Det har blivit en del tjänsteresor den senaste veckan – både till Åmål i lördags och sedan Karlstad-Storfors och hem igen. Allt utan att än så länge betalat för elbilsladdning och med fortsatt noll räckviddsångest.
Helt gratis, men onödig, laddning i Åmål. Tack, Åmåls kommun. |
Överlag imponerar räckvidden på min Tesla 100 D stort. Räckviddsångesten är helt obefintlig, och laddar man när möjlighet till gratis laddning finns behöver man aldrig ens nå 50% i batteri.
Det har blivit en hel del tjänstemil redan, och bilen är ju mycket riktigt en tjänstebil just på förekommen anledning. Än så länge i år har jag exempelvis haft 17 stycken föreläsningar. Till detta kommer researchresor, resor för möten mm. Nu är inte allt med bil, men det blir en del resande.
I lördags höll jag en föreläsning i Åmål. Med 90% laddning av möjliga 100 kWh var det enligt prognosen inga som helst problem att köra Sätila-Åmål-Sätila utan att ladda på vägen. Dock fanns det två gratis typ 2-laddare på torget i Åmål. Den ena var sönder, men den andra gick att koppla in sig på när väl den Nissan Leaf som först laddade från det uttaget kopplade ur sig. Så det blev några kWh gratis laddat på gratis parkering bara för sakens skull. Fick väl ut runt 16 kW i laddstyrka, men stod inte så länge.
Oavsett inga problem att ladda fullt.
Gratis laddning i P-hus City i Göteborg (“NK”). Kostar bara ordinarie parkering, laddning på köpet. Även här en typ 2-laddare. |
I samband med AI-seminariet stod jag parkerad på Teslas destinationsladdare på Lindholmen. Även den kostade endast parkeringen.
I söndags var det så dags för den lite större resan ett varv runt Vänern. Sätila-Karlstad för övernattning inför föreläsning åt länsstyrelsen, där jag öppnade Krisberedskapsveckan i Värmland. Därefter vidare till Storfors för ännu en föreläsning och sedan till Kristinehamn för övernattning innan resan hem.
Model S 100 D klarar Sätila-Karlstad helt utan laddning och med så pass mycket kvar i batteriet, att vi bara parkerade på en vanlig gatuparkering. Då hade vi ändå tagit en omväg via vänner i Kullavik på vägen.
Siffror inför laddning på Teslas Supercharger vid Max i Karlstad. |
Efter föreläsningen tog vi lunch på Max i Karlstad, där Tesla har en superchargerstation och laddade upp lite. Egentligen kunde vi klarat oss både till Storfors och sedan Kristinehamn utan att ladda, men hade då bara haft några procent kvar i batteriet. Även om landsväg drar väldigt lite, så kändes det onödigt. Vi skulle ändå äta lunch.
I Storfors fanns ingen laddare, men det var alltså inget problem efter 30 minuter lunch i Karlstad.
Laddningen drar igång i Kristinehamn. |
Till slut nådde vi vackra Kristinehamn, där kommunen har dubbla gratis typ 2-laddare på två ställen, varav den ena mitt på torget. Samtliga laddare inom gångavstånd från flera hotell, och från stadshotellet inom krypavstånd. Batteriet var här nere på 47% och laddades upp till 90% helt gratis. Tack, Kristinehamns kommun, som i utbyte fick en hotelövernattning och en middag till det lokala näringslivet.
Torget i Kristinehamn. Laddstationen syns mellan de två gula bodarna, där aktern på bilen skymtar. |
Resan från Kristinehamn till Sätila gick att göra utan att ladda, men vi stoppade vid Teslas supercharger i Jung för en bensträckare och kort lunch.
Vid laddningen i Jung fanns det 353 km kvar i batteriet, så det var också rätt onödigt. Bra kräm dock, laddar 492 km per timme vid 93 kW effekt. Skärmdump från Teslas app. |
Detta var samtidigt som temperaturerna dagtid låg i intervallet 27 – 30 grader. AC:n körde för fullt, och att låta klimatsystemet stå på under laddning (eller på batteri om man har gott omladdning), alternativt slå på kylningen via appen en stund innan man sätter sig i bilen.
Keep climate on. |
Turen runt Vänern och hem igen gjordes alltså helt utan att betala för laddning. Jag har över huvud taget ännu inte behövt parkera vid en betalladdare. Egentligen är det bara laddningen i hemmet som än så länge kostat något.
