DN/Ipsos visar i en opinionsundersökning att endast 12% av svenskarna vill ha fler flyktingar till Sverige, medan 60% vill ha färre. Detta innebär att det hos de migrationslyckliga partierna C, V och MP inte finns några röster att vinna på sin politik, då dessa partier har ett stöd på ca 20%. Viktigt är det att notera att 60% av svenskarna vill ha färre flyktingar är mitt under en högkonjunktur.
Vill man jobba här är inte fler flyktingar sättet att få en plats. |
SVT rubriksätter att sex av tio väljare vill ha färre flyktingar, medan DN använder fyra av tio vill ha betydligt färre flyktingar. Totalt vill dock just 60% ha färre, varav 41 procentenheter vill ha betydligt färre. Stödet för fler flyktingar är nere på 12%.
Det spelar alltså ingen roll vad som är rätt eller fel här – partier som tror sig kunna röster på en politik för fler flyktingar har inga röster att vinna. Istället är svenska folkets motstånd mot fler flyktingar numera massivt, tack vare den öppna gränser-politik som infördes 2010 med Reinfeldts sk chockdoktrin, som gick ut på att med fri invandring med fulla sociala förmåner, så skulle svenska folket se ljuset och sluta rösta brunt.
Strategin har alltså inte fungerat, utan istället har motståndet mot politiken ökat, trots att vi haft ekonomisk högkonjunktur som kunnat ta den ekonomiska belastningen.
Om man tycker att samhällsklimatet är obehagligt idag, så ska man fundera på hur det ser ut inom något år när den svenska opinionen också har stigande lågkonjunktur, stigande arbetslöshet, höjda räntor och höjda skatter.
Stödet för de migrationslyckliga partierna C, V och MP är ca 20%. Det finns knappast fler röster för dem att vinna via deras migrationspolitik. Jokern är dock Socialdemokraterna, vars valspråk är “makten framför allt”. S och speciellt LO är egentligen starkt fientliga till invandring, men regeringens nuvarande politik handlar bara om att för miljardbelopp köpa sig kvar i regeringsställning.
Samtidigt faller nu S i opinionen och ska ha gjort sin sämsta aprilopinionsundersökning någonsin. Ska man upprätthålla makten framför allt så är det mycket tveksamt hur man ska ordna nästa regeringsbildning. MP kan åka ur riksdagen och oavsett kommer MP+S inte vara större än den så kallade alliansen. Statsminister och med det regeringsbildare blir den kandidat som får mest stöd i riksdagen. Håller sig MP kvar kan det bli en S+MP+C-regering, vilket innebär att S i så fall väljer 12%-linjens migrationspolitik. Ett alternativ är att man istället går på LO:s linje, vilket skulle innebära en uppgörelse med SD, vars migrationspolitik i princip är samma som LO:s. SD är också största partiet bland manliga LO-medlemmar. I så fall blir det nog dock en S-minoritetsregering, där SD inte tar plats, utan stödet blir för att tillsätta Löfven som statsminister, samtidigt som LO:s flykting- och migrationspolitik införs.
Om istället alliansen bildar regering blir politiken också osäker. Man avser inte gå till val på en gemensam migrationspolitik, utan borgerliga väljare får köpa grisen i säcken och chansa (obskyr pop-kulturell referens från 90-talet med en dagsaktuell koppling till Bert Karlsson). Problemet för alliansen är C:s inställning till migration (“40 miljoner nybyggare” i ett land på Alaskas och Sibiriens breddgrader), som partiet inte verkar ha den minsta tanke på att backa från.
Slutsatsen är att trots svenska folkets kompakta motstånd mot fler flyktingar så kommer man gå till val utan att ha en aning om hur politiken blir i frågan. Sedan blir frågan hur nästa regering ska klamra sig fast vid makten när konjunkturen dyker. För svenska folket kommer inte öppna sina hjärtan när de inte har något i plånboken. Det fungerade inte ens när plånboken var full.
Ett effektivt sätt att vinna valdebatter framöver är att påtala att ett motståndarparti vill ha fler flyktingar och ökad migration. Därmed kommer svenska folket inte rösta på det partiet, då man redan fiskar bland de 12% som stöder detta. Återstår att se vilka partier som gör den analysen. T ex kan MP, V och C dra slutsatsen att det är bäst att undvika ämnet om man vill fortsätta dia skattepengar i riksdagen i samma eller större utsträckning än idag. Partierna kan också stå på sig i sin politik, i MP:s fall hela vägen ut ur riksdagen.
120 kommentarer
Klart att man vill ha färre flyktingar till Sverige. Färre flyktingar över huvud taget faktiskt. Detta handlar snarare om ifall vi tycker att asylrätten ska finna mer än bara på pappret.
Internationell asylrätt omfattar rätt till asyl i första säkra land. Har inget alls med bidg et c. att göra. Den siste asylflytkingen ti Sverige kom väl cirka 1989 från DDR.
Eller så börjar man bäst-i-klassen-knarka Dublinförordningen. Sverige är ju väldigt mån om att övertolka alla andra lagar och regler som EU kommer på.
Sverige och EU har satt asylrätten ur spel med hjälp av transportöransvaret. Denna regel ligger också bakom dödsfallen på Medelhavet, familjesplittring och att de som kommer till Sverige i stor utsträckning saknar identitetshandlingar.
Transportöransvarets effekter
Sverige ligger inte vid Medelhavet. Det är minst fyra säkra länder emellan.
Inte om asylsökande reser som du och jag, dvs tar flyget.
@Livs Farfar: Med hjälp av ett förfalskat pass kan Sverige bli första asylland om man tar flyget, helt emot miljöpartiets strävande (att ta flyget alltså). Annars rör det sig om asylshopping. När Ivar Arpi på SvD använde detta helt korrekta ord, fick han en reprimand av tidningens chefredaktör och tvingades pudla. Lustigt nog använde president Macron samma ord i en TV-intervju på SvT, men det ledde inte till någon Twitterstorm.
