Biltunneln Götatunneln kommer stängas i ett halvår på grund av byggandet av den sk Västlänken. För Stockholmare skulle det ungefär motsvaras av att Södertunneln stängs, med tillhörande spännande utmaningar kring trafiksituationen.
Göteborg Direkt rapporterar att Götatunneln alltså stängs från i sommar till och med jul 2018 och upp till 60 000 bilar per dygn måste hitta en annan väg. Bertill Hallman på Trafikverket hälsar till göteborgarna:
“Vi hoppas att göteborgarna hittar nya vanor. Man får ställa bilen eller hitta andra vägar för vi måste minska bilismen i centrum.”
Som man säger i Göteborg: Det var la roligt då!
25 veckors avstängning förutsätter förstås att tidplanerna hålls.
Den närmaste liknelsen för stockholmare är att man stänger Södertunneln för trafik i ett halvår, och så får fordonen hitta en annan väg. Hur nu det ska gå till?
Detta är bara början på det trafikhelvete som arbetet med den onödiga sk Västlänken kommer orsaka i Göteborg. I upp till tio års tid kommer centrala Göteborg vara lamslaget. Samtidigt som vi nu går in i en lågkonjunktur kommer centrumhandeln och arbetsplatser i Sveriges näst största stad drabbas av spännande utmaningar. Det finns redan gott om köplador runt Göteborg, som rimligtvis kommer dra till sig de allt färre konsumenterna, och rimligtvis kommer en lamslagen trafiksituation, inklusive kollektivtrafiken, under tio års tid att ha en viss påverkan på Göteborgs popularitet.
Västlänken löser inga existerande problem, och är på inget sätt efterfrågad av egentligen någon annan än Muteborgs korrumperade politruker, som av någon anledning ser det som en rättvisefråga att om Malmö och Stockholm får järnväg under marken, så måste även Göteborg få det. Motiveringen för mångmiljardslöseriet Västlänken är i stil med att om man åker från Nödinge till Sahlgrenska ska man spara två minuter, för vilket samtliga göteborgare ska dras med ett bygghelvete i tio år för att uppnå.
58 kommentarer
Trots protestlistor och omröstning är göteborgarna bara en grupp människor som de valda politikerna inte behöver bry sig om. Som tur är kommer ett nytt parti – "Demokraterna" – vars inställning är "att göra det som göteborgarna vill". Vi får hoppas på detta alternativ – för att ha kvar dessa nonchalanta politiker som finns idag, innebär ju bara en sorgens framtid.
Lösningen är förstås aldrig att skriva på en protestlista eller dylikt. Svaret är att inte medge politikerna den makt de tillskansat sig. Både i Göteborg och på riksnivå.
Istället får vi nya partier som lovar att om de bara får ännu mer makt så ska de göra det folket vill. Det är skrattretande och vansinnigt naivt att gå på detta gång på gång. Jag skäms lite när jag inser att folk faktiskt tror att något blir annorlunda om de röstar på NyD, SD, Junilistan eller Demokraterna.
Påminner om att de folkvalda representanterna i göteborgsregionens beslutsfattande församlingar – vilka bloggaren skämtsamt benämner: "Muteborgs korrumperade politruker" – är tillsatta på mandat från Kålle och Ada, i god demokratisk ordning framröstade i allmänna val.
Som man bäddar får man ligga eller; man får de politiker man förtjänar, som det brukar heta…
Och lösningen är…,?
Det är väl ändå inte vi som inte tror på nuvarande system som ska komma upp med någon slags manifest som de som tror och hoppas på systemet sen kan göra sitt bästa för att plocka isär för att den vägen visa att alternativen är dåliga. Den diskussionen har vi haft ett otal gånger, det är en meta-diskussion för att flytta ljuset från nulägets bedrövliga situation till något annat så att de inneboende problemen i nuvarande system fortsätta att inte diskuteras eller tas på allvar. Det finns oändliga resurser att slösa på att försvara nuvarande system och det finns i princip inga resurser för att ta fram alternativ.
