• Senaste nytt
  • Bostad
  • Cornuguide
  • Ekonomi
  • Elbilar
  • Energi
  • Försvar
  • Kultur
  • Politik
  • Prepping
  • Teknik
Cornucopia?
  • Senaste nytt
  • Bostad
  • Cornuguide
  • Ekonomi
  • Elbilar
  • Energi
  • Försvar
  • Kultur
  • Politik
  • Prepping
  • Teknik
Logga in
Cornucopia?
Cornucopia?
  • Om denna blog
  • Kontakt
  • Integritetspolicy
  • Kalender och föreläsningar
  • Köpa signerade böcker direkt av Lars Wilderäng
  • Bostad
  • Cornuguide
  • Ekonomi
  • Elbilar
  • Energi
  • Försvar
  • Kultur
  • Politik
  • Prepping
  • Teknik
Hem Uncategorized Ilska
Uncategorized

Ilska

av Cornucopia? 2018-02-22 13:21
skriven av Cornucopia? 2018-02-22 13:21
1.3K

Det verkar som allt fler går över från förnekelsefasen till ilskafasen när det gäller bostadsbubblans eventuella punktering. Nu börjar det aggressivt skyllas på politiker, banker och även den här bloggen, som orsak för att bubblan spricker. Det kan tas som ett kvitto på att paniken sprider sig.

Arkivbild på lite byggnader i Lomma.

Vi känner alla till den normala reaktione på sorgebesked eller dåliga nyheter. Förnekelse-ilska-förhandling-depression-acceptans.


Helt ovetenskapligt noterar jag att förnekelsen om bostadsbubblans existens och dess eventuella punktering allt mer verkar ha upphört. Istället är de som tidigare förnekade fakta nu över i ilska. Det ska hittas syndabockar. Det skylls nu mest på politikerna, men förstås även på de ständigt hatade bankerna. Och även på den här bloggen. Tydligen ska jag ha fått bostadsbubblan att spricka. Snacka om att inte ha någon koppling till verkligheten.

Man kan förstås bortse från folks sorgereaktioner och bara konstatera att det är naturliga psykologiska reaktioner hos känslodrivna personer insyltade i bubblan. Kort sagt inget att ta åt sig av.


Däremot är det ett kvitto på att paniken sprider sig och att allt fler lämnar förnekelsefasen. Vilket är intressant i sig. 


Nästa steg blir förhandling, dvs att man försöker intala sig själv diverse bortförklaringar som ska begränsa eller eliminera skadan, rent av stoppa fallet i bostadspriser. Men först är det dags för mer ilska. Mår man dåligt gäller det att hitta någon att skylla på, i ett försök att må bättre.

bankerbloggarbostadbostadbubblanpolitikpsykologi
105 kommentarer 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinRedditEmail
Cornucopia?

Föregående artikel
Vad påminner det här om?
Nästa artikel
“Bostadspriserna är för låga” – räntan ligger kvar i 15 år till

Relaterade artiklar

Fredagsmys

2022-03-25 20:28

Lägesrapport söndag: 82:a luftburna anländer till Polen – Ryssland flyttar...

2022-02-06 15:18

Valfläsk 2022: S+MP+V låter skattebetalarna betala 1000:- SEK mer i...

2022-01-31 15:27

Lägesrapport fredag – ryska landstigningsfartyg har nått Medelhavet – Kanada...

2022-01-28 11:44

Börserna stiger i Asien under fredagsmorgonen efter nedgång i Sverige...

2022-01-28 07:15

Ryssland är varken någon supermakt eller stormakt – bara en...

2022-01-27 14:01

Borgens utmärkta köttfärssås för prepperns förråd

2022-01-27 11:51

Lägesrapport torsdag – ÖB i Tallinn – Nato svarar på...

2022-01-27 09:32

Kraftiga börsras i Asien på torsdagsmorgonen – slagig börs i...

2022-01-27 08:15

SEB ändrar villkoren – privata konton kan inte längre användas...

2022-01-26 14:43

105 kommentarer

Stefan 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Typiskt bloggare att ställa till det för landet 😉

Log in to Reply
Ben Dover 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Typiskt proggare att ställa till det för landet.

Log in to Reply
gbdcrvx 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Typiskt groggare att ställa till det på havet.

Log in to Reply
Carl Fredrik 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Log in to Reply
psevenson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Typiskt landet att ställa till det för bloggare.

Log in to Reply
Dave 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Börsen kan gå sämre den kommande tiden (har legat still på ca 0% sedan 3 år tillbaka för OMX30), räntorna börjar sakta stiga uppåt i världen, bostadspriser i hela landet har fallit mellan ca 10 – 15%, bostadsutvecklarna ligger 20 – 30% back och det byggs fortfarande på tidigare köpta bostadsrätter och folk har nu börjat få kalla fötter när de snart sitter på två lägenheter ingen vill ha…

Men allt är OK, för Maggan Andersson säger att Sveriges ekonomi går som tåget… Än så länge iaf.

