“Jag håller hårt på mina principer, och om de inte passar har jag andra.” – Grucho Marx
Klarna – känt för att ha som affärsidé att folk inte ska lyckas betala sina skulder – har tydligen etiska riktlinjer, som gör att småbutiker inte får använda tjänstens kortbetalningstjänst till att sälja lagliga vapen med licensgodkännande från polisen. En jakt- och fiskebutik har i dagarna blivit avstängda från tjänsten. Klarna menar att de själva inte har något principiellt mot jakt, utan att det är deras underleverantör av kort som har dessa regler.
Bloggaren på beväpnad promenad i skogen. |
I dagarna stängdes jakt- och fiskebutiken Fritid & Vildmark av från Klarnas tjänst, eftersom det med licensgodkännande från Polismyndigheten går att köpa jaktvapen där.
Butiksinnehavaren skriver i en kommentar till bloggen:
“Vi har blivit avstängda av Klarna för att vi säljer jaktvapen. Vi fick ett meddelande av Klarna där vi ej längre fick använda Klarna som betalningsalternativ pga vi säljer produkter (jakt och sportskyttevapen) som strider mot deras etiska värderingar.”
Klarna själva har replikerat att de inte har något principiellt mot jakt, utan att det är leverantören av deras korttjänster som har dessa regler. Butiker får inte sälja produkter som kan skada djur eller människor. Vilket ärligt talat är de flesta butiker – tänk bara på köksutrustning. Detta förtydligande gick dock först ut sedan det blev dålig stämning bland jägare och vapenägare i sociala medier på grund av Klarnas agerande.
Större butiker kan dock få undantag via ett separat avtal, eftersom Klarna inte vill tappa de affärerna till konkurrenter. Men små butiker som Fritid & Vildmark i Piteå kan bara använda Klarnas fakturatjänst, ej kortbetalning. Efter en omprövning.
Som privat företag har Klarna förstås rätt att stoppa precis vilken butik de vill från att vara kund, rent av helt godtyckligt. Samtidigt har landets 700 000 vapenägare och jägare också full rätt att fritt välja var de ska handla någonstans.
Klarnas själva affärsidé är att folk ska handla på kredit – räntefritt – och missa att betala sina räkningar. Då blir det snabbt mycket dyrt och Klarna skickar tiotusentals ärenden till Kronofogden varje år.
I det sammanhanget är det intressant att Klarna vill prata etik och att inte produkter som kan skada djur eller människor får säljas. Inte ens till de eftersöksjägare – varav många finns som kunder hos Fritid & Vildmark – som hjälper till att spåra av nödavliva trafikskadade djur. Tydligen är detta också oetiskt. Men inte att skicka kunder till kronofogden. Fast förstås, det är ju inte Klarna som har den här etiken, utan deras underleverantör av korttjänster.
Klarnas enda etik är att tjäna pengar. Således kan man både inte vara principiellt mot jakt och samtidigt stänga av dessa butiker, medans man skickar kunder till kronofogden.
Klarna har gjort ett uttalande här som antingen inte säger något eller säger emot sig självt.
“Varken den aktuella handlaren, eller andra försäljare av jaktutrustning, strider mot Klarnas etiska riktlinjer och är fortsatt välkomna att använda flera av våra tjänster.”
Så att sälja vapen strider inte mot de etiska riktlinjerna, men man får inte använda Klarnas korttjänst. Så tydligen strider det hela mot deras etiska riktlinjer ändå. Fast ändå inte. Klarna skrev bara fel när man hävdade etik när man sade upp avtalet med butiken.
Vill man nu inte använda Klarna går det bra att välja bort butiker som använder tjänsten, och gärna informera dessa om varför man väljer en annan butik.
Medan det finns 700 000 vapenägare och jägare i Sverige, så röstade för övrigt endast 285 899 personer på Miljöpartiet i riksdagsvalet. Om man nu är rädd för att stöta sig med en kundgrupp. Då finns det ändå en del miljöpartister som förstår behovet av viltvård, eller rent av förespråkar viltkött som det allra mest miljövänliga köttet.
Vi kan gissa att det är amerikansk vapendebatt som på detta vis tränger sig in i ett Sverige, där man hittar landets laglydigaste grupp bland de svenska lagliga vapenägarna. Som i egenskap av laglydiga på sin höjd nu knyter sina händer i fickorna.
47 kommentarer
Vem är leverantören av korttjänsterna då?
Utan djupare insikter i saken så har jag läst att Mastercard utövat liknande politiskt grundade påtryckningar i andra sammanhang. Så min gissning är att det är de som har slagit till. #Woke.