@Bo Fomalsi: Tycker du att det är rätt att man måste ha falskt pass för att flyga till Sverige som flykting, och om ja, varför?
Det är nog inte så stor andel som reser med falskt pass. Antingen reser man landvägen eller så reser man åtminstone landvägen in i Schengen och flyger därifrån.
Att kasta bort papperen kan ha flera skäl:
1. Man kommer från ett land/grupp som generellt inte anses ha asyskäl
2. Man riskerar att skickas till annat EU-land enligt Dublinförordningen.
Kan lätt se en marknad för flyg Syrien – Sverige om det funkar med Assad och transportöransvaret togs bort.
Asylrätten infördes efter andra världskriget för att förhindra att dem som tvingats att fly på grund av kriget inte skulle riskera deporteras till länder där dem riskerade förföljelse. Tanken var alltså att den som flytt skulle söka asyl i det land som denne redan befann sig i. Asylrätten avhandlar därför inte frågan hur den som vill söka asyl ska ta sig till det land som denna vill söka asyl i, utan utgångspunkten är att den sökande redan är på plats.
Klart är dock att inget land, inkl. Sverige utfärdar inresetillstånd till personer som har till avsikt att söka asyl. Det finns således ingen rätt till inresa bara för att man önskar att söka asyl, och detta står inte i strid med asylrätten.
Tog man bort transportöransvaret så skulle det förstås bli totalt kaos eftersom detta givetvis skulle resultera i att väldigt många skulle kunna ta sig till Sverige utan inresetillstånd och därmed kunna söka asyl. Migrationskrisen 2015 hade varit en lätt bris i jämförelse.
@iblandekonomi: Rätt eller fel, hur ska man annars ta sig hit? Man måste ju ha ett pass som ser ut att vara utfärdat av ett schengenland, annars är det ju i princip omöjligt att komma hit. Visst man kan ansöka om visum, fast finns det en minsta misstanke om att man inte har för avsikt att resa hem igen, så blir det inte beviljat.
@iblandekonomi. Visst flyger dagens asylsökande. Men asylbehövande reser inte, de flyr. Är du politiskt förföljd kan du naturligtvis inte resa med reguljärt flyg från platsen där du är förföljd.
@iblandekonomi.
Jag håller med dig om att Sverige har blod på sina händer. Men inte pga. transportöransvaret.
Sverige har haft (och fortfarande har) en invandrings och bidrags policy som är långt över alla andra EU-länder. Det har gjort att folk har blivit lovade guld och gröna skogar, bara de tar sig hit. _Därför_ har många satt sig i alldeles för farliga situationer och många har dött pga. detta.
Det är regeringen som flaggar för guldet, samtidigt som dom låtsas att dom sätter upp gränser. Hyckleriet är äcklande.
@Edis: Tror inte du har koll på läget efter andra världskriget. Det var en enorm folkomflyttning på grund av nya gränser för framförallt Tyskland och Polen. Självklart var folk tvungna att resa över gränserna. Och judarnas situation var i färskt minne också, och deras räddning var i princip alltid att korsa en gräns.
@Bo Fomalsi: Men om man har tex ett Syriskt pass så får man ju inte resa med flyg till Sverige. Så hade det inte behövt vara.
@Livs Farfar: Det är inte bara politiskt förföljda som kan ha behov av asyl. Klart att man skulle kunna flyga från Syrien till Sverige om Sverige hade tillåtit det. Åtminstone under vissa perioder.
@eFFeT: Så länge man kan hitta en försörjning spelar det nog mindre roll för den asylsökande om denne kommer till Sverige eller något annat land. Vår bidragspolitik handlar mer om inrikespolitik där vi har väldigt strikt reglering av arbetsmarknaden och samtidigt inte vill se att folk som lever i Sverige är fattiga. Om det hade funnits goda möjligheter till försörjning på andra sätt än bidrag hade det varit lika bra, vilket det finns i en del andra länder.
Hörde ni den kvinnliga professorn på P1, Marie Demker?, som "förklarade" resultatet med att svenskarna följer sina ledare, och att när regeringen dragit åt kranen (förresten har de det?) och alliansen formulerat en mer restriktiv politik så anpassar sig svensken. Är det detta som kommer bli den officiella historieskrivningen? Patetiskt, och lögnaktigt.
Min "valprognos"!
=================
(S): 25-30% Löfven avgår och är glömd veckan efter…
(M): 20-25% Kristersson är för torr och man slänger in Adelsson in i värmen igen den sista veckan
(MP): < 4% och faller samman i "realos" och "fundos". Romson, Fridolin och Lövin åker på "doftande" retreat i Indien för att hitta sig själva..
Peter Eriksson "kommer ut" som Centerpartist!
(VPK): 5-10%
(C): 5-10(15)% Den ena grodan efter den andra fortsätter att hoppa ur Annies mun
(L): 4% Majoren beordrar rättning leden och klarar sig kvar på en stark slugger-politik om skolan den sista valveckan
(KD): 4% – Klarar sig kvar tack vare "broder 4%" och ett starkt resultat i Jönköpingslän.. Den sista veckan slänger man in ALF SVENSSON som håller tältmöten land och rike kring!
(SD). 20-25% Åkesson triumferar och håller på att utropa "Skåneland" till fristat !
(MP) Alice Bah återgår till att leda "Disneklubben" i SVT men när tittarsiffrorna dalar så ansluter sig – "jointar" – även hon till sina partifrände i det indiska ashramet…
Som den mytomspunna föreningen "Spitta Loss" som enligt sägen åker upp vid Hallandsåsen, sätter ett spett i jorden och "spettar loss" resten av landet för att göra Skåne fritt från tyrannerna.
