En lastbil ska ha kört in i en folkmassa vid Åhlens och Drottninggatan i Stockholm. Första ryggmärgsreaktionen är att det handlar om ett terrordåd, likt från Tyskland, Storbritannien eller Frankrike.
Tråden kommer uppdateras under dagen. Av förklarliga skäl blir det inget sk “fredagsmys” på bloggen idag.
Är du blodgivare? Dina tjänster kan behövas nu, även om du inte bor i Stockholm, då man samarbetar över landet och skadeutfallet kan vara mycket stort.
Kom ihåg att inte störa räddningsarbetet och myndigheternas arbete. Avlägsna dig från området om du inte har kompetens och handlingskraft att tillföra något och rädda människoliv. Stanna ej för att fotografera.
Använd sociala medier och Internet för att underrätta anhöriga att du är oskadd – använd ej telefonen, myndigheterna och räddningsarbetet kommer behöva ostörd telefoni.
Rapportera ej polis och militärs aktivitet – sådana här dåd har utomlands åtföljts av terrorist till fots (utom i Frankrike där han sköts i lastbilen) – att rapportera polis och militärs aktivitet kan hjälpa terroristerna. Jag kommer ej rapportera dessa förrän situationen anses under kontroll och ej en pågående händelse.
Om du avsåg söka vård för någon vardagssjukdom, avvakta och håll dig hemma. Alla vårdresurser kommer prioriteras och din förkylning är inte prioritet.
15:12 Att döma på vittnesuppgifter från sociala medier har människor dödats.
Dödförklaringar kanske dock först sker från sjukhuset, då det kan krävas en läkare för att utfärda ett sådant besked. Alla siffror om skadade eller dödade kommer vara preliminära.
15:14 Enligt poliser finns det inga officiella uppgifter än, utan allt är bara preliminärt.
15:20 Polisens officiella information från 14:53 lyder följande:
“2017-04-07 14:53, Kontroll person/fordon, StockholmSamtal om fordon skadat personer på Norrmalm
Polisen får samtal via SOS Alarm om att någon person i fordon har skadat andra personer på Drottninggatan i närheten av Klarabergsgatan.
Information som lämnas om pågående händelser är preliminär och kan komma att ändras.”
15:30 Stora delar av Drottninggatan är avspärrad och räddningsarbete pågår. Det är tomt och öde i normalt det som är överfyllt av människor. De enda civila som rör sig är de som är på väg ut från avspärrningarna, som drabbar många fastigheter. En del människor hänger vid avspärrningarna och filmar.
15:33 Drabbad sträcka är från åtminstone Espresso House vid Olof Palmes Gata och hela vägen till Åhlens. Det finns skadeutfall vid Espresso House och rapporter om att lastbilen i slutet körde in i Åhlens entré. Det är en sträcka av 400 m mitt i fredagsvimlet.
Tillägg: Även korsningen vid Olof Palmes gata är avspärrad, men om det är pga räddningsinsatsen, eller om angreppet började längre upp på Drottninggatan är ännu okänt.
15:37 Mediauppgifter uppger att föraren ej är hittad. Om så är fallet kan det finnas en terrorist på fri fot inne i centrala Stockholm. Ge akt på din omgivning. Återigen: Rapportera ej polisens och militärens aktivitet.
15:40 Det kan ibland vara en idé att titta på utländska medias rapportering. BBC säger tre döda och att skott har avlossats. Av vem är okänt.
15:44 Uppgifter gör gällande att tunnelbanan är stängd i Stockholm. Obekräftat.
15:49 Fordonet är en lastbil från Spendrups (bekräftat). Den ska ha kapats eller stulits. Att fordonet kapades eller stals bekräftar att det handlar om ett avsiktligt dåd.
15:54 DN rapporterar att sträckan Kammakargatan – Åhlens är drabbad. Det handlar om 675 meter.
15:55 Bekräftat: Trafikverket har stoppat all tågtrafik via genom Stockholms central. Man vet ej när trafiken släpps på igen. Tiotusentals människor kan alltså vara fast inne i centrala Stockholm. Undvik folkmassor, stanna på din arbetsplats tills vidare om du är på jobbet.
Om du har bil och är på väg bort från Stockholm kan det vara en god mänsklig gärning att plocka upp folk och skjutsa dem hemåt. Inte gärningsmannen dock, det kan leda till dålig stämning.
16:03 Säkerhetspolisen bekräftar till SVT två döda. Men som tidigare angivit är det bara i särskilda fall man kan dödförklara på plats och siffror från sjukhusen kan dröja.
16:16 Statsminister Stefan Löfven säger att allt tyder på ett terrorangrepp. Svårt att säga emot statsministern i det här läget.
16:18 Det var redan brist på blod i Stockholm innan dådet. Är du blodgivare, ge blod. Gäller även resten av landet, då resurser kommer kraftsamlas vid stort skadeutfall.
16:50 Bloggers adminsitrationsgränssnitt hade problem ett tag.
16:51 Enligt Sveriges statsministers officiella Twitter-konto ska en person ha gripits. Detta styrks av foton från annat håll. Tillägg: Detta är fel, enligt polisen har ingen gripts.
Folk vandrar hem från Stockholm och läsare rapporterar om att blåljustrafik åker skytteltrafik på Essingeleden. Undvik i rimligaste mån att köra bil för att underlätta räddningsarbetet.
Dessvärre rapporterar media om och om igen vad polisen håller på med, t ex var nationella insatsstyrkan eller piketen håller på att göra tillslag.
Av allt att döma är detta fortfarande att betrakta som en pågående händelse. Ta hand om er, var försiktiga och var inte så patetiska att ni försöker politisera en pågående händelse. Det kan ni vänta med till dammet lagt sig.
18:58 Ingen har gripits och det finns ännu inte några bekräftade siffror på antalet döda och skadade.
Man kan konstatera att i London, Berlin och Nice så greps eller dödades förövaren omgående. I Sverige blev så icke fallet. Detta är naturligtvis inte poliserna på fältets fel. Ansvar ska inte krävas ut nu, men vi vet alla om polisens omfattande problem och vilka två personer som är ytterst ansvariga för dessa.
Dessvärre är ingen överraskad över att gärningsmannen kan komma undan.
Polisen söker en person, ej gärningsman, som man gissningsvis tror kan ha fotograferat gärningsmannen. Man har dock inte släppt bild på denne man som riktigt foto, utan det som finns är skärmdumpar från filmer på polisens presskonferens, vilket även detta sätter fingret på polisledningens kompetens. Uppenbarligen finns det just nu inga foton på gärningsmannen, och med det eventuellt inte heller några spår alls.
Ovanstående kan föstås ses som politiserande, och en naturlig reaktion i ilskafasen där man ska hitta någon skyndabock att skylla på.
Polisen kan ej heller med säkerhet säga att det är ett terroristdåd att kapa en lastbil och sedan köra den 675 meter längs Drottningsgatans gågata.
Samtliga sjukhus i Stockholmsområdet har gått över i katastrofläge. Enligt uppgifter har vissa av dem också drabbats av IT-problem. Även om man ska hata slumpen får man hoppas att det är just en slump.
Nedanstående person är ej gärningsmannen, men kan vara ett nyckelvittne. Han hade mobilkameran höjd i vad som gissningsvis är rulltrappan upp från T-Centralen och kan gissningsvis ha fotograferat gärningsmannen.
