Trafikverket säger nej till att sätta upp skyltar som pekar ut laddstationer för elbilar. Bensinmackar får dock pekas ut, då “det är sen gammalt”, vilket också sker även på nybyggda vägar. Elbilsägare ska själva kunna räkna ut om det kan finnas en laddstation gömd någonstans utifrån storleken på orten.
Trafikverket vägrar alltså tillåta skyltar som pekar ut var man kan ladda sin elbil.
Irené Lodell på Trafikverket säger till SVT:
“Vi gör bara det där det finns behov, men där man som trafikant kan förvänta sig att det finns en viss service där ska det inte behöva skyltas.”
Lustigt nog sätts det upp bensinmackskyltar på nya vägar hela tiden, men laddstationer är det alltså stopp för. Endast ett 20-tal skyltar har i fått tillstånd i hela landet. I övrigt ska man alltså hitta laddstationerna genom att gissa sig fram.
Det är ju skönt att svenska myndigheter inte obstruerar en hållbar utveckling.
35 kommentarer
"Dessutom finns det mobilappar som kan guida till laddstationerna."
Då kan vi skippa skyltar för hastighetsbegränsningar, var saker och ting ligger, vad vägen har för nummer, distansmarkering, ja absolut allting, för detta löser även navigationsappar i mobiltelefoner.
Låt oss nu bortse från att det inte är tillåtet att pilla med "kommunikationsutrustning" medan man kör.
För hastighetsbegränsningar håller dock inte resonemanget då det väl krävs skyltning för att överträdelse skall bli straffbar. Än andra sidan gör det lite till undantagen att dessa skyltar stipulerar lägre hastighet än vad annars skulle vara tillåtet.
Skyltarna som det är frågan om är informationsskyltar. Tydligen tycker man inte att bilisterna skall kunna räkna ut hur långt det är till var de nu skall (när man efter skyltningen så förutsätts man ju veta att man skall mot stockholm ifall man kör från Malmö till Örebro). Det är uppenbarligen dock väldigt viktigt att informera om var det finns köplador och diverse "sevärdheter".
De borde definitivt tänka till lite mer om vilken information till bilister som är viktig att förmedla. Skulle nog vilja säga att var det finns depåstopp är. Både bil, förare och passagerare kan ju behöva stanna till lite då och då av olika anledningar som kanske inte går att planera i detalj. Utan att behöva fippla med telefonen så kan det vara lite svårt att luska ut var servicen finns.
Efter det torde övrig navigations information vara lämplig. Även om man kan hitta målet med GPSen i mobilen så är det kanske inte optimalt att man skall vara beroende av den. En vettig bilist bör kunna planera resan så att man når målet utifrån skyltning, iaf grovt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
WTF? Finns ju skyltar för "Fordonsgas".
Nu får ju iofs inte statsråd tala om för olika offentliga värk (medveten feöstavninh) men detta värk som misskött sig gällande underhåll av infrastruntur senaste tio åren till den grad att det snart är kört kanske skulle ha lite mera fingerspitzgeful.
En kvastsopning kanske?
Sparka var femte byråkrat?
Eller lär om dem till asfaltläggare…
Enskilda statsråd nej, men regeringen kan i sin helhet öka med hela handen, riksdagen kan också sätta ned foten för att visa var skåpet skall stå.
Att som politiker skylla på sånt är bara ett sätt att försöka rymma från sit ansvar.
Det handlar inte om miljö, fossilt bränse, eller något annat fint som politikerna försöker tuta i oss. Det handlar om ett krig mot privatbilismen.
Jag tror du har rätt. Man får betänka regimens direkta och indirekta stöd från två partier som till sin natur ogillar just privatbillism; Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
Intressant blir dock när socialdemokraterna skall balansera denna motvilja med sina fackintressen som inte har något emot varken bilfabriker eller vägbyggen….
Gissar att även MPs ledning (dock ej deras kärnväljare) nog har insett att staten inte kan klara sig utan skatteintäkterna från fossila bränslen. Sedan är det kanske politiskt självmord för dem att prata högt om det eftersom de då förlorar all trovärdighet inom sitt eget parti.
