I natt lanserades nya Nissan Leaf. Denna nya version av världens mest säljande elbil håller knappast hela vägen fram. Räckvidden blir endast 24 mil enligt NEDC-standarden mot exempelvis Hyundai Ionics 28 mil. Rättelse: NEDC-räckvidden är 378 km så man kan bortse från mycket av nedanstående kritik.
Med nya Nissan Leaf kommer en välbehövlig förbättrad design, något större bil och en lång rad moderna tekniska självkörande funktioner. Det är förstås en önskvärd modernisering, men akilleshälen för elbilar är som alltid räckvidden.
Nya Nissan Leaf får 40 kWh batteri istället för dagens 30 kWh, men det tar bara upp NEDC-räckvidden till 24 mil. Konkurrenten Hyundai Ionic Electric ligger exempelvis redan på 28 mil och Volkswagen E-Golf på 30 mil och BMW i3 94 Ah på 31 mil. Faktisk räckvidd är sedan ungefär ca 75% av detta.
Därtill håller Leaf kvar vid den japanska snabbladdningsstandarden ChaDeMo, vilket maximalt ber 62.5 kW vid laddning, i praktiken 50 kW. Det gör att det tar tid att snabbladda. 80% laddning tar 40 minuter. Den europeiska CCS-standarden som t ex Hyundai stöder klarar idag upp till 150 kW och framöver 350 kW, vilket ger betydligt snabbare laddning vid paus i längre körsträckor. Sedan är förvisso 50 kW den vanligaste CCS-stationen.
Nya Leaf ska finnas på marknaden 2018, och det utlovas en 60 kWh version 2019, som då ska ha 36 mils NEDC-räckvidd. Men det är alldeles för sent. Då är Tesla Model 3 etablerad på marknaden och ytterligare konkurrenter kommer med nya rena elbilar, inklusive Audi och Volvo. Hyundai har sagt att redan 2018 kommer Ionic Electric få förlängd räckvidd och bolaget kommer även med en elektrisk SUV nästa år.
Slutsatsen är att även om Nissan Leaf innebär ett designmässigt lyft och teknisk modernisering, så kommer man inte stå sig i konkurrensen när det gäller räckvidd. Avgörande blir om man istället försöker sig på ett lägre pris och locka de som sällan kör långt. Man ska komma ihåg att svensk geografi och svenska avstånd inte är vad som gäller i hela världen.
Hyundai Ionic Electric finns för omedelbar leverans redan idag, med längre räckvidd än Nissan Leaf. Är man inte ute efter de självkörande funktionerna finns det knappast någon anledning att vänta på nya Leaf.
37 kommentarer
40 kwh motsvarar c:a 4 liter bensin till en vikt av c:a 3 kg. Rätt så imponerande att klämma in det i batterier som i och för sig väger 100 gånger mer.
Mer imponerande är väl ändå att komma 24 mil på "4 liter bensin" ?
Ur 4 liter bensin får du ut kanske 12 kWh rörelseenergi, resten blir spillvärme.
Ur 40 kWh batteriladdning får du ut kanske 36 kWh rörelseenergi, övrigt går till t ex uppvärmning etc. Översätt de 36 kWh till 12 liter bensintank, vid 0.5 liter milen når man 24 mil.
Jag vet att c:a 70% går bort i värmeförluster, något som man på våra breddgrader faktiskt har nytta av majoriteten av året. Just uppvärmningen och avisning tror jag kommer bli ett stort problem med elbilarna. En bensin/etanol-värmare tror jag måste till här i norden.
Rolf Gustafsson:
Du är medveten om att bilar har kylare väl, och vad som händer om den går sönder?
Det mesta av värmen ventileras normalt sett bort.
SAAB 96 från Saabs guldålder hade 38 liters tank och drog en liter milen, uppenbarligen var det fullt tillräckligt då så det kanske också handlar om att anpassa sig efter givna förutsättningar och tänka bort bensin/diesel som alternativ.