Denna man söks av polisen med anledning av dagens händelser. Tips via 11414 pic.twitter.com/HFKo8cBdOp
— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) April 7, 2017
Mannen åker upp från tunnelbanan, så han är knappast gärningsmannen.
20:33 En man har gripits i Märsta, och erkänner dådet hävdar Aftonbladet. Från andra håll har det talats om en insats, som polisen vägrade berätta för media om var den var (rimligtvis för att media inte kan hålla käften), vilket kan bekräfta Aftonbladets uppgifter.
Vad exakt Märsta innebär är osäkert. Märsta ligger i Sigtuna kommun, där man också hittar Arlanda Flygplats.
Om uppgifterna stämmer, mycket bra och snabbt arbetat av polisen och insatsstyrkorna.
Enligt media har polisen bekräftat fyra döda och 15 skadade. En person ska ha avlidit på sjukhus. Jag har ej verifierat dessa uppgifterna separat, utan källan till allt verkar vara Aftonbladet (en sajt jag för övrigt blockat pga kvalitetskrav). Det påstås att polisen håller en ny presskonferens klockan 21. Kanske får vi då klarhet i vad som är sant och vad som är Aftonbladet.
21:11 Polisens presskonferens är försenad. Det är normalt. Min erfarenhet är att alla presskonferenser relaterade till oplanerade händelser blir försenade.
21:13 Spendrups uttalande. Chauffören ska ha försökt stoppa lastbilen genom att ställa sig framför och skadades.
“Tragedin i Stockholms city idag
Med anledning av det fruktansvärda dådet som inträffade idag i Stockholms city strax före kl. 15 har vi följande information.
I samband med en leverans i Stockholms city stals en av Spendrups lastbilar i samband med en avlastning. Vår chaufför försökte stoppa bilen genom att ställa sig framför den men fick kasta sig åt sidan för att inte bli påkörd. Han är lindrigt skadad men naturligtvis chockad av händelsen. Vi har mycket knapphändiga uppgifter kring själva händelsen men har löpande kontakt med polisen.
Vi är chockade och djupt berörda av denna fruktansvärda händelse och våra tankar är med vår chaufför och hans familj, offren, de skadade och deras familjer.”
21:15 Nu startar presskonferensen.
NOA och chefen för särskilda händelser, Säpo och Stockholmspolisen sitter i presskonferesen.
Händelsen är pågående. Man kommer inte svara på allt.
Fyra dödade, femton skadade är “vår bild just nu, men kan komma att ändras”. Föraren av lastbilen har avvikit från platsen.
Arbetshypotesen är att detta är ett terroristbrott.
Polisens närvaro har förtätats ikväll på platser där många vistas. Man har också beslutat om gränskontroll för att kunna kontrollera vilka som lämnar landet. NOA har fattat detta beslut, men regeringen kan häva beslutet, då det är ett regeringsbeslut att fatta.
Försvarsmakten ger visst stöd.
Man har kontrollerat ett antal intressanta personer under kvällen. En identifierad person har gripits, som man är särskilt intresserad av. Den gripne är personen på fotot tidigare. Man fortsätter dock sitt arbete.
Man uppmanar allmänheten att inte åka in till Stockholms city för att inte störa polisens arbete.
Säpo har mobiliserat alla sina resurser. Man samverkar också internationellt.
Polisen avrundar med att man har god förmåga att stå emot terror.
“Man ska leva sin livsstil precis som vanligt.”
Det får vi alltså trösta oss med.
Journalistkåren är fokuserad på om den gripne skadades vid gripandet. Varför detta är intressant lämnas som en övning åt läsarna. Polisen vägrar säga annat än att personen varit i närheten av händelsen.
Säpo anger att hotnivån är förändrad. Tidigare nivå uteslöt dock inte terrorattentat.
Polisen har inga uppgifter om något erkännande från den gripne. Den gripnes sätt att bete sig gjorde honom intressant i en butik i Märsta. Han bröt ifrån det normala mönstret och ska ha konfronterats av en polispatrull i närheten som stod för gripandet.
Journalisternas frågor går ut på att lyckas få polisen att säga något intressant, men polisen och Säpo är kompetenta och svarar inte på sådant trams.
21:30 Presskonferensen avslutas. Kvällen är inte slut än.
21:34 Nio av femton är allvarligt skadade.
Ett besked som borde lämnas är huruvida anhöriga till de dödade är underrättade. Om svaret är ja, så kan alla som saknar någon slappna av någorlunda.
223 kommentarer
Förutspådde redan i julas vid Berlindådet att det var en tidsfråga innan det händer i Sverige.
Avdelning: passa på att försöka skryta om normalbegåvat gissande.
Avdelning: Förnekelse över att man själv inte såg det komma.
Freden och kärlekens religion skördar nya segrar
Håll dig till fakta. Bara för att du vill/tror att det är en islamist behöver så inte vara fallet.
Jag vet att det är en islamist.
Det är dumt att göra terroristerna till representanter för en religion eller folkgrupp. Det må vara terroristernas avsikt, men bara för det ska man inte springa deras ärende.
@Ibland..
Islamistiska terrorister ÄR terrorister just på grund av Islam.
Antagligen så hade de inte blivit det om de sluppit alla influenser från den våldsbejakande religionen.
Precis, det var inte nazisterna som gjorde det. Det var några som råkade vara nazister. Alla nazister är inte sånna.
Känner du vederbörande bör du naturligtvis gå till polisen med det.
En relevant gissning är naturligtvis att det är någon form av islamistisk attack på svensk mark. Vad skulle det annars vara, en kanotist, en flöjtist? Låt höra från experten RP. Egen gissning 50/50 islamist eller inhemsk nationalsocialist. Hade jag vetat detta så hade jag kunnat tjäna goda pengar på taxiverksamhet, blev omkörd av några snutar men i Botkyrka är detta standard.
Det var ju en helt vanlig galning som mejade ner folk i gamla stan för inte så många år sedan. Så innan man vet så bör man vara lite återhållsam med vilka man pekar ut.
Inte för att exempelvis IS skulle kunna bli kränkta utan för att de inte skall få äran utan att vara orsaken.
Kapad ölbil skulle ju kunna tyda på radikaliserad nykterist (med eller utan religiös bitro). Kom ihåg att svepa en extra ikväll – om vi slutar dricka öl så betyder det att terroristerna har vunnit.
Frankrike, UK, Tyskland och nu Sverige är det någon som ser något samband?
Vi har haft alldeles för få fritidsgårdar.
Glömde Belgien och terrordåden där.
http://www.cbsnews.com/news/isis-terror-recruiting-europe-belgium-france-denmark-sweden-germany/
Jag har en inte alltför kvalificerad gissning till varför det här händer nu. Vissa skäggiga islamister ur muslimska brödraskapet har under den gångna veckan konfronterats på ett icke fördelaktigt sätt i rikstäckande media. Det handlade visst om könssegregerade bussar och att kvinnor ska stanna hemma. T.o.m. statsministern fördömde de islamistiska fasonerna. Har man kännedom om dessa mellanösternmänniskors "heder" så är det inte förvånande att det här sker. Flera parter var otroligt kränkta och förbannade över att islamiseringens framfart i Sverige granskades. De vägrade att över huvud taget svara på journalisters frågor, och hänvisade i ett pressmeddelande att denna granskning och hela västvärlden är islamofobisk. Det här är en hämnd med andra ord.
