“Peter Hultqvist är försvarsminister i min regering” – Stefan Löfven
Omdaningen av det säkerhetspolitiska läget sedan 2013 är nu så stort att statsminister Stefan Löfven väljer att göra försvarspolitiken till en fråga om regeringen. Om riksdagen fäller försvarsminister Hultqvist avgår Stefan Löfven, samtidigt som han nu utlovat en höjd försvarsbudget. Från alliansens särintresse har nu försvarspolitiken gått till regeringsfråga.
Statsminister Stefan Löfven på Folk & Försvarskonferensen i Sälen 2017. |
2013 hette det fortfarande att den ryska militären var på “en mycket låg nivå” och “söker sig österut”. Sedan kom den sk ryska påskens kärnvapenanfallsövning mot Sverige. Och våren 2014 invaderade och annekterade Ryssland Krim och drog igång en konflikt i sydöstra Ukraina, men misslyckades i bland annat Odessa. Alliansen höll dock kvar vid sin icke-försvarspolitik och gjorde inte ens något i vårpropositionen 2014.
Sedan dess har mycket hänt. Svensk försvarsförmåga upprustas istället för att som under alliansen avrustas. Och idag gjorde Stefan Löfven förvarspolitiken till en regeringsfråga. Han påtalade det allvarliga säkerhetspolitiska läget, inklusive den höga aktiviteten i Östersjön och att det vore direkt oansvarigt att byta försvarsminister, eller regering, i detta läget. Istället utlovade han höjda försvarsanslag, som förbereds just nu, dvs kommer i höstbudgeten, givet överenskommelse med allianspartier där man gemensamt gjort upp om försvarspolitiken sedan beslutet om återtagning 2015.
Om riksdagen avsätter Peter Hultqvist så faller dagens löfte om höjda anslag till försvarsbudgeten och så även hela regeringen. Löfven sträckte här ut en hand till oppositionen, men sade samtidigt att han kommer avgå och upplösa regeringen om Hultqvist avsätts. Försvarspolitiken har gått från alliansens särintresse till en regeringsfråga.
Det är tydligt från Löfven att en regering utan Hultqvist som försvarsminister inte är Löfvens regering. Kort sagt, han avgår som statsminister och regeringen upplöses alltså om Hultqvist röstas bort av riksdagen.
Detta förtydligades också med formuleringen att “det blir då riksdagens ansvar”. Kort sagt att riksdagen får utse en ny statsminister och med det ny regering, som får ta ansvar för sista året fram till valet 2018. Alliansen kommer inte hinna uträtta något, utan tvärt om falla ytterligare i opinionen om de går in i regeringsställning ett år innan valet.
Försvarsminister Peter Hultqvist. |
Löfven sträckte också ut en hand till SD och kallade partiet för borgerligt istället för högerextremt eller rasistiskt. Det är en inbjudan om att bli behandlad som de andra borgerliga partierna, rent av släppas in i kommande försvarsöverenskommelser. I utbyte vill han förstås att SD inte röstar bort Hultqvist.
För det är alliansen som utropat misstroendeförklaringen. SD kan här välja att ta ansvar och inte rösta bort Hultqvist, och sedan släppas in i försvarspolitiken. Naturligtvis med vattentäta skott mot migrationspolitiken.
Så regeringen Löfven står och faller nu med försvarspolitiken. Vem kunde 2013 tro att detta särintresse kunde avgöra regeringsfrågan 2017? Det om något säger hur allvarlig den säkerhetspolitiska situationen är. Och ja, Stefan Löfven vet det bättre än du om du nu inte jobbar inom relevant tjänst hos de sk tjänsterna.
Nu återstår att se om småaktighet gäller från alliansen och SD, eller om de anser att försvarspolitiken är viktig. Tydligt är att om dessa partier fäller Hultqvist så går de för försvarsvänner bort som valalternativ i valet 2018.
70 kommentarer
Det är uppenbart att varken försvarministern eller Statsministern har förstått allvaret i detta. Det är pinsamt att lyssna på Hultqvists ursäkter och ju mer han pratar desto mera bekräftar han sin oförmåga att vara försvarminister.