Verkar som det finns en motsvarighet norrifrån som vill bli av med Skåne.
Alla som färdats längs med västkusten vet att vid Varberg så ändrar landskapet karaktär. Borta är de djupa bergsskärningarna och granskogarna. Fälten öppnar sig, lövträden tar över, motorvägen blir rakare (det står t.o.m 120 km/h på hastighetsskyltarna), järnvägen blir spikrak och som gjord för höghastighetsrekord.
Språket och byggnadsstilen ändras radikalt och borta är de faluröda ladorna. Vindkraftverken står som spaghetti i marken och snurrar i sakta mak ..
Kort sagt! Så här ser resten av "världen" även den på andra sidan Sundet ut i stora delar av norra västeuropa.
Uppe i de skogiga och med myrar betäckta gränsmarkerna frodas gränshandeln likt den alltid gjort vid alla gränser i urminnes tider i dagens form av Ge-Kås i Ullared… 😉
Välkomna till Skåneland!
Låter som en rimlig prognos. Tror tyvärr flum Centern ligger kring 10-15%. Dessutom tror jag FI, MBS kommer in som brev på posten när MP åker ut. Tror även FP får svårt då de knappast kan räkna med stödröster på samma sätt som KD. Min Prognos.
S:25-30% Trots allt har inte Löfven försämrat landet i samma radikala takt som stolpskottet Reinfeldt.
M:20% Ingen vet riktigt vart man har M. Är det ett konservativt parti eller samma liberalflum som Reinfeldt när väl valet är över.
SD: 20% Partiet har etablerat sig som en konservativ kraft i Svensk politik. Kommer dock ha svårt att växa pga skamstämpeln plus att Moderaterna och MBL driver ungefär samma frågor.
MBS: 6 % Medborgerlig samling går in som ett nytt alternativ för de som varken litar på Moderaterna eller vill rösta SD.
C:10-15% Flumcentern är populister och lockar gott om röster från karriärkvinnor i storstäderna.
FP:2% Liberalflummet maskerat under Major Björklund verkar trött och idelöst. Dessutom var partiet knappast lyckosamma under föregående regering.
KD: 4% klarar sig nätt och jämt kvar pga stödröstande Moderater.
V:7-10% Klassretoriken känns mer aktuell än på länge när svaga grupper får allt mindre resurser pga överföring till invandringsindustrin.
MP: 2% Fridolin är en duktig retoriker men väljarna har tröttnat på dåliga idéer utan verklighetsförankring.
FI:4% FI kommer tyvärr in som politisk kraft då allt för många kvinnor och invandrar tror att det finns omfattande diskriminering i Sverige.
Att MED skulle komma in i riksdagen är närmast uteslutet, då det bara är närmast sörjande som bryr sig om dem. Jag ger 5 ggr pengarna om någon vill sätta emot.
Får nog bättre på betting sidorna så nej tack. Beror på hur mycket uppmärksamhet de får i Media. I dagsläget ligger partiet kring 1% så visst är det ett långskott att gissa på riksdagsplats.
Bra kill-gissat Bengt
Men jag skulle växla siffror mellan S och SD;
SD = 25,5 och S = 24,5
Jag tror det kan bli S som regerar med stöd av SD för en restriktiv migrationspolitik.
Övriga partier kan ta semester.
Har mycket svårt att se att SD skulle släppa fram en budget där huvudmotståndaren C får något inflytande över migration/integration, och om S + SD > Alliansen (mycket troligt) så kan SD spela ut M och S mot varandra. Helst vill nog SD se en M-regering med stöd av KD och SD.
"Strategin har alltså inte fungerat"
Kanske är det precis tvärtom, enligt doktrinen: Härska genom att söndra.
Uppenbarligen fungerar det alldeles lysande.
Punkar-Danne gör fortfarande kometkarriär.
Knytblysarna kan springa runt och signalera om hur förtryckta de är när de åker på stryk i de toxiska konflikterna de startar.
Än så länge talas det inte om att gränsen för vänsterextremism är passerad vid "jämlikheten".
Det fungerar.
Bra analys Cornu!
Glöm inte Fi, de har ju kring 3% i undersökningarna, det är väldigt många som skall dela på de där 12% flyktingvurmarna.
Migration har också seglat upp som den viktigaste frågan, före sjukvård. Särskilt för centern så kan det här nog vara en riktigt dålig strategi. Liberalerna har i alla fall haft en tydlig kravprofil.
Värt att notera är att frågan om återvandring än så länge är en ickefråga i medier och opinionsundersökningar. Men då 40% av väljarna tycker att vi ska ta emot mycket färre flyktingar så är det nog ganska många av dem som egentligen tycker att återvandring är en bra idé. Jag skulle inte bli förvånad om AfS lyckas ta sig in i riksdagen på den profilfrågan.
Jag skulle heller inte se det som otänkbart att statsministern efter nästa val heter Jimmie Åkesson, med stöd av M och Kd och eventuellt AfS. Det kan komma en svart svan som tippar spelbrädet – t.ex. ett rejält terrordåd med hundratalet döda på Drottninggatan eller någon form av finanskris 2.0.
Svart svan ?
Varför tänker jag på en vit svan..
https://www.youtube.com/watch?v=bzQLXQP51r4
Ett terrordåd är knappast en svart svan. Med alla de brister som finns är det bara en tidsfråga.
Kommer det före valet är S och MP slut.
En svart svan vore ett terrordåd av högerextrema. Inte helt osannolikt och det skulle tippa opinionen i en vansinnigt farlig vänsterriktning. Riskerar att få samma effekt som säldöden fick på opinionen.
Terrordåd av någon eller några islamister, inte alls otroligt även om SÄPO förmodligen har lite bättre koll än vad vi kanske tror. Terrordåd av någon ensam (eller två) islamist-galning eller IS-hemvändare är något som jag förväntar mig före valet. Risken finns möjligen att det sker på valdagen och därför inte påverkar opinionen i någon nämnvärd mån p.g.a. förtidsröstande och att man då kommer att försöka mörka eventuella motiv för attentatet.