Vi ser resultatet av ett helt vridet och förkastligt system idag, det är dem som stöder eller representerar det systemet som har att visa varför deras system ska få fortsätta existera.
Rösta "rätt" den 9/9 2018 !
Politiker vill sitta kvar ibland "köttgrytorna"…
😉
Göteborgarna är nog överlag nöjda med situation och de senaste 25 årens S-ledda utveckling. Jag skulle bli mycket, mycket förvånad om Göteborgarna i nästa val väljer någon annan väg än försatt rödgrönt styre för Muteborg. Mer av samma grönrödrosa röra, sakta gående med baken först in i framtiden. En svag och otydlig opposition som under de senaste valen inte på allvar visat att de verkligen vill ta över. Stalltips (lågoddsare dock): fortsatt grönrött styre i Göteborg efter nästa val.
".. Ja du är välkommen till Muteborg.." 😉
https://www.youtube.com/watch?v=dXd6z2Nu7pE
Bara det också att Västlänekn INTE på något sätt medför enklare, snabbare och bättre resor till Sahlgrenska !!
Det är bara något någon hipp, ball o häfitg reklambyrånisse från trakterna av Stureplan hittat på !!
Fast då har ju göteborgarna fått en icebreaker för tio år framåt. Istället för att inleda konversationer med kända och okända med ointressanta väderobservationer, kan man direkt gå på trafikhelvetet och den senaste mutanklagade.
Mycket bättre så.
Icebreaker, du tänkte kanske att man skulle frysa leran så att den blir lättare att borra igenom? 😛
Nonchalanta, arroganta, fega ynkryggar som är så odemokratiska & maktkåta att de ger fullstöndigt blanka FAN i vad stadens medborgare tycker, är INTE värda att kallas politiker eller värda att bli omvalda pga av odemokratiska egoistiska beslut. Tur det finns Vägvalet, Demokraterna & Sd som inte drabbats av TUNNELSEENDE, utan verkligen visar respekt för folkviljan.
Påminner om att de folkvalda representanterna i göteborgsregionens beslutsfattande församlingar – vilka bloggaren skämtsamt benämner: "Muteborgs korrumperade politruker" – är tillsatta på mandat från Kålle och Ada, i god demokratisk ordning framröstade i allmänna val.
Som man bäddar får man ligga eller; man får de politiker man förtjänar, som det brukar heta…
Läs !!
http://www.folkinitiativet.se/vastlanken/
Officiella motiv:
– Ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik.
– Tre nya stationer gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.
– Underlättar resandet i Göteborg och Västsverige.
– Skapar plats för fler tåg.
– Minskar sårbarheten i järnvägssystemet.
– Gör det möjligt att åka tåg till fler platser i Göteborg.
– Avlasta Göteborgs lokaltrafik i centrum.
Står inget om några mutor eller Sahlgrenska, har de glömt det?
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Vastlanken—smidigare-pendling-och-effektivare-trafik/Om-Vastlanken/Bakgrund/
– Regiontågen kommer fortfarande gå till befintliga säckstationen
– Nej, du byter bara på en annan plats – extremt få ska till "de nya stationerna", varav den ena ligger intill den befintliga och alltså inte är en ny destination
– Nej
– Nej
– Nej
– Vem bryr sig? Ingen ska till Hagastationen ändå och Korsvägen nådde man redan med Lisebergstationen
– Nej
@Herr Muffins !
Nu vet jag inte var du är bosatt någonstans men eftersom jag inte har synpunkter på andra platser än Göteborg ber jag dig läsa detta! 😉
http://www.folkinitiativet.se/vastlanken/
Kan ju tilläggas att INGEN ANVÄNDE LISEBERGSTATIONEN. Så nu bygger man en ny station 300 m därifrån…
Jo!