Det ligger på hans ansvar att meddela att hemliga försvarsuppgifter kan ha läckt till främmande makt om han har fått kännedom om det. Det ligger på hans departement oavsett vem som läckt. Han förstår verkligen inte sin uppgift.
Det är du som inte förstår hans uppgift. Han är tydligt med att de har vidtagit de åtgärder som behövs för att säkerställa att minimal skada drabbar försvaret. Men nu kanske du är en ryss som vet att vi har en vettig försvarsminister och försöker att sprida propaganda? Jag gissar på det, om inte så är du bara en idiot som saknar analytisk förmåga och som gör bäst i att hålla klaffen framöver.
Så du menar på fullt allvar att det är ok att hämta en hink och skita i att det läcker?
Jag menar att det är helt okej att förutsätta att andra gör sitt jobb och att inte hela tiden kolla upp om dina kollegor utför sitt jobb eller ej. Eller är du en sådan som kollar om personalvetarna på jobbet utför sina intervjuer på rätt sätt, eller om it-nissarna sköter sitt it-jobb på rätt sätt? Fast din uppgift är att sköta ekonomiavdelningen på jobbet? För det är vad som har hänt här. Han är chef över en avdelning och han har gjort det som han ska göra, sedan förutsätter han att övriga chefer sköter sitt också för att företaget ska fungera. Han kan inte hela tiden dubbelkolla att alla andra sköter sina uppgifter, då kan han inte göra sitt eget jobb. När det kommer fram att någon inte sköter sitt jobb, då ska de bort och det är vad som har hänt här i och med att Johansson och Ygeman har avgått.
Du är så jävla vrålägd nu att du kan lägga ner och gå och lägga dig igen.
Antar att du inte varit försvarsanställd för då hade du vetat bättre.
Jag utgår från en helhetsbild, inte från en bild av en enda myndighet. Försvarsmakten är en kugge i ett helt urverk och den kuggen fungerar hyfsat under Hultqvist. Jag ser ingen vettigare person som kan ta över i nuläget, därför har han mitt stöd.
Nej, det är precis det du och han inte gör. Det läcker hos grannen man sätter ut en hink men man meddelar inte grannen att det läcker, för det berör ju inte mig, inte min lägenhet (departement).
Ni förstår inte att om man inte meddelar Grannen (Johansson) eller Värden (löfven) så riskerar man hela fastigheten.
Man går inte in hos grannen för att kolla om det ev läcker!
Hultqvist är den bästa C FöD vi haft på mycket länge (Tolgfors, Leni Björklund m fl sätter tyvärr ribban lågt). KU-anmäl honom så får vi höra deras omdöme innan det blir ev en misstroendeförklaring, men försök inte bli av med honom som en del i det politiska spelet.
Försöker du med en halmgubbe eller cyklar du i badkaret?
Jag brukar säga att svetsaren är skicklig och vidhåller det ett tag till.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Så om Löfven vet det bättre än oss, borde inte Reinfeldt då vetat bättre än dig 2014? 🙂 Eller jobbar du inom försvarsmakten eller Säpo?
Självklart visste Reinfeldt också, men varför bry sig om ett särintresse?
Fast frågan är inte så enkel. Det är uppenbart att du gillar Hultqvist och det gör jag med. Han har gjort mycket bra. Men det är likväl så att han har suttit på information om det inträffade långt innan varken ansvarigt statsråd eller statsministern fick information om det. Frågan har inte lyfts varken direkt till statsministern eller säkerhetsrådet. Att nödvändiga åtgärder vidtagits inom det egna området ändrar inte på detta. Det finns med andra ord fog för att faktiskt avsätta Hulqvist.
Sen är frågan om man från Alliansens sida anser att det är fog nog. Jag tror Löfvéns misstag var att gå in kaxigt i det hela och dessutom utlysa höjda försvarsanslag. Enda alternativen för alliansen i detta läge blir att antingen vika ner sig eller gå all in. Tror man väljer det senare.