@Iblandekonomi Jag tror han menar i kupén va?
Sjunkbomben, bilresandet har ändrats rejält. När jag var liten var en bilresa Trollhättan-Göteborg en långfärd. Det var sju mil. Idag är det ett normalt pendlingsavstånd.
Den stora frågan är ju fortfarande varför man ska lägga lika mycket pengar på att åka runt i en småbil från Nissan, när man för samma pengar kan få tex en V90 eller 520d. Andrahandsvärdet dessutom… jomenvisst
Volvo och BMW är en blåsning. säkert roliga och snygga, men likväl, en blåsning.
En vacker dag kommer det lagstiftning/skattesatser som gör det extremt dyrt att åka i en bensin/dieselbil så då återstår dessa att välja på.
Det är Nissan som är blåsningen. En tesla wannabe för fattiglappar.
Sjunkbomben, svammel
Håller med Sjunkbomben. Förutsatt att inte fossilbilarna förbjuds helt. Då blir det så klart höga skatter på elbilarna istället.
Är också övertygad om att när självkörande bilar kommer på allvar så kommer vi inte längre få köra själva på allmän väg. Olycksstatistiken för mänskliga förare kommer vara förödande jämfört med AI.
Roligare att köra en liten pigg bil än ett stort åbäke. Lättare att parkera också.
Redan om 5 år tror jag dieseln i privatbilar är mer eller mindre död. Förändringens vindar blåser, myndigheter i stort och smått flaggar för begränsningar för diesel då utsläppskraven kommer skärpas för inte bara CO2, och de nya rönen om dieselns allvarliga hälsopåverkan blir nog spiken i kistan.
Lokalproducerad el som drivmedel är framtiden, ingen tvekan där, men idag är det en blåsning både ekonomiskt, komfort och miljömässigt. Läs på lite om vart elen i världen kommer från.
Tillhör ni dom som tror att man står och sorterar soporna ni lagt i olika bingar innan man kör in det i förbränningsugnen också?
Nissan Leaf… Ehhh..
När det finns Nissan Navara Pick-Up och Nissan Patrol ! 😉
Båda med maffiga 6-cylindriga DIESLAR !!
Häftiga bilar för häftiga killa i fr.f.a byggbranschen !
Bengt;
Jojo. Men så förblir den s.k. ”Häftiga killarna”, ofta från byggbranschen, skuldsatt, singel och gnällig sverigedemokrat i en sliten hyresrätt i ett mångmiljonprogram för resten av livet också. Riktiga arbetarmän köper kontant och kör snålt i en liten bil med revor och bucklor eftersom vi har viktigare saker för oss och sparar till än att behöva fjolla upp oss som en nyanställd pizzabagare i en törstig BMW eller SUV som kronofogden hämtar efter tre år, när värdet är obefintligt.
Ja, och därför skall man köra en beg Opel eller Skoda!
Visserligen NOLL status ute i "hooden" men med en ekonomisk säkerhet som slår många "häftiga"! 🙂
Står ju 37,8 mil på 2017 års modell, det är 40 kWh varianten väl?
37.8 mil enligt NEDC ska det vara. 24 mil för den mer realistiska amerikanska körcykeln EPA.
Regeringens satsningar på elbussar, elbilar, elmopeder och elcyklar…
Vetenskapliga beräkningar ger vid handen att för en elbil med ett batteri på 100 kWh släpps mellan 15 och 20 ton koldioxid ut under tillverkningsprocessen. Beräkningarna är baserade på mellan 50 och 70 procent fossil andel i elmixen som används vid produktionen. Det är en aspekt. En annan aspekt är hur många afrikanska barnarbetares liv som åt för att utvinna de metaller som krävs för att tillverka ett modernt och effektivt batteri. Ytterligare en aspekt är hur många afrikanska barnarbetares liv som går åt för att slutligen återvinna dessa metaller. Betraktat ur ett livscykelperspektiv – i dubbel mening – är måhända nuvarande utveckling inte optimal…
Översatt till begripliga siffror betyder det att jag kan ratta min Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ (bensinbil med 612 hk), många tusen mil innan den når upp till koldioxidnivåerna som krävs för att tillverka ett 100 kWh-batteri. Med 199 gram per kilometer blir det mellan 7 538 och 10 050 mil.
