I frågan om elbil så finns alternativet pluginhybrid, som blir billigare på grund av mindre batterikapacitet, trots att den även har en förbränningsmotor. Men när är en pluginhybrid egentligen bäst? Det hela landar i en analys av det egna körsträckebeteendet.
Fördelning mil på el respektive bränsle med pluginhybrid med sex mils räckvid under en månad. 39 resor enbart på el, 15 resor med bränsle. 163 mil på el, 174 mil på bränsle. |
Med Hyundai Ioniq går det att jämföra priserna på en pluginhybrid och en ren elbil av annars samma bilmodell.
Efter supermiljöbilpremie kostar en Ioniq Electric Premium i svart 356 300:- SEK. Pluginhybriden kostar 324 300:- SEK. I övrigt kostar den rena hybridmodellen, som alltså inte kan laddas från elnätet 281 300:- SEK, men är inte relevant när det gäller att titta på körsträckor.
En pluginhybrid av annars samma bilmodell, med premiumutrustning och lite finare lack, kostar alltså ca 30 000:- SEK mindre, och har förstås betydligt längre räckvidd, då den kan köras på bensinmotorn när elen är slut. Därtill har man en låg hybridförbrukning i det läget.
Samtidigt är inte prisskillnaden speciellt stor mellan en plugin och en ren elbil. Ioniq Electric har en listad räckvidd på 28 mil, men i praktiken ca 21 mil. Kanske något högre om man som jag bor på landet, där man slipper statstrafik med ständiga start och stopp och oftast kör på 50-60-70-80-vägar med tillhörande låg förbrukning. Elbil fungerar alltså förvånansvärt väl på landsbygden.
Laddhybridversionen av Ioniq Electric sägs ha sex mils räckvidd på el.
Ovan är en uppskattning av min egen milfördelning under en månad. Sträckorna avser resor utan möjlighet att ladda, t ex in till stan utan att stanna länge nog för att landa.De flesta resorna är en mil eller lägre, dvs fram och tillbaka till byn, vilket inte är något svårt alls med en elbil.
I övrigt blir de flesta resorna enbart på el. 39 på el och 15 utan el. Men eftersom resorna utan el är desto längre, så blir fördelningen sett till antalet mil på el respektive bränsle 163 mil på el under en månad och 173 mil på bränsle.
Man kan dock notera att det endast är fyra resor som inte går att köra helt på el, dvs 21 mil eller kortare. Kort sagt är det ingen större uppoffring att istället välja 100% elbil.
De längre resorna får lösas med en enkel snabbladdning på vägen i fallet de två 25-milsresorna (till Skåne i tjänsten), och med flera laddningar eller med annan bil i fallet 45-milsresorna (Stockholm i tjänsten). Hyrbil kan faktiskt vara ett alternativ, särskilt om det handlar om resa i tjänsten och man av olika anledningar inte kan ta tåg eller flyg.
För egen del är 100% av resorna längre än 21 mil utan naturlig laddning på destinationen i själva verket tjänsteresor.
Hur ser det då ut för en fiktiv dagpendlare, med mer normalt körmönster? Vi antar att personen kör till jobbet 5+5=10 mil om dagen, utan möjlighet till laddning på arbetsplatsen, gör en del andra småresor och en resa till föräldrarna, landet eller båten på 20 mil plus 20 mil tillbaka varje månad.
Dagpendlarens körfördelning. 211 mil på el, 116 mil på bränsle. |
Vän av ordning noterar dock att detta exempel helt klarar sig på elbil – inga resor är längre än 21 mil.
Många pluginhybrider har kortare räckvidd. Nedan ser vi hur det hade sett ut med tre mils räckvidd på el.
Dagpendlaren med pluginhybrid med 3 mils räckvidd. |
Samtidigt har t ex Honda en pluginhybrid i USA och Kanada, Honda Clarity, med hela nio mils räckvidd på el. Av någon anledning säljs den dock inte i Europa. Med den räckvidden minskar behovet av bränsle rejält i dessa exempel.
Min slutsats landar ändå i att en elbil med 21 mils faktisk räckvidd duger mer än väl för egen del – längre resor får lösas med laddning på vägen eller genom hyrbil, alternativt den gamla skrotbilen som ändå får vara kvar som dragbil för tyngre behov än persontransport.
