Ryssland har nu övat med en Oscar II-klassens kärnvapenbestyckad atomubåt i Östersjön. Protesterna från den svenska så kallade “fredsrörelsen” uteblir förstås, då man inte biter den hand som föder en.
Ryssland har alltså övat med Oscar II-klassens ubåt RFS Orel (“Örnen”) i Östersjön, dvs ett syskonfartyg till den olycksdrabbade Kursk. Ubåten gick in i Östersjön för att delta i att etablera det nya normalläge som innebär att ryska Norra flottan varje år förstärker Östersjöflottan med ursäkt att man ska delta i flottparaden i S:t Petersburg.
![]() |
Flottparaden i S:t Petersburg 2017. |
Till skillnad mot förra året så övade denna gång den kärnvapenbestyckade atomubåt man skickade in i Östersjön. Detta uppger den statliga ryska nyhetsbyrån Tass.
![]() |
RFS Dimitrij Donskoj och RFS Peter den Store vid Kronstadt inför paraden 2017. |
Förra året hade man inne världens största ubåt RFS Dimitrij Donskoj, men valde i år en Oscar II. Och denna gång genomförde hon övningar.
Ubåten är en kryssningsrobotubåt, beväpnad med huvudsakligen 24 stycken kärnvapenbärande P-700 Granit- eller P-800 Oniks-robotar. Det bör ses som en ren markering och styrkedemonstration.
Samtidigt hörs inga protester alls från den svenska sk “fredsrörelsen”. De protesterar nämligen bara mot västerländska demokratiers försvar, och aldrig mot uppdragsgivaren på Gjörwellsgatan och i Kreml. Pratet om kärnvapenfri zon i Norden och demilitariserad zon på Gotland handlar nämligen aldrig om Ryssland. Att demilitarisera Königsberg-exklaven är det t ex aldrig tal om, utan demilitarisering och nedrustning ska ske ensidigt.
Man kan konstatera att Sverige avrustat ca 95% av vår försvarsförmåga, men det har inte lett till ett bättre säkerhetspolitiskt läge i Norden eller Östersjön, utan tvärt om. Det säkerhetspolitiska läget var bättre före de sista resterna av invasionsförsvaret lades ner av Göran Persson (s) år 2004, så argumentet att nedrustning leder till avspänning är uppenbarligen fel.
76 kommentarer
Men USA då!
Jo det är väl enligt den logiken som många i den svenska debatten resonerar. När västliga demokratier övar försvar så är det protester (tänker på Aurora) men när Kreml övar anfall mot demokratier ja då är det som inlägget säger väldigt väldigt tyst.
Dom var väl upptagna med rullatorköp, höftledsoperationer, PRO-evenemang eller PSA-provtagningar. Det är rätt uppenbart att fredsrörelsen består av gamla intorkade 68-russin. Dom är snart lika döda på utsidan som de redan är på insidan, så varför bry sig? Det finns större och mer aktuella hycklerier att bry sig om.
Är inte Birger Schlaug och Hassan Nasrallah väldigt lika till utseendet förresten?
Frågan är dock hur många fler flottpatader St Petersburgs infrastruktur klarar av. 🙂
https://defence-blog.com/navy/russian-fast-landing-craft-collided-bridge-military-parade.html
Flottparader! J-A fläskfingrar
Apropå 68…
Om några dagar är det 50 år sedan 5000-7000 stridsvagnar och mer än 500 000 från Warszawapakten rullade in över dåvarande Tjeckoslovakiens gränser och kväste "Pragvåren"…
Öva nu upp skoltyskan pågar!
https://www.youtube.com/watch?v=gEgr5XaUfDg&t=275s
Man kan roa sig med att googla mannen på bilden ovan och KGB så klarnar allt.
Det finns flera spioner och förrädare som motiverat sina handlingar med att de agerade för fred. Viss logik finns det väl i att utbyte av information och transparens minskar spänningarna. Därmed inget försvar för just denne man och hans handlingar, så klart. Och ett riktigt engagemang innebär så klart att man faktiskt tar konsekvenserna av sina handlingar.
Problemet i detta fallet är att Ryssland aldrig kritiserats. Fred är förstås något som alla vill ha.
Men vill man bli lite mörkrädd så titta på Who is America.