Mer "strategiskt" terrordåd mot t.ex. kraftförsörjningen eller annan samhällskritisk verksamhet. Fortfarande oväntat osannolikt hur märkligt det än kan verka. Ett terrordåd som kan kosta miljarder, men utan "direkta" dödsfall, däremot många indirekta i följderna av t.ex. långvarigt elavbrott. Kommer i så fall dessvärre gynna sossarna om det inte snabbt visar sig vara islamister.
Man kan förtidsrösta MEN man kan senare "ångerrösta" i din vallokal på valdagen !!
https://www.svd.se/jag-har-angrat-mitt-val–hur-gor-jag
DNs Margit Silberstein konstaterade något liknande nyligen: https://www.dn.se/ledare/kolumner/margit-silberstein-asa-romsons-bittra-tarar-har-blivit-hela-miljopartiets/
Miljöpartiets vallöfte om en generös migrationspolitik kan uppfattas som ett hot, menade hon.
Jag lägger min röst på SD, precis som alla mina vänner och bekanta (obs. ej låginkomsttagare eller outbildade) kommer att göra. Skiter det sig, ännu en gång, så säljer jag gården och flyttar till Portugal. Tack och hej.
jag ler när invandrarmotståndare hotar med att utvandra.
Finns det inte fler muslimer i Portugal kan man fråga sig.
Nej, det finns FÄRRE !!
http://www.pewforum.org/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/
Peter: Ja, sitt och le du när svenska pengar och duktiga människor flyttar utomlands, samtidigt som Sverige fylls med bidragstagande "flyktingar" som inte samhället kan hantera. Det blir nog bra Peter, keep on smiling!
Har massor med duktiga människor omkring mig. Inklusive Syrier. Det som diskuteras är inte hur Sverige ska kunna få så vit befolkning som möjligt.
Klas
Samma här, och både de och jag är bland de mer kapitalstarka och högutbildade.
Jag ler när EU motståndare vill flytta till annat EU land. Man vill liksom bo där men helst inte ha ngt annat med dom att göra. Är du verkligen helt säker på att du själv vill bli en utlänning Klas? Kommer du sitta nere i Algarve och planera svexit och skriva arga inlägg hos Cornu om hur jävligt EU är?
Nulli secundus
Skiter det sig så får du inget för gården. Många som tror de har en exit som inte finns. För din analys nu och agera efter den.
Anonym: Jag är ingen EU-motståndare i grunden. Min fru är född i Portugal och jag har inget emot att bli invandrare där.
Du verkar tro att bara för man röstar på SD så blir man automatiskt EU-motståndare och rashatare (?). Jag, och MÅNGA andra är bara extremt trötta på Sveriges flyktingpolitik och slöseriet med våra skattepengar.
A men ja rå, ja å mina polare e både rika å smarta, å vi flytt int! Sådeså! Även om Tyskland vore nice, men där ska ju alla ha betalt med kontanter så där kan man ju inte bo bland alla skattesmitare. Då skulle man ju bli extremt trött på skattepolitiken.
En röst på S är en röst på V som har satt ett antal absoluta krav vid en ev. regeringsbildning.
Skulle bli väldigt förvånad om det skulle visa sig att S eller V vill bilda regering tillsammans. Om det är det man vill ska man nog rösta på M.
Extremkorkade "liberaler" gjorde rörelsefrihet till den viktigaste frihetsfrågan och sket bland mycket annat i svenskarnas äganderätt till sitt eget land. Dessutom gjorde man allt man kunde för att neutralisera demokratin. Anarkoglobalism och anarkokapitalism var för "liberalerna" mycket viktigare än demokrati. Medborgarnas och skattebetalarnas intressen skulle man bara skita i. Och så lyckades man få en hel del anarkoglobalistiska vänsterextremister med på tåget, som drog med sig en massa andra i den förståndslösa vänstern.
Största gruppen invandrare är 'Alternativt Skyddsbehövande' och inte flyktingar (48.000 år 2016). Näst största gruppen är 'Anhöriginvandrare' som inte heller är flyktingar (39.000). Konventionsflyktingar (17.000). Arbetskraftsinvandring (13.000).
https://www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac387159ee19/1485556064263/Beviljade+uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd+2016.pdf
Sen tillkommer illegala som beräknas uppgå till totalt ca 100.000 år 2019: https://www.svd.se/migrationsverket-46000-kan-avvika-narmaste-aren
Frågan om man vill ha fler eller färre flyktingar är därmed bisarr. Frågan borde vara om man vill se mer invandring från den muslimska världen och Afrika eftersom det är den migrationen som är kontroversiell.
Massmigration är problematisk snart sagt var den än kommer från, utom möjligen om det är fråga om en elitinvandring av rika och högutbildade.
.. och frågan är ju vad de (snuskigt) rika oljestaterna vid persiska viken gör för sina religiöst, kulturellt och språkliga bröder och systrar.. ?
https://www.svd.se/shejkerna-bor-oppna-sina-hjartan
https://www.sydsvenskan.se/2015-09-04/saudiarabien-vagrar-hjalpa-syriska-flyktingar
Visserligen sitter Merkel säkert i Berlin men hennes stötteparti i det konservativt katolska och bland Europas rikaste land Bayern – CSU med dess frispråkige f.d ledare, numera inrikesminister Seehofer – är minst sagt "restriktiv" till just mer invandring från den muslimska världen och var den förste utrikiske tunge parlamentariekn till att gratulera Orban i Ungern..
http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/horst-seehofer-islam-gehoert-doch-nicht-zu-deutschland-15496891.html
Exakt, detta är en kärnfråga, att man gjort massinvandringen till en humanitär fråga om att ta emot flyktingar eller ej. När bara en liten del är flyktingar. Helt bisarrt.