Log in to Reply
Joakim Persson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Alternativ syn med samma fakta: Börsen har avkastat 17,5% (SIXPRX) senaste tre åren, bostadspriserna är fortfarande högre än 2015, reallönerna har stigit och sysselsättningen har stigit.

Helt nattsvart är det inte, men nog är vi på en konjunkturtopp och det kan bli några magra år nu.

Log in to Reply
Hasse Beg Bil 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Snart kanske "ilskna" byggare kommer att demonstrera i Sthlm och KRÄVA att få jobb… För jag tror ju inte att (S) kommer att sitta kvar vid regeringsmaktens grytor…

Log in to Reply
Goofy 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Däremot är jag för höga skatter och vänsterpolitik. Ju mindre folk har att röra sig med desto mer värdefullt blir mitt sparande i form av köpkraft. 🙂

Log in to Reply
Teheimar 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Men du behöver ju fortfarande kunna ha något sparat. Om skatterna blir för höga och de vanliga utgiftern likaså kommer det bli svårare att spara.

Log in to Reply
Goofy 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Men om du har 5 miljoner och en annan person har 0 kronor då han är 10 år yngre och staten ändrar på skatterna så att det blir omöjligt för er båda att spara: Vem utav er tror du gynnas mest utav läget? 🙂 Hittils har det varit busenkelt att spara. ALlt har bara gått upp.. OM nästa generations sparande stryps kan dom inte konkurera i budgivningarna som ett exempel och det gynnar ju den som är äldre och lyckats spara redan.

Log in to Reply
Passenger 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Men om du är 10 år yngre än någon skröplig gammal gubbe och staten ändrar på lagen så att du får sätta gubben i ett festligt läger och konfiskera gubbens tillgångar: Vem utav er tror du gynnas mest utav läget? 🙂 Hittills har det varit busenkelt att sätta skröpliga gamla gubbar i festliga läger (ålderdomshem). Alla Skröpliga gubbar hamnar ju i ett läger om de inte dör först.. OM den äldre generationen sätts i festliga läger för äldre, s.k. ålderdomshem, och vanvårdas till döds, då kan de inte konkurrera i budgivningarna som ett exempel, och det gynnar ju den som är yngre och fortfarande frisk och stark.

Log in to Reply
Thomas Larsson 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Sveriges ekonomi går som pendeltåget? Kanske inte så bra…

Log in to Reply
Anonym 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Tröst finns att få på Di. nästan gratis kapital i femton år till.

https://www.di.se/nyheter/makroradet-darfor-kan-bopriserna-vara-for-laga/

Log in to Reply
Goofy 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag ska också skriva en artikel om att det kan vara så att jag är den starkaste personen i Sverige ifall alla andra människor flyttar ut från Sverige och jag blir kvar ensam. 🙂

Log in to Reply
iblandekonomi 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Det är inte lätt att kritisera artikeln om man inte vet varför räntorna är låga nu, eller vad som skulle kunna ändras så att de inte längre kommer att vara låga.

Log in to Reply
Rikard 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

jag har studerat sociologi ett par år och kan helt instämma med att även "bubbelbeteende" (alltså inte den roliga varianten du får efter ett besök på systemet) faller in under ganska många redan existerande teorier. Att jämföra psykologins sorgbehandling med bostadsbubblan är inget märkligt i sig utan faktiskt en ganska bra analys. Jag tror dock att acceptansfasen aldrig riktigt kommer att nås, eftersom det skulle innebära att man faktiskt lär sig något. Bubblors existens bygger som bekant på fenomenet där människor letar "snabba klipp" och har en övertro på egen förmåga kontra den breda massan – men om man faktiskt lärde sig något (=acceptans) skulle man förmodligen inte falla i samma fälla igen. Ur ett makroekonomist perspektiv skulle det vara en katastrof, eftersom konsumtionen skulle stanna upp.

Log in to Reply
Nisse Nilsson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag tror som i sorgarbete att även acceptans-fasen även den kommer att uppnås. Historiskt har jag gjort dåliga affärer och lärt mig av dem. Det är också därför som jag liksom många andra här på bloggen varnat för bubbelbeteende och dess risker. När allting en gång är över och man vet hur illa det blev. Som alltid, måste livet gå vidare och då även att acceptera.

Grattis till bloggaren dessutom. Att ha en sådan maktfaktors inverkan på marknaden måste kännas ärofyllt.