Nej, Schori har väl alltid varit väldigt len i truten. Han kunde inte kritisera Castro ens efter han var död, helt okritisk mot sandinisterna och om jag inte minns fel charmerades han t o m av Roberto d'Aubissons jordreformer. Aubisson visade sig sedan vara en högerextrem militant med egna dödskvadroner…
Han har iaf delat ut nåt journalistpris till Politkovskaja, det är väl det närmaste Putinkritik han kommit.
Sjunkbomben;
”Fred är förstås något som alla vill ha.” Precis sådär lät det när borgarna monterade ner den sista delen av försvaret.
Problemet är att alla inte vill ha fred. Jag väntar fortfarande på den dagen då ni ska inse detta. Historien har bevisat detta om och om igen.
Den ende som väl egentligen "täppte till truten" på Schori var väl Sven-Olle Olsson i Sjöbo …
😉
Bengt;
Sven-Olle är död och begraven. Låt han (centerpartisten/Sjöbopartisten/Sverigedemokraten eller vad han nu ville känna samhörighet till nu) få vila i frid.
@Frihet!
Ja, frid över Sven-Olles minne!
Men faktum kvarstår! Schori åkte ner till Sjöbo för att prata "förstånd"… Han fick vända hem, väldigt tyst…
Med släktingar i Skåne nära Sjöbo var man liksom i vindögat…
Det går inte prata förstånd med en förvirrad centerpartist/sjöbopartist/sverigedemokrat. Inte heller partiledaren Olof Johansson klarade ju av detta utan blev tvungen att utesluta Sven Olle ur partiet.
Bengt;
Ta dig själv som exempel. Skulle någon kunna prata förstånd med dig? Nej. De flesta dagisfröknar, psykologer, professorer, psykiatriker, pedagoger, terapeuter, osv vänder nog hem väldigt tysta.
De står sig slätt mot bonnförnuftet.
Thomas;
Det kan jag hålla med om.
Klart nedrustning kan leda till avspänning om den sköts korrekt men det är ju inte en given sanning, Ryssland gör väl det som förväntas i dagsläget och flexar musklerna. Utvecklingen är trist.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ett väldigt bra inlägg.
Grodan kokas långsamt och en realitycheck som denna behövs nog mellan varven.
Ja, om några år vaknar vi och kan konstatera att Sverige gått med i NATO. Och att våra soldater är på väg till Stilla Havet och den förlorande sidan i Kina-Amerikanska kriget.
Skulle vara sällsynt korkat av Kina att starta krig mot USA, de äger ju snart hela landet!
Mnils;
Ja. Detsamma att Putin skulle starta krig mot Trump. Haha så fånigt. Putin är ju den verkliga presidenten i USA. Skulle Putin starta krig mot sig själv? Han må vara galen men inte korkad.
Mnlis, även om Kina äger USA betyder det inget. Det är bara papper. Du vet ju hur furstarna och hertigarna gjorde med judarna när deras skulder blev för stora?
Pogrom…
Rickard, ditt exempel är väl på motsatsen? Att slå ihjäl fordringsägaren kan ju ha en viss lockelse, men att slå ihjäl den som är skyldig en pengar är bara korkat!
Jag läste fel 🙂
Det brukar var USA som startar krigen. Det finns inga lagar i USA som hindrar en ensam person att bestämma att USA ska gå ut i krig, dvs presidenten. Och mycket riktigt är det USA som är skuldsatt.
Och artikel 5 i NATO gäller bara om landet blir anfallet på sitt eget territorium så hur har du tänkt få ihop dina påståenden? Eller är det bara tomt svammel alltihop?
Apropå kärnvapenfri zon tror jag inte USA skulle gilla om Sverige skaffade egna kärnvapen.
Detta är de alternativen som borde dikuteras: Svenska kärnvapen eller inga kärnvapen, och då känns det senare som mer realistiskt.
iblandekonomi skriver två inlägg i följd som båda är korkade.
Om det ser ut som en anka…
Svenska kärnvapen? NEJ TACK!
Satsa hellre i så fall de pengarna på ett starkare försvar , några fler flottiljer och U-båtar
Svenska kärnvapen skulle bli en gökunge. Kosta 50 miljarder om året och inte tillföra något av strategiskt värde, det finns ingen rimlig chans att vi kan bygga upp ett trovärdigt system baserat på flera leveranssystem som står emot Spetznaz, fredsrörelser, direkta anfall mm. Desssutom kanskekPutin skiter i att svensk jaktbombare släpper 200 kT över Leningrad och Kaliningrad, och möjligen Moskau. med ett konventionellt försvar tvingas Ryssland direkt gå på deeskalering mot en nation som endast försvarar sig. Det är inte omöjligt, men magstarkt. Vi har dock större chans i det fallet att freda vårt territorium än vad vi har om vi går nuklear direkt.