Undviker Klarna sedan tidigare. De är ganska duktiga på att köra kreditprövningar och varje köp via Klarna blir belastning i andra sammanhang (bolån/kreditlån mm). Bättre att betala direkt med kort eller direktbetalning om det stöds av banken.
En ganska enkel regel om man vill undvika problem i livet är att undvika Klarna över huvudtaget.
Skulle påstå att det inte påverkar ens kreditvärdighet om man är kreditvärdighet i övrigt. Jag har 0% i min riskprofil nu senast via bisnode och köper via klarna kanske 1-2 ggr i månaden. Jag använder Klarna då jag principiellt är emot att betala innan jag får varan. Vissa köp (digitala exempelvis) gör jag med kort, vissa med Klarna.
Att de gör business att folk ska hamna hos fogden är fel eftersom man får ut mindre andel av beloppet när saker går till inkasso. Däremot har en av grundarna uttalat sig att såklart är den perfekta kunden en som låter det gå till en påminnelseavgift och sen betalar. Men det är knappast affärsmodellen. Det är typexempel på någon som uttrycker den krassa ekonomiska verkligheten och samhället reagerar med #kränkt.
Med begränsad, men viss, erfarenhet av att använda Klarna, både själv och för äldre släktings skull, är mitt intryck att man gjort det ovanligt krångligt att göra rätt för sig och ovanligt lätt att åka på en förseningsavgift. Om det är en del av affärsmodellen vet jag inte men den subjektiva upplevelsen hos mig, andra i min familj och den äldre släktingen är att det är krångligt och allt för ofta leder till påminnelseavgifter.
Vi nyttjar olika nätföretag för shopping men det är bara de som har Klarna vi får problem med. En anekdot, visst, och kanske är vi lite för dumma för att kunna hantera så komplexa produkter som Klarnas betalningstjänster men vi klarar det mesta annat i livet utan större bekymmer. Kanske kunde Klarna, om det inte är en del av affärsiden att mjölka förseningsavgifter, göra sina rutiner lite enklare så att även simpla människor som jag och de i min familj klarar att hantera det – som andra företag gjort?
Klarnas affärsidé är precis så. Ge kredit till kunder som hos andra kreditgivare skulle bli nekade, skicka en snabb påminnelse när fakturan förfallit och sen, när även påminnelsen förfallit, skicka ärendet till sitt egna inkassobolag. Så Klarnas affärsidé är väldigt genomtänkt.
Så enkelt är det inte. Har extremt dåliga erfarenheter av Klarna, men det är en annan historia… Även om man betalar via kort hos nätföretag som använder sig av Klarnas tjänster så går det via Klarna. Detta blir tydligt då man gör en retur. Enda sättet undvika Klarna är att göra en direkt bankbetalning.
Har man klarnas app är betalningen ett klick och en bankid bort. Då får man dessutom notiser i telefonen när räkningen är på väg att gå ut. Samt kan förlänga tiden innan man betalar.
@MpJens
"Med begränsad, men viss, erfarenhet av att använda Klarna, både själv och för äldre släktings skull, är mitt intryck att man gjort det ovanligt krångligt att göra rätt för sig och ovanligt lätt att åka på en förseningsavgift."
Exakt min erfarenhet också. Jag undviker själv klarna till varje pris numera.
@Tim
Den bästa av två världar ur konsumentsynpunkt är kreditkortet (om man klarar att betala fakturan varje månad), då köper du inte bara produkten från företaget som säljer den, utan även banken. I värsta fall kan du faktiskt åberopa den treåriga reklamationsrätten gentemot banken om det värsta hänt, att butiken/leverantören gått i konkurs…
Jo jag kör shb platinum för den direkta kickbackens skull. Men ogillar ändå att betala innan varan kommer.
Klarna gör ibland kreditkoll för små inköp på under tusen kronor, fast jag har alltid skött mina betalningar. Och då får man vänta på sina beställda grejer, vilket är väldigt irriterande och därför väljer jag direkt kortbetalning, men konstigt nog blir det Klarna i alla fall. En kollegas identitet blev stulen genom en fräck adress-ändring och då stoppade Klarna betalningen för alla varor, som tjuvarna hade hunnit beställa i hennes namn.
Vad är detta?! Jag köpte ju ett jaktvapen och valde att betala med Klarna just för att kunna skjuta på fakturan.
Gick du på prisjakt?
Hoppas "skjuta på fakturan" var ett medvetet ordval
Duktiga på att köra kreditprövningar? Dom körde en när jag tecknade mig för ett par år sen och sen kan dom på sin höjd kört 1 per år, och det är att ta i.