Log in to Reply
Fredrik L 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Även jag är här för att jag ekonomiskt "körde in i väggen" för några år sedan. Hade jag inte gjort det antar jag att allt fortfarande varit guld och gröna skogar. 🙂

Log in to Reply
Passenger 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Acceptans kan nås av enskilda individer, dvs. att de lär sig något, men inte av den breda massan som står bakom de flockbeteenden som leder till bubblor.

Log in to Reply
Magnus Palm 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Intressant – men är det verkligen så? Vilket stadium fastnar man isf i – depression?
Det tror jag inte gäller särskilt många, man glider över i ett accepterande av förlusten efterhand.

Nya bubblor ses som just nya, tror jag, såpass annorlunda att det inte var det som kraschade senast. Sen kan man självklart heller inte lära av andras misstag, så varje generation kan i princip upprepa tidigare bubblor.

Annars var det ganska intressant som nämndes i en kommentar för ett tag sen, om att det som skapar mer än 1 bubbla drivs inte (bara?) av psykologi. Stämmer det verkligen?

Log in to Reply
Skatt är Stöld 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Skulden ska läggas på centralplanering, men räkna inte med att folk fattar. Lite som i Venezuela där folk röstar på socialism, trots att de tvingas äta sina husdjur till middag.

Log in to Reply
gbdcrvx 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Nja, problemet I Venezuela är nog snarare att när folket inte röstar på socialism så får de det ändå.

Log in to Reply
Snowgrizzly 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Känns som en rätt bra beskrivning av Sverige också. Åtta nyanser av rött.

Log in to Reply
Ben Dover 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Ja det är ju en omväxling från 90-talet då folket inte röstade för liberalism och fick det ändå. Det var väl bl a därför det blev en kupp.

Log in to Reply
gbdcrvx 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

92-kuppen?

Log in to Reply
Joakim Persson 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Ben: Vad skiljer "kuppen" (märkligt namn på demokratiska beslut) under 90-talet med "kuppen" under 80-talet (K-O Feldts finanspolitik)?

Log in to Reply
gbdcrvx 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Undra om han inte kan syfta på den kupp (Av Chavez men misslyckad) som skedde I Colombia under 90-talet efter att regeringen körde lite nyliberal politik efter att ha gått till val på det motsatta. (Jag lägger ingen värdering I vilken politik de valde att köra)

Log in to Reply
Teheimar 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Kanske dags då för diskussionen vad man kan göra med denna potentiellt enorma (för Sverige) soppa.

Log in to Reply
Bo Tunerius 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Något exempel på denna 'ilska' eller är den gömd bakom betalväggar?

Log in to Reply
M Syd 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

tänkte det samma

Log in to Reply
Gunanr 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Källorna ni söker är anekdoten från aftonbladet från tidigare i veckan, samt en klok kommentar från en person som sällan kommenterar. Å så förstås alla hemliga källor som bara pratar direkt med Cornu.

Log in to Reply
Lars Sundberg 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Finns det några källor på det, lästips?

Log in to Reply
RB 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Håller med Cornu för en gång skull…
Hörde på P1 (vars fakevänsterpropaganda jag nu för tiden nästan aldrig orkar lyssna till) för ett par dagar sedan där en bankman oemotsagd fick utgjuta sig över de nya låne/amorteringsreglerna. Hans lögner gick ut på att unga gjordes chanslösa att komma in på marknaden med de nya reglerna. Vänsteretablissemangsjournalisten ställde inte en enda adekvat motfråga eller lät någon med annan synpunkt/infallsvinkel komma till tals.

Log in to Reply
iblandekonomi 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Amorteringsreglerna är faktiskt ganska märkliga, och förefaller helt tandlösa mot det de påstås reglera.

Log in to Reply
Ringis 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag reagerade också på det inslaget. Fick upp hur många motfrågor som helst i huvet – ställde journalisten en enda? Inte då.

Log in to Reply
iblandekonomi 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag tycker sprucken bostadsbubbla mest ser ut som önsketänkande än så länge.

Log in to Reply
Mr Perfect 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag får också passa på att säga grattis till bloggaren som nog äntligen fått rätt. Du förtjänar all uppmärksamhet, men inte den skiten du får.
Vilka är det som mailar dig och gråter ut över den spräckta bubblan?

Log in to Reply
Teheimar 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Får man föreslå en passande söndagsenkät på temat kanske?
Tex: Hur många enskilda hushåll känner du som
a) försöker sälja
b) klagar på att priserna faller
c) befinner sig mellan två eller fler bostäder
d) i den ekonomiska riskzonen av fallande bostadsvärde vs lånenivå vs inkomstnivå

Det där med d) har jag märkt är något många, även nära vänner, oerhört ogärna berättar. Mer privat än typ mycket annat.

Log in to Reply
Passenger 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

d) är ju lätt att ta reda på för villor. Det är bara att kolla vad pantbreven ligger på. Oftast ligger lånen väldigt nära pantbrevens nivå.