Detta utan nämnvärd inverkan på den afrikanska kontinentens demografi…
24 mil NEDC stämmer inte. Nuvarande 30 kWh-Leaf har 25 mil NEDC, vilket i praktiken är 13-20 verkliga mil.
Enligt Nissans norska hemsida är NEDC räckvidden 378 km.
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
Jag tror att den så kallade räckviddsångesten leder elbilsutvecklingen i fel riktning. Man verkar ha bestämt sig för att en elbil måste gå lika långt på full laddning som en fossilbränslebil går på full tank. Men då uppstår som sagt problemet att bensin och diesel har en energidensitet (energiinnehåll i förhållande till vikt) som är tio gånger eller mer bättre än vad det modernaste batteriet har.
Konsekvensen blir att elbilar med lång räckvidd blir tunga! Batteripaketet i Tesla Model S väger cirka 500 kg. Nissan Leaf har ett mindre batteripaket men det rör sig antagligen om 300 kg eller mer. Och denna vikt bär man omkring oavsett om bilen är fulladdad eller tom. Som alla vet går det åt mer energi ju mer vikt man flyttar. Det är därför bilindustrin arbetar mycket med lättviktsmaterial som aluminium, kolfiber och tunna höghållfasta stål.
Man kan hävda att elbilen fortfarande har så mycket högre verkningsgrad att den ökade dödvikten inte spelar någon roll – den drar fortfarande mindre energi än fossilbränslebilen för en given transportsträcka. Men problemet är den energikrävande och miljöpåverkande batteritillverkningen. I ett framtida scenario där batteridrivna elbilar dominerar marknaden kommer det att krävas tillverkning av enorma mängder batterier. Idag ligger elbilsmarknaden globalt på mindre än 1% av all nybilsproduktion. Jag tror inte att folk riktigt inser vilka mängder batterier som måste tillverkas om man vill ställa om all nybilsproduktion till eldrift.
Själv tror jag att dagens elbilsideal med stora tunga batteripaket kommer att förändras. Jag tror att normen i framtiden kommer att vara elbilar med räckvidd på max 10-15 mil vilket räcker mer än väl för de dagliga körsträckorna för de allra flesta bilister. Bilen laddas under natten så att den är redo nästa dag igen. Men de allra flesta bilister kör också en del längre sträckor, kanske en gång i veckan eller en gång i månaden, och därför tror jag att laddhybriden (elbil med bensinmotor) är den mest användbara lösningen för den typ av privatbilism vi har idag och faktiskt även långt in i framtiden.
Så Nissan ska komma med en 60 kW-version 2019? En 60 kW eller 80 hp, dvs svagare motor eller 60 kW snabbladdning till skillnad mot 50 kW? Det var nyheter. Jag hörde dock att de skulle komma med en bil med 60 kWh batteripack…
Räckvidd räckvidd räckvidd. Detta tjat… Tycker totalekonomi och laddtid är viktigare.
50 kW är som 50 vattenkokare som drar igång samtidigt. Med andra ord, inget du kan göra hemma ändå. Långresor med elbil känns som en dålig idé jämfört med en vanlig bil. Men det är ju bra att det finns folk som köper elbilarna och stödjer utveckligen, för en dag kommer vi att vakna och inse att vi inte vill tanka bensin mer. Någonsin.
Problemet med vanliga deivmedel är att du inte har en mack på jobbparkeringen eller hemma i garaget som tankar bilen när du jobbar eller sover.