Sen förstår jag inte riktigt kritiken mot Klarna, allt som oftast är dom väldigt förlåtande när man glömmer en betalning (vilket skett ett par gånger) och man får ytterligare en månad på sig att betala utan någon extra kostnad öht. Det bygger väl snarare på att folk är dumma nog att köpa saker dom inte har råd med.
Visst är det väl alltid bättre att betala direkt via banken eller kortet men bekvämligheten att bara klicka i att ta det via klarna och sen sköta alla dessa fakturor vi ett och samma ställe övervinner allt som oftast.
Man kan till och med klicka fram en förlängning rakt i appen. Fick göra det en gång när jag åkt på semester ett par veckor och upptäckte att jag glömt betala en räkning till Klarna,de sköt upp den till nästa månad.
Helt rätt. En återkommande kund hos Klarna får inte många kreditkontroller.
Men det kan vara så att vissa handlar väldigt sällan, och då "måste" Klarna göra en ny kontroll. Helt rimligt tycker jag.
Nu är jag inte 100% säker men det verkar vara Nest som sköter klarnas kortbetalningar.
Deras "ethical guidelines" finns här: https://www.nets.eu/SiteCollectionDocuments/Nets-Ethical-Guidelines.pdf
Står inte ett dyft om djur eller vapen i dem. I call BS.
Sedan har tydligen Klarna agerat likanande tidigare när man inte ville ta betalt för vissa sexleksaker: http://www.hn.se/nyheter/halland/sexleksaker-fick-s%C3%A4ljf%C3%B6rbud-1.3138365
Kontrollera även vad DIBS säger om detta. Nets är DIBS ägarbolag.
Är inte detta på sätt och vis samma diskussioner som finns kring censureringen som (ingen nämnd ingen glömd) de stora sociala medierna på internet sysslar med? När butikerna väl har hoppat i säng med leverantörer av betal-, streaming- eller kommentars-tjänster och avvecklat egen kompetens så blir det så här. Vi har nog tyvärr bara sett början av hysteriska PK-känsliga leverantörer av diverse tjänster.
"Har man satt yxan i båten får man fan ta mig ro" heter det väl.
Personligen avskyr jag Klarna som pesten och kan jag välja annan butik med alternativ betallösning så gör jag det alla dagar i veckan. Måste jag välja Klarna blir det aldrig inloggat utan med kort.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Betalade mitt hagelgevär mha Klarna. Gick in på säljande företags webbutik nyss. De använder Klarna även nu.
Verkar vara väldigt mycket klagomål här i tråden på klarna. Kan inte påstå att jag använt dem ofta men jag har inget klagomål. Ni borde kanske testa betala för det ni köpt. Blir nog mindre strul då.
Har hjälpt några ungdomar ta sig ur Klarna träsket, Klarnas upplägg tyder på en stor ovilja att man ska slutbetala sina skulder.
Min första erfarenhet med Klarna var kanske 4-5 år sedan då det skickade betalningspåminnelser till mig och min dårvarande flickvän, för saker vi givetvis betalat direkt. Försökte då bojkotta men de flesta använder sig av Klarna idag.
I år hörde ett (ännu) ett ex av sig och frågade varför hon fick mina fakturor på hennes Klarna. Bra fråga tänkte jag och ringde något irriterat upp Klarna. De hade blivit något fel, någon gammal mailadress i deras system som låg kvar och… Ja, de hade varken bra svar eller ursäkt om varför en del av mina betalda fakturor hamnade hos mitt ex som jag ej delat ekonomi med på 8 år…
Rent ut sagt, jävla skitföretag. Som sagt, det enda man kan göra om man ska handla online och vill undvika dem är att göra en direktbetalning tfrån banken. Annars går allt via Klarna hos anslutna handlare.
Hur svårt kan det vara?
Jag har använt Klarna många gånger och aldrig haft problem. Man får ju påminnelser både i mailen och i appen när det är dags att betala. Sen är det ju bara att lägga in räkningen när den kommer så är det bekymret ur vägen.
Fast å andra sidan jag har sällan problem med andra saker heller som folk älskar att klaga på typ bredbands-/teleoperatören eller för den delen bilen. Så antagligen har jag väl tur då…
Jag ställer samma fråga till Klarna, hur svårt kan det vara? När det fungerar så fungerar det bra. När det inte fungerar så är Klarna fruktansvärt jobbiga att ha med att göra. Då känns deras affärsidé något unken.