När Carola uppträder på Liseberg så brukar det vara rätt så mycket folk som väntar på¨pendeln till Kungsbacka och tåget till Borås där.
😉
Dock har man dragit in den buss som passerade förbi vid stationen och bortåt i Gårda.
DSB som trafikerar Västkustbanan med "Öresundstågen" till Kastrup och Köpenhamn vill INTE att deras tåg skall ta omvägen genom VL
Och man "jiddrar" inte med en dansk !
@Cornu: Vad skule du vilja ha istället för västlänken? a/Inget eller b/något annat? Om b/ vad istället?
@Bengt Hansves
Skjuter du budbäraren eller vaddå? Och spelar det roll var jag bor?
Jo jag läste (inte allt) på den hemsidan (tack, inte läst den förr!) och där penetrerar de (du?) frågan djupare än vad Cornu gör i sitt korta svar. Vore rimligt med ärliga öppna svar från ansvarig myndighet.
@Herr Muffins!
Nej!
Myndighetens dvs TRV:s svar på kritik mot VL brukar vara en upprepning av de floskler dess och Göteborgs kommuns "kommu nikatörer" – Flest antal i hela landet – brukar komma dragande med. En grön, nära och socialt hållbar storstad…
Jag själv lägger mig inte i allehanda infrastrukturella "stolleerier" i noll-åtta eller annorstäders eftersom jag anser mig ha för dålig lokalt kunnande om saken.
Jag tycker det borde vara en vägvisare även för andra!
Dock: Först nu inväntar vi i VSF och "Stoppa Västlänekn" Mark- och Miljödomstolens resultat och prövning vilken kommer i början på Januari. Därefter kommer utslaget att oberoende överklagas till mark- och Miljö-Över-Domstolen. Processen tar sin tid, det kommer en sommar med semestrar etc. och sedan den 9/9 2018 ett val.
Redan har tunga politker i Göteborg fått nog av detta och blivit snett uppsparkade till landshövdingenivå. Likaså har ett stort borgerligt parti så gott som splittrats och innan dess har ett nytt parti – VägValet – kommit in i Gbg KF just pga motstådnet mot TS (TrängselSkatter) och VL
"Jag själv lägger mig inte i allehanda infrastrukturella "stolleerier" i noll-åtta eller annorstäders eftersom jag anser mig ha för dålig lokalt kunnande om saken.
Jag tycker det borde vara en vägvisare även för andra!" Bra då har vi det etablerat "Bengt" kommer inte att "lägga sig i" några "bloggposter" som inte handlar om "Goteborg" med omnejd I fortsättningen? Eller?
Oavsett det, så är väl Västlänken ett försök att konvertera pendeltågstrafiken till ett S-bahn-system,något som inte är helt ovanligt I t.ex. Tyskland. Det betyder ju naturligtvis inte att västlänken behöver vara rätt för just Goteborg, men vad föreslår du istället?
@gbd crvx
Exakt!
Bloggposter om infrastruktur utanför Gbg-området intresserar mig inte i någon högre grad… 😉
Det byggdes en tunnel i Malmö – som förbinder ett flerkärnigt stadslandskap, en internationell flygplats, en huvudstad och ett flertal högskole- och universitetsorter.
Det byggdes en tunnel i Sthlm som förbinder ett flerkärnigt stadslandskap ..
Och då kunde ju Göteborgs "starke man" inte vara sämre.. 😉
Men VEM skall ta en omväg över Haga ?
Och VEM skall betala de ohemula kostnader denna tunnel för med sig till ingen nytta. En NNK på -47 öre.. Dvs för varje satsad krona FÖRLORAR man 47 öre…
Läs vad RRV har skrivit om saken!
Själv brukar jag föreslå det som bl.a Mikael Bigert föreläste om igår på ett internt forum, nämligen ett s.k "noll"-alternativ och som även förespråkades av dåvarande banverket. Ett alternativ där Gbg C byggdes ut med ytterlige 6-8 spår.
