Svenska Dagbladet uppmärksammar att PostNord tappat bort ännu en försändelse. Som bekant försvann runt 5.5 miljoner försändelser hos PostNord förra året enligt en undersökning. Nu har man tappat bort en Toyotabilmotor.
![]() |
Får 5.5 miljoner försvunna försändelser plats här? |
PostNord verkar alltså tappat bort 5.5 miljoner brev och paket under 2016. SVT från i maj:
“I dokumenten framgår det att 0,3 procent av de testbrev med så kallade transpondrar som skickades i bolagets kvalitetsundersökningar under förra året betecknas som ”försvunna”. En siffra som motsvarar runt 5,5 miljoner av alla de brev som Postnord hanterade 2016.”
Nu har man lyckats tappa bort en Toyotabilmotor rapporterar SvD.
“Motorn är fortfarande försvunnen. Verkstaden har ringt och mejlat dagligen till Postnord utan framgång. Jag gissar att de inte vet om den är stulen eller om den bara har hamnat fel. […] Postnord gav upp och meddelade att de inte kunde leverera så bilfirman fick beställa en ny motor, även den i Malmö.”
Den stora frågan är vart allt försvinner. 5.5 miljoner försändelser är en del. Finns det någon brevsorteringscentral nära en fjärrvärmeanläggning eller i fallet Toyotamotorn en bilskrot?
PostNords VD säger dock att de 5.5 miljoner försvunna breven och paketen, som PostNords egna interna dokument kommit fram till är “en myt”.
56 kommentarer
De slarvade bort en mobiltelefon för mig i fredags. De levererade till helt fel stad och lämnade ut till en person med helt annat namn.
Vart med om det…
Sedan 2014 väntar jag fortfarande på en kniv, teknikprylar och ett stort j*vla paket med folie för bildekor (2m långt och 20cm i diameter).
Ja jag har gett upp tanken på att få det någon gång.
Ja det var tre olika paket.
Ja PostMord är skit.
Men vet ni vad det värsta är, jag har inte haft bättre erfarenheter med HitlerJuge.. ehh.. UPS heller.
Ha ha ha (till din slutkommentar om de slirfulbrun-uniformerade)
Men jävla stavnings"hjälp" då slir=skit
Vi beställde fyra däck till vår bil och fick tre.
Sen var modellen slut hos företaget så de kunde inte komplettera beställningen, och jag kunde inte lämna in de tre däcken till något postkontor, utan jag fick vara hemma från jobbet för att Post Nord skulle komma och hämta de tre däck de faktiskt levererade.
Som entre komedi och en mardröm på samma gång.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta…
Det är något speciellt med statligt ägda företag 😉
Det var bättre förr när posten kom fram.
Ja, i det här fallet stämmer det faktiskt. Det här är helt uppåt väggarna.
Det låter helt barockt att tappa bort en såpass stor pryl. En bilmotor är inte samma sak som ett litet brev trots allt..med all respekt för de som inte fått sina brev.
Kan man kanske starta en uppsamling på nätet pp vem som tappat bort vad.m? Vore intressant att få översikt på det.
Som Cornu skriver – vart tar allt vägen? OM det inte samlas på hög här och var…innebär att det kan tom vara så att det snos till slut? Det finns liksom fyra sorters försvinner här rent spekulativt:
1. Försvinner – ligger kvar någonstans i systemet men inte utdelat.
2. Försvinner – ligger kvar inom Postens infrastruktur och logistiksystem men bredvid och har fallit utanför datasystemen (vilken ger frågan: var systemet bättre på hantering av sådant förut? Vad bygger deras IT-systen på för något egentligen, CRM?).
3. Försvinner – försvinner på riktigt som ingen vet vart det tagit vägen.
4. Försvinner – hamnar på sidan av ett eller annat skäl och hamnar till slut någon annanstans medvetet (dvs snos).
Blir stulet.
Schrödingers brev, brevet finns och inte finns men när postlådan töms så är det borta.
Antagligen ligger det ingen illvilja bakom utan:
5: Försvinner och hamnar hos någon annans brevlåda
5: Irrvilja?
Kan vara så men då är det delvis punkt 2, delvis punkt 4 som tillsammans gör en punkt 5? Det är ju fortfarande inte så postutdelning förmodas fungera.