Med endast 30 000:- SEK i prisskillnad för en annars identisk bil så ter sig svaret självklart i valet mellan en mer komplicerad plugin eller en ren elbil – en elbil du kan ladda helt med egen el om man så vill. Svårare är det att göra sin egen bensin…
53 kommentarer
Hopplösa digram…
Annars lämpar sig elbilar väldigt bra i stan med mycket stopp start.
Det är en av anledningarna till att NEDC är så knas för just elbilars förbrukning. Jag är skeptisk till att det verkligen är fem mils räckvidd för laddhybriden, men jag kan ha fel.
Min i3 60ah klarar jag mig iallafall med. Trots 14mil pendling per dag, har laddning på jobbet..
Förlåt, nu frångår jag visst miljötänkande, fast ändå inte.. Men en i3 på cykelhjul, 165 med relativt hög tyngdpunkt? Låter inte särskilt trafiksäkert, vad som inte är trafiksäkert drabbar givetvis miljön. Jag tar för givet BMW inte släpper nästa i3:a med sådana däck/fälgar.
Öht så är inte privatbilism I städer over en viss storlek att rekommendera.
Hög tyngdpunkt kan jag intehålla med om.. Batterierna är längst ner i bottenplattan. Kaross i plast och kolfiber strax under 1200 kg totalvikt. Jag ser inte problemet. Angående privatbilism i städer så bor inte alla på Södermalm. Det finns kranskommuner i Stockholm som inte har tunnelbana utan bara busslinjer in till en riven rondell invid vattnet.
Jag skrev relativt hög, med ett frågetecken på slutet. Men du kan säkert detta betydligt bättre då du verkar vara en kunnig ägare av modellen. Dock görs det undanmanövers utanför tullarna också, och då är det trevligt med breda däck (och låg tyngdpunkt) bl a. Stockholm har jag inte besökt på över 20 år, jag besöker hellre Köpenhamn eller Berlin som ligger närmare mig. Stockholm känns inte särskilt lockande längre. Förstår att folk lämnar..
Stockholm är inte särdeles lockande 🙂
Flyttar strax
Jag du du timar en bra exit, med högt försäljningspris/vinst 😉
Jag korrigerar mig själv ovan. *Jag tror du timar..
Ang kollektivtrafik så är antagligen kollektivtrafiken ute I förorten antagligen batter än på glesbygden. Detta till trots så är ju Stockholm en realtivt gles stad, byggd för bilinnehav, någotsom borde åtgärdas. Privatbilismens problem är ändå att bilarna för det mesta star parkerade och tar plats.
Hade valt hybriden alla dagar pga långresor och semestrande. Men ren elbil är givetvis lite coolare och även om jag saknar bra underlag så bör det innebära lägre risk för motorrelaterafe problem.
Jag hade väntat med köp alla dag i veckan. Vill man ha det sämsta av två världar, så är hydriden det bästa valet.
Hur? Man får räckvidden, eldrift i stan och superlåg förbrukning. Kan inte bli bättre.
Med det sagt så vore det högintressant med en recension av elbil i svensk vinter.
Precis vinter, och du har köpt reklamen med hull och hår. Vad som är bäst för din och Cornus privatekonomi bryr jag mig föga om, jag tänkte mest på miljön när jag påstod att detta val är det sämsta av båda världar. Dock kunde det vara värre med en dieselhydrid.
Oklart vad du menar, vilken reklam? Dieselhybrid är säkert bra men beskattning/regleringar kan ställa till det.
Bilindustrin egna reklam etc etc etc.
Tänker alla här bara på sin egen privatekonomi? Tragisk utveckling..
För att förtydliga, dieslar hör hemma i arbetsfordon som lastbilar traktorer etc. Motorn är gjord för att vara varm och gå på samma varvtal. Få KW men med mycket Nm. För autobahnlokomotiv och vid extrem långkörning/år finner den även sin plats mycket annat är bara utmanande.. ur miljösynpunkt.
Syskonbilen Kia Niro känns som ett vettigare alternativ om man ser till laddhybriden. Lägre inköpspris (Kia anger sitt pris utan miljöbilspremie), längre garanti och möjlighet till dragkrok (1300 kg bromsat släp). Tycker lastutrymmena är bättre i Kian.