Däremot om vi nyttjar Natos kärnvapengaranti är läget ett helt annat.
Ovan vid att få medhåll i den här frågan på denna sida 🙂
Blinda hönor som går och pickar på marken hittar ibland något ätbart 🙂
Vart tog sverigedemokraternas högljudda stämma vägen nudå? Nu blev det tyst.
Vem i hela världen.. kan man.. lita på? USA? USA:s president styrs och avlönas ju av Putin personligen. Trump säger en sak inför Putin och påstår att han sagt det motsatta när han väl är hemma igen.
De enda som känns något stabila i denna osäkra värld är Löfvén, Andersson, Hultqvist och Wallström. I dagens läge känns det oerhört korkat att rösta på något annat än den sittande regeringen som bevisat vänt ekonomin från borgerligt underskott till socialidemokratiskt överskott, påbörjat att rusta upp det invasionsförsvar som Reinfeldt och Borg lade ner, vågat sätta ner foten i utrikesfrågor och sett till att arbetslösheten vänt ner.
Långtidsarbetslösa var 32,8 i sep 2014 och idag är de endast 23,9. Ungdomsarbetslösheten är ju den lägsta sedan 2002. Sysselsättningsgraden är den högsta i hela (det till stor del konservativa) EU. Barngrupperna på förskolan är de lägsta på 25 år, andelen av befolkningen som varit beroende av bidrag är den lägsta sedan 1981 och så vidare.
Regeringen Löfvén fixade fram 300 000 jobb sedan den där odågan och lyxliraren Reinfeldt fick sparken av det svenska folket och sprang och gömde sig redan under valnatten.
Oj var ska man börja. "USA:s president styrs och avlönas ju av Putin personligen". Det där får du nog belägga med fakta. Sen glömmer du att den högkonjuktur som vi ser just nu är främst driven av centralbankers klåfingrighet.
Men appropå Blogginlägget så håller jag med Cornu on Schori hållning i den här frågan. Det kanske är det enda vi är överens om när det gäller Ryssland. Det är förbannat synd att det inte finns en stor rakryggad och konsevkent fredrörelse i Sverige. Den är förpassad till medier som FriaTider till exempel. I USA finns en fredrörelse som heter duga, men utan det röda inslaget, tex Ron Paul.
Ja, det tar nog tid det när det handlar om världens mäktigaste man (Putin) som styr över två stormakter. Låt oss se vad som kan vaskas fram framöver.
Jahaja och hur förklarar du de stora underskott som Reinfeldt orsakade? Var det kanske alla världens centralbankers fel de med??! He he.
Alliansen regerade under ett av historiens allvarligaste ekonomiska kriser (därav alla kommande interventioner) så visst var det tufft. Under åren gjorde de många bra saker men också många mindre bra saker. De borde ha skurit i statbudgeten ännu mer för att säkra överskott.
Ja, man kan ju skylla ifrån sig på mycket. De borde inte ha regerat helt enkelt.
Det går inte att skapa nya jobb genom att låta arbetslösa sitta med en jobbcoach för att lura arbetsgivare att de skulle vara mer kompetenta än de är bara för att politikerna inom Alliansen själva fick jobb på det viset. Det stjälper företag att anställa fel personer som inte har den kompetens som efterfrågas.
Dagispolitiken tog slut 2014.
"Dagispolitiken tog slut 2014" Du har rätt, den tog slut där och den blev värre.
Frihet du får utveckla dina texter, ironin i det du skriver går inte fram och det saknas en humoristisk slutsats som knyter ihop säcken.
Nu verkar det ju nästan som om du tycker Steffes regering är lyckad, men ett sådant påstående faller ju på sin egen orimlighet!
Mnils;
Mitt påstående är fullt rimligt då det är Sveriges största parti och därmed är det också mest normalt att tycka som jag. Vi kan alltså konstatera att jag är met normal och du är mindre normal. Men var inte ledsen för att du är onormal, som människa är du lika mycket värda för det.
Mnills, Frihet påminner mkt om signaturen Olle Andersson. Mkt påstående utan någon som helst uns av fakta och en stor andel fria fantasier. Dock använder Frihet frikostigt personangrepp som "efterbliven" och liknade viket vi berömvärt inte kan lasta Olle för.