Sedan finns ett alternativ om en Gårda-station där Göteborgs huvudstation förläggs i en bergtunnel i Gårdaberget parallellt med dagens Gårdatunnel. Den idag helt obsoleta Lisebergsstationen skulle helt integreras i denna.
Likaså förespråkar jag en satsning på den LOKALA infrastrukturen i form av mer (snabb)spårväg. Bl.a på Norra Älvstranden, över Älvsborgsbron – något som faktiskt var påtänkt redan när denna bro byggdes på 60-talet – och en snabbspårvägslänk Mölndal – via Sisjön till Frölunda torg och koppling via en högbana i mitten på Väsgterleden till Älvsborgsbron
Wilderäng, du har ju fel på samtliga punkter. T ex kommer Västlänken betyda besvärligheter i trafiken bara för bilister på tre mycket begränsade områden. Alltså mycket färre än alla de projekt som pågår idag. Kollektivtrafiken kommer fortsätta gå ungefär som vanligt.
Regiontågen kommer visst att i stor utsträckning gå i Västlänken.
Syftet med Västlänken är att lösa upp Sveriges värsta järnvägspropp (sedan Citybanan invigts), nämligen Göteborgs Central. Hade det varit ett lokalt kollektivtrafikprojekt hade inte staten varit inblandad i finansieringen. Alla tågresenärer kommer att ha nytta av Västlänken, eftersom man dubblar kapaciteten i Göteborg. Med Västlänken skapas också möjligheter att bygga ut tågsystemet från norr, öster och söder samt höghastighetståg. Det är omöjligt idag. Centralstationen är full.
Att det ska bli trafikkaos i tio år är väl något du snappat upp från vissa obskyra facebooksidor. Sanningen är att bara några områden grävs upp samtidigt. Vart och ett av dem är återfyllt efter 2-3 år och ovan-jord-.arbetena är för Trafikverkets del klara 2024. Hur du får det till kaos under tio år är ju obegripligt.
Finns det något i det du skriver ovan som är korrekt, förutom att ena röret av Götatunneln kommer att vara stängt funder ett halvår 2018, en gammal "nyhet" som Trafikverket presenterade redan för något år sedan? Det är dessutom flera saker som ska fixas under avstängningen. Dels är det förstärkningar pga Västlänken, dels är det arbeten för nya Hisingsbrons fästen och dessutom ska vissa underhållsarbeten utföras. Bara för din information. Att lägga allt skit på Västlänken är många göteborgare trötta på, liksom det användandet av beteckningen Muteborg för att beskriva Göteborgs politiker. Mig veterligen är det ett antal tjänstemän som inte hållit sig inom regelverket. Men finns det några politiker i den skaran? Inte vad jag vet.
Så du förespråkar alltså "förstärkningsalternativet" + stadsbana? (M Bigert är/var ju en förespråkare för Allélänken (Snabbspårvägstunnel genom GBG) (Ang spårväg på älvsborgsbron, satte inte vägverket stop för det?)
@Högström!
Höghastighetståg och VL…
Många Göteborgare…
Obskyra Facebooksidor…
Tror du på verkligen på dig själv Högström?
För övriga bloggläsare kan jag förtälja att Högström är en f.d politiker som idag kallar sig för "liberal debattör" från Ale men numera Tjörnbo och extrem VL-förespråkare
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bengt Hanves försöker sin (och hans kompisars i VSV och Stoppa Västlänken Nu) vana trogen att misskreditera personer, men inte ens där lyckas han vara korrekt. Jag har aldriog bott vare sig i Ale eller på Tjörn och är inte särskilt extrem. Jag förstår varför Västlänken behövs och har full tilltro till Trafikverket och deras experter. Den tilltron delar jag med 85% av Göteborgs politiker, majoriteten av politikerna i de 12 kranskommunerna, regionpolitikerna i Västra Götaland och Halland, Riksdag och regering. Så vem är det som har extrema åsikter här?
