Hyundai lanserade häromdagen elbilversionen av sin SUV i det sk B-segmentet, Kona Electric. Intressant är att den ska ha 47 mils verklig räckvidd på sitt 64 kWh batteri.
Specifikationerna för den tidigare utannonserade Kona Electric är nu alltså släppta, även om priset fortfarande är okänt. Bilen släpps i två batteriversioner där det större batteriet på 64 kWh ska ge en verklig räckvidd på 47 mil. Detta då man mäter enligt den nya WLTP-standarden istället för den missvisande och utskällda tidigare NEDC-standarden, som alltid gav avsevärt längre räckvidd än i verkligheten.
WLTP ska ge ungefär 2/3 av räckvidden jämfört med NEDC, så med det gamla sättet att mäta är antagligen Kona Electric den kommersiella elbil som har längst räckvidd någonsin, nämligen ca 70 mil med NEDC.
Hyundais Ioniq Electric vann utmärkelsens årets bil i Europa, men hade bara 28 mils räckvidd enligt NEDC och runt 20 mils räckvidd i verkligheten. Då Kona Electric ska ha en ny typ av batterier i sig finns förväntningar på att även Ioniq Electric kommer uppdateras med den nya batteritypen och få avsevärt längre räckvidd.
Kona Electric ska kunna snabbladdas med CSS-snabbladdare på 100 kW och då ladda hela batteriet fullt på mindre än en timme.
För svensk del är 47 mil en magisk siffra, då det är sträckan Göteborg – Stockholm på en laddning. Dock kan man för en SUV förvänta sig högre förbrukning vid motorvägsfart, men ett enskild halvtimmes stopp som bensträckare och fikapaus eller lunch på vägen bör duga för att ladda tillräckligt.
Stora problemet för Hyundais elbilar har dock varit att man inte planerat tillräcklig produktion för att matcha efterfrågan, och tillhörande långa leveranstider, och det samma sägs gälla för Kona. Bilen ska börja säljas andra halvåret, men inte ens de icke-elektriska versionerna finns till salu i Sverige än, så om och när bilen kommer hit återstår att se. Hyundai Ioniq Electric finns dock numera som lagerbil hos flera återförsäljare för omedelbar leverans.
Ioniq Electric kostar runt 400 000:- SEK i premiumutförande och utan miljöbilspremie. Den något mindre Kona Electric lär inte kosta mindre i den stora batteriversionen.
51 kommentarer
Inte roligt alla för Tesla när konkurrenterna börjar släppa riktiga alternativ nu. Blir nog tillgänglig långt innan model3 trots produktionskrångel.
Till skillnad mot Tesla ligger Hyundai-Kia i topp vad gäller produktionskvalitet, och har minst antal fel från fabriken, även om det inte är premiummärken.
Men Tesla exporterar till hela solsystemet, så deras marknad är större. Lite lång leveranstid, men det är deras kunder vana med.
Exakt. Till skillnad från teslas omatchade paneler m.m.
Lite data efter strax över 3 000 mil med Kia Soul EV. Förbrukningen sommartid om man kör riktigt lugnt = runt 1 kWh per mil. Följer trafikrytmen = 1,2 kWh. Vintertid med vinterdäck och normalt med kupévärme = 1,7 kWh/mil. Soul är en hyfsat kantig bil = en Ioniq som är mer strömlinjeformad borde kunna gå c:a 10% billigare. Säg 1,5 kWh per mil vintertid = 40 mil med stora batteriet. Nog dags att byta in KIA:an mot en sån och uppgradera den bilen till förstabil.
Inte roligt för Tesla? Musk's vision har hela tiden varit att elbilen skall slå igenom, oavsett vilken. Han har lämna patent öppna för alla att använda osv.
Som thec skriver så är Tesla snarare ett koncept och innovationsföretag som inte ens bryr sig särskilt om att tjäna massa pengar, utan om att starta en revolution.
Klarar den kylan ?
"..Östersunds kommun äger 400 bilar, varav ett fyrtiotal elbilar. Men två vintrar i rad har flera av dem, Renault Zoe av årsmodell 2014/15, inte startat på grund av kylan…"
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/elbilarna-strejkade-i-kylan-hemtjansten-kom-inte-fram/?utm_campaign=aob-newsletter-2018v9&utm_source=expressen-aob-email&utm_medium=email&utm_content=link&utm_term=
Har du testat att ha telefonen i ytterfickan när det är kallt och sedan använda den.
Elbilar kommer behöva kopplas till motorvärmare permanent i Skandinavien vintertid. Vad kostar det i elvärme och installtion.
Nej, normalt sett kopplar du aldrig ur laddkabeln som redan finns och detta är ett ickeproblem. Cirka 30 minuter innan avfärd startar du förvärmningen och du har varmt batteri och kupe.
Att Zoe inte startar beror på att de inte haft laddkabeln i uttag när bilen står stilla.
