Tesla rusade 16% på sin kvartalsrapport och förväntar sig nå 6 000 Model 3 per vecka till slutet av augusti. Kassaflödet förbättrades kraftigt, även om det är negativt, och medräknat färdigproducerade fordon som ännu ej levererats till kund skulle kassaflödet varit positivt.
Dagschart Tesla (NASDAQ:TSLA) |
Tesla slog alltså nya rekord i leveranser och produktion under andra kvartalet, och har sedan fortsatt på nivån 5 000 fordon i veckan under juli. Prognosen nu är 6 000 fordon per vecka mot slutet av augusti.
Kassaflödet från verksamheten var nu endast -130 MUSD, ner från -398 MUSD under första kvartalet. Nettokassaflöde nästan halverades från -745 MUSD till – 436 MUSD och kassan räcker därmed i sex kvartal till om inga ytterligare förbättringar sker.
-436 MUSD ska dock sättas i lagret av ännu ej levererade men sålda bilar är bokfört till ett värde av 579 MUSD. Kassaflödet är negativt, men man landar på positivt om man tar med lagret av bilar för leverans. Så länge produktionen ökar kommer lagret av sålda men ännu ej levererade bilar att stiga.
Total produktionstakt inklusive de övre premiumodellerna Model X och Model S är nu över 7 000 bilar i veckan. Bolaget upprepade att denna produktionstakt på 7 000 bilar per vecka kommer göra att Tesla går med vinst, och produktionen kommer alltså öka ytterligare under innevarande tredje kvartal.
Beskedet att man når tidigare utsatta mål om lönsamhet under andra halvåret fick aktien att rusa 16% under gårdagen.
Teslor laddar på Europas största Supercharger-station, Rygge i Norge. |
Sura kommentarer från besvikna Jantar, blankare och elbilshatare följer i kommentarsfältet nedan:
47 kommentarer
Hur du nu och tidigare skrivit Jante, Jantar eller jantelagen får mig att undra om du läst "En flykting korsar sitt spår" av Aksel Sandemose. (Detsamma gäller Jimmy Åkesson och flertalet svenskar som hänvisar till Jantelagen.)
Är det så att du inte läst den är det väl använd tid, en utmärkt bok.
Du ska inte tro att du är något bara för att du har läst den.
Elon Musk, det bästa som hänt mänskligheten.
Känner på mig att Tesla kommer blöda om 1-2 år när alla premiummärken kommer igång med sina elbilar.
Tror faktiskt inte det. Tesla fungerar på samma sätt som Apple, de låser in kunderna till deras system och gör att Tesla kommer tjänar pengar på annat än bara själva försäljning av bilar. Det kommer dessutom finnas en stor kundkrets som hellre väljer Tesla eftersom det skall vara lite "märkvärdigt" och "speciellt" att köra Tesla. Så snabbt som 1-2 år kommer inte de andra premiummärken komma ikapp. Det är bara att gratulera Tesla för sina framgångar efter många års slit.
För Teslas pengastinna målgrupp kanske det stämmer, men förmodligen inte för den stora massan som aldrig kommer att äga en Tesla, utan något som de redan etablerade biltillverkarna har producerat. De kommer förstås att kopiera Teslas "appstore" eller vad man skall kalla det.
Lennart G har en poäng!
Det skall vara lite "märkvärdigare och förmer" att köra Tesla…
För det är det som Varumärkestorskarna faller på!
Men jag väntar på att några bataljoner tyska diplomingenjörer från TU9 har klurat klart innan jag gärna köper en elbil!
Mm, blir nog svårt om 1-2 år när de mindre kompetenta konkurrenterna kommer ikapp och förbi med bättre produkter. I en blankares huvud verkar det inte vara något fel alls på den meningen.
I verkligheten är förstås det legacyföretagen har just momentum och saker på plats, dvs ligger stabilt bakom enorma inträdesbarriärer. Nej, det kommer inte bli svårare för Tesla om ett år. Det är svårt nu, var ännu svårare för ett 1 år sedan, och extremt svårt för 5 år sedan.
