Statliga kraftbolaget Vattenfall byter sin logotyp efter 25 år och den nya logotypen kommer offentliggöras internt den 22:e mars och offentligt den 26:e mars. Det hela möter i besparingstider massiv intern kritik på företagets Intranät.
![]() |
Min tolkning av den nya logotypen. Ej exakta färger. |
Vattenfall håller alltså på att förändra sitt varumärke, vilket på något sätt ska “driva affären framåt” och vara “relevant för våra kunder” och denna rätt kostsamma historia kallas förstås för en “nödvändig investering”. Trots skandalköpet av fossilkraftbolaget Nuon tänker man sig bli fossilfria inom en generation.
Bolaget anser sig vara för anonyma och förändrar därmed nu sin profil. Det ska inte bara handla om en ny logityp utan även “färger, val av bilder i tryckta annonser, ljud och musik i filmer och mycket annat” skriver man på företagets intranät.
Utformningen går från orange och blått till gult och blått och istället för vågor och en stjärna så blir det en sk lins (dvs en cirkel i två färger). Färgerna ska väl symbolisera förnyelsebar energi i form av vattenkraft och t ex solkraft. Sol över vatten.
Vattenfalls nya logotyp blir alltså en cirkel där övre halvan är gul och nedre halvan är blå. Detta ska anspela på “det svenska arvet” och alltså göra företaget mindre anonymt. Att logotypen riskerar att se ut som Ukrainas flagga gör det hela minst sagt icke-anonymt.
Likheten med Ukrainas flagga kanske är det som får anställda att lämna kommentarer om att Vattenfall uppför sig som Putin. Det hela får massiv kritik på det interna Intranätet, där det också påtalas att logotypen ser ut som just den ukrainska flaggan och dessutom är samma som Solskyddsförbundet, som visserligen är inverterad jämfört med Vattenfalls nya logotyp.
En anställd föreslår att logotypen ska avskaffas helt, så de anställda inte behöver visa var de jobbar någonstans och slipper skämmas för sin arbetsgivares höjda elräkningar och andra påhitt.
Samtidigt som detta sker ligger det sparkrav på Vattenfall, vilket genomsyrar de anställdas kommentarer. Kanske är det därför som det verkar som att den nya logotypen tagits fram av amatörer?
Den som vill se den exakta nya logotypen kan söka på Vattenfall i PRV:s varumärkesdatabas, där den är under ansökan sedan registrering i november.
22 kommentarer
Med tanke på den ryska militärens kända förmåga till "felnavigering" kanske de kommer skicka en kryssningsrobot på Vattenfalls högkvarter i tron om att de just bombat Ukraina ^.^
hahaha, precis min tanke också.
Det här blir fantastiskt, jag byter genast elbolag 😉
Jag tolkar logotypen så att den visar den kommande syndafloden när polarisarna och glaciärerna har smält som höjer havsnivån rejält. Då återstår endast den blanka havsytan…
Förstår att man varit tvungna att höja nätavgifterna aggressivt de senaste åren. De ska enligt Vattenfalls enbart gå till investeringar i näten eftersom de istället har använt pengarna till annat än underhåll.
Följaktligen måste bytet av grafisk profil finansieras genom besparingar istället eftersom de öronmärkt intäkterna till investeringar i näten.
Jag misstänker att det är en ny marknadschef på Vattenfall som vill "pissa in sitt revir" med hjälp av detta. Nån trendig byrå som han är polare med får några tiotal miljoner för att skissa ihop någon en och trendkänslig 'mediaprofil', ny web och allsköns kul. Ny visitkort, trycksaker, kampanjer för att lansera mm mm. Nu ska det faktureras!
+1
…och som tack för "goda affärer" med golfkompisen får marknadschefen lite "kick-backs"..
😉
Jajamän – ett gammalt beprövat system.
Men det har ju gjorts nya anmälningar i Februari hos PRV så man kanske har lyssnat på keitiken – nya logotyperba är iaf inte gul-blåa
Världen vore en bättre plats om inte reklambranschen existerade. Herregud vilket trams att lägga pengar på!
Naturresurserna skall säljas ut när statens finanser tvingar det och då är det bra med en anonym logga.
Skall väl även anknyta till någon annan ursprungsbefolkning än de officiellt ickeexisterande etniska svenskarna.
Ja, för någonstans så MÅSTE ju pengar till "den stora rosa elefanten i porslinsbutiken" komma ifrån…
Speciellt inte när man inte längre kan "trycka nya" pengar via bostads-sedel-pressarna…
😉
Samer? Tornedalingar?
Vattenfall verkar ha tonat ner den "gamla" loggan på sina hemsidor och även förminskat den rent fysiskt…
Äntligen!! Inte en dag för tidigt att ta bort den gamla -som ingen kan ha missat- MYCKET omdiskuterade loggan.
Låter precis att vara i familjeföretaget Vattenfalls anda. Fruktansvärt rörigt. Bara hur man rekryterar till olika tjänster skulle kunna bli tio enorma blogginlägg för bloggarjävuln.
Är den inte lite rasistisk?
Ja, det är inte ens i närheten så illa som Bofors som byter logga efter 400 år, eller posten….som byter efter 475 år….rör om i grytan. Dynamisk förändring sätter fart under galoscherna, det handlar inte om att du gör fel utan om att du gör någonting. Dårarna har tagit över offenliga bolag i detta land. Rekryterade antingen via sängen som hon på systembolaget. Eller så sommarstugegranne eller dansföreningskompis….
Det infantila omogna naiva landet Sverige…
Horace Engdahl såg det redan 2011…
https://www.svd.se/tillbaka-fran-berlins-kafeliv
Nu ska man inte se ner på bolag som byter en stolt tradionslogga, som exempelvis ASEA som bytte bort sin hakkors-logga 1933 när nazzarna smetade ner den. Dock är den sedan några millenia fortfarande populär i asien där brunsmetningen inte riktigt fått fäste än.
Nej, Herr H tog den väl just från Asien för att han förknippade den med "Arierna" och den "Ariska invasionen" av Indien?
Fast Ukrainas flagga är ju "blå himmel över vetefält" inte "solen över havet" om vattenfallsanställda inte kan särskilja dessa så kanske de borde inkallas till repmånad.