Jag skulle tro att det verkliga problemet ligger i olika standard för elbilsladdning. Ta en Tesla supercharger som exempel, där kan bara Tesla laddas. Hur ska den märkas ut? Om den märks ut med teslasymbol skulle det kunna ses som gynnande av Teslas varumärke, om den bara märks ut med laddsymbol kommer du lura dit andra elbilar i onödan.
Ja, för vilken bensinmackkedja är ju inte utmärkt på skyltarna…
http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/vagvisning/vagvisning-till-serviceanlaggningar/
"Märket får endast användas i vägvisning till anläggningar som tillhandahåller både bensin och diesel, och som är tillgängliga för alla fordonsslag dygnet runt."
Dvs. om samma regler tillämpades för laddstationer skull inte en tesla supercharger kunna märkas ut. Antagligen inte heller en CHADeMO eller CSS laddare, om de inte ingår alla samman i ett kluster (sällsynt).
Det märks ju ut CNG som komplement på mack-skyltarna så det är väl en icke-fråga. Och som Lars skriver så är ju mackarnas namn med, vilket gör dessa regler ännu mer orimliga.
Om olika standarder för laddning av elbilar har vi ju redan "tjötat" om… 😉
Drivmedelsskyltarna kompletteras redan idag på vissa ställen med vilken kedja det är. Fullt tillåtet enligt transportstyrelsen också. "Företagsemblem kan anges i anslutning till märket." https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Lokaliseringsmarken-for-upplysning-om-serviceanlaggningar-med-mera/-Drivmedel/
ja, men :""Märket får endast användas i vägvisning till anläggningar som tillhandahåller både bensin och diesel, och som är tillgängliga för alla fordonsslag dygnet runt." (se ovan)
Fast det utesluter etanolfordon och gasfordon. Så inte alla fordonsslag dygnet runt.
Mackar som tillhandahåller bensin/diesel måste tillhandahålla E85. Så för etanol bilar är det problemet löst…
Men det är klart att för att elifiering av fordonsflottan behövs ett mer enhetligt system. Tänk om bensinbilar hade lite olika tankhål så att man var tvungen att tanka sin Volvo i en volvopump osv? Det hade ju inte funkat så bra.
Gör man inte blir ju problemet bara värre ju fler märken som ger sig in i leken.
Och det torde ju inte vara något tekniskt större problem att fixa en fungerande standard. Tycker inte det verkar som att olika tillverkare egentligen har så olika behov egentligen.
Nej. Bara om de har fler än två pumpar.
Finns två standards för snabbladdning. Europeiska CCS och japanska ChaDeMo. I princip alla snabbladdare har stöd för bägge. Tesla är ingen standard, utan deras egen och togs fram pga att det inte fanns ngn standard vid tillfället.
Sedan finns det standarder för långsammare laddning också.
I alla etanolbilar (i princip) kan köra på bensin, så det faller bort. Gasfordon har som sagt en egen standard, antingen CPG eller LNG.
jag tror det kokar ner till att trafikverket skulle vara tvungna att definiera karv på vad en laddstation innebär innan de vill tillåta skyltning.
Kanske dags även för Tesla & Co att anpassa sig till DIN-standard… 😉
Har kört ett gasdrivet fordon och hade då med mig en adapter för att kunna tanka!
Cornu: något sådant krav finns inte, men däremot ett krav på försäljningsvolym. Det är dock troligen så att de flesta kvalar in för kravet, de är mig veterligen ganska ovanligt att E85 saknas.
Problemet för etanol drivna bilar är alltså ganska hypotetiskt.
Angående standarderna: har tillverkarna option att använda CSS eller ChaDeMo? Jag menar att japanska först illverkare kanske kunde utrusta bilarna för CSS när de säljer för europeiska marknaden. Kommer Tesla att göra bilar för CSS?
