Hälften av de centrala parkeringsplatserna försvinner i Göteborg de kommande åren. Detta då vansinnet som kallas bygget “Västlänken” kommer riva parkeringsplatserna. Det handlar om miljontals besök till stadens centrumhandel som kommer försvinna under en tidshorisont på 7-10 år, som ingen verksamhet kan överleva. Detta är ännu en spik i Göteborgs kista, inhamrad av Västlänken för att personer i Ale ska få två minuter kortare kollektivtrafik till Sahlgrenska sjukhuset.
Gårda parkeringshus mitt i bild. |
Västlänksbygget har redan börjat skapa kaos i Göteborgstrafiken, och då har inte bygget av nya Göta Älvbron börjat än. Samtidigt kan vi nu läsa att bygget av Västlänken kommer ta bort hela 7 000 parkeringsplatser, tillsammans med några andra byggprojekt, som Göta Älvbron. På uppsidan så ska boende i Ale kommun få två minuter snabbare resa till Sahlgrenska sjukhuset med kollektivtrafik, medan Kungspendeln får tio minuter längre resa till Centralstationen.
“En enkätundersökning som ingår i materialet visar att de platser som berörs till 67 procent utnyttjas av folk som åker till Göteborg för att shoppa eller gå på olika typer av evenemang. Bara 11 procent handlar om arbetspendling. Det är alltså handeln och nöjeslivet som riskerar att bli de stora förlorarna.”
En annan undersökning visar att 900 av de 5 000 platserna drar in 2 miljoner besökare årligen till Göteborgs butiker och nöjesliv.
Totalt kan det alltså handla om drygt 11 miljoner (2/900*5000=11.111) kunder som försvinner från centrala Göteborg. Och byggena kommer hålla på under 7 – 10 års tid. Det är en period som många verksamheter inte kommer klara av att härda ut.
Västlänken blir alltså en dolkstöt i ryggen på Göteborg på fler än ett sätt. Man ska också komma ihåg att kollektivtrafiken kommer vara lamslagen under Västlänkenbygget så det är knappast ett alternativ för speciellt många av de där 11 miljoner besökarna. Inte för att kollektivtrafiken skulle klara 11 miljoner fler resenärer om året.
Åtminstone kommer de uteblivna intäkterna från trängselskatten inte att påverka Göteborg, då de numera går som ren skatt till finansminister Magdalena Andersson (s) och ingalunda är öronmärkt för kollektivtrafik eller infrastruktur.
Centrumhandel kommer allt mer flytta till köpladorna utanför centrum och i grannkommunerna. Vart nöjeslivet ska flytta är mer osäkert – sannolikt får man istället se nedläggningar och en utarmning av utbudet.
Så vi gratulerar alla Göteborg ännu en gång. Med tanke på att Kungsbacka drabbas av försämrad kollektivtrafik pga Västlänken kanske kommunen borde satsa hårt på att ta Göteborgs kunder? Man börjar nå kritisk massa, som Sveriges folkrikaste gräddhyllekommun med sina 80 000 invånare.
Om Kungsbacka utvecklar en tydlig och skyndsam centrumstrategi finns mycket att vinna här. Kör hårt!
33 kommentarer
En bekant skulle på medicinskt besök i "Läppstiftet". Som tur är fick denne skjuts för det visade sig nämligen vara omöjligt att parkera där (pga byggnadsarbeten som skall hålla på några år). Jag antar att de sjuka får betala för taxi för att göra miljöpartisterna nöjda. Häromdagen hade jag själv läkartid i centrum och var ute i god tid med tanke på parkeringarna. Det var dock fullt på alternativ 1, så även på alternativ 2, jag övervägde att fulparkera på en 10 minutersplats och ta böterna men chansade på alternativ 3 och där tog jag sista platsen. Fick sen springa nästan 1 km till läkarmottagningen. Jag antar att jag får betala för taxi nästa gång för att göra miljöpartisterna nöjda.
Ojdå, så det kan gå.
Fick du springa 1 km ? Hur gick det med sulorna ? Mycket slitage ?
Inte? Man kan ju parkera i Nordstans garage och gå över gångbron till läppstiftet?
Inte om man har svårt att röra på sig, t ex efter en operation, vilket ju var vad jag skrev om.