I takt med att man kört olika sträckor en gång kommer det inte ens krävas någon planering eller kartkontroll innan i takt med att man lär sig var laddare finns och hur lite energi bilen förbrukar – på landsväg ligger förbrukningen runt 150-170 Wh per km, dvs uppåt 600 km vid 90% laddning, 666 km vid 100% laddning. Rekommendationen är dock att inte ladda över 90% i onödan och de här resorna har än så länge inte krävt full laddning. Till vardags kör jag med 80% laddning hemma, 90% vid planerade längre resor. I praktiken har man varje morgon en fulltankad bil, då jag laddar nattetid.
Tesla Model S 100 D är intressant, då räckvidden för massmarknadsmodellen Model 3 Long Range är i princip den samma. Model 3 får dock inte gratis superchargerladdning, inte ens via länken nedan.
Med dessa räckvidder i praktiken även vid höga temperaturer med full sol och kylbehov så ser jag inga som helst problem med att äga en elbil. Bara naturliga stopp för lunch eller bensträckare behöver göras. I själva verket blir det mer körtid då det faktiskt tar längre tid att tanka fossilbilen plus äta lunch, än att bara äta lunch. För övrigt har jag avbeställt min förhandsbokning av Model 3. Fick inom två bankdagar tillbakabetalt depositionen om 10 000:- SEK, fast det sades kunna ta upp till tolv dagar.
I övrigt är det nu fyra veckor sedan jag sist tankade en bil på en bensinstation. Hur ser bensin- eller dieselpriset ut numera? Ladda elbil utanför hemmet verkar kosta 0:- SEK per liter än så länge.
Ska du köpa eller leasa en Model S eller Model X? Använd denna länk vid beställningen – om via säljare kan du ange länken manuellt – så får du gratis superchargerladdning för din X eller S, vilket annars inte ingår numera.
60 kommentarer
https://www.instagram.com/p/BjU5XzrAN6r/?taken-by=mjolbypartiet
Blev du kränkt, lille vän?
Absolut! Jag är ju medelålders vit man. Jag ska ju alltid vara kränkt!
Själv föredrar jag ful-diesel från Polen i min 245a. Ryker lagom svart från avgasröret! Snus-läppen fladdrar också fint när man vevar ner rutan och känner den där ljuva doften av bränd diesel. 😛 gööörgött!
@mr.Knowit All: Var det ett självporträtt du tog i morse? Verkar som du tyckte att Cornucopia tog tid på sig att posta ett inlägget om Tesla och att du inte kunde hålla dig och därför postade samma inlägg i förmiddags i tråden om börsnedgången under 7 dagar…
Det är dyrt att vara motvalls eller hur @mr.Knowit All?
Axel & Lowet. Om ni inte förstår er på humor så sluta kommentera och håll er till ryssforum där ni hör hemma!
Fortfarande ledsamt, mr.Knowit All? Hörde att det blev lite mycket på mors dag.
Morsan dog för 12 år sen men tack för att du påminde mig om det 🙁
@mr.Knowit All 2018-05-31 18:04
Polsk diesel är ju så nära MK1 man kna komma! Nej, då skall du prova på diesel från Ukraina, Moldavien eller Bulgarien. En gång med VW Golf DIESEL köpte jag 20 liter på dunk från en tradare vid Q-Star macken strax norr om Vara vid Åsen-krysset E20 / R 47
Eller varför inte lite fet turkisk "motorin"!
Det är rejäla grejer med kraft det ljusår från "Cirkelkaffes" tunna soppa som de kallar för diesel!
https://www.youtube.com/watch?v=RILZH3tv_ig
@mr.Knowit All: Du vet vad som händer med skämt när man säger samma skämt om och om igen? Nu har det gått några timmar igen, ska du posta länken på nytt? På hur många andra sidor har du postat länken?
Axel: tja…på hur många sidor? vet inte men här kommer den en gång till bara för din skull: https://www.instagram.com/p/BjU5XzrAN6r/?taken-by=mjolbypartiet
Trevlig lördag på dig!
Bengt: hahaha. För några år sedan, då Rumänien eller Bulgarien kom med i EU så körde jag på E22an mellan Oskarshamn och Kalmar. Jag körde i 90-95 på 100 väg. Det tyckte en Rumänsk (eller Bulgarsk, minns inte nu vilket land han kom ifrån) inte om. Då körde han om mig! Saken är den att när han körde om mig var det så mycket svart rök som kom ur den där lastbilen att det kändes som att köra in i svart moln! Det luktade unket också. Lite som en bränd katt.