Bengt Eriksson;
Det brukar inte vara någon som annars anmärker eller ifrågasätter personangrepp (som brukar hagla på dessa kommentarsfält) så det är berömvärt att du vågar anmärka på mina små personangrepp i alla fall.
Allt jag påstår är oftast faktabaserat. Man vill ju inte göra sig till allmänt åtlöje som många andra här, tex. Mnils som vägrade inse att han är kriminell trots att han skrytit om att han skiter i att betala sin TV-licens trots TV-innehav.
Nu ska vi se hur det står till med lag och ordning bland moderat-täta överklass områden. Låt oss öppna en borgerlig tidning och se vilka som faktiskt ligger bakom finansieringen av gängen i t.ex. Malmö:
”På överklassfesten sjungs en snapsvisa om mordet på statsminister Olof Palme.
"Tra lal lal laa skottet brann, blodet rann, Olof Palme – han försvann". […]
I mars i år visade en rapport från Brottsförebyggande rådet (Brå) att det främst är unga från rika stadsdelar, i villa och med välutbildade föräldrar, som använder narkotika.
Ändå väljer polisen oftare att testa lågutbildades barn i fattigare kommuner för narkotika. Proven kommer ofta tillbaka negativa.
– Här är det inte riktigt samma repressalier som i sämre områden, har man en kavaj och en snygg klocka kommer man rätt långt, säger en av Eriks vänner. […]
När det talas om hårdare tag mot gängkriminalitet är det sällan medel- och ÖVERKLASSENS FINANSIERING AV VÅLDET som hamnar i fokus. […]
– De som finansierar gängen är egentligen inte bara de traditionella missbrukarna. Folk måste förstå vidden av vart pengarna hamnar och vad man indirekt finansierar för typ av kriminalitet.”
https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/knarkande-overklassen-betalar-malmos-gangvald/
Bengt;
Så för att lösa knarkarproblemet så bör man ta det med roten. Överklassen knarkar och finansierar därmed gängvåldet.
Men detta är bara ytan. Om vi ska ta roten måste vi gå till botten med problemet. Varför knarkar överklasungdomar?
”– Jag tror att många i finare områden, framför allt unga killar, knarkar för att de mår dåligt psykiskt. De har en jävla press på sig. […] Den sociala pressen och kontrollen är stor bland överklassen.”
Det är denna överpress och sjukliga kontrollerande av allt och alla som Alliansen vill sätta på hela sveriges skolungdom (och alla andra med) så att alla ska må så dåligt som det är möjligt och därmed börja knarka och finansiera gängvåldet så att det kan bli grövre och grövre.
Bi måste börja i rätt ände. Befria de stackars överklassungdomarna från deras patetiska överklassföräldrar. Utan knarkare – inga knarklangare.
Källa: https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/knarkande-overklassen-betalar-malmos-gangvald/
Frihet, det inlägget skulle signaturen "Olle Andersson" gillat. Nu citeras faktabanken "Expressen". Överklassen är grundorsaken till skjutningar och gängkriminalitet bland främst andra generationens invandrare i utsatta områden. Ja, tyvärr kan socialbyrån Sverige inte leverera alla ekonomiska attribut som dessa ungdomar tydligen förväntar sig få. Vi har alla ett ansvar, även från områden med tyngre socialt arv. Men vänstern bara älskar alla "utsatta" och vet att högavlönade är orsaken till allt ont. Bort med kapitalister och högavlönade och släpp in diktaturen med en liten "socialistisk" elit som äger och fördelar medlen till pöbeln.
Bengt Eriksson;
Skyll ifrån dig på mig du istället för att ta eget ansvar för problemet. Jag citerar bara vad Expressen skrev och de citerar bara vad överklassungdomarna själva (och verksam polis) berättat för journalisten. Grunden till problemet ligger hos föräldrarna till knarkarna och det i sin tur leder till våldsgäng som bara är ute efter att tjäna pengar på de rika föräldrarnas barn – och den som står i vägen för det blir skjuten.
Helt sant att detta är en del av knarkcykeln, Frihet. Jag sitter av en ren slump på balkongen nu och läser Jens Lapidus "Snabba cash" som sommarnöje ungefär tio år efter alla andra, och det är ju det här fenomenet som delvis är handlingen, eller kopplingar som i filmen "Traffic". Det är klart att det är någon som betalar kokainet som slutanvändare, någon som har pengar.
