Med en växelriktare kan din fossilbil faktiskt fungera som en slags enkel nödströmsgenerator, med avsevärt lägre ljudvolym än ett riktigt reservkraftverk, men kanske inte lika effektiv. Fast i ett krisläge är det ändå en fungerande lösning givet förberedelser.
En 850 W fyrkantsvågväxelriktare och två 300 W sinusväxelriktare. |
Allt med reservation för att sist jag läste elektricitetslära var på gymnasiet 1989, så siffror kan behöva korrigeras.
En fossilbil innehåller ett vanligt 12 V-bilbatteri, till vilket man kan koppla en växelriktare (eller spänningsomvandlare eller inverter – kärt barn har många namn), som förvandlar 12 Volts likspänning till 230 V växelström. Själv har jag separata 12 Volts fritidsbatterier stående på underhållsladdning, som tillsammans med växelriktare således kan användas för nödström.
Ett 75 Ah 12V batteri har i teorin 75*12=900 Wh energi, eller nästan 1 kWh, och kan alltså driva en 7 W lågenergilampa i 900/7=128 timmar, eller exempelvis ladda en mobiltelefon med en 1.5 W-laddare i totalt 600 timmar (vilket räcker till ännu mer mobiltelefoni än laddtiden). Detta utan att ta hänsyn till energiförluster i själva växelriktaren.
Idag är de flesta apparater relativt snåla i hushåll, undantaget kyl- och frys, som har skyhöga startströmmar, och förstås allting som har med uppvärmning att göra (inklusive hushålls- och tvättmaskiner, ugnar etc). Men för belysning, enklare hemelektronik mm kan 900 Wh räcka mycket länge, och man behöver inte heller ha någon brutal och dyr växelriktare.
Själv använder jag Clas Ohlsons 300 W äkta sinusväxelriktare (reklamlänk) som jag bedömer är prisvärd för 1299:- SEK. Clas Ohlson har även andra växelriktare (reklamlänk), men 300 W ren sinus är bra och duger för icke kylskåpsbehov.
Dock laddar 12 V-batterierna tids nog ur om de används och inte står på underhållsladdning inför nästa större strömavbrott. Vilket för oss in på fossilbilen.
Två 75 Ah fritidsbatterier på underhållsladdning. Dunk med batterivatten intill. |
Bilbatterier är inte till för djupurladdning, utan främst för stora startströmmar, men om man använder elen från bilens batteri när den är igång, så dränerar man inte batteriet. Sagt och gjort kan man koppla in växelriktaren direkt på bilbatteriets poler och ha bilen på tomgång (vilket förstås bryter mot lokala trafikstadgan mot tomgångskörning, men är det kris så är det). Bilgeneratorer verkar vid en googling vara på 60 – 120 A, vilket innebär att de kan ge 12*60=720 W till 1440 W. I praktiken verkar de ligga på 13.8 Volt och inte 12 V, dvs 828 W till det dubbla. 300 W bör inte vara något problem alls.
Kort sagt bör det gå att koppla in en växelriktare uppåt dessa effektnivåer (720+ W beroende på generatorns strömstyrka) och använda bilens tomgångskörning för att driva växelriktaren. Bilen kan alltså tillsammans med en växelriktare fungera som nödströmsgenerator.
Nedsidan är att den inte anpassar kraftproduktionen till förbrukningen, att motorn sannolikt kan bli rätt varm av tomgångskörning när det inte blir någon fartvind in genom kylaren (å andra sidan torde att öppna motorhuven kunna lösa en del kylningsproblematik), och att tomgångskörning antagligen drar betydligt mer bränsle än en riktig generator. Å andra sidan så vrålar riktiga reservagreggat något enormt, medan bilar är förhållandevis tysta.
Och bilen är förhoppningsvis rätt driftsäker, till skillnad mot särskilt billigare nödströmsaggregat.
Så med en växelriktare och förlängningsladd kan du dra in viss nödström i huset i ett krisläge, åtminstone för viss belysning och hemelektronik.
55 kommentarer
Du måste räkna bort bilens egna förbrukare när du beräknar vilken effekt du kan plocka ut ur generatorn. Det är bara överskottet du kan ta av om du inte vill dränera batteriet.
I praktiken kan du plocka ut effekten för förbrukare du stängt av (stolsvärme, fläktar, stereo, etc.) och det överskott som generatorn beräknats leverera för att återladda batteriet.
Elektroniken i en modern bil kan lätt förbruka 700 W. Bäst i detta sammanhanget är att ha en bil med start-stopp-automatik, dom har mer överkapacitet i generatorn för att hantera frekventa start-stopp-cykler.
