utjämnas är självklart.
Hur ser botten ut där dockan sjönk? Med lite "tur" så finns det höjdskillnader som kanske har knäckt dockan bortom rimlig möjlighet till reparation och tätning.
Oturligt att man inte hade sågat upp hangarfartygets skrov vid detta tillfället så att katastrofen kunnat bli total. En sänkt docka med sänkt hangarfartyg inuti hade helt säkert varit omöjlig att bärga, och även om, så hade fartyget och alla tekniska system varit ett vrak.
Det råder inte någon brist på varvskapacitet utanför Sverige. Det finns varv i Kiel, Fredrikshamn, Odense bara för att nämna några som ligger inom 10 timmar från Göteborg.
Rickard Ohlin: Det förutsättes att luften blåses in "from top" med bottenkistor öppna och således behöver lufttrycket endast marginellt överstiga det hydrostatiska vattentrycket på aktuellt djup och vid eventuell lättning så evakueras luft för att vid varje tillfälle motsvara det aktuella djupets hydrostatiska tryck. Det är faktiskt ett skolexempel på standardförfarande vid upprivna ballasttankar i dubbelbottnar … läres ut som övningsexempel i ämnet fartygsteknik vid sjöbefälsutbildningarna. Visserligen för min del för mer än 40 år sedan jag tentade i ämnet men tror mig minnas ganska väl! 🙂
Hela historien låter i mina öron som eftersatt underhåll av systemen och negligering av redundans-systemen eftersom ett enkelt strömavbrott … det som på fack-språk benämnes black-out .. anges vara orsaken. En flytdock som denna, dessutom byggd med 70-talets teknik, är en i princip relativt enkel historia som bygger på ett antal sektionerade ballasttankar vilka kan fyllas och tömmas genom manövrering av hydrauliska ventiler, vanligen av så kallad Butterfly-typ samt ett antal ballastpumpar, vanligen så kallade centrifugalpumpar. Vid dokumenterat underhåll enligt fastställt underhållsystem, inklusive regelbunden avprövning av alla system och dess komponenter samt fungerande reservkraftaggregat så är en händelse som denna
knappt ens att tänka sig!
Det heter vridspjällsventil på svenska!
Jag är VIP! (Ventil Intresserad Person, atbetsskada)…
Rickard Ohlin: Det må vara alldeles korrekt men i fartygen och på varven är benämningen Butterfly … och har så varit så länge jag kan minnas… d.v.s. sedan Faen gick i kortbyxor. Och detta då oavsett spjället är enkelt eller delat.
Som VIP förmodar jag då att Du även känner till sluss- och kägel-ventil samt kik och kulkik av vilka trevägskik och speciellt vinkelkik kan vara lustifikationer i sammanhanget. mvh
Jo, jag vet att inom shipping spikar man inglish, eller en variant av det.
jag jobbar i tillräckligt många international projects för att kunna vad det heter på engelska, butterfly-, ball-, (globe)- seat-, diaphragma- , needle-, gate- , plug- valve osv
Men alla kanske inte kan det och vi kan inte bli för många VIP!
Ventiler finns det lika många varianter av som socialistiska partier.
Rickard Ohlin: Instämmes i allt! … Med det tillägget att gällande det sistnämnda att endast ett fåtal av dessa kommer till användning inom Riksdagen!
Hata slumpen?
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/30/natos-jatteovning-mullrar-over-norge-se-finlandska-kustjagare-ova-landstigning
Säg väldigt läckert ut i videon när en Visbykorvett stävar på med bra fart framför ett NATO-fartyg.
Min farsa jobbade på Götaverken när "Ryssdockan" byggdes. Han har berättat om misstänkt sabotage när dockan skulle flyt-provas och förseningarna som sedan följde och att man inte trodde att man skulle kunna leverera innan höststormarna kom igång. Det sattes upp en stor karta där man flyttade fram dockans position längs med norska kusten efter varje inrapporterad position, som alla inblandade kunde följa. Någonstans utanför Nord-Norge slet sig dock dockan och skadades.
Denna dockas livscykel förtjänar en egen TV-serie.
Japp Skåningarna hyrde den för transport till 2:a jobbet i Saudi, dom hade lärt sig från första jobbet att kulturen var inte så arbetsvillig, arbetsproduktionsvänlig så dom drog med sig elverk, bogserbåtar lastmaskiner ja allt för att vara helt självförsörjande, till några prinsars&Co:s missnöje, men nån % på omsättningen lugnade ner.
Vad jag läst så var det inget sabotage utan Vodka . . . . . grejs, ingen visste vem som bestämde (befälhavare) så dom fick baxa tillbaka o laga roder o nått annat pga. detta, men dom hann i tid då Götaverken väl då var hela GTb och kunde dra ihop tillräckligt med folk.
Ryssarna hade alltid ett antal inspektörer på plats utomlands när det gällde större industrileveranser. Så också på de svenska varven. Ett stort antal av dem kom från GRU bland annat experter på sabotage. De svenska varven var mycket viktiga måltavlor.
Dockan kanske fick lite hjälp på traven? Inte ett orimligt scenario… fast Ryssarna brukar kunna lyckas själva 🙂
Har för mig att ryssdockan, förutom att den var stor, även var själv-dockande. Med externa tankar kunde den torrsätta sig själv för underhåll. Annars skulle en ännu större docka krävas.
Gud hör bön.
Bloggaren har verkligen seglat upp som wonder-child på ledarsidorna.se. Andra omnämningen på en vecka, grattis!
Kan dock hålla med i frågan var är main-stream-medias rapportering?