Dessutom skulle jag aldrig rekommendera någon att ta gångbron eller någon annan väg mellan Nordstan och läppstiftet pga alla äckliga kriminella knarkarsvin från Afghanistan och Marocko som har detta område som sitt revir.
Och HUR många av de som skulle till Sahlgrenska skulle använda sig av Vä(r)stlänkens Hagastation för att ta sig dit ?
Möjligtvis nåogon hipp och ball reklamkonsult och "copywriter" med kontor på Stureplan eller Södermalm och med noll koll på den lokala Göteborgska geografin !
Om man bara satte mer marknadsmässiga hyror på boendeparkeringen skulle man bli av med alla skrotbilar som privilegerade arbetare med förstahandskontrakt ställt upp. Det kostar idag 635kr/månad i Gbg innerstad att parkera dygnet runt en månad, medans gäster betalar 30-40kr/timman…
Rättvist? Absolut, allt enligt Muteborgs-andan…
Inte så mycket dyrare i Stockholm. 1100/mån för boendeparkering eller 2200-2500 för p-hus. För boendeparkering gäller dock att vara villig att promenera 0.5-1km pga platsbrist.
Centrum kommer inte att dö. Bara fyllas med annat klientel, vilket i sig accelererar spiralen. Det är bara att gratulera Kungsbacka till alla starka skattebetalare och bereda sig på att Gbg snart går i bräschen för storregionreformer och liknande.
Soccar och Miljö-muppar vill döda inte bara Göteborgs centrum – utan alla centrum med självrespekt. Inga privatbilar – och folk skall cykla och gå, eller ta bussen. Framtiden, och det är vi som röstade in dem, eller gjorde vi ?
Samma i Linköping kan jag meddela. Förträng husen, ta bort parkeringarna, träng gatorna. Och gödsla med rondeller för att ta bort den sista möjligheten att hålla jämnt flyt.
Vem vill shoppa i Nordstan? Där gäller kroppskydd, snabbb rörelse och nedhållande eld om man ska ha någon chans.
När jag var i tioårsåldern (läs: mitten på 80-talet) brukade vi få åka ensamma med pendeltåget in till Göteborg för att gå och kolla i affärer i Nordstan/Kompassen och kanske äta lite på McDonalds. Idag finns det inte en chans i hela helvetet att jag skulle låta min tioåriga dotter göra samma tripp. Man är ju fan själv rädd när man går genom Nordstan. Vad är det som händer?
Åhléns city entréplan är trevligt. Många vackra damer 🙂
Nja. Så illa är det inte på dagtid. På nattetid känns det lite mer otryggt dock.
Likt Stockholm måste Göteborg har man inte lärt sig att innan man dödar bilmöjligheter måste kollektivtrafiken expanderas.
Ingen bryr sig om Göteborg. Tyvärr.
Vid närmare eftertanke undrar jag vilken landsdel det egentligen brys om.
Bra detta,dom som uthärdat alla köer och kaos med tillhörande tullar är snart borta dom med.
Det finns en gräns som passerats för länge sedan.
Gratisvistelse i gbg som erbjuds tackas numera alltid nej till,inte en krona spenderas där i onödan.
Skitställe kort och gott,snart faller turismen med rakt ner i avgrunden.
Grattis gbg!
Men om du hade 20miljarder att satsa på kollektivtrafik, Cornu, vad skulle du göra istället förvästlänken?
Om de hade nöjt sig med 17 miljarder hade de kunnat avstå från det kommunala utjämningsbidraget från staten och "Robin Hood"-skatt från skötsamma kommuner. Verkar som att missköta sig premieras av staten.
Kanske det men inte svar på min fråga
Det är sannolikt för att din fråga följer samma mönster som i många andra frågor som diskuteras. det blir lite jaha, du gillade inte det här för att din åsikt ska vara giltig ska du lämna en fullständig redogörelse för vad som är bättre/fungerar enligt din mening. När du sen svarat på det så flyttas snabbt diskussionen till att handla om ditt snabbt ihopkokade svar som inte på något sätt var fullständigt. Det blir bara retoriska knep för att flytta diskussionen från sakfrågan.
Det andra alternativet är att säga att man inte vet eller har något bättre alternativ själv men då ska diskussionen direkt flyttas till att man inte ha rätt att uttala sig om man inte kan bättre själv.