Stänger man av strålkastare, fläkt och annan utrustning så drar bilen inte mer än runt 250W. En generator har vanligtvis en laddspänning på 14,4V (vid rumstemperatur, högre vid lägre temperatur och tvärtom), så en vanlig 140A generator kan ge ca 2000W och en på 210A kan ge 3000W, sedan kanske inte den sistnämnda storleken är så väldigt vanlig. Man har normalt sett inte denna effekt vid tomgång.
Det går också att montera dubbla generatorer i en bil, en del bilstereobyggare gör så för att få tillräckligt med ström. Likaså går det att koppla in ett extra batteri om man önskar. Finns några bilar som har dubbla batterier från fabrik.
Start-stopp automatik på en bil som skall användas som reservagreggat? Hur tänkte du nu?
Bil-Tema och JULA brukar med jämna mellanrum ha REA på just växelriktare. Själv köpte jag en 300W dito på JULA för 299:- i vintras.
Fritidsbatterier på 90 – 120 Ah kostar ca 1000 – 1500 stycket. Båtägare brukar ha 2-3 st. sådana parallellkopplade.
CTek är "varumärket" som gäller fr.f.a bland batteriladdare men firmorna ovan har bra kopior till ett bättre pris!
Vad ska man med 300W? Det klarar man sig väl lika bra utan?
Ska du ladda din laptop skulle jag hellre välja en 12 till 19 volts omvandlare så får du mindre förluster på vägen.
Jag har 1500W i bilen, det räcker för att driva en mikrovågsugn en stund, typ tre tallrikar sen är batteriet tomt. Jag har naturligtvis två batterier så att jag alltid kan starta bilen.
Det var just REA på 300W ! 😉
Jag har för mig att vissa hybrider, Mitsu Outlander PHEV t ex, har denna funktionalitet inbyggd. Men jag är inte säker på det.
Den 'Japanska' standarden för laddning av EV-bilar CHAdeMO (äv. IEC62196 typ 4) stödjer lastbalancering som jag förstått det ska kunna användas för att mata ut elektriskeffekt från en elbil. Det betyder dock inte att det fungerar off-grid vilket nog är det Lars tänkt sig. Denna typ av funktionalitet är dock inte kravställd på Europamarknaden.
Tillverkaren till vår bil säger också, att man kan använda bilen som generator med sladdar under huven, kopplade till bilbatteriet, men att man kunde få diverse konstiga felmeddelanden från den moderna bilens datasystem, så Citroen rekommenderade inte det. Jag har en bilburen luftprovtagare som drar 350 W (ren sinus), med stora startströmmar. Billiga portabla generatorer drabbas ofta av fel, typ startsnöret går av, så man kan behöva ha med sig en extra. Jag har även en luftprovtagare, som drar 200 W med liten startström och som drivs med ett AGM-batteri, genom en ren sinus-inverter, för provtagning medan man är ute och kör. Blysyra-batterierna har jag kasserat.
"Sitt-och trängs" teknikavdelning var mycket vänlig och svarade mig för sex år sedan:
Den minsta generatorn ger 150Amp, den stora ger 180Amp. Om vi snabbt räknar på den "lilla" så ger den 1800W vid 12Volt som max, men vid motor igång kan vi räkna på 13,5Volt vilket ger 2025W. Spänningsregleringen idag styrs av motorstyrdatorn. Förvisso kan inte generatorn ge sina 150Amp vid tomgång, men vi vill nog påstå att det inte är några som helst problem att belasta uttagen, som kunden önskar. Enkelt att kolla under drift om man så önskar. Kunden kan ju exempelvis släcka halvljuset vid dessa tillfällen och därmed spara 55+55W.
Om man räknar på de lägsta siffrorna så gäller följande, 5mg per förbränning = 10 mg/varv, gånger 42000 varv på en timme = 420000mg = 420gram bränsle dividerat med 0,85 (densitet för diesel är ca 850kg/m3) vilket ger ca 0,5 liter bränsle/timme. Nu vet vi att dessa 5mg/förbränning ökar dramatiskt när vevaxeln belastas med generatoreffekt, klimatkompressor etc. men säg att vi pratar om en förbrukning på 1-1,5liter/timme på tomgång, varm motor men osäkerheten är stor eftersom vi inte har en aning om vevaxellasten. Sannolikt ligger siffran i överkant.