I övrigt tror jag C är körda om man kringgår asylskäl och säger ja till att de 9000 ensamkommande får uppehållstillstånd för att slutföra sina gymnasiestudier. Det kommer få ett publikt genomslag.
Tror inte C lider av det så mycket. De har ätit upp MPs väljare.
Bästa sättet att sänka C o MP är en rejäl bopriskrash. Då är deras väljarkår fullt upptagna med att försöka behålla sina fina innerstadslägenheter ochvhar inte tid/råd/ork att bry sig om asylanter.
@Bengt: Kanske de inte söker sig från en diktatur till en annan, Ur askan i elden så att säga? Dessutom så finns det nog en hel del skillnad både kulturellt och religiöst (även om de är muslimer) mellan syrien/afghanistan eller dylikt.
gbd crvx
De som kommer hit och sedan vill anpassa Svenska samhället till muslimska normer de kan lika gärna välja andra muslimska länder som tex Saudiarabien eller andra rika muslimska länder.
De flesta migranterna finns i sina grannländer. Dessutom, muslimska normer är väldigt vagt, att det skulle vara väldigt en homogen muslimsk kultur i hela mellanöstern., att tro att de skulle flytta till gulfstaterna där de dessutom konstant skulle vara 2:a klassen medborgare är knappast troligt. (Jämför t.ex. den irländska emigrationen som gick till USA istf t.ex. nominellt katolska länder som Spanien)
Jag kan bara 😉 jämföra Göteborg med exv. Sarajevo 2016 – Europas muslimska "huvudstad" – och när jag går på gatan i Göteborg så är det muslimska inslaget med slöjor mm. betydligt mer frekvent i Göteborg än i Sarajevo…
🙂
Bra valanlys. Många partier som slåss om 12% väljare.
Man måste fråga sig var dessa karriärspolitikers lojalitet ligger någonstans? Att trotsa en så stark opinion borde var politiks självmord. I Sverige är det tvärt om. Att demonstrativt trotsa en stark folkopinion ger politikerkarriären raketfart och garanterad plats vid det skattefinansierade smörgåsbordet. Att stå upp för folkets vilja är politiskt självmord.
Folkvalda politikers lojalitet ligger inte hos svenska folket, den saken är klar. Vi lever i en antidemokrati med snabbt växande totalitära tendenser som kommer sluta med katastrof.
Korrekt
Jo, det är ju globalism. Poster i EU, FN etc. etc
Folkviljan består i en lust till "arbete", primärt för att betala skatter och utgifter som bara kommer via ökad penningmängd.
Tja, men det vore ju en ganska tråkig politik om alla politiker aldrig var i opposition t.ex. att (S) stillatigande skulle ha accepterat alliansens politik i 4 år för att de vunnit riksdagsmajoritet.
Det här är en nykter analys av Wilderäng! Migrationsfiaskot har beseglar Sveriges öde. Några generationer av tokiga politiker greps av storhetsvansinne och nu ser vi vad detta leder till. En gång välfungerande lokalsamhällen som havererat i bidragsmisär och laglöshet. Ett massivt tryck på sjukvård, skolor etc. som leder till försämrad kvalitet för alla. Ökad sex- och våldsbrottslighet där unga, etniskt svenska kvinnor verkar drabbas särskilt hårt. Försnillande av skattemedel genom "satsningar" på s.k. "ensamkommande", dvs. vuxna afghanska karlar. Listan kan göras längre.
Nu är dock ansvaret inte bara politikernas utan även alla de svenskar som var för slöa, enfaldiga eller opportunistiska för att utkräva politiskt ansvar medan problemen ännu var hanterliga. Nu är det på många sätt för sent.
Hoppsan, hur lite sprit är du villig att dricka för att minska våld mot unga etniskt svenska kvinnor? Tror inte den politiker som tar tag i det här problemet och förordar nykterhet, likt muslimer blir så långlivad i svensk politik för tillfället.
Ja, tyvärr har Du rätt! Varför reagerar inte svenskarna förrän det är för sent? Det blir mycket svårt att rätta till problemen (på "politiska" kallas det "utmaningar"). Tror inte att det inom överskådlig framtid kommer att hända så mycket. Vad skall man göra?
Inte bara Sverige. Hela Europa exkl. forna öststater som fortfarande vet vad marxister menar med sin lite finare sk. "solidaritet"
Rösterna på V, MP och FI blir ungefär 12%. Jag tror inte att den genomsnittlige centerpartisten är så positiv till centerns nuvarande flyktingpolitik.
Om jag hade varit centerpartist hade jag röstat på MED i riksdagsvalet och på centern i kommun- och landstingsval för att markera att den nuvarande centerledningen är inne på fel spår. Efter valet kastar man ut partiledaren som ersätts med en person som är mer traditionellt landsbygds- och företagarvänlig. Även om centern skulle hamna under 4% så skulle de kunna komma igen till nästa val eftersom det är ett mycket rikt parti.
Jävligt korkat ställd fråga tycker jag. Flyktingar som vill jobba, etablera sig och hålla sig till svensk lag är välkomna. De som inte klarar det kan åka tillbaks omgående på livstid. Om det vart lite fler alternativ skulle nog svaren sett annorlunda ut.
Mest visar detta på hur okunniga svenskarna är om dagens asylinvandring som ligger på historiskt låga nivåer, ca 20 000 kommer nu hit årligen och söker asyl, varav många inte får det. Dessutom får invandrare snabbare jobb än någonsin nu.
De som piskar upp stämningen har verkligen lyckats skrämma svensken, lite Brexit-känsla över det hela.
Märklig "analys" Du krystar fram. Piskar upp stämningen? Har Du inte lärt något av historien t ex 2015?
Har du inte lärt dig något av de nya lagar vi har sedan 2016?
