Enligt Valueguard föll lägenhetspriserna i hela landet i december. Priserna är ner på ett helt år och tillbaka till minst 2016 års priser. För Stockholm är lägenhetspriserna ner två och ett halvt år och på nivåer som senast sågs i juni 2015.
Lägenhetsprisindex i Stockholms kommun 2014 – 2017. Trunkerad Y-axel. Källa: Valueguard |
Lägenhetspriserna föll tillbaka i hela landet i december och är negativa på tolv månader i hela Sverige enligt Valuguard. Nedgången är som störst i Stockholm, där priserna fallit 9% på tolv månader medan de är ner minimalt på helåret i Malmö.
Stockholms lägenhetsprisindex har nu fallit så mycket att 2,5 års uppgång är utplånad. Sist priserna var lägre än i december 2017 var i juni 2015. Det innebär att 2,5 års “bostadskarriär” har utplånats och de som köpt en lägenhet i Sveriges huvudstad de senaste 2,5 åren i princip sitter med en förlust.
Den som köpte i Stockholm på toppen i mars 2017 har idag en orealiserad förlust på 11.8% enligt Valueguard, eller om man så vill 590 000:- SEK om man köpte en lägenhet för 5 MSEK. Till det kommer mäklararvodet vid försäljning.
Så att “få betalt för att bo” har inte fungerat så bra i Stockholm de senaste två och ett halvt åren.
Nedgången är inte det minsta överraskande för bloggens läsare, då t ex Husmasken redan visade just -9% i bostadspriserna i Stockholms kommun på ett år och kommer alltså baserat på Boolis data fram till samma siffror som Valueguard. Men glöm nu inte att Booli nyss hävdade att priserna stigit under 2017.
I Malmö och Göteborg är priserna nu tillbaka till november 2016.
82 kommentarer
Motsvarande för Göteborg?
Trenden är onekligen glasklar och plus minus någon enda procent på samma nivå i de olika mätningarna.
Lite knepigheter i mätningarna: Svensk Mäklarstatistik bygger sin statistik på frivilligt inrapporterade försäljningar från mäklare. Och Valueguards statistik bygger på Svensk Mäklarstatistiks siffror.
Något direkt stringent underlag verkar inte finnas för den som inte vill invänta lagfarterna.
Mailade dom om just detta och de påstår att alla försäljningar registreras för att de är "kopplade till mäklarnas interna system" eller nåt sånt. Tror dock inte på detta 🙂
Tyvärr finns endast frivilligt inrapporterade avslut från mäklare vad gäller Brf. Ska vi gissa att andelen inrapporterade minskar i takt med prisnedgång?
Såhär skrev dom i ett mail:
"Tack för ditt mail
Samtliga kontor som rapporterar till oss rapporterar 100% av sina affärer för det ser mäklarsystemen till. (några kontor kan vi inte hämta från pga av tekniska hinder)
Sen skickar vi databasen till Statistiska Centralbyrån för produktion av filer som ligger till grund för tabeller och grafer på vår hemsida.
De enda affärer som SCB tar bort är rena fel och affärer som inte är representativa för statistiken (t ex BR under 10 kvm eller över 400 kvm)
Du kan luta dig tillbaka lugnt och lita på det du läser och hör från oss."
Särskilt det sista gör ju att man blir extra misstänksam. Vart har ni läst det om frivillig rapportering?
Det stämmer inte med vad de skriver på sin hemsida.
"Trots att vi får in över 90 procent av alla mäklade bostadsaffärer, vilket ger ett väldigt bra underlag för statistiken, vill vi förstås att alla mäklade försäljningar ska registreras så att våra siffror även på lokal nivå så bli så aktuell och korrekt som möjligt.
I de flesta mäklarsystemen behöver man bara ange en gång att man vill rapportera till oss sen sköts inrapporteringen automatiskt. Bara i Vitec Säljstöd (f.d. Capitex) behöver man göra en enkel manuell rapportering i början av varje månad. Vi hjälper gärna till och berättar hur man kommer igång att rapportera."
Samtliga "mäklarsystem" verkar inte fungera "automatiskt", dessutom verkar inget hindra från att rapportera manuellt. Anekdoter från mäklare som ska ha sagt "den här försäljningen kommer inte synas någonstans" är alltså möjlig och rimlig.
Håll alla tummar ni har för att det håller! Kraschar bomarknaden så blir det INGEN trevlig stämning i landet….
Det är väl bättre det går ner, säg rimliga 30% till så att så få som möjligt köper på dagens ohållbara nivåer?
Jag tror inte det blir någon krasch. Detta är en välbehövlig justering nedåt som kanske kommer att kyla av marknaden, dvs folk väljer att bo kvar i sina lägenheter hellre än att sälja med förlust. Visst, några spekulanter kommer säkert att råka illa ut, men så länge arbetsmarknaden är god och räntorna förhållandevis låga, fixar de flesta hushåll detta, även i Stockholm.