Log in to Reply
Lars Sundberg 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Sjunker priserna på mat, kläder och drivmedel blir folk glada, sjunker priserna på bostäder är det kris i Sverige och man öser ve och förbannelse över de styrande.

Log in to Reply
Fredrik L 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Givetvis – inte använder du din mat eller dina kläder som bankomat?

Log in to Reply
Goofy 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Log in to Reply
Mr Perfect 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Ja, läste den nyss. Vill gärna ha Cornus "expertkommentar" på den tack, om det inte är för mycket begärt?

Log in to Reply
Goofy 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Raderade inlägget då jag såg att Miggs hade länkat till samma sak kl 13.38

Log in to Reply
Cornucopia? 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Inte för mycket begärt.

Log in to Reply
Dava 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag ser ganska få tecken på att bubblan har brustit. Iaf i min ankdamm.. Här är priserna på villor och lägenheter ungefär som tidigare.

Log in to Reply
Anonym 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Får hålla med, visst har det varit pyspunka, men brustit?

Log in to Reply
Passenger 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Där jag bor (norrort) så har priserna tagit ett kollektivt hopp utför ättestupan.

Log in to Reply
Passenger 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

… och de är fortfarande mitt i raset på vägen ner mot berggrunden.

Log in to Reply
Kristoffer Kavallin 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag har noterat samma sak.
I huvudsak så verkar det vara politikerna som är syndabockarna vad jag ser.
Amorteringskraven är det som jag sett målats ut som nålen som punkterat alla fagra drömmar.

Log in to Reply
Anonym 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Politikerna har rätt mycket ansvar för att ha blåst upp bubblan med diverse märkliga regleringar. Att den till slut spricker är bara naturligt.

Log in to Reply
Mongo 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Vem har valt politikerna? Eller är ni soffliggare allihop?

Log in to Reply
Sjunkbomben 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

"Tydligen ska jag ha fått bostadsbubblan att spricka. "
Aha, solklart fall av marknadsmanipulation!

Log in to Reply
Dandyn 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Det ör bögarnas fel

Log in to Reply
Anders Rydén 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Så kan du inte säga.
Nej, jag skyller på de som inte kan missa ett enda mello.
Det är min teori.

Log in to Reply
Anonym 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Äh! Han använder ju en arkivbild. Därmed kan vi lungt ignorera det han skriver som lögn…

Log in to Reply
Anonym 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Ja någon större nedgång har inte infunnit sig i Lomma ännu, än så länge verkar det i huvudsak vara ett Stockholmsfenomen alltså av riksintresse.

Log in to Reply
Skatt är Stöld 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Man får helt klart låna mindre nu med de nya amorteringsreglerna
https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html

Kan inte köparna låna, så måste säljarna sänka priset

Log in to Reply
Goofy 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag får låna 4,74 ggr årsinkomsten :O För ett år sedan fick jag låna 5,5 ggr…

Log in to Reply
Joakim Persson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Får 4,7 till 5,5 ggr årsinkomsten, beroende på kontantinsats.

Log in to Reply
Goofy 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag fick låna 4,85 ggr årsinkomsten om jag istället för 500 000 lade 1 000 000 i kontantinsats 🙂 Lägger ja 5 miljoner i kontantinsats får jag låna 5,49 ggr årsinkomsten 🙂 jippi

Log in to Reply
Unknown 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Kom nu inte o förstör debatten med fakta. Priserna går ner för att de va en bubbla.
Prisökningen hade inget att göra med låga räntor och öppna lånekranar och påverkas därför inte av sstriktare utlåning.
Typiskt förnekare att tro sånt!

Log in to Reply
Adrian 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Tja det kom ju ett prisfall för några år sedan men det blev ju inte så stort, långt ifrån säkert att det blir en Krash, kan lika gärna bli en korrigering.

Log in to Reply
Hasse Beg Bil 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Vi måste få en mer kontinentaleuropeisk syn på lån och sparande!

Dagens "amerikanska" syn med skulder och derivat i 30-Elva olika underled och skuldebrevsinstrument leder bara till fördärv…

Samt at tprivat sparande och förmögenhetsuppbyggande gynnas och inte motarbetas till förmån för offenligt dito

Ergo: Spara först och låna sedan!

Log in to Reply
least 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Då måste även det totala skattetrycket ner, så att folk har något att spara.
Det går inte att uppmuntra sparande om det på en rimlig tid inte kan förväntas växa till en substantiell summa.

Och där har vi även svaret till varför vi lever i en lånebaserad ekonomi, staten vill inte sänka skatterna och ge människor ökat handlingsutrymme.

Log in to Reply
Joakim Persson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Nu har ju i och för sig just skatten på arbete, kapital och förmögenhet stegvis sänkts i Sverige de senaste 20 åren. Det handlar om att folk inte vill spara utan föredrar i allmänhet att konsumera. Klart det går om man vill.