Att vika sig nu är så patetiskt lågt och skulle få alliansen att framstå som svaga. Stefans "löften" om höjda försvarsanslag kan man ta med en nypa salt, man kan inte lita på den karln för fem öre.
Nu är det osannolikt att 3 ministrar visste om detta och dess omfattning och inte informerat statsministern
Alliansen skulle kunna ta ett halvt steg tillbaka utan att tappa ansiktet. Jag tänker då på att de kan anmäla Peter Hultqvist till Konstitutionsutskottet, och vänta med att kräva hans avgång. Om utskottet finner att han gjort fel begär man misstroendevotum, annars låter man bli.
"han har suttit på information om det inträffade långt innan varken ansvarigt statsråd eller statsministern fick information om det."
Jo, statsministern fick information, tror jag.
"de kan anmäla Peter Hultqvist till Konstitutionsutskottet, och vänta med att kräva hans avgång. Om utskottet finner att han gjort fel begär man misstroendevotum, annars låter man bli."
Verkar vettigt. Alliansen, förutom möjligen C, kan ju bara förlora på ett extraval nu. De enda som har något att vinna på ett extraval är ju SD.
Hultqvist sitter säkert. Fortsättning följer vid nästa öråd.
Vilka höjda anslag? De som fortfarande är så låga och ligger så långt fram att de knappt ens påverkar?
Hultqvist borde meddelat Löfven om läckan sen om det är tillräckligt för att avsätta honom är frågan .
Oavsett vad som händer med Hultqvistarn så återstår ju fortfarande hotet om misstroende mot finansministern om regeringen går vidare med föreslagna skattehöjningar. Skall mes-alliansen lägga sig platt där också?
"Han påtalade det allvarliga säkerhetspolitiska läget, inklusive den höga aktiviteten i Östersjön och att det vore direkt oansvarigt att byta försvarsminister, eller regering, i detta läget"
Jag hoppas du inte håller med. Ganska överdrivet uttalande. Skulle tro att ÖB klarar sig utan PH ett tag.
Tar man detta strikt på orden så vore det oansvarigt att byta ut regering/PH även efter valet 2018. Det vore att omyndigförklara Alliansens försvarspolitiska förmåga. Självklart har de har tillräckligt med kompetens att direkt ta över försvarspolitiken. Tycker man inte det, så tycker man heller inte att de kan ta över efter valet heller (då kan vi väl ge försvarsmakten till (S) i all framtid). För de stora dragen, kompetensen, för försvarspolitik är inget man tar fram under en valrörelse. Antingen har men de eller inte 24/7.
om inte PH kan bytas ut nu, kommer han än mindre att kunna bytas ut vid 2018, när saker änn mer eskalerat. blir det socialdemokraternas valslogan 2018? rösta på oss annars förlorar ni PH?
Sen, även om jag gillar Hulqvist, så ska man inte höja hans arbete till skyarna för mycket heller. Det är bara att gå till försvarsbeslutet 2015. Hultqvist och regeringen ville ge ett anslag på 6,8 miljarder 2016-2020. Alliansen drev på för en ökning och det landade på 10 miljarder istället. Att ge Hultqvist cred för den ökningen är helt enkelt fel. Likaså att påstå att Alliansen inte skulle bry sig om försvaret när man tvärtom varit drivande i frågan mot regeringen och försvarsministern. (Sen var och är anslagen fortfarande på tok för små men det ansvaret faller på alla partier.)
Dessutom krävde väl ÖB 20 miljarder för att kunna upprätthålla "enveckasförsvaret", var det inte så, eller minns jag fel?
Hulten stod efter att de kommit överens om att skicka på 10 miljarder och skrävlade om att nu ger vi ett rejält tillskott nu ökar vi förmågan (typ). Fast ÖB behövde 20 miljarder bara för att "hålla näsan över vattenytan". Innebar inte det att förmågan fortsätter att minska, fast den minskar lite långsammare bara?
Löfven har stigit kraftigt i min aktning, han tar strid för sin bästa minister.
Blotta tanken att pajasgänget Alliansen skulle ta över förskräcker!
Ah Stefan har en bra försvarsminister som han vill behålla.