Nån krasch är inte aktuell. Det blir sidledes rörelse. Bankerna har inga kreditförluster, arbetslösheten bland de produktiva är obefintlig och högkonjunktur råder i världen. De som tvingas sälja med förlust är ett litet fåtal och kommer inte driva marknaden vidare nedåt. De nybyggen som färdigställs under året kommer att omvandlas till hyresrätter i de mån de byggts för dyra.
Vilken lättnad.
Det skulle nog vara bra om priserna låg still på den här nivån. Jag tror dock att de kommer att gå upp igen i vår.
Ähh det här är bara ännu en av de spännande utmaningar vi lärt oss att älska i detta avlånga land..
Märks inte så mycket om man tittar på utropspriser. Antar att det prutas ner en del, eller budgivningen uteblir.
Eller försäljningar uteblir för att säljarna inte blir nöjda.
För den som köpte sitt senaste boende för 3-4 år sedan (för att bo i) och före detta köpt och sålt 3-4 tidigare boenden, en inte helt ovanligt "bostadskarriär" , anser jag dock inte behöver oroa sig..
Fick lite feeling.. men tog längre tid än jag trodde… får se hur det går från November och framåt…
2017-08-15 ”Inga tecken på att bostadspriserna är på väg att vända nedåt”
2017-09-12 ”Avmattning i bostadspriserna” (SEB)
2017-09-15 ”Nya rekordpriser för nästan hela landet” (Valuegard – aka FACIT)
2017-09-17 Julafton för Bengt Hansves. Han fick en polygamist från DDR och kunde inte blivit lyckligare.
2017-09-23 Harry Flam dumförklaras. (Nationalekonomen och ordföranden för Finanspolitiska rådet.)
2017-10-08 Penates rapporterar fallande priser på bostadsrätter. Ner 3% i Stockholm och 5% i Göteborg. Dock fortf högre priser än i Juli. Flaggas för att Valuegards siffror kanske inte är facit längre, om de inte visar det vi vill så har antagligen mäklarna låtit bli att rapportera försäljningar till låga priser.
2017-10-09 Wallenstam gör hyresrätter av 90 tänkta bostadsrätter. Bengt förutspår polygamistinvasion med efterföljande white flight
2017-10-11 Priserna har fortf inte fallit, men antalet bud per objekt har gått ner från 12 till 10 bud per objekt. 19% fler bostäder till salu. Även lite backtrackingfirande av Oscar Properties.
Bitcoin uppe på 5000$
2017-10-14 ”Någon forskare”, som heter Haryy Flam, sågas igen. Valuegard tas till nåder igen då de rapporterar lägre priser i hela landet. Bengt Hansves föreslår att alla vita flyttar från Göteborg till Västra Skåne. Kompisars kompisar å grannar börjar få svårt att sälja. Anekdotfesten börjar.
2017-10-17 Nya amorteringskravet skjuts upp till 1 mars. Men kanske mest överraskande, Bengt Hansves konstaterar (för första och sista gången?) att han är ”väldigt OT”. Oscar P fortsätter rasa
2017-10-19 Penates rapporterar att priserna är lägre än i Januari. Notar rapporterar att utbudet i Sthlm är enormt. Många har köpt nytt utan att sälja det gamla.
Nordeas boendebarometer… 15% av Svenskarna har inte råd med sitt boende om räntan höjs till 5%. Samma sak gäller för 10% av Stockholmarna. Kommer sannolikt leda till tvångsförsäljningar med förlust och blancolån till hög ränta på kvarvarande skulder i mångmiljonklassen.
Tydligen helt oviktigt att det egentligen bara var 4% som svarade att de inte klarar en ränta på 5%. ”E contrario”-tolkning i klass med de främsta SD-trollen. Mellan 0 och inga kommentarer från bloggaren.
Husmask gör entré i kommentarerna.
2017-10-23 Halleluja. Husmask gör officiell entré. Toni har misslyckats med sin ironi och utpekas som bobubbleförnekare. Oscar Properties vinstvarnar.
2017-10-26 Husmaks… lägsta priserna i Stockholms kommun sedan augusti 2016.
Bloggaren flaggar för att om SEBs kommande bopriskalkylator inte visar det vi vill att den ska visa, så kan det bero det på att de som svarar, svarar utifrån hur de vill att det ska se ut, inte vad de tror, i hopp om att kunna påverka faktiskt marknadsutfall.
Ehhh… Vad har detta med saken, priserna på lägenheter i fr.f.a Stockholm, att göra ? 😉
"..2017-09-17 Julafton för Bengt Hansves. Han fick en polygamist från DDR och kunde inte blivit lyckligare. .."
Polygamisten är från Naqqa och inte DDR..