Log in to Reply
Teheimar 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Innebär inte också ökad komsumtion kombinerat med/eller snarare i interaktion med långa räntor att priserna går stiger och därmed försvårar sparandet?

Log in to Reply
mpjens 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Själv väntar jag på vad som händer när förnekelsen av klimatförändringar och ekologisk nedgång upphör. Det riskerar att bli intressant.

Log in to Reply
Teheimar 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Du får medhåll av mig.
Så länge är vi i en situation där mer ehum riktiga lösningar och diskussioner på allt från energi, mat, elnät till vattenfrågor och soil erosionverkar bedrivas av de djupt intresserade och oroade. Det medan rent populärt verkar frågan finnas lite "light" i bakgrunden, men politiskt kapat till vänster (och därmed överhängd med ideologiskt färgade lösningar med risk för tunnelseende).

Det blir nog intressant. Inte bara riskerar. Fast framförhållning hade varit att föredra.

Log in to Reply
Fortuneteller 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Jag väntar oxå på att förnekelsen av att vi har naturliga klimatförändringar upphör och att vi inser att vi nu är på.väg in i en period av global nedkylning som kommer att få katastrofala konsekvenser för mänskligheten och svenskarna i synnerhet.

Log in to Reply
Kuckeliku 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Vilket pucko du är Fortuneteller… Den där vändningen i temperaturerna som du pratat om i hur många år som helst kommer aldrig, utan utvecklingen går alldeles oavbrutet åt andra hållet mot det du försöker lura folk.

Log in to Reply
Fortuneteller 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

vilket pucko DU är Kuckeliku!
det räcker att se ut genom fönstret och se på statistiken för hur vintern har varit på norra halvklotet förra året och detta år
Den globala nedkylningen har redan börjat. Eftersom du är Al Gore-religiös så biter inte fakta.
Hoppas du svälter ihjäl innan jag gör det och att du i framtiden förgäves försöker värma dig med dina fastfrusna vindsnurror.

Log in to Reply
Kuckeliku 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Du är ett sanningshatande pucko, Fortuneteller. Du tror hellre på högerextremister än på vetenskapsmän.

Log in to Reply
Anonym 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Den är spruckun…

Log in to Reply
Isak 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Toaletten eller bubblan?

Log in to Reply
Stekryparen 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Cornu är för tidigt ute, bostadsbubblan är varken sprucken eller punkterad.

Det behövs högre räntenivå för att den möjliga bubblan ska punkteras.

Det högre ränteläget kan vara flera år bort i tid.

Men sen snackar vi uppblåst bubbla som för en del blir att jämställa med Big Bang!

Log in to Reply
Skatt är Stöld 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

För en riktig krasch krävs högre ränteläge, arbetslöhet och/eller börskrasch, men amorteringkravet har lagt på 3% jmf. med för 2 år sedan.

Många har fortfaranfde kvar gamla lån, men med tiden så tecknar folk nya lån och får betala mera. Det blir som en sakta höjd ränta.

Log in to Reply
Fredrik L 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Samtidigt ryktas det om att FED avser höja räntan fyra gånger under 2018.

Log in to Reply
Goofy 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

15 år bort i tiden kan räntehöjningarna ligga enligt makrorådet på DI 🙂

Log in to Reply
Frank Valdor 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

För egen del hoppas jag att vi gjorde rätt när vi sommaren 2016 valde att köpa hus istället för att byta till större lägenhet. Vårt hus kostade strax under 2 miljoner och är belånat till ca 40 %. Boendekostnaden blir flera tusen kr lägre per månad jämfört med vad en hyresrätt med plats för tre barn hade kostat. Jag bedömer att vi "sparar" ca 50 000 kr per år på att äga vår bostad. Så bostaden kan sjunka ganska mycket i värde och ändå vara en lönsam affär i förhållande till alternativen.

Log in to Reply
Teheimar 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jovisst – men du och din familj verkar ha en plan också. 🙂

Log in to Reply
Stekryparen 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Att äga sin bostad är sanslöst smart över tid.

Att dessutom vara obelånad och använda bolålemöjligheten till investering är kronan på verket.

Log in to Reply
Kuckeliku 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Hur kan man vara obelånad samtidigt som man använder bolånemöjligheten?? 😵

Log in to Reply
Gabbe 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Bubblan har börjat pysa. Ska ner väsentligt mycket mer för ett mer fundamentalt riktigt pris.

Log in to Reply
Hasse Beg Bil 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Log in to Reply
Hasse Beg Bil 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

När bidragen stryps blir det kanske upplopp och våldsamheter i våra "förorter"… Inte bara av krigsskadade jihadister..