Trevlig bil!
Kör 4 Ioniq Electric, dvs 100% el på företaget.
Klockrent, våra bilar rullar ca 15-25 mil / dygn. Aldrig uppstått problem. Så fort alla lärt sig att ladda vid ex lunchrast. Dessutom minskad servicekostnad räknat på 6000 mil / år ger ca 12 tk ytterligare över per bil / år
Ren vinst ekonomiskt. Hybrid hade aldrig gått ihop sig. Många glömmer servicekostnaden.
Early adaptors som gör rätta val brukar gynnas. Men det säger lite om framtiden eller vad som egentligen var rätt.
I höstbudgeten smög de in att alla tjänstebilsförare ska förmånsbeskattas för trängselavgift. Berör 130000 hushåll i Stockholm och Göteborg och innebär som mest en skattehöjning på 13000 kr/år. På detta kommer den nya fordonsskatten nästa år. Lär bli många som får ta bussen.
http://www.aftonbladet.se/bil/a/RkJKa/skattechock-vantar-formansbilister
Hämtar en ny Passat GTE om några veckor, min dagliga pendling kommer ske enbart med el. Enkel väg till jobbet är 3mil.
Du kommer säkert 3 mil vid lugn körning på sommarhalvåret. Jag tar för givet det blir en tjänstebil, annars är nog hål i huvudet för både miljön och din ekonomi. Mvh
Dock skulle jag tro förmånsbeskattning ligger nära i tiden. Det börjar säkert med att företaget bara förmedlar parkeringar med laddstation till "rena" elbilar, därefter statlig inblandning. Kanske klarar du dig tre år..
Jag har kollegor som har samma bilmodell, hål i huvudet är det nog bara du som har. Jag gör inga antagande jag anpassar det efter min situation och detta blir mycket förmånligt för mig.
Öm tå? Tjänstebil alltså, läste du ens vad jag skrev?
Blir den en vit Passat GTE?
Hade jag bara köpt en bil för vardagskörningen hade jag haft en Ford Focus, men jag köper för randvillkoren och det tror jag de flesta andra gör också. Jag vill alltså ha en bil med dragkrok som kan dra släp och klarar långa semesterkörningar med full last i bilen och proppad takbox då det är -25 ute. Och då duger tyvärr ingen elbil idag.
Kan ingen bygga en 4-hjulsdriven 5+2 MPV med 350 kW elmotorer, dragkrok, bensindriven räckviddsförlängare och tillräckligt batteri för 70 km.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja det är oerhört få förunnat att kunna bränna flera hundra tusen på en bil och sen ändå behöva leva med att hyra en annan bil mellan varven. Vore intressant att få höra en case study om/från någon av dessa människor.
För mig är elbil det självklara valet om man vill minska ens egna risktagande. Både pris och tillgång på el känns som bra mycket stabilare än tillgång/priset på bensin/diesel i de flesta kommande kriser. Lägger du till att man i hushållet själv producerar el genom t.ex. solceller så minskar risken än mer.
Visst skulle man kunna hävda att en plugin-hybrid borde vara mer redundant än en ren elbil men dels lär du inte kunna tanka bilen om det inte finns el (har själv sett när en bensinstation inte kunde använda pumparna på minst en timme efter ett mycket kort strömavbrott när jag själv kunde ladda på stationen…) och sedan blir du beroende av en rad saker som är onödiga i en bil (avgassystem, bränsletank, oljebyten m.m.) plus att avgasmotorn måste gå lite då och då för att funka.
Mycket märklig argumentation. I dagsläget finns det inget som kräver en mer avancerad och störningskänslig infrastruktur än rena elbilar. En längre resa kräver ett noggrant planerande med strategiska stopp. En som verkligen vill minimera sitt risktagande ser nog över möjligheten att helt enkelt minimera sitt allmänna transportbehov.