Annars är DDR.s bostadspolitik intressant!
Gunanr: Mycket tid över?
En avhandling som denna kräver en resultat och analysdel för att bli godkänd. Komplettera.
Mycket rolig sammanställning!
2017-11-01 Husmask ger oss 18% ner i Stockholms kommun sedan toppen i augusti. Vi är tillbaka på priser i nivå med mars 2015. Baserat på 17 affärer…. På 1 dag….
2017-11-02 Nu med 88 försäljningar… -16% (15% ner för länet).
2017-11-03 Nu är vi nere på -13% nedgång från toppen i augusti (mot först 18% efter en dag och 16% efter två dagar). 186 affärer. 8% ner November – November. ”Nu är nedgången äkta och signifikant”
”Redan 2015 var två tredjedelar av alla köp av nya lägenheter spekulationsköp enligt JM” Bloggaren har även hittat en lämplig exempellägenhet där en spekulant har fått bud 19% under ursprungligt ”lockpris”.. så egentligen hade säljaren tänkt sig en fet budgivning och det är långt mer än 19% nedgång. (ett senare tillägg pratar om att säljaren kanske förlorar 200k, kanske 5%?)
Den sensationella nyheten om att 2/3 av JMS nybyggen är spekulationsköp ifrågasätts… Mr No Comments ignorerar.
På kälkritiksområdet landar även en synpunkt om att Husmask inte får med alla försäljningar.
2017-11-04 Anekdoterna har haglat i kommentarsfälten, nu även på ledarsidan där en läsare pratar gamla minnen från Spanien 2005. Lyckas få med de 60-70%-iga spekulationsköpen hos JM en gång till.
2017-11-07 Slår på stort med ett ras på 22% för Stor-Stockholm (senare korrigerat till -18%).
14% ner sen i Juli baserat på TRE avslut.
2017-11-13 Finansinspektionen skärper amorteringskraven. Alla kommer sitta med blancolån med amorteringstid på 10 år. Ännu har inte alla blivit arbetslösa i profetian.
2017-11-14 Mäklarstatistiks sätt att redovisa siffror är framtaget för att dölja prisrörelser.
Valueguard -3,4% i Stockholm under oktober.
2017-11-15 Bloggaren menar att Bloomberg menar att Svenska kronan faller pga raset i bostadspriserna.
M Syd köper hus.
Stefan Östergren blir tjurig på Unknown och lämnar bloggen för resten av året (and counting). Kvaliteten på kommentarerna går ner med 18% sedan toppen och 11% på helårsbasis. (Kvalitetsjusterat samt justerat för cornuinflation)
2017-11-15 Påstås att JM sänker priset på nya lägenheter med 28%. Festliga spekulationer om vem som står för prissänkningen. (gissas att övriga medlemmar i brfen får ta smällen). Bra fart i kommentarerna där både 28%-iga prissänkningen och att Brf-medlemmarna får ta smällen förkastas.
2017-11-17 Korrelation och kausalitet. Bostadsbankomaten osv.. Vidare kommer Unknown ut som storbonde.
Blåbäret Mr Perfect var nära att köpa ett hus för 5.2 miljoner och vill nu veta om han gjorde rätt.
2017-11-17 repetition bubblans anatomi. Jag har tydligen börjat tröttna.
2017-11-18 Husmasken för Norrland. Ser inge bra ut.
Mr Perfect börjar bli expert.
Husmask får inte med alla försäljningar. En sällsynt kommentar från Bloggaren (på ett inlägg där han alltså påstår att Örnsköldsvik rasat 70%) ”all kritik mot mina inlägg handlar om förnekelse”.
2017-11-21 Erik Olsson presenteras som pålitlig analytiker och prognosmakare, till skillnad från alla som talar i eget intresse.
2017-11-21 Black Friday hos Veidekke som sänker priserna i Barkarby.Gällde dock bara ett fåtal lgh och 10% ner hade varit ett annat sätt att skriva, eller varför inte -3% på hela projektet.
2017-11-22 ”I uppsala ska det vara tvärstopp för de tekniska konsultfirmorn, som ÅF eller Sweco” eventuellt enligt en bloggkommentar i ett tidigare inlägg.. Bevis för att allt är på väg åt helvete.
2017-11-23 Julhandeln ska bli 8% lägre enligt Nordea. (Hur gick det?) Varsel i byggbranschen.
2017-11-27 Husmasken: Över två års boprisuppgång utraderad i centrala Stockholm. Stockholms innerstad är nu på -10% från halvårstoppen.
2017-11-30 Regeringen beslutar om skärpt amorteringskrav.
Fantastiska inlägg!
2017-12-01 Nej, amorteringskrav drabbar inte ungdomar vilket tyckonomer och experter med egen agenda påstått. Trevlig diskussion om sparande i kommentarerna, och här någonstans trampade Frihet igång inför valet 2018.