Lägg till vissa andra granskade och kränkta välkända islamister inom politiken, som kanske inte bör nämnas vid namn…
Man kan läsa ovan vilka som hjälper terrorister att sprida terroristers budskap.
Ja för fasen, säg inget ont om islamister, utan låt dem fortsätta att kolonialisera och islamisera det svenska samhället.
Vore det inte väldigt pinsamt om det visar sig vara en helt vanlig svensk galning, nu när statsministern deklarerat att det är en terrorist, och alla tidningar i hela världen skrivit om det?
Måste dock säga att vissa utländska tidningar tonar ner det till "potential" eller "possible". Kudos åt dessa som tar detta på större allvar än svenska MSM som redan lyckats skapa åsiktskanalen i detta ärende.
Ja såklart det kan vara någon kränkt vit svenska man med psykisk störning men det är en extrem lågoddsare…
Men, en person som tar tillfället i akt. och kapar en ölbil i stundens ingivelse kan väl vara vilket pucko som helst.
Behöver man inte planera om man är terrorist, eller? Man har ju ändå något slags mål då, medans om man inte har alla hästar i stallet kan agera närsomhelst. Iofs är väl det samma ändå, men mitt argument handlar om avsikten, inte handlingen.
Milda webben. Du bör nog läsa på vad lågoddsare innebär.
Lastbilen kapades på strax intill gågatan vid Drottninggatan. Det här är knappast en slump. Dryckesbilarna brukar ju ha schemalagda leveranser varje dag, då det finns ett otroligt stort antal restauranger i det aktuella området. Förmodligen redan uttänkt och förberett. Jag sätter en slant på att någon islamistisk restaurangägare i omgivningen försett mördaren med ungefärliga hålltider.
BP
Förlåt, en tankevurpa från min sida, det är såklart en högoddsare..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jaha, nu är det klart att det var ett terrordåd, en man från Uzbekistan(!!!). Nu är det således dags att ta fram en lämplig respons. Gissar att SD fick några % till nu. Kanske en respons vore att låta dom försöka en period och se vad det kan göra. Känns som att det är dags att städa upp nu. Jag har iaf fått nog. Vi har nog varit lite för dumsnälla.
@dr syn om, du vet om att lastbuilar leverar så kan nog andra veta det utan att islamistiska krögare behöver tipsa.
Glöm inte blågula filtret och #prayforstockholm på fejan ikväll.
Blågult!? Jäkla rasist!
F'låt gayfärgerna menar jag.
Stockholmspolisens info om händelsen: https://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2017-04-07-1453-Kontroll-personfordon-Stockholm/
Trodde inte att islamisterna (om det nu är islamister som begått dådet) skulle "kacka i eget bo". Muslimska Bröderskapet vill ju flytta sitt högkvarter från USA till Sverige.
Dock är det antagligen lika lätt att styra hatiska terrorister som det är att "herd cats".
En sak som kommer bli väldigt intressant att se är vad SÄPO säger angående gärningsmannen (om det nu är en man som begått dådet). De brukar ju alltid skrika "han var ensam!" av någon outgrundlig anledning och inte arrestera en enda person till medan man i andra länder alltid hittar 10-tals personer att arrestera i samband med liknande attentat. Tror SÄPO även i detta fall har helt noll koll.
Islamisterna har sett och förstått att de kan göra vad som helst. GÅNG PÅ GÅNG, utan att Europas folk reagerar. Nice är glömt. Paris är glömt. London förförra veckan är redan glömt.
Terrorn blir vardag. Det är så här det är. Vänj er.
Vardag? Det är fortfarande avsevärt fler som dör i trafiken varje år än som dör i terrordåd. Det är även fler som blir miljonärer på lotto så egentligen är terrordåd inget att oroa sig för eftersom det är så extremt osannolikt att bli utsatt för det.
Jag var i Paris några veckor innan dådet där och nu befinner jag mig ca 5km från Åhléns och Spendrups lastbil. Still alive! Still ignorant!
Men du Max Power. Är det inte lättare att smälta olyckor och tillfälligheter än planerade och illvilliga dåd mot andra människor?
Uppenbarligen och det är ju det som terrorism spelar på. Oavsett vad jag, som anonym dåre på nätet, skriver så kommer ju människor bli rädda. Väldigt få blir lugnade av statistik och sannolikhet.
Min personliga favoritmetod för att hantera allt elände i världen är Netflix, vilket jag höll på med när min kompis mitt i Medelhavet SMSade och påpekade att det pågick terrordåd några km från där jag bor. Tillbaka till Star Trek…
Du Max…det är ännu fler som dör i cancer, visste du det?
Max du har rätt om man sätter det i ett sammanhang med andra dödsorsaker så kommer de flesta dö av andra saker, men detta är så onödiga och urskillningslösa dödsfall, hoppas politikerna nu vaknar till och tar i med "hård handskarna" mot islamister i stället för att ge dem bekostat körkort och förtur till bostäder och andra "IDI*OT" förslag som kommer från diverse vänster mänskor.
Jag tror dock att detta bara är början tyvärr..
Enligt radioreklamen är det så många som blir miljonärer på lotto att alla sportbilar, resor och guldtackor är slut…
@milda webben
"men detta är så onödiga och urskillningslösa dödsfall"
Lätt att läsa det som att dödsfall i cancer (eller någon som blir påkörd av en rattfyllerist) inte är onödiga och urskillningslösa…!?
Ja med dessa fall du nämner sker inte i ett syfta att skada andra med berått mod för att ingjuta "terror" bland befolkningen.
Enligt radioreklamen är det så många som blir miljonärer på lotto att alla sportbilar, resor och guldtackor är slut…
Polisman kan dödsförklara under vissa omständigheter. ex: när huvudet avlägsnats från kroppen, likstelhet inträffat etc.
Det var säkert Ryssland
Säpo bekräftar 2 döda enligt SVT
Jag var vid tillfället bara ett kvarter från där det inträffade. När jag kom ut från huset där jag var hade dådet just inträffat. De flesta som jag såg gjorde det rätta redan innan polisen började stänga av och mota bort, nämligen ta sig bort från området, de flesta gående. Vi gjorde detsamma.
Pinsamt att se svts flygande reportrar försöka intervjua poliser mitt i arbetet.
Pinsam journalist även på ekot intervjuar vittne från Älvsbyn
Journalisten: Du var nära och såg vad som hände?
Vittnet: Ja det kan ha varit chauffören jag såg. Poliserna släpade iväg honom och de var ganska hårdhänta, så jag antar att det kan ha varit gärningsmannen.
Journalisten, nunågot upprörd: Vad säger du? Var Polisen hårdhänta ?
Vittnet: Ja de var ganska hårdhänta
Journalisten: Är du från Dalarna eller?
Vittnet: Nej Älvsbyn det ligger i Norrbotten.
Ungefärligt återgivet:
Jag antar att han journalisten är en av de 54% av miljöpartister som jobbar på SR. Fick jag det sagt också
Är de på jakt efter "nejsists"?
Ja media är fördj-a dåliga som rapporterar vad insatsstyrkan gör mm. Så får en journalistkvinna en häftig orgasm över att detta är en världsnyhet och räknar upphetsat upp namn på all världens mediakanaler. Är det många psykopater på SR/TV ?