Kolla på antalet beviljade uppehållstillstånd istället:
http://friasidor.is/wp-content/uploads/2017/04/Uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5ndmars2017-500×269.png
Trenden är tydlig. Det rasar iväg. Ingen imbromsning någonstans.
Beviljade uppehållstillstånd är inte asylmottagande som frågan gällde.
Beviljade uppehållstillstånd gäller till största del de som kom 2015 och annan invandring. Kolla på statistik för asylsökande från 2016 och framåt istället för att se hur det ligger till idag med just det frågan handlade om.
Denna hopblandning visar just på den okunskap jag nämnde!
Du nämner själv asylanter och invandrare i Din text. Slirade på tangenterna? Och nej – vilka lagar 2016 avser Du?
Nej, jag slirade inte, framför allt skrev jag inte "asylanter". Vad är det du inte förstår?
De asylsökande som kom 2015, flyktingar alltså (som frågan gäller), har tagit lång tid att gå igenom asylprocessen. Många får vänta år innan de beviljas uppehållstillstånd eller skickas tillbaka. De ca 160 000 flyktingar som kom 2015 behandlades 2016, 2017 och fortfarande i år, som ni säkert känner till. De existerar alltså som ankommen flykting/asylsökande 2015 i statistiken, men om de senare får uppehållstillstånd så räknas de under 2016, 2017 eller 2018 (eller senare!) en "invandrare" i statistiken.
Annan invandring som tillkommer i statistiken är anhöriginvandring, återvändande svenskar, arbetskraftsinvandring med mera. Dessa är inte asylsökande flyktingar!
Från rekordåret 2015, då det i oktober infördes nya lagar med nya gränskontroller bland annat, har asylsökandet till Sverige (dvs ankommande flyktingar) minskat dramatiskt. Från ca 160 000 till omkring 20 000 per år sedan dess.
De flesta anser nog att minus 50.000 per år är lagom. 20.000 är extremt mycket jämfört med de flesta länder.
Jag skulle inte kalla det "extremt mycket", då antalet bara kvalar in oss till topp 10 inom EU27 och vi ligger inte "extremt" högt över snittet heller, som vi gjorde 2015.
Sverige har födelsetal på 1,84 per kvinna, vilket innebär att vi får färre barn för varje år som ska sköta landet. Utan förlängd livslängd (vilket ger fler pensionärer, inte arbetare) skulle vår befolkning minska. Det skulle vara ett väldigt stort problem utan invandring, men kommer ändå vara det med. Och då har Sverige redan det andra högsta födelsetalet i Europa, tack vare våra socialförsäkringar. Värre blir det för länder med lägre födelsetal…
Kan bli så att Sverige exporterar arbetskraft till övriga Europa om tjugo år då deras pensionärer ska tas omhand.
@Mama, du handskas vårdslöst med siffrorna. Sverige tar emot i särklass mest invandrare per capita. Och prognoserna tyder på 50 000+ anhöriga per år närmaste 5 åren. Och till det kommer kanske 20 000 asylanter per år, som dessutom medför fler anhöriga. Finns inte en chans att Sverige kan hantera en hel ny stad med lågutbildade per år, när vi inte ens kan hantera nuvarande situation Och alla skall ha skola sjukvård osv. Och där det stora andelen aldrig får jobb enl SCB. Det har fungerat uselt hittills, hur tror du då det ser ut om 5 år ?. Inte konstigt att vi måste jobba till 75 för att försörja alla vilket är ett faktum.
Skönt att höra Bengt. Var lite orolig att mina barn mest skulle ta hand om dig när du blir gammal, men det låter som det kommer att finnas gott om folk till det i övrigt.
Vad många politiker och belutsfattare med ett naivt och godtroget väärldsförbättrar "Södermalmsperspektiv" inte förstått men som verklighetens folk ute i "hooden" och glesbygden förstått är detta…
http://www.pewforum.org/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/
@Iblandekonomi, bra att du har uppfostrat arbetsamma barn som är redo att ta hand om mig. Som det ser ut nu kommer de ha fullt upp att få ta hand om våra nya medborgare istället. Vi som ev blir gamla får jobba till ättestupan och stå för försörjningen.
Arbetskraftsbristen i Sverige är f.ö bara en stor stor myt. Och att invandringen löser den är en ännu större. Är tvärtom så att invandringen skapar brist tex i skola, sjukvård mm. Sen skall vi självklart försöka hjälpa ett begränsat antal riktiga asylbehövande, Men det är en annan fråga.
@Mama. Varför måste vi bli fler? Jag har inget minne av att Sverige fungerade dåligt när vi var exempelvis 7 miljoner invånare. I övrigt förstår jag inte heller vissa som anser att stor invandring är bra för att de som kommer kan ex. ta hand om våra gamla. Vad är det för människosyn? Välkommen hit och gör skitjobben?
När Sverige hade 7 miljoner invånare så fanns det en balans mellan gruppen svenskar i arbetsför ålder och gruppen ålderspensionärer. I dag så finns det ingen sådan balans och Sverige är i dag ett land där gruppen ålderspensionärer växer samtidigt som det föds för få barn vilket gör att utan invandringen så hade redan den arbetsföra delen av befolkningen börjat minska samtidigt som gruppen skatteförsörjda pensionärer oavbrutet blivit större. Det går helt enkelt inte ihop ekonomiskt!
I Finland kan vi se vad som händer när gruppen arbetsföra finländare minskar samtidigt som andelen finländare i pensionsåldern ökar. Resultatet blir som väntat en stigande statsskuld, arbetslöshet och nedskärningar i välfärden.
Invandringen har räddat Sverige från ett finländskt scenario och jag tycker att vårt lands politiker borde ha en eloge för den framsynthet som de visade när de beslöt att satsa på massinvandring!