Snyggt gjort att du kom så nära verkligheten med din beräkning. Själv läste jag av tomgångförbrukningen på min Saab 9-5 med felkodsläsaren för några år sedan. Direkt efter start låg den på ca 2 l/timme men då laddades samtidigt batteriet för att ta igen efter starten. Efter 10 minuter var tomgångsförbrukningen nere på 0,8 l/timme och låg där ganska stabilt.
"Sitt-och-trängs" tekniker har räknat. Själv har jag ingen aning om sånt.
Jag har läst att man bör använda jordfelsbrytare efter sin inverter, eftersom elstötar kan döda och husets jordfelsbrytare är ju inte inblandad alls här. Jag gör det.
Sedan har jag en fråga: det finns en skruvanslutning till jord i invertern, vart ska den anslutas lämpligen? Jag har hört många varianter. Jordar ni era invertrar? Hur? Om man inte gör det?
Lämnar man bilen på tomgång och någon stjäl den och skadar eller dödar tredje person så kan man bli medskyldig, men det kanske inte heller spelar så stor roll om det är ett nödläge.
I vissa amerikanska delstater. Nu bor vi i Sverige, de flesta iallafall.
Det är dock olagligt att lämna bilen utan uppsikt med nycklarna i.
Olagligt är det inte men väldigt väldigt DUMT!!
Dessutom får du inte ut en krona på försäkringen om nycklarna sitter i…
Ta med ratten när du lämnar bilen:)
Hmm, jag har aldrig tänkt på det förut.
Och jag har ändå en hyfsat stor växelriktare ligger nånstans. Och flera 180ah batterier och 3 solpanelsladdare för elstängsel. Och min gamla Range Rover -77 kan stå för fossildriften.
Detta kommer att bli Höstens hobbyprojekt.
( ska nog fundera på om man skulle kunna bygga nån liten vindsnurra också, har antagligen det mesta förutom kunskapen till det. Men det har inte hindrat mej förut.)
Små vindsnurror är väldigt dåliga, de ska vara höga och i alla fall några meter i diameter för att ge någon betydande produktion. Produktionen ökar exponentiellt med både diametern och vindhastigheten=högre. 5 meter diameter och 5 m/s producerar ungefär en halv årsförbrukning för en normalvilla och 6 meter diameter samt 6 m/s en hel årsförbrukning för en normalvilla. Så du får lite perspektiv vad man får ur dem.
Har en 18 meters silo som inte används. En liten snurra där skulle kanske fungera för att ladda 12v batterier.
Betänk att spänningen på batteriet är upp emot 14V när du kör bilen, se till att din växelriktare är okej med detta. Batteriet BÖR ta upp ev. spänningsspikar men risken finns att du slår ihjäl den, bilmiljön är ganska elak.
Fördelen med att ha motorn igång är att batteriet laddas, att bara ta ström från batteriet utan att ha motorn igång kan leda till att du får problem med att starta bilen om det är ett äldre batteri och dessutom kallt ute, speciellt om du har en diesel . Det är dumt att riskera sin BUT
(Bug Out Transport) i ett kris/skymningsläge. (det heter så numera eftersom den officiella hållningen är "Om krisen eller kriget kommer" )
Är det ingen som kör motorbåt i sällskapet?
VW Passat kan beställas med 230-uttag fabriksmonterat och säkert många andra märken. Vet inte hur mycket ström det går att plocka ut.
Runt 150W brukar vara ganska vanligt i bilars inbyggda 230V
Detsamma på … Skoda ! 😉
För min del äger och vårdar jag ömt både en mindre husvagn samt en mindre husbil. Höstens projekt blir att förse båda med nya solcellspaket samt husvagnen med en eldningsbar minikamin. Jag har också ett par mindre elverk till vilka jag byggt ihopfällbara, väderskyddande, ventilerade och ljuddämpande kåpor. Dessa kåpor dämpar tillräckligt för att få ned oljudet från elverken till en acceptabel nivå.
Det är väl för fan bara o koppla in en större generator… Lyft upp bilen o sätt en rem runt drivhjulen som driver den, om man inte klarar av o bygga en koppling direkt vid motorn.
Ta din tesla till det så slipper du utsläppen
Och när Teslan behöver laddas?
Beroende på bilens skick kan den gå på tomgång tills tanken är tom, 1-2 dygn? Tror att Teslan kan leverera längre än så vid normal yttertemperatur, 100 kWh.
Om elen är borta mer än ett par dagar finns nog ingen möjlighet att tanka bensin/diesel heller om man inte är prepper, så i båda fallen är du torsk när såsen är slut.