Angående minimikrav på stället som skall skyltas ut är rimligt oavsett om det är laddstation eller pump. Man har vissa förväntningar av vad som finns på en bensinmack och man kan ha förväntningar om vad som skall finnas på en laddstation. Även om det inte finns något hårt lagkrav kan man ju ha krav för att bli utskyltad (och dessa regler skall vara det enda som krävs för att bli skyltad).
Problemet är nog att man vill undvika trafikkaos när alla rättrogna har skaffat elbil utan att ha ett eget eluttag på egen tomt. På en ort med 10000 invånare finns det kanske 4000 personbilar. Om hälften av dem måste ladda på en offentlig laddstation varannan dag måste 1000 bilar på denna lilla ort varje dag köa "på macken". Laddtid minst 20 minuter. Räkna själv. Nu kommer det aldrig att bli så många laddstationer installerade, det är alldeles för dyrt att dra nya kraftledningar och det finns ändå ingenstans att koppla in dem. När alla elbilar laddas samtidigt en söndagskväll på vintern så räcker inte Sveriges hela elförsörjning till, även om vi sitter i fotogenlampornas sken och väntar.
Kan det ha något att göra med att den som tjänar mest på drivmedelsförsäljning är staten? Fasta punktskatterna energiskatt och koldioxidskatt, som sedan beläggs med moms (d.v.s. dubbelbeskattning), gör att staten inte har något som helst ekonomiskt incitament att premiera eldrift.
De måste alltså först hitta en ny kassako som drar in 60 miljarder kr per år. När fossilanvändandet går ner på allvar kan vi således vänta oss rejäla skattehöjningar någon annan stans. En elbilsskatt kanske?
http://preem.se/privat/drivmedel/drivmedelspriser/drivmedelspriser-och-beskattning/
… eller en skatt på skosulor.. 😉
När tyska Autobahn byggdes så fick bensinstationerna – Tankstelle – ENDAST skyltas med ett strikt stiliserat T. Hela Autobahn var ju även ett landskapsbyggnadsprojekt som INTE fick förfulas med stora (reklam)skyltar likt "Freeways" i USA
Jag tror att denna estetik lever kvar än idag i viss mån
För alla de som tänker ladda elbilen hemma finns ingen möjlighet att skilja på hushållsel och bil-el. Alltså kommer en generell skattehöjning på elström, som även fattigpensionärer som aldrig ägt en bil måste vara med och betala. Dessutom måste elbolagen ha betalt för all ny markkabel som läggs ner, räkna därför med stora höjningar på det fasta elpriset (det har förresten redan börjat). Sammantaget kommer det att bli mycket dyrt att köra elbil, speciellt med tanke på att andrahandsvärdet blir nära noll.
https://www.svd.se/en-resa-pa-autobahn-till-konstens-finrum
Angående kompetens och trafikverket har jag hört från relativt säker källa att han som skrev regeln om att blinka in i en rondell saknar körkort.
Föregående kommentar var egentligen inte menat som ett svar på Bengt Hansves kommentar.
Finns nog tyvärr många som arbetar med trafik och "kommunikation" som saknar det väsentliga, dvs ett körkort…
Birgitta Dahl är ett gammalt exempel och vår f.d Infrastrukturminister, Göran "Kejsaren av Göteborg" Johanssons dotter Anna…
😉
Erik: varför tror du han saknat körkort? Det är väl sna är senare påhitt om hur man skall köra i en rondell som får en att undra.
Regeln om att blinka in i en cirkulationsplats beror ju på dess ursprung i en vanlig korsning med en rondell i mitten. Man blinkade som bekant innan en korsning för att visa har man skulle.
Nu däremot får man tydligen göra lite hur man vill. Har inte iofs sett det från officiellt håll, men någon tidning hävdade att det var OK att välja ytterfilen om man skall svänga vänster.
Den som inte inser problemet med denna oordning saknar antingen körkort eller tycker det är allmänt kul med kaos i trafiken (antagligen är krockar något som sätter krydda på bilkörande).