2017-12-04 Representant från Booli är inne och kommenterar!?!
2017-12-05 Wästbygg hoppar av ett projekt med 75 lgh i Täby. Plockas fram lite sprillans ny veckostatistik såhär på tisdagen där vi ser att Täby är ner 35% från halvårsmax.
2017-12-06 Stockholms kommun -12% för lägenheter på ett år. I nivå med april 2015. Inläggets höjdpunkt annars att Märsta gått ner 47% sedan halvårsmax. Den nyfikna kan ju klicka runt lite på Märsta.. inte så många klick..
2017-12-09 Erik Olsson, denne gigant..
2017-12-11 SEB:s boprisindikator negativ. Halvdålig fart på kommentarerna i december. Mest hackande skivor från sk efterhandare som firar sina säkra spikar.
2017-12-13 Prissänkningar på Östermalm. -17% i stockholms innerstad sedan halvårsmax. Mr Perfect är all over the place i kommentarerna. Vet mycket om mycket.. Imponerande.
2017-12-14 Valueguard: Mer än två år prisuppgång utraderad för Stockholms lägenheter..Priserna är nu ner 9,5% på tre månader och 6% på ett år. 63000 latenta förlustaffärer för de köpande hushållen i storstockholm.
2017-12-16 Riksbyggen återinför hyrköp för unga under 35 år.
2017-12-16 Eventuellt har priserna stabiliserat sig i december. Har i så fall att göra med tjurfällan.
Ovanligt inlägg… skrivs saker som ”variationen kan bero på låg omsättning och tillhörande statistisk osäkerhet för de enskilda mindre kommunerna” och ”Det går inte att avgjort säga att priserna slutat falla. På en del håll har de slutat falla och på andra kraschar de, likt i Stor-Malmö, eller faller i lugn takt om någon procentenhet. Den som hävdar att prisfallet upphört bör nog vara specifik och ange undantagen, t ex: "Priserna har slutat falla på lägenheter i Stor-Stockholm, men faller fortfarande i dyrare lägen som Stockholms kommun. I de flesta andra större städer faller priserna och de kraschar i Stor-Malmö."”
Jag instämmer till fullo.
2017-12-18 SBAB:s VD pratar med Bloomberg. Börjar närma sig jul och tomtarna dominerar totalt bland kommentarerna.
2017-12-19 Regeringen tror inte på fortsatt boprisfall.
2017-12-24 God Jul, Lägenhetspriserna i Sthlms innerstad lägsta på 29 månader.
2017-12-26 Ännu syns inga ökade varsel i byggbranschen.
2017-12-29 Wallenstam ombildar ytterligare 290 br till hr.
2017-12-30 Jämfört med Finland ska vi kanske bara tillbaka till 2012 års priser. I så fall ner ytterligare 30%.
2017-12-31 Tänk på de små barnen. Inlägget och kommentarerna fungerar bra som sammanfattning på höstens bopriskrasch. Vikket gäng asså! Själv har jag nog överdoserat blogg och kommentarer nu. Känns som december inte levererade.
Yes! Så jävla gött, nu har det börjat sprida sig också, min profetia från 2016 om en nedgång/lågkonjunktur kring 2018 börjar slå in….
nej nej det var Anders Borg som siade om detta redan 2016
förtydligande A Borg är han som gjorde bort sig på kräftskivan förra sommaren
Januari har ökat markant jämfört med december varje år sedan 2015-01, så frågan är om det innebär att priserna planar ut eller om en eventuell nedgång kan anses större än det ser ut? Hur såg 2013-12 ut förresten?
Snillen spekulerar vidare.
"BOMARKNAD: BORÄTTSPRISER STOCKHOLM KAN FALLA 25% – NYKREDIT
10:28
STOCKHOLM (Direkt) Bostadsmarknaden i Stockholm möter motvindar på flera fronter och det är inte omöjligt att priserna på bostadsrätter kan falla med 25 procent.
Det skriver Tore Stramer, chefekonom vid Nykredit, i ett marknadsbrev.
Under 2018 räknar vi en fortsatt tydlig nedgång för priserna på bostadsrätter i Stockholm. Ett prisfall på upp emot 25 procent på bostadsrättsmarknaden i Stockholm är ingen omöjlighet, skriver han.
Han noterar att bostadspriserna fortsatte ned i december, enligt statistik från Valueguard. Totalt har priset på bostadsrätter i Stockholm fallit 11,6 procent sedan i augusti.
Bostadsmarknaden i Stockholm möter också motvindar på flera fronter, skriver Tore Stramer.
Först och främst har utbudet av lägenheter till salu ökat dramatiskt samtidigt som en rekordhög byggaktivitet kan komma att fortsätta att öka utbudet. Dessutom räknar en majoritet av hushållen nu med sjunkande bostadspriser, ett tydligt skifte från för några månader sedan då en majoritet i stället räknade med stigande priser.