Som Per konstaterar är detta ett icke-problem. Bil och batterier är varma när du sätter dig i bilen, man slår på värmen med en app, alternativt timer, och energin kommer från elnätet istället för batterierna. Vid normalkorta resor behövs knappt någon egen värme i bilen då den redan är fullt uppvärmd.
Hur funkar det med hybrider I sådana fall, är de lika påverkade av kylan?
Vår fantastiska 20 år gamla opel astra startade inte nu när det var 12 grader kallt på morgonen.. Så även gamla batterier tar stryk i kylan
Ok. Om man parkerar någonstans utan eluttag o det blir svinkallt över natten?
Hur länge kan bilen stå innan den kallnat?
Hur pluggar du in bilen när du står parkerad i obygden mitt i vintern?
I ett 230 uttag eller trefasuttag från byggnaden du parkerat den vid. Men om du ställer den mitt på en öde skogsväg så kan det väl vara lite tufft.
Kan man tänka sig att det I framtiden blir så att de flesta bilar kommer att vara "rena" elbilar, men att det för kallare ställen kan finnas en nischmarknad för laddhybrider?
Samma typ av (icke)problem på bensinbilar. Går inte att köra utan ett fungerande batteri.
Tja, man kan ju faktiskt parkera I backe om det riktigt kniper, eller knuffa igång en förbränningsbil.
Tydligen är det hemtjänsten som har problem. Renault har en sida där man beräkna räckvidd efter körningsförhållanden. De räknar tydligen inte med att den ska användas vid kallare än 15 grader. https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html I Östersund blir det ofta 20 grader och kallare. Det är långa avstånd på landsväg, 90 väg. De gör korta uppehåll slänger in maten och åker vidare så laddning hinns inte med även om uttag finns. Inga bra förhållanden för elbilar.
En gammal VAZ/Lada gick att starta med den medföljande veven om det knep.. 😉
Det behövdes heller inte någon el för motorvärmaren utan det var bara att ställa ett fat med brinnande olja under motorn!
Själv killgissar jag att framtiden blir en blandning mellan rent elektriska fordon och moderna bilar som går att driva på både fossila och förnyelsebara bränslen samt hybrider däremellan
Så mycket myter om kyla och elbilar… kör flera gånger per månad en sträcka på 30 mil med en Tesla S85D gamla batteriet med en bil som nu rullat 9000 mil sen jag köpte den. Detta utan att ladda förrens jag är framme. Nu står termometern på -17 grader här i vårt kära grannland i väst. Sätter på kupevärmaren från appen innan jag kor så jag sätter mig i varm bil utan is på rutor. Utvecklingen går framåt och jag kommer troligtvis aldrig köpa något annat än elbil igen…
Det tar väl 5-10 min innan den värmen har lagt sig? Hur mycket påverkar bilvärmen räckvidden när du väl är iväg?
Ja självklart räknade jag inte med att man har ett eluttag där man stannar, det var det jag syftade på. Det är ju det som är problemet med elbilar. De funkar där infrastruktur finns, men fördelen med en bil är att man idag kan ta den vart som helst på jorden så länge det finns en väg och man är utrustad med en reservdunk eller två. Ett batteri funkar tyvärr inte så. En elbil är som en bensin eller dieselbil utan tanklock….
Om du alltid kör din bil dit ingen infrastruktur existerar så kanske du borde ha en Toyota Landcruiser istället för en elbil.
Vilket år blir det stora genombrottet för försäljning av elbilar? Jag gissar själv att, förutsatt att kapaciteten för att producera tillräckliga volymer finns, elbilar kommer stå för huvuddelen av nybilsregistreringen 2025.
När några divisioner av tüska diplomingenjörer jobbat klart!
Typ 2025 då 🙂
Genombrottet är alltid nästa år.
Det beror på vilken marknad man talar om, men gemensamt för alla marknader tror jag är att det kommer gå fortare än vad de flesta tror.
Som lite kuriosa så är det kul att titta på hur snabbt det gick från droska till bil.
http://www.businessinsider.com/5th-ave-1900-vs-1913-2011-3?r=US&IR=T&IR=T
Men en bil har en del fördelar jämfört med en hästdroska, då är det klart det gick fort. Jämför med smartphones och de telefoner som var före.
En elbil är inte speciellt mycket bättre än en diesel eller bensinare. Som andra bil, kanske som första, nej. Och ladda med 100kW, det är grejer det.
(Om nu bara politikerna ville hålla sig borta med sina regleringar)
Nya bättre batterier är på väg. Sker stora satsningar på utveckling av nya batterier tex utan kobolt eller med fast elektrolyt. Vad som blir genombrottet för att sedan strax efter nå halva nybilsförsäljningen är enligt min uppfattning de självstyrande bilarna nivå5. 2021 säger flera företag att de ska ha färdiga nivå5 på marknaden. Sedan tar det en tid innan volymen av nivå5 och övriga elbilar tar halva marknaden.