Att vara beroende av el kräver mycket mindre än att vara beroende av bensin/diesel. El finns i princip överallt och finns det inte el funkar inte fossilpumparna på tex mackar. Vid kris är el alternativet som funkar bäst, detta såg vi tex efter tsunamin i Japan. Behöver dock inte vara stor naturkatastrof för att stoppa leveranser av råolja till våra raffinadrier. Elenergi är vi dock självförsörjande på och hur som helst så skulle det inte finnas någon bensin/diesel om vi inte hade el.
Solceller räcker till att driva vindrutetorkarna – men bara när solen skiner.
Solcellerna ska självklart inte sitta på bilen utan på hustak. Solceller på bil ger inte mer än ett par km per dag och är bara en gimmick.
Definitionen av "kris" är alltså en kärnkraftsolycka? Planera en semesterresa, elbilen fullpackad med familj och packning. Den enda laddstationen, där resans stopp planerats in, är ur funktion. Det är för mig också en "kris" att hedga sig mot och en betydligt mer realistisk sådan.
Men visst. Kärnkraftsolyckor, nanomiter och zombieapokalypser är väl också bra att förbereda sig för antar jag…
Definitionen av "kris" är inte en kärnkraftsolycka och det vet du. Om man är så oflexibel så att man bara måste ladda på den laddstation som man har planerat så gäller samma sak för bensinpumpen som man bestämt sig för att ta. Om man är så oflexibel så förstår jag att man dagligen går från kris till kris. Sannolikheten att samtliga laddplatser längs ens rutt skulle vara ur funktion är lägre än att samtliga bensinstationer längs samma rutt är ur funktion. Själv planerar jag i princip inte mina långresor med min elbil längre. Jag kan kolla upp möjligheterna som finns längs vägen om jag inte kört där förut men laddstoppen tar jag allt eftersom. Körde från Warszawa för ett tag sedan utan att direkt ha planerat den resan t.ex. och då är Polen ett U-land i jämförelse med Sverige gällande avsedda laddplatser för elbilar. Detta håller dock på att ändras snabbt. Utvecklingen för en av aktörerna i Polen: http://greenwaypolska.pl/en/greenway-network.
Nja, tror faktiskt tvärt om. Dieselpriset lär inte minska utan snarare öka. Dock kommer kanske inte bensinpriset följa med dieseln upp, då efterfrågan lär minska i o m elbilar.
Din risk ligger i inköpspriset för elbilen kr/mil och kommande tekniksprång/kostnadsreduceringar. Leasa eller behåll din fossilbil är mitt tips. För miljön skull, så är säkert elbilar ett steg framåt. Men jag kan för lite om det för att vara hyfsat säker.
Denna var till dig Axel.
Varför skulle priset på diesel öka om efterfrågan minskar? Diesel är ju en biprodukt från destilleringen av bensin.
@Niklas: Tror du att priset på bensin kommer enbart sjunka eller i alla fall vara stabilt i framtiden? Även ifall det skulle bli en kris för vårat land eller någon av våra oljelevererande länder (främst Ryssland och Norge)? El till din elbil kan du ju enkelt själv se till att vara självförsörjande på om du vill.
Jag var nog otydlig. Med antagandet – elbilar ersätter på sikt bensin- och dieselbilar. Medans tåg, lastbilar, stora båtar och arbetsfordon håller kvar vid diesel längre. Då minskar efterfrågan på bensin betydligt snabbare än den på diesel. Dieseln är ju en restprodukt när man framställer bensin. Hoppas jag var mer klar nu med hur jag tänkte?
Priset på EV-batterier har sjunkit rejält på bara några år. Om fem år, om man tolkar trenden, kan de ligga på halva priset eller lägre. Och när nu alla tillverkare ger sig in i konkurrensen så kommer priserna att pressas ännu mer.
Det gör förstås att nya hybrider och rena elbilar snabbt kommer att bli billigare. Och de som köper för mycket batteri idag kommer att se andrahandsvärdet att sjunka mycket snabbare än de kanske planerat för.
Så av den anledningen nöjer jag med en vanlig hybrid av den billigare sorten. Nästa bil om fem år eller så blir troligen en ren elbil. Om tio år kommer det förmodligen bara finnas nya fossilbilar att köpa för speciella ändamål. Och de kommer att vara svindyra eftersom de då kommer att vara udda specialprodukter som tillverkas i små serier.