Jag tycker att det var konstigt att en lastbil från EU kunde köra så snabbt så jag gasade på och kom ikapp honom. Han låg i gemytliga 115km/h!
I Usa är det inte ovanligt att de kör så snabbt men inom EU!
Sen har jag varit på några gårdar där man i princip alltid kör med nåt fult i tanken. Luktar skit men billigt är det nog! 🙂
Gratis är gott!
Någon annan betalar ™. Kommer inte hålla i sig. Dessvärre tror jag att många kommunala elbolag etc inte har råd att installera betalmetoder, så när ekonomin kniper kommer laddare försvinna.
…och skatterna komma…
Ungefär lika intressant som att höra andra prata om sina golfrundor.
Lönnmord, elbilsorgie, solceller och hushållens skulder. Jag väntar troget på reprisen om klimatstationen och veduppvärmning. Då blir iaf jag glad i brallan.
++ 100 !!
😉
Är det väldigt förmånligt att ha elbil på firman?
Jag funderar på att ha en begagnad leaf eller BMW i3 på min enskilda firma.
I övrigt är jag avundsjuk för att du kan ge fingret åt bensinstationerna
Milersättningen från firman blir bara 9:50 per mil istället för 18:50. Dock inte ens betald laddning för 3:- SEK per kWh (inCharge/Vattenfall) kostar mer än 3:- (Hyundai Ioniq) till 6:- SEK (Tesla på motorväg) milen, och då man ofta kan ladda gratis så är det förstås förmånligt.
Inte lika förmånligt att ha en billigare elbil (Leaf), den har nästan samma förmånsvärde som en Model S 75, iaf när jag tog in offerter pga hur elbilsreglerna ser ut (förmånsvärde jämförs med motsvarande fossilbil).
Vad då inte lika förmånligt?
Tror du att bilen är gratis bara för att du har den i firman? Alternativet till en dyrare bil är högre lön/ersättning så du betalar för den dyrare Teslan med egna pengar hur du än räknar.
Med lite optimering betalar man aldrig statlig skatt i sitt företag. Att då lägga pengar på en förmånsbil innebär att du avstår en stor slant i fickan av privata pengar.
Det finns ju inga gratisluncher brukar du skriva? Och hur långt kommer batteriet att räcka när det blivit laddat 1000 gånger – lär väl bli lite mindre kapacitet/räckvidd vartefter?
Har man bra överskott i bolaget och transportbehov så är detta väldigt vettigt, alternativa uttag innebär bara mer skatt.
Sedan vet alla bilägare att det kommer problem hela tiden med alla bilar och kostnader.
https://forums.tesla.com/forum/forums/tesla-long-term-reliability
Tesla S som kört 40.000 mil med 93% kapacitet kvar
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/
https://steinbuch.files.wordpress.com/2015/01/1.png?w=551
91% kapacitet efter 25.000 mil enligt statistiken från riktiga bilar med riktiga mil 🙂
Finns inga gratisluncher. Laddar man inte fullt håller batterierna längre och de har i verkligheten överkapacitet, kanske 108 kWh istället för 100 kWh för att aldrig ladda fullt. Så de klarar långt mer än 1000 cykler utan större slitage. Se statistiken ovan.
Frånvaron av gratislunch är snarare att Kristinehamns och Åmåls skattebetalare betalade detta. Och övriga parkerande på City i Göteborg. När det blir tillräckligt många elbilar så slutar det vara gratis. I Stockholm har många laddplatser BÅDE parkeringsavgift och elavgift.
Ja, det kommer självklart inte vara gratis för alltid. Men den här långsamladdningen som du utnyttjat nu behöver inte kosta särskilt mycket mer än hemmaladdningen, kanske mindre. Man ska inte glömma att en elbil som laddar oftast har en kund med sig.
Teslas Supercharger är ju inte heller gratis utan något som ingår i priset.
Det är naturligtvis snabbt övergående. Med en större elbilsflotta kommer de existerande laddarna inte räcka utan de kommer vara konstant upptagna.
Är det kylning eller uppvärmning som förbrukar mest el? Tänker mig motsvarande körning i Norrland på vintern i -30°C till exampel.
Pfft. Varför tar du inte Sibirien i -50 grader som exempel. Gärna i orkanmotvind med vindstyrkor md 50 m/s och i 30 graders uppförsbacke.