SR P1 rapporterade tidigare om pågående insats med nationella insatsstyrkan och angav en plats för insatsen. Mycket märkligt…
Var inte rädda. Sverige har aldrig varit tryggare.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kanske dags för Reinfeldt att hålla ett nytt tal om att öppna våra hjärtan?
Man blir bara irriterad när man hör hans namn där kan vi prata om en riktigt landsförrädare.
Reinfeldt left the building in shame….
Vilken förvirring i svt:s sändning. Skottlossning på Fridhemsplan dementerad, i stället rykten om skottlossning vid Globen. Naturligtvis är det inte underligt att det råder förvirring, men de har inte koll på läget. Informationsflödet i sändningen är en underlig blandning av twitterkommentarer, rykten, intervjuer med ovilliga, reportrar som inte har nåt att säga.
Saken är nog den att de media som rapporterar är ganska chockade själva, det är nästan på hemmaplan så alla går all out och rapporterar om allt som rör sig, nu har man ju hört om både explosioner och skottlossningar över hela stockholm, varav inget är troligtvis sant.
Att MSM inte har koll på läget är väl i sanning ingen som helst nyhet.
Snart har det väl överhuvud taget inte hänt något…
De rödgörnrosa politikerna står väl och viftar med lägenhetskontrakt och snabbspår till jobb åt terroristerna. Tyvärr var väl detta bara en tidsfråga!
"Vi har varit naiva" Dra år helvete jävla politiker!
Ni som använder ett pågående terrordåd som ett argument för er politiska ideologi: kan ni inte visa någon form av medkänsla med de drabbade. Just ni handlar det om liv och död för ett okänt antal i Stockholm. Låt oss fokusera på hur dessa, och de som hjälper dem, kan hjälpas. Likt Lars föredömligt gör.
Det finns inget motsatsförhållande mellan medkänsla och fundera på gärningsman samt ideologi. Jag upprepar, det finns inget motsatsförhållande mellan medkänsla och fundera på gärningsman samt ideologi. Din spelplan gäller för dig, ingen annan.
Nä, nu måste vi smida medan järnet är varmt och gå till roten av problemet. Annars kommer det hända igen och igen och igen.
Trollf'tta Isak, nämnde i ett tidigare inlägg "Egen gissning 50/50 islamist eller inhemsk nationalsocialist" vilken grupp tillhör du??? Fuck off!
Vårda språket.
Exakt som chris säger, vad har det med medkänsla att göra? Jag har pratat med många om att detta med helt ohämmad massinvandring av all världens skräpmänniskor inte är hållbart för Sverige och skapar kaos på massor av sätt. Många gånger har jag fått svaret att det får kosta helt enkelt, det får kosta vad det kosta vill. Det finns väl inte en enda person som inte fattat att detta ingår i priset? Det här är ingen överraskning eller något som var det minsta svårt att räkna ut skulle ske (frågan var bara när och var och hur många liv som skulle offras), det här är bara början. Så ska vi vara "solidariska" genom att vara världens soptipp så får vi ju betala priset för det. Och svenska polisen kan ju fortsätta sitt arbete med att dela ut armband för att morverka det, men det kommer inte hjälpa.
Den som tycker att det får kosta vad det kosta vill med ohämmad massinvandring tycker helt enkelt att det här är värt det och alla andra terrordåd, våldtäkter, förtryck som följer av det samhälle vi formar genom det. De verkligt utsatta, t.ex. kvinnorna, får vara kvar i sina hemländer, medan terroristerna kommer hit och skjuter fredliga, oskyldiga människor.
Bra där, bruttan.
Böjd att hålla med Isak – bara en sån sak (inte riktig ämnet liksom). Men faktum kvarstår (utan punkt) en till Filip & Fredrik kommentar från colanäsan Isak och jag är inte med.
Håller helt med Stockholmsbruttan. Likadant ser det tyvärr ut i valda delar av mina bekantskapskretsar. I "fina skolan" i innerstan där maktelitens barn går, så finns mångkulturens och terrorns apologeter, somliga illvilliga, andra är nära hjärndöda. Om det är några som utnyttjar situationen så är det faktiskt den typen av människor. De har själva varit pådrivande i att skapa det mångkulturella kaoset, sedan när samhället rämnar, så föregår de kritiken, genom att säga att "vissa" vill utnyttja situationen för sin politiska agenda. Vi ska alltså hålla tyst. Bedrövligt!
Lockdown på alla centrala myndigheter
Fram till ungefär mitt inlägg ovan
Måste säga att polisen reagerade väldigt snabbt tillsammans med insatsstyrkan. I alla fall om man jämför med tidigare stora händelser i Sverige.
De kan ha legat i beredskap om det funnits någon typ av underrättelseinformation om en närstående attack som man inte gått ut med till allmänheten.
En kapad lastbil borde väl höja beredskapen. Har det nämnts när den kapades?
Tydligen i samband med terrordådet, bara några hundra meter från brotssplatsen.
Bara några minuter efter dådet började det går rykten på FB etc om skjutningar lite överallt i stan. Kändes som att kriget brutit ut ett tag. Man undrar vilka som startar såna rykten, och varför? Är det roligt?
Rykten?
Skottlossning rykte,var du där då?
Roligt..nej.
Men snacka om att buset kommer kaosa nu när polisen är upptagna med annat.
När det är bekräftat har det hänt. Innan dess är det bara rykten. Och varför skulle buset börja skjuta bara för skojs skull? låter helt imbecillt. Har dock vuxna barn som var på plats på slagfältet, men var inte där själv. Fick fortlöpande panikrapporter.
Imbecilt?
Det är inte för skojs skull dom skjuter,det är imbecilt att tro detta.
Jag fick själv rapport om skottlossning,men detta vet man inte direkt hur man ska verifiera när man inte själv bevittnat heller,eller.
Vem säger vad och vem kan man lita på är alltid frågan såklart.
Jodå "buset" kommer kaosa,ska vi slå vad.
Såg just Polisen, Säpo, etc stockholms.. etc uttala sig på TV. Imponerande! restaurerar omedelbart mitt förtroende för svenska myndigheter!
Nu får det vara nog!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vad får vara nog?
Folk inbillar sig en massa skit vid extraordinära händelser och tror sig se och höra banditer överallt, när det i själva verket är grannen som tappar stekjärnet i golvet eller något, och folk ringer polisen, särskilt i det ärkefredsskadade och världsfrånvända Stockholm.
Tog omvägen runt stan hem från jobbet. Förmodligen världens längsta parkering. Tog 2 timmar.
Äsch, skjutningar är väl inget att bry sig om. Händer ju varje dag, bara tillfällighet att det händer i samband med terrorbrott. Det kommer säkert ha mördats någonannanstans ikväll.
Misshandel genom skjutning.
15 minuter innan din gissning…
https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2017-04-07-1708-Misshandel-Sollentuna/
Sweden has no idea what Trump meant when he said: "Look what's happening in Sweden!".
Who would believe this? Sweden? They took in large numbers.
Well, there is definitely something strange going on in the once idyllic Sweden…shootings, granates, riots
Nu får vi en sån där fel Sverige bild igen.