Jisses vilken tomte du är Olle. Automatiseringen kommer snart skapa massarbetslöshet. Det är bara robotar som kommer få arbete i en snar framtid. Japsen satsar på högteknologi medan du inbillar dig att det är lågkompetent arbetskraft som skall rädda oss… 🙄
Automatisering har aldrig någonsin i världshistorien skapat massarbetslöshet för någon längre tid. Påståendet dyker upp med jämna mellanrum men det är alltså en skröna utan någon verklighetsbakgrund.
Lågkompetent arbetskraft har redan räddat den svenska ekonomin. Om robotarna lyckas rädda den japanska ekonomin återstår att se.
Singulariteten kommer inträffa 2029 enligt Ray Kurzweil. Det kommer enligt Kurzweil leda till att västvärlden inför medborgarinkomst i början av trettiotalet. I slutet av trettiotalet kommer medborgarlön införas också i låglöneländerna. Fast Indien är på gång med det redan nu…
På sextiotalet så förutspådde forskare att människorna skulle ha permanenta baser på månen i början av tvåtusentalet. Det blev inte så.
Kuckeliku, det finns en tomte här. Och det är inte Olle.
Som jag har bloggat om och skrivit ledarkrönikor om så är inte automatiseringen ett problem, har aldrig varit ett problem och kommer inte blir ett samhällsproblem. Vi har aldrig förr haft så många nominellt i arbete som idag, och aldrig förr så hög grad av automatisering. Allra mest automatisering ser vi i de yrken som växer allra mest – dvs de inom IT.
Tycker det är intressant att vissa anser att vård och omsorg av äldre är "skitjobb".
F.ö. anser jag att det finns bättre sätt att få upp nativiteten i ett land än att importera den från andra länder.
Vilka sätt föreslår du?
# Cornu
Du tror inte på datorutvecklingen? Du tror inte på att kisel kan göra samma saker som våra kolvätehjärnor kan göra? Människan kommer snart bli utkonkurrerad av en mycket högre intelligens.
https://www.axios.com/ray-kurzweil-universal-basic-income-will-arrive-in-the-2030s-1523655832-0dde8230-5156-4edf-b444-2db146dfa62c.html
Exakt, varför ska alla prata om befolkningsökning som någon slags helig Graal man ska jobba intensivt för att uppnå?
Är det inte mycket bättre då att eftersträva att ha en stabil befolkningsmängd som ett land långt norrut kan försörja till största del genom egna skördar, och sedan arbeta för att hjälpa världens fattiga länder att slippa krig och svält och få en stabil befolkningsmängd som det landet kan försörja självt?
Varför ska alla upp till ett kallt land där det går åt mängder med energi för att värma husen?
Borde inte världens politiker jobba för att öka BNP/Capita i första hand?
Zimbabwe är ganska likt Sverige i storlek, har ca 57% större befolkning, men har en BNP/Capita på ca 0.5% av Sveriges.
Betyder det att Zimbabwe är rikare än Sverige, för att man har fler invånare?
Det kanske som sagt inte är fel att ligga på ca 5-7 miljoner invånare i Sverige, för klimatets och miljöns skull.
Friskare människor höj pensionåldern till 75. Öka utbildningstakten arbets klar vid 18-21 års ålder. 50 timmars arbetsvecka. Minska administration med 50% det finns mycket att göra innan man behöver öka befolkningen. Ålle har förlorat sin pålle båset är tomt.
@Bengt Eriksson: Det där om att mörkhyade inte kan eller vill arbeta är bara gamla fördomar.
@Olle det som "räddat" Sverige senaste 15 åren är skenande fastighetspriser som drivit ekonomin. Denna trend har blivit allt mer tydlig sedan Reifeldt tog makten 2006. Till en viss grad har även Sverige fått mer turism som bidragit till BNP. Däremot finns det ingen studie som talar för att Sverige invandringspolitik bidragit positivt, snarare pekar alla beräkning på omfattande kostnader.
Dessutom har det enda relevanta måttet för välstånd produktivitet i det närmaste stagnerat i Sverige. Det gäller i och för sig även i många andra västländer men blir extra problematiskt i en så skulddriven ekonomi som den svenska.
@kuckeliku tror du kan ha rätt som digitaliseringen. De framsteg som sker idag går avsevärt snabbare än tidigare. Lärande algoritmer är ett relativt nytt fenomen som kommer konkurrera ut människor inom många områden. Tror dock det finns plats för en del människor i service yrken. Alla dessa kommer knappast kunna effektiviseras bort. Med det sagt tror jag du har helt rätt i att vi kommer se massarbetslöshet på samma sätt som vi gjorde under industrialiseringen. Att det löser sig inom 50 år är ingen tröst för alla de som förlorar jobben närmast 10 åren.
@Gabriel Eriksson: Var har du studien som visar hur mycket invandring bidragit till BNP? Rimligtvis ganska stora siffror eftersom vi haft ganska mycket invandring.
@ibland
https://kvartal.se/artiklar/migration-och-vlfrdsstatens-finansiering
Den artikeln anger ingen siffra för hur mycket invandringen bidragit till BNP. Betyder det att du inte vet?
"Aldén och Hammarstedts estimat ligger nära Ruists, som visar en nettokostnad på i genomsnitt 70 000 kronor per flykting och år."
Dvs borde totala kostnaden allt annat lika och drygt 2,5 miljoner invandrare bli 175 miljarder, räknat mot BNP på 4800 Miljarder blir det drygt 3,5 procent av BNP.
OK, du vet inte hur mycket invandringen bidragit till BNP. Helt OK, och jag blir inte så förvånad att du inte verkar veta vad BNP är.
Tro det du gubben. Vet mycket väl vad BNP(bruttonationalprodukt) är. Summan av nationens alla varor och tjänster under ett år.
Helt ofattbart att folk förbereder sig för de här charaderna en gång till. Det värsta som kan hända är väl att alliansen vinner och folk tror att Sverige har gjort en högergir i politiken.