Det finns tyvärr inte någon som kan konkurrera med Tesla de närmaste åren. Andra tillverkare som Volkswagen AG har för begränsad produktionskapacitet. Kanske om 3-4 år om de börjar bygga gigantiska batterifabriker imorgon. Men det gör de inte. En del säger dock att de har planer för att kanske göra det någon gång i framtiden.
Det kommer dock en del alternativ till Tesla i begränsade små serier som t.ex. Jaguar I-Pace. De är inte konkurrenter även om vilsna rubrikmakare kallar dem för 'Tesladödare'. Alternativen dödar inte Tesla utan bekräftar istället att Teslas produkter är legitima och hjälper Tesla att växa. När någon tillverkare klarar av att konkurrera med både pris och volym så kommer Tesla dock bli utmanade. Förhoppningsvis händer det snart. Konkurrens är bra.
.. som exv. Nissan Leaf som visat sig ju vara en fungerande elbil!
Du kan få en fabriksny Leaf från 315 900:- eller ungefär 1/3 av vad en Tesla S kostar…
När verklighetens folk köper bil… 😉
https://www.blocket.se/ostergotland/Nissan_Leaf_Acenta_40_kWh_78186541.htm?ca=15&w=3
Ja, leaf är bra! Blir ännu bättre nästa år när de fixar värmehantering för batteriet och gör det större med snabbare laddning. Kanske dumt att köpa den ny idag när uppgradering kommer och det dessutom kommer en Tesla Model 3. Men måste man ha en bil idag så blir man nog grymt nöjd ändå med en Leaf. Jag hade varit det iaf.
Andy, ryktet säger att Audi kommer ha mkt bra kapacitet på sin E-Tron Quattro, som jag väljer alla dar i veckan före Teslan, även om snabbladdningsnätet ännu inte är utbyggt.
Bengt, Leaf andrahandsvärde lär ju dock rasa med tanke på hur mkt batterierna visat sig slitas på den? Sen har väl en leaf samma premiumkänsla som en kia, är iofs bara en fördom jag har, inte åkt i en.
Folk drömmer som vanligt, kolla Tesla björns test Tesla x vs Hyundai, på Youtube. https://youtu.be/inAQNHKhcrA
@Trollolol
Audi = Audi
VW = "Fattig" mans Audi
Skoda = "Smart" mans Audi…
😉
Nu vet jag inte hur det är i längden men jag har provkört nya Skoda och "dunsen" när dörren stängdes var av Audi-klass! Det där gedigna som kommit från en monolit… Absolut INTE något som skramlar eller låter ihåligt…
Har aldrig fattat var Audi hittat sina kunder.
Utgångspunkten är VW, tar man bort lite väghållning och i stort sett all ljudisolering har man en Skoda. Lägger man till den idiotiska luftfjädringen har man en Audi med verkstadsbehov, kör man utan luftfjädringen har man en lite dyrare och mer Hitlersk form av VW.
Givetvis svart. Går säkert att få med galon överallt invändigt så att blod och hjärnsubstans blir lättare att få bort, och med tänger och strypsnaror i framdörrarna istället för VW:s paraply.
Det är väl gott för dem som tror på Tesla att de fortsätter pytsa in pengar.
Som jämförelse vill jag påstå att om Volvos Torslandafabrik hade gått en styv miljard i förlust ett kvartal, trots att de byggt allt de kan, så hade någon högt upp fått gå på studs.
Förstår du inte hur otroligt korkad den jämförelsen är så är det faktiskt riktigt tragiskt.
Tesla ligger väl inte ens så mycket före andra bilmärken, de chansar mer med sitt varumärke och lanserar tidigare och mer oprövad teknik som de andra etablerade märkena inte skulle riskera sin goodwill på. Enda jag ser som konkurrens fördel framåt är laddstationer men tror att de blir ensamma att försöka ha ett eget sådant. Gissar att de andra gärna överlåter det åt externa aktörer. Typ som drivmedel hanteras idag.