Då är det bra att ha sitt boende på trygga och säkra platser…

Log in to Reply
Linus Jönsson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Framförallt kan vi fortsatt notera något jag använt för att försöka öppna ögonen på dem som blundar hårdast. Både en och annan har påstått och påstår att bubblan är en myt, som plötsligt blivit sann för att "media" pratat så mycket om den att folk blivit rädda.

Vad de påstår:
1) Bostadsmarknaden drivs av naturlig fundamenta, inte psykologi
2) "Media" kan via skriverier förändra prissättningen helt, exempelvis få marknaden att krascha

Svårare än såhär är det ju inte. Det bör vara mer eller mindre omöjligt att läsa detta i klartext och ändå fortsätta tro att det är såhär det ligger till.

Log in to Reply
Unknown 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Finns ingen naturlig fundamenta. Ekonomi är ingen exakt vetenskap och människan är inte rationell. Alla som handlat intensivt på börsen vet att de psykologiska faktorer som girighet, rädsla och hoppet påverkar dina individuella beslut och hela marknaden aggregerad beslut. Ekonomin är en mänsklig konstruktion. Självklart har media en påverkan på marknaden – information är underlag för alla "rationella" beslut – kolla tex hur JM:s aktien helt plötsligt hoppar upp när DI "skänker" en köprekommendation. Dock är media alltid 1/2 – 1 år sen på boll – börsen rör sig alltid först och sen hakar media på och smarta pengar har då redan klivit vidare och småspararna sitter på svarte petter. Kolla tex på bostadsutvecklarnas aktier som började dra söderut i maj om jag inte mins fel. Media haka på 1/2 år senare. Nu är byggbolagen och sedan förvaltarna på tur eftersom marginalerna squeezas pga ökad finansieringskostnader.

Log in to Reply
Stoffe 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Enligt källor så är det 70+ köpare i SSM "West Side Solna" projektet som förbereder gemensam stämning för att bryta sina kontrakt. Ursprunglig inflyttning var q1 – q3 2017 men nu tidigast under 2019. SSM har reagerat genom att skicka ut hotfulla email till sina köpare.

Log in to Reply
Joakim Persson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Det där lät intressant. Finns inga öppna källor på det antar jag, kopia på mail och så vidare? SSM är ju en liten börsnoterad bostadsutvecklare och har ganska mycket att förlora på den här typen av aktiviteter…

SSM släppte sin Q4-rapport idag:

"SSM uppger att ett avvaktande marknadsläge med en generell sättning på prisnivån uppstod inom Stockholmsregionen under det fjärde kvartalet.

Våra försäljningsstartade projekt påverkades negativt av den avvaktande marknaden som uppstod under fjärde kvartalet, vilket innebar färre produktionsstarter än planerat under året. Försäljningen i pågående produktion fortsätter att vara på en marknadsledande nivå med 97,0 procent vid årets slut, uppger SSM:s vd Mattias Roos i bokslutsrapporten."

Log in to Reply
Joakim Persson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Ur Q4-rapporten kan man också läsa:

West Side Solna — 252 bostäder
Säljstart: 2015-10-15
Inflyttning: Q3 2019 – Q1 2020.
Sålda lägenheter: 249 bostäder

Mycket spännande om detta blir ett första test av bostadsutvecklarnas beredskap för såna här ärenden! Helt klart värt ett eget blogginlägg?

Log in to Reply
Joakim Persson 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Uppföljning: Det fanns mycket skrivet på nätet om detta, framför allt hos SvD i början av månaden. Konstigt att det inte uppmärksammades mer.

Brev från SSM 1, notera hinten om att det är dyrt med rättegång
Brev från SSM 2, samma hint och liten notis om att det ju går att sälja BR efter tillträde (ha!)

Intressant värre detta.

Log in to Reply
Unknown 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

"Det alternativet är bättre för alla inblandade parter." Såpass…

Dagens Industri skrev om detta häromdan med intervju av representant från SSM.

Log in to Reply
Stoffe 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Jag har inte hunnit svara ikväll men du hittade breven från SSM iaf! Jag tycker också det är riktigt intressant att se hur de beter sig. Ska bli spännande att se hur det hela utvecklar sig..

Själva projektet West Side Solna är fortfarande en grushög. De har alltså sålt 250 lägenheter på bindande kontrakt utan att ha färdigt bygglov på huset. Jehupp…

Log in to Reply
gbdcrvx 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag är inte arg, jag är besviken.

Log in to Reply
Isak 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Jag tror att Corny har fått betalt av Putin för att sabotera den svenska tesla-ekonomin.