De sjunkande prisförväntningarna måste givetvis ses i ljuset av att bostadspriserna faktiskt faller. Men en del av förklaringen är också att bostadspriserna ligger runt rekordhöga nivåer i förhållande till inkomst. Det betyder att färre svenskar har råd och vill köpa en bostad just nu. Sist men inte minst kommer nya kreditåtstramningar att införas i mars, skriver Tore Stramer med hänvisning till det skärpa amorteringskravet.
Även om Nykredit alltså tror att bostadspriserna i Sverige fortsätter ned så tror de inte att botten helt kommer att gå ur marknaden.
Den svenska ekonomin befinner sig i en bra ekonomisk återhämtning med stigande inkomster och sysselsättning. Räntorna är dessutom fortsatt mycket låga. Det är också värt att notera att prisfallet sker från en rekordhög nivå. Även om priserna sjunker cirka 25 procent kommer prisnivån även fortsatt att vara förhållandevis hög i ett historiskt perspektiv, skriver Tore Stramer."
Kan mycket väl bli så.
Intressant, tycker detta "snille" gör en sund analys. Vi är långtifrån färdiga med prisnedgången. Vi har dessutom en kommande lågkonjunktur kompletterat med en eventuell ränteuppgång som kan elda på prisnedgången.
Ja, jag menar inte att de har fel. Finns många analyser att välja på nu! Man kan hoppas att den här analysen är den som får rätt och att vi får -25% 2018.
Precis som noteras så är även 25% ner från dagsnivån ett väldigt högt pris historiskt sett.
Det verkar som att alla glömmer att fundera ett varv över vad som händer med ekonomin OM bopriserna skulle falla 25%…vad tror ni själva? Konsumtionen skulle tvärdö och vi får en lågkonjunktur deluxe…och räntevapnet är dött…säger som Putte Kock; – Lyyyycka till!!
25% ner tar oss till 2013 års prisnivå i Stockholm. Det kan nog gå vägen även utan total konsumtionskollaps.
@Unknown, ja givetvis en viktig faktor. Tror det har mkt med snabbheten i prisnedgången att göra. Ser faran att i det i första hand jobb för lågutbildade som påverkas, tex i servicenäring och logistik mm när folk känner att "bostadsförmögenheten" försvinner. De sociala problemen är mkt stora redan och dessa jobb har åtminstone gett en del utrikesfödda en enda möjlighet.
Sverige är en av de mest tillåtande länderna och med det menar jag att riksdag och regering vägrar se när marknader behöver en puff i den andra riktningen. Trots varningarna direkt efter 2008-debaclet om skuldsättningstakten har vi fortfarande idag ännu inte sjösatt några kreditjusteringar(först i mars 2018). Nog är väl de flesta överens om att det varit spekulationsaffärer som drivit innerstads-priserna på senare år? Så snart det blev klart med skärpta amorteringskrav försvann denna köpkraft av naturliga skäl och startade förmodligen prisfallet. Hur politiker blundat för bostadsrättsbyggandets försäljnings-knep är symptomatiskt för dagens självgodhet respektive aningslöshet.
Huruvida pristoppen är nådd eller ej går väl inte att säga men att innevarande cykel är slutet av en längre cykel sedan kriget känns sannolik. Inflationstopp respektive botten. Ser därmed fram mot en mycket lång period av lägre reala fastighetspriser med hack av nominella prisfall längs färden.
Finansieringsmässigt kommer riskbanken att köpa allt som behövs så där är riskerna begränsade till hur utlänningar ser på Sverige som helhet. Kan dock tänka mig hur moraliskt illa det kan se ut om rb tar över "hela" utlandsstocken hos bolåneinstituten. Svensk ekonomisk politik skulle sakna all trovärdighet mht till alla utlandsvarningar sedan 2008.
rättelse: hur kunde jag ovan missa belånings-begränsningen om 85%. Hur som helst så drivs ju som bekant prisbildningen innifrån och ut, dvs från rik till fattig. Från innerstad till ytterstad. Belåningsgränsen hade som bekant inga noterbara effekter på "insider-tradingen"(de som varit med länge i karusellen).
Det har kanske gjorts för lite, men det finns ju en del åtgärder. Bankernas finansieringskostnader har ökat (höjt riskviktsgolv, större krav på kärnprimärkapital, med mera) vilket gjort att bolåneräntan är högre än vad den annars skulle varit. Plus då som du nämner kontantinsatskrav, det första amorteringskravet och nu det andra amorteringskravet.
Kanske inte tillräckligt men åtminstone något.