Allt är förlåtet och allt annat ordnar sig.
Lycka till Stefan!
Hälsningar
Cornu och Alliansen
+1
+2
Om nu premisen är att sittande statsminister vet mer om det aktuella säkerhetsläget än vad du vet. Då ger detta att även Reinfeldt och hans närmaste visste mer om det aktuella säkerhetsläget under perioden när de anklagas för att ha behandlat försvarsfrågor som ett särintresse.
Med andra ord, regeringen Reinfeldt gjorde rätt utifrån gällande säkerhetsläge. Så Lars, sluta klaga på att försvaret minskades under denna perioden.
Att SD skulle ta ansvar för att rädda kvar Löfvén är osannolikt och mycket dumdristigt för deras del. Att (om) de släpps in i försvarsutskottet gör väl varken till eller från. Löfvén har ju kallat SD för ett rasistiskt, högerextremt parti så sent som nyligen och citerar gärna psykopaten Arnstad. SD har allt att vinna på att vara tydliga och självständiga. Löfvén ligger i brygga och vet att han är rökt senast nästa val. Däremot är det en stor prestigeförlust att tvingas avgå.
Att sedan Alliansens nästan lika socialistiska politik är marginellt mindre dålig, är irrelevant. Svensk politik Anno 2017 är ett skolboksexempel i inkompetens, inkvotering och politiska pajaskonster.
Men hallå vi lever ju i NYLIBERALISMENS era!!!
Ett stort fel är att det i regeringsformen står att vi röstar på partier, inte personer. Partierna kan sedan inte ställas till ansvar ordentligt. Ungefär som ett AB befriar ägarna från personligt ansvar fast värre.
Löfven visade att han fortfarande inte tar det på allvar. Ingen tog ansvar och avgick pga inkompetens utan pga att de kan skada partiet. Att stå på sig om att avsätta Hultqvist var "oseriöst" enligt Löfven, vilket borde innebära att avsätta det av Ygeman och Johansson var seriöst: Varför förekom han då inte alliansen och avsatte dom från början? De hade ju inte avsatts om inte alliansen pushat på.
Och att kalla SD borgerliga var inte att upphöja SD, det var att kleta ner alliansen.
Strandhäll såg f ö ovanligt bortkommen ut. Jag tror inte hon vet vad hon gjorde där.
"She's got a pretty mouth…"
En annan sak jag blir provocerad av är också att Ygeman inte bara kan försvinna. Nu ska han bli gruppledare i riksdagen. Är sossar orörbara? Kan de göra vilket fel som helst och ändå hålla sig kvar i toppskiktet i politiken? Kan han inte dra sig tillbaka lite klädsamt, och sen eventuellt göra comeback?
Var glad att vi inte fick tillbaka Mona Sahlin och Håkan Juholt!
Löfvén förstod tydligen inte att alla tre ministrarna måste bort om han ska få sitta kvar. Han tar en rövare och förlänger denna politiska kris. På vilket sätt gör det honom till kompetent och ansvarsfull?
Det Löfven gör är att syna Alliansens all in.
Finns ju inga gränser för hur taktiskt inkompetenta Alliansen är.
Nu är det upp till bevis för AKB att bevisa att Sthlm-are är smartare än lantisar…
Knappast. Alliansen är slut. Moderötterna är slut. KD är slut. L är halvslut. C är slut så snart de måste lösa in checkarna egot har skrivit ut.
Dom kommer få bära ut Löfven ur riksdagen. Makten kommer först och omtanken om landet senare.
"När vi väl fått makten kommer vi aldrig ge upp den. De kommer få bära våra döda kroppar ur departementen."
– Göbbels
Klart som fan att Peter Hultqvist och Stefan Löfven kände till utsorkningen av hemliga register utomlands till amerikanarna, mycket tidigt. 2016 undertecknade ju Sverige med USA ett bilateralt säkerhetsavtal med hemliga tilläggsprotokoll, vilket åtminstone i Finland väckte allvarliga frågor om Sveriges verkliga säkerhetspolitik.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/05/sveriges-usa-avtal-vacker-fragor-i-finland
Ingen data har flyttats från landet. Alla servrar stod kvar i landet. Det var administratörerna som outsourcades till billigare länder, och som skulle administrera på distans.