Fånigt.
Däremot är det ju etablerat att en av elbilarna inte fungerar i Norrlandsvinter, tror det var Fiat. Den förvärmer inte batterierna. Men det är inte ett generellt problem med elbilar, utan ett problem med Fiat. Dålig ingenjörskonst.
Batterier har lite svårt i kyla (och värme) som tur är har Tesla en klimatanläggning för batteriet som håller det i rätt temperatur.
Bilarna som hade problem i Östersund var Renault och det var 12V batteriet som hade blivit urladdat pga av korta körningar där det inte han laddas. 12V batteriet laddas tydligen inte när bilen är inkopplad. Kanske du känner igen från problematiken med 12V batterier och -30 från fossilbilar?
För att jag inte bor i Sibirien och inte är besatt av att exemplifiera allting med Ryssland. Här är det fullständigt normalt med -30°C på vintern och långa avstånd utanför städerna.
Fossilbilar har 12V-batterier…
Cornu: är jag inte felunderrättad så har elbilar också 12V-batteri (för att försörja 12V när bilen är parkerad).
I vilket fall så är det inte bara blyackumulatorer som har ett temperaturintervall där de funkar. Även en elbil måste ta höjd för detta och egentligen mer så för att batteriet måste funka under hela färden.
Visst är det så att elbilar också har 12V-batterier och visst sjunker spänningen lite när temperaturen sjunker men det är inte som på avgasbilar att de är trögare att starta i kyla. Avgasbilar drabbas alltså mer av kyla än batteribilar. Batteribilar kan också se till att 12V-batteriet är laddat eftersom det större batteripacket alltid är "igång". Visst går det åt lite energi till att värma upp batteriet om bilen står stilla, det är därför man inte skall lämna en batteribil med lite laddning, utan strömförsörjning i sträng kyla (-30 grader C). Under färd så värms dock batteriet upp av själva användningen så då är det inte samma problem.
Axel: vet inte hur det är med moderna bilar, men för (eller för Bengt på väg till Ullared) så behövs inte batteriet under färd. För en elbil blir frånvaron av batteriet lite mer drastiskt…
Dessa gratis laddare (1-2 stycken) – hur funkar det rent praktiskt?
Säg att man kommer med sin Tesla kl 17.00 och ska sova över på hotell. Det tar 4 timmar att ladda till 100% – förväntas man gå ner och flytta sin bil från laddplatsen eller kan den stå där över natten?
Hotell betalar man oftast för parkeringen, laddningen är gratis, så nej, man kan stå kvar hela natten. Eller hela helgen. Så var det i Linköping iaf, liksom på Lindholmen.
Det handlar i princip om vanliga vägguttag som använder den inbyggda laddaren i bilen. Just Tesla har en lite större inbyggd laddare typ 16kW medan andra bilar vanligen har 3,7kW – 7kW. Det gör att det oftast tar mer än 4h att få fullladdat. Men det är inget problem på ett hotell och meningen är ju just att du ska stanna och göra saker.
I och för sig rätt vanligt att P-avgiften för platser med laddstolpe är betydligt högre än intilliggande platser utan laddstolpe så nog betalar man ofta för elen ändå.
Inte P-hus City i Gbg iaf.
I Stockholm verkar man ofta(st) få betala både för parkering och laddning. Finns väl fler elbilar. Dock inte typ ute på köpladorna, där det är gratis. Även gratis på IKEA.
Var på ett informationsmöte om laddstolpar i 08 för en tid sedan och satt bredvid vd för Stockholm Taxi. Fast han klagade på de "ännu dåliga möjligheterna till laddning fick jag klart att Teslorna var mer lönsamma än fossilerna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Lars du bloggar om både solceller och elbilar och på så sätt förespråkar en livstil där man minskar klimatpåverkan. Samtidigt är du sambo med en äventyrerska som jag förmodar flyger mycket. Hur går dina tankar om detta? Ser du dina insatser som klimatkompensationer åt henne?
Bra fråga.
Vi jobbar bägge hemifrån kanske 90% av tiden och har alltså noll resor till jobbet. Undantag är tjänsteresor. De flesta där är med tåg eller numera elbil. Flygresorna är i praktiken rätt få.
Kan ju vara intressant att räkna på hur mkt man "sparar" på att inte behöva jobbpendla. Och nej, här på landet finns ingen tunnelbana att ta till jobbet dessvärre.