Jovars men avsikten måste vara att dämpa prisökningsTAKTEN och där har man inte vågat(skotträdda). För lite och för sent. Men vi har samtidigt en byggnadsindustri i en helt egen inflationsklass. Och där bostadsbyggande är lågprioriterat. Inte undra på att de(inkl slutägarna) inte vill bygga hyresrätter förrän hyrorna(avkastning) kan matcha riskerna på borättssidan.
Istället för att söka efter fler regleringar, så borde man inse att felet är de konstlat låga räntorna. Bostadsrätter är bara en tillgångstyp. Liknande problem finns ju när det gäller aktier, skog, tomter mm.
Räcker att se på hur visningarna ser ut i närförorter till Sthlm i helgen. Folktomt är bästa beskrivningen…
Nämnde för någon vecka sedan att det var 6 hus till försäljning i samma område…. visning igår och jag kunde inte hålla mig borta. Som husägare blir man nog glad när man får höra hur många par som kom på visningen.. (20-tal kanske?) men de gick ju från hus till hus, så det blir nog segt för det sämsta priset att höra att trots 20 ”intresserade” så fick de 0 bud… men ska följa budgivningarna tänkte jag…
Bud på två av sex
Björnfälla. Det finns ingen chans att regeringen låter BLT-kollektivet slaktas under ett valår.
Detta har jag hört några ggr. Några konkreta förslag på hur politikerna ska "rädda" BLT kollektivet?
Höjda ränteavdrag för hårdbelånade.
20-årigt Riksbankslån utan säkerhet med 1% ränta för lånedelar som ligger över marknadsvärdet som lösning för de som hamnat under isen.
Skuldavskrivningar (som på Island).
Staten kan köpa billiga lägenheter till nyanlända så skapas det ett stabilt köptryck över hela marknaden. Visserligen undergrävs marknadsekonomin av detta men alternativet, att låta bostadsbubblan implodera, är värre, för regeringen.
@Bo T
Låter som politiskt självmord speciellt efter incidenten i Naqqa. Dessutom är dessa personer kommunernas problem inte statens.
@Pelpet Riksbankslån mer eller mindre direkt till medborgare tror jag inte på däremot kan nog riksbanken köpa bostadsobligationer om räntan på dessa sticker iväg.
Skuldavskrivning det måste verkligen vara last resort
Har kommenterat det här med björnfälla så många gånger här utan att någon bryr sig. Vad krävs för att det ska kunna bli en björnfälla? Rätt svar: att spekulanter har möjlighet att köpa objekt! Kan spekulanter köpa objekt med nuvarande utlåningsregelverk? Svar NEJ! Väldigt få har möjlighet att köpa bostad i Stockholm med nuvarande regelverk och bostadsmarknaden kommer därför att falla till dess att prisnivån är sådan att utlåningen kan öka igen. Så enkelt är det.
Hur mycket måste man ha i skuld för att beviljas skuldsanering?
Skriv breffen på ena parten, hen säljer med förlust o tar smällen o skuldsanrra, andra parten låter första parten bo gratis osv osv.
Risky? Nää, inte jämfört med att köpa breff i dagsläget 🙂
@Rickard:
Och du tror banken låter dig skriva över din andel i brf på din partner bara sådär?
Gustav: Det intressant är VAR det är? Vid vilken nivå? Och dessutom tror jag fortfarande att priserna kan inte falla för mycket innan den negativa spiralen tar fart. Minskad konsumtion ger ökad arbetslöshet ger minskat tryck på bomarknaden ger ytterligare fallande priser ger än mindre konsumtion….
@Unknown:
Visst är nivån intressant men om man frågar en bank (angriper problemet från andra hållet) så märker man snabbt att vi är oerhört långt ifrån att få fart på utlåningen igen. Exempelvis har bankföreningen visat att med nuvarande regelverk går det inte att få lån öht för inkomster <31 tkr/mån. Priserna måste alltså falla massor innan utlåningen återigen kan öka…
"Staten kan köpa billiga lägenheter till nyanlända"
Var kan man hitta billiga lägenheter ?
Jag har bevakat 70 objekt med visning i går i norrort, de ska även ha visning idag
Stendött än så länge av vad jag kan se, fortsättning följer
Marknaden är mättad i Sthlm. Nyproduktionen de sista åren av brf via Oscar Properties, Bonava m.fl har tillsammans med alla nybyggen generellt i Westermalmsområdet, Marievik, Järvastaden, Bällstaområdet m.m sugit upp väldigt mycket köpkraft. Antalet medelklassfamiljer med två bra inkomster med lust att hoppa på bostadskarusellen håller på att ta slut. Tror också alla rop på vargen som kommer har bidragit till fallet.
Sthlms kommun (enbart)
514 objekt som nyproduktion ute på Hemnet… och då skall man veta att allt INTE ligger ute…
Från 1 150 kKr för 22 kvm i Rinkeby till ..