Mår du riktigt bra, gruelse? Har du provat att prata med någon?
@Cornu 13:48
”Alla servrar stod kvar i landet.”
Källa med länk på det, tack!
Jag mår finfint. Jag är bara orolig över hur konungariket Sverige förstörs av fosterlandshatare. Är din plötsliga inkännande medmänsklighet verklig, eller har rasiststämpelns bläck blivit torrt?
Läs FUP:en. Läs artiklarna.
Du hatar ju Sverige. Säg något som är bra med Sverige förutom blonda, blåögda personer med knätofs, som dansar tjoa och annat svenskt?
Bevare mig för kvasipsykologer!
Någon länk lär jag inte få, utan en beskrivning av en Bullerbyidyll:)
Computer Sweden , Karin Lindström , 2015-04-15 13:58
IBM tog Transportstyrelsens miljardkontrakt
”I ett första steg ska IBM ta driften i den befintliga datahallen i Örebro men efter hand är tanken att Transportstyrelsens datahallar avvecklas.
– Det blir en väldigt bra lösning, vi har inget behov av fysiska hårdvara i egna lokaler. En del av den analys som vi gjort är att vi ska köpa det som tjänst i stället.”
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.621397/ibm-tog-transportstyrelsens-miljardkontrakt
Löfven sitter kvar till nästa val, oavsett om Hultqvist får gå. Sista 10 sek från:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-jag-kommer-att-sitta-kvar/
Jag håller med om att Peter Hultqvist varit en bra försvarsminister och att det värsta nu vore att han ersattes med en inkompetent person. Men han representerar en regering som alltid står för det lägsta budet i försvarsförhandlingarna inklusive de förstärkningar som förbereds inför höstens budget. När alliansen regerade hade S miljardbelopp i lägre anslag i skuggbudgetar fram till 2010 och struntsummor i högre anslag (typ 75 miljoner) efter det. Läget hade varit ännu sämre om S styrt dessa år. S ligger också bakom de katastrofala försvarsbesluten 96, 00 och 04. Efter beslutet 04 slutade man till och med att planera för landets försvar vilket återupptogs med det i och för sig otillräckliga försvarsbeslutet 09. Alliansen stoppade också fler regementsnedläggningar och annat som hade varit katastrofalt om det genomförts. Bl.a. ville Försvarsmakten (!!!) lägga ner Skaraborgs regemente, Ärna flygplats utanför Uppsala och stridsledningscentralen i Hästveda. Alliansen tog också beslutet att placera stridsvagnar på Gotland. Det visar att det finns genuina försvarsvänner i alliansen såsom Björklund, Widman och Oscarsson som gjorde vad de kunde för att stoppa Reinfeldt/Borgs framfart. Nu är Reinfeldt/Borg borta och det är betydligt större möjligheter att få igenom högre försvarsanslag vid alliansstyre. Jämför det med att kämpa mot Wallström/Anderssonfalangen kryddat med Miljö- och Vänsterpartiet. Alla partier har ändrat sig efter Kriminvasionen och att jämföra alliansen före det (med Reinfeldt/Borg) med S efter Krim är inte rättvist och relevant. Det är inte stora ord från Löfven/Hultqvist som åtföljs av lite handling i form av pengar som räknas. Det är ju trots allt det som det handlar om till slut. Utan mer pengar, ingen ökad försvarsförmåga. Jag delar din analys kring Hultqvist och den kommande hösten liksom att AKB är okunnig i försvarsfrågor. Men jag förstår inte alls varför en rödgrön regering skulle vara ett alternativ för försvarsvänner.
+1
Förstår inte riktigt denna idoldyrkan. Generellt är absolut Alliansen bättre för försvaret än rödgröna vänstern.
Fast du jämför S före Krim med alliansen efter Krim. Vilket du skriver inte är rättvist att göra om man gör tvärt om.