Antar att oddsen för att Jimmie vinner nästa val ökar när fler och fler blir lessa på utvecklingen. Återstår väl att se detaljerna runt dagens händelse men det är ju oftast fredens och kärlekens religon som ligger bakom. Kanske dags att avveckla religionsbiten från samhället eller skall vi vänta på ytterligare "argument"? Har sen det hänt pratat med en del på stan och folk var verkligen skakade.
Och hur skulle det gå till att skilja religionsbiten från samhället, uppfattar muslimska delarna av världen våran uppmaning, Erdogan verkar gå åt rakt motsatta hållet.
Det är såklart en långsam process att avveckla religon. Vi har redan skilt kyrkan från staten. Fler och fler utbildar sig och lär sig om världen så numera tror bara ca 40% av befolkningen i Sverige på någon form av Gud. Dessa 40% skall såklart ner till noll. Tänk på att i samanhnget så var det i princip 100% som trodde på Gud för 150år sedan. Kanske kan vi vara nere på 0% om 100år. Frågan är vad är nästa steg på resan. Mitt förslag är att behandla religon som alkohol och tobak. Beskatta och försök begränsa och barnförbjud det. Låt oss säga att ingen under 20 års ålder skall behöva bli utsatt för religon och den som tillhandahåller religon till minderårig får samma problem som den som tillhandahåller alkohol till minderårig. Detta ger även barnförbud i kyrkor, moskéer etc. Det fungerar. Vi i Sverige bygger Sverige och andra delar av världen för ta hand om sig. Det finns kundombudsman bekant delar av världen dör fortfarande en majoritet tror på Gud och av någon anledning så är alla dessa länder i kaos.
Ursäkta dåliga rättstavningen från min iPhone…kanske Apple kan introducera artificiell intelligens i rättstavningen så meningarna inte blir snömos…
@DenViseFiluren, Väl sagt, att tro på saker som inte finns eller leva efter flera tusen år gamla böcker måste betraktas som svår sinnessjukdom eller förvirring/demens. Korrigeringsanstalter behöver inrättas och kan skapa många nya jobb, finansieras av de intagna förslagsvis.
Samhället kan visa avståndstagande genom att ej bevilja fler moskée byggen, en bra början till förändring.
Bra förslag, har jag alltid tyckt ! I ett modernt och vetenskapligt samhälle så bör man inte supporta gamla sagor och berättelser som sanna. Istället utbilda alla om avlägsna tider, förklara att alla olika religioner är mkt gamla tankekonstruktioner som folk hittade på för att förklara det okända…
Att det finns tex religösa friskolor i Sverige är märkligt, varför tillåter man att barn matas med lögner och sagor ?
Bra där BiQ. Detta är så uppenbart och ändå låter man dumheterna fortgå.
Det har varit uppenbart i många år nu, de som vägrat stoppa skiten har inte haft tillräckligt med fantasi för att komma fram till vad som kommer hända.
Vi som har det har hängts ut och jagats.
Religionsfriheten bör naturligtvis avskaffas. Att tro på vad man vill och ge uttryck för det är fullt möjligt redan med den vanliga yttrandefriheten. Religionsfrihet skapar bara undantag från vanliga lagar där övriga människor måste ta hänsyn till någons tro så långt att religiösa kan hetsa mot andra. Trossamfund bör betraktas som vanliga kulturföreningar. Religiösa skolor ska naturligtvis förbjudas.
Intressant förslag med minderåringsförbud för trossamfund.
Fel av mig fortfarande lockdown på flera myndigheter
Tur jag var snabb som fan på att dra
Vågar själv inte klicka på nån av alla bilder folk lagt ut, enligt "ögonvittnesuppgifter" på flashback hade någon sett 22 övertäckta kroppar, med svarta sopsäckart, på drottninggatan.
https://pbs.twimg.com/media/C80nTRjXYAEWBUq.jpg
Är det ett vapen som skymtar fram under jackan?
Haha, såg nu att systembolaget stängt i hela stockholm. Vad fan händ när vi helt plötsligt fick sharialagar?
Ja, de stänger klockan 19 normalt.
Tydligen hade alla systembolag i hela stockholmsområdet stängt redan 17.00, pga terrordådet enligt deras hemsida…
Stängt på Lidingö pga händelserna i city.
Gå in på krisinformation.se.
Tänk dig en situation då det är den enda källan till information. Där står det "attentat i Stockholm – lastbil kört in i folkmassa", rykten om skottlossning. flera skadade, det finns dödsfall och inte mycket mer. Och lite länkar till diverse myndighetssidor med rätt kass info. Svarar den på människors informationsbehov i en krissituation då tidningarna får problem?
Har testat denna sida via min iPhone app. Är helt hängd och laddar i princip inte. Brukar funka bra. Men nu när många kollar så funkar det dåligt – eehhh år inte hela poängen med en krissida att den skall funka vid kris och medföljande hög belastning.
Lars detta är något för dig att skriva separat inlägg om!
Verkar vara ett oplanerat handlade. Någon stjäl en lastbil och kör direkt iväg via Drottninggatan. Är det ett terroristdåd eller en alkis som stulit en lastbil? Hoppas de griper honom snart så vi får veta säkert.
De kraftiga svarta spåren där lastbilen kört fram skulle kunna innebära att förövaren inte lyckades släppa på handbromsen, utan körde med den i. Det förklarar förstås också varför det inte gick så fort, vad det verkar. Hade han fått upp farten skulle många fler dött.
Låter det osannolikt?
var har du sett bilder på detta?
Jag kollade Flashback ett tag där det länkas till bilder. Jag tänker främst på en bild på vilken det finns en ihjälkörd hund i förgrunden. Det finns fler bilder, men jag är inte förtjust i att titta på gore…
ok, jag är ingen expert på bilar men det kan väl vara en tanke. Såg dock en film på Expressen där bilen susade förbi och det såg ut att gå ganska fort, någon som vet vad en lastbil med ilagd handbroms kan komma upp i för hastighet?(har ej körkort!)
Nej det låter inte sannolikt. Handbromsen tar normalt på drivhjulen. Bromssystemet på en lastbil fungerar tvärtemot jämfört med en personbil. En kraftig fjäder aktiverar bromsen som sen släpper med hjälp av tryckluft. Utan luft låser bromsen. Därför hörs det ett kraftigt pys när en lastbil lägger i handbromsen och luften släppt ur fjäderbromscylindrarna.
Nej det är omöjligt. Handbromsen på en modern lastbil låser all hjulen genom kraftiga fjädrar som pressas tillbaka av lufttryck när bromsen friläggs. Motorn om så på lägsta växeln orkar inte detta motstånd.
Okej. Drottninggatan är nog ganska skitig på eftermiddagarna när massor med människor dragit förbi.
Eller så hade lastbilen kladdiga hjul… 😥
Framför lastbilen föstes en betongsugga och jag kan tänka mig att det både bromsade hastigheten något och hettade upp däcken avsevärt.
Swedish Government confirms that it was an Islamist terrorist attack?
On the government homepage http://www.regeringen.se looking at article "facts-of-migration-and-crime-in-Sweden" dated 2017-02, they have today removed the following text about when an islamist terrorist attack last occurred:
"
Claim: "It is not long since Sweden experienced its first Islamist terrorist attack."
Fact: The only known attempt at such an attack occurred in 2010. No one was injured in addition to the perpetrator.'