@Högström !
Jag "misskrediterar" INTE någon..
Jag bara tog upp några av de mest uppenbara felaktigheter i ditt tidigare inlägg. 🙂
Vad jag däremot också VET är att TRV och dess föregångare Banverket föreslog det s.k 0-alternativet som det mest ekonomiska och rationella projektet för utbyggmnad av Gbg C. En utbyggnad som definitivt INTE är i behov av någon tågtunnel till Haga ity så "överbelastad" är INTE Gbg C
Om herr Högström sedan kommer ihåg vad som stod skriviet på den rosa valblanketten i folkomröstningen om TS så stod fär mycket tydlkigt att TS-pengarna skulle gå till en tågtunnel till Haga / under Göteborg.
Herr Högström kommer säkert också ihåg att en stor och tydligt majoritet – 57% – även mht till ett högt valdeltagande röstade NEJ till detta !
Och ja, mina kamrater i VSF o Stoppa VL har liksom jag väl på fötterna i saken !
Men låt oss nu odla vår trädgård och invänta först Mark- och Miljödomstolens utslag, senare överprövningen i Mark- och Miljö-Över-domstolen och i synnerhet valet den 9/9 2018
Vi ses ! 🙂
Oj, oj! Inte ens det mest kontrollerbara är sanning för Bengt (ja, kalla du mig herr Högström). På valsedeln i folkomröstningen om trängselskatt stod det att pengarna ska användas för finansiering av det Västsvenska paketet, vilket betyder att de är öronmärkta för bland annat Marieholmstunneln, del av Hisingsbron, kollektivtrafiksatsningar i mångmiljardklassen samt Västlänken. Det skiljer sig från TS i Stockholm, där pengarna går direkt in i statskassan. Staten betalar 17 miljarder och kommunen bara 1,25 miljarder i den uppgörelsen. Den borde göra varje stockholmare avundsjuk. Våra göteborska politiker kanske inte är så dumma ändå.
Det bästa med Västlänken verkar vara att det blir enkelt att resa förbi Göteborg och slippa besöka det.
Som Lenin genom Sverige, menar du?
Herr Högström!
Nu är det så att ALL TS går direkt in i det svarta hål som kallas för "statskassan" varför räntekostnaderna för en mycket EVENTUELL VL kommer att öka rejält ! Du tror väl ändå inte att dagens extremt låga räntor kommer att vara för evigt eller ? 😉
@Ben !
Tyvärr måste jag göra dig besviken men några genomgående snabbtåg eller andra tåg till Malmö/Köpenhamn/Oslo etc INTE kommer att rulla genom VL men då vi ju ALLA VET att VL INTE kommer att byggas..
Först skall som tidigare skrivit Mark- och Miljödomstolens säga sitt i utslag, senare överprövningen i Mark- och Miljö-Över-domstolen och i synnerhet valet den 9/9 2018
Vi ses ! 🙂
Anders Högström,
du kan inte vara speciellt väl insatt vare sig i Västlänken eller trafikförhållandena i Göteborg. Korsningen mellan Parkgatan/Allén och Sprängkullsgatan är en av Göteborgs trängsta flaskhalsar, både för biltrafik och spårvagnstrafik. Säg att du ska från Vasaplatsen till Järntorget. Dina alternativ kommer att vara Vasagatan – Linnéplatsen – Järntorget eller Guldheden – Linnéplatsen – Järntorget. Långa omvägar på trånga gator som inte är avpassade för tät trafik. Elände för de boende i alla dessa områden.
Vi såg nyligen vad en liten avspärrning under något dygn i närheten av Korsvägen gav för resultat. Kollektivtrafiken i stora delar av stan var i kaos och polisen uppmanade bilister att stanna hemma. När hela Korsvägen spärras av i åratal, hur blir det då?