Läs igen. Jag jämför S och alliansen de senaste åren i de förhandlingar som varit. Jämför också S och alliansen före Krim. Läget för försvaret hade varit ännu sämre om S styrt före Krim. Flera av nuvarande allianspartierna röstade emot de nämnda försvarsbesluten. S historia är inte försvarsvänlig. Inte vad de visat nu heller. Hjälper inte att Peter Hultqvist är det om han inte har fler med sig.
+2
De ministrar som hade information och inte meddelade SL ska gå. Fick inte SL information ska han gå då hans ställning är för svag.
Kan inte se att Lövén har gjort misstroendeomröstningen om Hultqvist till en kabinettsfråga (ännu). Skulle han göra det är såklart regeringskrisen hans ansvar.
Kan inte se att Alliansen backar i det här läget då de kommer att framstå som extremt svaga i så fall.
Nuvarande regering måste inse att de regerar i minoritet och lyder under riksdagen. Nuvarande regering har ett flertal gånger förhalat eller rent av struntat i riksdagsbeslut.
Ser nu i Expressen att Lövén sagt att även om Hultqvist får gå så kommer han (och regeringen) sitta kvar.
Alliansen meddelar nu i pressmeddelande att de går vidare med misstroende mot Hultqvist.
Då gick alliansen bort som valbart alternativ i valet 2018.
Men det blir ingen extrainkallad riksdag utan tid för KU-granskning så att saken kan aktualiseras på ett säkrare underlag när riksdagen åter samlas. Och sedan får vi se vad som kan hända när budgeten läggs fram …
Cornu
Anser du att Peter Hultqvist som person är viktigare för försvarsförmågan än miljarder för Försvarsmakten att omsätta i försvarsförmåga? Är ju han som motsätter sig ökade anslag i de förhandlingar som pågår. Varför ska han fortsätta 2018? Han får ju inte regeringen med sig om han nu har en annan åsikt personligen. Att peta honom nu är en annan sak om det inte blir regeringsskifte. Men att låta honom fortsätta 2018 förstår jag inte.
Utan Hultqvist hade Wallström-falangen mfl minskat försvarsanslagen. Nu har han fått igenom höjda dito. Du måste se det relativt. Han har skakat fram 10+ miljarder, alternativet kunde varit -10 utan honom.
Han har också återinfört värnplikten, vilket man kan kritisera, men utifrån de samtal jag haft handlar det om att förbereda för att utöka armén med initialt ytterligare en brigad, dvs +50%.
Och nej, det går inte att bara slänga fram fem brigader direkt, utan det tar många år att öka officerskåren nog för att hantera det.
Under asylfesten 2015, hur många miljarder tror du man skulle tagit från försvarsbudgeten utan Hultqvist?
Allt du skriver delar jag din analys av. Har sett Hultqvist som det enda positiva med denna regering. Men det var inte det som var min fråga. Att inte rösta på alliansen 2018 innebär ju att Wallström m fl får fortsatt inflytande. Eftersom han representerar regeringen och inte sig själv är det han som bromsar i alla försvarsförhandlingar med andra partier även om han är en positiv kraft internt, vilket han för mig får fortsätta vara tills det blir en annan regering utan en Wallströmfalang.
Alliansen, med möjligt undantag för L, är inte ett dugg trovärdig i försvarsfrågor, allra minst M. Lätt att gapa om extrapengar i opposition när frågan plötsligt blivit populär efter att det till sist gått upp för folket att försvaret är så bantat att det inte längre fungerar som försvar.
Cornu <3 sossarna. Hultqvistvurmandet påminner om alla nymoderater som var helt frälsta i Anders Borg och dennes "ordning och reda i de offentliga finanserna", vilket var en potemkinkuliss av stora mått. Alltihop inramat av ett par runda, stålbågade glasögon eller som i Hultqvists fall, det breda dalmålet och det något sånär statsmannamässiga sättet att föra sig. Seriöst, ridå.
Vad är egentligen skillnaden mellan Löfvén och Trump? Båda är narcissister, båda använder härskarteknik istället för argument.
Frågar åt en kompis.
Tycker båda är ganska ok.
Vilka är alternativen som är bättre?