Priset för elbilar har uppskattats bli billigare än premiumbilar 2021 och billigare än alla andra bilar 2025 enligt The Economist i mitten av augusti 2017. Det numret har en utsida med texten road kill och en motor med avgasrör, bensinslang och kraftöverföring mm så det liknade ett trafikdödat djur på rygg som det passande nog rann lite svart blod ur.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag väntar på "Volts-Wagen" 2.0 !
400 km räckvidd , 4 personer, 100 km/h, 179 900:-
https://www.youtube.com/watch?v=L-smj6059sI&t=13s
Bengt varför är 2.0 strypt till bara 100 km/h?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Sparar batteriet, förenklar och förbilligar!
Behöver man egentligen köra fortare ?
Lägger då hellre mer krut på räckvidden!
😉
VW kommer ha en inaktiv sektion av batteripaket som bara aktiveras när bilen på något vis ska testas, detta leder till marknadsledande låg elförbrukning och högsta räckvidd i förhållande till batteriets (specade) kapacitet.
Satt och kollade på en dokumentär om VW och deras fuskmjukvara till dieselbilar, förvånande att detta beteende inte har fått större genomslag hos gemene man och ett allmänt förstört förtroende för företaget.
Killgissar att det inte bara är VW som fuskat med mjukvaran men att detta har gömts efter det att VW blev påkommet… 😉
Nä flera märken i VW-koncernen (Skoda, Audi etc) verkar ha myglat, även BMW om jag kommer ihåg rätt, var några veckor sedan jag såg dokumentären.
Finns en Wiki-artikel på ämnet också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_emissions_scandal
Tesla's försäljning så här långt i år är -75% jämfört med första två månaderna förra året. Kanske fler som börjar dra öronen åt sig?
Tesla model 3 klarar 50mil på en laddning, Björn Nyland har en video om saken
https://www.youtube.com/watch?v=V1rf6H_el84
100 kW laddning? Tufft.
Stora batterier i elbilarna borde kunna tjänstgöra som hemmabatterier vid behov. Någon som sett något system för detta?
läste en artikel för något år sen om ett villa område i Holland där tanken var att man skulle använda elbilars batteri som backup till husen. man kunde också ladda bilen vid köpcentrumet (solceller) och på så sätt fylla upp bilbatteriet för hemma behovet. hittade inte artikeln nu när jag googlade kanske någon vet mer.
Nissan har ju haft det som säljsnack, V2G (vechile 2 grid) men det är nog extremt dumt att nöta på bilens batterier här i Sverige
Skillnaden mellan el-timpriserna är inte speciellt stor normalt. Vissa dagar vintertid kanske det skulle bära sig om man har timpris, typ idag?
Men vid ett strömavbrott vore det rätt schysst att kunna förbruka 64kWh lagrad energ från sin elbil, det skulle man klara några dagars förbrukning på beroende på vädret givetvis.
Men för att det skulle fungera så behövs det nog en del elektronik/automatik
Inkommande ledningar måste brytas så att man inte matar allt ut till grannarna och bilen/systemet måste klara att skapa alla 3 faser på ett korrekt sätt.
Men det kanske det går att koppla elbilsbatteriet DC till en befintlig solcellsanläggning till 3-fas växelriktaren om man har en sån? ungefär som en tesla powerwall
Tesla behöver en konkurs (eller rekonstruktion enl "Chapter 11") för att bli kvitt alla/en del av skulder/na och sedan kunna börja om på ny kula med en helt annan kapitalkostnadsbas och därmed prissättning.
Undrar vad en Audi E-Tron Quattro kommer kosta, ser grymt fin ut.
Utan att veta vad Audin kommer kosta så måste jag säga att det inte känns lockande att lägga säg 600k på en Hyundai om t ex E-Tron skulle gå på 800.
Fråga: är det någon som vet hur det gått för just elbilsägarna nu när det varit kallt och stora trafikproblem pga snö. Hur länge räcker kraften till att värma kupén men ändå kunna köra vidare när kön släpper eller olyckan är röjd? Har elbilarna fått bogseras från platsen (även om de inte varit del av olyckan)?
En enklare gasdriven värmare för värme under den kalla årstiden!
Tänk Eberspächer!
Saknar fortfarande något alternativ till BMW i3 REX där det finns en hjälpmotor som både ger värme och kan låta mig halta hem när batterierna är slut. Dessutom vill jag ha en enklare bil med sämre prestanda, dragkrok, lång hållbarhet och rimligt pris. När kommer det tro, aldrig?
Kanske snarare än du tror…
https://www.youtube.com/watch?v=tkyx4vuw33g
Blir det inte kallt i bilen om man ska köra 47 mil i 20 graders kyla, för värme lär väl kosta räckvidd. Sen funkar ioförsig säkert isskrapan även på insidan,men inte så kul. Sen vore det intressant att se hur långt samma bil kommer i minus 20 grader med komfortabel värme på, knappast 47 mil.
Kan den ha dragkrok?