Om sossarna sitter kvar kanske vi kan få ett slut och snabbare, likt fågel Fenix, stiga upp ur askan.
Slicka vilka kuvert ni vill, systemet är dött.
+1
Migrationslycklig…nästan lika bra ord som asylfest! 🙂
Ett märkligt utslag av den migrationslyckliga politiken är kampen om de 9000 vuxna afghanska män som fått utvisningsbeslut, men som genom idogt lobbyarbete från deras svenska "anhöriga" och asylaktivister nu skall beredas möjlighet att få stanna kvar i Sverige under förutsättning att de har för avsikt att studera på gymnasiet. Förslaget har sågats brutalt av lagrådet som tyckte att gränsen har nåtts för vad som är acceptabel utformning av lagstiftning.
Ändå valde den socialdemokratiskt ledda regeringen att gå vidare med förslaget till riksdagen, utan tvekan som en eftergift till sin miljöpartistiska regeringskollega, och räknar nu med Centerpartiets stöd, eftersom C tidigare uttryckt att denna fråga är viktig för dem.
Jag kan bara inte förstå vad MP tror att man skall få ut av detta? Det kan ju omöjligen locka några nya väljare till partiet. De enda som blir migrationslyckliga är de redan frälsta, dvs de som redan röstar på V, MP och FI, samt uppenbarligen vissa falanger inom S och C.
Troligen är det ett rent desperat grepp från MP, dvs man gör allt man kan för att åtminstone behålla de väljare man har. Om inte ens asylaktivisterna och islamisterna stannar kvar hos MP lär de väl inte få en enda röst i kommande val.
Lite spännande blir det att se hur Centern kommer att rösta. Vill Annie Lööf verkligen gå på tvärs inte bara med sina allianskollegor, utan även med en majoritet av befolkningen?
Tja, bor man på exv. Södermalm så kanske man har den världsuppfattningen att så som det är just på Södermalm så är det i resten av Sverige och världen också med genusdagis, makrobiotiska stadsodlarkollektiv, ekologiska grönsaksaffärer, daglig arbets-pysselsättning mm på kryp eller cykelavstånd.. Om inte annat så går bussen var 4-5:e minut…
Det är därför bostadsrättspriserna är enda sättet stt banka lite fukkin j-a vett i huvudet på dessa människor.
Du skall se att när de inte längre har råd med sin livsstil hyr de gärna ut en soffa till en asylsökande utan bostad för någon tusenlapp och integrationen börjar på allvar. N
Nu kan de leva i en skyddad verkstad eftersom de köpt sig fria med lånade pengar.
Intressant att alla alternativ utom allians plus (S)-regering tas upp. Dessutom dök ju den här analysen upp i expressen för en dryg månad sedan där (s) och (SD)-samarbete avfärdas.
Att ett S-SD-samarbete skulle avfärdas i sexpressen, var väl ingen högoddsare.
Jag antar att vi får se vart det lider…
Jo, fast det finns en poäng i att det inte bara är hur lika två partier tycker utan även deras självbild.
MAO så är 60 % av svenska folket SD, främlingsfientliga och rasister.
Kan bli väldigt spännande i höst om de 60 % fattar det.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sossarna går att leva med i business as usual och V fyller sin traditionella uppgift som kvinnoparti och intresseparti för lågavlönade kommunanställda i barnomsorg och vård. Miljöpartiet däremot är kollektivt helt spritt språngande galet. Ett samhällsfarligt parti som inte riktigt går att förutsäga. När de är ute ut riksdagen skall vi hitta sätt att omplacera de halvgalna miljötjänstemännen på Länsstyrelser och kommuner också. Sen gör vi förändringar i lagom takt som är i balans med ekonomi och omvärlden. Miljön är viktig, men förändringar får ta 10 år istället för 3 år….
De helgalna miljötjänstemännen utan bollsinne som finns på länsstyrelsen…….
Ja, de är en fara för näringslivet och i förlängningen även samhället.
Men hur blir man av med dessa ?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Om det kommande valet… Behörigheter mm
"..I media förekommer just nu uppgifter om att det finns en lucka i Valmyndighetens it-baserade stöd…"
https://www.val.se/servicelankar/press/nyheter/nyheter/2018-04-18-angaende-uppgifter-i-media-om-valmyndighetens-it-sakerhet.html
Hjälp, vad händer?! Alla har blivit Svärjevänner helt plötsligt. Putler måste ha förgiftat dricksvattnet. Ring oraklet Oksanen och be om en kommentar.
Att S regerar med hjälp av Sd är ju förstås ett alternativ men hur i helsike kan någon ha förtroende för det gamla arbetarpartiet efter denna mandatperiod? Det ena uttalandet och löftet efter det andra, år efter år, och måluppfyllelsen närmar sig väl noll. SD gör klokast i att som systerpartiet i Danmark nöja sig med att vara stödparti, då de då alltid kan påverka utan att ta fulla ansvaret och ev skuld. Vilket f ö Åkesson talat om. Hade M och Kd haft ballar så hade de kastat ut C så länge de inte anpassar sin migrationspolitik.
Vissa av de som kommit är ju helt reko, men kom ihåg att det stora flertalet är religiöst konservativa, och de kan inte jämföras med juggarna som kom på 90-talet. Enligt Ilan Sade, partiledare för Medborglig Samling, i boken Frommare kan ingen vara, så om man samlade de som är födda i utlandet av utländska föräldrar, och lät de representera Sverige i Pisa-undersökningen så skulle landet hamna sist av samtliga 65 OECD-länder, i alla tre ämnen. Detta förmodar jag gäller resultat från innan massinvandringen 2015-16, och siffrorna ser antagligen än sämre ut idag. Vilka storbolag kommer vilja verka här när befolkningen alltmer ser ut så?