Den tredje nya stationen kommer att anläggas ungefär 5 minuters extra gångväg från Nordstan och området innanför Vallgraven. På vilket sätt tjänar resande från kranskommunerna på att det blir så? Speciellt som resande från Kungsbacka får 7 minuters extra resväg till den nya stationen vid Centralen.
Om du tror att det bara är de här 3 ställena som kommer att påverkas av byggarbeten och att resten ska ske under jord, har jag en överraskning för dig. Alla partier där tunneln kommer att gå i lera kommer att byggas med öppna schakt, för det är så man gör med tunnlar i lera. Jag tror att det är 11 övergångar mellan berg och lera planerat i Västlänken. Det innebär att det är 5 eller 6 olika påslag. Jag vet inte var de extra påslagen ligger, men det kan inte vara i mer strategiska lägen än stationerna vid Korsvägen och i Haga. I Haga blir det en öppen grop som är 30 meter djup och går från andra sidan vallgraven ända upp till Handels. Tror knappast att de kommer att bygga temporära broar för att spårvagnarna ska kunna gå.
Bengt Hansves,
även om tunneln byggs kommer den aldrig att användas av regiontåg eller fjärrtåg. Det har den inte kapacitet till, och jag är inte ens säker på att det kommer att gå att köra fjärrtågen i tunneln.
När det gäller spårvägstrafiken såväl som cykel- och gångtrafik kommer den att fungera som vanligt under byggtiden såväl i Haga som Korsvägen. Man gräver inte upp hela området på en gång, varken i Hagaområdet eller vid Korsvägen. Vid Korsvägen är det två etapper, så där kommer även biltrafiken att fungera hjälpligt. Vad jag förstått blir det värre för biltrafiken i Haga, men kollektivtrafikresenärerna kanske inte ens märker av bygget av Västlänken.
Vad gäller region- och fjärrtåg, så är meningen att regiontågen i stor utsträckning (dock inte alla) ska trafikera Västlänken, medan fjärrtågen använder säckstationen som idag, dock med betydligt mer plats för fler fjärr- och regionaltåg. När det gäller den exakta trafikeringen är det ju ingen som vet hur det blir efter 2026. Det är ju tågbolagen som kommer att begära/styra detta. Underskatta heller inte den positiva påverkan som blir för godstrafiken när trängseln i Gårdatunneln minskar rejält.
Det kommer visst att gå att köra såväl fjärrtåg som godståg i tunneln rent tekniskt. Men att möjligheten skulle utnyttjas är ju inte så sannolikt, åtminstone inte i dagsläget.
Inser man inte att hela projektet är fel, måste man bli misskrediterad. Man bygger inte nätverk som inte bidrar till stadens utveckling. Dessa miljarder och utgrävningar som man både förstör träd med och natur och människor vilja att bo eller människor vilja att besöka staden, allt från turism till vanliga i staden och utanför blir berörda. Man vill inte se felen helt enkelt för att man tror att man gör rätt. Vad framtiden kommer att visa att är man borde tänkt på en helt annan lösning. Därav får man lov att bli misskrediterad å det hetaste. De som bestämde e helt fel ute.
Men vad hjälper den här tågtunneln? Det är fortfarande bara en väg och ett hål under älven som alla som skall genom Göteborg måste passera igenom, vore det inte smartare att göra något åt det istället? Eller tycker göteborgarna att ständiga köer är fint och pittoreskt?
Marieholmstunneln byggs i detta nu.
Ja, Marieholmstunneln och VL är INTE samma sak!
* VL är en tågtunnel till Haga
* Marieholmstunneln är en parallell "tingstadstunnel"
* I Marieholmsprojektet ingår även en extra järnvägsbro över Göta Älv för Bohusbanan och den strategiska Hamnbanan. Tidigare bara en enkelspårsbro
I VL kommer – OM den nu skulle byggas med 7 * 77 svårigheter och fördyringar – ALDRIG några snabbtåg eller Köpenhamnståg (Öresundståg) att rulla!
