951
Eftersom det dök upp lite frågor kring bottenplattan på Tesla Model S (och X), så lägger jag ut lite foton nedan i full upplösning vid klick, så minoriteten av FÖP:ar (fordonsöverintresserade personer) kan studera dessa närmare.
Fotona är tagna på Teslas servicecenter i Mölndal, utanför Göteborg.
Bakre motorutymme, samt bakre luftfjädring okomprimerad. |
Detalj hjulhuset bak. |
I mittendelen av bottenplattan ska batterierna vara monterade. Ej med på bild här. Hela mittensektionen kan automatiskt och robotiserat bytas på en dryg minut, se officiell film på Youtube. Man hinner rent av med två hela batteribyten på samma tid som det tar att tanka en fossilbil. Tesla har åtminstone en sådan batteribytesstation i Kalifornien, men konceptet har inte riktigt slagit, då räckvidden och tiderna för supercharging inte gett upphov till någon större efterfrågan på snabba batteribyten till fulladdat batteri. |
7 kommentarer
Skulle inte klassificera mig som FÖP, möjligen TÖP (Teslaöverintresserad Person), men jag måste ändå så ingenjör jag är påpeka en detalj i bildtexten till det bakre motorutrymmet. "Den steglösa växellådan i mitten" – det är knappast en steglös växellåda eftersom det är en fast reduktionsväxel, dvs varvtalet från motorn växlas om till ett annat (lägre) varvtal innan det driver hjulen. Någon "steglös växellåda" är det definitivt inte.
Naturligtvis korrekt. Single gear transmission står det på klisterlappen.
Meningen "Tesla har åtminstone en sådan batteribytesstation i Kalifornien" får nog bytas ut mot "Tesla hade åtminstone en sådan batteribytesstation i Kalifornien".
Om jag har förstått rätt så lades den ner för 2-3 år sedan.
Problemet med batteribytesstationer är väl i huvudsak brist på batterier eller i varje fall brist på kapital till batterier; ingen vill väl finansiera ett lager med extra batterier som bara ligger och binder kapital. Det blir mera kostnadseffektivt att bara ladda direkt.
Oavsett om det blir några batteribytesstationer eller inte är det ett smart drag att kunna byta batteri enkelt när/om det blir dåligt. Livslängden på en tesla torde därmed bli åtskilligt mycket längre än vanliga fossilbilar.
Hur ska vi i "verklighetens" folk ha råd med batteribil 😉
Kommer ihåg när jag var ung och åkte till "Berlin" och dreglade över Trabanterna. Numera är jag lycklig ägare till en Trabant-lookalike.Den har faktiskt några elektriska finesser den med. Bland annat eluppvärmd bakruta så man inte fryser om händerna när man puttar på.
Precis som med all annan ny teknik är priserna till en börja höga för att sedan sjunka i takt med att fler tillverkare ansluter sig, produktionsmetoderna utvecklas mm. Elbilar är förvisso dyra idag men de kommer på sikt att falla dramatiskt i pris, och personligen är jag övertygad om att vi om 10-15 år kommer att betala mindre för en elbil än vi idag betalar för en fossilbil.
En intressant parallell är att jag 1998 var i London och på Harrods varuhus för första gången såg en platt-TV. Det var en 32-tums som definitivt inte var i klass med dagens Ultra-HD-skärmar. Den kostade där och då 10.000 – pund. Dvs med då rådande valutakurs cirka 125.000 SEK. Idag får man en avsevärt vassare apparat som är både större och har bättre upplösning från 5000 SEK och uppåt.
Man överskattar lätt vad som kommer att ske på 3-5 års sikt, men underskattar vad som kommer att ske på 10-15 års sikt, så när det gäller elbilar har vi knappt sett början ännu.