"
The original article, google cache from 2017-03-22:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6aRBeJQ2vDAJ:www.regeringen.se/artiklar/2017/02/fakta-om-migration-och-kriminalitet-i-sverige/+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a
The article as seen today after the terrorist attack:
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/02/fakta-om-migration-och-kriminalitet-i-sverige
Det verkar som om myndigheterna agerade väldigt snabbt, vilket tyder på en god beredskap för själva scenariot som sådant. Tunnelbanesystemet stängdes ned och utrymdes i princip omgående. Bara en stund senare stängdes busstrafiken av och passagerarna beordrades att lämna bussarna. Doktor syn blev därför tvungen att ge sig in till stan på räddningsuppdrag pga en strandad underårig dotter. Det tog två timmar till fots.
I hela innerstan och vid tullarna så ljöd sirenerna från polis och ambulanser som for kors och tvärs, vilket gav mig ett intryck av att det hänt saker på flera platser. Vid Skanstull t.ex. så cirkulerade både vanliga och civila polisbilar, gjorde U-svängar, och vrålade tillbaka i motsatt riktning. Folk vallfärdade i massor företrädelsevis ut ur stan.
Mobilnätet var stundtals överbelastat och det gick inte att komma fram eller med urusel samtalskvalitet. SMS funkade dock hela tiden.
Om vi förutsätter att chauffören/mördaren inte skadats allvarligt/dödats i attacken har alltså svensk polis ännu en gång låtit en mördare slippa ut från centrala Stockholm trots att alla vägar därifrån rimligen bör ha kunnat spärras av inom 5 minuter. Inkompetensen känner verkligen inga gränser när det gäller svensk polis. Jag finner det för övrigt alls inte osannolikt att polis faktiskt har observerat terroristen på flykt från dådet men valt att inte konfrontera denna pga sina allmänna riktlinjer i sådana här lägen.
Som av en händelse var det en terrorövning igår i Stockholm. Visste man att något var på gång?
Tror inte i detta läge man ska klandra polisen. I en stor stad är det lätt att försvinna, är det dessutom en planerad attack så kan gärningsmannen snabbt byta utseende genom att byta kläder och försvinna i folkmängden. Springer personen så kan han komma iväg minst 1 km på 5 min till väntande flyktfordon på en kamerafri plats eller varför inte på cykel?
Jämfört med Palmemordet så har alla en mobil som filmar, det finns övervakningskameror på väldigt många ställen så efteranalys kan nog ge en hel del också som vad gärningsmannen gjorde innan lastbilen kapades, vilka han träffat samt förstås trafikdata från mobilerna.
Jag håller inte med dig, Gustav. Polisen verkar ha gett order enligt manual i detta fall. Att terroristen slipper undan är inte konstigt. När han kraschat lastbilen i skyltfönstret på Åhléns så är det totalt kaos. I detta kaos hoppas han ut och springer i väg. Det går inte att spärra av stan så snabbt och upprätta kontroller. Det är fredag eftermiddag och hundratusentals människor i rörelse. Polisen måste ju först kolla övervakningsfilmer för att få klart vem han är. De har jobbat ruggigt fort denna gång.
och personen är nu gripen.
Så skönt!
Var på väg mot Åhlens efter en lunch i gamla stan, mötte folk redan i höjd med Rosenbad som sprang och så fort jag hörde någon yra om terrorister vände jag om och tog mig hem till Hornstull. Alla mataffärer stängda, Pizzerian langar mat till folk som varit illa förberedda inför en "shut down". Inte ett enda barn ute i Drakenbergsparken vid 1600-tiden(brukar vara byst med kottar där en fredag vid samma tid)
Jag är imponerad av stockholmarnas hjälpsamhet och solidaritet med medborgare som drabbats av bryderier med tanke på att kollektivtrafiken stoppats. Lika imponerad är jag av den snabba responsen från myndigherna, spec de olika Polismyndigheterna. Känns tryggt!
Håller till viss del med, men skulle de misslyckas med att gripa gärningsmannen så skulle det vara ett enormt misslyckande och påverka valrörelsen.
Det är inte bara Stockholmare, det är inbyggt i alla människor, L L, även i dig.
Annars skulle du inte empatiskt vara imponerad! ;-)'
Inte svårt att dra slutsatsen att det är ett islamistiskt terrordåd, bilden stärker även den tesen..
Det värsta vore om den här händelsen leder till ökad främlingsfientlighet, skulle våra politiker säga om de höll sig till sina traditionella attityder. Det finns väl en viss chans att de uttrycker sig annorlunda nu. Annars ligger SD sannolikt ännu bättre till i nästa val.
SD vinner på detta.
Och om polis/regering framstår som de minsta taffliga så är S körda i nästa val. De har satsat mycket mer än de anar på att stå bakom Dan Eliasson som Rikspolischef, i ljuset av vad som nu hänt.
Skulle säga att det värsta är att fler av de skadade DÖR
Är detta fredagsmyset?
Det blir inget fredagsmys, dumbom. Det står överst i inlägget.
Fasen också! Föll på läsförståelsen igen. Det är väl bara vänja sig med att man får berusa sig med att sjunga 'We shall overcome' med rådande samhällsordning och det faktum att öltransporterna kapas.
Det kan nog bli lite extra traumatiskt när öltransporterna drabbas
Enligt Löfven så är Sverige under attack. Detta är otroligt allvarligt och det måste i denna stund vara tillåtet att politisera och hedra offren samtidigt även om det kan uppfattas som osmakligt.
För visst var det ok att väldigt snabbt efter gasattacken i Syrien peka ut de skyldiga och politisera? Annars talar vi om dubbla måttstockar, något som svenska media har miljoner kilometer av.
Kanske kan det komma något positivt ur det hela? Kanske tar den långa marschen genom institutionerna slut just den här veckan? Kanske har folket nu fått nog av postmodernism?
Håller med. Kan ju vara någon stackars knegare som fått gashäng.
Vill ni ha exempel på vad jag menar?
Jo i Sverige har vi en julmustexpert som nationell samordnare mot extremism och frågan huserade fram tills för några veckor sen under Kulturdepartementet där Bah-Kuhnke drev fråga med stor inkompetens. Hon tillhör MP där politiker som Kaplan tillhörde regeringen.
Hur perverterat och oanständigt får ett land bli?
Visst kan vi ju hoppas att detta är peripetin!
KU måste nu omedelbart börja utreda vad Alice Bah Kuhnke gjort/inte gjort under sina två år som huvudansvarig för att förhindra att sånt här skulle ske!
Lätt gjort!
Inte ett förb-t grand.
Det är säkert redan nämnt, men ändå. Jag är djupt imponerad av polisens och räddningstjänstens arbete, sjukvården vet vi ännu inget om.
Är säker på attsjukvården är precis lika bra i stabsläge och katastrofsituation. Är bara allmänsjukvården som suger!
Trist fredag för öl-chauffören som fick sin bil kapad.
Fint att det finns människor med empati här… 😮
Du kan tolka det som du vill. Vad jag har läst befann han sig utanför / bakom bilen när den blev stulen vilket jag uppfattar som att han låtit nycklarna sitta i eftersom jag inte tror att man bara random-tjuvar en något så när modern lastbil på ett par sekunder. Tråkigt för honom.
Nya tider. Gissar att det kommer att snabbstiftas en lag som förbjuder att man lämnar förarplatsen i en lastbil med nycklarna i.