Det här är ett jävla sattyg i svenskt debattklimat för det händer hela tiden i samtliga frågor. Istället för att diskutera sakfrågorna skapar man metadiskussioner för att flytta fokus och slippa ta debatten.
Nja, DL, qwerty säger 17 miljarder men på vad? Kokain och prostituerade? Mer motorväg? Andra spårlösningar? Jag tycker det ärfullt rimligt att om man säger att allt är skit att man åtminstone har någon sorts idé om vad man vill ha istället för att saga Du/det suger. Ville man ha ett exempel på "goddag yxskaft" så är qwertys svar en god kandidat.
Just ang västlänken så att dra pendeltågstrafik I tunnlar för att skapa S-tågsystem (pendeltåg med tunnelbaneliknande egenskaper I stadens central delar) något som verkar ha fungerat ganska bra I flera andra städer, framförallt i Tyskland. Dock så vore det ju fullt möjligt att just det inte skulle passa I Göteborg , eller att det kanske skulle passa men en annan sträckning vore bättre, eller att man borde satsa på andra trafikslag eller att allt är bra som det är.
Absolut, hans kommentar var inget vidare men det är heller inte den ursprungliga frågan.
Jo, men just I fallet Goteborg, så finns det en visa antipasti hos bloggaren där jag misstänker att om Göteborgs kommunalråd gick på vatten så skule Cornu skriva att hen inte kan simma. Man kan ju I det ursprungliga inlägget dra slutsatsen att GBG är en bilstad som försöker korrigera de felsatsningar på infrastruktur som gjorts tidiagre med en faktisk förbättring.
Som jag skrev I mitt tidigare inlägg så tror jag faktiskt på grundkonceptet med ett S-tågsystem för pendeltåget, och en del av motståndet verkar vara den vanliga motorvägs/Nimby-karaktären. Dock så kan säga attjag ej heller är 100% övertygad om VL:s nuvarande sträckning är bra alternativt bra men till rimligt pris? Därförställde jag frågan, kan det finnas nadra alternative som bloggaren/kommentatorer förespråkar?
Tyckte Adams svar var rätt bra ändå så jag är inte helt säker på att det är så dåligt.
http://www.gp.se/ledare/parkeringsstaden-g%C3%B6teborg-1.4274508
Lågvattenmärke av honom som han räddade upp idag med eminenta ledaren. http://www.gp.se/ledare/religionskritiken-som-f%C3%B6rsvann-1.4277222
Som jag förstår det(bor inte i GBG längre) så är Västlänken till för att öka kapaciteten på tågsystemet inte ge kortare restid? Jag antar att det måste till en lösning och någon gång måste man ju få börja bygga. Parkeringar går väl alltid att lösa. Jag har sällan sett en stad med så mycket tomma ytor, ödetomter och slyparker som GBG. Bara att asfaltera och måla linjer.
Problemet är ju bara att Värstlänken inte vare sig löser kapacitetsproblemet eller ger kortare restider.
Låter som Riksha-taxi är en framtidsbransch i Göteborg!
Säkert helt OK för miljöpartiet och sossarna – Miljövänlig transportmetod som skapar okvalificerade arbetstillfällen.
Jag menar allvar – kan vi ha tiggare utanför varenda livsmedelsbutik i Sverige så kan vi väl tillåta Riksha-taxi?
Längesedan jag körde bil till centrala GBG. Gör folk det fortfarande? Funkar utmärkt med tåget.
Västlänken kommer att ta väldigt stora resurser i anspråk – både fysiskt och ekonomiskt; budgeten kommer att överskridas – minst dubbla kostnaden, av den enkla orsaken att stora projekt är svåra att beräkna med många oväntade överraskningar.
Politiker är inte entreprenörer – möjligtvis visionärer och har därför inget eget grepp om projektens egentliga innehåll. Sunt förnuft tycks vara en bristvara hos Gbg:s politiker. Namninsamlingen "Nej till Västlänken" med över 60 000 namn var bara "rådgivande" i politikernas ögon. Det är skrämmande att vi inte har en opposition i stan. Demokraterna – det nya partiet i Gbg – kommer att få många nya väljare. Frustrationsgränsen har nått sitt klimax…