Bo Larsson, högste über-projektledare för VL har i en tartikel sagt att Haga-stationen skall bli en "kollektivtrafiknod".. Dvs motsvarand een halv NE-terminal (Nils Ericson Terminal)
Eftersom INTE någon finansiering ovan mark är klar så måste denna då finansieras externt genom att bygga ett "Biznizz-Center" i Hagaparken mellan Hagakyrkan och KTB Ett BC fullt med kontorsarbetsplatser, latte-cafeer etc.
En kolektivtrafiknod är ju inte direkt två hållplatsstolpar vid vägkanten.. 😉
Likaså vill man att alla bussar västerifrån (Västra Frölunda mm) skall sluta vid Hagastationen och på så sätt skapa konstgjorda resandeströmmar till Haga-stationen. Man kan även använda sig av miljö-"argumentet" med att man inte vill ha in tunga diselbussar i inerstan. Likaså skulle man spara in körda "vagnkilometrar" hos bussarna …
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/i-haga-kommer-tunnelbygget-att-synas-mest-1.70882
Löser inte MPs elcyklar samma problem som västlänken?
Och för oss som bor i största staden på östkusten så såger vi "söderLEDStunneln", någon södertunnel känner jag inte till. Är förvisso inte födde här men bott i trakten sedan 66, MEN Öskötte i förskingringen. Hur som, söderledtunneln heter det. Och har inte särskilt mycket med problemet att göra i sak. Det är bara trist att inte Gbg byggt det här tidigare, eller för den delen, att man tar höjd för en mycket högre trafikmängd i framtiden när man planerar vägbyggen. Typ essingeleden, den var underdimmensionerad när den var klar. Söderledstunneln, Om man vill att folk ska köra tunneln och essingeleden runt istället för söderledstunneln, centralbron, klarastrtandsleden igenom stan – varför inte bygga 2 st nedfarter till tunneln från nynäsvägen (väg73) och 1 fil rakt fram mot johanneshovsbron och nämnda leder, istället för tvärtom. Verkar som att majoriteten faktiskt ska styras genom stan än runt.
Nä, lägg på 20-30 % på en uppskattning så kanske man hamnar rätt de första åren efter driftsättning. å andra sidan, skattebefria företag som INTE flyttar till ett jobbcentra långt från bostäder, för då måste arbetstagarna pendla. Sprid ut arbetslokaler jämn över ytan (så gott det går självklart) så kan folk faktiskt hitta en bostad nära jobbet med gång eller cykelavstaånd, voila – ingen pendling 🙂
Men…
Kan mna verkligen jobba någon annanstans än i trakterna av Stureplan och Biblioteksgatan .. ? 😉
Min tidigare kontorsarbetsplats på Jakobsbergsgatan hade visserligen utsikt mot gården och jag var där bara 1-2 ggr/vecka men det var nära till det nav kring vilket landet snurrar.. 😉
Ja, med tanke på alla utlåtanden om "Muteborg" och annat så är det väl tur att makten inte ligger på västkusten. Ni invånare där verkar ju rörande eniga om den samlade inkompetensen på västsidan av djungeln.
Vilken tur att Stockholm finns, helt enkelt!
Jag hoppas att du läst om just den tyvärr mycket stora och utbredda vänskapskorruptionen i Göteborg…
Nu senast av Inga-Britt Ahlenius i GP 23/11 2017
http://www.gp.se/nyheter/debatt/f%C3%B6rst-d%C3%A5-kan-g%C3%B6teborg-bli-av-med-sin-korruption-1.4857346
Tidigare i år…
http://www.gp.se/nyheter/debatt/kommunala-bolag-grogrund-f%C3%B6r-korruption-1.4148672
http://www.gp.se/artikelserie/Debatt:%20Korruptionen%20i%20G%C3%B6teborg
Att säga att makten ligger i STH har ju givit mycket bra? Vi får ju se och vi ser ju redan
Landet hsr drabbats av miljöpartistiskt trafikvansinne.