😉
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=18031&item_types%5B%5D=bostadsratt&new_construction=only
https://www.di.se/nyheter/harvardprofessor-stockholm-kan-klara-sig-fran-boprisras/
Nu involveras Harvardprofessorer också i den svenska bostadsmarknaden 🙂
Som sagt: Eftersom konsekvenserna av ett riktigt boprisfall är katastrofala för Sverige, kommer vi att få se mängder av utspel om hur det inte föreligger någon risk av en bokrasch i just det här landet…Många jobbar bakom kulisserna i nuläget för att hålla skenet uppe…
Även Harvardprofessorer? Eller konsultar dom åt byggbolagen?
Toni, var lite akademisk och skeptisk till allt du läser…;)
Det är jag. Gillar dock diskussionen som uppstår när man postar sådant 😀
Det ska bli väldigt intressant att se hur säljarna reagerar när vi nått 20-25% ner senare i vår när amorteringskravet trätt i kraft och allt mer nyproduktion kommit ut på marknaden. Det är där det avgörs. Faller det mer än så tror jag vi får panik på marknaden…
Jag gissar på att när amorteringskravet blir skarpt så händer inte mycket, däremot blir folk "mer på tårna". Sedan kommer räntehöjning i sommar, under semesterarna.. Då kommer den psykologiska bromsen, folk får tid att titta på värderingar och blir nervösa – vilket leder till att man slutar handla.
Dun dun duuuu…
Det kommer inte ut allt mer nyproduktion. I vart fall inte i Stockholm. OK det pågår en del jobb alltjämt i Barkasbystaden och på ett par till ställen. Jag cyklar mycket i stan och har koll. Bostadsutvecklarna har lagt i bromsen. Ett stort projekt med 650 lägenheter i bra söderläge och sjöläge nedanför Södersjukhuset är skrinlagt. Om det blir något med projektet Karlbergsvägen 77 i Vasastaden återstår att se.
https://www.di.se/nyheter/saljstart-skjuts-upp-for-lyxbostader-i-stockholm/
Mer intressanta nyheter idag, en nyhetstät idag minst sagt! Wallenstam varnar för tvärnit:
"BOMARKNAD: WALLENSTAM TROR PÅ TVÄRNIT FÖR BORÄTTSPROJEKT – DI
13:53
STOCKHOLM (Direkt) Antalet nya bostadsrättsprojekt kan tänkas tvärnita framöver.
Den säger fastighetsmannen Hans Wallenstam till Dagens Industri.
Det är i princip stendött när det gäller folks intresse att teckna kontrakt för nya lägenheter. Och eftersom långivarna normalt kräver att minst hälften av lägenheterna är sålda i förväg, så kommer det att bli tvärnit för nya projekt framöver, säger vd:n för fastighetsbolaget Wallenstam.
Ett byggstopp riskerar att slå stenhårt mot aktörer som bostadsutvecklare till byggbolag, varnar han.
Wallenstamkoncernen har i spåren av den kärvare bostadsmarknaden omvandlat en del bostadsrättsprojekt till hyresprojekt. Vd:n hoppas på en normaliserad prisutveckling.
Men risken är stor att utvecklingen blir fortsatt svag. Anledningen till att jag är rädd för det är att utbudet av bostadsrätter kommer att öka enormt under året i takt med ett de rekordmånga byggstarter som skedde under 2016 och 2017 blir klara och ska ut på marknaden som redan är svag och osäker, säger Hans Wallenstam."
Satt och väntade på att han ska uttala sig lol. Han är livrädd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/prisras-pa-bostadsratter-i-jonkopings-lan
Det är färska siffror från Svensk Mäklarstatistik som visar att bostadsmarknaden i Jönköpings län sväng nedåt när det handlar om slutpriserna. I Nässjö är det minus 9,4 procent och i Värnamo kommun har det fallit med 9,2 procent.
– Vi har fått en osäkrare bostadsmarknad. Samtidigt som mäklarna ser något ljusare på den närmaste framtiden fortsätter priserna neråt. Tuffare amorteringskrav stundar och sannolikt även en räntehöjning under år 2018. Därför är det viktigt att konsumenter planerar långsiktigt för sin bostadssituation, kommenterar Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet.
https://www.aktiespararna.se/nyheter/fallande-bostadspriser
Bostadspriserna i Sverige sjönk 2,0 procent i december jämfört med föregående månad. Säsongsrensat sjönk priserna 0,9 procent.
Det visar Valueguards HOX-index.
Bostadspriserna har sjunkit 7,8 procent under den senaste tremånadersperioden och sjunkit 2,5 procent under de senaste tolv månaderna.
Priserna på bostadsrätter sjönk 2,7 procent i december jämfört med föregående månad, medan villapriserna sjönk 1,6 procent.
Under den senaste tremånadersperioden har bostadsrättspriserna i Sverige sjunkit 8,7 procent jämfört med föregående tremånadersperiod och villapriserna har sjunkit 7,1 procent.