Så Expressenartikeln är trovärdig och sanningsenlig. Men så till kärnfrågan. Frihet: Vad tycker du är lösningen på detta problem? Lite vagt skriver du "Befria de stackars överklassungdomarna från deras patetiska överklassföräldrar", hur?
Joakim Persson dvs oraklet:=) har talat och avgör att "Expressenartikeln är trovärdig och sanningsenlig". Ja, trovärdig i vissa delar men innefattar långt ifrån hela sanningen. Och fråntar inte ungdomar i utsatta områden ansvar.
Tänk om det vore så enkelt att gängkriminaliteten kan utrotas om "överklassungdomarna"
slutar handla. Men du har också inställningen att skjutningarna i Malmö inte är ett stort problem. Så livet är enkelt för dig m.a.o.
Sen tycker jag din fråga till Frihet är högst berättigad.
Joakim Persson, Bengt Eriksson;
Det är inte mig ni ska fråga. Det är barn, ungdomar och forskare som ni först och främst ska fråga. Det är bara att börja lyssna. Ingen annan än barnen själva kan väl svara på vad som är bäst för just dem. Sen om de har förmåga att genomföra det de vet är bäst för dem är en annan femma. Där behöver de någon som är närvarande för dem. Men jag kan väl förmedla lite av vad de säger.
Nu har vi läst vad polis och överklassbarn anser är grunden till problemet till knark och gängvåld – press, kontroll och stress som leder till psykisk ohälsa.
En 15 årig SSU:are har flera gånger skrivit till tidningar om vad som orsakar en galopperande ohälsa bland unga:
”Den enorma stress och press som finns på många svenska skolor utgör en utmärkt grogrund för psykisk ohälsa. […] Minskad skolstress kommer nämligen krävas om trenden med den växande psykiska ohälsan ska brytas.”
https://www.etc.se/debatt/minska-stressen-i-skolan-oss-elever
”Betyg från årskurs fyra skulle bli en grogrund för psykisk ohälsa och ångest. [inte enligt Björklund!!]
Jag vet vad stress och oro inför betyg gör mot Sveriges elever varje dag. [det förstår inte Björklund!!] Jag vet hur betyg kan krossa drömmar och utradera kreativitet. Jag vet hur betyg kan vara en mur som hindrar lärande. Jag vet hur betygsstressen trycker ner motivationen. Jag vet det för jag både ser och upplever det inifrån. Varje dag. [det gör inte Björklund!!]
https://asikt.dn.se/asikt/debatt/tidiga-betyg-dodar-kreativitet-hos-oss-elever/
Så både vänster och högerungdomar känner stress och press. Högerungarna främst från sina föräldrar och vänsterungdomarna verkar känna större press från skolan. Vem lyssnar? Var har vi fått all denna press och stress ifrån?
”Att sänka betygsåldern är ett grovt förenklat och ytligt sätt att försöka förbättra uppfyllelsen av kunskapsmålen och andra mål i svenska skolan. Idén är kontraproduktiv och troligen även skadlig för utvecklingen hos många barn. [inte enligt Björklund!!] Förslaget andas också en avsaknad av pedagogisk idé. Det skriver Håkan Wiclander, Idéburna Skolors Riksförbund, och Britta Drakenberg, Waldorfskolefederationen.”
https://www.svd.se/tidiga-betyg-skadligt-for-manga-barn
Vad säger lärarna?
”Det finns flera problem med betygssystemet. Dels drabbar det föräldrar, som ofta upplever en enorm frustration när de försöker hjälpa sina barn att förbättra betygen. [inte enligt Björklund!!]
Eleverna själva riskerar att utveckla såväl stress som psykisk ohälsa, då de verkar inom ett system som saknar tydlighet gällande vad som förväntas av dem akademiskt. [inte enligt Björklund!!]”
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/yvKpPR/betygskraven-i-skolan-knacker-vara-elever
Vad säger småungarna i Alliansens Vallentuna (troligen har de någon förälder som är moderat) om tidiga betyg?
”– Det är bra för om man får dåliga betyg kan man förändra dem, fråga läraren vad man ska göra för att få bättre betyg. Det är typ i nian som det betyder något [inte enligt Björklund!!], säger Gustav Olsen.
– Det är enklare att se hur det går i skolan, men det kan bli lite STRESS FÖR ALLA BARN [inte enligt Björklund!!], säger Anton Rimbe.”