En intressant fråga är hur det slår på bensinbolag och fossilbilstillverkare med stora investeringar i gammal infrastruktur som inte är avbetald. En viss utslagning kan man nog förvänta sig.
En faktor som kommer att motverka utvecklingen något är förstås oundvikliga kommande skatter på elfordon eller el till dessa. Å andra sidan kan det även leda till att fler sätter upp solpaneler på taken för att göra sin egen el, speciellt om priset på solpanelerna forsätter neråt i samma fart.
Så länge infrastrukturen för elbilar inte finns, 99% av de som bor i flerbostadshus har inga möjligheter att ladda en elbil, 95% av egnahemsägare har ytterst begränsade laddmöjligheter (16A propp, som delas med hela hushållet, dvs snabbladdning utesluten) osv, så ägnar sig elbilsförespråkarna endast åt vad som kan liknas vid miljömasturbation, eller självbefläckelse.
Så länge miljömupparna inte tar tag i laddningsmöjligheterna, och aktivt genom ex.vis skattereduktion eller subventioner stödjer uppgradering av elnät och installation av laddningsstationer så kommer elbilen vara en praktisk omöjlighet för 95% av de som behöver en bil.
Kort sagt, för dessa människor är uppmaningen att skaffa elbil samtidigt som man straffbeskattar det enda alternativ de har, lika löjligt/absurt som Marie Antoinettes uppmaning till frankrikes svältande befolkning att äta bakelser.
Men men, vem är jag att peka ut bristerna i miljötomtarnas haschdimmor…
Instämmer till hundra procent. Dessutom: vilka konkreta problem löser en elbil? Skall vi vara lika korkade som när katalysatorerna kom på 80-talet och folk bytte in sin bil till en ny avgasrenad, utan att ägna en tanke på att den gamla köptes av någon som säkert körde dubbelt så många mil per år?
Jag kan på något sætt hålla med om problemet med att vårt elnæt behøver uppgraderas vid flera elbilar (detta ær dock en længre och mer komplex diskussion) men jag har nu kørt 7000 mil på 1,5 år med elbil och 2 resor till europa på 700 vardera inkluderat i detta. Jag laddar dagligen 1-fas 13A och detta ær inga problem med varken vardagskørning eller långkørning. snabbladdning behøvs ENDAST vid långkørning. Enkel matematik 13A*230V ær effektekten du laddar och det øver antal timmar gør att detta ræcker mer æn nog. Sjælvklart smidigt med 3-fas 16A då jag laddar fullt på typ 6 timmar. Jag kør mycket i tjænsten och en del længre resor privat inkluderat. Såklart ær det dyrt inkøp (idag) men større batterier løser långkørning samt pendling utan att påverka restiden i någon større grad. Så nær væl massproduktion av større tillverkning børjar, ær jag numer ganska øvertygd att bensin/diesel før privatperson ær obsolet
Snabbladdning har inget att göra hemma eller på arbetsplatsen. Snabbladdning är till för att snabbt ladda upp bilen när man är på väg. I princip alla med egna hem har inga problem alls att ladda bilen hemma och 16A hemma är fullt tillräckligt för både bilen och hemmet så länge du inte kör med direktverkande el för uppvärmningen. Infrastruktur för elbilar är redan mycket bra i södra Sverige och blir bättre i hela Sverige dagligen. Tror man att man måste snabbladda bilen så är man kvar i fossilångerna från avgasbilar. Bara för att du inte vet hur det funkar betyder inte att det inte funkar, din tro trumfar inte faktum.
Helt rätt.. våra bilar laddas 06-18 ca och körs 18-06 ca. Enbart 1 fas laddare. Finns två 3 fas på 20A som vi monterat utifall det behöver fyllas på lite extra vid nattmackan.
Lösningen fungerar givetvis precis lika bra hemma för villaägaren. Problemet är hyresrätter där det måste till stora investeringar.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Plugginhybrid med 60 km körsträcka på batteri hade varit bra för mig. Kör ca 4 mil per dag på veckor och långt på helgen. Ingen förbränningsmotor i centrum.
Ur ekonomisk synvinkel så är det förmodligen bäst att vänta några år så att man får något mycket bättre per krona – som mer än kompenserar för mellantiden. Samma sak med solceller m.m.