Cornu har ju dessutom solpaneler som säkert kan kopplas till ren offgrid och ladda bilens batterier med överskottet.
Man får ha en fossilbil i reserv som kan ladda elbilen om strömmen skulle gå. Eller?
Till del OT:
@Cornu – hur uppför sig dina solceller mtbh vid nätbortfall? Går det på något enkelt sätt använda din installation för nödström?
Generatorns märkeffekt nås först vid motorvarvtal >2000rpm.
Gamla Folkvagnar behövde ha ett visst varv på motorn – mer än tomgången – och därmed även på generatorn för att den skulle kunna ladda 6V batteriet ! 😉
Men, när motorn väl snurrade så snurrade den … Försvarets gamla elverkskärror drevs därför av en 25 hk VW industrimotor !
http://www.fht.nu/armen_strids_o_eldledning_led_pl_sys_strom_forsorj_elverk.html
Har en vattenläcka på gatan utanför mitt hus och har inget vatten, kommunen ställde ut en vattentank senast det hände. Hoppas jag inte behöver gå på dass ikväll.
Bajsa på 2-3 lager tidningspapper och rulla ihop till ett "gissa bajset paket" och lägg i en soppåse ute på balkongen i väntan på flera paket. Har gjort det själv många gånger i väntan på slamsugarbilen.
Kul idé som ad-hoc lösning men bränsleekonmin kommer att bli urusel som nämnts ovan. Har du räknat på det själv eller har mätdata från praktiska försök så att ditt bränsle lager kan dimensioneras för även ditt elbehov? En lite mer uthållig lösning på elproblematiken måste nog även ta hänsyn till kostnader för bränsle som kanske bör användas så effektivt som rimligt. Själv har jag en byggt en liten kretslösning till cykeldyanamon som kan ladda en mobil eller powerbank när man är ute och trampar (<10 W). Appropå cyklar så hade Hackaday ett inlägg The apocalypse-bicycle för ett tag sen. Lösningförslaget med luftlösa hjul är kanske något som inte bör förkastas i första taget. Det lär ju bli en del glas på gatorna kan man gissa.
Efter Gudrun 2004 körde vi så tills elbolaget satte ut generatorer.
Körde cirkulationspumpen till vedpannan för att hålla värmen i huset, plus frysen.
Tänk på att saker med tex pump kräver ren sinus, de billigare har fyrkantsvåg.
1. Classes true-sine-300-wattare är utmärkt. Jag har använt den till nödström för barnens IT-underhållning i bilen i 7-8 år nu. Utmärkt produkt sagt utan att få royalties 🙂
2. Om bilen används som nödströmsgenerator måste varvtalet ökas något för att generatorn skall ge full effekt. Förvisso viktigt på Vw 6-voltare men gäller även moderna växelströmmare. 1500 v/min kan vara ett riktvärde. Kolla med voltmeter.
3. Blybatterier har ett ganska dåligt swingrate. Dvs enerigutnyttjande om man inte ska döda batterierna. 50-70% utnyttjande är max och det gäller fritidsbetterier eller sk traktionära batterier som är avsedda för "djupurladdning". Ett startbatteri dödas med bara några få djupurladdningar. Om inte bilden de sitter i står på med c:a 1500 v/minut dvs
Btw Lars, spolen du lagt runt fulinvetern, är det för att minska störningarna till dunka-dunka-anläggningen som jag gissar står på nu på fredagskvällen.
Moderna bilar som stannar motorn vid trafikljusen kan ha problem med att stå och gå på tomgång, det måste kanske till en tegelsten med mothåll för att markera gaspådrag, den gamla 945:a där bryter man upp stoppklacken så att voltmätaren visar runt 14V, blir runt 2000 rpm.
Sen ska man räkna ner det praktiska ur ett 60Ah batteri till runt hälften med tanke på omformarnas 10,5V, bilbatterier är inte spec. förtjusta i djupurladdning.
Sen vid laddning av batteri glöm 100A på generatorn, vid 14V kanske man kan spita in 20-30A i ett vanligt batteri, dom nya omg eller vad dom rullade heter har lägre motstånd, vid snabbladdning från snabbladdare uppåt 60A så brukar spänningen vara uppåt 15-17V för ett vanligt batteri, vattnet sprätter ur.
Själv hade jag en gammal Volvo 55A som jag riggat till en B&S där jag skruvade fast vattenpumpsskivan på gräsklipparaxeln o lödde in en diod på spänningsmätningen så den ger inte fullt 15V i toppspänning, då spitte jag in 30A i urladdat batteri, så på några timmar var det fullt, den fick gå på 1-liter bränsle tills den stannade, oljebrännaren där kopplade jag ur högspänningen då omformaren inte orkade det, jag tände själv med en trasselsudd o najtråd.