Jag har märkt att så fort den ordinarie brevbäraren tar semester och ersätts av våra duktiga ungdomar, så hamnar oroväckande många försändelser i fel brevlåda här i grannskapet.
R. Andersson och R. Berglund är ju nästan samma sak.
Som min son berättade efter två somrar som brevbärare: "de flesta var hjärndöda miffon", "de kunde dumpa brevsäcken mitt i spenaten och bara gå hem" mm mm. Min son, som är noggrann och pliktskyldig, fick nog efter sommar två–trots extraerttningen för att dela ut det miffona inte klarade av.
Min dotter som extraarbetar för flyttfirma konstaterade ungefär detsamma om gratisarbetskraften bestående av det "syriska kompetensregnet" som firman brukade ta in–de klarade knappt av att flytta en stol från ett rum till en lastbil…
Nu vet jag inte hur just postnords inställning till och hantering av värdemässigt mindre interna stölder är, men jag misstänker att en hel del paket stjäls, och att man inte anser sig ha tid och resurser att lägga ned på att utreda dessa, utan helt sonika betalar ut ersättning för försvunna spårbara brev och paket. Likgiltigheten inför snatterier har tilltagit. Det syns tydligt hos aktörerna i dagligvaruhandeln speciellt matvarubutikerna. Man vet att en viss andel av varorna kommer att stjälas av anställda och kunder, och inriktar sig bara på de organiserade ligorna.
Jag har sett hela inplastade buntar med reklamutskick dumpade i skogen ibland, senast i förrgår, faktiskt.
Misstänker att reklamutdelare och postpersonal är från ungefär samma kategori arbetskraft. Billig och okvalificerad.
Och sen undrar man varför det försvinner post.
Jobbade på poståkeriet för ca 15 år sedan. Tyckte åkeriet sköttes bra då, antagligen lite kastande av paket men kan inte tänka mig att en stor mängd försändelser aldrig kom fram. Dock hade vi en kille som gick på af-stöd som körde omkring i en månad och lämnade ut postförskott utan att ta betalt. Har dock för mig att han fick sparken efter det 🙂
Påstokeriet…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mig veterligen har INTE rötmånaden börjat ännu men eftersom vi lever i de yttersta av tider av klimatkollaps mm så…
Jag tror dok att svaret på vart motorn tagit vägen är… 42 !
Ett insider brottsyndikat har infiltrerat ?
En kompis fick sms att han kunde hämta sitt paket vid närmsta återbud, bara ca 50 mil bort.
Man ska aldrig ge upp hoppet. I höstas kom vykort fram – bara fyra månader försenade. Jag misstänker dock att postverket i Mexiko var boven den gången.
Det finns en reddit-tråd om en plats i USA som är någon slags 0-koordinat i deras adresssysten. Dåligt programmerade IT-system som inte kan hantera alla felfall som en felaktig adress gör att de som bor vid nollan får väldigt mycket försändelser.
Fallet kanske är likadant här.
Eller så har någon listig hackare lagt in att alla försändelser som verkar ha ett värde skickas automatiskt till någon öststat….
Sådant kan tänkas spela med. Men på den mängden post som skickats och tappats bort borde man ha märkt det på något sätt. Omnså iögonfallande omstyrning av post till en nollkoordinat tex.
Motsvarande plats finns även i Sverige och heter Ånge. Det var dit postens paket åkte för att dö. Som dåvarande postanställd lyckades jag precis rädda min dator från att åka på semester till Ånge för märkas om.
Men vad jag vet så har den terminalen, det svarta hålet, själva händelsehorsonten för Poståkeriet, lagts ner. Vilket skulle kunna förklara var alla försvunna paket hamnat. Det är ingen som rapporterat nedåt i organisamationen att den terminalen lagts ner.
Love Alm
@DrLoveMachine
Det borde betyda rent hypotetiskt att det i Ånge finns en stor hög försändelser?
Såvida det inte finns ett maskhål I Ånge som leder någon annanstans
Posttraumatiskt värre detta.
Nej, poststrukturellt vill jag hävda. ^^
🙂
Detta är vad som händer när postmodernismen får råda.
Fram med GPS-frimärken!
Har ett paket som har varit på väg mot mig från Danmark sedan 6/6. Hittills har det bara åkt över gränsen 8 gånger och har fortfarande status "Försändelsen är på väg". Undra hur många gånger det kan skeppas fram och tillbaka innan någon känner igen paketet… Har varit rätt många gånger i Toftanäs, Torsvik och Brøndby.