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/spridda-signaler-om-bopriserna-26186
– Vi kan inte säga om priserna har stabiliserat sig. Vår statistik bygger på slutförda affärer och utifrån det kan vi inte se någon tydlig tendens, säger Hans Flink.
http://web.retriever-info.com/services/monitor/displayPDF?documentId=050915201801147c8ad2685ae2db4a2216fc0056667431&serviceId=1&profiles=490556
Nu kommer "tipsen" om hur man ska förberedda sig inför "dyrare bostadslån"..
Oj, sorry. Skulle lagt dom som kommentarer till mitt första inlägg..
Det som några hänger upp sig på är den låga räntans effekt och samtidigt missar att nästan alla banker infört skuldkvotstak. Den låga räntan betyder ju mkt på sikt för ekonomin i stort men bopriserna kommer inte stiga så mkt mer så länge skuldkvotstaket sätter stopp för högre belåning. Skuldkvotstak (och amorteringskrav) har successivt minskat efterfrågan och byggt upp det rekordstora utbud som under hösten 2017 tippat över marknaden i det ras som nu fortsätter.
Utbudet kommer öka ännu mer i takt med alla nya lgh som blir klara i 2018. Spekulationer har stått för 40% av nyproduktionsköp enligt VDn på Alm Equity och dessa säljs nu i panik då folk inte vill ha en lgh i en överbelånad brf även om det är marmor och mässing i köket.
En enorm ökning av nya fastighetsutvecklare mha preffar och överbelånade brfer har gett ett rekordstort utbud. Skuldkvotstak och amorteringskrav har minskat efterfrågan. Sveriges skuldkvot är bland de högsta i världen och priserna på bostadsrätter faller nu snabbare än efter Lehman-kraschen. Kort sagt, bubblan har brustit.
Dessutom har ALLA mäklare nu objekt kvar från 2017 som man sagt "vi kör i januari" så 2018 kommer nog fortsätta i rött i takt med att antal avslut ökar.
Om 6 veckor kommer dessutom ännu mer amorteringskrav ovanpå utbredd pessimism.
Det ser således ut att fortsätt nedåt den närmsta tiden.
https://www.wallenstam.se/sv/wallenstam/Nyproduktion/bostad/stallbacka-alle/
Var intresseanmäld till detta projekt. 2015 sålde dom 2or för ca. 1,5 milj. Nu var det inte lönsamt längre så då väljer man att hyra ut 2orna till ett pris från ca. 9000 till 10700 kr i månaden. Just nu är det ju 109 sökande på 21 lägenheter så efterfrågan existerar uppenbarligen. Wallenstam kanske lagt sig för billigt?
https://www.di.se/nyheter/hans-wallenstam-regeringen-pa-vag-att-doda-bostadsratterna/
Wallenstam är ledsna eftersom lånefesten är inne på sista beställningen.
Utbudet är i stort mättat i Stockholm efter att de verkligt stora områdena som Södra Hammarbyhamnen, Westermalmsområdet och Järvastaden byggts och sålts framgångsrikt. Det har sugit upp mycket av efterfrågan så det inte blir så mycket efterfrågan över till bostadsutvecklarnas olika exklusiva nischprojekt som pågår i lite udda lägen. Som Oscar Properties kvarts-färdigbyggda Hagatornen och Einar Mattssons Haga Nova (båda attraktiva byggen intill nya Karolinska) Vad är det för snack om att utbudet kommer att öka 2018? Det stämmer inte för Stockholms del. Även om det finns pågående smärre projekt på Mälaröarna, i Knivsta och ett par ytterligare ställen. Stockholm är färdigbyggt på ett tag nu.
Du glömde lägligt nog t ex Norra Djurgårdsstaden och Hagastaden samt alla mindre projekt runt om i stan. Ute i Nacka, Solna och Sumpan byggs det som aldrig förr. Dessutom är väl inte Järvastaden färdigbyggd, än mindre färdigsåld…
Håller inte med. Visst byggs det lite här och där i olika nischer men det blir inga volymer. Volymprojekten är avklarade. Ja Norra Djurgårdsstaden skulle jag kunna ha nämnt. Det var ett rätt så stort projekt som hann bli klart i tid. Nu är det bara rännilar kvar…
I Norra Djurgårdstaden har ca 2500 lgh färdigställts och nu är det klart med markanvisning för ytterligare ca 3000 lgh. Sedan kommer ytterligare 6000lgh fram till 2030. Var finns de potentiella köparna kan man undra?
Ingen fara priserna kan bara falla med hundra procent, men stiga med flera hundra procent.
Positiva vindar för de som tidigare skrev att de uppskattade sänkta priser. De mumlande något om att de nu kunde kvitta tidigare vinst.
Hahaha.. Haha. Ha..