Modern självgående elektronik, mjoaee, kompisen har ett 6kw elverk i sommarstugan som aldrig funkat ett helt år i sträck, utan som värst varit borta 3ggr 1-månad varje gång under prick ett år, i snitt på rep. 5ggr under 5-år, då köpte han ett omodernt 3-fas utan reglering, då gick jordfelsbrytaren på det men den går ju att koppla förbi, såå
Så köp redig enfasgenerator om det funkar så och gör en koppling som drar ihop alla faserna till 1 genom en avskiljare då undviks generator-rassel med elektronikfel genom abnorm sne-fasbelastning
För c:a 10 år sedan, då vi ofta hade strömavbrott på vintern, inhandlades en 1000W växelriktare från Clas Olson. Denna kopplades till en VW Transporter. Motorhuven fick stå på glänt c:a 20cm. Bilen har 85L tank för diesel. Längsta perioden var 16 timmar som bilen gick på tomgång. Fungerade perfekt. Kyl och frys fick ström i omgångar. Ungarna kunde titta på TV. Alla var nöjda. Växelriktaren fungerar fortfarande. Som tidigare sagts … kanske inte så bra för miljön. Men man gör vad som behövs när det krisar. Lycligtvis väldigt sällan.
Kräver inte kyl och frys ren sinus? Modifierad sinus (trappstegs-modifierad) är väl inte så nyttig för kylkompressorer, eller?
Hade vid det tillfället rätt gammal kyl och frys. Det fungerade bra. Har sedan dess köpt nytt. Skulle nog inte våga koppla in dessa. Å andra sidan så håller den nya frysen kylan ett dygn om man låter bli att öppna dörren. Längre strömavbrott än så har vi inte haft de senaste 8 åren.
Jag har många pumpar hemma och den minsta av dem går jättefint på modifierad sinus. De större pumparna hoppar och skakar och låter illa. Jag skulle gärna vilja veta vad man vågar köra på modifierad sinus.
Jag har tidigare frågat om 230 V kylkompressorer mår bra av modifierad sinus och fått svaret att de kan blir överhettade och få kortare livslängd pga övertoner. Äkta sinus var säkrare. Som tur är så äger jag stora marinfrysar, som går på 12 V batterier, så jag klarar långa strömavbrott m h a solpaneler, som laddar batterierna.
2 st. rejäla batterier, en bra batteriladdare och dito växelriktare går lätt upp i flera 1000-lappar i kostnad. Varför inte då ett enkelt elverk? JULA har ett på REA !!
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/elverk/inverterelverk/elverk-740062/#tab01
( Har tyvärr inte funnit elverk hos Ge-Kås i Ullared )
Jo tack. Jag köpte ett hos Jula. Det slängdes efter 2 år. Trasigt och gick inte att få tag på reservdelar.
De enda som verkar hålla måttet är Honda och Atlas Copco.
ELVERK HONDA EU 22I rekommenderas.
Tack för tipset! Jag har en Jula-generator. Det jag saknar är en djupbrunns-pump, som går att driva med en simpel 850 W generator. Brunnen är 61 m djup, borrad, men vattennivån är givetvis högre. Det kunde vara en bra backup, om det kommunala vattnet tar slut, som har faktiskt hänt en gång. Nu är man hänvisad till en gammal hand-vevad brunn, som hela områdets invånare lär köa till under ett längre avbrott. Hur dimensionera, start-ström för den? Flödet är oviktigt i beredskapssammanhang.
Har haft samma tanke fast med Alstorn. Vid full belastning och snörning av 2 ton virke drar motorn 1l/timme så vad det blir på förhöjd tomgång borde inte vara ens hälften.
Låter en hel del dock..
Annars måste en traktor vara ett bra alternativ också.
Fråga till elkunniga: har en traktor med nytt batteri, ny jordfläta där startmotorn ömsom drar igång utan problem, fungerar med påkopplad underhållsladdare eller inte alls. Allt annat elektroniskt går och inga fellampor. Inga trasiga säkringar.
Nån som har idéer?
Beställde precis en 1500W ren sinus inverter till bilen för att använda precis så; nödström. Jag har en pump och värmekabel som är kritiska, och det är smart och billigt att använda bilens regelsystem till detta. Överdimensionerade invertern 4x för säkerhets skull.