I en tekniktung branch kan det eventuellt vara en konkurrensfördel framåt att de har bäst ingenjörer.
Den överlägset största edgen är inte laddnätverket (även om det är viktigt) utan kompetensen inom och kapaciteten att tillverka stora volymer batterier billigt.
Övriga tillverkare stångar sig blodiga om att få köpa dyra batterier från LG…
Som Mercedes eller Ferrari i F1 menar du Linus?
Никола Тесла …
Hur många vet att .han föddes i österrike-Ungern i den del som numera är Kroatien?
Att han dog utfattig i NYC på 40-talet?
Att han gett namn åt Belgrads internationella flygplats?
Att han gett namn åt enheten för magnetisk flödestäthet?
Att han "i princip" uppfann växelström så att den blev praktiskt användbar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
Kompis till Edisson – ett tag.
Skulle nog påstå att precis alla vuxna under 40 vet det, förutom kanske det där om flygplatsen. Det är en konsekvens av internet; Thomas Edison var förra generationens uppfinnare av glödlampan, men denna generations idiot i skuggan av geniet Tesla.
På ytan ser det ut som internet effektiviserar samhällen snarare än medför någon fundamental förändring som inte bara snabbar upp konvergenser utan även helt förändrar dem. Därför letar folk (=de flesta) förvirrat på fel ställen när de försöker förstå saker som att Trump blev president (just den är intressant, för den vanligaste berättelsen är raka motsatsen till vad som egentligen hänt).
Vilken fundamental aspekt gör att den här generationen plötsligt avgudar Nicolas Tesla? (frågan är antingen retorisk eller en sedvanlig teaser utifall någon vill läsa mer)
@Linus
Gå ut och fråga random brucha i hooden om vem Tesla är/var
De allra flesta kommer att nämna den amerikanska bilen men ytterst få, om ens någon vetenskapsmannen och uppfinnaren…
Invandrare har råd med Tesla men inte internet, eller vad är din poäng?
expected sale är 50k Q3, vilket är 4.2k/vecka. Vad ska de göra med de 22000 bilarna som ej blir sålda?
6k/vecka är 72000…
och var har man gjort av de 34k man överproducerat tidigare??
Sker ingen överproduktion. Max produktion för en vecka är en sak, snittproduktionen är en annan.
@christofer andersson: Det du skriver stämmer inte. Korrekt citat från rapporten är också: "Expecting to produce 50-55k Model 3s in Q3; deliveries should exceed that". Tesla hade under Q2 problem att leverera alla bilar som de producerade för att de inte hade hunnit bygga upp leveranskedjan och levererade Model 3 på samma sätt som Model S/X. Detta håller på att ändras och därmed kommer leveranser under Q3 vara högre än produktion.
https://twitter.com/Andreas_Hopf/status/1019818032871469056
Konstig fråga. De bilar som tillverkades sista veckorna har inte levererats än utan är under leverans. Inget konstigt alls. Rätt överutmanat att som analytiker alls behöva undra över det.
Ja så är det säkert, men det är väldigt kortsiktigt, kanske till oktober cirka, tack vare att efterfrågan är för liten för den typ av sedan i den höga prisklassen, $49-78. Det kommer snabbt tunnas ut. Man har samlat på sig efterfrågan under 2 år, där folk lagt deposits, många har dock lagt deposit i tron om att få köpa en M3 för $35k samt statligt bidrag på 7.5k. Så när det uppenbarligen inte finns på kartan, man har nått 200k gränsen och subventioner är på väg att fasas ut, är många av de 420k deposits luft. Man kommer helt enkelt med 5k/vecka produktion hamna i ett läge där kunderna tar slut.
Man har även stora kvalitetsproblem med nya "massproducerade" modellen. https://twitter.com/Ziga_Iglic/status/1025547345197453312 Kaos på service centers.