Log in to Reply
Kapten Crunch 2022-02-03 10:21 - 10:21:35

Rekommenderar Homer Simpson som referens till Kubler-Ross 🙂

https://youtu.be/jYN4CllWuiM

Log in to Reply
Hasse Beg Bil 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Undrar hur Robinson-Robban har det och om han hann med att "casha in" innan det började falla neråt?
😉

Hans kassaskåpssäkra investeringsfilosofi var ju att köpa lägenheter, bo i dem ett tag för att sedan sälja dem till ett högre pris , köpa en ny lgh osv.
😉

Log in to Reply
Linus Jönsson 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Antagligen med bibehållen maximal hävstång. Att konsekvent exponera sig för samma risk bara för att den är ganska låg är ungefär som att ligga naken i svensk sol hela dagarna bara för att vi inte har violet UV-index.

Log in to Reply
Linus Jönsson 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Poängen är att du kommer få cancer (eller i minsta fall mycket svåra sjukdommar), och du kommer gå bust.

Log in to Reply
RAMPKORV 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Mäklare som går loss https://nouw.com/bisse/nu-far-det-vara-nog-33063440

Log in to Reply
Peter Andersson 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Lite kul ändå att södermupparnas bostadskarriär nu ligger i Trumps händer. Om den amerikanska börsen kan fortsätta uppåt så sprider sig förtroendet till resten av världen – om "nevertrump" rörelsens påverkansoperationer sänker amerikansk ekonomi så går resten av västvärlden också kaputt.

Log in to Reply
Kuckeliku 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Man måste förstås vara bra konstig för att känna något slags förtröstan med en sådan som Donald Trum vid makten.

Log in to Reply
Fortuneteller 2022-02-03 10:21 - 10:21:36

Republikanerna i kongressen kommer att kunna vända på den helt urspårade klimatreligionen som varit förhärskande det senaste decenniet.
Nu kanske vi äntligen kan få fram en evidensbaserad vetenskaplig forskning inom området och kanske även få fram vettiga åtgärder inför framtiden.
Iallafall i US, Sverige kommer antagligen att vara räddningslöst förlorat i händerna på miljötalibanerna i riksdagen.

Log in to Reply

Lämna en kommentar Avbryt svar

You must be logged in to post a comment.

Köp mina böcker hos Bokus, Adlibris, CDON, Akademibokhandeln och SF-bokhandeln, eller lyssna på dem hos Storytel, Bokus Play, Bookbeat eller Nextory.

Senaste kommentarer

  1. Brasklapp on Blandade Asienbörser avslutar veckan – USA hotar med ytterligare 20% tull mot EU – Volvo Cars och Polestar slutar med egen bilutveckling, utveckling flyttas till Kina
  2. Brasklapp on Blandade Asienbörser avslutar veckan – USA hotar med ytterligare 20% tull mot EU – Volvo Cars och Polestar slutar med egen bilutveckling, utveckling flyttas till Kina
  3. Magnus Redin on UPPDATERAS: Rysk flygbas och batterifabrik bombade – Saab diskuterar modernisering av ukrainskt stridsflyg – testskjutning med 5.56 mm antidrönarkartesch
  4. El_gato_debajo_a_mesa on Blandade Asienbörser avslutar veckan – USA hotar med ytterligare 20% tull mot EU – Volvo Cars och Polestar slutar med egen bilutveckling, utveckling flyttas till Kina
  5. CRConrad on Blandade Asienbörser avslutar veckan – USA hotar med ytterligare 20% tull mot EU – Volvo Cars och Polestar slutar med egen bilutveckling, utveckling flyttas till Kina

Bostad

  • Blandad börsonsdag i Asien – dollarn faller vidare, guldet upp – SHB tror på två räntesänkningar och stigande bostadspriser, höjer BNP-prognosen

    2025-05-21 08:41 31 kommentarer
  • Blandad börstisdag i Asien – fallande dollar – varningar för tjurfälla – 61 miljarder i ränteavdrag, röster höjs för avskaffande

    2025-05-20 08:54 94 kommentarer
  • Börsfall i Asien efter sänkt kreditbetyg för USA – dataspelsbranschen vill införa kollektivavtal – överutbud av lyxbostäder

    2025-05-19 07:59 93 kommentarer

Kultur

  • Foto: Säkerhetspolitisk promenad i London

    2025-05-20 14:50 57 kommentarer
  • Börsfall i Asien efter sänkt kreditbetyg för USA – dataspelsbranschen vill införa kollektivavtal – överutbud av lyxbostäder

    2025-05-19 07:59 93 kommentarer
  • Jägarhjärta har gått till tryck – signeringstillfällen nedan

    2025-05-13 18:34 11 kommentarer
  • Läsordning böcker Lars Wilderäng 2025

    2025-04-24 13:37 55 kommentarer
  • Jägarhjärta släpps som ljudbok och e-bok 3:e juli – passa på att lyssna om serien innan