Så om vi lyssnar på forskare, lärare, barn istället för Jan Björklund och Ulf Kristersson så lägger vi ner de idiotiska nyliberala marknadsidéerna om betyg från tidig ålder – höj åldern för betyg och ge dem rösträtt i valet från tidig ålder istället. Låt dem få välja politiker själva.
Låt barn få vara barn i skolan oavsett hur korkade och sjukligt kontrollerande överklassföräldrar och inkompetenta politiker de än har över sig. Låt dem få lugn och ro i skolan utan en massa betyghets och låt dem få tid att knyta an till vuxna förebilder istället för att sitta ensamma och sjunga snapsvisor om politikermord med knarkande kompisar samtidigt som de finansierar gängvåldet – med pengar från frånvarande föräldrar.
”30 procent av dagens 16-åringar har allvarliga stressrelaterade problem. 8 procent uppvisar så svåra problem att det kan jämföras med utbrändhet bland vuxna. Det visar en ny avhandling vid Stockholms universitet. […]
I studien, som har omfattat drygt trehundra 16-åringar som läst första året på gymnasiet, identifieras följande faktorer som främsta orsaken till ungdomars stress:
• känsla av höga krav kombinerat med bristande socialt stöd [ex. betyghets från Björklund, orimliga målsättningar och vinstjakten på ”kunder” i dagens skolor kombination med frånvarande arbetsnarkomaner till föräldrar]
• låg självkänsla, [ex. duger inte för föräldrarna om de inte presterar…]
• sömnproblem [ex. festar man på nätterna med pappas pengar istället för att sova…]
[…]
Stressen bland unga går även ut över deras skolresultat. De ungdomar som visar upp de högsta stressnivåerna presterar märkbart sämre i skolan och får tydligt sämre betyg.
– Även om man bortser från de långsiktigt negativa konsekvenserna av kronisk stress på hälsa och välbefinnande [som t.ex. leder till bl.a. missbruk, självmord och olika diagnostiseringar], så är det allvarligt även i det kortare perspektivet att stressade ungdomar klarar skolan sämre. Det påverkar deras chanser till högre utbildning negativt vilket kan ge stora konsekvenser i ett samhälle där utbildning är en väg att klara konkurrensen, säger Karin Schraml [doktorand vid psykologiska institutionen och stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet]”
https://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressmeddelande-arkiv/var-tredje-16-%C3%A5ring-%C3%A4r-kroniskt-stressad-1.134748
”Unga vuxna i åldersgruppen 18–25 år har ett mer avancerat och mer destruktivt missbruk än tidigare, visar kartläggningen, som täcker landets alla landsting. Även polisen upplever att fler ungdomar i 14–15-årsåldern använder narkotika i dag jämfört med för några år sedan.
Det här är en bild som Ursula Thienemann, legitimerad psykolog på Beroendekliniken i Norrköping, delar. Hon menar att missbruket helt klart har krupit ner i åldrarna. [betyg allt lägre ner i ålder]
– Det är anmärkningsvärt att det har skett en dubblering [!] av missbruk bland unga på tio år. [hör du det Björklund!!] […]
– [överklass]Föräldrar vet inte alltid eller förstår vad deras barn sysslar med. Men de, och alla vi vuxna [samhället], har ett ANSVAR att ställa obekväma frågor [även till rika barn] och inte hålla sig undan [så som överklassföräldrar ofta gör] när man anar att det kan finnas problem, säger Ursula Thienemann.
http://www.accentmagasin.se/missbruk/liberal-syn-pa-droger-en-orsak-till-fler-unga-missbrukare/
”Publikens jubel och omvärldens bevakning [jämför med överklassföräldrars sjukliga kontrollbehov på skolprestationer och ständiga prov/betyg i skolan] kostar, psykiskt och känslomässigt. De knarkande kändisarna är inte bara förebilder att skylla på, de är offer för sin miljö. [slipper undan rättvisan och pengar i överflöd]
– Det är på sätt och vis en klassisk missbruksmiljö. Man knarkar tillsammans och man introducerar varandra till droger, säger Bengt Svensson.
Det är därför Celine Dion är rädd för nöjesbranschen. Människorna i den påverkas av STRESS och DÅLIGT INFLYTANDE, sa hon när hon räknade upp döda kollegor. Därför har hon blivit rädd för sin bransch och för att hänga med kändisar. Därför har hon slutat gå på fest.”
https://www.fokus.se/2012/02/varfor-knarkar-kandisar/
Dagens "Hög"stadieelever är bleka "tunnisar" som sitter för mycket på sociala medier , läser bimbo-bella-bloggar och därför inte "orkar" läsa läxorna mm!