"I dokumenten framgår det att 0,3 procent av de testbrev med så kallade transpondrar som skickades i bolagets kvalitetsundersökningar under förra året betecknas som ”försvunna”."
Hur svårt kan det va? Tappar man bort 0.3% med transpondrar så undrar man just hur det är med post som saknar transponder:)
Ärligt talat dock: vore inte en lämplig sak att göra vara att kolla transpondrarna och se var borttappade brev hamnar? Där kanske ligger en toyotamotor och ett fjärde däck där också?
En vild gissning är ju att i en undersökning där man skickar transpondrar betyder försvunnen att man inte får data, kan ju också vara så att de bara loggar och man faktiskt måste få den för att kunna se var den varit.
Du är något på spåret, motor, däck. Någon postanställd håller på att samla delar till en bil och nu väntar han på att någon ska skicka en kaross så att den kan försvinna.
Under juni har 3 brev som skickats mig ej kommit fram. En leksak, 2 myndighetsrev.
Postsorteringen är ju datoriserad och automatiserad i största möjliga utsträckning – så vissa datorer kanske har blivit hackade och implementerade med StaSI:s lista över blockade böghatande fascistrasistnazister – det vill säga postleveranserna blir "censurerade"?
Genom att använda underentreprenörer och bemanningsföretag i flera rakt nedstigande led så får man nog räkna med att de "längst ner" som i verkligheten utför transporterna har kontakter inte bara med lokala hälare utan även nog med rysk / baltisk maffia etc.
Eller så gör de många underleverantörerna att det inte finns den överblick som en sammanhållen organisation har?
Det är väl därför det skall finnas ett sammanhållet datasystem för överblicken..men datasystem görs kanske oftast med beräkningen att alla alla sköter sig?
Det är här vi kommer in på ett av mina favoritområden – sociotekniska system.
Jag är numera ganska säker på att det finns en intern stöldliga inom PostNord. Man kan inte slarva bort en bilmotor och inte heller mitt paket som var 191 x 97 x 46 cm. Det är omöjligt om man har minsta lilla ordning och reda och har ett logistikprogram även av det allra äldsta slaget.
Jag är halvfullt typen. Om posten slarvar bort 5,5 Megabrev betyder det att ca 2-3 miljoner reklamutskick INTE kommer fram. Tänk om det hade varit selektivt till mig.
Men det är såklart positivt för den kollektiva lyckan!
Har noterat att sedan flytt får jag inte mer brev med en hånleende Rickars Sjöberg från Postkodslotteriet. "Håller tummarna" .
Postkodlotteriet har inte skickat till mig sedan jag kontaktade dem och hrm.. bestämt avböjde deras utskick. Men nu får jag nästan aldrig nån post utom lokala gratistidningar som man inte verkar kunna få stopp på. All post som inte betyder att jag måste ha tag i ett fysiskt föremål skulle ju hellre kunna gå till mejlen.
På Tomteboda postterminal, finns (fanns iaf för fem år sen) ett utrymme stort som ett par fotbollsplaner med grejer som posten slarvat "bort"…
Tomteboda har om jag inte missminner mig fortfarande SPÅRANSLUTNING !!
Någonstans ute i Europa, förmodligen i "öst" irrar säkert ett tåg omkring med ett antal vagnar som inte någon vet vart de ska och därför ibland blir avställda på gudsförgätna rostiga stickspår i exv. Свиленград
Jag funderar på ett privat semesterexperiment för att lösa detta. Det kan vara värt kostnaden för en spårsändare. Ett paket med tydliga frestande logotyper som indikerar värdefullt innehåll. Bäst att ta ett kontantkort som klarar roaming utanför eu och har täckning i Ånge.
[Från en som jobbat på Posten] Ni kan glömma att felprocenten på 0.3% för testbreven ger en bild av felprocenten på hela volymerna. De flesta testbreven är extremt fina och endast maskinell körning. Den egentliga felprocenten är mycket högre. Speciellt på "klump".
Upphittat/avvikande skickades till Kiruna senast jag arbetade hos dem.
Varför skickar man inte det utbrända kärnbränslet med Postnord istället för att bygga svindyra förvar?
Efter några vändor så lär det vara borta och problemet alltså ur värden!