Detta är absolut intressant att reflektera över.
Om vi håller oss enbart till förbrukad energi:
Flygresor är här, tyvärr, den absolut största boven. Värre än jobbpendlandet. Det är en bister sanning.
Det finns ett jättebra standardverk om energiförsörjning, "Sustainability without the hot air".
Se sid 36 för en grov uppskattning om energiförbrukning per passagerarkilometer. Flyger man långa sträckor så bränner man mycket energi, och ännu mer (2-3x?) CO2 pga "hög altitud-effekten".
Det vill säga, flyger man en gång om året till t ex Sydafrika, så motsvarar det typ ett års bilkörning (mer om man är själv i bilen för det mesta).
Man får försöka hitta sina områden där man kan göra en insats för miljön och klimatet utan att det kostar för mycket ekonomiskt eller av livskvalitén. Och på så sätt får man försöka kompensera för de delar där man ligger i överkant.
Förhoppningsvis ser även teknikframsteg och bättre kunskap till så att vi sänker vår klimatpåverkan överlag. På transportsidan händer det mycket spännande nu med eldrift och det är trevligt att läsa om det på bloggen.
Äga en Tesla låter toppen!! Inte en tankning med bensin/diesel!
Och att bilen har så lång aktionsradie med 90% laddning imponerar.
Tummen upp!
Din "skattesmitare" där! 😉
Nu tycker jag dock att du skall prova på em tur ut i "stora världen" – Europa!
Och då till det inte fullt så "utvecklade" avseende elbilsladdninga i "öst" där dieseln ännu regerar!
Jag tog min Model X till Warszawa för drygt ett år sedan. Den har väl ungefär 60% av räckvidden på Cornucopias Model S. Det var rätt utmanade då det inte fanns en endaste laddplats för elbilar efter Gdansk mot Warszawa då. Det gick dock ändå (visserligen med en släckt fossilmack och en omväg på vägen hem). Idag är det dock inga alls problem med samma resa. Dels har Tesla fått upp några fler Superchargers (bland annat en i Ciechocinek) och dels så finns det nu ett bra nät med snabbladdare från t.ex. Greenway Polska. Det är nog aldrig längre än max 10 mil till närmaste snabbladdare i Polen och det finns nog inget plats i länderna till öst med längre än 20 mil till närmaste snabbladdare. Utvecklingen har gått extremt snabbt när det gäller laddstationer där.
https://www.plugshare.com/
++ ! 🙂
Men…
"Brun" el från Europas största (brun)kolkraftverk…
Hur miljövänligt är detta ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Be%C5%82chat%C3%B3w_Power_Station
NK:s P-hus i Göteborg är ett av stadens absolut dyraste i klass med de i "Tokholm". Absolut INTE någon privatperson som med egna surt förvärvade och beskattade pengar som någonsin parkerar där!
Men vill man "spotta" dyra firma- och "liiiising"-bilar är det där man skall titta!
Att köpa / "liiisa" dyraste fetaste elbilen med största räckvidden och allt annat godis därtill är inte någon "sport"!
Det hade det däremot varit med ett enklare elfordon med ev. kortare räckvidd, inte några ingående super-chargers mm.
"Bruchan" och "kuszzarna" i "hooden" är ju också "torskar" på "fetaste" bilarna för att "bling-blinga" med!
😉
Jag lackade ur totalt en gång på en försmädlig dryg j-v-l med hybrid Mitsubishi SUV "på firman" som drygt förmätet och högfärdigt skuldbelade och förebrådde mig för att jag inte "tänkte på barnen" och "smutsade ner miljön" med min VW Golf DIESEL…
Han blev dock rejält ställd när jag replikerade och frågade honom om han själv eller firman betalade hans kareta…
OPEL är ju kanske inte lika "hot" att "bling-blinga" med ute i "hooden"..
(länken nedan om OPEL fortsätter med TESLA)
http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e-kom-75-mil-pa-en-laddning-531360/
Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: [email protected] och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
(1) OM DU VILL DIN EX-BACK
(2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
(3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
(4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
(5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
(6) du vill vara rik
(7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
(8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
(9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
(10) DU BEHÖVER EN JOBB
[email protected]
Detta, " men den andra gick att koppla in sig på när väl den Nissan Leaf som först laddade från det uttaget kopplade ur sig.", säger väl något om de framtida problemen med elbilar.