Att du har goda erfarenheter är bara att gratulera. Jag loggar aldrig in på deras hemsida, och betalar alltid via kortet, alltså; försöker ha så lite med dem att göra som möjligt. Fungerar säkert bättre när man tar emot dem med öppna armar och använder deras tjänster fullt ut. Men gör man valet att betala allt direkt via kort så ska man inte "straffas" för det. Stör mig något fruktansvärt när jag får betalningspåminnelser och de sänder mina fakturor till fel adress. Finns en uppsjö av omdömen på nätet angående Klarna som berättar liknande historier, tycker inte det går under kategorin gnäll.
Anekdot från verkligheten som jag krånglar med just nu:
i måndags vann jag en nät-auktion på ett välkänt svenskt auktionshus. Betalningen skulle ske i auktionshusets app (eller web-site) som enbart stödjer Klarna. I och med ett det var ett större belopp valde jag banköverföring. Får uppmaningar via Klarna att ta fram BankID och legitimerar mig till banken, några sekunder senare kommer en uppmaning att signera en överföring. Allt ser bra ut på skärmen tycker jag.
Något i kommunikationen mellan Klarna, auktionshuset och min mobila enhet skiter sig sedan. Felmeddelandet sa att jag skulle logga in på internetbank för att kontrollera om betalningen gick iväg. Jag loggar in på min bank, ser en överföring till Klarna AB som ligger på korrekt belopp och trycker iväg den. I går hade min betalning ej ännu registrerats hos auktionshuset. Det är ju lite tidspress att betala och beställa leverans för att man skall behålla det vunna objektet.
Jag har nu bollats runt mellan Klarna, auktionshuset och banken. Ingen vet var pengarna är eller kan spåra dem, antagligen eftersom handskakningen mellan auktionshuset och Klarna fick något problem (referensnumret på min banköverföring ser ut som ett vanligt, men finns inte registrerat i endera systemet).
Tack och lov har auktionshuset gett mig ytterligare 5 dagar till betalningen, men Klarna skall återkomma inom 7-14 arbetsdagar. Ser tyvärr ut som om jag måste betala den vunna auktionen ytterligare en gång och sedan hoppas på att Klarna om två veckor hittar överföringen.
Hur svårt kan det vara…? Så här i efterhand skulle jag tagit faktura istället för banköverföringen…
@P W
Håller med. Det har funkat helt smärtfritt. Problemet är väl att vissa ignorerar världen utanför och då får de problem och klagar. Det gäller bara att komma ihåg att när man hämtar grejen på posten går man in och betalar den på Klarna. Svårare än så är det inte.
Återkommande räkningar som bensin, el och liknande har man förstås på autogiro.
@Elk Brew
Så om man betalat direkt vid köp och ändå får påminnelser så vadå? Har man ignorerat världen utanför?
Att jag har dåliga erfarenheter av Klarna betyder inte att ingenting fungerar för någon. Att du har goda erfarenheter av Klarna betyder inte felet ligger hos de kunder som har andra erfarenheter. Testa googla "Klarna påminnelser".
2014
https://www.svd.se/mangder-av-klagomal-mot-klarnas-fakturor
@NoName
Din länk är från 2014. Det har hänt en del på fyra år…
@P W
Ja, de har tydligen börja dela ens fakturor också… Det hände mig 2018.
Hur bra de än blir så betalar jag gärna direkt. Med kort. Tycker det är fel att alternativet ej finns. Om sen andra använder Klarna, det bryr jag mig noll och intet om. Men förundras över attityden att vi som gnäller skulle gnälla för att de vill ha betalt. Det är ju tvärtom! Jag vill betala direkt, som alltid.
Läs innan ni kommenterar. Tack för mig.
Klarna bör betraktas som en råttfälla. Betet är lättåtkomligt men gör man på fel sätt så slår råttfällan igen med förseningsavgifter och inkassokostnader. Att stödja ett sådant bolag är oetiskt.
På riktigt, det är inte raketforskning att lyckas betala en faktura. Det är bland de mest basala kunskaperna du bör utveckla som vuxen.
Det är ingen mänsklig rättighet att använda sig av kredit.
Lappa, reparera, bygg-det-själv, och laga tills man har råd som alla andra på denna jord. Böcker finns att låna på biblioteket om du inte vet hur du ska göra.
Betala kontant eller vänta tills man har råd. Skillnaden mellan en vuxen och ett barn handlar om att barnet är impulsstyrt och vill allt NU medan en vuxen är förståndig nog att förstå att man vackert får sitta och vänta.
Det påminner även om Kristerssons barnsliga attityd till att han måste inneha makten NU trots att han var valets största förlorare.