    2025-04-22 19:09 4 kommentarer

Mest lästa artiklarna

  • Organisationer och projekt för att stödja Ukraina

    2022-08-24 20:12 107 kommentarer
  • Ryskt nattanfall mot Kyjiv stoppat i gatustrider – två ryska luftlandsättningsflygplan nedskjutna – ryska plundringar efter mat och bränsle

    2022-02-26 07:26 483 kommentarer
  • Putin förklarar krig mot Ukraina – anfaller med robotar, artilleri – mycket hårda markstrider pågår efter anfall över gränsen på flera platser

    2022-02-24 04:25 335 kommentarer
  • Mycket hårda strider – nattbombningar av Kyjiv – ryska förluster 800 man varav 200 VDV när Hostomelflygbasen fritogs – flygaresset Kyjivs Spöke uppges skjutit ner sex ryska plan

    2022-02-25 06:56 375 kommentarer
  • Kyjiv håller ut – få ryska framgångar – fortsatta dokumenterade ryska deserteringar

    2022-03-01 08:07 475 kommentarer
  • Fortsatt mycket hårda strider – runt 70 ryska bataljonsstridsgrupper ur stridbart skick eller utplånade sedan anfallets start

    2022-02-28 07:22 531 kommentarer
  • Ukrainska städer håller emot – fortsatt mycket hårda strider

    2022-02-27 07:57 494 kommentarer
  • Terrorbombning av Kyjiv – skyhöga ryska förluster – inbördeskrig i Ryssland, Wagner intar Rostov-vid-Don – rysk helikopter nedskjuten av Wagner – ryssar flyr Voronezj Oblast – militär på Moskvas gator

    2023-06-24 06:58 1,282 kommentarer
  • Ryska flaggskeppet RFS Moskva sänkt av Ukraina

    2022-04-14 07:15 623 kommentarer

Energi

  • Blandad veckoavslutning i Asien – Facebook skjuter upp ny AI-version – regeringen vill avskaffa elhandelsområdena

    2025-05-16 08:57 135 kommentarer
  • Blandad börstisdag i Asien efter rusning sedan Trump vek ner sig för Kina om tullar – starkare dollar och högre räntor – extremt elpris ikväll

    2025-05-13 08:32 77 kommentarer
  • Positiv börsöppning efter påståenden om handelsavtal Kina-USA – tomma nybyggda hyresrätter och färre hushåll tror på stigande bostadspriser – skyhögt elpris i södra Sverige

    2025-05-12 08:44 139 kommentarer
  • Fredagsmys: Grafer för nya Nord Pool-integrationen i Home Assistant

    2025-05-09 13:32 57 kommentarer
  • Positiv börsmorgon i Asien efter uttalande om handelsavtal – AI-söktjänster konkurrerar ut Google – lägre inflationstakt i april – bra dag för solkraften med skyhöga elpriser

    2025-05-08 08:57 115 kommentarer
  • Fortsatta börsuppgångar i Asien under onsdagsmorgonen – starkare krona – Finserve Global Security Fund nu i tjänstepensioner – Indien och Pakistan i kinetiskt krig – bra elpriser för solkraft idag

    2025-05-07 07:23 99 kommentarer
  • Positiva börser i Asien under tisdagen – bankekonomer vill elda på utlåningen och att Riksbanken sänker styrräntan – hälften sparkas från Volvo Cars batterifabrik i Göteborg – återigen skyhöga elpriser – fluortandkräm, spolarvätska och handsprit kan förbjudas

    2025-05-06 08:30 175 kommentarer
  • Positiv börstisdag i Asien – kronan stärks – Volvo Car inleder sparprogram med uppsägningar – skyhöga elpriser i södra Sverige

    2025-04-29 08:10 94 kommentarer
  • Stockholm räddas från att bli eget elhandelsområde – EU-förslag förkastas av Svenska Kraftnät

    2025-04-28 13:00 90 kommentarer

Om Cornucopia?

  • Om denna blog
  • Kontakt
  • Integritetspolicy
  • Kalender och föreläsningar
  • Köpa signerade böcker direkt av Lars Wilderäng
  • Bostad
  • Cornuguide
  • Ekonomi
  • Elbilar
  • Energi
  • Försvar
  • Kultur
  • Politik
  • Prepping
  • Teknik

Ansvarig utgivare Lars Wilderäng.

Copyright (c) 2008 - 2024 Lars Wilderäng / Ängsjödal Text AB

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Email

@2022, 2023, 2024 Ängsjödal Text AB All Right Reserved. Ängsjödal Text AB 559078-4640 Säte: Marks Kommun


Tillbaka till toppen
Cornucopia?
  • Senaste nytt
  • Bostad
  • Cornuguide
  • Ekonomi
  • Elbilar
  • Energi
  • Försvar
  • Kultur
  • Politik
  • Prepping
  • Teknik