Räckvidden blir oftast längre i en elbil än vad den är i de flesta fossildrivna bilar. De är sällan fulltankade lika ofta.
Jo,men jag tror att man med elbilar fortfarande har två problem att lösa:
1. Om de används I privattrafik för främst jobbpendling så kommer de att vara parkerade mestadels och fungera utglesande på städer likafullt istf att försöka bygga städer som uppmuntrar kollektivtrafik.
2. I norra Sverige kommer de inte vara ett lika intressant alternativ.
jag påstår att elbil i glesbygd är bättre ärn en diesel/bensinbil. Du fyller på enklast hemma i en- eller trefasuttaget. Inget krångel och nära till "macken"
Skrev ett inlägg om det, visserligen landsbygd, men bor man på landet blir körsträckorna fina – inga stopp i stadstrafik, 60-70-80-vägar med låg förbrukning.
Mina tankar handlar välmer om de som, till skillnad från dig Lars som bor I tropikerna 😉 , bor I områden med riktig vinter där inte bara batterikapaciteten kommer att gå ned, men även behovet av uppvärmning av bilen kommer att gå upp. Dock så kommer det väl att vara ett problem för en minoritet, men likväl.
gbd crx;
Min största farhåga är snarare bostadspriserna i städerna och vad de gör med samhällsekonomin när de faller. När självkörande elbilar slår igenom på bred front är det väl ingen som vill bo inne i trånga städer? Då går det lika bra att käka frukost, knappa på jobbdatorn, slösurfa på cornucopia eller se morgon-tv:n (den som nu tittar på sånt) i bilen på väg till jobbet (om man nu inte jobbar hemifrån).
Uppe i det röda norrland har ni ju gigantiska batterier i form av vattenkraft, mängder av vindkraftsmöjligheter, plats för solceller på taken och långa raksträckor med låg hastighet (för dåliga vägar och mycket vilt). Elbilarnas kapacitet håller ju nästan på att fördubblas vart tredje år.
Nej. Om om norrland ska ha en chans att konkurrera med övriga världen måste man ta av skygglapparna och börja gasa på med diverse moderniteter. Ddt är från norrland all vår välfärd kommer ifrån. Vi litar på att ni försörjer oss även i framtiden. Annars kan ni lika gärna lägga er på ett myggigt ställe och låta dem suga ur den sista röda blodsdroppen ur er så får vi börja kavla upp armarna här nere och ta eget ansvar för våra liv, då pratar jag mestadels om alla bidragsberoende stockholmare som frossar på lyxkrogarna tack vare vinster från LKAB.
Minska på det tysta gnället om att bygden avfolkas för varenda kotte luras att flytta ner till fjollträsk flr att göra en karriär som bostadslös och så är det med det. Nej, ta för er av framtiden – den tillhör inte Stockholms eller någon annan dyr storstads innerstad. Den tillhör glesbygden och städernas ytterområden.
Norrland – myggigt, men bra bostadspriser, vettiga människor och fritt från terrordåd.
Städerna i västvärlden kommer att nå samma öde som Detroit gjorde när bilfabrikerna började slå igen. Om några år slår vartenda köpcenter, mackar, biosalonger, kontoren och restaurangerna i städerna igen. Turismen till städerna försvinner. När en bit av staden faller så faller snart allt. Igår var det fabriker som bommade igen. Imorgon är det större affärscenter och flygplatser. Det moderna konsumtionssamhället är på väg att dö. Men vi är för insmetade i all konsumtion för att märka det. Precis det som hände med industrialismen i Detroit på 70-80-talet. Framtiden tillhör glesbygden.
Omedelbar leverans av Hyundai Ioniq Electric? Du måste skämta… Har väntat i 9 mån nu…
Har bevakat och det har funnits ett tiotal hos handlare redo för omedelbar leverans. Nu nere på kanske 5-6 stycken.