@Aktiepohlman
Bygger om dem så att dörren inte går att öppna med nyckeln i, tex min jobbil piper som besatt om jag öppnar dörren med nyckel i. Eller som den privata med keyless drive där man alltid har nyckeln i fickan.
Redan nu är du ju skyldig att se till att obehöriga ej kan komma åt ditt fordon, så egentligen inget nytt där. Men man kan ju täbnka sig att eftersom det redan loggas hur mycket en chaufför kört och vissa bolag har alkolås att nästa steg kanske blir nåt personlig biodata för att få köra, typ fingeravtryck eller nåt
Triangeln NK-Åhlens-Adolf Fredriks kyrka måste vara Europas värst drabbade område när det kommer till terrorhandlingar? Två ministermord och 2(?) terrordåd!
Klarakvarterens hämnd!
+ på den Greenious. Norrmalmsregleringen och Hjalmar Mehr.
Ja, mellan östern gubbarna finns ständigt där…
Syftar du på att Mehr hade judiskt påbrå?
Jo, öppet mål där!
Kommer alltid att tänka på Marjasin när man nämner den ena av dessa herrar.
Inte alla som platsar i konserthuset den 10/12, trots detta arv.
Nu måste ansvariga se till att stoppa den rådande möjligheten att ta ombord vapen och bomber på svenskt inrikesflyg.
….och sportskyttarna lär få ännu hårdare krav på sig. För att inte tala om alla svenska jägare. Bäst att införa nya lagar medan järnet är varmt…
Kan nog bli så, men att vem som helst helt utan säkerhetskontroll kan ta ombord vapen eller bomber på inrikesflyg är illa.
Den svenske IS-terroristen som sköts till döds i Bryssel var från Märsta.
Ulbricht muren var namnet (är?) på en bumerangformad byggnad i Märsta.
Hu!
Usch man är väl en ond människa som inte är bättre än förövarna om man tycker att man borde koka lim på de jävla asen eller kanske mata fiskarna i Stockholms ström med hackbitar av dem. Jaja, man är inte perfekt helt enkelt.
Bra kommentarer, såg att folk hade rapporterat polisens aktiviteter, hur dumt som helst. Var själv i Nice när det hände där, ytterligt sorgligt hela grejen. En svensk tiger!
Bara möss som ryter?
Assad är skyldig till 100%..Allah Akbar!
Bara det inte påverkar miljömötet COP23 i Bonn.
Jag undrar om vår käre vän Dan Eliasson tycker samma sak som sist om sådana förövare.
https://youtu.be/QTCFVsdWXJ8
Kommer vi få se nåt liknande denna gång med kanske?
När ska sådana chefer (politiker) bli avsatta…
Jag har känslan av att detta förtroendeingivande agerande av polisen kommer öka på respekten för dem, även hos dem som bor i den, bland vissa, så kallade "orten".
Blir inte förvånad om orsaken är ej beviljat uppehållstillstånd.
Eftersom ni alla gnäller på muzzar och hur skit våran sosseregering är skall jag säga –
Jädrigt bra jobbat polisen och blåljusen, har suttit som klistrad hela dagen och följt detta och dom har gett ett bra intryck. Eftersom vi inte har en polisstat så är det ju svårt att hindra men Stockholm var faen nedsläckt på en halvtimme, inte mycket kom in eller ut, om man inte gömde sig i hjorden av folk som fick gå ut ur stockholm förstås, dom kontrollerades inte 🙂
Tror det här går snabbt och en lågoddsare att det inte är en Lars eller Olof som buskört, det måste man väl få säga 🙂
Jag ser faktiskt inte hur man skulle kunnat agera bättre från blåljusens sida, svenskarna kanske skall vara lite mer misstänksamma men det är ju faktiskt ganska skönt att vi inte går runt och blänger på varandra och anmäler grannen för att dom har persiennerna fördragna.
Det är ju oftast så att "folk på golvet" gör vad de ska men här känns det lite som om man från högre ort tagit i för att visa att man gör nåt.
Känns lite som att ta i för mycket att stänga ner allt, som gärningsman kan det ju inte vara svårt att blanda sig i paniken och försvinna…
Och övervakningskameror är ju integrigetskränkande har vi hört så gärningsmän är ju skyddade i alla fall.
Lite tungt för SV(A)MP-gänget just nu, SD lär ju stiga i opinionsundersökningarna och det är ju hemskt, eller?
Polisen tar nästan alltid i för mycket, i rädsla för att göra fel och ta i för lite, i detta fall tycker jag dock det är befogat. Tänk alla gamla tommhylsor och liknade som bombgruppen kallas till med hela kvarter avstängda och utrymda.
Så länge Stockholm förtrycker Skåne är jag bara skadeglad för all skit som händer där borta.
Är du full eller bara en tvättäkta idiot?
Ja, fy fan vilken osmaklig kommentar! Hoppas den jäveln får ALS!!
Skulle du kunna säga det till offrens anhöriga?
Cornu, kan du inte blockera svinet?
Varför är dessa människors liv viktigare än alla som blivit skjutna och/eller lever i maffiaenklaver i Sverige? Rikets polisresurser används till att motarbeta oss genom en blockad av Öresund istället för att hjälpa oss stävja kriminalitet. Staten driver folk till arbetslöshet och kriminalitet. Fy fan för det säger jag.
Och hur många har inte blivit slaktade i Irak och Syrien av Sveriges senaste exportsuccé IS-krigare som är offentligt snktionerade? Ja fy fan.
….och ur det resonemanget hämtar du din skadeglädje över det som hände i Stockholm? Grattis! Då har du fått anledning att fira.
"And the worms ate in to his brain…."
Du medger alltså att stockholmare är mer värda än andra och att deras olyckor och besvär är mer beaktansvärda. Okej, det är noterat.
Stockholm ska alltid vara extra märkvärdigt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Var det din slutsats av det jag skrev?! Idiot!
Skriv vad du vill och dra vilka slutsatser du vill. Jag lägger inte mer energi på dig.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"där borta"?
Lite oklart i sanning.
Kunde ju faktiskt syfta på giftgasattacken, till exempel.
Händer för mycket nuförtiden.
Bedrövligt i alla fall, alles!
Hoppas bara polisen har bättre resurser att sätta in än den kvinnliga patrullen som åkte på spö av en ensam obeväpnad migrant. Sån skit lär ju bara uppmuntra fienden till fler attacker mot Sverige…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lars: Vänligen rätta ditt inlägg för att inte sprida felaktig information.
"Säpo anger att hotnivån är förändrad. Tidigare nivå uteslöt dock inte terrorattentat."
Nej. Det visar sig tydligt i presskonferensen vara en felsägning. Säpo anger att hotnivån är oförändrad.
Såg precis nu på TV4 att en bit av lastbilens skåp sågats ut för att bereda tillträde till lastutrymmet. TV4 spekulerar i varför men journalisten kommer inte att tänka på att den troliga förklaringen är oro för försåtsmineringar, och det nödvändiga att bereda sig tillträde utan att öppna bakgaveln.
Återigen, professionellt agerat.
Förresten går väl bakgaveln inte att manövrera utan ström eller hydraulik, men ändå.
Är det någon som ännu inte har förstått att Sverige har problem – BIG TIME – så lär de göra det nu. Vakna!
Tryggheten finns inte kvar i Sverige längre.