De har inte den blekaste aning om vad riktiga stressymptom är och innebär.
Hur f-n kunde vi med lite mera livserfarenhet klara oss i dåtidens skola då det fortfarande fanns kvar några lärare från tiden _före_ 1968… ?
Lärare som haft Hjort-Lides "Förkortad tysk grammatik" från 1942 !
Idag vill ju heller inte någon läsa tyska eftersom detta språk har en lite hög ingångströskel där man bl.a måste lära sig vilka prepositioner som styr ackusativ resp. dativ resp både och beroende på riktning eller befintlighet.
https://tidenstecken.wordpress.com/2011/09/27/tyska/
http://skolvarlden.se/artiklar/tyska-spraket-ar-pa-dekis
Tyvärr, Bengt men du är för ung för att ha arbetat i gruvor sedan 6-års åldern (vilket barn kunde få göra i Sverige innan socialismen som ideologi fick genomslag) eller har växt upp i ett land med krig så kom nu inte och tyck synd om dig själv för att du haft en lärare i tyska som var född före -68.
”Det handlar om brist på kontroll, otillräcklig erkänsla och ersättning för utfört arbete, utglesad gemenskap, upplevda orättvisor och motstridiga värderingar (medmänskliga tjänster eller vinstintresse). Individualismen som samhällsinriktning, där gemenskap bara uppnås genom konsumtion, bidrar också i hög grad till en upplevelse av utsatthet och ensamhet som tvingar individen att söka nya sätt att skydda sig mot påfrestningar.
Den stora omställningen av den offentliga sektorn, där medmänskliga aktiviteter plötsligt blev prissatta, har lett till att stora samhällsgrupper känner sig utsatta, överbelastade och på gränsen till stressammanbrott.”
https://stressmottagningen.se/stress-och-stressjukdomar/
”I området fanns en lättbetongfabrik och en margarinfabrik. Och människorna i området var väldigt trötta.
– Två sjukdomar var väldigt vanliga. Den vanligaste var depression. Men den näst vanligaste psykiska sjukdomen i området kallade forskarna för trötthet. När de sedan ger en beskrivning av vad som menas med trötthet så visar det sig att det är vad vi skulle kalla för ett utmattningssyndrom. Och detta är 1947, säger Marie Åsberg. […]
– Om vi är mer nervösa och uppjagade nu vet jag inte, det kan jag inte svara på. Men om du frågar om vi har mer skador nu på grund av stress så tror jag att det är så. Det är mer så nu för tiden, säger hon. […]
Visst hade de exempelvis långa arbetsdagar förr, men de tog rast. De sov ordentligt på nätterna. Vissa sov middag till och med. Då får man sin återhämtning. […]
I bondesamhället, resonerar Gunnar Aronsson, var det uttalat att man arbetade den tid det var nödvändigt och sedan vilade man.
– Det fanns väldigt lite plikter utanför arbetet, som det finns mycket av i dag. Tiden utanför jobbet i dag är mycket mer fylld av stimulans, men också av krav och annat som motverkar återhämtningen.”
https://www.dn.se/insidan/vi-tar-mer-skada-av-stress-an-nagonsin-tidigare/
Kommentarer överflödiga…
https://www.youtube.com/watch?v=ue7wM0QC5LE
Frihet, sossarna må vara vara störst, just nu. Men det säger inget. Det förstår du va? Dom går till sämsta val historiskt troligen. Även om dom skulle utgöra 25% av väljarkåren betyder inte det att 75% tycker som ni. Så nej, du är inte mest normal. "befria de stackars överklassungarna".. Du måste skämta. Dom utsatta har ansvar över sin egen situation. Staten ska inte gå och lyfta alla utan snarare ge dom verktyg för att kunna ta sig ut. Och det har dom med råge i Sverige med gratis utbildning mm
Unknown;
Ingen väljer sin förälder.