Cornucopia, jag skriver om de 28k bilar man tillverkat och inte sålt, om man räknar ihop alla tillverkade vs sålda från alla sec papper sedan 2013. Fram till Q2 2018. Se länk till Andreas Hopf.
Det är fortfarande bara det glidande lagret. Bilar tillverkade Qx levereras under Qx+1, och då produktionen ökat under Qx+1 så blir det fler ej ännu levererade bilar, som levereras i Qx+2 osv. Inget konstigt alls.
Men jag förstår att du redan har bestämt dig, så diskussionen är meningslös.
Allmänheten och kommentatorerna har gått från att ifrågasätta räckvidd och batterislitage till att tro att acceptera eldriven framtid men ifrågasätta Tesla i den framtiden och lyfta fram deras problem att nå en väldigt ambitiös produktionstakt.
Vad som inte lyfts fram är traditionella biltillverkares problem:
Nedskrivningar av befintliga motorfabriker och know-how
Motsträviga och kostsamma bilhandlare, med stora intäkter från service av förbränningsmotorer
Begränsad tillgång till batterier
Stor andel och många externa komponenter
Dyr, ineffektiv, marknadsföring
Tveksamt andrahandsvärde på bilarna framöver (inte än)
Svårigheter att nå nya avgasreningskrav
Ett misstag som göra är att inte förstå att tesla är mer ett teknikbolag än biltillverkare. Ta bara korten för AP3 som är 200ggr snabbare än nVidias kort som nu är installerade. nVidia är världsledande på GPU men ändå ifrånsprungen i sin kärnverksamhet.
Tror du på det där?
Var inte länge sedan Tesla sa att alla bilar (som betalade €$5K för autopilot) har all hårdvara som krävs för Autopilot i framtiden. Helt plötsligt behöver man ersätta alla kort med 200ggr bättre prestanda? Det betyder att de köpt billiga Nvidia kort som ej var top notch på långa vägar. Lidar Level 4 använder mängder datakraft, detta system är bra mycket mer kompetent än Teslas låtsas autopilot Level 2.
Finns väl ingen anledning att inte skaffa ännu bättre hårdvara. Hade de inte gjort det hade du skrivit "men det finns bättre hårdvara, varför skaffar de inte den".
Låter som du redan bestämt dig, så diskussionen är meningslös. 😉
Om man inte ifrågasätter sina egna investeringar är man ute på tunn is och lever farligt. Det finns många varningssignaler i detta bolaget.
Så du har investerat i Tesla?
Det har inte jag. Bolaget är för högt värderat.
Det är smart att idag uppgradera så mycket det går. Ett problem med produkter av den här typen blir bakåtkompatibiliteten, attraktionen kommer minska kraftigt den dag man inte längre kan uppgradera mjukvaran.
Teknikutvecklingen kommer att vara det långsiktiga hotet mot Tesla, nu när de verkar ta sig igenom växtfasen. När man är bäst, har man idéerna och motivationen att kasta sig på nästa generation? Se Apple som närapå konkade, uppfyllda av sin egen förträfflighet medan världen och konkurrenterna gick vidare.
Tycker att Elon är det bästa som hänt mänskligheten på länge. Men jag tror tyvärr att de kommer försvinna när etablissemanget vaknat vilket de gör snart. Kolla Hyundai Kona som har samma örestpres som en modell X fast till 30% av priset.. Men om jag får som jag vill så tar Tesla över marknaden och det går för Volkswagen som för Nokia..
Kona är en jättefin bil. Men om du provsitter och provkör bägge, så kommer du märka att målgruppen knappast är samma, och priset är därefter.
Den andra faktorn är att Hyundai Ioniq, som Kona ska vara baserad på (men med större batteri) aldrig producerades med fler än några tusen bilar om året, trots att den vann utmärkelsen som årets bil överallt. Man har nämligen inte tillgång till batterier i de volymer som Tesla har. Det gäller även övriga biltillverkare.
Slutsiffran för produktion av Model 3 i augusti blev 4300 st, istället för pumpningen om 6000. Men, men, vad är väl en överskattning om 40% bland vänner?