Det låter som att du försöker påstå att Sverige har varit helt fritt från farligheter förr. När exakt var denna magiska tid menar du?
sak: precis, att köra över folkmassor med lastbil, terrorhota, gruppvåldta, bränna bilar, kasta sten mot polis och filmteam mfl, skjuta fyrverkerier mot folk, trakassera kvinnor på badhus och konserter, allmänt förfölja kvinnor, göra resor för att bedriva krig med IS är ju så urtypiskt svenskt som det kan bli, typ som midsommarfirandet. Inget nytt. Varför gör så många så stor grej av det…
Nu vill jag se ett kraftfullt agerande mot privat/juridisk persons möjlighet att äga fordon.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är viktigt att komma ihåg att förövaren inte är mindre värd än Stefan Löfvén 😶
Tycker du annorlunda är du fascist. Det har du Stefan Löfvéns ord på.
Paris, Nice, Bryssel, Köpenhamn, Berlin, London, St:Petersburg
Stockholm
Så har den IS-lamistiska terrorn även nått trygga säkra Sverige…
Ja, hur kunde det ske? Jag som likt våra politiker trott att alla människor är goda och kärleksfulla! 🤔
Jag förstår inte resonemanget att det skulle vara fel att prata politik relaterat till sådana här incidenter. Om man jämför exempelvis med trafiken så är det ju så att det är enkelt att begripa att om vi tillåter bilar i samhället så kommer ett visst antal människor per år dö i bilolyckor. Det är tragiskt, men det är ett faktum. Knappast kontroversiellt. Det är inte ens någon som behöver säga det, för att det är en sådan självklarhet. Det går att räkna på matematiskt hur många som kommer dö per år i trafiken. Hade någon haft svårt att förstå det så hade det ju kunnat vara värt ett påpekande, men eftersom alla förstår det sambandet är det överflödigt att förklara. Motsvarande gäller ju den här typen av incidenter kopplat till ohämmad massinvandring. Empiri visar att den här typen av incidenter givetvis kommer att ske genom den massinvandring vi har haft. Till skillnad från vad gäller trafiken, är det här sambandet ännu inte lika solklart för många som sambandet med att biltrafik medför ett visst antal bilolyckor. Då kan det ju vara värt att upplysa om det. Det handlar om att tänka långsiktigt. Vi kan tyvärr inte ändra den incident som nu har skett, men om folk lär sig att förstå samband så kan det bidra till att agera i förebyggande syfte mot den här typen av dåd, som vi i nuläget kan räkna med att se mer av.
Många verkar upprörda över det som har hänt och får det att låta som att det var något oväntat. Men det var inte mindre väntat än att flera personer i år har dött i trafiken. Jag är tacksam att det inte är just jag eller någon nära anhörig som har dött i trafiken hittills och inte heller dött i terrordådet. Men givetvis kommer flera dö. Nästa gång kan det vara du, jag eller den människa som står dig närmast. Nitlotterna finns där, vi har lagt till dem i vårt samhälle nu. Frågan är bara vilka som drar dem. I vilket fall, några kommer dra dem. Både trafikolyckor och terrordåd kommer att ske igen, det är inget oväntat, det är konsekvenser som ingår i förd politik och en del av det samhälle som vi väljer att forma.
Och givetvis beklagar jag ytterst det inträffade. Jag var själv precis i området när det inträffade (fast i stan när all trafik stängdes ner) så man kan väl säga att jag var nära att dra nitlotten, men just denna gången blev det några andra.
Nu finns det ett departement i Sverige som arbetar för en nollvision för terrorbrott. Problemet är detsamma som i trafiken. Vi behöver fler människor i Sverige för tillväxten och då uppstår oundvikliga dödsfall. Säkerheten går inte att garantera när orsaken till olyckorna ökar.
Hamid-Heidari: Ja, jag minns när jag hörde några från någon myndighet (eller vad det nu var, iaf ansvarigt för nollvisionen om trafikolyckor). Och han pratade bland annat om ifall det var vettigt att ha en målsättning som man på förhand vet är omöjlig att uppfylla. Många var kritiska mot det målet eftersom det inte var möjligt att uppfylla, man vet helt enkelt att det kommer kosta ett visst antal liv. Men de ville hålla fast vid den visionen iaf eftersom det var så konstigt att ha ett mål om att x antal skulle dö per år.
Den här sortens problem är ingenting som inte Grön Ungdom kommer fixa med lite mer kärlek och solidaritet, bara de får mer statsunderstöd!
Det handlar nog mer om en psykiskt störd person som inte har fått hjälp av psykvården. Det kan också handla om avslag på asylansökan och då kan man överreagera på beslutet. Så om det mot förmodan är en troende muslim har det inget med islam att göra. Alltså inget bekräftat terrorbrott typ högerextrema nazisten i Trollhättan, han med maskeradkostymen från starwars.
Är man troende muslim är man per definition psykiskt störd då det får anses som en psykisk störning att tro på sagor.
Ja, och om detta är en muslim från förorten så beror det troligen på bristen på fritidsgårdar. Det är alltså samhällets fel.
Det vi måste göra nu är att förse gärningsmannen med jobb och lägenhet så att han blir snäll igen. Detta är ju den humanitära stormaktens framgångsrika linje mot terrorn.
Hamid-Heidari: Ok, om det skulle visa sig att detta inte har någon som helst koppling till massinvandring, så är det iaf inte något oväntat att det kommer ske förr eller senare. Oavsett om det var igår eller om det sker om ett halvår eller ett år, så är det något vi kan räkna med, precis som vi kan räkna med bilolyckor. Sedan är det väl lite svårare att räkna på exakt hur många som stryker med i den här typen av incidenter. Utvecklingen verkar ju också gå framåt för deras dåd (mitt intryck). Nu verkar de ju ha kommit på att lastbil funkar rätt bra, framöver kanske de hittar nåt ännu "bättre" och då blir det fler dödsfall per incident.
Ja, olyckorna kommer att öka med traumatiserade personer som får avslag på asylärenden. Sverige är ju en humanitär stormakt som attraherar människor med generösa ekonomiska möjligheter. Huvudmålet för EU är dock fortfarande de högerextrema nazister som utför terrordåd. Nu är det mest tillfälligheter att det varit förvirrade muslimer som orsakat olyckor på senare tid. Vi har ingen anledning att oroas av mer islam i Europa.
Sverige är en humanitär stormakt som lockar människor att komma hit för ekonomisk trygghet. Vi får räkna med att de få som inte får stanna och inte har möjlighet att leva som papperslös eller med annan identitet blir besviken. Då kan det uppstå situationer där hen vill "hämnas" på personer som lever här. Dessa tragiska olyckor har inget med islam att göra. EU behöver koncentrera sig mycket mer på de högerextrema nazister som sprider oro och hotar vårt sätt att leva i fred.
Nu vänder det! Som Peter Wolodarskis DN så klokt deklarerade!
Vad gissar ni på för påföljd för gärningsmannen? Själv gissar jag på böter för felparkering.
Nu är det så enkelt att vi har släppt in människor i Sverige med en bakgrund som gör att risken ökar för att den här typen av dåd inträffar. Det går inte att bortse ifrån. Allting har konsekvenser, och väljer vi att fortsätta på den inslagna vägen så kommer det bli fler konskevenser. Jag förstår inte hur någon öht kan bli förvånad(eller chockad) av det som har hänt.