Nej. Så dom ska få en ny förälder i form av staten? Och vi ska ta hand om alla som inte valt sina föräldrar eller varit illa? Det är ohållbart. Man väljer dock sitt öde. Och visa mig fakta på att föräldrarna har stoppat i dom droger mm. Det är deras egna vilja att ta droger, bränna bilar, langa mm. Nej du, säga aja baja till dom och ge dom allt är inte rätt heller. Sätt ansvar på dom, visa deras omgivning att handling (även deras) har konsekvenser. Knarkar föräldrarna eller har för sig annat som gör dom olämpliga som föräldrar har vi socialen. Så mer SKA inte behövas
Unknown;
Öh. Bevisligen så behövs det mer i dagens samhälle.
Där föräldrar har brustit i sitt föräldraskap så kan vi övriga behöva gå in och rätta in dem i ledet så de bidrar med något till samhället och inte enbart kostar oss en massa skattekronor som vi vill använda till att betala polis, brandkår, försvar, skola, äldrevård och sjukvård.
Jag tror givetvis inte föräldrarna vill att deras ”perfekta” ungar knarkar. Men de har förlorat kontakten med sina ungar och de förstår inte själva problemet med att skjuta till dessa mentalt försvagade individer mer av pappas pengar. Och då behöver andra vuxna rycka in (stat/kommun/anhöriga/föreningar/osv)och rycka in när överklassföräldrar drar ner sina och andras ungar och därmed hela samhället ner i drogträsket. Vad tror du det kostar oss skattebetalare att låta en ung människa växa upp inom psykvården? Vad tror du att det kostar oss skattebetalare att låta överklassens barn finansiera våldsgängen? När deras föräldrar inte tar ansvar för de framtida kostnaderna så måste vi försöka begränsa skadan i ung ålder.
Öh. Öh. Det finns massor av folk som tar droger. Allt ifrån hemlösa, medelklass till övre klass. Samtliga bidrar till dom kriminella grupperna. Inte enbart överklassen. Och som sagt har vi massor av statligt finansierade myndigheter som arbetar med detta. Även ideella sådana. Klart vanligt folk kan göra sin del. Är det någon som sagt emot det? Däremot kan man förespråka det endast, inte tvinga folk. Så där lär det inte bli större förändring. Det är fortfarande få som nyttjar droger i Sverige. Ca 1.5 procent tror jag. Så mer medel ska skjutas in där? Då vill jag att man lägger dom pengarna som större del av befolkningen får ut av.
Visa mig även hur överklassen (du går jämt till attack mot denna överklass.. Varför? Är dom roten till all ondska i din fiktiva värld?) skulle dra ner HELA samhället ner i ett drogträsk.
Handlar det om var Pierre Schori är så är han antagligen på Cuba, vad jag minns så är det hans favorit diktatur.
Fredsrörelsen borde byta namn till Ryssrörelsen
Ryssarna få inte öva krig i sitt närområde men USA får givetvis göra det andra på sidan Atlanten intill Rysslands gräns. Hm…Ryssofobi och USAfili kanske?
Ja de stackars ryssarna övade med Iskanderrobotar 6 mil rakt söder om Åhléns i Karlskrona centrum tidigare i år.
De borde ju egentligen få smälla av dem direkt på de svenska mål de övade på att utraderada med sina Iskander-nukisar.
Den latenta svenska invasiva aggressiviteten som hotar hela moder Rossijas existens måste ju de få öva på att utradera ordentligt i ett hårt och beslutsamt nukleärt first strike med många stridsspetsar samtidigt.
Då blir det ju rätt och freden kan säkras från Kaliningrad till Vladivostok. Det svenska invasionshotet neutraliseras så och nationalstaten Sverige och dess befolkning decimeras kraftigt. Fred på riktigt alltså.
Vi vet väl idag att sovjet ämnade använda sig av små (taktiska?) kärnvapen i händelse av krig.
Dom visste att dom inte kunde vinna med konventionell krigföring.
Man kan ju gissa att med dagens slimmade försvar och deras iskander och kalibr så har man kvar samma doktrin i fall det skulle behövas.
Har man startat ett krig måste man vinna till varje pris (gissar jag).
Därför blir ju fredsrörelsens kärnvapenfria zon för väst farlig. Jag tror cornu har helt rätt i sina observationer.
+ 1
nJANja inte helt rätt…. Man tillför ytterligare en kärnvapenbestyckad ubåt till Östersjön. Östersjöflottan har redan 2 st KILO class ubåtar. Den som tror att dessa endast har konventionella torpeder och KALIBR / CLUB kryssningsrobotar är minst sagt naiv….
Självklart protesterar inte "fredsrörelsen". Man biter inte den hand som föder en….