Kristersson;
Till dig (jag vet att du är här och kommenterar och tjuvläser ibland) vill jag bara säga:
Väx upp. Jag vet att titeln ”statsminister” och makt är något du verkligen åtrår, men du är inte tillräckligt mogen än – varken fysiskt eller psykiskt. Du är dessutom för slö och lat (https://www.aftonbladet.se/ledare/a/zLJaVv/kristerssons-taxiresor-beror-inte-pa-girighet).
Du kommer med enkla lösningar. Kommer du ihåg för 26 år sedan? ”Därför borde alla bojkotta bilar med blågula flaggor på. Det är Ulf Kristerssons förslag till lösning.” Och nu vill du sätta dig framför ratten med Jimmie Åkesson i knät.
”Ulf Kristersson är en person som dras med ett rykte om att vara lat. Det finns en fin anekdot från tiden som socialborgarråd i Stockholm.”
https://www.expressen.se/nyheter/almedalen/ar-det-har-en-statsminister/
Nej, Uffe lille. Du är en trevlig kille men det finns även kossor som kan vara riktigt trevliga. Och de kan vi i alla fall låta mjölka för pengarna. Du får allt ta och skärpa till dig. Och du får lov att jobba bort slöheten och försöka bättra på dig under fyra år. Men börja gärna NU. Bättre lycka nästa gång!
https://youtu.be/MStoUfrsCig
Borde inte detta inlägg raderas mht att en rant mot Ulf Kristersson i en bloggpost om Klarna är synnerligen off topic?
Sånt här fördröjer ju på ett genant sätt ankomsten till vårt kontantlösa utopia.
Använder klarna flitigt som betalningsförmedlare. Funkar allid klockrent. Inga som helst problem, har aldrig varit ens i närheten att missa en klarna faktura tack varje påminnelser via deras app men även via sms och email om så äskats.
Fattar ärligt talat inte hur normalbegåvade medborgare som är vana att handskas med datorer och smrtphones lyckas missa klarnas fakturor.
Att äldre användare som är vana vid faktura på papper och kontanta pappers- och metallpengar är bortdribblade av Klarna förstår jag till fullo.
Håller med. Väljer alltid en butik som har klarna om jag har valet, just på grund av att det är så mycket enklare än andra alternativ. Enkelt att beställa, enkelt att betala (med flera olika alternativ), enkelt att skjuta upp betalningen utan höga straffavgifter, etc, etc. Har aldrig haft några problem (eller någon kreditupplysning vad jag kan minnas..). En gång har jag fått en påminnelse, på grund av att jag inte hade täckning på kontot på betalningsdagen. Alltså helt mitt fel, och det fungerade precis som hos alla andra – kom en påminnelse på posten med påminnelseavgift.
Förstår faktiskt inte alls kritiken (som verkar rätt ospecifik….)
Intressant att flera verkar förutsätta att man har svårt att betala, använder sig av kredit eller har lust att ha en app från Klarna i sin tfn för att kunna betala. Jag har egen firma, inga skulder, bra inkomst och betalar alla räkningar två ggr/månad för att inte hamna i ekonomiskt trassel. Jag vill bara handla, jag vill inte ha en "relation" med Klarna eller någon annan mellanhand. Jag beställer och betalar med kortet eller beställer och betalar fakturan inom 14 dagar (normalt – semestertider undantaget, då kan det gå ända till ett månadsskifte) men lik förbenat lyckas jag få problem ibland. Den gemensamma nämnare som finns för problemen är en av två orsaker; jag har dabbat mig eller, Klarna. Är det Klarna blir det alltid följdproblem. Konsekvens; jag handlar hellre hos ett företag som inte har Klarna för betalningar, även om det är några tior eller en hundring dyrare på ett köp för 5.000.
Hur har klarna dabbat sig? Vore intressent att veta, jag tycker som sagt deras tjänst för mig som konsument funkar perfa.
Stoffe;
Kan ju bero på att det saknas pengar på kontot när fakturan ska betalas.
Att det ev saknas pengar på kontot är ju knappast Klarnas fel, eller?
Om du lånar ut fem kronor till en hemlös tiggare med alkoholproblem så är det inte den hemlöses fel att han inte kan betala tillbaka fem kronor dagen därpå, då pengarna antagligen gick till en droppe sprit ur flaskan från den hemlöse vännen brevid. Det är du som inte ska låna ut pengar till tiggare. Antingen bjuder du på en femma så han kan släcka sin törst eller så avstår du helt och låter proffsen på socialtjänsten ta itu med människan. Det borde du förstå. Det borde även Klarna kunna inse när det gäller shoppingberoende människor som handlar prylar mitt i natten med pengar de inte har för att imponera på facebook-vänner de inte känner. Seriösa långivare vill lära känna förtroende för människan först innan de lånar ut ett enda öre.