Det började med Bottniabanan, sedan Slussen, Västlänken , lokalt spårvägen i Lund och coupe de grace- Sverigeförhandlingen!!
Visst behövs utbyggd kollektivtrafik. Mer spårbunden. Men först måste den som finns fungera. Och acceptera att ännu ett tag är bilen nödvändig.
Nu vill Karolina Skog förbjuda dieselbilar i Tokholm istället för att tvinga tillverkarna att lösa problemet.
Vänta bara ! MiljöMulleMupparna vill bygga NORR-BOTNIA !!
Kanske för att dess politiker skall kunna åka i egna luxuösa sovvagnar och privata lyxtåg ! 😉
https://www.trafikverket.se/nara-dig/projekt-i-flera-lan/Norrbotniabanan/
Du sa ju att du inte skulle kommentera på infrastruktur utanför Göteborgsområdet?
Påminde bara om vad Miljömullemupparna vill …
😉
och sade varken bu eller bä i sak..
Med tanke på att de flesta företrädare för basindustrierna I norr gärna vill ha Norrbottniabanan, och de röstar knappast mp så later det som om du svmaplar. (Botnia- och norrbotniabanan är ju egentligen hur stambanan genom ÖN skulle ha byggts). (Det finns ju dock problemet med att en ev norrbottniabana kommer att ha nya signalsystem, inkompatibla med resten av järnvägssystemet,vilket medför att tåg måste ha dubbla system installerade)
@gbd crvx
Du tänker på ERMTS .. 😉
Vilket bara finns i SE idag på Botniabanan varför man behöver dito lok/fordon som är utrustade för denna drift
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/teknik/ny-teknik-i-transportsystemet/Trafikstyrningssystemet-ERTMS/
Sedan så finns ju sjöfarten för de riktigt volumiösa transporterna…
Ja, jag vet att SbÖN byggdes enligt anti-kustprincipen för att komma utan räckhåll för dåtidens fartygsartilleri. Ett artilleri som väl egentligen först i våra dagar har överträffats av kryssningsrobotar och (ev) "Archer"
Bengt, bottenhavet fryser delar av året och dessutom kan inte lika stora skepp åka där. Dessutom är det inta bara läget utan även bankapacitet som är undermålig. Så behovet finns där. Dock så kanske det inte är värt att byga den ändå, om man t.ex. kommer fram till att kostnaden blir för hög t.ex. pga just ERMTS (Som är krav på nya banor). Vad definitivt inte ska göra, är att tro att botniabanan eller norrbottniabanan är främst för persontransport, det är en bonus till godset.
Nu förekommer det ju fartygstrafik på Luleå, Piteå och Skellefteå / Rönnskär året om sedan 70-talet när nya stora statsisbrytare byggdes.
https://www.lulea.se/naringsliv/nyheter/nyhetsarkiv/2014-10-21-nya-farleden-i-projekt-malmporten-provkord.html
Så gott som ALL järnvägstrafik i Sverige är beroende av just godstransporter för sin bärighet förutom vissa pendelågslinjer i 08-området och ja, persontrafiken kommer som grädde på moset på övriga linjer!
Exv. Bohusbanan som norr om Uddevalla och Viskadalsbanan inte har någon godstrafik öht är helt och hållet beroende av Västtrafiks och Trafikverkets stöd. Ett stöd som kan försvinna om gökungen Västlänken kommer till stånd!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/stopp-i-tagtrafiken-mellan-varberg-och-boras
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mindre-an-en-procent-av-bilisterna-valjer-vastlanken
Jo, men inte större än Panamax (och detta först efter EU-ponsrad muddring i kvarken).
Bengt Hansves,
Varför skulle tillkomsten av Västlänken göra att Bohusbanan och Viskadalsbanan får läggas ned?
Har du missat kaoset runt Slussen? Det är redan synd om oss i Stockholm..