Givet godkännande på morgondagens bolagsstämma så byter det stora statliga (2/3 statsägt) norska oljebolaget namn från Statoil till Equino. Inte för att särskilt många svenskar bryr sig när sk downstream redan sålts och bensinmackkedjan Statoil köpts av kandensiska Circle K.
Statoils huvudkontor på Fornebu utanför Oslo. Notera att undersidan på de utstickande delarna av byggnadskroppen är täckta av platta teveskärmar som hela tiden visar upp film. |
Statoil fortsätter alltså förändra sitt varumärke genom att byta namn på hela kedjan till Equinor, vilket ska avgöras på bolagsstämman i morgon. Egentligen bara en formsak, då bolaget kontrolleras via 2/3 av aktierna av norska staten.
I och med utförsäljningen av bensinmacksdelen är resten av företaget ren business-to-business och det är knappast speciellt svårt att byta namn. Namnet ska ha hämtats från ord som engelska equilibrium (jämvikt, balans) och förstås själva Norge.
Själv tänker jag direkt på equity, dvs börsvärde, vilket enligt 4-Traders ligger på ca 89 GUSD. Bolagsvärdet (marknadsvärde + skulder) ligger på drygt 103 GUSD.
14 kommentarer
Vad är den ekonomiska nyttan med namnbytet?
Kanske vill norska staten inte att företaget ska förknippas med att vara ett statligt oljebolag, utförsäljning kanske på gång av fler delar?
Vad var ekonomiska nyttan av att köpa nuon?
Det kanske inte är så att det alltid är ekonomiska nyttan som styr när ett statligt bolag gör affärer…
Enligt Dagens näringsliv så var namnbyte avtalat när Statoil slogs ihop med Norsk Hydros oljeverksamhet.
Konsultarvoden.
+1 Rätt svarat Farfar
Annars tycker jag cirkle k verkar skräddarsytt sitt namn till att ta över OK-tapparna.
Det är förskräckligt att norska staten tillåts äga vad som borde vara privat egendom på det här viset. Norrmännen måste vara rosenrasande att rättigheterna inte privatiserats tidigt till "marknadspriser" enligt svensk modell.
I hela olje- och gasproduktionsbranchen har Statoil extremt högt anseende och anses branschledande på många områden. Uttalanden i stil med "Det var en extremt välskött rigg, nästan så att jag trodde att jag besökte en av Statoils" förekommer ofta.
Att byta namn i ett läge där i princip alla berörda använder det befintliga som en konnotation för något positivt framstår som lite onödigt. Men ekonomerna och marknadsförarna på huvudkontoret måste väl också ha något att göra..
Var väl liknande med ”Jet” som toppade i ”kännedom” och var det alla svarade om någon sa ”billig bensin, vad tänker du på då?”… typ
http://dilbert.com/search_results?terms=Change+Management
Själv tänker jag på Eques. Som i kombination med norsk business to business blir kort och gott – Hästhandlare.
ekwos?
Det är ju ett steg i deras skifte till förnybara bränslen som dom öppet arbetar mot. Skiftet från oljedroppen i logotypen var ett första steg i detta och just namnbytet har ju varit känt länge.
Norge skall ju inte fortsätta vara oljenation (uttalat mål förutom det oundvikliga faktumet) så det är ju ett led i en större omställning.