I veckan har solcellsanläggningen producerat nära fullt ut och det börjar märkas på allvar. Enbart i måndags sålde jag ut 8 kWh på elnätet, trots att elvärmen var på åt husvakten.
Solelproduktion per dag i kWh sedan i december. |
Med mars månad och full sol börjar solcellanläggningen alltså visa sin fulla kapacitet. Vid full sol så här års blir produktionen runt 18 – 19 kWh samtidigt som högsta momentana effekten var runt 3 700 W. Allt annat lika talar det för ca 24 kWh (19*4.76/3.7=24.44) sommartid vid full sol och fulla 4.76 kW i effekt. Dock kommer det vara ljust ett antal timmar till sommartid och jag gissar att anläggningen kommer toppa på 25 – 30 kWh en enskild dag. Då ligger min dygnsförbrukning på mellan 10 och 20 kWh sommartid, så det mesta kommer gå ut på nätet.
Jag var bortrest de flesta av de här högproducerande dagarna och hade alltså elvärmen påslagen åt husvakten, istället för att elda.
Ändå såldes det 8 kWh el ut på nätet i måndags och runt 3 – 4 kWh el de övriga dagarna.
Man kan alltså lätt räkna med att 50% av elen kommer säljas ut på nätet sommartid vid den här dimensioneringen av anläggningen, åtminstone tills jag skaffat elbil. Kanske är det mer optimalt att inte värma ett hus med biobränsle (ved i mitt fall) utan ha värmepump för att inte sälja så mycket el ut på nätet? Jag har en årsförbrukning på runt 11 000 kWh och en solkraftanläggning med 4.76 kWp. Vill man inte sälja ut på nätet bör man kanske ha en något mindre anläggning i förhållande till förbrukningen? Batteribanker är dyra, men det skulle inte vara något problem att kunna lagra 10-20 kWh för förbrukning när solen inte lyser.
Nu är jag fast i avtal med Fortum till sommaren, men sedan gäller det att välja ett så förmånligt elavtal som möjligt när det gäller utmatad el. Än så länge ser Falkenberg Energi eller Nordic Green Energy bäst ut av de jag identifierat, men man ska även ta hänsyn till fasta avgifter och vad man kan få för elpris på den inköpta elen. Oavsett är det inte dags att fixera priset för de kommande tre åren än, då jag ligger på 36 öre per kWh på befintligt elprisavtal och utan fasta avgifter, och de flesta avtal numera brukar ligga runt aktuellt spotpris på 40-42 öre, plus en abonnemangsavgift om 25-50:- SEK per månad.
Totalt har anläggningen nu producerat 193 kWh, varav 134 är i den ännu ej avslutade mars månad och 39 kWh i februari. Visar lite hur oväsentlig produktionen december – januari kan anses vara. Nu var det dock snö i år, så ett mer normalt år kommer produktionen vintertid bli något bättre.
De senaste två dagarna har varit mulna, men även då tickar anläggningen på med en topp runt 700 W och 3 – 4 kWh dagsproduktion.
18 kommentarer
8kwh? Vad ger det? 4 spänn?
Ett helt normalt år kommer det snö.
Inte här.
Vi har inga normala vintrar längre.
Vore det inte värt att skaffa ett batteri som åtminstone klarar av att lagra det man gör av med under den mörka delen på dygnet? För de flesta, som inte jobbar hemma, är det väl då man gör av med mest el? Även om man har moderna maskiner som går att programmera när de ska sätta igång.
Beskattning av elinkomster kommer om 3.. 2.. 1.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
E.ON säljer ett 7,5 kWh Fronius solcellsbatteri för 55,8 kSEK. Känns dyrt och svårt att få igen med dagens energipriser. Kräver (räknat med tutti energipris 1,30kr/kWh) runt 5700 ladd-cykler för break-even.
Du kan dessutom inte förbruka de 7,5 kWh (+ förluster i laddning, 4-7% per cykel) dagtid när solen håller på att ladda ditt batteri.
Det är bäst hävstång på att förbruka energin man producerar själv och slipper köpa.
Med bergvärme och stor ackumulatortank kan du lagra sol-energi-överskottet på ett vettigt sätt. Som värme/varmvatten, något du vet att du behöver.
Hej
Ha själv sedan mitten uni förra året en solcellsanläggning på taket på 5,4 kW på taket som generar uppskattningsvis 5400 kW om året.
Nu står det en laddhybrid på gården (Golf GTE…eftersom det är en av de få laddhybrider som har dragkrok för ca 1500 kg).
Som exempel så har dagens sol inte bara laddat bilen utan även gett överskott.
De senaste ca 300 km med blandat körning så gick det åt 3,4 l/100 km plus ca 4 kWh vilket blir omräknat till "bensinekvivalenter" ca 5,5 l.
Jag belastar (tja, belasta gör jag väl på ett eller annat sätt ändå) inte svensk elnät utan "tankar" bilen själv och har över.
Nej, en ren elbil med batterier är inte framtidens melodi utan snarare bara en test på vägen in till framtiden.
Likaså en laddhybrid, men den är mera realistisk eftersom jag kan täcka laddningen till "dagligdags" körning från taket.
Möjligen en vätgas- eller ren metanolbil så som man kör på Island?
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/drivmedel-av-koldioxid-6345551
Eller en eldriven bil där elen kommer från en bränslecell som drivs av…?
Ja ja
Finns en del som har fallit bort…bla att anläggningen generar ca 5400 kW TIMMAR om året.
Jag vet om skillnaden mellan energi och effekt…så någon slipper att påpeka det för mig…
Respekt!
🙂
På vilken temperatur är husvakten inställd?
Alla ni som pratar om batterier. Eftersom man får lika mycket betalt för solelen man säljer som när man köper tillbaka den så kommer ett batteri bara bli en dyr extrautgift.
Det är säkert roligt att köra bara på egen el på sommaren men knappast ekonomiskt.
Ett batteri gör mycket mer nytta för planeten i en bil där den ersätter fossil konfliktolja från diktaturer.
I längden är det ju inte rimligt att du får lika mycket betalt för att sälja som att köpa. Elbolagen är affärsdrivande. Nyttan med en batterilösning är också att få skydd mot kortare elavbrott. Dock kommer batterilösningarna garanterat bli billigare och bättre så kanske inte läge att köpa nu.
Precis, "batteriet" behövs inte alls.
Tyvärr fungerar väl inte batteriet (om det sitter monterat på växelriktaren, din anläggning är uppkopplad på nätet och uppfyller certifieringerna för säkerhet) eftersom produktion inte får ske vid strömavbrott.